جمع بندی گناه منحرف کردن و به بازی گرفتن مردم
تبهای اولیه
سلام و عرض احترام خدمت کارشناس محترم.
مدتی بود داشتم به دروغ هایی که در رسانه ها و فضای مجازی گفته میشه و باعث فریب مردم میشه فکر میکردم.
تا اینکه با این کلیپ از سخنرانی استاد عزیز ، حجت الاسلام دانشمند ، برخورد کردم که بخش زیادی از حرفهای دلمو توی این کلیپ خلاصه کرده بود.
لطفا بررسی کنید چقدر از صحبت های این استاد عزیز مورد تایید اسلام هست.
سوال: کسانی که آگاهانه کارهای خلاف شرع و اخلاق رو تبلیغ میکنند ، چه دینی به گردنشون هست و چجوری باید جبران کنند؟
[SPOILER]
منظورم از آگاهانه این نیست که طرف به قصد ضربه زدن به دین و نابودی اسلام اینکارو میکنه.
منظورم کسیه که می دونه با این کارش چه آسیب هایی به دین اسلام میزنه ولی کاری به کار اسلام نداره ، و قصد آسیب زدن به اسلام رو نداره
می خواد کار خودشو انجام بده و واسه خودش شهرت و اعتبار و محبوبیت کسب کنه.
حالا این وسط هم دین اسلام قربانی بشه/نشه اهمیتی نداره.
[/SPOILER]
مدتی بود داشتم به دروغ هایی که در رسانه ها و فضای مجازی گفته میشه و باعث فریب مردم میشه فکر میکردم. تا اینکه با این کلیپ از سخنرانی استاد عزیز ، حجت الاسلام دانشمند ، برخورد کردم که بخش زیادی از حرفهای دلمو توی این کلیپ خلاصه کرده بود. لطفا بررسی کنید چقدر از صحبت های این استاد عزیز مورد تایید اسلام هست. سوال: کسانی که آگاهانه کارهای خلاف شرع و اخلاق رو تبلیغ میکنند ، چه دینی به گردنشون هست و چجوری باید جبران کنند؟سلام و عرض احترام خدمت کارشناس محترم.
سلام و تشکر از سؤال خوبتان@};-
پاسخ سؤالات شما را در دو بخش تقدیم می کنم:
اول. حجت الاسلام دانشمند در سخنانشان، بدون اینکه به اقسام موسیقی از نگاه اسلام اشاره کنند بطور مطلق استماع هر نوع موسیقی را حرام دانسته و سخن هر کسی که شنیدن موسیقی را جایز بداند را مردود اعلام می کند، گو اینکه ایشان در سخنشان بنحوی دچار افراط شده و گوی سبقت را از فقها و مراجع عظام تقلید ربوده اند، در حالیکه نزد اكثر فقهاي بزرگوار، موسيقي به صورت مطلق حرام نمي باشد، بلكه اين بزرگواران موسيقي را بر سه قسم كرده اند:
1- موسيقي مطرب و مناسب مجالس لهو و لعب و گناه.
2- موسيقي غير مطرب.
3- موسيقي مشكوك بين مطرب و غير مطرب. يعني صداهائي كه نمي توان تشخيص داد كه آيا مطرب است و مناسب مجالس گناه يا اين گونه نيست.
گونه اول از موسيقي نزد تمام فقها بر اساس ادله روائي و قرآنی حرام مي باشد، ولي موسيقي نوع دوم يعني موسيقي غير مطرب نزد اكثر فقها حرام نمي باشد فلذا گوش دادن به آن ها اشكال ندارد. گوش دادن به موسيقي نوع سوم نیز به فتواي برخي از فقهاي بزرگوار، اشكالي ندارد. به فتواي برخي از مراجع بزرگوار دقت كنيد:
«موسيقى مطرب حرام است و صداهاى مشكوك مانع ندارد و تشخيص با عرف است». (1) موسيقى به يك تعريف، تركيب صداها است، به نحوى كه خوش آيند باشد، از اين رو اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است وگرنه اشكالى ندارد.(2) معناى مطرب اين است كه حالت غير عادى براى اشخاص از نظر وجد و نشاط به وجود آورد، به طورى كه انسان را به وادى فساد و عياشى و خوشگذرانى بكشاند و باعث غفلت انسان از خدا شود.(3) موسیقی مناسب با مجالس لهو و لعب حرام است و گرنه اشکال ندارد . تشخیص آن با عرف مکلف است. (4) موسیقی های مشکوک اشکال ندارد. (5)
بنابراين، بر اساس يك تحليل فقهى مى توان اظهار كرد كه موسيقى به طور مطلق حرام نيست بعبارتی گوش دادن به هر موسيقى حرام نمى باشد. اگر موسيقى برگرفته از مضامين و اشعار داراى محتواى غیر اخلاقی و صداهای مطرب نباشد، حرمتى نداشته، گوش دادن به آن نيز حرام نيست، بلكه موسيقى كه مناسب با مجالس لهو و لعب و فساد باشد حرام است. در اين بين تفاوتي هم بين موسيقي به همراه شعر و خوانندگي و موسيقي صرف و به اصطلاح موزيك وجود ندارد. هر كدام از آن ها كه هر يك از اين خصوصيات را كه ذكر شد، داشته باشد، به يكي از احكام گفته شده تعلق پيدا مي كند. يعني اگر مطرب باشد، حرام و اگر غير مطرب يا مشكوك به طرب باشد، غير حرام است.(6)
دوم. در پاسخ به بخش دوم سؤالتان در خصوص گناه و عقوبت کسانی که آگاهانه کارهای خلاف شرع و اخلاق را تبلیغ نموده و موجب گمراهی عده ای می شوند گفتنی است: اضلال و گمراه کردن دیگران از مسیر حق و هدایت، آنقدر مصیبت بار است که در روایات به کشتن دیگران تشبیه شده است. چرا که اگر کسی را گمراه کردیم، در واقع او را از حیات پاکیزهی ابدی در بهشت محروم ساختهایم و در واقع نفس ناطقه و روح وی را کشته ایم و این نوع مرگ بسا بدتر و مهلک تر از مرگ جسم و جان است.از امام صادق(علیهالسلام) در باره تفسیر این آیه سؤال شد:[=book antiqua]«هرکس دیگری را [به ناحق] بکشد، چنان است که همهی مردم را کشته است..»(7)؛ حضرت در پاسخ فرمودند: [=book antiqua]«و من أخرجها من هدیً ألی ضلالٍ فقد واللهِ أماتها...،[=book antiqua]و کسی که او را از هدایت به سوی گمراهی خارج سازد، همانا سوگند به خدا که او را کشته است!».
