فلسفه دعای فرج ؟
بین اینکه خدا هرگاه خواست امام زمان (ع)ظهور می نماید و بین دعا برای تعجیل ظهورامام منافات نیست ،زیرا اگر چه ظهور و فرج امام زمان به امر و قضای الهی در زمان مقرر تحقق مییابد، اما نقش دعا در تعیین مقدرات الهی و حتی تغییر آن ها مانند دفع معصیتهای مقدّر و تعجیل در زمان ظهور مقدّر بی تردید ثابت است.
خداوند مقدر نموده با توجه به اموری که تحقق مییابد و علتهایی که تمام و کامل میشوند، فرج امام زمان در زمان یا دورهای خاص تحقق یابد. یکی از علتهایی که در تعیین و تقدیر زمان ظهور میتواند نقش داشته باشد- و در روایات معصومین به صراحت از آن نام برده شده،- دعا در ظهور و تعجیل فرج امام زمان است. چون از یک طرف دعا، نشانه خواستن انسانها است . خواستن انسانها یکی از علتهای تحقق ظهور امام زمان است. از طرف دیگر دعا یکی از اسباب و عللی است که در جهان هستی، تأثیر در تحقق یک چیز و یا رفع یک حادثه دارد، یعنی در مجموعه جهان هستی و قوانین و سنتهای مقدر و معین آن، نیز در قضای الهی، دعا در تعیین حوادث و یا رفع آن ها نقش دارد.
خدایی که تقدیر حتمی و قطعی را معین نموده، مقدر کرده است که دعا و خواستن از خداوند، هم چنین کارهای نیک زمان تحقق سرنوشت و از جمله زمان ظهور را (که یکی از حوادث جهان و سرنوشت انسانی است) مقدّم سازد. بنابراین اصل "ظهور" امری حتمی و قطعی است، اما زمان تحقق آن از تقدیرات مشروط است که با افکار و عقاید و گفتار و افعال انسانها، مقدّم یا مؤخّر میگردد.افزون بر آن دعا برای امام زمان نیاز ما و ایشان است. نیاز ما برای کمک به خودمان و نیاز او برای یاری به دیگران. اما در نگاه به نیاز خود، ابعاد متعددی از دعا برای امام زمان نمایان می شود.از جمله:
1. دعا برای انسان کامل چون امام زمان(ع) ریشه در فطرت دارد. جوهره اصلی روح و فطرت انسان، با "کمالطلبی و نیکی گرایی" آمیخته و سرشته شده است. تعظیم و تکریم، دعا و ذکر و یاد "صاحبان کمال" لازمه عشق و ارادت به نیکیها و کمالات است که ریشه در فطرت آدمی دارد. اکنون در نظام خلقت، انسان کامل و صاحب کمال برتر جز امام زمان(ع) نیست. پس چگونه عاشق امام زمان(ع) میتواند لحظهای از دعای حضرت غافل بماند؟
2 -دعا برای امام زمان(ع) یعنی اظهار عشق و ارادت دوستدار به محبوب؛ دل دادن صمیمانه دلداده به دلدار؛ سر سپردن سرباز جان برکف در پیش پای سردار. دعا برای امام یعنی اعلام وفاداری صادقانه مرید به مراد؛ ابراز علاقه مطیع به مطاع؛ و اعلام خود فراموشی نسبت به جان جانان. دعا یعنی ایستادن در برابر آیینه کمال و جمال و جلال حق تعالی و غم دوران دوری و رنج و محبتهای ایام سیه روزی و هجران را بازگو کردن.
دعای عاشق تجدید پیمان و تأکید میثاق و تقویت تعهد است بر وفاداری، خویشتن سازی، اصلاح نقش خویش و جامعه برای تداوم مبارک معشوق.
3 - دعا برای امام(ع)، تمرین خودسازی و آمادهسازی جامعه است. دعا -که مخ عبادتش گفتهاند-، به معنای "خواستن از خدا است. چه چیزی از خدا درخواست میکنیم؟ وجود مقدس "ولی و حجت خدا" را میخواهیم.
سلامتی و ظهورش را طلب میکنیم. دعا یا طلب، سخنی است که اگر از دل برآید، عمل را به دنبال خواهد داشت. تلقین و تکرار دعا، دعا کننده را وادار میکند هر کاری که در سلامتی روحی و قلبی امامش تأثیر منفی دارد، انجام ندهد. هر رفتار و گفتاری که مانع ظهور و عامل تداوم غیبت است، نه تنها مرتکب نشود، بلکه تعهد میبندد مانند هر عاشقی شب و روز تلاش کند تا موانعی را که دیگران ایجاد میکنند، برطرف سازد و محیط را آماده پذیرش "محبوب" گرداند.
4 - دعا برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان(ع) دعا برای خود و جامعه انسانی به خصوص مستضعفان جهان است. دعا برای رفع ظلم و ستم، فقر و فلاکت و کوه مصائبی است که برگُرده بیچارگان و درماندگان است. امام زمان(ع) در توقیع شریفی که به نایب خاصش (جناب محمد بن عثمان) نوشته فرموده : "برای تعجیل فرج من بسیار دعا کنید، زیرا که گشایش کارها و امور شما در فرج من است".(1)
پینوشت:
1. محدث نوری، نجم الثاقب، ص 505.
جای تردید نیست که مشیت الهی بر عمر طولانی و سلامتی حضرت تعلق دارد و تا هر زمانی که مصلحت بداند او را با سلامت کامل نگاه خواهد داشت؛ چه ما دعا بکنیم و چه دعا نکنیم. ولی در دعاهای ما برای آن حضرت ممکن است اسرار نهفته ی بسیاری وجود داشته باشد که به نمونه های از حکمت این کار اشاره می شود :
دعا برای سلامتی ایشان در واقع نشانه انتظار و بیانگر چشم به راه او بودن و اظهار عشق و علاقه به ظهور اوست، بر اساس آموزههای دینی انتظار نوعی عبادت، بلکه یکی از بهترین عبادتهاست. از این رو در حدیثی آمده: «افضل اعمال امتی انتظار فرج الله؛ (1) بهترین اعمال امت من انتظار گشایش از جانب خداوند است».
در روایت دیگر آمده: «المنتظر للثانی عشر کالشاهر بسیفه بین یدی رسول الله یذب عنه؛ (2)کسی که منتظر ظهور امام دوازدهم باشد، مثل کسی است که درحضور رسول خدا شمشیر خود را برهنه کرده و از حضرت دفاع میکند».
پس کسی که برای سلامتی حضرت دعا میکند ، انتظار خود نسبت به رویت جمال او را اظهار میکند.
دعا و تحیت و اظهار محبت و ولایت اهل بیت (ع) نتیجهاش به خود ما برمیگردد. در زیارت جامعه کبیره آمده: «و جعل صلوتنا علیکم و خصنا به من ولایتکم طیبا لخلقنا و طهاره لانفسنا و تزکیه لنا و کفاره لذنوبنا فکنا عنده مسلمین بفضلکم و معروفین بتصدیقنا ایاکم؛ (3) خداوند درود و صلوات های ما بر شما و آنچه ما از ولایت شما باور داریم، مایه طهارت خلقت ما، پاکی جان ما، تزکیه ما و کفاره گناهان قرار داده، ما به سبب فضایل شما نزد خداوند مسلمان محسوب شده و به دلیل تصدیق و ایمان ما نسبت به شما معروف شدهایم».
بر اساس این آموزه متعالی معلوم میشود دعای ما برای امام زمان و صلواتهای ما برای حضرت پیامد و نتیجهاش نصیب خود ما میشود. این کار نوعی توسل به او و اظهار ادب و عشق به ساحت قدس آن حضرت است.
