درس اخلاق اسک دینی ها برای یکدیگر (کاربردی)

تب‌های اولیه

1832 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال


عدم منافات حزن، دعا و گریه با تسلیم

بسمه تعالی

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

انما یرحم [ الله ] من عباده الرحما. (1)

خداوند، به بندگان مهربان خود رحم می کند.

حزن، دعا و توسل با تسلیم و رضا به قضای الهی منافات ندارد. نقل شده است که رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - در سوگ فرزندش ابراهیم و نیز برای حضرت جعفر و حمزه - سلام الله علیهم - گریه کردند، بلکه دستور گریه برای حضرت حمزه در روایات آمده است. (2)

پی نوشت:
1-بحارالانوار، ج 79، ص 101؛ مستدرک الوسایل، ج 2، ص 460؛ مسکن الفوائد ص 105.

2-موضوع گریه ی رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - در سوگ فرزندش ابراهیم - سلام الله علیه - در منابع زیر آمده است: من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 177؛ وسائل الشیعه، ج 3، ص 280 و 281؛ مستدرک الوسائل، ج 2، ص 460 و 462؛ بحارالانوار، ج 22، ص 151؛ ج 79، ص 76 آمده است. و گریه ی آن حضرت در سوگ جعفر طیار - سلام الله علیه - در منابع زیر ذکر شده است: مستدرک الوسائل، ج 2، ص 358؛ بحارالانوار، ج 21، ص 56؛ ج 79، ص 92.

هو أبکی

اشک حاصل سوز دل است و چه فرخنده است دلِ سوزناک از غم او

دلی که از سوز عشق و شوق وصال او نسوزد دل نیست گِل است.


دلیل خود بزرگ بینی و غرور بیجا

بسمه تعالی
انسان وقتی پشت به نور می‎کند، خود را می‎بیند، آنهم بزرگتر از آنچه که هست، یعنی«خود بزرگ بین» می‎شود. همچنانکه اگر در شب تاریک، به جای اینکه رو به فانوس بایستد، پشت به فانوس ایستاد، خود و سایة خود را، آنهم بزرگتر از آنچه که هست می‎بیند. «خود بزرگ بین»، به دلیل پشت کردن به نور است و خداوند نور آسمان‎ها و زمین است؛ «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ».
هر گاه انسان به خداوند که نور آسمان‎ها و زمین است، پشت کند، خود را می‎بیند و هر چه دورتر شود سایه‎اش بزرگتر می‎شود و دچار «خود بزرگ بینی» می‎شود و هر گاه به سمت خداوند بایستد و حرکت کند، دیگر خود را نمی‎بیند.

تمثیلات آیت الله حائری شیرازی حفظه الله


دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم.....

بسمه تعالی
بسیاری از امراض انسان، ریشه در زمان بارداری و دوران جنینی فرد دارد. این امراض تا وقتی نوزاد در رحم مادر است رنجی برای او ایجاد نمی‌کند، اما پس از تولد، آرام آرام نشانه‌های بیماری بروز می‌کند!
دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم. امراض روح ما در آخرت خودشان را نشان می‌دهند، چون روح ما متعلق به آنجاست. خشم، شهوت، زیاده طلبی و سایر رذایل و امراض اخلاقیِ خود را در دنیا نمی‌فهمیم، بلکه در آخرت درمی‌یابیم و آنجاست که روحمان باید رنج بکشد، چرا که این مریضی‌ها را از رحم دنیا به آخرت برده‌ایم و در آنجا مانند یک نوزاد ناقص الخلقه و مریض مادرزاد، پا گذاشته‌ایم.

تمثیلات آیت الله حائری شیرازی حفظه الله


خدا همیشه خداست تو به سمت لطفش تغییر مسیر ده

بسمه تعالی
خورشید همیشه نور می‌افشاند و زمین یکی از میلیون‌ها نقطه‌ای است که از نور خورشید بهره می‌گیرد، اما برای این که از نور خورشید بهره‌مند شود می‌بایست در معرض تابش آن قرار بگیرد.
این که شب‌ها نصف کره‌ی زمین از نور خورشید بی‌بهره است نه برای این است که خورشید به سمت زمین نمی‌تابد، بلکه زمین باید موضع خود را تغییر دهد.
«توبه» تغییر وضعیت انسان نسبت به خداوند است، نه تغییر وضعیت خداوند نسبت به انسان.

