جمع بندی آیات قرآن در موضوع تقدیر

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیات قرآن در موضوع تقدیر

سلام
یه دوستی بهم گفت توی سوره حدید گفته شده همه چیزایی که ما تو زندگی داریم، اتفافات، خوشی ها، همه و همه از قبل مقدر شده، خداوند گفته قبل از اینکه آسمون و زمین رو خلق کنه مقدر کرده. 
من هرچی گشتم آیه ای ندیدم.
ممنون میشم آیاتی رو درمورد تقدیر با تفسیر حتما بهم معرفی کنید.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هدی

با سلام و عرض ادب

bbehsan;830642 نوشت:
سلام
یه دوستی بهم گفت توی سوره حدید گفته شده همه چیزایی که ما تو زندگی داریم، اتفافات، خوشی ها، همه و همه از قبل مقدر شده، خداوند گفته قبل از اینکه آسمون و زمین رو خلق کنه مقدر کرده. 
من هرچی گشتم آیه ای ندیدم.
ممنون میشم آیاتی رو درمورد تقدیر با تفسیر حتما بهم معرفی کنید.

در آیه 22 سوره مبارکه حدید آمده است :
مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ
هيچ مصيبتى نه در زمين و نه در نفسهاى شما [= به شما] نرسد مگر آنكه پيش از آنكه آن را پديد آوريم در كتابى است اين [كار] بر خدا آسان است
مصائبی که در این آیه شریفه به آنها اشاره شده است مصائب خاصی است نه هر نوع مصیبتی . این مصائب با قیود "فی الارض "و "فی انفسکم"مشخص شده اند .مصائب "فی الارض" مصائبی هستند که در زمین رخ میدهند مانند سیل و زلزله و ... ومصائب"فی انفسکم"مصائبی مانند مرگ ومیرها و....که اینها در لوح محفوظ ثبت اند و قابل تغییر نیستند وانسان نقشی در آنها ندارد. اما صرفا این مصیبتها نیستند که برای بشر عارض می شوند ومصائب دیگری که اجتناب پذیرند هم برای او عارض می شود وآن مصائبی است که حاصل اعمال انسان است واینها قابل اجتناب هستند . آیه 30 سوره مبارکه شوری به این نوع از مصائب بشر تصریح دارد:
وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ
و هر [گونه] مصيبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست و [خدا] از بسيارى درمى‏ گذرد

در تفسیر نمونه درباره جمع ایات 22 حدید و 30 شوری و تقسیم بندی مصائبی که برای بشر رخ می دهد توضیحات درخوری آمده است :[=&quot][/]
"مصائبى كه در زمين رخ مى‌دهد همچون زلزله‌ها و سيلها و طوفانها و آفات مختلف، و همچنين مصائبى كه در نفوس انسانها واقع مى‌شود مانند مرگ و ميرها، و انواع حوادث دردناكى كه دامان انسان را مى‌گيرد همه آنها از قبل مقدر شده است، و در لوح محفوظ ثبت است.
ولى بايد توجه داشت كه مصائبى كه در اين آيه به آن اشاره شده، تنها مصائبى است كه به هيچوجه قابل اجتناب نيست و مولود اعمال انسانها نمى‌باشد .
شاهد اين سخن آنكه در آيه 30 سوره" شورى" مى‌خوانيم: وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ:" هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده‌ايد، و بسيارى را نيز عفو مى‌كند"! با توجه به اينكه آيات يكديگر را تفسير مى‌كنند، هنگامى كه اين دو آيه در برابر هم قرار گيرد نشان مى‌دهد مصائبى كه دامنگير انسان مى‌شود بر دو گونه است: مصائبى است كه مجازات و كفاره گناهان او است و اين مصائب بسيارند، ظلمها، بيدادگريها، خيانتها، انحرافات و ندانم كاريها و امثال آن سرچشمه بسيارى از مصائب خود ساخته ما است
."(1)