خداوند او را از هر گزند و پیشآمد و رخدادی به سلامت حفظ نموده، در فراسوی پرده غیبت برای روزی که خود مصلحت ظهورش را بداند، نگاه داری میکند تا به وسیله حضرت اهداف و آرمانهای انبیا تحقق و عینیت بیابد، ولی ما به عنوان پیروان اهل بیت و ارادتمندان به حضرت وظیفه داریم که برای سلامتی او پیوسته دعا نماییم.
خداوند و فرشتهگان بر پیامبر درود میفرستند، ولی در عین حال ما را نیز دستور داده که درود بفرستیم و فرمود: «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا سلیما؛ (4) خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می فرستد، ای اهل ایمان بر او صلوات فرستید و سلام گویند و کاملا تسلیم فرمان او شوید».
با این که پیامبر نیازی به صلوات ما ندارد، ولی خدا دستور داده که مومنان به او صلوات بفرستند، چه بسا دعا برای امام زمان از همین باب است، با این که آن حضرت نیازی ندارد که ما برای سلامتی او دعا کنیم، ولی ما وظیفه داریم این کار را انجام دهیم.
نکته آخر این که گرچه بر اساس مشیت و حکمت و مصلحت الهی امام زمان تا تحقق اهداف الهی در زمین زنده و باقی خواهد بود، ولی بدلیل جنبه بشری او ممکن است دچار بیماری و یا رنج و مانند آن شود، لذا دعای مومنین برای آن حضرت مفید و موثر خواهد بود .
اما در خصوص دعا برای تعجیل فرج هم مساله روشن است زیرا علم خداوند به نتیجه هر کاری تعلق گرفته است یعنی خداوند می داند که حضرت بر اساس علل و عوامل گوناگون و اقتضائات مختلف زمانی و مکانی و مطالبات توده مردم و آمادگی های ایجاد شده در زمین و ده ها عامل دیگر در چه زمانی ظهور خواهد نمود ؛ اما نباید از یاد برد که همین دعا و مطالبه فرج خود یکی از علل و عوامل تحقق بستر و زمینه فرج محسوب می شود و در نتیجه تاثیر گذار است .
در واقع دعای تعجیل در فرج هم موجب آمادگی روحی و درونی خود ما است و هم به تلاشی عمومی برای ایجاد بستر ظهور منتهی می شود و به علاوه دعا خود عاملی برای اراده خداوند در تحقق امور گوناگون است و در نتیجه دعای فرج می تواند تاثیر بسزایی در زودتر محقق شدن این حادثه عظیم داشته باشد ؛ هرچند از ازل در علم خداوند روشن بود که در نهایت و بر اساس وقوع همه این علل و عوامل چه زمانی حضرت ظهور می نمایند .
پینوشتها:
1. محمد، باقر مجلسی، بحار الانوار، نشر دار الاحیاء التراث العربی، بیروت، 1403 ق . ج 52، ص 122.
2. همان، ج 8، ص 374.
3. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، نشر دفتر انتشار اسلامی، تهران ، ص 1004.
4. احزاب (33) آیه 56.
بيهوده ، پوچ طى شد ، دور از تو سالهايم
يك ناله هم نيامد ، حتى برون ز نايم
حرفى براى گفتن ، هرگز نبوده با كس
نامى نداشت حتى ، جانسوزْ ناله هايم
هر روز رنج تكرار ، هر لحظه درد هستى
با اين دو زخم جانكاه چندين زمان بپايم
بى بودنت چه سود از ، هفتاد سال بودن !!
حتى نكرده اين فكر ، يك لحظه هم رهايم
دست و دل تهى را ، اندوه برده از كار
در بند كس نيامد ، يار گره گشايم
جان كندن مدام است ، تدبير ديدن تو
با سايه اى گريزان ، تدبير چون نمايم
بيهوده ، پوچ طى شد ، دور از تو سالهايم
يك ناله هم نيامد ، حتى برون ز نايم
حرفى براى گفتن ، هرگز نبوده با كس
نامى نداشت حتى ، جانسوزْ ناله هايم
هر روز رنج تكرار ، هر لحظه درد هستى
با اين دو زخم جانكاه چندين زمان بپايم
بى بودنت چه سود از ، هفتاد سال بودن !!
حتى نكرده اين فكر ، يك لحظه هم رهايم
دست و دل تهى را ، اندوه برده از كار
در بند كس نيامد ، يار گره گشايم
جان كندن مدام است ، تدبير ديدن تو
با سايه اى گريزان ، تدبير چون نمايم
بيهوده ، پوچ طى شد ، دور از تو سالهايم
يك ناله هم نيامد ، حتى برون ز نايم
حرفى براى گفتن ، هرگز نبوده با كس
نامى نداشت حتى ، جانسوزْ ناله هايم
هر روز رنج تكرار ، هر لحظه درد هستى
با اين دو زخم جانكاه چندين زمان بپايم
بى بودنت چه سود از ، هفتاد سال بودن !!
حتى نكرده اين فكر ، يك لحظه هم رهايم
دست و دل تهى را ، اندوه برده از كار
در بند كس نيامد ، يار گره گشايم
جان كندن مدام است ، تدبير ديدن تو
با سايه اى گريزان ، تدبير چون نمايم
تمامی ادیان به منجی باور دارند: مسیحیت به حضرت عیسی، مسلمانان به حضرت مهدی(عج) و... آیا نجات دهندگان برای هدف خاصی ظهور میکنند یا این که هر یک هدف خاصی را دنبال میکنند؟
پاسخ : در آیینهای هندو، زردتشت، یهود، مسیحیت و اسلام این باور وجود دارد که در آیندة جهان فرد صالحی ظهور خواهد نمود، و در جهت زدودن ستم و نجات بشر قدم بر میدارد و در این راه موفق خواهد شد. همة اینها در هدف کلّی، یعنی هدایت و ارشاد و نجات بشر از نادانی و گمراهی وحدت نظر دارند. حال ممکن است در امور و اهداف جزیی و برخی از ویژگیها دیدگاههای متفاوتی داشته باشند. توضیحی دربارة ظهور مهدی و مصلح آخرالزمان از نگاه ادیان بزرگ را به اطلاع شما میرسانیم.
همه پیروان ادیان الهى و برخى از پیروان ادیان غیر الهى عقیده دارند که در یک عصر بحرانى جهان که فساد و ظلم بیداد مىکند، نجات دهنده بزرگ و مصلح جهانى ظهور مىکند و اوضاع آشفته جهان را اصلاح نموده و عدل را گسترش مىدهد.(1) گرچه در این که مصلح جهانى کیست، داراى چه ویژگىهایى است، نام او چیست و منسوب به کدام ملت و دین است، اختلاف نظر دارند.(2) هر ملتى او را با لقب مخصوص و ویژگىهایى مىشناختند و او را از خودشان مىدانند. زرتشتیان او را ایرانى و از پیروان زرتشت مىدانند.(3) یهودیان اورا از بنى اسرائیل و عیسویان او را مسیح موعود مىخوانند.
این مهدی و منجی در آیینهای بزرگ بدین شرح بیان شده است.
