جمع بندی حج و کمک غیر مستقیم به آمریکا و اسرائیل

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حج و کمک غیر مستقیم به آمریکا و اسرائیل

سلام

چند وقت پیش فتوای مراجعی در رابطه با کسب و کاری به چشمم خورد
در توجیه حرام بودن آن کسب و کار برخی از مراجع گفته بودند چون سرمایه در گردش این کسب و کار به اسراییل و بازار تسلیحات ممکن است کمک حال باشد ، در نتیجه آن کسب و کار حرام است.

در هفته گذشته خبری مبنی بر خرید چند صد میلیاردی اسلحه توسط عربستان از امریکا شنیده شد
باتوجه به اینکه یکی از محلهای درامد عربستان پول حج میباشد ، چرا مراجع ما حج را در مقطع فعلی حرام اعلام نمیکنند؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مستنبط

یامحمد;925749 نوشت:
چند وقت پیش فتوای مراجعی در رابطه با کسب و کاری به چشمم خورد
در توجیه حرام بودن آن کسب و کار برخی از مراجع گفته بودند چون سرمایه در گردش این کسب و کار به اسراییل و بازار تسلیحات ممکن است کمک حال باشد ، در نتیجه آن کسب و کار حرام است.
در هفته گذشته خبری مبنی بر خرید چند صد میلیاردی اسلحه توسط عربستان از امریکا شنیده شد
باتوجه به اینکه یکی از محلهای درامد عربستان پول حج میباشد ، چرا مراجع ما حج را در مقطع فعلی حرام اعلام نمیکنند؟

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
با توجه به اینکه این سوال، به بیانهای مختلف و شکلهای گوناگون در سطح وسیعی پخش شده است، با تفصیل بدان می پردازیم. درباره این سوال، چند مساله وجود دارد که طی چند پست بررسی می کنیم:

اول بررسی درآمدهای عربستان، محل صرف در آمدهای حج و عمره و مقایسه بین آنها با هزینه ها مخصوصا هزینه های تسلیحاتی.
دوم زمینه و تاریخچه این سوال در سنوات اخیر.
سوم بررسی و تحلیل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حج و تاثیرات آن در امت اسلامی و مهمتر از آن در ابعاد جهانی.
چهارم میزان اهمیت حج در معارف و شریعت و اثرات تعطیلی آن.
پنجم بررسی فقهی خرید و فروش با کفار. در این بحث، خرید و فروش اسلحه با کفار اهمیت بیشتری دارد


اول: در آمد عربستان از حج و عمره

قبل از همه، ابتدا درآمد حج عربستان را با درآمد نفتی آن مقایسه می کنیم تا به فهم مساله بیشتر کمک کند:

الف.درآمد حج در برابر نفت ناچیز است

منبع اصلی عربستان، نفت است نه حج. بخشی از آمارهای مربوط به سفرهای زیارتی به عربستان که در زیر آمده توجه کنید[1]:

در آمد عربستان از حج: 18 میلیارد دلار است.
درآمد عربستان از نفت: 200 میلیارد تا 500 میلیارد دلار است.
درآمد حج و عمره در تولید ناخالص ملی: کمتر از سه درصد (%3) از تولید ناخالص ملی عربستان است.
درآمد از عمره ایرانیها: 500 میلیون دلار است.
درآمد از حج تمتع ایرانیها: 250 تا 300 میلیون دلار است.
نسبت درآمد از مجموع حج تمتع و عمره ایرانیها در طول سال به خرید تسلیحات: بین نیم تا یک درصد!

بیشتر در آمد عربستان از حج، مربوط به خرید سوغات توسط حجاج است نه هزینه خود مناسک حج. بسیاری از هزینه های این حجاج، صرف خدمات، حمل و نقل و مانند آن می شود و نوبت به صرف آن در جاهی دیگر نمی رسد.
به نظر شما بهتر نیست بجای تحریم حج، فکری برای تحریم سوغات حج بکنیم؟

در سالهای اخیر که محدودیتها بیشتر شده است، تقریبا 60 هزار نفر ایرانی برای حج راهی بیت الله الحرام می شوند. با توجه به میزان خرید تسلیحات از آمریکا در قرار داد اخیر (نزدیک به چهار صد میلیارد دلار)، بر فرض محال که تمام پول این حاجیان، صرف خرید جنگ افزار بشود، هزینه شان کمتر از نیم درصد مبالغ قرارد داد تسلیحاتی خواهد بود (حداکثر پانصد میلیون دلار).

ب.درآمد حاصل از حج کجا هزینه می شود

گفته می شود بیشتر درآمد عربستان سعودی از حج، صرف توسعه و نگهداری از حرمین شریفین می شود.
همچنین بخشی از این درآمد صرف موسسات خیریه می شود.

البته احتمال ثروت اندوزی خاندان سلطنتی، شاهزاده ها و اشراف از این طریق هم بعید نیست. اما هیچ گاه به پای نفت نمی رسد.
با این اوصاف، خریدهای کلان تسلیحاتی و رفع نیازهای جنگی، بسیار بیشتر از درآمد حج و عمره، است و به درآمدهایی هنگفت و سرشار نیاز دارد. درآمدهایی که حج و عمره، توان تامین آن را ندارد.



[/HR][1] برای اطلاع بیشتر از آمارها: خبرگزاری ایسنا؛ چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۵، کد خبر: 95030502883، روزنامه شرق؛ شماره ۲۲۷۴ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين (عنوان گزارش: در آمد 30 هزار میلیارد [ریالی] عربستان از حجاج ایرانی) و نیز: مجله اینترنتی برترینها؛ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، کد خبر: ۱۹۹۵۲۹، (به نقل از هفته نامه تجارت فردا).

