جمع بندی شهادت امامان شیعه از دید اهل سنت

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شهادت امامان شیعه از دید اهل سنت

با سلام شیعه اعتقاد دارد که تمام امامان به شهادت رسیدند، در شهادت آشکار امام حسین (ع) که هیچ شکی نیست، اما در مورد امامانی که گفته میشود مسموم شده اند سوال اینست که آیا اهل تسنن هم قبول دارند که هیچیک از امامان به مرگ طبیعی نمردند؟ و دوم اینکه آیا تمامی امامان بر شهادت پدرانشان گواهی داده اند و شهادت کلیه ائمه مورد تایید امامان بعدی بوده است یا خیر؟ و اگر درین خصوص اختلافی بین شیعه و سنی هست علت آن اختلاف چیست؟ با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عماد

mehrdaad.;901289 نوشت:
شیعه اعتقاد دارد که تمام امامان به شهادت رسیدند، در شهادت آشکار امام حسین (ع) که هیچ شکی نیست، اما در مورد امامانی که گفته میشود مسموم شده اند سوال اینست که آیا اهل تسنن هم قبول دارند که هیچیک از امامان به مرگ طبیعی نمردند؟

آنچه از قلم شما افتاده است شهادت حضرت علی علیه السلام است که در شهادت ایشان نیز شکی در منابع فریقین نیست.
اما نباید انتظار داشت که شهادت همه ائمه علیهم السلام در منابع اهل سنت آمده باشد زیرا غرض از مسموم کردن کشتن پنهانی است و قاتل سعی می کند ردی از خود برجای نگذارند. لذا اگر کسی از آن اید کند با برخورد تند حکومت مواجه می شود . قداستی که حکومت خلفا نیز بعضا داشتند مانع باور و به دنبال آن بیان در برخی منابع بود. لذا نمی توان انتظار داشت که در مورد همه ائمه در منابع اهل سنت چنین مطلبی به وضوح آمده باشد مگر اینکه با جستجوی عمیق و با کنار هم گذاشتن گزارشهای ضد ونقیض به این مطلب رسید که خود یک پایان نامه می تواند باشد

اما در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام در منابع اهل سنت اشاره به مسموم بودنشان شده است
این سعد شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را توسط یکی از خادمان ایشان می داند(1) بلاذری نیز در انساب الاشراف به شهادت ایشان توسط سم اشاره کرده است(2) شهادت امام حسن علیه السلام برای برخی تا اندازه ای قطعی بوده است که فرزندان جعده از همسران دیگر را بنی مسمه الازواج(فرزندان زنی که شوهرش را زهر داد) می نامیدند(3) بلعمی نیز شهادت این امام همام درا بیان نموده است(4)
مستوفی در تاریخ گزیده می نویسد« معاويه همچنان ايمن نبود تا زن حسن را، اسماء و بروايتى جعدة بنت اشعث بن قيس را بفريفت و وعده داد كه آن زن را در حباله نكاح خود در آورد و او در رابع صفر سنه تسع و اربعين، حسن را زهر داد، بدان در گذشت‏»(5)

1.ابن سعد، الطبقات الکبری، چاپ احسان عباس، بیروت، ج۶، ص۳۸۶
2.أنساب‏ الأشراف،ج‏3،ص:59
3.مقاتل ‏الطالبيين،ص:80
4. تاريخ نامه‏ طبرى،ج‏4،ص:683
5.تاريخ‏ گزيده،متن،ص:200

در مورد شهادت امام سجاد علیه السلام نیز در برخی از منابع اهل سنت اشاره به شهادت شده است.
شبراوى مى نویسد: «حضرت سجاد(علیه السلام) در مدینه با سمّى که به او خورانده شد، از دنیا رحلت نمود»(1)

ابن صباغ مى نویسد: آن حضرت را مسموم کردند و آن کسى که به آن حضرت سم داد ولید بن عبدالملک بود آن حضرت را در بقیع در کنار قبر عمویش حسن بن على دفن کردند. على بن الحسین(علیه السلام) بعد از پدرش سى و سه سال زندگى کرد.(2)

منابع:
1. الاتحاف بحث الاشراف، ص143
2. الفصول المهمه فی معرفه الامه، ج2، ص874


mehrdaad.;901289 نوشت:
و دوم اینکه آیا تمامی امامان بر شهادت پدرانشان گواهی داده اند و شهادت کلیه ائمه مورد تایید امامان بعدی بوده است یا خیر؟

نمی توان در مورد تک تک ائمه علیهم السلام از امام بعدی در این باره روایت یافت اما روایات کلی داریم که گویای شهادت تمام ائمه علیهم السلام است از جمله
یک: امام حسن مجتبی علیه السلام روایتی از پیامبر صلی الله علیه واله نقل می کنند که امر ما محقق نمی شود مگر اینکه دوازده نفر از ما امامت کند که همه با قتل یا سم به شهادت می رسند.(1)

