جمع بندی «بد حجابی» به چه معناست؟

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
«بد حجابی» به چه معناست؟

با سلام و عرض ادب خدمت همه عزیزان و کاربران انجمن پرسش های دینی
من در این واژه نمیتونم درک درستی داشته باشم
چند وقتی هست که من زیاد دارم واژه ی بد حجابی رو میشنوم
اول اینکه من خودم موافق کامل حجاب هستم و به حجاب اعتقاد دارم
ولی یه خانم یا متونه حجاب داشته باشه و یا نداشته باشه
یعنی با حجاب و بی حجاب
حالا این وسط بد حجاب یعنی چی؟
یعنی هم حجاب داشته باشه هم نداشته باشه
یعنی حجاب داره اما کافی نیست؟
به نظرم بعضی از واژه ها درست نیستند
مثل همین بد حجابی

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حنیف

artedigital;961955 نوشت:
با سلام و عرض ادب خدمت همه عزیزان و کاربران انجمن پرسش های دینی
من در این واژه نمیتونم درک درستی داشته باشم
چند وقتی هست که من زیاد دارم واژه ی بد حجابی رو میشنوم
اول اینکه من خودم موافق کامل حجاب هستم و به حجاب اعتقاد دارم
ولی یه خانم یا متونه حجاب داشته باشه و یا نداشته باشه
یعنی با حجاب و بی حجاب
حالا این وسط بد حجاب یعنی چی؟
یعنی هم حجاب داشته باشه هم نداشته باشه
یعنی حجاب داره اما کافی نیست؟
به نظرم بعضی از واژه ها درست نیستند
مثل همین بد حجابی


بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و احترام

ورود شما را به سایت اسک دین خوش آمد عرض می کنم. امیدوارم لحظات لذت بخش و مفیدی را داشته باشید.



فرمایش شما به طور کلی، با یک دید سیستمی و از بالا، کاملا صحیح است.

بدین معنا که انسان یا خدا را می شناسد یا نمی شناسد، کسی که خدا را می شناسد فرستادن پیامبران و ارسال دین را هم طبق قاعده عقلی می پذیرد؛ و کسی که این دو را پذیرفته، عقلا و منطقا باید به این دستورات به طور کامل عمل کند تا به سعادت رسیده و هدف خلقتش تکمیل شود.

بدیهی ست که اگر کسی خواهانِ دریافت پاداش کامل و رسیدن به سعادت اخروی باشد، باید تمام دستورات خداوند را به شکل دقیق و صحیح انجام دهد. واقعیت اینست که انجام دادنِ دستورات شریعت به صورت نصف و نیمه، واقعا منطقی نیست و ما را به مقصد اصلی نمی رساند.

درست است که خداوند بنا به فضل و رحمت خودش فرموده «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» (1)، اما متاسفانه رسیدن به کمال مطلق و خدائی شدن، با این اعمال نیم بند و ظاهری حاصل نمی شود.

دین به شکل یک بسته بندی و پکیج کامل به دست ما رسیده و هر نوع کم کاری در هر گوشه ای از آن، باعث ایجاد اختلال در گوشه دیگری از زندگی مان خواهد شد. «وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» (2)

تمام مشکلات زندگی ما خودمان هستیم. تصمیم ها و رفتارهای جزئی که بی توجه و بدون دقت کافی انجام می دهیم، کم کم و طی یک فرایند منطقی به ما بازگشته و مشکلات را رقم می زنند. اراده خداوند بر اینست که دنیا مطابق با سیستم علت و معلولی جلو برود و کوچکترین ایرادی، (اگر با راه هائی مثل توبه و بازگشت، جبران نشود) در نهایت به خودمان بازخواهد گشت؛ حتی اگر نتوانیم رابطه بین اینها را پیدا کنیم.

«مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ...» (3)

در عین حال، در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که واژه "بدحجاب" در واقع اصطلاحی ست که این روزها برای خانمهائی با حجاب ناقص به کار می رود. به این معنا که این خانم کاملا بدون پوشش و حجاب نیست، اما پوشش کامل و مناسب هم ندارد.

درست مثل بسیاری از امور دینی دیگری که انجام می دهیم؛ نماز می خوانیم، ولی آیا همان نمازی که پروردگار دستور داده؟! همان نمازی که امیرالمومنین به پا می داشت و قرار است که یوم الحساب به عنوان میزان قرار گیرد؟!؟ روزه می گیریم، ولی آیا این همان روزه ای ست که پیامبر و اهل بیت می گرفتند!؟ شیعه ایم، ولی آیا حقیقتا پیرو اهل بیت و امیرالمومنین بوده و پا جای پای این بزرگواران می گذاریم؟!؟!