یامحمد;925749 نوشت:
باتوجه به اینکه یکی از محلهای درامد عربستان پول حج میباشد ، چرا مراجع ما حج را در مقطع فعلی حرام اعلام نمیکنند؟

ادامه:
دوم: تاریخچه و عوامل شبهه؛ تعطیلی حج به سود کیست؟

الف.تاریخچه سوال و عوامل ایجاد شبهه

در سالهای اخیر در شبکه های ماهواره ای سوالها و شبهات مختلفی در باب فریضه حج مطرح شد. با گسترش شبکه های اجتماعی، این شبهات، به شکل گسترده ای، در بین عموم مردم دست به دست و پخش می شود.
اگر تا قبل از این، عمدتا شبکه های بهایی، جریانهای ضد انقلاب یا دین ستیز این مساله را مطرح می کردند، اکنون ذهن عده ای از مومنان در داخل کشور هم بدان مشغول شده و به دنبال پاسخی برای آن هستند و لازم است در این زمینه روشنگری و اطلاع رسانی شود.
شبهات و سوالات در این زمینه، با ادبیات و نیات مختلفی مطرح می شود. گاهی از کمک به فقرا بجای انجام یک عمل بی اثر و تکراری سوال می شود، گاهی با شعار ملی گرایی و تلاش برای تحریک احساسات نژاد پرستانه و تقابل با نژاد عربی استفاده می شود و گاهی درآمدهای سعودی از این راه و مصرف آن در جنگ با مسلمانان مظلوم مطرح می شود که البته بعضا سوالات خوب و مناسبی است و باید درباره آن گفتگو کرد تا فضا بیش از پیش روشن شود.
سالهای قبل از انقلاب این شبهه در بین جریانهای روشنفکری مطرح می شد یا خود رژیم بدان دامن می زد، اما در میان مردم رواجی نداشت. مخصوصا که اکثر مردم هم استطاعت نداشتند. اما پس از انقلاب اسلامی، با تغییر اوضاع اقتصادی مردم، تعداد حجاج از سرزمین انقلاب اسلامی رو به فزونی گذاشت و انگیزه مراکز قدرت جهانی برای ترویج این شبهه فعال شد: مسلمانان ایرانی از کشوری می آمدند که به تازگی ابرقدرتها را از کشورش بیرون کرده بود و شعارهای متفاوت و جذابی داشت. این شعارها و حرکتها در تاریخ سابقه نداشت و مردم آن می توانستند در ایام حج، با استفاده از آزادی و امنیت بی نظیر، غیر قابل تخطی و بین المللی که دین آن را با دستور احرام و قرار دادن سرزمین حرام ایجاد کرده بود، با مردم دیگر کشورها ارتباط بر قرار کنند. مردمی که به شدت کنجکاو شده بودند و ضمنا به دنبال راهی تازه برای رهایی از استکبار، استبداد داخلی و استضعاف می گشتند؛ آنها همچنین می خواستند بدانند تهمت های مذهبی که قرنها توسط حکام و مفتیان درباری و متحجر ترویج شده بود درست است یا نه؟ آیا شیعیان واقعا مشرک هستند؟ و چه نگاهی به اسلام، توحید، پیامبر، قرآن و ... دارند؟

ب.آثار تعطیلی حج: چه کسانی از عدم حضور ایران در حج و عمره سود خواهد برد؟

با توجه به مشکلات متعددی که هر از چند گاه پیش می آید، در میان بعضی گروههای سیاسی و عده ای از مردم صحبت از تحریم حج می شود. صحت عنوان تحریم را در بحث جایگاه حج در شریعت بررسی می کنیم، اما در زیر، جهات اجتماعی، فرهنگی و جهانی بررسی می سود.
اگر ما هر از چند گاهی، حج را به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت تعطیل کنیم،
چه اتفاقی می افتد؟ در زیر برخی از موارد مهم برشمرده شده است:

1)خود تحریمی و انزوا با تحریک احساسات انسان دوستانه یا ملی

جهان غرب با جلو انداختن حکام سعودی، تمام تلاش خود را به کار می بندد تا در ایام حج، مانع هر گونه تماسی بین مسلمانان عرب یا غیر عرب با ایرانی ها بشوند. حتی در چند سال اخیر از حضور مسلمانان دیگر کشورها در دعای کمیل در کنار بقیع به شدت جلوگیری می کنند.

کم هزینه ترین و موثرترین راه این است که با دروغ پردازی و سوء استفاده از احساسات پاک داخلی، علاوه بر فعال شدن گسلهای قومیتی و ملی گرایانه و تضادهای مذهبی، ما خود پیشگام انزوا و تحریم شویم و دست به خود تحریمی و خود انزوایی بزنیم و کشور، انقلاب و اسلام ناب محمدی را از تعامل عمیق و ماندگار با مردم جهان، مخصوصا جهان اسلام، محروم کرده و با حذف خود از یک فضای رسانه ای طبیعی، دینی، پر تاثیر و فراگیر، دیگران را از شنیدن صدای اسلام ناب محروم کنیم و این فرصت طلایی را به اسلام اموی و درباری و نیز اسلام سازش و غرب گرا واگذار کنیم.