تمثیلات آیت الله حائری شیرازی حفظه الله

سلام

درس اخلاقی که اخیرا بهش رسیدم:

نه به دوستت لطفی بکن و نه از او لطفی بخواه.
و حقیقتا دوری و دوستی.

یاحق

بسمه الرفیق

وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَکَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ

نیکی با بدی یکسان نیست ، پس تو بدیهای مردم را بابهترین عکس العمل دفع کن

تا آن کسی که بین تو و او دشمنی هست ، چنان شود که گویی دوستی مهربان است

فصلت/34






مؤمن و تلاش برای رسیدن به رستگاری

بسمه تعالی
در قرآن در سوره حج آیه 77 آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید رکوع کنید و سجود به جا آورید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیک انجام دهید، شاید رستگار شوید».

پیام آیه
1- اهدافی که یک انسان باایمان به واسطه ایمان خویش تعقیب می کند و خواسته هاس متعالی و مقدسی که در پی آن است در منطق قرآن ممکن است با واژه های متنوعی مطرح شوند. فلاح و رستگاری و قرار گرفتن در گروه مفلحان نیز یکی از آثار و اهداف ایمان در فرد و جامعه ایمانی است.
2- دستیابی به این هدف عالی نیازمند استفاده از ابزارها و راهکارهایی مناسب و مطمئن است.
3- قرآن کریم که خود طراح ضرورت ایمان در زندگی و تبیین کننده آثار و فوائد آن نیز می باشد خودش راهکارهای دستیابی به اهداف متعالی ایمان را یادآوری کرده است.
4- رکوع و سجده و عبادت و انجام کار نیک راهکارهای پیشنهادی قرآن برای رسیدن به فلاح است.
5- انسان باایمان گذشته از این که باید برنامه عبادی ویژه ای در زندگی داشته باشد نیازمند آن است که برای تقویت گوهر ایمان خویش و به منظور بهره مندی بهتر و بیشتر از فوائد و برکات آن در صحنه ها و لحظه های مختلف زندگی و در شرایط رنگارنگ آن، در پیشگاه خدا خضوع و شکستگی و افتادگی و نیازمندی خویش را عاجزانه و جدی به نمایش بگذارد. خم شدن به نیت رکوع در پیشگاه الهی و صورت به خاک سائیدن و افتادن به خاک به نیت سجده در پیشگاه عظمت حق، بزرگ ترین سرمایه ای است که می تواند برای ایمان یک مؤمن پشتوانه ای مطمئن و مؤثر محسوب شود.
6- کار نیک در زندگی ممکن است برخاسته از انگیزه های مختلفی باشد اما کار نیکی که انسان باایمان تنها با انگیزه فرمانبرداری از خداوند متعال که خالق همه خوبی ها و نیکی هاست و در بردارنده همه کمالات است انجام می دهد تأثیری در دل و روح انسان باایمان دارد که لذتش را نمی تواند وصف کند ولی با همه وجود درک می کند و شیرینی و آرام بخشی آن را می یابد و احساس می کند.
7- کار خیر در منطق قرآن اختصاص به عبادت های رایج و رسمی چون نماز و روزه ندارد، بلکه هر عملی که مورد امضای عقل و دین است و خدای هستی بخش بدان راضی است، اگر از انسان باایمان صادر شود کار خیر است. این کار هر چند ممکن است در حق دیگران صورت پذیرد اما مطمئنا بیش از آنچه از آثار و برکات مادی و معنوی این کار نصیب دیگران می شود چندین برابر بلکه نامحدود نصیب خود انسان باایمان می شود و این نتیجه و رهاورد چیزی جز فلاح که قرآن مؤمنان را به آن وعده داده نیست.

جمع بندی پیام ها
اگر انسان باایمان در پی فلاح و رستگاری است نیازمند برنامه ریزی جدی و پایبندی به اعمال عبادی و خوبی های اجتماعی است و بدون تلاش و همت و عزم و اراده و عمل، امید بستن به بهره مندی از آثار و برکات ایمان، خام اندیشی و کوته نگری است.