قیاس به نفس بنده را ببخشید؛ امیدوارم خداوند همه ما را از فرمانبرداران واقعی شریعتش قرار دهد. آمین


پی نوشت:
1. سوره زلزال، 7
2. سوره زلزال، 8
3. سوره نساء، 79

نقل قول:
حالا این وسط بد حجاب یعنی چی؟


زن حجاب دار...درّ برلیان!

زن حجاب ندار...تانکر نفت لیلان!!

ممنون از شما بابت این توضیحات عالی

artedigital;961955 نوشت:
با سلام و عرض ادب خدمت همه عزیزان و کاربران انجمن پرسش های دینی
من در این واژه نمیتونم درک درستی داشته باشم
چند وقتی هست که من زیاد دارم واژه ی بد حجابی رو میشنوم
اول اینکه من خودم موافق کامل حجاب هستم و به حجاب اعتقاد دارم
ولی یه خانم یا متونه حجاب داشته باشه و یا نداشته باشه
یعنی با حجاب و بی حجاب
حالا این وسط بد حجاب یعنی چی؟
یعنی هم حجاب داشته باشه هم نداشته باشه
یعنی حجاب داره اما کافی نیست؟
به نظرم بعضی از واژه ها درست نیستند
مثل همین بد حجابی

با سلام و عرض احترام

بد حجابی از نقص قانون شکل گرفته

طبق قانون ایران همه باید حجاب داشته باشن ، چه کسانی که اعتقاد به حجاب دارن و چه کسانی که ندارن

این موضوع باعث شده افرادی با عنوان بد حجاب ظهور کنن

یعنی افرادی که اعتقاد به حجاب ندارن
ولی مجبورن حجاب داشته باشن
و در واقع با دهن کجی به حجاب میخوان مخالفت خودشون با این اجبار رو ابراز کنن

در حالی که اگر حجاب اجباری نبود شاهد این دهن کجی به حجاب نمی بودیم

طبق آیات قرآن حجاب برای مومنین واجب هست نه برای عموم

شروحیل;962763 نوشت:
با سلام و عرض احترام

بد حجابی از نقص قانون شکل گرفته

طبق قانون ایران همه باید حجاب داشته باشن ، چه کسانی که اعتقاد به حجاب دارن و چه کسانی که ندارن

این موضوع باعث شده افرادی با عنوان بد حجاب ظهور کنن

یعنی افرادی که اعتقاد به حجاب ندارن
ولی مجبورن حجاب داشته باشن
و در واقع با دهن کجی به حجاب میخوان مخالفت خودشون با این اجبار رو ابراز کنن

در حالی که اگر حجاب اجباری نبود شاهد این دهن کجی به حجاب نمی بودیم

طبق آیات قرآن حجاب برای مومنین واجب هست نه برای عموم

سلام
با توجه به بخش بولد شده تو نظرتون
خیلی از بدحجاب ها و حتی اکثرشون حجاب رو دوست دارند و بهش اعتقاد دارند
اما اون فطرت عفت و حیا دوست توشون کم رنگ شده و همچنین خیلی هاشون از سر کمبود عزت نفس اینجوری بیرون میان و دنبال تایید بیرونی هستند!
پس لزوما بدحجاب ها برای دهن کجی به حجاب بدحجاب نیستند
و لزوما بدحجاب ها به حجاب بی اعتقاد نیستند.
یا ولی عصر(عج)
یاعلی مدد

یا علے;962769 نوشت:
سلام
با توجه به بخش بولد شده تو نظرتون
خیلی از بدحجاب ها و حتی اکثرشون حجاب رو دوست دارند و بهش اعتقاد دارند
اما اون فطرت عفت و حیا دوست توشون کم رنگ شده و همچنین خیلی هاشون از سر کمبود عزت نفس اینجوری بیرون میان و دنبال تایید بیرونی هستند!
پس لزوما بدحجاب ها برای دهن کجی به حجاب بدحجاب نیستند
و لزوما بدحجاب ها به حجاب بی اعتقاد نیستند.
یا ولی عصر(عج)
یاعلی مدد