خداوند در آیات بسیاری به گمراه کنندگان و عقوبت آنها اشاره نموده که چند نمونه را ذکر می کنیم:
1. [=book antiqua]«أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیبا مِنَ الْکتَابِ یشْتَرُونَ الضَّلاَلَةَ وَیرِیدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِیلَ»(8)آیا به کسانی که بهرهای از کتاب یافتهاند ننگریستی، گمراهی را میخرند و میخواهند شما نیز گمراه شوید. نکتهٔ مهمی که در این آیه است این است که برخی نهتنها خود گمراه هستند و نهتنها راه هدایت را سد میکنند، بلکه تلاش دارند راه و مسیر هدایت را کج نمایند. آنان راه را کج و منحرف مینمایند نه این که گروهی را به انحراف بکشانند و به تعبیر قرآن کریم: [=book antiqua] «یرِیدُونَ أَنْ تَضِلُّوا [=book antiqua]السَّبِیلَ». آنان با ایجاد جنگ روانی بسیار پیچیده، تابلوی هدایت را جابهجا مینمایند، بهطوری که همه پشت به قبله نماز بگزارند و بپندارند رو به قبله هستند. آنان که مسیر هدایت را تغییر میدهند و آن را به انحراف میکشانند، نمیگویند این راه را نروید، به عکس، راه را صد و هشتاد درجه تغییر مسیر میدهند و همه را بر رفتن آن راه تشویق مینمایند.
2. چنین کسانی مصداق «ائمة الکفر» هستند. اینان بدتر از کسانی هستند که راه حق را مانع میشوند و قرآن کریم در حق آنان میفرماید: [=book antiqua]«وَلاَ تَکونُوا کالَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بَطَرا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَیصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِمَا یعْمَلُونَ مُحِیطٌ»(9)؛ و مانند کسانی مباشید که از خانههایشان با حالت سرمستی و به صرف نمایش به مردم خارج شدند و مردم را از راه خدا باز میداشتند و خدا به آنچه میکنند احاطه دارد. چنانکه در انقلاب اسلامی نیز بسیاری که اتفاقاً چهرههای موجهی داشتند نیز سعی نمودند تا مسیر انقلاب اسلامی را از خط امام ره و مسیر ولایت فقیه و ارزشهای اسلامی و انقلابی منحرف نمایند.
3. خداوند به چنین کسانی وعید عذاب مضاعف داده است، میفرماید: [=book antiqua]«الَّذِینَ کفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابا فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا کانُوا یفْسِدُونَ»(10)؛ کسانی که کفر ورزیدند و از راه خدا باز داشتند به سزای آنکه فساد میکردند عذابی بر عذابشان میافزاییم. قرآن کریم چنین کافرانی را به صرف کفری که دارند مفسد نمیداند و وعید عذاب مضاعف برای آنان به خاطر کفری که دارند نمی دهد، بلکه چنین کافرانی که به «عَذَابا فَوْقَ الْعَذَابِ» دچار میشوند کسانی هستند که افزون بر کفر خود، دیگران را نیز از راه حق باز داشته و مانع حقگروی آنان شدهاند.
4. در جامعه برخی نیز هستند که جز توطئه برای گمراهی مردم کاری ندارند: [=book antiqua]«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ، وَیتَّخِذَهَا هُزُوا، أُولَئِک لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»(11)؛ و برخی از مردم کسانیاند که سخن بیهوده را خریدارند تا مردم را بیهیچ دانشی از راه خدا گمراه کنند و راه خدا را به ریشخند گیرند. برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود. اینان افراد پلیدی هستند که از سر پلیدی خود،(پیروی هوی و هوس و برای کسب شهرت و نان) بی هیچ دانشی بدیها را میخریدند و به قصهپردازان و رماننویسها پول میدادند تا مردم را با آن از قرآن کریم گمراه کنند و یکی سکهٔ صاحب عیار ما را بیرونق سازند. «لَهْوَ الْحَدِیثِ»اعم از شعرها و ترانهها و سخنان گزافه ای است که به صورت غنایی خوانده میشود.
بر این اساس، تفاوتی نمی کند، هر کس با هر هدف و انگیزه ای، چه با هدف ضربه زدن به اصل و اساس اسلام و ارزشها و چه با هدف تبعیت از هوا و هوس و کسب نان و نام، عالمانه و آگاهانه، ارزشهای الهی را مقلوب و معکوس جلوه داده و اندیشه ها و اعمال شرعی و اخلاقی را بر خلاف آنچه حق و حقیقت است بنحوی انحرافی و التقاطی تبلیغ و ترویج نموده موجب گمراهی افرادی شود، قطعاً گرفتار عذاب دردناک و خوارکننده دوزخ خواهد گشت و مشمول عقوبت گناهی است که بیانش در آیات قرآن گذشت.