منابع:
سید محمدحسین طباطبائی- تفسیر المیزان
شیخ حویزی- تفسیر نور الثقلین
شیخ صدوق- امالی
شیخ صدوق- معانی الاخبار
شیخ کلینی- اصول کافی
راغب اصفهانی- مفردات


مؤمن و تعاون و همکاری بر نیکی و تقوا

بسمه تعالی
در قرآن در سوره مائده آیه 2 آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْیَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید شعائر و حدود الهی و مراسم حج را محترم بشمارید و مخالفت با آنها را حلال ندانید و نه ماه حرام را و نه قربانی های بی نشان و نشان دار را و نه آنها را که به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او می آیند. اما هنگامی که از احرام بیرون آمدید، صید کردن برای شما مانعی ندارد و خصومت با جمعیتی که شما را از آمدن به مسجدالحرام -در سال حدیبیه- باز داشتند نباید شما را وادار به تعدی و تجاوز کند و همواره در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید و هرگز در راه گناه و تعدی همکاری ننمائید و از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است».

پیام آیه
1- ایمان به خدا یعنی ایمان به تمام دستورات او و تعهد به حفظ حریم آنها و پرهیز از شکستن حریم دستورات الهی.
2- شعائر الهی یعنی آنچه که نشانی از امر الهی دارد و خود نشانه الهی است. پاسداری از شعائر و حدود و احکام الهی از وظایف انسان باایمان است، خواه در مسائل عبادی فردی و خواه در مسائل عبادی اجتماعی مانند حج.
3- تعدی و تجاوز و فرا رفتن از مرز حق حتی نسبت به دشمنان و بدخواهان هیچ توجیهی ندارد و یک نفر مؤمن حتی نمی تواند با توجیه دین و دفاع از آرمانهای ایمانی خود نسبت به دشمنانش بی عدالتی و تجاوز اعمال کند.
4- ایمان به خدا در جامعه ای ایمانی، روح مؤمنان را متحد می کند و باید آنان را در مسیر نیکی و تقوا و پرهیزگاری همدست و همداستان کند. تعاون داشتن تنها نباید در امور مادی و اقتصادی و دنیایی باشد بلکه در منطق قرآن در زندگی مؤمنان باید تعاون بر محور نیکی و پاکی و تقوا تحقق پذیرد.
5- نقطه مقابل تعاون و همکاری نسبت به خوبی و تقوا، پرهیز از تعاون و همکاری در گناه و دشمنی است. گناه و تجاوز و دشمنی به ناحق آفت ایمان و مانع بهره مند شدن از آثار و برکات ایمان است. مؤمنان همانگونه که در راه اقامه نیکی و تقوا با یکدیگر همکاری و تعاون دارند باید از شکل گیری هر گونه جمعیتی که بر محور تعاون بر گناه و بدی و تجاوز است جلوگیری کنند، هم خودشان از همکاری با چنین گروهی پرهیز کنند و هم مانع همکاری دیگران شوند و هم پیشگیری کنند که در جامعه ایمانی چنین مجموعه هایی غیبت پیدا نکنند.
6- در زندگی مؤمنان هم وعده ها و بشارت های الهی کارساز و مؤثرند و زمینه ساز حرکت آنها به سوی خوبی و پاکی است و هم بیم ها و هشدارها کنترل کننده آنها نسبت به پرهیز از نافرمانی خداوند است. توجه به اینکه همان خداوند رحیم و مهربان که در برابر بندگی و اطاعت و انقیاد و تسلیم، پاداش بهشت می دهد همان خداوند در برابر عصیان و تمرد و نافرمانی کیفر و مجازات دارد و شدید العقاب است.

جمع بندی پیام ها
مؤمن پیوسته دل و چشم و گوشش متوجه دستورات الهی است تا اینکه در هیچ لحظه و صحنه ای سرسوزنی کوتاهی و تقصیر از او سر نزند و در این راه افراد جامعه ایمانی را نیز ترغیب می کند که با یکدیگر هماهنگ و همدل به سوی خوبی و پرهیزگاری گام بردارند و از همراهی و همگامی و همدلی با هر جریانی که بر محور گناه و زشتی و تجاوز است خودداری کنند.