با عرض سلام و احترام

به شخصه تو کشور های مسلمون نشین که حجاب اجباری نیست بد حجاب ندیدم

برداشت این حقیر از رو مشاهدات ونتیجه گیری شخصی بود

اگر باعث ناراحتی شخصی شدم حلالیت می طلبم

یا حق

[="Times New Roman"][="Navy"][="3"]

شروحیل;962763 نوشت:
طبق آیات قرآن حجاب برای مومنین واجب هست نه برای عموم

منظور از مؤمين چه کسانيند؟
شرب خمر هم بر مؤمنين حرام است نه عموم،
اون وقت از فردا آزاد بشه در ملأ عموم بيان مست بشن؟
روزه هم بر مؤمنين واجب است نه عموم،.... الی آخر.
بعدش امر به معروف و نهي از منکر چي ميشه اين وسط؟![/][/][/]

[="Times New Roman"][="Navy"][="3"]

artedigital;961955 نوشت:
حالا این وسط بد حجاب یعنی چی؟

يه واعظ معروفي هست حاج آغا حسين انصاريان يه بار ميگفتند که «حجاب اسلامي» هم تعبير درستي نيست چون مگه ما حجاب غير اسلامي هم داريم؟[/][/][/]

Hadi99g;963271 نوشت:

منظور از مؤمين چه کسانيند؟
شرب خمر هم بر مؤمنين حرام است نه عموم،
اون وقت از فردا آزاد بشه در ملأ عموم بيان مست بشن؟
روزه هم بر مؤمنين واجب است نه عموم،.... الی آخر.
بعدش امر به معروف و نهي از منکر چي ميشه اين وسط؟!

با سلام و عرض احترام

الان به نظرتون کسی شرب خمر نمی کنه یا بی حجاب نیست یا روزه خواری در ملا عام نمی کنه؟ با این همه فشار دولتی برای دین اجباری؟

امر به معروف و نهی از منکر اجباری نتیجه عکس می ده دوست گرامی ،(( لا اکراه فی الدین ))

طرف باید با دلش ایمان بیاره نه با زور باتوم!

امر به معروف و نهی از منکر باید از طریق فرهنگ سازی انجام بشه نه زور و ارعاب و اجبار!

کما اینکه در جامعه کنونی شاهدش هستیم حتی برخی مومنین هم از دین اجباری زده شدن ...

[="Times New Roman"][="Navy"][="3"]

شروحیل;963311 نوشت:
با سلام و عرض احترام

الان به نظرتون کسی شرب خمر نمی کنه یا بی حجاب نیست یا روزه خواری در ملا عام نمی کنه؟ با این همه فشار دولتی برای دین اجباری؟

امر به معروف و نهی از منکر اجباری نتیجه عکس می ده دوست گرامی ،(( لا اکراه فی الدین ))

طرف باید با دلش ایمان بیاره نه با زور باتوم!

امر به معروف و نهی از منکر باید از طریق فرهنگ سازی انجام بشه نه زور و ارعاب و اجبار!

کما اینکه در جامعه کنونی شاهدش هستیم حتی برخی مومنین هم از دین اجباری زده شدن ...


علیکم السلام والرحمه،
عبارت «لا إکراه فی الدین» ناظر به امور قلبی است نه عملی و قانون عمومی،
وگرنه هر کس به بهانه فوق، از عمل به قانون سرپیچی میکنه، وضع قانون اصلا بی‌معنا میشه،
همون کسی که این عبارت را فرموده، در جای دیگر دستور داده که به مرتکب زنا صد تازیانه بزنید،
خب وقتی اجباری در کار نیست چرا باید افراد را ملزم کنیم که زنا نکنند، همجنسبازی نکنند، رباخواری نکنند، اختلاس نکنند، .... این چه آزادی شد؟![/][/][/]

Hadi99g;963317 نوشت:

علیکم السلام والرحمه،
عبارت «لا إکراه فی الدین» ناظر به امور قلبی است نه عملی و قانون عمومی،
وگرنه هر کس به بهانه فوق، از عمل به قانون سرپیچی میکنه، وضع قانون اصلا بی‌معنا میشه،
همون کسی که این عبارت را فرموده، در جای دیگر دستور داده که به مرتکب زنا صد تازیانه بزنید،
خب وقتی اجباری در کار نیست چرا باید افراد را ملزم کنیم که زنا نکنند، همجنسبازی نکنند، رباخواری نکنند، اختلاس نکنند، .... این چه آزادی شد؟!