موفق باشید ...@};-
پی نوشت_____________________________________________________
1. امام خمينى، استفتاآت،قم ، دفتر انتشارات اسلامي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، 1378 هـ.ش ، ج 2، ص 14.
2 . آيت الله فاضل لنكرانى، جامع المسائل،نشر مهر ، چاپ سوم ، 1376 هـ.ش ، ج 1، ص 256.
3 . آيت الله فاضل لنكرانى، همان.
4. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتاات(ويرايش جديد) ،تهران ، انتشارات پيام عدالت ، 1389، س 1128 به بعد.
5. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتاات ، س 1140.
6. برگرفته از پایگاه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، نظر اسلام در باره موسیقی.
7. مائده، آیه 32.
8. نساء، آیه 44.
9. انفال، آیه 47.
10. نحل، آیه 88.
11. لقمان، آیه 6.
[="Times New Roman"][="Black"]سلام و عرض احترام خدمت استاد مشکور عزیز.@};-
خیلی ممنونم از وقتی که گذاشتید و پاسخی که دادید.
راستش با ویرایش کوچک ولی ماهرانه ای که مدیر ارجاع سوالات روی پست من انجام داد و حرف من رو عوض کرد، یک مقدار به پاسخ شما مشکوک شدم
که نکند پشت پرده سفارشی به شما شده که این تاپیک رو یه جوری رد کنید که یه وقت بحثی پیش نیاد.:khandeh!:
، بلكه اين بزرگواران موسيقي را بر سه قسم كرده اند:1- موسيقي مطرب و مناسب مجالس لهو و لعب و گناه.
2- موسيقي غير مطرب.
3- موسيقي مشكوك بين مطرب و غير مطرب. يعني صداهائي كه نمي توان تشخيص داد كه آيا مطرب است و مناسب مجالس گناه يا اين گونه نيست.گونه اول از موسيقي نزد تمام فقها بر اساس ادله روائي و قرآنی حرام مي باشد، ولي موسيقي نوع دوم يعني موسيقي غير مطرب نزد اكثر فقها حرام نمي باشد فلذا گوش دادن به آن ها اشكال ندارد. گوش دادن به موسيقي نوع سوم نیز به فتواي برخي از فقهاي بزرگوار، اشكالي ندارد. به فتواي برخي از مراجع بزرگوار دقت كنيد:
«موسيقى مطرب حرام است و صداهاى مشكوك مانع ندارد و تشخيص با عرف است». (1) موسيقى به يك تعريف، تركيب صداها است، به نحوى كه خوش آيند باشد، از اين رو اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است وگرنه اشكالى ندارد.(2) معناى مطرب اين است كه حالت غير عادى براى اشخاص از نظر وجد و نشاط به وجود آورد، به طورى كه انسان را به وادى فساد و عياشى و خوشگذرانى بكشاند و باعث غفلت انسان از خدا شود.(3) موسیقی مناسب با مجالس لهو و لعب حرام است و گرنه اشکال ندارد . تشخیص آن با عرف مکلف است. (4) موسیقی های مشکوک اشکال ندارد. (5)
بنابراين، بر اساس يك تحليل فقهى مى توان اظهار كرد كه موسيقى به طور مطلق حرام نيست بعبارتی گوش دادن به هر موسيقى حرام نمى باشد. اگر موسيقى برگرفته از مضامين و اشعار داراى محتواى غیر اخلاقی و صداهای مطرب نباشد، حرمتى نداشته، گوش دادن به آن نيز حرام نيست، بلكه موسيقى كه مناسب با مجالس لهو و لعب و فساد باشد حرام است. در اين بين تفاوتي هم بين موسيقي به همراه شعر و خوانندگي و موسيقي صرف و به اصطلاح موزيك وجود ندارد. هر كدام از آن ها كه هر يك از اين خصوصيات را كه ذكر شد، داشته باشد، به يكي از احكام گفته شده تعلق پيدا مي كند. يعني اگر مطرب باشد، حرام و اگر غير مطرب يا مشكوك به طرب باشد، غير حرام است.(6)
دوم. در پاسخ به بخش دوم سؤالتان در خصوص گناه و عقوبت کسانی که آگاهانه کارهای خلاف شرع و اخلاق را تبلیغ نموده و موجب گمراهی عده ای می شوند گفتنی است: اضلال و گمراه کردن دیگران از مسیر حق و هدایت، آنقدر مصیبت بار است که در روایات به کشتن دیگران تشبیه شده است. چرا که اگر کسی را گمراه کردیم، در واقع او را از حیات پاکیزهی ابدی در بهشت محروم ساختهایم و در واقع نفس ناطقه و روح وی را کشته ایم و این نوع مرگ بسا بدتر و مهلک تر از مرگ جسم و جان است.از امام صادق(علیهالسلام) در باره تفسیر این آیه سؤال شد:[=book antiqua]«هرکس دیگری را [به ناحق] بکشد، چنان است که همهی مردم را کشته است..»
(7)؛ حضرت در پاسخ فرمودند: [=book antiqua]«و من أخرجها من هدیً ألی ضلالٍ فقد واللهِ أماتها...،[=book antiqua]و کسی که او را از هدایت به سوی گمراهی خارج سازد، همانا سوگند به خدا که او را کشته است!». خداوند در آیات بسیاری به گمراه کنندگان و عقوبت آنها اشاره نموده که چند نمونه را ذکر می کنیم:1.
