جمع بندی بررسی حدیث: گردن زدن به خاطر دشنام به پیامبر
تبهای اولیه
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام نقل کرده است که مردی از قبیله هُذیل، به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله دشنام می گفت. خبر به پیامبر رسید. حضرت فرمودند: چه کسی او را کفایت می کند؟ دو نفر از انصار اعلان آمادگی کردند و به ناحیه «عربه» در نزدیکی مدینه رفتند. آنان مرد دشنام دهنده را یافتند و گردن زدند و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بازگشتند. محمد بن مسلم می گوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم: اگر الان هم کسی سبّ پیامبر صلی الله علیه و آله کند، باید کشته شود؟ امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر بر خودت نمی ترسی، او را بکش.محمد بن یعقوب الکلینی، الفروع من الکافی، تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، چاپ دوم، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1362، ج 7، ص 267 / محمدحسن نجفی، همان، ج 41، ص 433 43430 پلاس وانhttp://lib.eshia.ir/11026/7/267 - شماره 33---لطفا در این باره توضیح بدید.
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام نقل کرده است که مردی از قبیله هُذیل، به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله دشنام می گفت. خبر به پیامبر رسید. حضرت فرمودند: چه کسی او را کفایت می کند؟ دو نفر از انصار اعلان آمادگی کردند و به ناحیه «عربه» در نزدیکی مدینه رفتند. آنان مرد دشنام دهنده را یافتند و گردن زدند و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بازگشتند. محمد بن مسلم می گوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم: اگر الان هم کسی سبّ پیامبر صلی الله علیه و آله کند، باید کشته شود؟ امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر بر خودت نمی ترسی، او را بکش.محمد بن یعقوب الکلینی، الفروع من الکافی، تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، چاپ دوم، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1362، ج 7، ص 267 / محمدحسن نجفی، همان، ج 41، ص 433 43430 پلاس وانhttp://lib.eshia.ir/11026/7/267 - شماره 33---لطفا در این باره توضیح بدید.
با تشکر از کارشناس محترم
من پاسخ این سوال رو مدتی پیش به صورت عملی و به عینه گرفتم!
متاسفانه سایت یکم دیر موضوعات رو تایید میکنه.
بازم ممنون
چند سوال دارم
1 - طبق اصول مگر نباید حاکم شرع دستور به قتل دهد؟ در حالی که حاکم شرع پیامبر اسلام بوده اما اون دو نفر سرخود طرف رو کشتند و بعد از پیامبر اسلام استفتا کرده اند
2 - جواب امام باقر برای امروز هم قابل اجراست؟فرض کنین یکی مستمرا فحش میده به پیامبر اسلام ، اگر برخودمون نمیترسیم باید بکشیمش؟
3 - الان خیلیا شناسنامه ای مسلمونن یا حتی مسلمان نیستن ولی به پیامبر عحش میدن از روی آگاهی هم میدن مستمر هم هست باید با دستور حاکم شرع بکشیمشون؟
چند سوال دارم
1 - طبق اصول مگر نباید حاکم شرع دستور به قتل دهد؟ در حالی که حاکم شرع پیامبر اسلام بوده اما اون دو نفر سرخود طرف رو کشتند و بعد از پیامبر اسلام استفتا کرده اند
2 - جواب امام باقر برای امروز هم قابل اجراست؟فرض کنین یکی مستمرا فحش میده به پیامبر اسلام ، اگر برخودمون نمیترسیم باید بکشیمش؟
3 - الان خیلیا شناسنامه ای مسلمونن یا حتی مسلمان نیستن ولی به پیامبر عحش میدن از روی آگاهی هم میدن مستمر هم هست باید با دستور حاکم شرع بکشیمشون؟
پاسخ پرسش اول:
اگر به روایت دقت کرده باشید آن ها از پیامبر اجازه گرفتند و بعد به قتل آن شخص اقدام کردند.
پاسخ پرسش دوم: امروزه باید شرایط رو دید و بعد موضوع رو از مسیر محاکم قضایی پی گیری کرد. بسیاری از افراد ممکن است از روی عمد دشنام ندهند. یا اگر هم دشنام می دهند از حکم شرعی آن بی خبرند. یا در حالت عصبانیت بسیار که هیچ کنترلی ندارند دشنام می دهند. یا کسی مجبورشان می کند که فحش دهند. یا وضع بد اقتصادی به حدی فاجعه بار می شود که شخص نا خود آگاه زبان به دشنام حتی نسبت به خدای متعال می گشاید و...به هر حال هر گونه اقدام شخصی خصوصا در زمان حاضر امری غیر قابل قبول است و ممکن است مجازات هم داشته باشد.زیرا ثبوت حد شرعی به سادگی نیست و باید در دادگاه ثابت شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
جمع بندی :
پرسش اول:
بررسی حدیث گردن زدن به خاطر دشنام به پیامبر
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام نقل کرده است که مردی از قبیله هُذیل، به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله دشنام می گفت. خبر به پیامبر رسید. حضرت فرمودند: چه کسی او را کفایت می کند؟ دو نفر از انصار اعلان آمادگی کردند و به ناحیه «عربه» در نزدیکی مدینه رفتند. آنان مرد دشنام دهنده را یافتند و گردن زدند و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بازگشتند. محمد بن مسلم می گوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم: اگر الان هم کسی سبّ پیامبر صلی الله علیه و آله کند، باید کشته شود؟ امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر بر خودت نمی ترسی، او را بکش.محمد بن یعقوب الکلینی، الفروع من الکافی، تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، چاپ دوم، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1362، ج 7، ص 267 / محمدحسن نجفی، همان، ج 41، ص 433 43430 لطفا در این باره توضیح بدید.