بحث بر سر همین هست که چرا باید قانونی فرای اسلام وضع بشه؟

آیا خداوند گفته با کسی که حجاب نداره برخورد قانونی و اجباری و تازیانه ای و باتومی بشه؟ آیه و حدیث اش رو ذکر کنید لطفا...

یا گفته با زبان نرم و دل نشین فرهنگ سازی بشه؟!

زنا در ردیف حجاب قرار می گیره از نظر احکام اسلامی؟و قیاس بالعکس می شه؟!

[="Times New Roman"][="Navy"][="3"]

شروحیل;963335 نوشت:
بحث بر سر همین هست که چرا باید قانونی فرای اسلام وضع بشه؟

سؤالي که پرسيدم جواب نداديد و طفره رفتيد!

عرض کردم که عبارت «لا إکراه في الدين» را چطور با قوانين الزامي اسلام توجيه مي​کنيد؟!

طبق برداشت شما از عبارت فوق، هيچ اجباري در دين نبايد باشد، درسته؟

اگه اينطوره پس اون قوانين اجباري براي چيست؟

لطفا اينو پاسخ بدهيد تا بنده هم پاسخ سؤال شما را عرض کنم.[/][/][/]

Hadi99g;963507 نوشت:

سؤالي که پرسيدم جواب نداديد و طفره رفتيد!

عرض کردم که عبارت «لا إکراه في الدين» را چطور با قوانين الزامي اسلام توجيه مي​کنيد؟!

طبق برداشت شما از عبارت فوق، هيچ اجباري در دين نبايد باشد، درسته؟

اگه اينطوره پس اون قوانين اجباري براي چيست؟

لطفا اينو پاسخ بدهيد تا بنده هم پاسخ سؤال شما را عرض کنم.

با سلام و عرض احترام

طبق گفته شما هر کس زیر پرچم یک کشور که دین رسمیش اسلام هست زندگی کنه مسلمونه!

و این با تعریف خود اسلام متفاوت هست!

کسانی در دین اسلام باید طبق قوانین اسلام مجازات بشن که مسلمون هستن!

فرضا بنده یک مسیحی هستم و ایرانی
آیا باید برای خوردن ناهار در یک روز از ماه رمضان مجازات بشم؟
یا برای نداشتن حجاب؟

لا اکراه فی الدین بدین معناست که نباید دین را بر شخص تحمیل کرد

حد زنا برای شخص مسلمان هست چون به زنا اعتقاد داره و باور داره هر رابطه ای به غیر از همسر و کنیز گناه محسوب میشه

آیا برای شخص بی دین یا با دین متفاوت که این موضوع تعریف نشده و از این گناه و مجازات اون اطلاع نداره درسته؟

حجاب در دین اسلام برای زنان مومن تعریف شده و زنان مومن برای در امان بودن باید حجاب داشته باشن
عمل نکردن به حکم حجاب باعث مورد آزار قرار گرفتن زنان مومن توسط افراد بیمار دل میشه و این مجازات نداشتن حجاب هست
در واقع کسانی که به زنان بی حجاب تعرض می کنن بیمار دل هستن!

آیا آیه و حدیثی دارید در مورد مجازات زنان غیر مسلمان و غیر مومن بی حجاب توسط مومنین؟
آیا در حکومت عدل علی(ع) زنان به اجبار حجاب داشتن؟

شروحیل;963522 نوشت:
طبق گفته شما هر کس زیر پرچم یک کشور که دین رسمیش اسلام هست زندگی کنه مسلمونه!

عليکم السلام والرحمه

بنده کجا اين مدّعا رو داشته​ام؟!

اتفاقا در اين مورد کاملا با شما موافقم.

در قوانين موضوعه اونطوره که اشاره کرديد ولي شرع اسلام اونو نميگه. در شرع اسلام حجاب بر زنان کافر الزامي نيست، قبلا هم توي يه تاپيک ديگه صحبتش شد،

امّا سؤال ديگري که اينجا مطرح ميشه اينه که اينايي که دم از آزادي حجاب ميزنن چند درصدشون مسيحي و يهوديند؟!

Hadi99g;963524 نوشت:

عليکم السلام والرحمه

بنده کجا اين مدّعا رو داشته​ام؟!

اتفاقا در اين مورد کاملا با شما موافقم.