منابع:
سید محمدحسین طباطبائی- تفسیر المیزان
شیخ حویزی- تفسیر نور الثقلین
شیخ صدوق- امالی
شیخ صدوق- معانی الاخبار
شیخ کلینی- اصول کافی
راغب اصفهانی- مفردات

هو البصیر

آنکه از درون واعظی ندارد از هیچ چیز پند نمی گیرد.

خوش اخلاق باشیم.حتی با خدا....:ok:
بابا والا خدا هم دل داره.اینقدر وقتی دو رکعت نماز میخونیم،اخم کرده و عبوس میریم جلو که ....
چطور دلمون میاد؟؟
اینو بده،اونو بده،اگه ندادی قهرم،هر چی دلم خواست میگم:ظالم،بی رحم،...
این اون و این میتونه حاجات معنوی هم باشه.هیچ فرقی نمیکنه.
ما با خدا قهر می کنیم:khaneh::khaneh::khaneh:
ادب مع الله.....

بسمه المدبّر

یکی از موانع رشد انسان در امور مادی و معنوی حیات وی

تسویف و امروز و فردا کردن است.در بحث اخلاق دینی

آن را از سدّهای عظیم در مقابل خیرات و باعث

وهن عزم و اراده و سستی در کارها دانسته اند.




با عرض سلام خدمت همه دوستان و سروران گرامی ام
میلاد فرخنده امام ملک و ملکوت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را خدمتتان تبریک عرض می کنم
به همین مناسبت به نقل چند حدیث اخلاقی از حضرت متبرک می شویم:
امام حسن عسکری علیه السلام: «لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فى أَمْرِ اللّهِ.»:
عبادت كردن به زيادى روزه و نماز نيست، بلكه [حقيقتِ] عبادت، زياد در كار خدا انديشيدن است.
(تحف العقول، ص448)

امام حسن عسکری علیه السلام: «كَفاكَ أَدَبًا تَجَنُّبُكَ ما تَكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ.»
در مقام ادب براى تو همين بس كه آنچه براى ديگران نميپسندى، خود، از آن دورى كنى.
(مسند الامام العسکري، ص288)


امام حسن عسکری علیه السلام:«خَيْرُ إِخْوانِكَ مَنْ نَسِىَ ذَنْبَكَ وَ ذَكَرَ إِحْسانَكَ إِلَيْهِ
بهترين برادران تو كسى است كه خطايت را ناديده گيرد و احسانت را يادآور شود.


امام حسن عسکری علیه السلام:«أَلتَّواضُعُ نِعْمَةٌ لا يُحْسَدُ عَلَيْها.»
تواضع و فروتنى، نعمتى است كه بر آن حسد نبرند.
(تحف العقول، ص489)

امام حسن عسکری علیه السلام:«ما مِنْ بَلِيَّة إِلاّ وَ لِلّهِ فيها نِعْمَةٌ تُحيطُ بِها
هيچ بلايى نيست، مگر اين كه در آن از طرف خدا نعمتى است.


اگر از بالا به یک مورچه نگاه کنیم می بینیم که این بنده خدا نمیتونه بیشتر از یکی دو متر از اطرافش رو ببینه.
فرض کنید که یک مورچه رو بگیری و در وسط دایره ای با شعاع 6 متر بندازی. از جایی که این مورچه این فقط تا 2متری می بینه پس توانایی دیدن دیوار 3 متری مربوط به این دایره رو نداره. اگر این مورچه بتونه که از ما درخواست کمک کنه مای میتونیم یه کم از این دیوار رو خراب کنیم.
با اینکار ما بهش کمک کردیم ولی او هیچ چیز از کمک های ما رو نمیبینه. او فقط دومتر می بینه و اصلا توانایی این رو نداره که ببینه چه کمک بزرگی بهش کردیم.

