گلچین احادیث معصومین ---> "رذائل اخلاقی"

تب‌های اولیه

783 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
کسی که در دنيا دارای دو چهره باشد در روز قيامت دارای دو زبان آتشين خواهد بود.

امیر مومنان علی (ع) از پیامبر خدا (ص) نقل می کند :

پیغمبر اکرم (ص) به ما دستور داده که اهل منکر را با چهره ای عبوس ملاقات کنیم.
کافی ج 5 ص 58.

امام جعفر صادق در روایتی در بحارالانوار[۴] دربارهٔ حتمی بودن قیام سفیانی می‌گوید:[۵]
سفیانی از نشانه‌های حتمی ظهور است و خروج او از آغاز تا انجام پانزده ماه به طول می‌کشد...

در روایتی از امام علی:
" بعد از خروج سفیانی به اندازه یک وضع حمل (معادل 9 ماه) بر او بشمارید. "

[h=2]زمان آغاز قیام[/h]بنابر روایت از جعفر صادق، قیام سفیانی در ماه رجب رخ خواهد داد.[۷]

[h=2]قیام سفیانی[/h]بنابر روایات متعدد آغاز حرکت سفیانی از وادی یابس است.[۸] اما بنابر روایتی در نسخه خطی ابن حماد[۹] به‌نقل از محمد بن جعفر بن علی، آغاز حرکت سفیانی از روستایی به نامأندرا است. وی ۷ نفر همراه نیز دارد.[۱۰] بنابر روایات قیام او سه مرحله دارد:

  • تثبیت قدرت
  • پیکار در عراق
  • بازگشت به شام

پیامبر اکرم(ص)
دلی که در آن حکمتی نیست، مانند خانه‌ای ویران است، پس بیاموزید و آموزش دهید، بفهمید و‌نادان نمیرید. به راستی که خداوند بهانه‌ای را برای نادانی نمی‌پذیرد.

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ أَبَانٍ عَنْ حُكَيْمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع

عَنْ أَدْنَى الْإِلْحَادِ فَقَالَ إِنَّ الْكِبْرَ أَدْنَاهُ

اصول كافى ج : 3 ص : 422 رواية :1

ترجمه روايت شريفه :

حكيم گويد: از امام صادق (ع ) پرسيدم :

كمترين درجه الحاد چيست ؟ فرمود: كمترين درجه آن كبر است .

قال الله عزّوجلّ:

پیامبر‌اڪرم"صل‌الله‌علیه‌و‌آله":
شرابخوار‌در‌روزقیامت‌
سیصدوشصت نوع عذاب خواهد شد⚠️
بحار النوار،ج۷۹،ص۱٥۲

پيامبر(ص):
خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى ‏پذيرد. عرض شد:اى رسول خدا،چرا؟ فرمودند: چون هرگاه از گناهى توبه كند در ورطه گناهى بدتر از آن كه توبه كرده است مى ‏افتد.

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج70،ص299،ح 12

پیامبر اکرم ص:

حضرت علی(ع):

امام کاظم(ع):
اَلمَغبُونُ مَن غَبَنَ من عُمرِهِ ساعَهً؛
زیانکار، کسی است که ساعتی از عمر خویش را باخته است.
حیاة الامام موسی بن جعفر(ع)،ج1،ص278

2122 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
كتب على ابن آدم نصيبه من الزّنا مدرك ذلك لا محالة: فالعينان زناهما النّظر، و الاذنان زناهما الاستماع، و اللّسان زناه الكلام، و اليد زناها البطش، و الرّجل زناها الخطا، و القلب يهوي و يتمنّى و يصدق ذلك الفرج أو يكذبه.
بر فرزند آدم سهم وى از زنا مقرر است كه ناچار مرتكب بشود زناى چشمان نگاه است و زناى گوشها سماع است و زناى زبان سخن است و زناى دست تعدى است و زناى پاها رفتن است، قلب هوس كند و آرزو كند و عورت عمل كند يا نكند.
نهج الفصاحه

امام صادق عليه السّلام فرمودند:

مي بينم که قرآن شنيدنش بر مردم سنگين است و شنيدن حرفهاي باطل بر آنها سهل.

«وسائل الشيعه، ج 16، ص 277»

امام علی علیه السلام:

بهترین دارایی مؤمن

پیامبر صلى الله عليه و آله:

خَيرُ ما اُعطىَ الرَّجُلُ المُؤمِنُ خُلقٌ حَسَنٌ وَ شَرُّ ما اُعطِىَ الرَّجُلُ قَلبُ سوءٍ فى صورَةٍ حَسَنَةٍ؛

بهترين چيزى كه به مؤمن داده شده خوش اخلاقى و بدترين چيزى كه به انسان داده شده دلى بد در چهره‏اى زيباست.