[=book antiqua]«أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیبا مِنَ الْکتَابِ یشْتَرُونَ الضَّلاَلَةَ وَیرِیدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِیلَ»(8)آیا به کسانی که بهرهای از کتاب یافتهاند ننگریستی، گمراهی را میخرند و میخواهند شما نیز گمراه شوید. نکتهٔ مهمی که در این آیه است این است که برخی نهتنها خود گمراه هستند و نهتنها راه هدایت را سد میکنند، بلکه تلاش دارند راه و مسیر هدایت را کج نمایند. آنان راه را کج و منحرف مینمایند نه این که گروهی را به انحراف بکشانند و به تعبیر قرآن کریم: [=book antiqua] «یرِیدُونَ أَنْ تَضِلُّوا [=book antiqua]السَّبِیلَ». آنان با ایجاد جنگ روانی بسیار پیچیده، تابلوی هدایت را جابهجا مینمایند، بهطوری که همه پشت به قبله نماز بگزارند و بپندارند رو به قبله هستند. آنان که مسیر هدایت را تغییر میدهند و آن را به انحراف میکشانند، نمیگویند این راه را نروید، به عکس، راه را صد و هشتاد درجه تغییر مسیر میدهند و همه را بر رفتن آن راه تشویق مینمایند.2. چنین کسانی مصداق «ائمة الکفر» هستند. اینان بدتر از کسانی هستند که راه حق را مانع میشوند و قرآن کریم در حق آنان میفرماید: [=book antiqua]«وَلاَ تَکونُوا کالَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بَطَرا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَیصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِمَا یعْمَلُونَ مُحِیطٌ»(9)؛ و مانند کسانی مباشید که از خانههایشان با حالت سرمستی و به صرف نمایش به مردم خارج شدند و مردم را از راه خدا باز میداشتند و خدا به آنچه میکنند احاطه دارد. چنانکه در انقلاب اسلامی نیز بسیاری که اتفاقاً چهرههای موجهی داشتند نیز سعی نمودند تا مسیر انقلاب اسلامی را از خط امام ره و مسیر ولایت فقیه و ارزشهای اسلامی و انقلابی منحرف نمایند.
3. خداوند به چنین کسانی وعید عذاب مضاعف داده است، میفرماید: [=book antiqua]«الَّذِینَ کفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابا فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا کانُوا یفْسِدُونَ»(10)؛ کسانی که کفر ورزیدند و از راه خدا باز داشتند به سزای آنکه فساد میکردند عذابی بر عذابشان میافزاییم. قرآن کریم چنین کافرانی را به صرف کفری که دارند مفسد نمیداند و وعید عذاب مضاعف برای آنان به خاطر کفری که دارند نمی دهد، بلکه چنین کافرانی که به «عَذَابا فَوْقَ الْعَذَابِ» دچار میشوند کسانی هستند که افزون بر کفر خود، دیگران را نیز از راه حق باز داشته و مانع حقگروی آنان شدهاند.
4. در جامعه برخی نیز هستند که جز توطئه برای گمراهی مردم کاری ندارند: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ، وَیتَّخِذَهَا هُزُوا، أُولَئِک لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»(11)؛ و برخی از مردم کسانیاند که سخن بیهوده را خریدارند تا مردم را بیهیچ دانشی از راه خدا گمراه کنند و راه خدا را به ریشخند گیرند. برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود. اینان افراد پلیدی هستند که از سر پلیدی خود،(پیروی هوی و هوس و برای کسب شهرت و نان) بی هیچ دانشی بدیها را میخریدند و به قصهپردازان و رماننویسها پول میدادند تا مردم را با آن از قرآن کریم گمراه کنند و یکی سکهٔ صاحب عیار ما را بیرونق سازند. «لَهْوَ الْحَدِیثِ»اعم از شعرها و ترانهها و سخنان گزافه ای است که به صورت غنایی خوانده میشود.
بر این اساس، تفاوتی نمی کند، هر کس با هر هدف و انگیزه ای، چه با هدف ضربه زدن به اصل و اساس اسلام و ارزشها و چه با هدف تبعیت از هوا و هوس و کسب نان و نام، عالمانه و آگاهانه، ارزشهای الهی را مقلوب و معکوس جلوه داده و اندیشه ها و اعمال شرعی و اخلاقی را بر خلاف آنچه حق و حقیقت است بنحوی انحرافی و التقاطی تبلیغ و ترویج نموده موجب گمراهی افرادی شود، قطعاً گرفتار عذاب دردناک و خوارکننده دوزخ خواهد گشت و مشمول عقوبت گناهی است که بیانش در آیات قرآن گذشت.
اول. حجت الاسلام دانشمند در سخنانشان، بدون اینکه به اقسام موسیقی از نگاه اسلام اشاره کنند بطور مطلق استماع هر نوع موسیقی را حرام دانسته و سخن هر کسی که شنیدن موسیقی را جایز بداند را مردود اعلام می کند، گو اینکه ایشان در سخنشان بنحوی دچار افراط شده و گوی سبقت را از فقها و مراجع عظام تقلید ربوده اند، در حالیکه نزد اكثر فقهاي بزرگوار، موسيقي به صورت مطلق حرام نمي باشد
خیلی عجیبه که شما همچین حرفی می زنید. هم من هم شما به خوبی می دونیم که منظور ایشان موسیقی حرامه و کسی با موسیقی حلال مشکلی نداره.
در ادامه ی صحبتهایشان به موارد دیگری هم اشاره کردند که شما ترجیح دادید درباره شان حرفی نزنید، منم دیگه اصراری نمی کنم.
استاد مشکور عزیز، خیلی کارها حلال هستن و ما می تونیم انجام بدیم. ولی مگه هرکاری که آدم بتونه انجام بده، باید انجام بده؟
حرف من اینه که یه عده در صدا و سیما دارن آدرس غلط به مردم و جوان ها میدن. روی چه حسابی؟ روی حساب اینکه طبق نظر مراجع اشکالی ندارد.
این همه هزینه میکنند برای تست خوانندگی، برای کنسرت بی خاصیت ترین انسان های روی کره ی زمین.