تنها کاری که این مورچه باید بکنه اینه که یاعلی بگه و به سمت هدفش حرکت کنه. اگر فقط و فقط یک متر به سمت هدفش حرکت کنه و تلاش کنه اونوقت کمکی که بهش کردیم رو میبینه و میفهمه که درخواستش بی جواب نبوده

بسیاری از اوقات ما مثل همون مورچه ایم. خدا در جایی کارمون رو درست کرده و کمکون کرده ولی ما حاضر نیستیم برای هدفمون تلاش کنیم.
خداوند دست ما رو میگیره، نه زیر بغلمون رو. باید سخت تلاش کنیم. باید یکه و تنها اون یک متر رو بریم تا کمک خدا رو ببینیم ولی یادمون باشه که خدا هست.

Farzandeh-Shahid;775236 نوشت:

واقعا عالی

[="Tahoma"][="Black"]

* یک قمقمه و 300 رزمنده
سیدمجید کریمی‌فارسی، یکی از رزمندگان لشکر ویژه 25 کربلا در دوران دفاع مقدس می‌گوید: در عملیات والفجر هشت افتادیم وسط عراقی‌ها، آتش سنگین دشمن، عقبه ما را مسدود کرد.

پارازیت‌های شدید آنها نیز ارتباط بی‌سیم ما را با فرماندهی عملیات ناممکن کرد، با 300 نفر نیروی تشنه، گرسنه و بدون مهمات در محاصره‌ دشمن، مقاومت می‌کردیم.
با این که زمستان بود ولی تلاش، جست و خیز بی‌امان بچه‌ها، عطش را در وجودشان شعله‌ور می‌کرد.
یکی از رزمند‌ه‌ها، قمقه‌ای آب پیدا کرد، خودش مجروح و بی‌رمق بود ولی قطره‌ای از آن را ننوشید، به اطرافیانش تعارف کرد، اما کسی لب به آن نزد.
تمام طول یک‌ونیم کیلومتری خاکریز را طی کرد، با این حال کسی درِ قمقمه را باز نکرد، سرانجام قمقه آب، تقسیم شد بین 300 نفر.
آنجا بود که دیگر یقین پیدا کردم پیروزی با ما خواهد بود.
ساعتی گذشت، یک جیپ عراقی با سرعت از پشت سر به‌طرف ما آمد، گفتم: «کسی شلیک نکند.» وقتی ایستاد، دو نفر از رزمنده‌ها که از بچه‌های لشکر ما نبودند، از آن پیاده شدند، گفتند: «شما غذا و مهمات می‌خواستید؟!»
مانده بودیم چه بگوییم، مهمات‌شان همان چیزهایی بود که ما نیاز داشتیم، آرپی‌جی، کلاشینکف، مهمات تیربار و خمپاره 60، نه کسی عقب رفته بود و نه بی‌سیمی کار می‌کرد.
منبع: فارس[/]

ریحانه۲۲;775697 نوشت:
یکی از رزمند‌ه‌ها، قمقه‌ای آب پیدا کرد، خودش مجروح و بی‌رمق بود ولی قطره‌ای از آن را ننوشید، به اطرافیانش تعارف کرد، اما کسی لب به آن نزد.
تمام طول یک‌ونیم کیلومتری خاکریز را طی کرد، با این حال کسی درِ قمقمه را باز نکرد، سرانجام قمقه آب، تقسیم شد بین 300 نفر.

سلام
خوب شد من توی اونا نبودم و الا همون اول خود اب که و قمقمه رویی ملامینی رو با درپوشش گاز میزدم می خوردم بقیه همه شهید میشدن می مردن!

ریحانه۲۲;775697 نوشت:
مانده بودیم چه بگوییم، مهمات‌شان همان چیزهایی بود که ما نیاز داشتیم، آرپی‌جی، کلاشینکف، مهمات تیربار و خمپاره 60، نه کسی عقب رفته بود و نه بی‌سیمی کار می‌کرد.

خب اون موقع مردم عادی خیلی خبری از قدرت های ماورالطبیعی بعضی روحانیون نداشتن و
اما الان همه می فهمن که این اتفاق برای این بوده که توی مرکز فرماندهی اون فرماندشون دارای قدرت های ماورای طبیعی بود و از بالا می دید که یه عده در فلان منطقه گیر افتادن اب و غذا می خوان!

