فلسفه تحريم زنا
تبهای اولیه
فلسفه تحريم زنا
ولا تقربوا الزني انه كان فاحشه و ساء سبيلا سوره: 17 , آیه: 32
1. پيدايش هرج و مرج در نظام خانواده، و از ميان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطهاي كه وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعي است، بلكه موجب حمايت كامل از فرزندان ميگردد، و پايههاي محبتي را كه در تمام طول عمر سبب ادامه اين حمايت است ميگذارد.
خلاصه، در جامعهاي كه فرزندان نامشروع و بيپدر فراوان گردند روابط اجتماعي كه بر پايه روابط خانوادگي بنيان شده سخت دچار تزلزل ميگردد.
براي پي بردن به اهميت اين موضوع كافي است يك لحظه چنين فكر كنيم كه چنانچه زنا در كل جامعه انساني مجاز گردد و ازدواج برچيده شود، فرزندان بيهويتي كه در چنين شرايطي متولّد ميشوند تحت پوشش حمايت كسي نيستند، نه در آغاز تولد و نه به هنگام بزرگ شدن.
از اين گذشته از عنصر محبت كه نقش تعيينكنندهاي در مبارزه با جنايتها و خشونتها دارد محروم ميشوند، و جامعه انساني به يك جامعه كاملاً حيواني توام با خشونت در همه ابعاد، تبديل ميگردد.
2. اين عمل ننگين سبب انواع برخوردها و كشمكشهاي فردي و اجتماعي در ميان هوسبازان است. داستانهايي را كه بعضي از چگونگي وضع داخل محلههاي بدنام و مراكز فساد نقل كرده و نوشتهاند به خوبي بيانگر اين واقعيت است كه در كنار انحرافات جنسي بدترين جنايات رخ ميدهد.
3. تجربه نشان داده و علم ثابت كرده است كه اين عمل باعث اشاعه انواع بيماريها است و با تمام تشكيلاتي كه براي مبارزه با عواقب و آثار آن امروز فراهم كردهاند باز آمار نشان ميدهد كه تا چه اندازه افراد از اين راه سلامت خود را از دست داده و ميدهند.
اين عمل شرمآور باعث بيماريهاي رواني و آميزشي ميشود. از جمله اين بيماريها، «ايدز» ميباشد. اين بيماري در طول 20 سال، 20 ميليون نفر قرباني گرفته و اكنون 40 ميليون آلوده به آن در جهان وجود دارند. و قريب به 15 ميليون كودك به آن گرفتارند. و تا به امروز راهي براي درمان مرض ايدز نيافتهاند. تنها راه درمان اين بيماري، پيشگيري است كه يكي از عوامل پيشگيري قطع روابط نامشروع به ويژه با زنان آلوده، و ترك بيبند و باري جنسي، و پايبند بودن به اصول اخلاقي و خانوادگي است.(1)
4 .اين عمل غالباً سبب سقوط جنين و كشتن فرزندان و قطع نسل ميگردد، چرا كه چنين زناني هرگز حاضر به نگهداري اين گونه فرزندان نيستند، و اصولاً وجود فرزند مانع بزرگي بر سر راه ادامه اعمال شوم آنان ميباشد، لذا هميشه سعي ميكنند آنها را از بين ببرند. و اين فرضيه كاملاً موهوم، كه ميتوان اينگونه فرزندان را در مؤسساتي زير نظر دولتها جمعآوري كرد شكستش در علم روشن شده، و ثابت گرديده كه پرورش فرزندان بيپدر و مادر به اين صورت چقدر مشكلات دارد، و تازه محصول بسيار نامرغوبي است، فرزنداني سنگدل، جنايتكار بيشخصيت و فاقد همه چيز!
5. نبايد فراموش كرد كه هدف از ازدواج تنها مسأله اشباع غريزه جنسي نيست، بلكه اشتراك در تشكيل زندگي و انس روحي و آرامش فكري، و تربيت فرزندان و همكاري در همه شئون حيات از آثار ازدواج است كه بدون اختصاص زن و مرد به يكديگر و تحريم زنان هيچيك از اينها امكانپذير نيست.(2)
فلسفه حرمت رابطه نامشروع در كلام امام رضا (ع)
از امام رضا (ع) سؤال شد: چرا زنا و روابط نامشروع زن و مرد حرام گرديده است؟ آن حضرت فرمود:
«لِما فيهِ مِنَ الْفَسادِ مِنْ قَتْلِ الاَنْفُسِ وَ ذِهابِ الاَنْسابِ وَ تَرْكِ التَّرْبِيَةِ لِلاَطْفالِ وَ فَسادِ الْمواريثَ وَ ما اَشْبَهَ ذلِكَ مِنْ وُجُوهِ الْفَسادِ»؛ «علت حرام بودن زنا و روابط نامشروع زن و مرد آن است كه اين كار سبب درگيري و نزاع و كشته شدن افراد ميگردد، و نيز باعث نامشخص شدن نَسَب و خويشاوندي ميشود، و همچنين از نظر اخلاق و تربيت نميتوان فرزندان صالح و خوبي را تحويل جامعه داد، و به علاوه در ارث بردن فساد ايجاد ميشود، زيرا وقتي پدر فرزند معلوم نبود، اموال به جا مانده از طرف ميّت به ناحق تقسيم ميشود. و امثال اين مفاسد در اثر روابط نامشروع به وجود ميآيد».(3)
آثار شوم روابط نامشروع در كلام حضرت علي (ع)
حضرت علي (ع) ميفرمايد:
«از زنا و روابط نامشروع بپرهيزيد كه در آن شش گرفتاري و بدبختي ميباشد كه سه تاي آن مربوط به دنيا است و سه تاي ديگري در آخرت خواهد بود. اما آن سه گرفتاري كه در دنياست عبارتند از: 1. نورانيت چهره را از بين ميبرد؛ 2. سبب فقر و قطع شدن روزي ميگردد؛ 3. عمر انسان را كوتاه ميكند و موجب مرگ ناگهاني (سكته) خواهد شد.