حالا چون مراجع گفتند فلان موسیقی اشکالی ندارد، ما باید بیایم واسش سیستم و فلسفه درست کنیم و به عنوان اصل و صراط مستقیم به خورد مردم و جوانها بدیم؟
موسیقی فقط یک نمونه هست.
صبح تا شب توی تلویزیون تبلیغ میکنن این عدد روبه فلان شماره پیامک کنید توی قرعه کشی شرکت کنید.
شارژ پنج هزار تومنی بخرید در قرعه کشی شرکت کنید. ( یه وقت فکر نکنید از پول همین شارژها جایزه رو تهیه میکنن هااااا، نه نه اصلااااا )
اگر در یک هفته اینقدر مکالمه کنید، فلان قدر جایزه می گیرید. ( یه وقت فکر نکنید اینا تشویق مردم به اسراف کردنه هااااا، نه نه اصلاااااا )
فلان محصول رو 99 هزار تومان بخرید. ( یه وقت فکر نکنید اون هزار تومن رو برای بازی با روان مردم کم کردن هااااا، نه نه ، اصلااااا :Cheshmak: )
در هشت سال دفاع مقدس این همه شهید و جانباز دادیم، این همه شهید مدافع حرم دادیم که بازیگر و فوتبالیست بشن الگوی جوانها؟
بازیگری که توی خونه ی چند میلیاردی میشینه درد مردم رو می فهمه که میاد میگه "ما برای مردم کار میکنیم" لعنت خدا بر آدم دروغگو.
فوتبالیستی که میلیاردی پول میگیره و موبایل بالای سی میلیون تومن از جنس طلا و نقره میخره درد مردم رو می فهمه که میاد میگه "ما صبح تا شب برای مردم عرق می ریزیم"
نه عزیز، اینا سیاه بازی و به بازی گرفتن مردم هست، اینا تبلیغات مسموم هست. اینا دورویی هست.
فلان فوتبالیست سر یه خطا با سر میره تو صورت بازیکن حریف. در رسانه ملی فحش رکیک میده و تصویرش پخش میشه.
در جایی دیگر همین فوتبالیست منتقد درجه یک خودش رو در آغوش می گیره و با لبخند نقدهاش رو گوش میکنه.
با عرض معذرت، این ته ته ته ته پدر سوخته بازیه.
در سیاست هم همینطوره. اصلاح طلب . اصولگرا . حزب این . حزب اون . حامیان این . حامیان اون . باند این . باند اون.
آخه من نمی فهمم خدمت کردن به مردم این همه فیلم بازی کردن داره؟ این همه حزب بازی داره؟
این مسخره بازیا چیه ، کسی که دلش واسه مردم بسوزه و بخواد خدمت کنه ، بدون هیچ باند بازی اینکارو انجام میده.
ما شهدا رو تبلیغ نمی کنیم، چون اگر مردم اونهارو بشناسند دیگه کسی پست های مارو لایک نمی کنه.
دیگه کسی واسه ما کامنت قلب نمیزاره. طرفدارامون رو از دست میدیم. دیگه کسی واسه ما دست نمیزنه. دیگه کسی فیلمهای ما رو نمی بینه.
مگه میشه از این همه خودخواهی گذشت؟
مگه دیوانه ام بیام شهدا رو تبلیغ کنم. فقط ماهی یه بار درباره شهدا حرف میزنم اونم واسه اینکه هوادارام زیاد بشن.
هوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووف.
خیلی ممنونم از وقتی که گذاشتید و پاسخی که دادید. راستش با ویرایش کوچک ولی ماهرانه ای که مدیر ارجاع سوالات روی پست من انجام داد و حرف من رو عوض کرد، یک مقدار به پاسخ شما مشکوک شدم که نکند پشت پرده سفارشی به شما شده که این تاپیک رو یه جوری رد کنید که یه وقت بحثی پیش نیاد.سلام و عرض احترام خدمت استاد مشکور عزیز.
سلام و ادب
خیلی ممنون از حسن ظنی که به حقیر و مسئولین سایت دارید.@};-
خیلی عجیبه که شما همچین حرفی می زنید. هم من هم شما به خوبی می دونیم که منظور ایشان موسیقی حرامه و کسی با موسیقی حلال مشکلی نداره.در ادامه ی صحبتهایشان به موارد دیگری هم اشاره کردند که شما ترجیح دادید درباره شان حرفی نزنید، منم دیگه اصراری نمی کنم.
اینکه منظورشان موسیقی حرام است یا مطلق موسیقی را باید از سخنانشان فهمید که ایشان هیچ اشاره ای به اقسام موسیقی اعم از حلال و حرام و مشکوک نمی کند بلکه بطور مطلق حکم به حرمت موسیقی می دهد! در خصوص مطالب دیگری که صحبت کردند! عذر تقصیر اگر لطف کنید موارد موردنظرتان را در پستی مرقوم بفرمایید در خدمت هستم.
استاد مشکور عزیز، خیلی کارها حلال هستن و ما می تونیم انجام بدیم. ولی مگه هرکاری که آدم بتونه انجام بده، باید انجام بده؟
حرف من اینه که یه عده در صدا و سیما دارن آدرس غلط به مردم و جوان ها میدن. روی چه حسابی؟ روی حساب اینکه طبق نظر مراجع اشکالی ندارد.