دو: در روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره به این دارد که ائمه علیم السلام همگی به شهادت می رسند(2)

سه: امام رضا علیه السلام نیز در روایتی خبر از شهادت خودشان می دهند و بیان می کنند که همه ائمه مقتول یا مسموم از دنیا می روند(3)

1.اثبات الهدی، ج1، ص344
2.طبرسی، اعلام الوری، ص367
3. عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج2، ص203

جمع بندی

پرسش:
آیا به شهادت رسیدن امامان شیعه در نزد اهل سنت مورد قبول است؟ آیا شهادت کلیه ائمه مورد تایید امامان بعدی بوده است ؟ و اگر اختلافی بین شیعه و سنی هست علت آن اختلاف چیست؟
پاسخ:
نباید انتظار داشت که شهادت همه ائمه (علیهم السلام) در منابع اهل سنت آمده باشد زیرا غرض از مسموم کردن، کشتن پنهانی است و قاتل سعی می کند ردّ پایی از خود بر جای نگذارند. لذا اگر کسی از آن یاد کند با برخورد تند حکومت مواجه می شود . قداستی که حکومت خلفا نیز بعضا داشتند مانع باور و به دنبال آن بیان در برخی منابع بود.

لذا نمی توان انتظار داشت که در مورد همه ائمه در منابع اهل سنت چنین مطلبی به وضوح آمده باشد مگر اینکه با جستجوی عمیق و با کنار هم گذاشتن گزارش های ضد و نقیض به این مطلب رسید که خود یک پایان نامه می تواند باشد
البته در مورد برخی از ائمه (علیهم السلام) در منابع اهل سنت نیز سخن از مسموم شدنشان به میان آمده است.
در مورد امام حسن مجتبی (علیه السلام) در منابع اهل سنت اشاره به مسموم بودنشان شده است
"ابن سعد" شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) را توسط یکی از خادمان ایشان می داند(1) "بلاذری" نیز در "انساب الاشراف" به شهادت ایشان توسط سَمّ اشاره کرده است(2)

شهادت امام حسن (علیه السلام) برای برخی تا اندازه ای قطعی بوده است که فرزندان جعده از همسران دیگر را "بنی مسمه الازواج"(فرزندان زنی که شوهرش را زهر داد) می نامیدند(3) "بلعمی" نیز شهادت امام حسن (علیه السلام) بیان نموده است(4)
"مستوفی" در "تاریخ گزیده" می نویسد« معاويه همچنان ايمن نبود تا زن حسن را، اسماء و به روايتى "جعدة بنت اشعث بن قيس" را بفريفت و وعده داد كه آن زن را در حباله نكاح خود در آورد و او در "رابع صفر سنه تسع و اربعين"، حسن را زهر داد، بدان درگذشت‏»(5)

در مورد شهادت امام سجاد (علیه السلام) نیز در برخی از منابع اهل سنت اشاره به شهادت شده است.
"شبراوى" مى نویسد: «حضرت سجاد(علیه السلام) در مدینه با سمّى که به او خورانده شد، از دنیا رحلت نمود»(6)

"ابن صباغ" مى نویسد: آن حضرت را مسموم کردند و آن کسى که به آن حضرت سم داد " ولید بن عبدالملک" بود آن حضرت را در بقیع در کنار قبر عمویش "حسن بن على" دفن کردند. "على بن الحسین"(علیه السلام) بعد از پدرش سى و سه سال زندگى کرد.(7)

اما در مورد قسمت دوم سوالتان نمی توان در مورد تک تک ائمه (علیهم السلام) از امام بعدی در این باره روایت یافت اما روایات کلی داریم که گویای شهادت تمام ائمه (علیهم السلام) است از جمله
یک: امام حسن مجتبی (علیه السلام) روایتی از پیامبر (صلی الله علیه واله) نقل می کنند که امر ما محقق نمی شود مگر اینکه دوازده نفر از ما امامت کند که همه با قتل یا سم به شهادت می رسند.(8)

دو: در روایتی از امام صادق (علیه السلام) اشاره به این دارد که ائمه (علیم السلام) همگی به شهادت می رسند(9)

سه: امام رضا (علیه السلام) نیز در روایتی خبر از شهادت خودشان می دهند و بیان می کنند که همه ائمه مقتول یا مسموم از دنیا می روند(10)

پی نوشت ها:
1.ابن سعد، الطبقات الکبری، چاپ احسان عباس، بیروت، ج۶، ص۳۸۶
2.أنساب‏ الأشراف،ج‏3،ص:59
3.مقاتل ‏الطالبيين،ص:80
4. تاريخ نامه‏ طبرى،ج‏4،ص:683
5.تاريخ‏ گزيده،متن،ص:200
6. الاتحاف بحث الاشراف، ص143
7. الفصول المهمه فی معرفه الامه، ج2، ص874
8.اثبات الهدی، ج1، ص344
9.طبرسی، اعلام الوری، ص367
10. عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج2، ص203.

 

موضوع قفل شده است