(1)- تفسیر نمونه ، ج 23، صص 262

ولى بخشى از مصائب است كه ما هيچگونه نقشى در آنها نداريم و به صورت‌ يك امر حتمى و اجتناب ناپذير دامان فرد يا جامعه‌اى را مى‌گيرد، حساب اين دو از هم جدا است، و لذا بسيارى از انبياء، و اولياء و صلحاء گرفتار اينگونه مصائب مى‌شدند.
لذا در حديثى مى‌خوانيم: هنگامى كه امام على بن الحسين (علیه السلام) را با غل و زنجير وارد مجلس يزيد كردند يزيد رو به امام (علیه السلام) كرد و آيه سوره شورى را خواند: ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ‌ (و مى‌خواست چنين وانمود كند كه مصائب شما خانواده نتيجه اعمال خودتان است، و از اين طريق زخم زبان بزند) اما امام فورا كلام او را نفى كرد و فرمود: كلا، ما نزلت هذه فينا، انما نزلت فينا: ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها:" چنين نيست، اين آيه در باره ما نازل نشده، آنچه در باره ما نازل شده آيه ديگرى است كه مى‌گويد: هر مصيبتى در زمين يا وجود شما رخ دهد پيش از آفرينش شما در لوح محفوظ ثبت شده است (و فلسفه و حكمتى دارد.)(2)

(2)- تفسیر نمونه ،همان

باسمه الذی فعال لما یشاء

هدی;831879 نوشت:
شاهد اين سخن آنكه در آيه 30 سوره" شورى" مى‌خوانيم: وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ:" هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده‌ايد، و بسيارى را نيز عفو مى‌كند"!

عرض سلام و ادب و تبریک عید مبارک قربان

استاد گرامی آیا امکان دارد حضرتعالی قسمت بولد شدۀ آیه فوق را با توجه به آیۀ ذیل تبیین بفرمائید؟

« وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(تکوير 29)

[=&quot][/][=&quot] [/][=&quot]و شما اراده نمى ‏کنيد مگر اينکه خداوند -پروردگار جهانيان- اراده کند و بخواهد.[/]

با تشکر

مصائبی مانند سیل، طوفان، زلزله، مرگ؛ از قبل در لوح نوشته شده اند و غیر قابل تغییر هستن، چیزی هست که خداوند خواسته و مقدر کرده، و در آیه 22 سوره حدید آمده.
و مصائبی که در آیه 30 سوره شوری اشاره شده مانند مسائل دنیوی و روزمره ما؛ عقب افتادن قسط، تصادف، دعوا، طلاق، قبول نشدن در کنکور و غیره.. این ها قابل اجتناب هستند و ما انسان ها مسئول پیشامد این مصائب هستیم. 1- سوال من اینه آیا هیچ دستی از طرف خداوند یا ملائکه یا طبیعت در این مصائب دخیل نیست؟ حتی یک درصد؟ هیچ تقدیری آیا نوشته نشده که به عنوان مثال فردی در سن سی سالگی با فلان فردی با فلان مشخصاتی در جایی از کره زمین به وصلت خواهد رسید؟ یا شخصی سال دیگه در فلان بانک مبلغی پول برنده خواهد شد؟

2- درمورد داستان امام حسین علیه السلام؛ آیا ایشون نمی تونستند با اختیار خود دست به بیعت با یزید بزنن و از غل و زنجیر شدن جلوگیری کنن؟ این کجاش از قبل مقدر و در لوح نوشته شده درحالی که یک انسان می تونه با قدرت اختیار خودش تقدیر رو جور دیگه رقم بزنه؟!

حبیبه;831904 نوشت:
باسمه الذی فعال لما یشاء

عرض سلام و ادب و تبریک عید مبارک قربان

استاد گرامی آیا امکان دارد حضرتعالی قسمت بولد شدۀ آیه فوق را با توجه به آیۀ ذیل تبیین بفرمائید؟

« وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(تکوير 29)

[=&amp]و شما اراده نمى ‏کنيد مگر اينکه خداوند -پروردگار جهانيان- اراده کند و بخواهد.[/]

با تشکر


این سوال بنده هم هست، ممنون میشم اساتید گرامی پاسخ بدن.

