جمع بندی آیا این حدیث صحیح است؟ (اطاعت از شوهر در همه حال)

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا این حدیث صحیح است؟ (اطاعت از شوهر در همه حال)

سلام خسته نباشید.
آیا این داستان سندیت دارد؟

امام صادق علیه السلام فرمودند : مردی از انصار در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله برای رفع حوائجش به مسافرت رفت و به همسرش گفت: تا ازمسافرت بر نگشته ام، نباید از خانه بیرون بروی.

پدر زن مریض شد و او شخصی را نزد رسول خدا فرستاد تا اجازه دهد به عیادت پدرش برود.
پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: در خانه ات بنشین و از شوهرت اطاعت کن!
سپس مرض پدرش شدت یافت ، بار دوم خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله پیغامی فرستاد که یا رسول الله ! اجازه می فرمایید به عیادت پدر بروم؟
حضرت فرمود: نه! در خانه ات بنشین و از شوهرت اطاعت نما!
پس از مدتی شنید پدرش فوت کرد. بار سوم کسی را فرستاد و پیغام داد که پدرم از دنیا رفته ، اجازه فرمایید بروم در مراسم عزاداریش شرکت کنم ، برایش نماز بخوانم؟
پیامبر صلی الله علیه و آله این دفعه هم اجازه نداد و فرمود: در خانه ات بنشین و از همسرت اطاعت کن!
پدرش را دفن کردند. پس از آن پیغمبر صلی الله علیه و آله کسی را به سوی آن زن فرستاد و فرمود: به او بگویید به خاطر اطاعت تو از همسرت ، خداوند گناهان تو و پدرت را بخشید.


منبع :
اصول کافی ج 5 ص513
بحار الانوار ج 22 ص 145

در صورت مستند بودن آن آیا میشود از آن استدلال کرد که مردان حق دارند و باید به همسرانشان اجازه ی خروج ندهند؟آیا شوهر زن کار اخلاقی کرده است؟از لحاظ اخلاقی آیا میشود به زن اجازه نداد که حتی در شرایط اضطرار هم بیرون نرود ؟آیا در جامعه ی امروزی این امکان هست؟افراطیون مطیع بودن زن، دوست دارند کار این شوهر را انجام دهند این کارشان صحیح است؟لطفا دلایلی برای توجیه اینان بیاورید.این داستان در مقام بیان جه چیزی ست؟من فهمیده ام که پیغمبر حق نداشته در زندگی اینها دخالت کند و این حکم را داده.آیا وقتی شوهر زن به خانه آمد عذاب وجدان نگرفت که زن را محروم کرده؟آیا در آینده این کار ایجاد عقده نمیکند؟و پیغمبر برای کم کردن این عقده به زن این پیام را داده که گناهت بخشیده است.
این سوال را کامل میخواهم جواب دهید و هر جا که مربوط به تخصص شما نمیشود به مسئولین مربوطه ارجاع دهید یا بفرمایید که کجا باید مطرح شود.
با تشکر از زحمات شبانه روزی شما

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد عمار

تحقیق;656513 نوشت:
در صورت مستند بودن آن آیا میشود از آن استدلال کرد که مردان حق دارند و باید به همسرانشان اجازه ی خروج ندهند؟آیا شوهر زن کار اخلاقی کرده است؟از لحاظ اخلاقی آیا میشود به زن اجازه نداد که حتی در شرایط اضطرار هم بیرون نرود ؟آیا در جامعه ی امروزی این امکان هست؟افراطیون مطیع بودن زن، دوست دارند کار این شوهر را انجام دهند این کارشان صحیح است؟لطفا دلایلی برای توجیه اینان بیاورید.این داستان در مقام بیان جه چیزی ست؟من فهمیده ام که پیغمبر حق نداشته در زندگی اینها دخالت کند و این حکم را داده.آیا وقتی شوهر زن به خانه آمد عذاب وجدان نگرفت که زن را محروم کرده؟آیا در آینده این کار ایجاد عقده نمیکند؟و پیغمبر برای کم کردن این عقده به زن این پیام را داده که گناهت بخشیده است.
این سوال را کامل میخواهم جواب دهید و هر جا که مربوط به تخصص شما نمیشود به مسئولین مربوطه ارجاع دهید یا بفرمایید که کجا باید مطرح شود.
با تشکر از زحمات شبانه روزی شما