1ـ در آیین هندو و بودا:
در آیین هندو نیز از نجات دهنده و موعود، به نام «آواتا» سخن به میان آمده و در منابع هندوها در کتاب اوپانیشا دها مطرح شده است.(4) مظهر ویشنو (مظهر دهم) که در انقضاى کلى یا عصر آهن، سوار بر اسب سفید ظاهر مىشود، درحالى که شمشیر برهنه درخشانى به صورت ستاره دنباله دار در دست دارد. شریران را تماماً هلاک مىسازد و خلقت را از نو تجدید مىکند و پاکى را رجعت خواهد داد. مظهر دهم در انقضاى عالم ظهور خواهد کرد.(5) در یکى از کتابهاى دیگر هندوها آمده است: گردش دنیا به پادشاه عادلى در آخرالزمان تمام شود که پیشواى ملائکه و پریان و آدمیان باشد. حق همراه او است و آنچه در دریاها و کوهها پنهان شده باشد، همه را به دست مىآورد. از آسمانها و زمین، آنچه باشد، خبر دهد و از او کسى بزرگتر به دنیا نیاید.(6)
در آیین بودایى که یکى از شاخههاى کشین هندویى است، مسئله انتظار مطرح شده و شخصیت مورد انتظار بوداى پنجم مىباشد.(7)
2ـ آیین زرتشت
در آیین زرتشت سه منجى به نامهاى هوشیذر، هوشیذر ما و سوشیانس (نجات دهنده مرگ) از نسل زرتشت مطرح است. گویند: آنان پس از دیگرى جهان را پر از عدل خواهند کرد. از جمله، مهمترین آنان، آخرین ایشان است که او را سوشیانس پیروز گر مىخوانند(8) که پس از ظهور، دین را به جهان رواج خواهد داد؛ فقر و تنگدستى را ریشه کن میکند و مردم جهان را هم فکر، هم گفتار و هم کردار مىگرداند.(9)
3 - آیین یهود
در آیین یهود نیز از شخص موعود سخن گفته شده است. گر چه یهودیان در این که موعود کیست، اختلاف نظر دارند. چون یهودیان به حضرت مسیح ایمان نیاوردهاند، به باور آنان موعودشان هنوز ظهور نکرده است. با این حساب انتظار در یهودیت کیفیت ویژه مىیابد، ولى آنچه یهودیان بر آن اتفاق دارند، خروج شخصی در آخر زمان است که کوکب افروز مىباشد و روى زمین را به نور رب کریم روشن مىگرداند... یهودیان به انتظار او زمان مىگذارنند.(10) موعود کسى است که به عدالت داورى کند و مظلومان زمین را به راستى حکم راند و گرگ با بره سکونت کرده و پلنگ با بزغاله خوابد... در تمام کوه مقدس، ضرر و فسادى دیده نشود؛ زیرا جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد.(11)
4 - آیین مسیحیت
مسیحیان نیز در انتظار مصلح جهانى هستند و اگر چه باور دارند که او حضرت عیسى مسیح(ع) است که از آسمان نزول کرده و جهان را پر از عدل خواهد کرد.(12) در انجیل مرقس آمده است: «پس بیدار باشید، زیرا نمىدانید در چه وقت صاحب خانه مىآید، در شام، یا نیمه شب، یا بانگ خروس، یا صبح! مبادا ناگهان آمده، شما را خفته یابد!».(13)
5 - آیین اسلام
یکى از مسایل بسیار مهمى که در حوزة اندیشة اسلامی قرار دارد، اعتقاد به مصلح جهانى است. ما شیعیان عقیده داریم که مصلح جهانى امام زمان(عج) است که در آیات (14) و روایات(15) به آن اشاره شده است.
امام زمان(عج) همان مهدى(ع) است که جهان را پر از عدل و داد مىکند، همان گونه که پر از ظلم شده است.(16) اعتقاد به مهدویت از معارف قطعی تمامی مذاهب اسلامی است.
ابن ابى الحدید که از عالمان اهل سنت است مىگوید:
«میان همه فرقههاى مسلمان اتفاق قطعى است که عمر دنیا به پایان نمىرسد، مگر پس از ظهور مهدى(عج)»(17)
از آنچه گذشت مىتوان نتیجه گرفت که همه ادیان الهى و برخى ادیان غیر الهى درخصوص مصلح جهانى اتفاق نظر دارند؛ ولى نمىتوان قضاوت نمود که مقصود آنان از مصلح جهانى امام زمان(ع) مىباشد که در اسلام بدو اشاره شده است. گرچه برخى از نشانهها و مشخصاتى که در سایر ادیان براى مصلح جهانى ذکر شده، درباره امام زمان(ع) نیز هم خوان است.(18)
با توجه به این که بشارت به ظهور مصلح جهانى در ادیان الهى بیان شده و مسئله ظهور حضرت مهدى(عج) در ادیان الهى، پیش از تحریفشان وجود داشته، مصلح تمام ادیان الهى، مهدى موعود است و مقصود دینشان همین است، اما پیروان آنها در تطبیق و تعیین مصداق به خطا رفتهاند و با توجه به آن چه بیان شد تا حدودی هدفهای آیینهای مذکور از مهدویت نیز روشن میشود.
پىنوشتها:
1- ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 76.
2- همان؛ فریده گل محمدى آرمان، رسالت جهانى حضرت مهدى، ص 98 به بعد.
3- ابراهیم امینى، همان.
4- کتاب اوپانیشاد، ص 737.
5- معارف اسلامى در جهان معاصر، ص 245.
6- ادیان و مهدویت، ص 19.
7. رسالت جهانى مهدى(عج) ص 103 - 104.
8.- جاماسب نامه، ص 121، به نقل از فریده گل محمدى، همان، ص 99.
9- همان؛ ادیان و مهدویت، ص 19.
10- ترجمه الملل و النحل، ج1، ص 312.
11- رسالت جهانى مهدى، ص 106.
12- رسالت جهانى مهدى(عج)، ص 109.
13- انجیل مرقس، با اقتباس از رسالت جهانى مهدى(ع) ص 109.
14- قصص (28) آیه 5.
15- بحارالانوار، ج51، ص 67 به بعد.
16- المهدى الموعود، ج2، ص 72؛ کتاب الغیبة نعمانى، ص 425.
17- منتخب الاثر، ص 11 به بعد.
18- ابراهیم امینى، دادگستر جهان 76 - 77.
در صحیح بخاری آمده :
ابوهریره از رسول خدا نقل کرده که فرمود:
کیف انتم اذا نزل ابن مریم فیکم و امامکم منکم. (1)
چگونه خواهید بود آن گاه که فرزند مریم در بین شما نازل شود و امام شما از خودتان باشد؟
در صحیح مسلم آمده :
ابوهریره از رسول خدا:
کیف انتم اذا نزل فیکم ابن مریم فامّکم منکم (2)
چگونه خواهید بود آن گاه که ابن مریم در بین شما نازل شود و فردی از خودتان امامت کند؟
همچنین در صحیح مسلم آمده:
جابر از رسول خدا :
لا تزال طائفة من أمتي يقاتلون على الحق ظاهرين إلى يوم القيامة قال فينزل عيسى بن مريم صلى الله عليه وسلم فيقول أميرهم تعال صل لنا فيقول لا ان بعضكم على بعض امراء تكرمة الله هذه الأمة (3)
پیوسته تا قیامت طایفه ای از امت من برای حاکمیت حق مبارزه می کنند و مورد تاییدند تا این که عیسی بن مریم نازل می شود و امیر مسلمانان حق طلب به او می گوید: پیش بایست تا نماز بگذاریم و عیسی گوید: نه ، بعض از شما باید بر بعض دیگر امامت کند و این کرامتی است از جانب خدا که نصیب شما امت شده است.
خود این سه روایت به اجمال بسیاری از مطالب مربوط به حضرت مهدی را در خود دارد. در روایات دیگر منجی آخر الزمان "مهدی" نام دارد و در این روایات گر چه به این نام تصریح نشده، ولی همین که با وجود حضرت عیسی (ع) امامت جماعت با اوست ، نشان از "مهدی = هدایت یافته" بودن او دارد.