در قوانين موضوعه اونطوره که اشاره کرديد ولي شرع اسلام اونو نميگه. در شرع اسلام حجاب بر زنان کافر الزامي نيست، قبلا هم توي يه تاپيک ديگه صحبتش شد،

امّا سؤال ديگري که اينجا مطرح ميشه اينه که اينايي که دم از آزادي حجاب ميزنن چند درصدشون مسيحي و يهوديند؟!

با عرض سلام و احترام

فرضا اگر مسلمون هم باشن مومن نیستن

طبق اصول هر انسان مسلمون مومن از فرمان الهی اطاعت می کنه و حجاب هم قانون الهی برای مومنین.

قانون حجاب طبق قرآن مخصوص زنان مومن هست(حتی مسیحیان مومن هم حجاب دارن)

پس اجیار حجاب بر اونها درست نیست و مورد آزار بیمار دلان قرار خواهند گرفت و اجازه اعتراض ندارن!
در کشور اسلامی اگر کسی می خواد از آزار بیمار دلان در امان باشه باید حجاب داشته باشه وگرنه اجازه اعتراض نداره!

پرسش: من در درک معنای واژه «بدحجاب» دچار مشکل شده ام. به نظر من یک خانم یا حجاب دارد و یا ندارد؛ اما آیا بدحجاب هم معنایی دارد؟ یعنی حد وسطی برای حجاب هست؟

پاسخ: فرمایش شما به طور کلی، با یک دید سیستمی و از بالا، کاملا صحیح است. بدین معنا که انسان یا خدا را می شناسد یا نمی شناسد، کسی که خدا را می شناسد فرستادن پیامبران و ارسال دین را هم طبق قاعده عقلی می پذیرد؛ و کسی که این دو را پذیرفته، عقلا و منطقا باید به این دستورات به طور کامل عمل کند تا به سعادت رسیده و هدف خلقتش تکمیل شود.

بدیهی است که اگر کسی خواهانِ دریافت پاداش کامل و رسیدن به سعادت اخروی باشد، باید تمام دستورات خداوند را به شکل دقیق و صحیح انجام دهد. واقعیت این است که انجام دادنِ دستورات شریعت به صورت نصف و نیمه، واقعا منطقی نیست و ما را به مقصد اصلی نمی رساند.

درست است که خداوند بنا به فضل و رحمت خودش فرموده «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» (1)، اما متاسفانه رسیدن به کمال مطلق و خدائی شدن، با این اعمال نیم بند و ظاهری حاصل نمی شود. دین به شکل یک بسته بندی و پکیج کامل به دست ما رسیده و هر نوع کم کاری در هر گوشه ای از آن، باعث ایجاد اختلال در گوشه دیگری از زندگی مان خواهد شد. «وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» (2)
تمام مشکلات زندگی ما خودمان هستیم. تصمیم ها و رفتارهای جزئی که بی توجه و بدون دقت کافی انجام می دهیم، کم کم و طی یک فرایند منطقی به ما بازگشته و مشکلات را رقم می زنند. اراده خداوند بر این است که دنیا مطابق با سیستم علت و معلولی جلو برود و کوچکترین ایرادی، (اگر با راه هائی مثل توبه و بازگشت، جبران نشود) در نهایت به خودمان بازخواهد گشت؛ حتی اگر نتوانیم رابطه بین اینها را پیدا کنیم. قرآن می فرماید: «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ...» (3)

در عین حال، در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که واژه "بدحجاب" در واقع اصطلاحی است که این روزها برای خانمهائی با حجاب ناقص به کار می رود. به این معنا که این خانم کاملا بدون پوشش و حجاب نیست، اما پوشش کامل و مناسب هم ندارد. درست مثل بسیاری از امور دینی دیگری که انجام می دهیم؛ نماز می خوانیم، ولی آیا همان نمازی که پروردگار دستور داده؟! همان نمازی که امیرالمومنین به پا می داشت و قرار است که یوم الحساب به عنوان میزان قرار گیرد؟!؟ روزه می گیریم، ولی آیا این همان روزه ای ست که پیامبر و اهل بیت می گرفتند!؟ شیعه ایم، ولی آیا حقیقتا پیرو اهل بیت و امیرالمومنین بوده و پا جای پای این بزرگواران می گذاریم؟!؟!


پی نوشت:
1. "پس هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید." سوره زلزال، 7
2. "و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید." سوره زلزال، 8
3. "هر چه از خوبيها به تو مى ‏رسد از جانب خداست و آنچه از بدى به تو مى ‏رسد از خود توست" سوره نساء، 79

موضوع قفل شده است