با سلام و ادب
بله مستند است و مشکلی در آن نیست.
بله این حق به غیر از چند مورد برای مردان هست اما باید این کار طبق مصلحت و شرایط انجام شود و نه اینکه همیشه و در هر شرایطی اینگونه برخورد کرد و یا باعث سوء استفاده مرد از این جکم شود.
بحث اخلاقی این روایت رو باید از کارشناس اخلاق سوال کنید.
در مواقع اضطراری شرع است که تعیین تکلیف می کند و قبلا بحث شده که جستجو کنید پیدا می کنید.
هر کاری اگر از روی حساب و شرع و دین و برای مصلحت زندگی باشد خوب است اما افراط و تفریط و سختگیری بی جهت درست نیست.
دخالت پیامبر ایرادی نداشته و حق ولایت دارد.
اگر هر کس نسبت به وظایف شرعی خود و حکمت اون آگاهی داشته باشند هیچ وقت باعث عقده نمی شود.
اینکه عذاب وجدان گرفته یا نه چیزی ذکر نشده.
موفق باشید

با سلام و تشکر از پاسخگوییتان

عمار;658028 نوشت:
اگر هر کس نسبت به وظایف شرعی خود و حکمت اون آگاهی داشته باشند هیچ وقت باعث عقده نمی شود.

این اگر گفتن یعنی امکان عقده هست پس شرع همچین چیزی را که ضرر به ارتباط ها بزند قبول ندارد.
نفرمودید آیا مرد کارش درست بوده یا خیر؟اگر میشود خودتان ارجاع دهید.
کجا باید جستجو کنم تحت چه عنوانی؟

عمار;658028 نوشت:
دخالت پیامبر ایرادی نداشته و حق ولایت دارد.

بله میدانم و همین امر اهمیت مساله را بیشتر میکند و میفهماند که من پیغمبری که حق ولایت دارم نمیخواهم در زندگی دیگران دخالت کنم و باعث جدایی شوم.و از این حقش استفاده نکرده.

عمار;658028 نوشت:
هر کاری اگر از روی حساب و شرع و دین و برای مصلحت زندگی باشد خوب است اما افراط و تفریط و سختگیری بی جهت درست نیست.

منظور یعنیی اینکه این کار سختگیری بوده؟بله میدانم افراط و تفریط اشتباه است برای همین پست زدم.میخواهم معیار افراط و تفریط را بدانم

تحقیق;658566 نوشت:
این اگر گفتن یعنی امکان عقده هست پس شرع همچین چیزی را که ضرر به ارتباط ها بزند قبول ندارد.

با سلام
بله اما بشرط بصیر و اطلاع داشتن از حکمت احکام و در کل دستورات دینی. یعنی اگر زنی متوجه این باشد که خارج شدن بدون اجازه همسر چه تبعات بدی دارد و بر عکس خارج نشدن و اطلاعت از شوهر چه آثار با برکتی دارد هیچگاه عقده ای نخواهد شد.

تحقیق;658566 نوشت:
نفرمودید آیا مرد کارش درست بوده یا خیر؟اگر میشود خودتان ارجاع دهید.

این که کارش درست بوده یا نه و دیگر قسمت های سوال که اخلاقی بود رو به صورت تاپیک جدید مطرح کنید تا کارشناس اخلاق توضیح دهند.

تحقیق;658566 نوشت:
کجا باید جستجو کنم تحت چه عنوانی؟

در قسمت جستجو همین انجمن. نمونه جستجوها:

http://www.askdin.com/thread19056.html

تحقیق;658566 نوشت:
منظور یعنیی اینکه این کار سختگیری بوده؟بله میدانم افراط و تفریط اشتباه است برای همین پست زدم.میخواهم معیار افراط و تفریط را بدانم

بنده در مورد این موضوع نگفتم بلکه به صورت کلی اظهار نظر کردم. شما از کارشناس اخلاق سوال کنید راهنمایی و معیار ها رو خواهند فرمود.
موفق باشید.

سلام و تشکر از پاسخ گویی تان
در این تایپیک فقط میخواستم اصل حدیث مورد بررسی قرار بگیرد
بقیه را از کارشناسان اخلاقی میپرسم خیلی ممنون

موضوع قفل شده است