بزرگوار نباید همه مردم را در یک سطح دانست و از همه انتظار داشت در سطح عالی ادراک و عمل کنند، همینکه بتوان فرهنگی در جامعه ایجاد کرد که غالب جامعه ایمانی مطابق آنچه دستور شرع مقدس (احکام فقهی) است عمل کنند باید شکرگزار باشیم البته عده ای نیز خواستار آن هستند که فراتر از سطح احکام فقهی، به اخلاقیات و مبانی عرفانی هم پایبند باشند، این مرحله خیلی پسندیده و مطلوب است اما نباید این سطح را از همگان انتظار داشت. و نباید سطح واجبات فقهی را با واجبات اخلاقی و گرایشات عرفانی خلط نمود. البته همه برنامه هایی که در صدا و سیما اجرا می شود مورد تأیید نیست، بعضاً خواسته و بعضاً ناخواسته مطالب خلاف واقع در صدا و سیما گفته می شود که همه اینها مورد تأیید علما و حکومت نیست که باید نظارت قوی تری از سوی نهادهای مسوول و مردمی صورت گرفته و مطالبات مردمی بجد مطرح و پیگیری شود. البته نباید از این موضوع نیز غفلت ورزید که صدا و سیما یک ارگان همگانی و عمومی است و باید تدوین برنامه های آن بطور نسبی و البته مشروع، متناسب با همه ذائقه ها باشد. بدیهی است در این میان، کسانی که دارای اعتقادات و تقیدات دینی و مذهبی قوی هستند از بعضی برنامه های صدا و سیما رضایت نداشته باشند و بالعکس ...
این همه هزینه میکنند برای تست خوانندگی، برای کنسرت بی خاصیت ترین انسان های روی کره ی زمین.حالا چون مراجع گفتند فلان موسیقی اشکالی ندارد، ما باید بیایم واسش سیستم و فلسفه درست کنیم و به عنوان اصل و صراط مستقیم به خورد مردم و جوانها بدیم؟
این قبیل برنامه ها نظیر دانشکده و آموزشگاه موسیقی، تست موسیقی و ... مورد تأیید اسلام و علما نیست و نباید به فرض حلال بودن نوعی از موسیقی اسباب علمی نشر و ترویج موسیقی برپا شود اخیراً رهبر معظم انقلاب به بعضی از این برنامه ها در صدا و سیما اعتراض کردند که اعتراض بجایی نیز هست. اما این مطلب فرع بر اصل حلیت برخی موسیقی هاست که در نظر مراجع عظام تقلید گذشت.
صبح تا شب توی تلویزیون تبلیغ میکنن این عدد روبه فلان شماره پیامک کنید توی قرعه کشی شرکت کنید.شارژ پنج هزار تومنی بخرید در قرعه کشی شرکت کنید. ( یه وقت فکر نکنید از پول همین شارژها جایزه رو تهیه میکنن هااااا، نه نه اصلااااا )
اگر در یک هفته اینقدر مکالمه کنید، فلان قدر جایزه می گیرید. ( یه وقت فکر نکنید اینا تشویق مردم به اسراف کردنه هااااا، نه نه اصلاااااا )
فلان محصول رو 99 هزار تومان بخرید. ( یه وقت فکر نکنید اون هزار تومن رو برای بازی با روان مردم کم کردن هااااا، نه نه ، اصلااااا )
اینگونه مطالب باید توسط نظارت عمومی مردم و طرح مطالبات مردمی و نیز نظارت نهادهای مسئول پیگیری و رفع شود. مادامیکه مردم از چنین برنامه هایی استقبال می کنند کسانی که متصدی امر رسانه اند چون بدنبال جذب مخاطب هستند بدون توجه به تبعات منفی و فرهنگ سازی های غلط تبلیغاتی از این روشها استفاده می کنند. رفع و دفع این نواقص به یک عزم جدی همگانی و مطالبه گری مردم نیاز دارد.
در هشت سال دفاع مقدس این همه شهید و جانباز دادیم، این همه شهید مدافع حرم دادیم که بازیگر و فوتبالیست بشن الگوی جوانها؟بازیگری که توی خونه ی چند میلیاردی میشینه درد مردم رو می فهمه که میاد میگه "ما برای مردم کار میکنیم" لعنت خدا بر آدم دروغگو.
فوتبالیستی که میلیاردی پول میگیره و موبایل بالای سی میلیون تومن از جنس طلا و نقره میخره درد مردم رو می فهمه که میاد میگه "ما صبح تا شب برای مردم عرق می ریزیم"
نه عزیز، اینا سیاه بازی و به بازی گرفتن مردم هست، اینا تبلیغات مسموم هست. اینا دورویی هست.
فلان فوتبالیست سر یه خطا با سر میره تو صورت بازیکن حریف. در رسانه ملی فحش رکیک میده و تصویرش پخش میشه.
در جایی دیگر همین فوتبالیست منتقد درجه یک خودش رو در آغوش می گیره و با لبخند نقدهاش رو گوش میکنه.
با عرض معذرت، این ته ته ته ته پدر سوخته بازیه.
متأسفانه وقتی جای ارزشهای واقعی الهی و انسانی با ارزشهای غیرواقعی و ساختگی دنیا عوض بشود همه اینها و بلکه بدتر از اینها هم ممکن است و این حکایت غریب در طول تاریخ بوده، کسی مانند علی (ع) بین مردم باشد و مردم زیر پرچم سقیفه ها سینه بزنند! علی (ع) باشد مردم برای امثال معاویه کف و سوت بزنند! اهل بیت (ع) حی و حاضر باشند اموی ها و عباسی ها حمایت شوند و در کربلا حسین (ع) باشد اما غریب و تنها و مردم جاهل در اردوی یزیدیان خیمه بزنند! و ...