ولی خب الان مردم این چیزا رو می فهمن چون بصیرت خیلی فراگیر شده و سن بصیرت از 60 سال قدیم به 25 تا سی سال پایین اومده!
مثلا اگه برین قم تو حوزه هاشون می بینین یه جوون سی و چند ساله هم می تونه تا تموم نوه نتیجه هاتون و اسمش و بگه!!

بسمه تعالی

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ(حجرات/11)

اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد نبايد قومى قوم ديگر را مسخره كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند ] شايد آنها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقبهاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند.

[=arial]بسم الله الرحمن الرحيم

به اين جمله ها اندکي فکر کنيم ............

[=arial]وقتی می توانی با سکوت حرف بزنی، بر پایه لرزان واژه ها تکیه مکن.
[=arial]سکوت، سخن بزرگی است که خداوند به گویاترین زبانها بخشیده است.
[=arial]خوشرویی، ویزای ورود به کشور دل است.
[=arial]کاری که با غرور آغاز می شود، با شکست پایان می یابد.
[=arial]چشم ناپاک، چشم شیطان است.
[=arial]غفلت، آشنای روح های شیطان زده است.
[=arial]هفته ای یک بار، آرزوهای طولانی خود را قیچی کنید.
[=arial]ظاهرسازی، بدترین ساخت و ساز است.
[=arial]بدترین بازی ها، پارتی بازی است.
[=arial]هر که خیانت ورزد، پشتش در حساب بلرزد.
[=arial]آرزو بد نیست، طغیانش بد است.
[=arial]عمر هوس، از عمر حباب کوتاه تر است.
[=arial]محتکر، در انبار آرزوهایش زندانی است.
[=arial]حرف مفت، باد می کند.
[=arial]هوس، هووی عشق است.
[=arial]وقت کشی، جزئی از خود کشی است.
[=arial]ضعیف کشی، هنر ضعیفانی است که در دام قدرت افتاده اند.
[=arial]هر گناه، یک بند شیطان است. با چند بند شیطان، دست سعادت خویش را بسته اید؟



نیکی کردن به والدین روحانی و عقوق آنها

بسمه تعالی

آنچه از حرمت عقوق و وجوب نیکی درباره پدر و مادر در آیات و روایات آمده است، راجع به والدین جسمانی است که واسطه پیدایش فرزند در این عالمند و سبب تربیت و رشد و نمو جسمانی اویند، اما والد روحانی یعنی کسی که سبب اصل خلقت انسان و رسیدنش به سعادت حقیقیه و تأمین کننده حیات باقیه او است حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام می باشد که هرکس تابع و پیرو و وابسته به آنها شد، و به روحانیت آنها اتصال یافت از جمیع آفات محفوظ و به جمیع خیرات باقیه نائل خواهد گردید، چنانچه رسول خدا (ص) فرمود: «من و علی (ع) دو پدر این امت هستیم».

مزیت و شرافت و اهمیت پدر روحانی بر پدر جسمانی مثل مزیت و شرافت روح به بدن و همچنین مزیت آخرت نسبت به دنیا است و آنچه از عقوبت عقوق والدین جسمانی و آثار وخیمه آن ذکر شده است، هزاران مرتبه بالاتر نسبت به عقوق والدین روحانی می باشد. همچنین ثواب هائی که برای بر به والدین جسمانی ذکر گردید هزاران درجه راجع به نیکی به والدین روحانی است، شاید بعضی از مراتب شدیده عقوبت مانند اینکه بهشت بر او حرام خواهد گردید و هیچ عمل از او پذیرفته نخواهد شد، ناظر به عقوق والد روحانی باشد چنان که بعضی از مراتب عظیمه ثواب بر به والد روحانی است.

در اخبار وارده در مقام از اینکه آیات شریفه راجع به نیکی به والدین را به والدین جسمانی، تخصیص دهند نهی شده است بلکه آیات شریفه عام است و مراد هر دو است، هم والد جسمانی و هم والد روحانی. و قرینه ای که در این مورد است همراه ساختن اطاعت والدین و شکر از ایشان است به اطاعت و شکر پروردگار عالم.