2)نابودی دیپلماسی عمومی و ارتباط دهها میلیونی

غرب آرزو می کند ما با دست خود و با خود تحریمی، فرصت ارتباط مستقیم و گفتگوی سالانه با 22 میلیون زایر مسلمان از سراسر دنیا را از دست بدهیم. در دنیای کنونی، دیپلماسی عمومی اهمیت فوق العاده ای دارد و دولتها، میلیاردها دلار هزنیه می کنند تا بتوانند با افکار عمومی کشورهای دیگر ارتباط برقرار کرده و آنها را نسبت به خود و مواضع شان خوش بین و علاقه مند کنند.

"مسئولان عربستان مدعی شده‌اند تا سال 2030 میلادی، سالانه پذیرای 30 میلیون زائر از سراسر جهان خواهند بود.[1]" این جزو فرصت بی نظیر و طلایی است که احکام شریعت در اختیار جبهه حق قرار داده است و حتی اگر بخوهند ما را از در بیرون کنند باید از پنجره وارد شویم.

3)خودتحریمی و جازدن ایران بجای رژیم صهیونیستی

تحریم حج و عمره، فرصت یکه تازی و بهترین بهانه برای وهابیت است تا شیعه و ایران اسلامی را مشرک، ضد توحید و به عنوان کسانی که احکام الهی را تعطیلی می کنند، معرفی نموده و آن را بجای استکبار و رژیم صهیونیسیتی، به عنوان دشمن اصلی اسلام معرفی کند.
درگیری های ایجاد شده بین ایران و عربستان، بر اساس برنامه ها و طرحهای بلند مدت و راهبردی غرب برای تغییر جبهه مبارزه جهان اسلام از رژیم صهیونیستی به سمت ایران است.

برنامه طولانی مدت دیگر، تبدیل جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی به درگیری بین شیعه و سنی است و البته از قبل آن می توانند تعصبات ملی گرایی را در دو طرف فعال کنند.

4)افراط و تفریط مسلمانان و زمینه طرح برخی شبهات

همیشه در طول تاریخ با افراط و تفریط مواجه بوده ایم. گاهی عمل اشتباه مومنان یا حواشی که ایجاد می کنند باعث می شود دیگران، بین عمل مومنان با اصل عمل و جایگاه ایمانی آن خلط کنند. گاهی نوع مسلمانی ما باعث می شود دیگران در مفید بودن بعضی احکام یا دوام آن، به شک افتند. کسانی که در ایام سفر حج، بجای پرداختن به روح عبادی فردی و اجتماعی آن، اوقات خود را در بازارها می گذرانند، کسانی که با وجود ادای فریضه واجب، کمتر به رسیدگی به احوال اقوام و همسایگان، مشارکت در سازندگی جامعه اسلامی و امور خیریه مومنانه، و ... می اندیشند، کسانی که حج را تنها یک فریضه فردی و بدون تاثیرات سیاسی و جهانی می پندارند، و دیگر تحریفها یا کج فهمی ها یا بد عملی ها باعث شده است تاثیرات گسترده حکم الهی، کاهش یابد و عده ای، نسبت به اصل عمل، دچار سوال و شبهه شوند و مخالفان نیز آن را دستاویز قرار دهند.

ج. ناچیز بودن سود مادی آل سعود و غرب در برابر فواید و مصالح حج در جهان اسلام

در دنیای امروز، طبیعتا هر تعامل و داد و ستد جهانی و مشابه زیارت سالانه میلیونها زایر، باعث جابجایی هزینه های دهها میلیاردی است که به چند طرف بهره می رساند؛ اعم از مردم، دولتها، بانکها، شرکتهای مختلف دست اندرکار مانند شرکتهای زیارتی و خدماتی، شرکتهای هوایی و ... :
کشور مبدا (عمدتا مسلمان و بعضی کشورهای غیر اسلامی و دارای اقلیت مسلمان)،
کشور مقصد (عربستان)
سردمداران اقتصاد جهانی و شرکتها و بانکهای آنها.
هر کشور یا مجموعه (مسلمان یا غیر مسلمان) که به نوعی در این فرآیند به نوعی مشارکت داشته باشد.
اما وقتی تاثیرات روحانی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تمدنی و ... را با این هزینه ها می سنجیم، اصرار غرب و آل سعود بر مانع تراشی در برابر حجاج ایرانی را با وجود جمعیت فراوان و سود آوری آنها درک خواهیم کرد. رفتار دولت عربستان پس از انقلاب، با منطق اقتصادی نه تنها تضاد دارد بلکه اساسا در دنیایی که رقابت بر سر جذب گردشگر، توریست، زایر و ... می باشد، اصلا قابل فهم نیست. مخصوصا که دولت عربستان، عملا یک دولت سکولار است و با سپردن اجرای شریعت در مسائل جزیی مانند نهی از منکر نسبت به زیارت قبور به دست خاندان آل شیخ (فرزندان محمد بن عبد الوهاب) عملا آنها را راضی کرده و در حاشیه قرار داده است تا از سیاست های اصلی دور باشند و مزاحمت ایجاد نکنند.

اگر سعودی ها ترس این را نداشتند که جایگاه خود را در افکار عمومی مردم مسلمان دنیا از دست بدهند، حتما حضور ایرانی ها را بیش از این برنمی تافتند.
تجربه اختلافات و درگیریهای انقلاب اسلامی با ال سعود، وهابیت و گروههای تکفیری نشان داده است که سعودی ها بیش از هر کسی مایلند از درآمد حاجیان ایرانی، چشم پوشی کنند و خود را از تاثیرات عمیق مواجهه حضوری مسلمانان با مردم ایران برهانند.