این روایت از زمره روایاتی است که بر بودن امامی هدایتگر از امت اسلام در بین آنان تا قیامت دلالت دارد که در روایات دیگر تعدادشان دوازده نفر شمرده شده که آخرینشان فرزند امام عسکری است. (4)
پی نوشت ها:
1. بخاری، صحیح، بیروت، دار الفکر، 1401 ق، ج 4، ص 205.
2. مسلم، صحیح، بیروت، دار الفکر، ج 1، ص 94.
3. همان، ص 95.
4. ر. ک: روایات امامان دوازدهگانه در روایات اهل سنت. ابن حجر، فتح الباری شرح صحیح البخاری، بیروت، دار المعرفه ، ج 1، ص181-186.
در هنگام ظهور امام مهدی ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ انسان ها در نهایت تکامل اندیشه و فکر و اخلاق و صفات روحی انسانها، قرار دارند. نیز در مرحله تکامل تاریخ، به دنباله ناکامیها و شکستها و ستمها و بیعدالتیها و فقر و بدبختی و دیکتاتوری و... بشر قرار گرفته،که امام به تمام آنها پایان میدهد و زمینه روحی مناسب با قسط و عدل مطلق ایجاد مینماید.
هزار و صد و چند ساله که یه جوان تنها تو این دنیا منتظره.تو سرما تو گرما آدم ملول(خسته) میشه .که البته با دعاهای ما میشه کارش گشایش پیدا کنه.چیز دیگه ازمون نخواستن.فقط برای فرج این سید برماست دعا کردن.خیلی دوسش دارم و دلم براش میسوزه.هیچکی تو جامعه بفکرش نیس.همه غرق روزمرگی ها و گرفتاریهامونیم .پس چه کسی خودشو برا مهمون آماده کرده؟منتظرها ازش از آقام غافل نشین خیلی دوست داشتنیه.
از روایات استفاده میشود که امام زمان(ع) از مکه ظهور میکند.(1)
امام باقر(ع) فرمود: «قائم با سیصد و سیزده مرد از یاران خود در ذی طوی (کوهی مجاور شهر مکه) منتظر قیام است تا آن موقع که به حجرالاسود تکیه زند و پرچم آویخته را به اهتزاز در آورد.»(6) در برخی روایات دیگر آمده است که امام زمان(ع) در هنگام ظهور به کعبه تکیه زده و سیصدو سیزده نفر گرد او اجتماع میکنند و حضرت این آیه را میخواند: «بقیة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین».(2)
پینوشتها:
1. لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 577 -.
2. مهدی موعود، ص 1098.
گریه در فرهنگ عاشورائیان سلاح همیشه برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد. اشک زبان دل است و گریه فریاد عصر مظلومیت، رسالت اشک نیز پاسداری از خون شهید است. به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) «گریه کردن در عزای امام حسین، زنده نگهداشتن نهضت است. گریه بر مظلوم، فریاد مقابل ظالم است».(1)
1. صحیفه نور، ج 8، ص 70 .
کم کم دلم از این و از آن سیر میشود
با چشم مهربان تو تسخیر میشود
هر روز پشت پنجره می ایستم وبعد..
اشکی که تا گونه سرازیر میشود
این خوابها که همسفر هر شب منند
یک روز مو به مو همه تعبیر میشود
اللهم عجل لولیک الفرج
[h=2]زمان ظهور امام زمان (عج)[/h] بر اساس برخي از احاديث مهدويت، ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف را نميتوان به زمان خاصي محدود كرد؛ بلكه در همه وقت، احتمال ظهور وجود دارد و اين مطلب با علايم ظهور نميسازد. در اين مقاله ، ابتدا اين احاديث مطرح ميشوند و سپس به جمع ميان آنها و نشانههاي ظهور ميپردازيم. اول. رواياتي كه به مؤمنان توصيه ميكنند بايد پيوسته و در هر صبح و شام، منتظر گشايش باشند. براي مثال، امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «… تَوَقَّعُوا الفَرَج صَباحاً و مَسَاءا؛[1] هر صبح و شام منتظر گشايش باشيد». دوّم.احاديثي كه ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را ناگهاني مطرح ميكنند. چنانچه امام علي بن موسي الرضا علیه السلام فرمود:« به پيامبر گرامي اسلام گفته شد: اي رسول خدا، قائم از ذرّيه شما چه وقت خروج ميكند؟ رسول خدا فرمودند: «مَثَلُهُ مَثَلُ السّاعَةِ لايُجَلِّيها لِوَقْتِهَا إِلّا هُوَ… لَاتَأتِيكُم إِلا بَغْتَةً؛[2] زمان خروج قائم اهل بيت علیهم السلام مانند زمان قيامت است كه وقتش را جز خداوند نميداند… و آن مگر به صورت ناگهاني نميآيد». سوّم. رواياتي كه طبق آنها امر ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف در يك شب اصلاح خواهد شد. براي مثال، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «المهدي منّا اهلالبيت يصلح الله له امره في ليلة؛[3] مهدي از ما اهلبيت است و خداوند امرش را در يك شب درست ميكند. چهارم. احاديثي كه مشخص كنندگان زمان ظهور را تكذيب ميكنند. مثلاً وقتي فضيل بن يسار از امام محمد باقر علیه السلام پرسيد:آيا براي اين امر (ظهور) وقت مشخصي است؟ امام در پاسخ سه بار فرمود: «كذب الوقاتون» و در حديثي ديگر امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «كذب الوقاتون و هلك المستعجلون و نجا المسلمون؛[4] تعيين كنندگان وقت، دروغ گفتند و عجله كنندگان هلاك شدند و تسليم شدگان نجات يافتند».
امام باقر علیه السلام فرمود:
«سوگند به خدا، سیصد و اندی نفر مرد می آیند. میانشان 50 نفر زن هستند، و در مکّه اجتماع می کنند، بی آن که قبلاً وعده کرده باشند، آمدنشان همچون ابرهای پاییزی است (که با حرکات تند می آیند و در آن مرکز جمع می گردند)».(بحارالانوار، ج 52، ص 223)
[=Franklin Gothic Medium] واژه انسان کامل یک اصطلاح عرفانی است گرچه کاربرد این واژه در متون عرفانی گستره ی وسیع دارد ، ولی مصداق اصلی و بارز این کلمه مقام ختمی
مر تبت است . ائمه اهل بیت از باب الحاق کامل به اکمل به آن حضرت ملحق اند . اطلاق این واژه بر وجود قدسی حضرت امام زمان نه تنها محذوری ندارد، بلکه بعد از جدش یکی از مصادق بارز این کلمه وجود نازنین آن حضرت است .[=Franklin Gothic Medium]
وظایف منتظران در عصر غیبت بسیار است که بخشی را بیان میکنیم:
1- اطاعت از دستورهای دینی و پرهیز از گناهان، تقوا را سرلوحة زندگی قرار دادن، و پرهیز از اعمالی که خلاف رضای آنان است.
حضرت در این زمینه میفرماید: «هر یک از شما باید به آن چه که به وسیلة آن به دوستی ما نزدیک میشود، عمل کند، و از آن چه موجب ناخشنودی و غضب ما میشود، پرهیز نماید». (1)
2- انتظار فرج.
پیامبر فرمود: «با فضیلتترین اعمال امتم انتظار فرج است». (2)
3- دعا برای سلامتی و فرج حضرت ولی عصر(ع)، مانند خواندن دعای فرج و دعای عهد و ندبه.
4- صدقه برای حفظ وجود حضرت.
5- غمگین شدن به خاطر غیبت آن جناب.
6- انجام حج و عمره به نیابت حضرت.
7- برخاستن به جهت تعظیم هنگام شنیدن اسم مبارک «قائم».
8- دعا برای خود که از شرّ فتنهها در امان باشیم، نیز خواندن دعای «اللهم عرّفنی نفسک. . . ».