و اما آن سه عذاب آخرت عبارتند از: 1. باعث خشم و غضب خداوند ميگردد؛ 2. از انسان به سختي حساب ميكشند؛ 3. سبب ماندن در جهنم براي هميشه ميشود».(4)
1- گزيدهاي از پيام دكتر حسين جزايري در اجلاس سازمان ملل به مناسبت روز جهاني مبارزه با ايدز.
2- تفسير نمونه، 103/12.
3- علل الشرايع، ج 2، ص 191، باب 230، چاپ بيروت.
4- علل الشرايع، ج 2، ص 191؛ كافي، ج 5، ص 541؛ وسائل الشيعه، ج 14، ص 232.
ولی در عصر حاضر یه راه حلی وجود داره به نام ابزار پیشگیری . که فکر می کنم تمام مواردی رو که اشاره کردید حل می کنه....
ولی در عصر حاضر یه راه حلی وجود داره به نام ابزار پیشگیری . که فکر می کنم تمام مواردی رو که اشاره کردید حل می کنه....
اگر بخواهيد مي توانيد تشريف ببريد مراكزي كه از اطفال بي سرپرست نگهداري مي كنند وببينيد چند درصد آنها ولد زنا هستند در همين عصر حاضري كه به قول شما ابزار پيشگيري به وجود آمده. بر فرض كه اين مساله حل شد مساله بي ابرو شدن اختلافات بسيار شديد وقتل هايي كه بواسطه اين عمل به وجود مي آيد طرد شدن از اجتماع وهزاران معضل ديگر را چه مي كنيد
اگر بخواهيد مي توانيد تشريف ببريد مراكزي كه از اطفال بي سرپرست نگهداري مي كنند وببينيد چند درصد آنها ولد زنا هستند در همين عصر حاضري كه به قول شما ابزار پيشگيري به وجود آمده.
به علت اطلاع رسانی ناقص . مسئولین هنوز آوردن نام این ابزار را در کتب دوره ی دبیرستان یا قرار دادن مراکز تحویل رایگان در سرتاسر کشور را تابو می دانند
بر فرض كه اين مساله حل شد مساله بي ابرو شدن اختلافات بسيار شديد وقتل هايي كه بواسطه اين عمل به وجود مي آيد طرد شدن از اجتماع وهزاران معضل ديگر را چه مي كنيد
اینها تنها دیدگاههای سنتی هستند که خوشبختانه در طول زمان در حال کمرنگ تر شدن هستند و ربطی به مساله رابطه ی نامشروع ندارد....این قتلهای به اصطلاح ناموسی یا طرد شدگی از اجتماع در خیلی از موراد دیگر مثلا تجاوز به یک دختر یا ازدواج با یک فرد که مورد پسند نبوده هم وجود دارد و مختص زنا نیست...
خانم يا آقاي آوان
يك سوال از شما دارم:
نظر شما در مورد جايگاه وشخصيت زن در جامعه وخانواده وهمچنين استحكام خانواده چيست؟
نظر شما در مورد جايگاه وشخصيت زن در جامعه وخانواده وهمچنين استحكام خانواده چيست؟
پستهای قبلی من درباره ی رابطه قبل از ازدواج و برای افراد مجرد بود....
من رابطه ای بین زنا و جایگاه زن در جامعه نمی بینم . رابطه با چند نفر برای فرد متاهل چه زن و چه مرد ناپسند است . و اگر زنی یا مردی در آن واحد با چند نفر رابطه داشته باشند هر دو به یک مقدار جایگاه و شخصیت خود را پایین می آورند و ارزش های خانواده را زیر سوال می برند . پستهای قبلی من درباره ی رابطه قبل از ازدواج و برای افراد مجرد بود....
سلام و با اجازه دوستان
آوان و محمد عزیز
مشکل از کجاست و سوال اصلی چیست ؟ آیا سوال این است که چرا زنان با یک نفر بیشتر نمی توانند رابطه داشته باشند؟
یا نه سوال این است که چرا مردها می توانند با بیشتر از یک زن ارتباط داشته باشند ؟
میشه موضوع و سوال را بیشتر توضیح دهید
به نظر جواب در هر سوال فرق داشته باشد یا لااقل موضوع را محدود می کند برای بحث بهتر.