حج جزو عباداتی است که خداوند قرار داده است تا تاثیر گذاری اسلام و تبلیغ و ترویج پیام توحید، دائمی، مردمی و جهانی باشد.
میزان تاثیرات پیدا و پنهان فردی و اجتماعی حج به حدی است که تعطیلی آن نه تنها باعث محرومیت گسترده از این امکانات و زمینه ها می شود، بلکه عذاب الهی را بر تمام امت هم به دنبال خواهد داشت.
از این رو تعطیل موقت، به این راحتی نه ممکن است و نه لازم. معمولا استفاده مادی دشمنان و مخالفان از این فرائض، در حدی نیست که با تاثیرات عظیم اجتماعی و جهانی آن قابل مقایسه باشد. حتی اگر تمام این هزینه ها، در کشور خودمان صرف فقرا شود، باز هم تاثیرش به اندازه قطره ای در برابر دریا خواهد بود.


[/HR][1] خبرگزاری ایسنا؛ چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۵، کد خبر: 95030502883

یامحمد;925749 نوشت:
باتوجه به اینکه یکی از محلهای درامد عربستان پول حج میباشد ، چرا مراجع ما حج را در مقطع فعلی حرام اعلام نمیکنند؟

سوم: حج، فرصتی بی نظیر و ظرفیتی بی همتا

حج رسانه جهانی اسلام ناب محمدی است. قدرت آن در اقناع و جهت دهی افکار و اندیشه ها، بیش از هر رسانه و دیپلماسی کار امدی دارد و از هر دستگاه تبلیغاتی و رسانه ای، قدرت بسیج مردمی بیشتری دارد. اینها تنها ظرفیتهای اجتماعی و سیاسی حج است که ما را وا می دارد با چنگ و دندان در حفظ آن بکوشیم و سختی ها و حتی برخی تحقیرها را هم تحمل کنیم. حتی اگر تاثیر حج در خودسازی و تصحیح فرهنگ جامعه اسلامی و عمل مومنان را نادیده بگیریم، اما نمی توان از این ظرفیتها چشم پوشی کرد و به بهانه های مختلف حتی به خاطر مسائل مهم، آن را تعطیل نمود. مگر اینکه واقعا مصلحت بزرگتری مطرح باشد.

الف .فرصتهای راهبردی و تاریخی حج و عمره

پس از دوره انبیا و معصومین علیهم السلام، آثار شگفت حج، تا کنون بیشتر به همان شکل سنتی و طبیعی پیش رفته است و ما نتوانسته ایم این ظرفیتها را به خوبی فعال کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم. با این وجود تاثیرات آن در طول تاریخ و مخصوصا در امت اسلامی شگرف بوده است:

1)حج، شروع تحول در بسیاری از مردم (خودسازی و مسوولیت اجتماعی)،


حج، برای خیلی ها، نقطه شروعی در تغییر فرهنگ خود محوری و سود پرستی به سمت کمک به دیگران و از خودگذشتگی است. نقطه شروعی که اگر خیلی ها آن را انجام ندهند، نه تنها هزینه آن را صرف فقرا نخواهند کرد، بلکه بر اسراف و تبذیرها و مال اندوزی ها افزوده خواهد شد و فقرا از خدمات فراوان خیرین که تعداد زیادی از همین حاجیان دست اندر کار آن هستند محروم خواهند شد.
بسیاری از متدینین، برای اولین بار زمانی که قصد سفر حج دارند، تازه با بعضی از تکالیف و حقوق شرعی آشنا می شوند و تلاش می کنند که حق الناس و حق الله خود را ادا کنند و پس از آن بازگشت هم معمولا تقید خود را حفظ می کنند.
بعضی از مردم اولین بار برای سفر حج، حقوق شرعی اموالشان را محاسبه می کنند تا با مال پاک، حج مقبولی بجا بیاورند.
حتی بعضی از افراد، اولیات مسائل شرعی و اجتماعی خود را به خاطر حج یاد می گیرند.
بسیاری از اقوام، بخاطر قبولی حج، از کینه های دیرینه دست می کشند و صله رحم دوباره برقرار می شود.

2)عنوان حاجی و اعتبار اجتماعی آن در طول تاریخ


از آنجا که در طول تاریخ، معمولا حج شروع یا تثبیت خودسازی و مسوولیت اجتماعی در مومنان بوده، در فرهنگ سنتی و دیرینه ما، معمولا جلودار امور خیر و مسوولیتهای اجتماعی، حاجیان مورد اعتماد مردم بوده اند.
اساسا عنوان حاجی، نوعی اعتبار اجتماعی به دنبال دارد زیرا مردم به تجربه سالیان و قرون دراز دریافته اند که این گروه هم تعهد فردی بیشتری پیدا می کنند و هم تعهد و خدمات اجتماعی بیشتری را از جمله کمک به فقرا، بر عهده می گیرند.

3)حج، رسانه بزرگ اسلام ناب و خنثی کننده تبلیغات جهانی اسلام آمریکایی


همان طور که در بالا گذشت، این جنبه برای حکومتهای منطقه، جریان وهابیت، اسلام لیبرالی و سیاستهای جهانی بسیار خطرناک است و تلاشها و تبلیغات زیادی انجام می دهند تا هر طور شده ارتباط ایرانیان با جهان اسلام هر چه کمتر شود. زیرا آنها خود آگاه و ناخود آگاه، نماینده اسلام ناب یعنی یک چهره جدید، عقلانی و استکبار ستیز از اسلام هستند، اسلامی که بر عکس اسلام وهابی و اسلام آمریکایی که مطلوب جهان غرب است، توانایی پاسخگویی به سوالات و نیازهای معاصر را دارا بود و پرچم حمایت از مستضعفان جهان را برافراشته است. حضور این اسلام و نماینده های آن، برای همه آنها اعلام حضور یک رقیب پر قدرت و رو به گسترش است که در سطح جهان، حرفهای زیادی برای افشا کردن چهره ارتجاعی یا التقاطی از اسلام دارد و نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