9- استغاثه به آن جناب و استمداد از وجودش به هنگام گرفتاری ها. (3)
10- تأسیس حکومت اسلامی و حفظ آن، چرا که اجرای دستور و احکام نورانی اسلام در زمان غیبت از مسلمانان خواسته شده است. پیاده نمودن برنامههای اجتماعی اسلام بدون تشکیل حکومت اسلامی ممکن نمیباشد. (4)
11- عمل به فریضة مهم امر به معروف و نهی از منکر، که با رعایت آن ریشههای فساد قطع شده و زمینة حکومت جهانی دادگستر جهان فراهم میگردد.
پینوشتها:
1. بحارالانوار، ج 53، ص 176.
2. لطف الله صافی، منتخب الاثر، ص 629، حدیث 5.
3. شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ص 483.
4. ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص 264.
پیامبرصلی الله وعلیه وآله فرمود: "برترین اعمال امتم انتظار فرج است".(1)
به انتظار زیستن و منتظرانه دین داشتن ، وظیفه ای است که شریعت اسلام از مؤمنان خواسته است . چشم داشتن به ظهور منجی و حاکمیت دوازدهمین امام از سلسلة امامان معصوم باور به تداوم امامت و عینیت رهبری دینی در نهایت تاریخ زندگی است ; نهایتی دور، ولی در پیش ، بسا امروز، فردا یا فردای دیگر.
معلوم است کسی می تواند منتظر باشد که خود را از همه جهت آماده کرده باشد.
شخصی که منتظر عزیزی است که از سفر دور بیاید و مهمان او بشود، خود را آماده کرده و از قبل اسباب پذیرایی و راحتی و آسایش او را فراهم می کند و هر لحظه در انتظار مقدمش بی صبرانه به پا می ایستند. پس چگونه است که در انتظار مصلح بزرگ و عدالت گستر بی نظیری چون حضرت قائم آل محمد به انتظار ننشیند! به همین جهت پیامبر(ص) بهترین اعمال مسلمانان را انتظار فرج می داند، زیرا در پی ظهور حضرت جهان از عدل و داد پُر خواهد شد.
پینوشتها:
1. لطف اله صافی، منتخب الاثر، ص 629، حدیث5.
انتظار فرج یعنی انتظار گشایش به این معنا که هرکس راه حلی برای گشایش کار یعنی بالابردن قدرت درک و فهم جامعه ، خانواده ، خود شخص می تونه انجام بده انجام بده و انقدر نیش کنایه امیز و زهر آگین به هم نزنیم و با صبوری در راه نجات بشریت به هم کمک کنیم و از نظر فرهنگ مذهبی ، عملی ، ورزشی ، خانوادگی ، پزشکی و ... خودمون رو آماده کنیم .
انتظار فرج یعنی تمام اعمالی که می تونه برای جامعه و دنیای پیرامون هستش انجام بدیم و ببینیم آیا کافی بوده یا نه اگر کافی باشه فرج یعنی گشایش کار انجام میشه و اگر نه بازم انتظار فرج و گشایش ادامه پیدا می کنه .
تا زمانی که هرکس سهم خودش رو از زندگی به درستی انجام نده اون زمان فرج حالا حالا ها ادامه داره شایدم انقدر مأیوسانه بشه که فرجی در کار به زودی انجام نگیره و اشخاصی که باعث و بانی این امر شده باشند ...
امام زمان تو کسی بودی که بخاطر تو و خدای تو سعی کردم با عملم دیگران اشتباهاتشون رو بفهمند !!! ولی یه چیزی یادم رفت دیگران انگار اشتباه نمی کنند !!!
دست بالای سر گذاشتن و صلوات فرستادن در هنگامی که اسم امام زمان (ع) ذکر میشود، در راستای احترامی است که به ساحت مقدس امام شکل میگیرد. در برخی از روایات تصریح شده جهت احترام به ساحت مقدس امام برخی معصومان این کار را میکردند.
همان گونه که هر گاه اسم حضرت حجت برده میشد، قیام مینمودند. (1)
مرحوم شیخ عباس قمی مینویسد: روایت شده که دعبل خزاعی وقتی که قصیده تائیّه خود را برای حضرت امام رضا (ع) سرود ،چون به این شعر رسید:
خروج امام لا محاله خارج :Gol: یقوم علی اسم اللَّه بالبرکات
امام چون نام قائم را شنید، برخاست و سر خود را به سوی زمین خم کرد، پس از آن کف دست راست خود را بر سر گذاشت و فرمود: «اللهم عجل فرجه و مخرجه و انصرنا به نصراً عزیزاً». (2)
پینوشتها:
1 . منتهی الامال، ج 2، ص 488 - 489.
2 . همان، ص 490.
[=Franklin Gothic Medium]
رحم کن بر من و احوال به هم ریخته ام
سر به زیرم سر اعمال به هم ریخته ام
رحم کن بر من و احوال به هم ریخته ام
سر به زیرم سر اعمال به هم ریخته ام
فلسفه دعای فرج ؟
بین اینکه خدا هرگاه خواست امام زمان (ع)ظهور می نماید و بین دعا برای تعجیل ظهورامام منافات نیست ،زیرا اگر چه ظهور و فرج امام زمان به امر و قضای الهی در زمان مقرر تحقق مییابد، اما نقش دعا در تعیین مقدرات الهی و حتی تغییر آن ها مانند دفع معصیتهای مقدّر و تعجیل در زمان ظهور مقدّر بی تردید ثابت است.
خداوند مقدر نموده با توجه به اموری که تحقق مییابد و علتهایی که تمام و کامل میشوند، فرج امام زمان در زمان یا دورهای خاص تحقق یابد. یکی از علتهایی که در تعیین و تقدیر زمان ظهور میتواند نقش داشته باشد- و در روایات معصومین به صراحت از آن نام برده شده،- دعا در ظهور و تعجیل فرج امام زمان است. چون از یک طرف دعا، نشانه خواستن انسانها است . خواستن انسانها یکی از علتهای تحقق ظهور امام زمان است. از طرف دیگر دعا یکی از اسباب و عللی است که در جهان هستی، تأثیر در تحقق یک چیز و یا رفع یک حادثه دارد، یعنی در مجموعه جهان هستی و قوانین و سنتهای مقدر و معین آن، نیز در قضای الهی، دعا در تعیین حوادث و یا رفع آن ها نقش دارد.
خدایی که تقدیر حتمی و قطعی را معین نموده، مقدر کرده است که دعا و خواستن از خداوند، هم چنین کارهای نیک زمان تحقق سرنوشت و از جمله زمان ظهور را (که یکی از حوادث جهان و سرنوشت انسانی است) مقدّم سازد. بنابراین اصل "ظهور" امری حتمی و قطعی است، اما زمان تحقق آن از تقدیرات مشروط است که با افکار و عقاید و گفتار و افعال انسانها، مقدّم یا مؤخّر میگردد.افزون بر آن دعا برای امام زمان نیاز ما و ایشان است. نیاز ما برای کمک به خودمان و نیاز او برای یاری به دیگران. اما در نگاه به نیاز خود، ابعاد متعددی از دعا برای امام زمان نمایان می شود.از جمله:
1. دعا برای انسان کامل چون امام زمان(ع) ریشه در فطرت دارد. جوهره اصلی روح و فطرت انسان، با "کمالطلبی و نیکی گرایی" آمیخته و سرشته شده است. تعظیم و تکریم، دعا و ذکر و یاد "صاحبان کمال" لازمه عشق و ارادت به نیکیها و کمالات است که ریشه در فطرت آدمی دارد. اکنون در نظام خلقت، انسان کامل و صاحب کمال برتر جز امام زمان(ع) نیست. پس چگونه عاشق امام زمان(ع) میتواند لحظهای از دعای حضرت غافل بماند؟
2 -دعا برای امام زمان(ع) یعنی اظهار عشق و ارادت دوستدار به محبوب؛ دل دادن صمیمانه دلداده به دلدار؛ سر سپردن سرباز جان برکف در پیش پای سردار. دعا برای امام یعنی اعلام وفاداری صادقانه مرید به مراد؛ ابراز علاقه مطیع به مطاع؛ و اعلام خود فراموشی نسبت به جان جانان. دعا یعنی ایستادن در برابر آیینه کمال و جمال و جلال حق تعالی و غم دوران دوری و رنج و محبتهای ایام سیه روزی و هجران را بازگو کردن.