ولی یکی از فرماندهان بنده در پادگان آیت الله خاتمی درمورد اختیار انسان این مثال رو زدند؛ شما فرض کنید یه لوله بزرگ گاز از وسط شهرتون رد شده، یه انشعاب هم به شما دادن، اما بهتون گفتن این انشعاب مال شما ولی به شرطها و شروطها؛ گاز رو آتیش نزنی هوا رو آلوده کنی، بی احتیاطی نکنی خونه ات رو بفرستی هوا، خودت رو باهاش خفه نکنی و و و ... اما غیر از این حالات گاز مال خودت، نوش جونت، ازش استفاده کن و بهره ببر.
این مثال تا حدی می تونه قدرت اختیار انسان رو توجیه کنه، ولی بازم نقص داره. اینکه خیلی چیزا دست خداست و ما نقشی توش نداریم رو نمیشه خوب فهمید.

باسمه القهار

bbehsan;831952 نوشت:
این سوال بنده هم هست، ممنون میشم اساتید گرامی پاسخ بدن.

سؤال بنده مربوط به رابطۀ توحید افعالی حق متعال با افعال اختیاری انسان است و تبیین "بل امرُ بین الامرین"

لذا همانطور که فرمودید آیه مورد سؤال نافی اختیار انسان در افعالش نیست.

حبیبه;831904 نوشت:
عرض سلام و ادب و تبریک عید مبارک قربان

استاد گرامی آیا امکان دارد حضرتعالی قسمت بولد شدۀ آیه فوق را با توجه به آیۀ ذیل تبیین بفرمائید؟

« وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(تکوير 29)

و شما اراده نمى ‏کنيد مگر اينکه خداوند -پروردگار جهانيان- اراده کند و بخواهد.


با سلام و عرض ادب
عذر خواهی بابت تاخیر در پاسخگویی
هر چند این بخش پرسش شما مربوط به کلام و عقاید است و کارشناسان مربوطه باید پاسخگویی کنند بنده اجمالا مطالبی در پاسخ به سوال شما بزرگوار عرض میکنم اگر نیاز به بحثهای مبسوط تری بود باید موضوعتان را در بخش کلام وعقاید ایجاد بفرمایید :
ایاتی مانند ایه 29 سوره مبارکه تکویر :وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
در صدد بیان اصل حاکم بر نظام هستی است یعنی اراده ی الهی مافوق و قاهر بر تمامی علل ومعلولهای جهان است .این (یعنی قاهریت مشیت یا اراده یا اذن خداوند)بدان معنا نیست که نافی اختیار انسان است بلکه بدان معناست که انسان و اراده وفعل اوتحت مشیت ،خواست و اراده الهی است .یعنی این خداوند است که خواسته است تا انسان موجودی مختار باشد ،این اراده ی الهی است که خواسته است تا انسان در مواجهه با راه هدایت و ضلالت ، بتواند انتخاب کند و از اختیارش استفاده کند و اگر میخواست میتوانست همه را مجبور به هدایت نماید اما این را نخواسته .(1)

(1)- ر.ک:انسان شناسی در قرآن ،مصباح یزدی،ص 108

یعنی اگر انسان هدایت را انتخاب کند به اعتباری فعل و اختیارخود اوست (لذا قابل پاداش و جزاست)و به اعتباری نیز اراده ومشیت الهی است زیرا خداوند خواسته تا در این نظام هستی ، انسان ،موجودی مختار باشد .درواقع نه جبر مطلق است ونه تفویض کامل اختیار ، بلکه چیزی بین این دو است .
در واقع ارتباط آیه وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ
با آیه 29 سوره مبارکه تکویر :وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
بدین گونه قابل توضیح است : خداوند اراده ومشیتش براین قرار گرفته است که بخشی از مصائبی که بر انسان وارد می شود ، اجتناب پذیر است و آن مصائبی است که با عدم ارتکاب به برخی گناهان میتواند از خود دور نماید و بدان مبتلا نشود یا به تعبیری مشیت خداوند بر این تعلق گرفته که در برخی گناهان ، مصائبی وجود دارد و انسان با اختیاری که به خواست خدا دارد و خداوند به او افاضه نموده است میتواند با عدم ارتکاب آن گناهان ، از آن مصائب دور بماند . لذا به اعتباری این مصائب مشیت الهی است و به اعتباری دیگر این مصائب حاصل اعمال خود انسان است .

موضوع قفل شده است