مهریه و نفقه (مکروهات ، مستحبات ، واجبات و محرمات)

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مهریه و نفقه (مکروهات ، مستحبات ، واجبات و محرمات)

[="Tahoma"][="DarkGreen"]بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

با آرزوی ایام خوش
در لینکی که معرفی می کنم احادیث و نکاتی مطرح شده است می خواهم جواب آن را بدانم

و در این انجمن مطرح کردم تا در ابتدا احادیث معصومین(ع) و توصیه های ایشان را لطفا نقل نمایید و همچنینی بگویید این احادیث صحیح و قابل اعتماد هستند؟

"

1- رسول گرامی اسلام حضرت محمّد مصطفی صلوات الله علیه و آله و سلّم در این باره فرموده اند:
« هر کس زنی را با مهریه بگیرد، ولی در نیّت پلیدش قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، روز رستاخیز در قیافه زناکاران می آید. » ( کنز العمّال-ج16--ص323 )
2- امام علی علیه السلام فرموده اند:
« هر کس در مورد پرداخت مهریه به زنش ستم کند، که بوسیله آن زوجیّت او مباح گردیده، گرفتار زنا شده است. » ( بحار الأنوار- ج103 -ص 352 )
امام صادق علیه السلام فرموده اند:
« مردی که زنی را به همسری می گیرد، و قصد پرداخت مهریه او را ندارد، عمل او حکم زنا را دارد. » ( وسائل الشیعه - ج 15- ص21 )
و همچنین فرموده اند:
« کسی که در ازدواج خود قصد پرداخت مهریه را ندارد، عروسی اش در حکم زنا است. » ( وسائل الشیعه - ج 15- ص 22)
"

منبع نقل قول:pasokhgoo.ir/node/92530

البته در ادامه می خواهم در مورد میزان مهریه و نفقه هم در عرف الان و اینکه اصلا نفقه چیست و توصیه ایی در این زمینه هست؟(مثل مهریه که توصیه به مهر السنه می شود.)
و حدود هر یک چیست (زمان پرداخت میزان پرداخت و...)
از اساتید حدیث ،فقه و اخلاق دعوت می کنم به جهت بیان

صحت احادیث
حکم فقهی
حکم اخلاقی

و اگر مقدور است مشاور براس سوالات احتمالی مشاوره ایی

با تشکر از زحمات شما امیدوارم با کمک شما عزیزان این مسئله روشن شود.

یا علی(ع)@};-[/][/]

با نام و یاد دوست





کارشناسان بحث: استاد آلاء و استاد نور

[=book antiqua]
بسم الله الرحمن الرحيم

عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامي؛

رستگاران;885139 نوشت:
1- رسول گرامی اسلام حضرت محمّد مصطفی صلوات الله علیه و آله و سلّم در این باره فرموده اند:
« هر کس زنی را با مهریه بگیرد، ولی در نیّت پلیدش قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، روز رستاخیز در قیافه زناکاران می آید. » ( کنز العمّال-ج16--ص323 )
2- امام علی علیه السلام فرموده اند:
« هر کس در مورد پرداخت مهریه به زنش ستم کند، که بوسیله آن زوجیّت او مباح گردیده، گرفتار زنا شده است. » ( بحار الأنوار- ج103 -ص 352 )
امام صادق علیه السلام فرموده اند:
« مردی که زنی را به همسری می گیرد، و قصد پرداخت مهریه او را ندارد، عمل او حکم زنا را دارد. » ( وسائل الشیعه - ج 15- ص21 )
و همچنین فرموده اند:
« کسی که در ازدواج خود قصد پرداخت مهریه را ندارد، عروسی اش در حکم زنا است. » ( وسائل الشیعه - ج 15- ص 22)
"

در ابتدا بايد عذر خواهي کنم از محضر شما به دليل تاخير در پاسخ به سوال شما در بخش حديث اعلام کنم . گرچه اين مشکل به دليل موجهي بود ولي قصور از جانب بنده بود که اميدوارم که عذر بنده را بپذيريد.

در جلد 21 وسائل الشیعه؛ بابی با عنوان «بَابُ وُجُوبِ أَدَاءِ الْمَهْرِ وَ نِيَّةِ أَدَائِهِ مَعَ الْعَجْز» وجود دارد که در این باب 11 روایت در موضوع لزوم پرداخت مهریه زن حتی در حالت ناتوانی بیان شده است در بررسی روایت های مورد اشاره؛ برخی از روایت از این باب روایی بودند که در ادامه توضیحات زیر خدمت شما بیان می شود:
روایت اول : « هر کس زنی را با مهریه بگیرد، ولی در نیّت پلیدش قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، روز رستاخیز در قیافه زناکاران می آید»
این روایت با توجه به این که منبع آن مصادر اهل سنت در هیچ یک از کتب روایی شیعه یافت نشد.