البته نباید به ورزشکاران کشورمان توهینی بشود آنها در حیطه ای که انتخاب کرده اند سعی کرده اند تلاش و کوشش کنند و برای کشورمان افتخار بیافرینند و پرچم پرافتخار کشورمان را بالا برده و در حوزه ملی عزت آفرینی کنند، تلاش آنها هم قابل ستایش است کمااینکه رهبر معظم انقلاب بارها از همت و اراده آنها تجلیل کرده اند، این فصل ستودنی را باید از بعض رفتارها و عملکردهای بعضی ورزشکاران که خلاف روح پهلوانی و قهرمانی عمل می کنند و خود را تافته جدا بافته از مردم می دانند و در عین حال خود را الگو هم می دانند جدا کرد. البته مردم و جوانان ما باید بتوانند با تشخیص درست ارزشهای حقیقی را از ارزشهای اعتباری شناخته و کسانی را بعنوان الگو در زندگیشان برگزینند که با ارزشهای حقیقی رابطه دارند نه اینکه هر کسی بواسطه ارزشهای اعتباری دنیوی اعتباری کسب کرده است!(دقت کنید)
در سیاست هم همینطوره. اصلاح طلب . اصولگرا . حزب این . حزب اون . حامیان این . حامیان اون . باند این . باند اون.آخه من نمی فهمم خدمت کردن به مردم این همه فیلم بازی کردن داره؟ این همه حزب بازی داره؟
این مسخره بازیا چیه ، کسی که دلش واسه مردم بسوزه و بخواد خدمت کنه ، بدون هیچ باند بازی اینکارو انجام میده.
ما شهدا رو تبلیغ نمی کنیم، چون اگر مردم اونهارو بشناسند دیگه کسی پست های مارو لایک نمی کنه.
دیگه کسی واسه ما کامنت قلب نمیزاره. طرفدارامون رو از دست میدیم. دیگه کسی واسه ما دست نمیزنه. دیگه کسی فیلمهای ما رو نمی بینه.
مگه میشه از این همه خودخواهی گذشت؟
مگه دیوانه ام بیام شهدا رو تبلیغ کنم. فقط ماهی یه بار درباره شهدا حرف میزنم اونم واسه اینکه هوادارام زیاد بشن.
بطور نسبی همان مطالبی که در بالا گفتیم در این مقوله هم وارد است! وقتی کسانی که در وادی سیاست تلاش می کنند متمسک به ارزشهای واقعی الهی و انسانی یعنی خلوص و طهارت فکر و عمل و نیات خالصه برای خدمت به مردم نباشند حال و حکایت همین می شود که برای رسیدن به ارزشهای اعتباری دنیا نظیر کسب نان و نام و شهرت و جاه، از هر شیوه ای بهره می جویند بعبارتی در نظر ایشان، هدف وسیله را توجیه می کند و نتیجه همین وضعی خواهد شد که در جامعه دینی مان شاهد آن هستیم! راه امام و شهدا و اصول و ارزشهای اسلامی و انقلابی کمرنگ و شعار و فریب و دروغ و تزویر و دورویی سکه رایج و مطلوب می شود.
اما نباید در مسیر حق و تعالی ارزشها ملول و خسته شد بلکه باید چنانکه بطّالین از روشهای خلاف واقع خود بهره می گیرند، جبهه حق نیز به امر ترویج و تبلیغ معارف حقه بپردازد زیرا پیروزی النهایه با حزب الله است زیرا قوله کریم: "وَ قُل جَاءَ الحَق وَ زَهَقَ البَاطِل، إنَّ البَاطِلَ کَانَ زَهُوقَا"و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است.(اسراء، آیه 81) و نیز فرمود: "أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ"آرى حزب خداست كه رستگارانند.(مجادله، 22) ازیرا که مکر و حیله منحرفان در برابر تدبیر حکیمانه حق محکوم به شکست است، قوله کریم: "وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ" و [دشمنان] مكر ورزيدند و خدا [در پاسخشان] مكر در ميان آورد و خداوند بهترين مكرانگيزان است.(آل عمران، 54)
موفق باشید ...@};-
[="Times New Roman"][="Black"]
سلام و ادب
سلام مجدد خدمت استاد مشکور عزیز.@};-@};-
خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید و پاسخی که دادید.
می خواستم کلی مطلب واستون بنویسم، ولی احساس میکنم شما حرف من رو متوجه نمیشید
و حرفهایی رو به عنوان پاسخ به من میزنید که خودم همه شون رو می دونم و قبول دارم.
اینجوری بحث بیهوده و اتلاف وقت خیلی زیادی خواهیم داشت و به جایی هم نمی رسیم.
خدا شاهد هست که اصلا و ابدا قصدم این نیست که بخوام یه حرفی بزنم شما بیای تایید کنی.
مدل پاسخ دادن شما با بقیه کارشناسان متفاوت هست
ترجیح میدم در خصوصی از کارشناس دیگری بپرسم.
از راهنمایی هاتون خیلی خیلی ممنونم.@};-@};-@};-[/]
پرسش:
[=book antiqua]کسانی که آگاهانه کارهای خلاف شرع و اخلاق رو تبلیغ میکنند ، چه دینی به گردنشون هست و چگونه باید جبران کنند؟
جمعبندی:
سلام و تشکر
در پاسخ به سؤال شما، در خصوص گناه و عقوبت کسانی که آگاهانه کارهای خلاف شرع و اخلاق را تبلیغ نموده و موجب گمراهی عده ای می شوند گفتنی است: اضلال و گمراه کردن دیگران از مسیر حق و هدایت، آنقدر مصیبت بار است که در روایات به کشتن دیگران تشبیه شده است. چرا که اگر کسی را گمراه کردیم، در واقع او را از حیات پاکیزهی ابدی در بهشت محروم ساختهایم و در واقع نفس ناطقه و روح وی را کشته ایم و این نوع مرگ بسا بدتر و مهلک تر از مرگ جسم و جان است. از امام صادق(علیهالسلام) در باره تفسیر این آیه سؤال شد: [=book antiqua]«... [=book antiqua][=book antiqua]هرکس دیگری را [به ناحق] بکشد، و یا در زمین عامل فساد و تباهی شود، چنان است که همهی مردم را کشته است...»(1)؛ حضرت در پاسخ فرمودند: [=book antiqua]«و من أخرجها من هدیً ألی ضلالٍ فقد واللهِ أماتها...،و کسی که او را از هدایت به سوی گمراهی خارج سازد، همانا سوگند به خدا که او را کشته است!».[=book antiqua](2)[=book antiqua]
خداوند در آیات بسیاری به گمراه کنندگان و عقوبت آنها اشاره نموده که چند نمونه را ذکر می کنیم:
1. [=book antiqua]«أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیبا مِنَ الْکتَابِ یشْتَرُونَ الضَّلاَلَةَ وَیرِیدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِیلَ»(3)آیا به کسانی که بهرهای از کتاب یافتهاند ننگریستی، گمراهی را میخرند و میخواهند شما نیز گمراه شوید. نکتهٔ مهمی که در این آیه است این است که برخی نهتنها خود گمراه هستند و نهتنها راه هدایت را سد میکنند، بلکه تلاش دارند راه و مسیر هدایت را کج نمایند.