4)حج سنگر امن، تاریخی و تاریخ ساز توحید در دل کفار، اسلام اموی و اسلام آمریکایی و با امکانات آنها

همیشه در طول تاریخ حج سنگر امنی برای اسلام ناب و جریان سازی بوده است. فرصت حج بهترین زمان برای رسول الله و تبلیغ آزادانه دین اسلام در دل کفار سخت گیر و عصبانی بود و حتی زمینه مسلمان شدن مردم مدینه و سپس هجرت به آن در حج اتفاق افتاد.
معصومین علیهم السلام با سفرهای متعدد و پیاپی به حج تمتع و نیز به سفرهای مستحبی عمره، از هر فرصتی برای روشنگری در بین علمای مذاهب دیگر و بیدار کردن مردم اقصی نقاط جهان اسلام استفاده می کردند. شاگردان و شیعیان از دیگر بلاد به محضر امام می رسیدند و مشکلات مختلف خود را در میان می نهادند. ائمه علیهم السلام، ضمن پاسخ به سوالات مختلف شیعیان و غیر شیعیان، علاوه بر جریان سازی در امت اسلامی، شیعیان و شاگردان خود را سامان دهی کرده در اقصی نقاط جهان شبکه سازی می کردند. این فعالیتها در دیگر ایام و مناسبتها یا ممنوع بود یا به این سهولت امکان پذیر نبود.
دیدار و تعامل نزدیک و طولانی مدت مردم کشورهای مختلف اسلامی (قریب یک ماه) با اقلیت 80 هزار نفری ایرانی، در حکم یک جنگ فرهنگی و سیاسی است که با کمترین هزینه، با تسهیلات حکومت مخالف و در دل حیاط خلوت جهان غرب انجام می گیرد، در حالیکه آل سعود مجبورند ریاکارانه و بخاطر حفظ ظاهری دستور اسلام، عنوان خادم الحرمین و ادعای پرچمداری اسلام، هم امنیت را تامین کنند و وسائل و مقدمات سفر مسلمان دیگر کشورها از جمله ایران را فراهم کنند.

5)قطع ارتباط با شیعیان عربستان و انقلابیون جهان

تحریم دائمی و حتی موقت حج، راه ارتباط ایران را با شیعیان مظلوم عربستان و دیگر مسلمانان انقلابی که در ایام حج گردهم می آیند، سد می کنند و سبب فشار و انزوای بیشتر آ«ها و البته تخریب آسانتر میراث و آثار اهل بیت در مکه و مدینه می شود.
مدینه تعداد زیادی شیعه دارد که به شدت تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی هستند. مسجد و باغ بزرگ شیعیان در مدینه معروف است و مرکز و پناهگاهی برای آنهاست و یکی از جاهایی است که زوار ایرانی مدینه حتما برای یک بار هم که شده در طول سفر حج یا عمره خود به آنجا می روند. گذشته از اینکه این کار به لحاظ روحی و سیاسی، یک پشتوانه بزرگ برای شیعیان مظلوم و مایه امید آنهاست و باعث می شود دولت سعودی، بخاطر روابط دو کشور و حضور زوار، خیلی از محدودیتهای را کم و ملاحظاتی را مراعات کند، خرید محصولات باغ و اشتغال دست فروشان شیعه بخشی از مشکلات اقتصادی شیعیان فقیر را برطرف می کند.
این تنها یک نمونه کوچک است.


6)قدرت بسیج کنندگی شریعت، آرزوی دست نایافتنی جهان غرب

جهان غرب با دستگاههای عریض و طویل رسانه ای و تبلیغاتی، آرزو دارد توان بسیج کردن دائمی مردم را داشته باشند. آنها بودجه های محیر العقولی را صرف تهییج مردم می کنند و دائما هم باید از ترفندهای تازه و تکنیکها و دانشهای متفاوت و تازه تر استفاده کنند تا مخاطبان خود را حفظ کنند. اما آنها هرگز قادر نیستند با ساده ترین امکانات و در ساده ترین فضاها و لباسها، تنها با یک دستور، سالانه از کل جهان، چنین جمعیت عظیمی را جمع کنند و به مدت یک ماه و در سخت ترین شرایط آب و هوایی، تحت تاثیر فضاهای خاص روحی و فرهنگی قرار دهند. تازه اگر مراسم عمره که در طول سال برقرار است را هم بدان اضافه کنیم، مساله حیرت انگیزتر خواهد شد.
حج و عمره، از این جهت یک سرمایه عظیم با کمترین هزینه و بیشترین تاثیر است که جهان غرب حتی در رویاهای خود هم نمی بیند که به چنین قدرت جمع کنندگی و برانگیختن و اطاعت دست یابد.
این تجمعات، تنها از عهده ادیان و شرایع برمی آید و بخاطر اهمیت و تاثیر فوق العاده اش، در طول تاریخ وجود داشته است.