روایت دوم:
« هر کس در مورد پرداخت مهریه به زنش ستم کند که به وسیله­ی آن زوجیت او مباح گردد؛ گرفتار زنا شده است»
متن عربی روایت چنین است:
« وَ مَنْ‏ ظَلَمَ‏ امْرَأَةً مَهْرَهَا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ‏ زَانٍ وَ يَقُولُ اللَّهُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَبْدِي زَوَّجْتُكَ أَمَتِي عَلَى عَهْدِي فَلَمْ تَفِ لِي بِالْعَهْدِ فَيَتَوَلَّى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ طَلَبَ حَقِّهَا فَيَسْتَوْجِبُ حَسَنَاتِهِ كُلَّهَا فَلَا يَفِي بِحَقِّهَا فَيُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار(1)
این روایت از نظر سند ضعیف و غیر قابل اعتبار است.
روایت سوم:
امام صادق علیه السلام فرمودند: « مردی که زنی را به همسری می گیرد و قصد پرداخت مهریه او را ندارد ؛ عمل او حکم زنا را دارد »
این روایت به دو شکل در کتاب وسائل الشیعه نقل شده است:
الف- «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‏عَنْ خَلَفِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ رِبْعِيٍّ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي الرَّجُلِ يَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ وَ لَا يَجْعَلُ فِي نَفْسِهِ أَنْ يُعْطِيَهَا مَهْرَهَا فَهُوَ زِنًا. »(2)
این روایت از نظر سند صحیح و معتبر است .
ب - «مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ ع‏ مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً وَ لَمْ يَنْوِ أَنْ يُوَفِّيَهَا صَدَاقَهَا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ زَانٍ». (2)
اين روايت ضعيف است.

منابع:
(1)- ابن بابويه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال - قم، چاپ: دوم، 1406 ق، ص283.
(2)- شیخ حرعاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه – قم ، موسسه آل البیت، 1409ق، ج21، ص266.
(3)- همان، ص267.
(4) – همان .

رستگاران;885139 نوشت:
البته در ادامه می خواهم در مورد میزان مهریه و نفقه هم در عرف الان و اینکه اصلا نفقه چیست و توصیه ایی در این زمینه هست؟(مثل مهریه که توصیه به مهر السنه می شود.)
و حدود هر یک چیست (زمان پرداخت میزان پرداخت و...)
از اساتید حدیث ،فقه و اخلاق دعوت می کنم به جهت بیان

با سلام و عرض ادب

در مورد مهریه:

در نکاح دائم می توان مهریه قرار نداد ولی در نکاح موقت حتما باید مهریه معین شود اگرچه خانم می تواند بعد از عقد مهریه را ببخشد و هرچیزی که قابلیت خرید و فروش داشته باشد یا مالیت داشته باشد می تواند به عنوان مهریه باشد.

طبق نظر امام خمینی ره :

به لحاظ شرعی مهريه از نظر مقدار، حد و اندازه اى ندارد بلكه معيار در آن رضایت زن و شوهر است ، مهریه می تواند كم و یا زياد باشد بشرطيكه آنقدر كم نباشد كه مانند يك پر كاه مالكيت نداشته باشد،البته در طرف زيادی مستحب است كه زيادتر از مهرالسنه يعنى پانصد درهم نباشد1

طبق نظر رهبری و آیت الله سیستانی :

مهریه در جانب زیادی حد خاصی ندارد وآنچه را مرد می پذیرد،که بابت مهریه پرداخت کند ،صحیح است.2و3

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی:

در صورتیکه مهریه به اندازه ای سنگین باشد که سفیهانه محسوب شود باطل است و تبدیل به مهرالمثل می شود و معیار مهرالمثل این است که ببینید در عرف محل چنین زنی با چنین شرایطی به تصدیق افراد آگاه معمولاً چقدر مهر دارد و اگر عرف محل از مسیر صحیح منحرف باشد باید عرف محل های دیگر را در نظر گرفت.
4

پی نوشت:
1.
امام خمینی،تحریرالوسیله،ج2،در باب مهر،م1
2-سایت رهبری،استفتائات جدید،
قبول مهريه سنگين تحت شرايط حاکم بر مجلس خواستگارى
3-آیت الله سیستانی،منهاج الصالحین،کتاب نکاح،مهر،مساله 287
4-استفتائات آیت الله مکارم شیرازی،ازدواج،عقد دائم،مهریه،مساله10
http://makarem.ir/Question/ViewQuest...id=0&mid=65850

در مورد مهرالسنه می توانید به تفصیل به تاپیک زیر مراجعه نمایید
http://www.askdin.com/showthread.php?t=30104

در مورد نفقه:

تهيه غذا و لباس و منزل او و لوازم ضروری در حد شان خانم بر شوهر واجب است و اگر تهيه نكند چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد مديون زن است.(1)

برای اطلاع بیشتر به استفتای زیر توجه نمایید:
س: کليه مخارج زندگى را در حد توان براى خانواده تهيه مى‌کنم اما بعضاً همسرم تقاضاى پول نقد بصورت ماهيانه مى‌کند و آن را نفقه مى‌داند. آيا اين ادعا مورد قبول است؟ آيا هزينه دانشگاه آزاد ايشان که خارج از حد توان است جزء نفقه محسوب مى‌گردد؟
ج) زوجه از باب نفقه بيش از مسكن و لباس و غذاى متعارف و متناسب با شأن خودش و هزينه درمان‌هاى متعارف، حق مطالبه چيزى از شوهر ندارد. (2)

هزينه­ های متعارف برای درمان امراض و آلامی که معمولاً افراد در خلال ماه­ها و سال­ها به آن مبتلا می­شوند جزء نفقه واجب محسوب
می­شوند، ولی آنچه بخاطر معالجه امراض و آلام صعب العلاج که به طور اتفاقی افراد به آن مبتلا شده و بعضاً هزينه­ های سنگينی را هم در پی دارند، باشد، جزء نفقه واجب محسوب نميشوند.(3)

پی نوشت:
1.امام خمینی،توضیح المسائل،احکام عقد دائم
2.پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=493
3.استفتائات کتبی موجود مطابق با نظر مقام معظم رهبری

موضوع قفل شده است