سپاسگزاری از محمد(ص) و علی(ع): در آیه شریفه «ان اشکرلی و لوالدیک»، روایات کثیره ای رسیده که مراد از "والدیک" در این آیه شریفه محمد(ص) و علی(ع) می باشند، نه اینکه والدین جسمانی مراد نیست، بلکه این روایات بیان اشرف و افضل و اکمل افراد والدین را می نماید چنانچه در اصول کافی در باب صله رحم دو حدیث از حضرت صادق (ع) روایت نموده، در حدیث اول عمرو بن یزید از آن حضرت از معنی آیه شر یفه «کسانی که می پیوندند آنچه را که خداوند امر به پیوند آن فرموده» ( سوره رعد/ آیه 21) سوال نمود. حضرت فرمودند منظور نزدیکان و بستگانت می باشد. در حدیث دیگر فرمودند:
«
آیه شریفه درباره صله رحم محمد(ص) و آل محمد نازل شده و به تحقیق در رحم و اقرباء تو هم شامل است». پس فرمود: از کسانی مباش که آیه شریفه را منحصر در یک معنی بداند بلکه باید هرگاه می شنود فلان آیه درباره فلان چیز نازل شده آن را در نظائرش تعمیم دهد.

عقوق والدین روحانی:
عقوق والد روحانی عبارت است از ترک اطاعت اوامرش و بیرون رفتن از تبعیت و تسلیم شدن نسبت به او و پاره کردن رشته ربط و اتصال معنوی با او. حضرت رضا (ع) می فرماید:
آیا شما را بد نیست که والدین جسمانی در اثر عقوق، شما را از خود نفی کنند یعنی بگویند این فرزند ما نیست؟ گفتند چرا، فرمود: پس سعی کنید والدین روحانی شما که افضل از والدین جسمانی هستند شما را از خود نفی نکنند و شما را به فرزندی بپذیرند!.
رسول خدا (ص) فرمود: «ی
ا علی من و تو دو پدر این امتیم، هر کس ما را ترک کند و بیازارد و از اطاعت ما خارج شود پس لعنت خدا بر او باد، و هر آینه من و تو دو مولای این امتیم، هرکس از ما بگریزد لعنت خدا بر او باد، و هر آینه من و تو اجیر این امتیم، هرکس پاداش ما را ندهد لعنت خدا بر او باد! پس فرمود: خدایا این نفرین را مستجاب فرما».

نیکی به والدین روحانی:
نیکی به والد روحانی عبارت است از کمال تسلیم و انقیاد و اطاعت جمیع اوامر ایشان و نهایت تعظیم و تجلیل از مقام شامخ ایشان، و اینکه همیشه خود را در اداء حق آنها مقصر بداند. در حال حیات از حضور در محضر شر یف آنان و در حال ممات از تشرف به قبور متبرکه ایشان دریغ ندارد و از یادشان غافل نگردد و بداند که هر چه به والد روحانی بیشتر متمسک شده و به یاد آقایان بیشتر باشد خودش بهره برده است زیرا که در حقیقت ضرر عقوق و نفع نیکی به پدر روحانی عابد خودش خواهد شد چنانکه در قرآن مجید می فرماید: «
بگو ای پیغمبر، آنچه را از مزد رسالت که دوستی اهلبیت (ع) است از شما طلب نمودم برای خود شما است» ( سوره نساء / آیه 46) (یعنی نفع آن عاید خودتان می گردد!)

از نیکی به پدر روحانی، گرامی داشتن ذریه طیبه او است بلکه جمیع وابسته های به او را اعم از روحانی و جسمانی چنانچه در بحث صله رحم ذکر می شود و نیز فرستادن هدایا و تحف در حال حیات و دادن صدقه و انجام اعمال خیر به نیابت آنها در حال ممات و نیز از موارد بر به والد روحانی آن است که هرگاه نامش را ببرد یا بشنود صلوات بر او فرستد و ارتفاء درجه اش را بخواهد.

منبع:
شهید عبدالحسین دستغیب- گناهان کبیره(باب اول)- از صفحه 136 تا 138

حواست هست؟
حواست هست که امواج خشمت را به کدام صخره ها می کوبی؟
این صخره ها ،همان سنگ های صبوری هستند که ماوای نجوایت بودند.