من فکر می کنم با توجه به عنوان تاپیک ، این بحث درباره ی دلیل تحریم زنا است .
مشکل از کجاست و سوال اصلی چیست ؟ آیا سوال این است که چرا زنان با یک نفر بیشتر نمی توانند رابطه داشته باشند؟یا نه سوال این است که چرا مردها می توانند با بیشتر از یک زن ارتباط داشته باشند ؟
در وافع هیچ کدام . چرا رابطه ی بین زن و مرد مجرد خارج از پیمان ازدواج گناه به حساب می آید؟
چرا رابطه ی بین زن و مرد مجرد خارج از پیمان ازدواج گناه به حساب می آید؟
باز سلام
رابطه مرد با زن دیگری غیر از همسر خودش با رعایت قواتنین شرعی مشکلی ندارد و گناه نیست
ولی رابطه زنی با مرد دیکری غیر از همسر خودش حرام است
حال سوال اصلی این است که چرا رابطه دوم حرام است؟
ببخشید، ولی صحبتهای من صرفا در مورد روابط قبل از ازدواج بود یعنی رابطه ی بین زن و مرد بدون پیمان ازدواج ( نمی دانم شاید این طرف قضیه شامل واژه ی "زنا" نشود ...)
رابطه مرد با زن دیگری غیر از همسر خودش با رعایت قواتنین شرعی مشکلی ندارد و گناه نیستولی رابطه زنی با مرد دیکری غیر از همسر خودش حرام است
خیر من سوالی درباره ی این موضوع ندارم....
ببخشید، ولی صحبتهای من صرفا در مورد روابط قبل از ازدواج بود یعنی رابطه ی بین زن و مرد بدون پیمان ازدواج ( نمی دانم شاید این طرف قضیه شامل واژه ی "زنا" نشود ...)
سلام
یعنی دختر و پسری بدون عقد شرعی رابطه ای داشته باشند نظر شما این است.
منظورتان از پیمان ازدواج چیست؟
من این را فهمیدم اگه باز اشتباه است !خودتان بیشتر و شفاف تر توضیح دهید
یعنی دختر و پسری بدون عقد شرعی رابطه ای داشته باشند نظر شما این است.منظورتان از پیمان ازدواج چیست؟
من این را فهمیدم اگه باز اشتباه است !
منظورم همان رابطه ی قانونی و ثبت شده است . البته من آغاز کننده ی این تاپیک نبودم و شاید آقای محمد منظور دیگری داشته اند...
بحث ما در مورد دليل حرمت عمل زنا آن هم از همه انواعش (محصنه، غير محصنه، مجرد، متاهل،پير،جوان) ميباشد نمي دانم چرا بحث انحراف پيدا كرد واز كجاي كلمه زنا بحث مجرد بودن ظاهر شد.
پرسش:
فلسفه تحریم زنا چیست؟
پاسخ:
ولا تقربوا الزني انه كان فاحشه و ساء سبيلا. سوره 17 آیه 32.
1. پيدايش هرج و مرج در نظام خانواده، و از ميان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطه اي كه وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعي است، بلكه موجب حمايت كامل از فرزندان ميگردد، و پايه هاي محبتي را كه در تمام طول عمر سبب ادامه اين حمايت است ميگذارد.
2. اين عمل ننگين سبب انواع برخوردها و كشمكش هاي فردي و اجتماعي در ميان هوس بازان است. داستانهايي را كه بعضي از چگونگي وضع داخل محله هاي بدنام و مراكز فساد نقل كرده و نوشتهاند به خوبي بيانگر اين واقعيت است كه در كنار انحرافات جنسي بدترين جنايات رخ ميدهد.
3. تجربه نشان داده و علم ثابت كرده است كه اين عمل باعث اشاعه انواع بيماريها است و با تمام تشكيلاتي كه براي مبارزه با عواقب و آثار آن امروز فراهم كرده اند باز آمار نشان ميدهد كه تا چه اندازه افراد از اين راه سلامت خود را از دست داده و ميدهند.
4 .اين عمل غالباً سبب سقوط جنين و كشتن فرزندان و قطع نسل ميگردد، چرا كه چنين زناني هرگز حاضر به نگهداري اين گونه فرزندان نيستند، و اصولاً وجود فرزند مانع بزرگي بر سر راه ادامه اعمال شوم آنان ميباشد، لذا هميشه سعي ميكنند آنها را از بين ببرند.
5. نبايد فراموش كرد كه هدف از ازدواج تنها مسأله اشباع غريزه جنسي نيست، بلكه اشتراك در تشكيل زندگي و انس روحي و آرامش فكري، و تربيت فرزندان و همكاري در همه شئون حيات از آثار ازدواج است كه بدون اختصاص زن و مرد به يكديگر و تحريم زنان هيچيك از اينها امكانپذير نيست.