دعای عاشق تجدید پیمان و تأکید میثاق و تقویت تعهد است بر وفاداری، خویشتن سازی، اصلاح نقش خویش و جامعه برای تداوم مبارک معشوق.
3 - دعا برای امام(ع)، تمرین خودسازی و آمادهسازی جامعه است. دعا -که مخ عبادتش گفتهاند-، به معنای "خواستن از خدا است. چه چیزی از خدا درخواست میکنیم؟ وجود مقدس "ولی و حجت خدا" را میخواهیم.
سلامتی و ظهورش را طلب میکنیم. دعا یا طلب، سخنی است که اگر از دل برآید، عمل را به دنبال خواهد داشت. تلقین و تکرار دعا، دعا کننده را وادار میکند هر کاری که در سلامتی روحی و قلبی امامش تأثیر منفی دارد، انجام ندهد. هر رفتار و گفتاری که مانع ظهور و عامل تداوم غیبت است، نه تنها مرتکب نشود، بلکه تعهد میبندد مانند هر عاشقی شب و روز تلاش کند تا موانعی را که دیگران ایجاد میکنند، برطرف سازد و محیط را آماده پذیرش "محبوب" گرداند.
4 - دعا برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان(ع) دعا برای خود و جامعه انسانی به خصوص مستضعفان جهان است. دعا برای رفع ظلم و ستم، فقر و فلاکت و کوه مصائبی است که برگُرده بیچارگان و درماندگان است. امام زمان(ع) در توقیع شریفی که به نایب خاصش (جناب محمد بن عثمان) نوشته فرموده : "برای تعجیل فرج من بسیار دعا کنید، زیرا که گشایش کارها و امور شما در فرج من است".(1)
پینوشت:
1. محدث نوری، نجم الثاقب، ص 505.
جای تردید نیست که مشیت الهی بر عمر طولانی و سلامتی حضرت تعلق دارد و تا هر زمانی که مصلحت بداند او را با سلامت کامل نگاه خواهد داشت؛ چه ما دعا بکنیم و چه دعا نکنیم. ولی در دعاهای ما برای آن حضرت ممکن است اسرار نهفته ی بسیاری وجود داشته باشد که به نمونه های از حکمت این کار اشاره می شود :
دعا برای سلامتی ایشان در واقع نشانه انتظار و بیانگر چشم به راه او بودن و اظهار عشق و علاقه به ظهور اوست، بر اساس آموزههای دینی انتظار نوعی عبادت، بلکه یکی از بهترین عبادتهاست. از این رو در حدیثی آمده: «افضل اعمال امتی انتظار فرج الله؛ (1) بهترین اعمال امت من انتظار گشایش از جانب خداوند است».
در روایت دیگر آمده: «المنتظر للثانی عشر کالشاهر بسیفه بین یدی رسول الله یذب عنه؛ (2)کسی که منتظر ظهور امام دوازدهم باشد، مثل کسی است که درحضور رسول خدا شمشیر خود را برهنه کرده و از حضرت دفاع میکند».
پس کسی که برای سلامتی حضرت دعا میکند ، انتظار خود نسبت به رویت جمال او را اظهار میکند.
دعا و تحیت و اظهار محبت و ولایت اهل بیت (ع) نتیجهاش به خود ما برمیگردد. در زیارت جامعه کبیره آمده: «و جعل صلوتنا علیکم و خصنا به من ولایتکم طیبا لخلقنا و طهاره لانفسنا و تزکیه لنا و کفاره لذنوبنا فکنا عنده مسلمین بفضلکم و معروفین بتصدیقنا ایاکم؛ (3) خداوند درود و صلوات های ما بر شما و آنچه ما از ولایت شما باور داریم، مایه طهارت خلقت ما، پاکی جان ما، تزکیه ما و کفاره گناهان قرار داده، ما به سبب فضایل شما نزد خداوند مسلمان محسوب شده و به دلیل تصدیق و ایمان ما نسبت به شما معروف شدهایم».
بر اساس این آموزه متعالی معلوم میشود دعای ما برای امام زمان و صلواتهای ما برای حضرت پیامد و نتیجهاش نصیب خود ما میشود. این کار نوعی توسل به او و اظهار ادب و عشق به ساحت قدس آن حضرت است.
خداوند او را از هر گزند و پیشآمد و رخدادی به سلامت حفظ نموده، در فراسوی پرده غیبت برای روزی که خود مصلحت ظهورش را بداند، نگاه داری میکند تا به وسیله حضرت اهداف و آرمانهای انبیا تحقق و عینیت بیابد، ولی ما به عنوان پیروان اهل بیت و ارادتمندان به حضرت وظیفه داریم که برای سلامتی او پیوسته دعا نماییم.
خداوند و فرشتهگان بر پیامبر درود میفرستند، ولی در عین حال ما را نیز دستور داده که درود بفرستیم و فرمود: «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا سلیما؛ (4) خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می فرستد، ای اهل ایمان بر او صلوات فرستید و سلام گویند و کاملا تسلیم فرمان او شوید».
با این که پیامبر نیازی به صلوات ما ندارد، ولی خدا دستور داده که مومنان به او صلوات بفرستند، چه بسا دعا برای امام زمان از همین باب است، با این که آن حضرت نیازی ندارد که ما برای سلامتی او دعا کنیم، ولی ما وظیفه داریم این کار را انجام دهیم.
نکته آخر این که گرچه بر اساس مشیت و حکمت و مصلحت الهی امام زمان تا تحقق اهداف الهی در زمین زنده و باقی خواهد بود، ولی بدلیل جنبه بشری او ممکن است دچار بیماری و یا رنج و مانند آن شود، لذا دعای مومنین برای آن حضرت مفید و موثر خواهد بود .
اما در خصوص دعا برای تعجیل فرج هم مساله روشن است زیرا علم خداوند به نتیجه هر کاری تعلق گرفته است یعنی خداوند می داند که حضرت بر اساس علل و عوامل گوناگون و اقتضائات مختلف زمانی و مکانی و مطالبات توده مردم و آمادگی های ایجاد شده در زمین و ده ها عامل دیگر در چه زمانی ظهور خواهد نمود ؛ اما نباید از یاد برد که همین دعا و مطالبه فرج خود یکی از علل و عوامل تحقق بستر و زمینه فرج محسوب می شود و در نتیجه تاثیر گذار است .
در واقع دعای تعجیل در فرج هم موجب آمادگی روحی و درونی خود ما است و هم به تلاشی عمومی برای ایجاد بستر ظهور منتهی می شود و به علاوه دعا خود عاملی برای اراده خداوند در تحقق امور گوناگون است و در نتیجه دعای فرج می تواند تاثیر بسزایی در زودتر محقق شدن این حادثه عظیم داشته باشد ؛ هرچند از ازل در علم خداوند روشن بود که در نهایت و بر اساس وقوع همه این علل و عوامل چه زمانی حضرت ظهور می نمایند .