پاسخ:
با سلام و طلب توفیق الهی برای شما و دیگر کاربران گرامی
در ابتدای پاسخ لازم است این مسئله را بیان کنیم میان شخص و شخصیت افراد تفاوت وجو دارد و مهم تر از شخص، شخصیت فرد است که به او بها می دهد و نسبت به او جایگاه حقوقی می سازد.جایگاهی که خود شخص نسبت به حفظ آن بیشتر از دیگران مسئولیت پیدا می کند.
جامعه ای که حاکم دارد، مرجع تقلیدی که زعامت دینی مردم بر عهده اش قرار دارد، پادشاهی که سلطنت کشور را به او داده اند،اداره ای که ریاستش را به فردی سپرده اند وحتی کد خدای یک روستا دارای شخصیت حقوقی اند که باید آن را حفظ و دیگران نیز به آن احترام کنند.
در این میان افرادی که سکان هدایت جامعه و مردم را بر عهده شان است، علاوه بر آن که شخصیت حقیقی و مورد احترام دارند، شخصیت حقوقی آن ها از منزلت و حریم ویژه ای بر خور دار است شخصیتی که می بایست از هر گونه تعدی و بی احترامی مصون بماند.
در جامعه دینی، پیامبران هم خود والاترین انسان ها هستند و هم نسبت به سایر مردم شخصیت حقوقی ویژه ای دارند و حتی می توان گفت قیاس مردم عادی با آنان مردود است.
بنا بر این، اگر کسی به آنان توهین کند، در اصل به خودشان توهین نکرده ،بلکه به شخصیت حقوقی و آیین و رسالت شان توهین کرده است.پس هر گونه مسامحه ای در این باره جایز نیست و اگر قبح این مسئله شکسته شود، دین و آیینی باقی نخواهد ماند و جامعه روی سعادت را به خود نخواهد دید.
و اما در باره روایتی که بیان شد،این توهین به شخص مطرح نیست که پیامبر از حق شخصی خودش بگذرد،بلکه توهین به مقام پیامبری است. و هر گونه تضیعف پیامبر،توهین به رسالت و منحرف کردن مسیر هدایت است.
با این توضیحات معلوم شد که توهین کنندگان به پیامبر و امام اگر عامدانه اقدام به این کار بکنند،مستحق مجازات خواهند شد.
ضمنا اگر دقت کنیم در روایت این جمله وجود دارد:" إن رجلا من هذيل كان يسب رسول الله"
جمله"کان یسب رسول الله"ماضی استمراری است. یعنی شخص دشنام دهنده به این کارش ادامه می داد. گویا شغلش شده و قرار نبود دست از کار زشتش بر دارد.پس برای پرهیز از تاثیر سوء رفتاری آن فرد، چاره ای جز اجرای حکم الهی نبود حکمی که از خود پیامبر نبود و گرنه شاید حضرت به دلیل دل سوزی فوق العاده اش واسطه حفظ جان او می شد.اما خدای متعال این مجازات را تعیین کرده بود. پس لازم بود که یاران پیامبر او را به سزای عمل زشتش برسانند.
پرسش دوم :
طبق اصول مگر نباید حاکم شرع دستور به قتل دهد؟ در حالی که حاکم شرع پیامبر اسلام بوده اما اون دو نفر سرخود طرف رو کشتند و بعد از پیامبر اسلام استفتا کرده اند
پاسخ :اگر به روایت دقت کنیم آن ها از پیامبر اجازه گرفتند و بعد به قتل آن شخص اقدام کردند.
پرسش سوم:
آیا جواب امام باقر برای امروز هم قابل اجراست؟فرض کنین یکی مستمرا فحش میده به پیامبر اسلام ، اگر برخودمون نمیترسیم باید بکشیمش؟
پاسخ:
امروزه باید شرایط رو دید و بعد موضوع رو از مسیر محاکم قضایی پی گیری کرد. بسیاری از افراد از روی عمد دشنام نمی دهند بلکه کنترل خود را از دست می دهند....بنا بر این، هر گونه اقدام شخصی به عنوان وظیفه شرعی خصوصا در زمان حاضر،امری غیر قابل قبول بوده و ممکن است مجازات هم داشته باشد.چون اثبات حد شرعی بر عهده دادگاه صالحه است نه تشخیص افراد!
پرسش چهارم:
الان خیلی از افراد شناسنامه ای مسلمونن یا حتی مسلمان نیستن ولی به پیامبر فحش میدن از روی آگاهی هم میدن مستمر هم هست باید با دستور حاکم شرع بکشیمشون؟
پاسخ:
اون افراد ابتدا باید امر به معروف شوند و اگر بر کار زشت شان اصرار دارند و آن را علنی انجام می دهند، باید به دادگاه معرفی شوند تا محاکم قضایی در باره آن ها تصمیم بگیرد.
تکرار می شود شرایط زمان و مکان در انجام حکم یا عدم آن نقش دارد و نمی توان خود سرانه کاری انجام داد. اگر چه اقدام کننده ممکن است نزد خدا ماجور باشد، اما نزد قانون و برای جلوگیری ازهرج و مرج محکوم خواهد شد.علاوه،همان طور که اشاره شد، حد شرعی به سادگی قابل اثبات نیست واشخاص مجاز به اقدام نمی باشند.!
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
اللهم صل علی محمد و آل محمد.