ب. تخریب حج و سکوت در برابر سفر های توریستی مخرب

سوال، قبل از اینکه در رابطه با کسانی مطرح باشد که باید فریضه راهبردی اجتماعی و حمله فرهنگ ساز خود را در دل حکومت مخالف انجام دهند، باید در رابطه با سفر دو میلیون گردشگر به ترکیه و بیش از هفتصد هزار نفر به دوبی مطرح شود.
هم دولت ترکیه و هم امارات، به گروهکهای تروریستی کمک های فراوانی می کنند و هم بر علیه ما سلاح می خرند.
این سفرها نه یک وظیفه دینی است، نه فرهنگ دینی صحیح را گسترش می دهد و نه مخالفان ما با این کار مخالفند، بلکه آن را ترویج هم می کنند. تاثیرات مخرب فرهنگی و دینی آن هم کاملا مشهود است. در بعد اقتصادی نه تنها باعث باعث هدر رفتن میلیاردها دلار از منابع ارزی کشور می شود، بلکه پای کالاهای مصرفی خارجی و قاچاق را هم به کشور باز می کند و به تولید ملی ضربه می زند.

ج.فقرا بهانه اند، اصل دین هدف است
.

بعید است کمپین های تحریم حج، تنها به همین جا محدود شود. کمپین ها و پیامهای مختلف با مضامین تحقیر و تحریم مسجد و مسجد سازی، نماز جماعت و دیگر اعمال و عبادات، به بهانه های مختلف، یکی پس از دیگری به راه خواهد افتاد. البته بعضی از آنها مانند اشکال تراشی به مساجد، حرمها، اصل زیارت امامزادگان، توسل و دعا مدتهاست که شروع شده است.

یامحمد;925749 نوشت:
باتوجه به اینکه یکی از محلهای درامد عربستان پول حج میباشد ، چرا مراجع ما حج را در مقطع فعلی حرام اعلام نمیکنند؟

چهارم: جایگاه حج در دین


1.حج شعائر الله است

اهمیت حج تا آنجاست که علاوه بر اینکه در سوره های مختلفی از آن بحث می شود، محور یکی از سوره های قران هم هست (سوره حج). خداوند از حج و اعلام و مناسک آن با عنوان شعائر الله نام می برد[1] و بزرگداشتن جایگاهش را، از نشانه های تقوای قلب و ایمان معرفی می فرماید:

"ذَالِكَ وَ مَن يُعَظِّمْ شَعَائرِ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ[2]."

كلمه" شعائر" جمع" شعيرة" است، و شعيره به معناى علامت است، و شعائر خدا علامتهايى است كه خداوند آنها را براى اطاعتش نصب فرموده است[3].

2.حج رکن دین است

حج جزو مهمترین فروعات دین است و بنا بر روایات، یکی از پنج رکن اسلام می باشد. امام باقر علیه السلام فرمود:

"بُنِيَ‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى‏ خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ[4]."
"اسلام بر پنج چیز بنا شده است: بر نماز، زکات، روزه، حج و ولایت؛ و به هیچ چیزی چون ولایت فراخوانی و دعوت نشده است."

طبیعی است که رکن دین را نمی توان به راحتی و با پیش آمدن هر نوع مشکلی تعطیل کرد.

3.ترک حج، کفر است

حج حق الله است که بر گردن مستطیع می باشد و ترک آن کفر محسوب می شود. (کفر عملی)

"وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِين‏."

امام صادق علیه السلام در توضیح این آیه و نیز معنی و "من کفر" فرمود:

"و إن كان يقدر أن يمشي بعضا و يركب بعضا، فليفعل، «وَ مَنْ كَفَرَ» قال ترك‏[5]."
"حتی اگر تمام راه را نمی توند سواره برود ولی برایش امکان دارد بخشی از مسیر را پیاده طی کند، باید انجام دهد. "و من کفر" یعنی هر کس ترک کند."

4.ترک حج هلاکت امت را به دنبال دارد (عواقب اجتماعی)

اهل بیت علیهم السلام به مسلمانان هشدار می دادند و آنها را از هلاکت ناشی از ترک حج می ترساندند. امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند:

"عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ فِي وَصِيَّةِ عَلِيٍّ ع لَا تَدَعُوا حَجَّ بَيْتِ رَبِّكُمْ فَتَهْلِكُوا[6]."
"در وصیت علی علیه السلام است که حج خانه پروردگارتان را ترک نکنید که هلاک خواهید شد."


5.تارک حج نا مسلمان می میرد (عواقب فردی)

تاثیرات ادای حج که رکن دین اسلام است، اعتباری یا تشریفاتی نیست و آثار واقعی دارد. ترک رکن دین، باعث می شود دین و ایمان مخصوصا در سخت ترین لحظات یعنی در زمان مرگ، از دست برود. امام صادق علیه السلام می فرماید:

"عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَحُجَّ حَجَّةَ الْإِسْلَامِ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ ذَلِكَ حَاجَةٌ تُجْحِفُ بِهِ أَوْ مَرَضٌ لَا يُطِيقُ فِيهِ الْحَجَّ أَوْ سُلْطَانٌ يَمْنَعُهُ فَلْيَمُتْ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّاً[7]."
کسی که بدون مانع واقعی (مشکلی که او را درمانده کرده باشد یا مرض بازدارنده یا حکومت و حکام مانع او شده باشد)، حج واجبش را انجام ندهد یهودی یا نصرانی می میرد.

در این زمینه احادیثی دیگری هم وجود دارد.


6.تقابل دستورات الهی با هم یا با امور اجتماعی و تاریخی

خدا به هیچ کدام از عبادات ما نیاز ندارد. پس این ما هستیم که به دستورات و عبادات الهی محتاجیم. هیچ کدام هم جای دیگری را نمی گیرد. هر عبادتی، آثار و خاصیتهای مختص به خود دارد و بخشی از نیازها و کمالات ما را تامین می کند.