پینوشتها:
1. محمد، باقر مجلسی، بحار الانوار، نشر دار الاحیاء التراث العربی، بیروت، 1403 ق . ج 52، ص 122.
2. همان، ج 8، ص 374.
3. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، نشر دفتر انتشار اسلامی، تهران ، ص 1004.
4. احزاب (33) آیه 56.
بسمه الولی
دل نوشته هایم تمام شده اند مولا
دلی نمانده است،منتظر می مانم
شاید دلم با شما ظهور کند.
دنبال نشانت نشدم این جمعه
پروانه ی جانت نشدم این جمعه
من آبروی منتظران را بُردم
حتی نگرانت نشدم این جمعه
دنبال نشانت نشدم این جمعه
پروانه ی جانت نشدم این جمعه
من آبروی منتظران را بُردم
حتی نگرانت نشدم این جمعه
دنبال نشانت نشدم این جمعه
پروانه ی جانت نشدم این جمعه
من آبروی منتظران را بُردم
حتی نگرانت نشدم این جمعه
منی که مایه ی ننگم به حد رسوایی
چگونه از تو بخواهم به دیدنم آیی
چو خویش یار تو دیدم به نیک فهمیدم
عزیز فاطمه (س) ، مهدی ، چقدر تنهایی
دوستتان دارم
تقديم به امام عصر ( عج )
بيهوده ، پوچ طى شد ، دور از تو سالهايم
يك ناله هم نيامد ، حتى برون ز نايم
حرفى براى گفتن ، هرگز نبوده با كس
نامى نداشت حتى ، جانسوزْ ناله هايم
هر روز رنج تكرار ، هر لحظه درد هستى
با اين دو زخم جانكاه چندين زمان بپايم
بى بودنت چه سود از ، هفتاد سال بودن !!
حتى نكرده اين فكر ، يك لحظه هم رهايم
دست و دل تهى را ، اندوه برده از كار
در بند كس نيامد ، يار گره گشايم
جان كندن مدام است ، تدبير ديدن تو
با سايه اى گريزان ، تدبير چون نمايم
تا زنده ام بيا مهدى جان
تقديم به امام عصر ( عج )
بيهوده ، پوچ طى شد ، دور از تو سالهايم
يك ناله هم نيامد ، حتى برون ز نايم
حرفى براى گفتن ، هرگز نبوده با كس
نامى نداشت حتى ، جانسوزْ ناله هايم
هر روز رنج تكرار ، هر لحظه درد هستى
با اين دو زخم جانكاه چندين زمان بپايم
بى بودنت چه سود از ، هفتاد سال بودن !!
حتى نكرده اين فكر ، يك لحظه هم رهايم
دست و دل تهى را ، اندوه برده از كار
در بند كس نيامد ، يار گره گشايم
جان كندن مدام است ، تدبير ديدن تو
با سايه اى گريزان ، تدبير چون نمايم
تا زنده ام بيا مهدى جان
تقديم به امام عصر ( عج )
بيهوده ، پوچ طى شد ، دور از تو سالهايم
يك ناله هم نيامد ، حتى برون ز نايم
حرفى براى گفتن ، هرگز نبوده با كس
نامى نداشت حتى ، جانسوزْ ناله هايم
هر روز رنج تكرار ، هر لحظه درد هستى
با اين دو زخم جانكاه چندين زمان بپايم
بى بودنت چه سود از ، هفتاد سال بودن !!
حتى نكرده اين فكر ، يك لحظه هم رهايم
دست و دل تهى را ، اندوه برده از كار
در بند كس نيامد ، يار گره گشايم
جان كندن مدام است ، تدبير ديدن تو
با سايه اى گريزان ، تدبير چون نمايم
تا زنده ام بيا مهدى جان
اگه هزار بار دیگه هم بتونم از اول زندگی کنم
هزار بار دیگه هم میگم "تو"
اگه هزار بار دیگه هم بتونم از اول زندگی کنم
هزار بار دیگه هم میگم "تو"
تمامی ادیان به منجی باور دارند: مسیحیت به حضرت عیسی، مسلمانان به حضرت مهدی(عج) و... آیا نجات دهندگان برای هدف خاصی ظهور میکنند یا این که هر یک هدف خاصی را دنبال میکنند؟
پاسخ : در آیینهای هندو، زردتشت، یهود، مسیحیت و اسلام این باور وجود دارد که در آیندة جهان فرد صالحی ظهور خواهد نمود، و در جهت زدودن ستم و نجات بشر قدم بر میدارد و در این راه موفق خواهد شد. همة اینها در هدف کلّی، یعنی هدایت و ارشاد و نجات بشر از نادانی و گمراهی وحدت نظر دارند. حال ممکن است در امور و اهداف جزیی و برخی از ویژگیها دیدگاههای متفاوتی داشته باشند. توضیحی دربارة ظهور مهدی و مصلح آخرالزمان از نگاه ادیان بزرگ را به اطلاع شما میرسانیم.
همه پیروان ادیان الهى و برخى از پیروان ادیان غیر الهى عقیده دارند که در یک عصر بحرانى جهان که فساد و ظلم بیداد مىکند، نجات دهنده بزرگ و مصلح جهانى ظهور مىکند و اوضاع آشفته جهان را اصلاح نموده و عدل را گسترش مىدهد.(1) گرچه در این که مصلح جهانى کیست، داراى چه ویژگىهایى است، نام او چیست و منسوب به کدام ملت و دین است، اختلاف نظر دارند.(2) هر ملتى او را با لقب مخصوص و ویژگىهایى مىشناختند و او را از خودشان مىدانند. زرتشتیان او را ایرانى و از پیروان زرتشت مىدانند.(3) یهودیان اورا از بنى اسرائیل و عیسویان او را مسیح موعود مىخوانند.
این مهدی و منجی در آیینهای بزرگ بدین شرح بیان شده است.
1ـ در آیین هندو و بودا:
در آیین هندو نیز از نجات دهنده و موعود، به نام «آواتا» سخن به میان آمده و در منابع هندوها در کتاب اوپانیشا دها مطرح شده است.(4) مظهر ویشنو (مظهر دهم) که در انقضاى کلى یا عصر آهن، سوار بر اسب سفید ظاهر مىشود، درحالى که شمشیر برهنه درخشانى به صورت ستاره دنباله دار در دست دارد. شریران را تماماً هلاک مىسازد و خلقت را از نو تجدید مىکند و پاکى را رجعت خواهد داد. مظهر دهم در انقضاى عالم ظهور خواهد کرد.(5) در یکى از کتابهاى دیگر هندوها آمده است: گردش دنیا به پادشاه عادلى در آخرالزمان تمام شود که پیشواى ملائکه و پریان و آدمیان باشد. حق همراه او است و آنچه در دریاها و کوهها پنهان شده باشد، همه را به دست مىآورد. از آسمانها و زمین، آنچه باشد، خبر دهد و از او کسى بزرگتر به دنیا نیاید.(6)
در آیین بودایى که یکى از شاخههاى کشین هندویى است، مسئله انتظار مطرح شده و شخصیت مورد انتظار بوداى پنجم مىباشد.(7)
2ـ آیین زرتشت
در آیین زرتشت سه منجى به نامهاى هوشیذر، هوشیذر ما و سوشیانس (نجات دهنده مرگ) از نسل زرتشت مطرح است. گویند: آنان پس از دیگرى جهان را پر از عدل خواهند کرد. از جمله، مهمترین آنان، آخرین ایشان است که او را سوشیانس پیروز گر مىخوانند(8) که پس از ظهور، دین را به جهان رواج خواهد داد؛ فقر و تنگدستى را ریشه کن میکند و مردم جهان را هم فکر، هم گفتار و هم کردار مىگرداند.(9)
3 - آیین یهود
در آیین یهود نیز از شخص موعود سخن گفته شده است. گر چه یهودیان در این که موعود کیست، اختلاف نظر دارند. چون یهودیان به حضرت مسیح ایمان نیاوردهاند، به باور آنان موعودشان هنوز ظهور نکرده است. با این حساب انتظار در یهودیت کیفیت ویژه مىیابد، ولى آنچه یهودیان بر آن اتفاق دارند، خروج شخصی در آخر زمان است که کوکب افروز مىباشد و روى زمین را به نور رب کریم روشن مىگرداند... یهودیان به انتظار او زمان مىگذارنند.(10) موعود کسى است که به عدالت داورى کند و مظلومان زمین را به راستى حکم راند و گرگ با بره سکونت کرده و پلنگ با بزغاله خوابد... در تمام کوه مقدس، ضرر و فسادى دیده نشود؛ زیرا جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد.(11)
4 - آیین مسیحیت
مسیحیان نیز در انتظار مصلح جهانى هستند و اگر چه باور دارند که او حضرت عیسى مسیح(ع) است که از آسمان نزول کرده و جهان را پر از عدل خواهد کرد.(12) در انجیل مرقس آمده است: «پس بیدار باشید، زیرا نمىدانید در چه وقت صاحب خانه مىآید، در شام، یا نیمه شب، یا بانگ خروس، یا صبح! مبادا ناگهان آمده، شما را خفته یابد!».(13)
5 - آیین اسلام
یکى از مسایل بسیار مهمى که در حوزة اندیشة اسلامی قرار دارد، اعتقاد به مصلح جهانى است. ما شیعیان عقیده داریم که مصلح جهانى امام زمان(عج) است که در آیات (14) و روایات(15) به آن اشاره شده است.