نهج الفصاحه ص 474 ، ح 1529.

جهيزيه بى منت قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم:لو ان جميع ما فى الارض من ذهب و فضة حملته المراة الى بيت زوجها ثم ضربت على راس زوجها يوما من الايام، تقول: من انت؟ انما المال مالى، حبط عملها و لو کانت من اعبد الناس الا ان تتوب و ترجع و تعتذر الى زوجها. اگر تمام چيزهايى که در روى زمين از طلا و نقره وجود دارد و زن آنها را به خانه شوهرش بياورد. آنگاه يک روز از روزها بر سر شوهرش منت‏بگذارد و بگويد تو کيستى؟ اين اموال مال من است. در اين صورت اجر و عمل زن از بين مى‏رود اگر چه از عابدترين مردم باشد. مگر اينکه توبه کند و برگردد و از شوهرش عذرخواهى کند. ﴿مکارم الاخلاق، باب ۸، ص ۲۰۲﴾

#پیامبر_اکرم(صلی الله علیه واله):

✅هر که زِنا کند،با خویشان وی زِنا کنند.

پیامبر خدا (ص):
ای ابوذر! دوستی مال و ریاست برای تباه دین انسان، خطرناک تر از آن است که دو گرگ درنده در آغل گوسفندان افتند و تا بامدادان آن هارا بدرند؛آن گاه از ایشان چه باقی نهند؟
مکارم الاخلاق:۳۶۹/۲

پيامبر اکرم(ص)فرمودند:
احترام گذاشتن به مسلمان مو سفید و سالخورده از جمله تجلیل خداست و از ما نیست کسی که بزرگسال ما را احترام نکند و به خردسال ما مهربانی نکند

مام علی علیه السلام♥️

از گناهان دوری کنید زیرا جلوی روزی بنده به سبب گناه گرفته می شود.

⚫️▪️▪️⚫️▪️▪️⚫️▪️▪️⚫️▪️▪️⚫️
 امام علی(ع):

لاتَصحَب المائِق فَاِنَّهُ یُزَیِّنُ لَکَ فِعلَه وَ یَوَدُّ اَن تَکُونَ مِثلَه؛

همنشین بی خرد مباش که او کار (نابخردانه) خود را برای تو آراید و دوست دارد تو را چون خود نماید.

(قصارالحکم، 293)

◽️

✅پيامبر صلي الله عليه و آله:

بدانيد كه خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است. پس آنان كه در زندگى و پس از مرگ من، از روى سبك شمردن و يا انكار، آن را ترك كنند، با وجود اين كه پيشواى عادلى دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در كارشان بركت ندهد، آگاه باشيد نه زكات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذيرفته است. بدانيد كه زندگى آنان بركتى نخواهد داشت، مگر توبه كنند.

عوالى اللالى، ج 2، ص 54، ح 146

✅پيامبر صلي الله عليه و آله:

امام صادق (ع) :

آب مورد نیاز مردم را آلوده نکن .

امام حسین(علیه السّلام) فرمودند:احْذَرُوا كَثْرَةَ الْحَلْفِ، فِإنَّهُ یَحْلِفُ الرَّجُلُ لِعَلَل أرَبَعَ: إمّا لِمَهانَة یَجِدُها فی نَفْسِهِ، تَحُثُّهُ عَلى الضَّراعَةِ إلى تَصْدیقِ النّاسِ إیّاهُ. وَ إمّا لِعَىّ فی الْمَنْطِقِ، فَیَتَّخِذُ الاْیْمانَ حَشْواً وَصِلَةً لِكَلامِهِ. وَ إمّا لِتُهْمَة عَرَفَها مِنَ النّاسِ لَهُ، فَیَرى أَنَّهُمْ لایَقْبَلُونَ قَوْلَهُ إلاّ بِالْیَمینِ. وَ إمّا لاِرْسالِهِ لِسانَهُ مِنْ غَیْرِ تَثْبیت: خود را از قسم و سوگند برهانید كه همانا انسان به جهت یكى از چهار علّت سوگند یاد مى كند: در خود احساس سستى و كمبود دارد، به طورى كه مردم به او بى اعتماد شده اند، پس براى جلب توجّه مردم كه او را تصدیق و تأیید كنند، سوگند مى خورد. و یا آن كه گفتارش معیوب و به دور از حقیقت است، و مى خواهد با سوگند، سخن خود را تقویت و جبران كند. و یا در بین مردم متّهم است -به دروغ و بى اعتمادى- پس مى خواهد با سوگند و قسم خوردن جبران ضعف نماید. و یا آن كه سخنان و گفتارش متزلزل است -هر زمان به نوعى سخن مى گوید- و زبانش به سوگند عادت كرده است. (تنبیه الخواطر، معروف به مجموعه ورّام، ص 429)