مثلا اگر کسی تصور کند خلوص و بی ریایی ترجیح دارد بر اشتهار به مسجدی بودن یا باقی ماندن اثر سجده بر پیشانی، و با این تصور، مسجد و سجده طولانی را ترک کند، در واقع نیازهای روحی خود را بی پاسخ گذاشته و از کمالات فراوانی خود را محروم کرده است.
کسی که زیارت ولی نعمت فقیر و غنی یعنی معصومین علیهم السلام را به مقدار لازم و نیاز و به بهانه اینکه ممکن است در جایی فقیری پیدا شود، ترک کند، نه توفیق خدمت واقعی به فقرا را پیدا می کند و نه نیاز خود به درک محضر و زیارت امام را برطرف کرده است.

دو گانه سازی ها و ایجاد تقابل بین واجبات با مستحبات اجتماعی، تقابل بین مستحبات با بعضی مستحبات اجتماعی یا تقابل بین دین با بعضی امور تاریخی و ملی مانند ایجاد تقابل بین حج با کمک به فقرا، یا زیارت در برابر ملی گرایی، زیارت در برابر خرید جهیزیه فقرا و ... غلط است و ترویج آن جز از دست رفتن فرهنگ و سنن صحیح اجتماعی تاثیر دیگری ندارد.
بلی، اگر در حاشیه اعمال ما، برخی اشتباهات وجود دارد باید آن را تصحیح کرد، اما نقد عمل فردی یا فرهنگ اجتماعی نباید به اصل عمل و عقاید مردم صدمه بزند.

پی نوشتها
[1] ترجمه الميزان، ج ‏5 ص 264

[2] سوره حج 32

[3] ترجمه تفسیر المیزان ج 14 ص 527.

[4] الكافي؛ ج‏2 ؛ ص18 ح 1، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[5] تفسير العياشي ؛ ج‏1 ؛ ص192 ح 112، محمد بن مسعود، 2جلد، المطبعة العلمية - تهران، چاپ: اول، 1380 ق.

[6] المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص88 ح 31، برقى، احمد بن محمد بن خالد، 2جلد، دار الكتب الإسلامية - قم، چاپ: دوم، 1371 ق.

[7] الكافي؛ ج‏4 ؛ ص268 ح 1.

7.تحریم حج یا تعطیل موقت

عبارت تحریم حج، تعبیر درستی نیست. حتی در صورتی که طبق قواعد شرعی و دستورات دیگر دین، برای تامین مصالح مهمتر دین و مسلمانان، حاکم شرع جامعه اسلامی، تشخیص داد که باید برای مدتی مومنان به حج مشرف نشوند، باز هم ممکن نیست اصل حکم الهی، حرام اعلام شود.
قرآن بر محافظت از شعائر الهی تاکید دارد و درباره تحریم و تغییر شعائر الهی هشدار می دهد و می فرماید:

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرام. ای اهل ایمان، شعائر الهی و ماههای حرام را حلال نکنید.» (1)

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل آیه می نویسد:

"در اين آيه مجددا مؤمنين مورد خطاب واقع شده‏اند، و اين تكرار خطاب شدت اهتمام به حرمات خداى تعالى را مى‏رساند. در جمله" لا تحلوا: حلال مكنيد" كلمه احلال كه مصدر آن فعل است، به معناى حلال كردن است، و حلال كردن و مباح دانستن ملازم با بى مبالات بودن نسبت به حرمت و مقام و منزلت پروردگارى است كه اين عمل را بى احترامى به خود دانسته، و اين كلمه در هر جا به يكى از اين معانى است: يا به معناى بى مبالاتى است، و يا به معناى بى احترامى نسبت به مقام و منزلت است" احلال شعائر اللَّه" به معناى بى احترامى به آن شعائر و يا ترك آنها است، (و احلال شهر الحرام) به معناى اين است كه حرمت اين چهار ماه را كه جنگ در آنها حرام است نگه ندارند، و در آنها جنگ كنند، و همچنين در هر جا معناى مناسب به آنجا را افاده مى‏كند."

8.حج حتی برای مشرکین هم محترم بود

حج حتی در جاهلیت هم آن قدر محترم بود که متخاصمین بخاطر آن جنگ را کنار می نهادند و حرمت کعبه را حفظ کرده و با هم حج می گزاردند. حتی دشمنان قریش هم در کمال امنیت وارد مکه شده و اعمال خود را به جا می آوردند.
تعطیل کردن حج و عمره با هر مانع و مشکلی، تدریجا آن را کم اهمیت و کم ارزش جلوه می دهد.

پی نوشت ها:
1. سوره مائده/ 2
2. ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، تفسیر سوره مائده، ذیل آیه 2، 20 جلدی، انتشارات اسلامی و ابسته به جامعه مدرسین، قم- ایران

بحث پنجم: معامله با کفار

بحث پنجم، معامله با کفار است که از حوصله این بحث خارج بوده و فقها به تفصیل آن را بررسی کرده اند.

