جمع بندی فضیلت دعا بالاتر است یا استغفار؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فضیلت دعا بالاتر است یا استغفار؟

[="Tahoma"][="Blue"]با عرض سلام و خداقوت

فضیلت کدامیک بالاتر است؟ دعا یا استغفار؟

با تشکر[/][/]

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد تذکره

در روایات اسلامی ما سفارش های زیادی به دعا و استغفار در کنار هم شده است مثل روایت :
از حضرت امير المؤمنين (عليه السّلام) منقول است كه بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعا به درستى كه دعا دفع مى‌كند بلا را از شما و استغفار محو مى‌كند گناهان شما را.(1)
در برخی روایات استغفار نوعی از دعا و بهترین نوع دعا شمرده شده است :
پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: (خیرالدعا الاستغفار) بهترین دعا آمرزش خواهی است(2)
استغفار، آمرزش خواهی از گناهان برای پیراستن روح از آلودگی‌‌ها و نابودی‌ باورها و اعمالی مانند شرک و معصیت است و توبه اقدام برای آراستن روح به صفات پسندیده، مانند توحید و ایمان و امتثال فرمان‌های الهی است در نتیجه استغفار به معنای طلب آمرزش؛ و توبه به معنای بازگشت به خدا در مقام عمل است.
اما استغفار در بین دعاها بهترین دعا است چون کسی که با شرائط 6 گانه استغفار کند بالاترین نوع دعا ست چون باعث تعالی و ارتقاء انسان است :
حضرت علی (علیه السلام) شش شرط برای استغفار بیان فرموده‌اند:
1- ندامت و پشیمانی از گذشته.
2- عزم بر این که هرگز آن را تکرار نکنی.
3- حقوقی را که از مردم ضایع کرده‌ای به آنان بازگردانی به طوری که هنگام ملاقات پروردگار حقی از مردم بر تو نباشند.
4- تمام فرایضی را که از تو فوت شده است حق آن را بجا آوری.
5- گوشت‌هایی که بر اثر حرام بر اندامت روئیده است با اندوه بر گناه آب کنی تا چیزی از آن باقی نماند و گوشت تازه به جای آن بروید.
6- به همان اندازه که شیرینی معصیت و گناه را چشیدی زحمت طاعت را نیز بچشی.(3)

پی نوشت ها :
1.إقبال الأعمال: ج  ١ ، ص  ۶٩ ، چاپ ايران.
2. کافی ج2، ص 504
3. نهج البلاغه، قم، دارالهجره، بی‌تا، ص 549.

با سلام

با روشن شدن ارزش والاي استغفار و نقش حياتي آن در بهبود زندگي انسان ; و اين كه استغفار داراي شرايط ويژه اي است كه بدون آن دست يابي به همه آثار و بركات استغفار ممكن نيست ; و با توجّه به موانع متعددي كه با وجود يكي از آن ها استغفار انسان فايده اي ندارد ; اكنون مناسب است به بيان آثار و بركات استغفار بپردازيم . اين آثار و بركات در دو عرصه ظهور پيدا مي كنند: بخشي از آن مربوط به امور مادي و اقتصادي است و بخش ديگر آثار پربار معنوي است كه به مراتب اهميّت بيشتري دارد.

بركات مادّي استغفار

ـ زندگي خوب و بهرهوري از نعمت هاي خدا در دنيا
يكي از بركات مادّي استغفار دست يافتن به زندگي خوب و دنياي آسوده و بي دغدغه تا آخرين لحظه عمر است . افزون بر آن ، افزايش كمالات و رشد فضايل نفساني در وجود انسان ، پي آمد ديگري است كه محصول زندگي خوب و آسوده است.
خداي مهربان در اين زمينه از زبان پيامبرش (صلي الله عليه وآله وسلم) مي فرمايد:

( وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلي أَجَل مُسَمًّي وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْل فَضْلَه وَ إِنْ تَولَّواْ فَاِنّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْم كَبير ).

دعوت من اين است كه استغفار كنيد و از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد، سپس به سوي او باز گرديد ، تا شما را تا مدّت معين كه براي عمرتان قرار داده از نعمت هاي اين جهان به خوبي بهره مند سازد، و به هر صاحب فضيلتي به مقدار فضيلتش ببخشد ، و اگر ( از اين فرمان ) روي گردان شويد، من بر شما از عذاب روزي بزرگ بيمناكم .


موضوع قفل شده است