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه وآله) می فرماید: «حب جاه و حب مال موجب روییدن نفاق در قلب می شود همچنانکه آب موجب روییدن گیاه می شود؛ حُبُّ الْجَاهِ وَ الْمَالِ یُنْبِتُ النِّفَاقَ فِی الْقَلْبِ کَمَا یُنْبِتُ الْمَاءُ الْبَقْل »(مجموع ورام/1/256)

امام على (علیه السلام) نیز می فرمایند: در شگفتم از كسى كه سخنى مى گوید كه در دنیا سودى ندارد و در آخرت اجرى نخواهد داشت. (آمدى : غررالحكم ، ص 214، ح 4176)

رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) در این باره می فرماید: «زنهار! گرد طمع نگردی كه آن، فقر حاضر و بالفعل است» (بحارالانوار، ج 69، ص 408)

حضرت زین العابدین ،امام سجاد (ع):

از همنشینی با گنهکاران
و یاری ستمگران
و همدمی با بدکاران بپرهیزید!

از فتنه ی آنان بر حذر باشید
و از همنشینی با آنان دوری کنید.

____________________________________
تحف العقول ص ۲۵۴

امام رضا(ع):
مِراءُ (جدال لفظي بر اساس هواي نفس) از ديدگاه قرآن «کفر» است.

◀️#امام_صادق علیه السلام:

◀️هرکس برادر ایمانی خود را برچسبی بزند و او را متهم کند، از اهل آتش خواهد بود.

◀️#بحارالانوار جلد۷۵▶️

امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
دغلکار، زبانش شیرین است و دلش تلخ

[=115][=#40e0d0]پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله:

تو را از نيرنگ نهي ميكنم ،زيرا نيرنگ و مكر بد جز به خود

نيرنگ كنتده بر نميگردد.(ولايحيق مكرالسئ الا باهله
فاطر٣٥)

[=#ff0000][=114]

[=113][=#0000ff]

rea1362;884317 نوشت:
خداوند به نماز امر کرد و زکات که همراهش باشد ،پس اگر کسی نماز کند و زکات ندهد نمازش پذیرفته نیست

با این حساب بی نماز با نماز خوان فرق نمی کند

اینگونه احادیث باید بررسی سندی شوند و اگر معتبر بود باید از نظر دلالت توضیح داده شود
در هیچ کجا زکات ندادن از مبطلات نماز نیست

[=#ff0000][=114]

[=#ff0000][=114]امام_باقر (علیه السلام ) :

✅از اندرزهای لقمان حکیم به فرزندش این بود که فرزند عزیز ،
کسی که با گناهکار شریک شود راه ناپاکی را از وی یاد می گیرد ،
کسی که مجادله را دوست داشته باشد مورد فحش و دشنام واقع می شود ،
کسی که در جایگاههای و مکانهای بدنام قدم بگذارد متهم خواهد شد ،
کسی که با رفیق بد همگام گردد از فساد اخلاق سالم نمی ماند ،
کسی که مالک زبان خود نباشد سرانجام پشیمان خواهد گشت.

[=#ff0000][=114]
☀️امام رضاعلیه السلام
وعده ی مومن به برادر دینی اش نوعی نذر است و هر کس خلف وعده کند با خدا مخالفت کرده و خویش را در معرض خشم او قرار داده است

بحارالانوار،ج۱۳،ص۳۸۸

[=#ff0000][=113]


پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

أَرْبَعَةٌ لَيْسَ غِيبَتُهُمْ غِيبَةً الْفَاسِقُ الْمُعْلِنُ بِفِسْقِهِ

وَ الْإِمَامُ الْكَذَّابُ إِنْ أَحْسَنْتَ لَمْ يَشْكُرْ وَ إِنْ أَسَأْتَ لَمْ يَغْفِرْ

وَ الْمُتَفَكِّهُونَ بِالْأُمَّهَات‏

وَ الْخَارِجُ مِنَ الْجَمَاعَةِ الطَّاعِنُ عَلَى أُمَّتِي الشَّاهِرُ عَلَيْهَا بِسَيْفِهِ.


چـهار كسند كـه غيبت كردن از آنها غـيبت نيست : فاسقى كه فسق خود را آشكار مى ‏سازد،

پيشواى دروغگويى كه اگر خوبى كنى، سپاسگزارى نمى‏ كند و اگر بدى كنى، نمى‏ بخشد،

كسانى كه از سر خنده و شوخى فحش مادر مى‏ دهند

و كسى كه از جماعت مسلمانان كناره گيرد و بر امّت من عيب گيرد و به روى آنها شمشير كشد.



علامه مجلسی، بحار الأنوار(ط-بیروت) ج 72 ، ص 261 ، ح 64 - نوادر(راوندی) ص 18 ، 19