پرسش:
حج و عمره یکی از منابع درآمد عربستان سعودی است و آن را صرف خرید تجهیزات نظامی از آمریکا و اسرائیل می کنند. از آن جایی که هر نوع کسب و کاری که سود آن به نوعی به اسرائیل برسد، حرام است، چرا مراجع تقلید، در این مقطع حج و عمره را حرام اعلام نمی کنند؟


پاسخ:


1. تلاش استکبار و دست نشانده های وهابی آن برای کم کردن حضور ایران در حج و عمره

حج و عمره بخش کوچکی از منابع درآمد عربستان است. این مقدار نه کفاف هزینه های سنگین نظامی آن را می دهد و نه اساسا در زمینه های تسلیحاتی و نظامی صرف می شود. بیشتر سود حج و عمره به سوغات حجاج برمی گردد. هزینه خرید نظامی آل سعود، بسیار سنگین است و کل درآمد حج و عمره نسبت به آن ناچیز می باشد. از طرفی حج و نیز عمره، فرصتی بی نظیر برای تبلیغ و صدور فرهنگ درست دینی و استکبار ستیزی در جهان اسلام است که غرب و دست نشاندگان آن تلاش دارند هر طور شده جهان اسلام را از آن محروم کنند. کم شدن ارتباطات چهره به چهره مسلمانان از ملیتهای مختلف، مخصوصا منزوی شدن مسلمانان ایرانی از دیگر مسلمانان جهان که مشتاق ارتباط گرفتن با ایرانی ها هستند، جزو آرزوهای غرب و عمال وهابی آنهاست، تا جایی که سود اندک حضور مسلمانان ایرانی را، در برابر خوف و خطر حضورشان بسیار اندک می شمارند.
محرومیت ها و محدودیت های بیشتر در بین شیعیان عربستان -که هر ساله پذیرای هزاران ایرانی در مراکز معروف ولی محدود خود هستند-، از دیگر نتایج این مساله خواهد بود.
گذشته از همه اینها، حضور کمتر در حج و عمره، باعث محرومیت جمع بیشتری از برکات و تحولات معنوی در افراد می شود، برکات و تحولاتی که هیچ عمل خیر دیگری جز حج یا عمره، نمی تواند آن را جبران نماید.

2. مقایسه درآمدهای عربستان از نفت و حج و هزینه ها تسلیحاتی
در آمد عربستان از حج «18 میلیارد دلار»، و از نفت «200 تا 500 میلیارد دلار» است. درآمد حج و عمره کمتر از سه درصد (%3) تولید ناخالص ملی عربستان است. سهم عمره ایرانی ها، «500 میلیون دلار» و حج تمتع آنها «250 تا 300 میلیون دلار» است. بنا بر این نسبت درآمد از مجموع کل حج تمتع و عمره ایرانیها در طول سال به خرید تسلیحات، بین «نیم تا یک درصد» می شود. صرف این درآمد در هزینه های تسلیحاتی، احتمالی است که مدعیان آن، اطلاعات و آمار مستندی درباره آن ارائه نداده اند.(1)

3. درآمد حاصل از حج کجا هزینه می شود؟
گفته می شود بیشتر درآمد عربستان سعودی از حج، صرف توسعه و نگهداری از حرمین شریفین می شود. بخشی از این درآمد صرف موسسات خیریه می شود. بسیاری از هزینه های این حجاج، صرف خدمات، حمل و نقل و مانند آن می شود و نوبت به صرف آن در جاهی دیگر نمی رسد. بیشتر در آمد عربستان از حج، مربوط به خرید سوغات توسط حجاج است نه هزینه خود مناسک حج. بنا بر این بجای فکر کردن به تحریم حج، باید فکری برای تحریم سوغات حج بکنیم.

4. حج رکن دین است که ترک آن، کفر فردی و هلاکت اجتماعی می آورد.
حج یکی از ارکان پنجگانه دین است. امام باقر علیه السلام فرمودند: «بُنِيَ‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى‏ خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ»؛ اسلام بر پنج چیز بنا شده است: بر نماز، زکات، روزه، حج و ولایت؛ و به هیچ چیزی چون ولایت فراخوانی و دعوت نشده است.(2)
ترک عامدانه آن از سوی افراد، باعث می شود که در زمان مرگ، در زمره کفار و بر غیر اسلام بمیرند. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَحُجَّ حَجَّةَ الْإِسْلَامِ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ ذَلِكَ حَاجَةٌ تُجْحِفُ بِهِ أَوْ مَرَضٌ لَا يُطِيقُ فِيهِ الْحَجَّ أَوْ سُلْطَانٌ يَمْنَعُهُ فَلْيَمُتْ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّاً»؛ کسی که بدون مانع واقعی (مشکلی که او را درمانده کرده باشد یا مرض بازدارنده یا حکومت و حکام مانع او شده باشد)، حج واجبش را انجام ندهد یهودی یا نصرانی می میرد.(3)
و از طرفی در صورت عمومی شدن ترک حج توسط جامعه، مهلت الهی به سرآمده و عذاب نازل می شود.
امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: «كَانَ فِي وَصِيَّةِ عَلِيٍّ (علیه السلام) لَا تَدَعُوا حَجَّ بَيْتِ رَبِّكُمْ فَتَهْلِكُوا»؛ در وصیت علی (علیه السلام) است که حج خانه پروردگارتان را ترک نکنید که هلاک خواهید شد.(4)

پی نوشت ها:
1. برای اطلاع بیشتر از آمارها: خبرگزاری ایسنا؛ چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۵، کد خبر: 95030502883، روزنامه شرق؛ شماره ۲۲۷۴ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين (عنوان گزارش: در آمد 30 هزار میلیارد [ریالی] عربستان از حجاج ایرانی) و نیز: مجله اینترنتی برترینها؛ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، کد خبر: ۱۹۹۵۲۹، (به نقل از هفته نامه تجارت فردا)
2. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق،
الكافي، ج‏2، ص18، ح 1، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
3. الكافي، ج‏4، ص268، ح 1.

4. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج‏1، ص88، ح 31، 2جلد، دار الكتب الإسلامية - قم، چاپ: دوم، 1371 ق.

موضوع قفل شده است