امیر مؤمنان (علیه السلام):

"أکرِمُوا أولادَکمْ وَ أحْسِنُوا آدابَهُمْ یغْفَرْ لَکمْ "

فرزندانتان را گرامی بدارید و آنان را نیکو تربیت کنید تا آمرزیده شوید.

(وسائل الشیعه، ج15، ص195)

امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِي وَجْهِ أَخِيهِ حَسَنَة

لبخند آدمى به روى برادرش، حسنه است.


کافی ج 2 ، ص 188 ، ح 2

چند سال پیش که تو خونه ی دانشجویی بودیم یکی از هم اتاقی هام ازمون دوسال بزرگتر بود. بهش میگفتم:


" حسن، پیرمرد شدی و هنوز دوماد نشدی، پخمه ای و نمیتونی بدوی، ضعیفی و زانوهات صدا میده".


البته مورد اول به شوخی و دومی فقط وقتی فوتبال میرفتیم و سومی از سر دلسوزی بود.


و اما الان، در حالی که از اون موقع حسن سنم بیشتره، هنوز مجردم و به قول خودم پیرمرد شدم، 10 کیلو اضافه وزن دارم و نمیتونم خوب بدوم و وقتی می خوام از جام بلند شم زانوهام صدا میده:Nishkhand::Nishkhand:

البته خدا رو شکر، اوضاع به شدت رو به بهبودیه


دوستان عزیز، هرجایی به کسی تعنه میزنی، هرچند شوخی، یه روزی به همون درد گرفتار میشی:ok::ok:

و اما درس دومی که در زندگیم فهمیدم یه جمله بسیاااااااااار عالی از بزرگ مرد تاریخ، مولا امیرالمومنینه

" ارزش مرد به قدر همت اوست و صداقتش به قدر جوانمردی اش، شجاعتش به قدر ننگی است که احساس می کند و پاکدامنی اش به قدر غیرت اوست"

خداییش هر جملش یه کتابه

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:



[="Tahoma"][="Black"]بنام توای قرار هستی

تلنگری براندیشه:

[=Microsoft Sans Serif]درزندگی باران مباش که همه فکرکنند بامنت خودت رابه شیشه می کوبی . ابری باش تامنتظرت باشند که بباری

بنام توای آرام جان

تلنگری براندیشه:


اگر می خواهی ارزش خود را نزد خدا بدانی،نگاه کن ببین ارزش خدا نزد تو در وقت گناه چقدر است!

بنام توای آرام جان

تلنگری براندیشه:

یادمان باشد :[=Times New Roman]زندگی یک گل سرخ است پر از عطر پر از خار پر از برگ لطیف؛ یادمان باشد اگر گل چیدیم عطر و خار و گل و برگ
همه همسایه دیوار به دیوار همند
بنام توای آرام جان

تلنگری براندیشه:

یادمان باشد اگر نتوانستیم کسی را ببخشیم از بزرگی گناه او نیست ؛
بلکه ازکوچکی قلب و کمی ایمان ما ست

[="Tahoma"][="Black"]بنام توای مونس تنهایی ها

تلنگری براندیشه:

یادمان باشد : زنده بودن را به بیداری بگذرانیم چرا که سالها به اجبارخواهیم خفت

بنام توای شکیب دل ناشکیبان

تلنگری براندیشه:

یادمان بماند ما نمی‌توانیم کاری کنیم که مرغان غم بالای سر مان پرواز نکنند ؛ اما می‌توانیم نگذاریم که روی سر ما آشیانه بسازند

بنام تو ای قرار هستی

تلنگری بر اندیشه :

تا به حال دقت کردید یک عصا درطی مسیر چقدر به زمین می خوره تا تعادل صاحبش رو حفظ کنه . در مسیر زندگی برای عزیزان خود چون عصا باشیم

بنام تو ای قرار هستی

تلنگری بر اندیشه :

شادی آن نیست که هرچه می خواهیم داشته باشیم . شادمانی آن است که ازتمام آنچه که داریم به بهترین وجه استفاده و ازآنها لذت ببریم

[="Tahoma"][="Black"][/]

[="Tahoma"][="Black"][/]

[="Tahoma"][="Black"][/]