2. چنین کسانی مصداق «ائمة الکفر» هستند. اینان بدتر از کسانی هستند که راه حق را مانع میشوند و قرآن کریم در حق آنان میفرماید: [=book antiqua]«وَلاَ تَکونُوا کالَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بَطَرا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَیصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِمَا یعْمَلُونَ مُحِیطٌ»(4)؛ و مانند کسانی مباشید که از خانههایشان با حالت سرمستی و به صرف نمایش به مردم خارج شدند و مردم را از راه خدا باز میداشتند و خدا به آنچه میکنند احاطه دارد. چنانکه در انقلاب اسلامی نیز بسیاری که اتفاقاً چهرههای موجهی داشتند نیز سعی نمودند تا مسیر انقلاب اسلامی را از خط امام ره و مسیر ولایت فقیه و ارزشهای اسلامی و انقلابی منحرف نمایند.
3. خداوند به چنین کسانی وعید عذاب مضاعف داده است، میفرماید: [=book antiqua]«الَّذِینَ کفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابا فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا کانُوا یفْسِدُونَ»(5)؛ کسانی که کفر ورزیدند و از راه خدا باز داشتند به سزای آنکه فساد میکردند عذابی بر عذابشان میافزاییم. قرآن کریم چنین کافرانی را به صرف کفری که دارند مفسد نمیداند و وعده عذاب مضاعف(چندین برابر) برای آنان به خاطر کفری که دارند نمی دهد، بلکه چنین کافرانی که به «عَذَاباً فَوْقَ الْعَذَابِ»(6) دچار میشوند کسانی هستند که افزون بر کفر خود، دیگران را نیز از راه حق باز داشته و مانع حقگروی آنان شدهاند.
4. در جامعه برخی نیز هستند که جز توطئه برای گمراهی مردم کاری ندارند: [=book antiqua]«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ، وَیتَّخِذَهَا هُزُوا، أُولَئِک لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»(7)؛ و برخی از مردم کسانیاند که سخن بیهوده را خریدارند تا مردم را بیهیچ دانشی از راه خدا گمراه کنند و راه خدا را به ریشخند گیرند. برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود. اینان افراد پلیدی هستند که از سر پلیدی خود،(پیروی هوی و هوس و برای کسب شهرت و نان) بی هیچ دانشی بدیها را میخریدند و به قصهپردازان و رماننویسها پول میدادند تا مردم را با آن از قرآن کریم گمراه کنند.
بر این اساس، تفاوتی نمی کند، هر کس با هر هدف و انگیزه ای، چه با هدف ضربه زدن به اصل و اساس اسلام و ارزشها و چه با هدف تبعیت از هوا و هوس و کسب نان و نام، عالمانه و آگاهانه، ارزشهای الهی را مقلوب و معکوس جلوه داده و اندیشه ها و اعمال شرعی و اخلاقی را بر خلاف آنچه حق و حقیقت است بنحوی انحرافی و التقاطی تبلیغ و ترویج نموده موجب گمراهی افرادی شود، قطعاً گرفتار عذاب دردناک و خوارکننده دوزخ خواهد گشت و مشمول عقوبت گناهی است که بیانش در آیات قرآن گذشت.
اما در باره نحوه جبران چنین گناه سنگینی یعنی گناه گمراه کردن دیگران باید گفت: اولاً چنین افراد و اشخاصی باید از عمق جان به درگاه خدا توبه کرده و در تکمیل توبه شان، باید در منظر عمومی و در حضور کسانی که تحت تأثیر تبلیغات باطل آنها قرار داشته اند از اندیشه و عمل قبلی خود اعلام برائت نموده و اعتقادات حقه را برای تصحیح اعتقاد دیگران ابراز نمایند. از آنجاییکه ممکن است برخی از گمراه شدگان، که تحت تأثیر این اندیشه ها قرار گرفته بودند از دنیا رفته باشند، کار، کمی سخت و دشوار می شود اما در همین حال نیز نباید، شخص توبه کننده از رحمت خدا نومید شود بلکه باید در همه حال تا آخر عمر، در حالت خوف و رجاء بسر برده و از استغفار و التجاء و طلب رحمت و مغفرت برای خود و کسانیکه تحت تأثیر گمراهی های او بوده اند غفلت نورزد.
موفق باشید ...
پی نوشت_________________________________
1. «[=book antiqua]... [=book antiqua]مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا...»، [=book antiqua]مائده، آیه 32.
2. [=times new roman, times, serif]کافی ، ج2، ص 210 .
3. نساء، آیه 44.
4. انفال، آیه 47.
5. نحل، آیه 88.
6. عذاب سوزانی که برتر و بالاتر از هر عذابی است.
7. لقمان، آیه 6.