امام زمان(عج) همان مهدى(ع) است که جهان را پر از عدل و داد مىکند، همان گونه که پر از ظلم شده است.(16) اعتقاد به مهدویت از معارف قطعی تمامی مذاهب اسلامی است.
ابن ابى الحدید که از عالمان اهل سنت است مىگوید:
«میان همه فرقههاى مسلمان اتفاق قطعى است که عمر دنیا به پایان نمىرسد، مگر پس از ظهور مهدى(عج)»(17)
از آنچه گذشت مىتوان نتیجه گرفت که همه ادیان الهى و برخى ادیان غیر الهى درخصوص مصلح جهانى اتفاق نظر دارند؛ ولى نمىتوان قضاوت نمود که مقصود آنان از مصلح جهانى امام زمان(ع) مىباشد که در اسلام بدو اشاره شده است. گرچه برخى از نشانهها و مشخصاتى که در سایر ادیان براى مصلح جهانى ذکر شده، درباره امام زمان(ع) نیز هم خوان است.(18)
با توجه به این که بشارت به ظهور مصلح جهانى در ادیان الهى بیان شده و مسئله ظهور حضرت مهدى(عج) در ادیان الهى، پیش از تحریفشان وجود داشته، مصلح تمام ادیان الهى، مهدى موعود است و مقصود دینشان همین است، اما پیروان آنها در تطبیق و تعیین مصداق به خطا رفتهاند و با توجه به آن چه بیان شد تا حدودی هدفهای آیینهای مذکور از مهدویت نیز روشن میشود.
پىنوشتها:
1- ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 76.
2- همان؛ فریده گل محمدى آرمان، رسالت جهانى حضرت مهدى، ص 98 به بعد.
3- ابراهیم امینى، همان.
4- کتاب اوپانیشاد، ص 737.
5- معارف اسلامى در جهان معاصر، ص 245.
6- ادیان و مهدویت، ص 19.
7. رسالت جهانى مهدى(عج) ص 103 - 104.
8.- جاماسب نامه، ص 121، به نقل از فریده گل محمدى، همان، ص 99.
9- همان؛ ادیان و مهدویت، ص 19.
10- ترجمه الملل و النحل، ج1، ص 312.
11- رسالت جهانى مهدى، ص 106.
12- رسالت جهانى مهدى(عج)، ص 109.
13- انجیل مرقس، با اقتباس از رسالت جهانى مهدى(ع) ص 109.
14- قصص (28) آیه 5.
15- بحارالانوار، ج51، ص 67 به بعد.
16- المهدى الموعود، ج2، ص 72؛ کتاب الغیبة نعمانى، ص 425.
17- منتخب الاثر، ص 11 به بعد.
18- ابراهیم امینى، دادگستر جهان 76 - 77.
در صحیح بخاری آمده :
ابوهریره از رسول خدا نقل کرده که فرمود:
کیف انتم اذا نزل ابن مریم فیکم و امامکم منکم. (1)
چگونه خواهید بود آن گاه که فرزند مریم در بین شما نازل شود و امام شما از خودتان باشد؟
در صحیح مسلم آمده :
ابوهریره از رسول خدا:
کیف انتم اذا نزل فیکم ابن مریم فامّکم منکم (2)
چگونه خواهید بود آن گاه که ابن مریم در بین شما نازل شود و فردی از خودتان امامت کند؟
همچنین در صحیح مسلم آمده:
جابر از رسول خدا :
لا تزال طائفة من أمتي يقاتلون على الحق ظاهرين إلى يوم القيامة قال فينزل عيسى بن مريم صلى الله عليه وسلم فيقول أميرهم تعال صل لنا فيقول لا ان بعضكم على بعض امراء تكرمة الله هذه الأمة (3)
پیوسته تا قیامت طایفه ای از امت من برای حاکمیت حق مبارزه می کنند و مورد تاییدند تا این که عیسی بن مریم نازل می شود و امیر مسلمانان حق طلب به او می گوید: پیش بایست تا نماز بگذاریم و عیسی گوید: نه ، بعض از شما باید بر بعض دیگر امامت کند و این کرامتی است از جانب خدا که نصیب شما امت شده است.
خود این سه روایت به اجمال بسیاری از مطالب مربوط به حضرت مهدی را در خود دارد. در روایات دیگر منجی آخر الزمان "مهدی" نام دارد و در این روایات گر چه به این نام تصریح نشده، ولی همین که با وجود حضرت عیسی (ع) امامت جماعت با اوست ، نشان از "مهدی = هدایت یافته" بودن او دارد.
این روایت از زمره روایاتی است که بر بودن امامی هدایتگر از امت اسلام در بین آنان تا قیامت دلالت دارد که در روایات دیگر تعدادشان دوازده نفر شمرده شده که آخرینشان فرزند امام عسکری است. (4)
پی نوشت ها:
1. بخاری، صحیح، بیروت، دار الفکر، 1401 ق، ج 4، ص 205.
2. مسلم، صحیح، بیروت، دار الفکر، ج 1، ص 94.
3. همان، ص 95.
4. ر. ک: روایات امامان دوازدهگانه در روایات اهل سنت. ابن حجر، فتح الباری شرح صحیح البخاری، بیروت، دار المعرفه ، ج 1، ص181-186.
اگه هزار بار دیگه هم بتونم از اول زندگی کنم
هزار بار دیگه هم میگم "تو"
گنجـــينه حس مــرا نـام تـو زيبـــــــا مي كــند
از متن نـاب خاطـــره شـــعر حضــــورت را دلم
بـا اشــتياق ديدنت مســتانه پيــــدا مي كــند
بـوي غــريب نـرگـست از رد پـاي انتــــــــظار
راز وجـود ســبز تـو در ديـده افشــا مي كــند
انديشــه پاك (رهـــا) ممــــلو ز شـــهد آرزو
عطر وصالت سينه را جانانه شيدا مي كـند
دوباره پلك دلم ميپرد، نشانه چیست؟!
شنيده ام كه مي آید كسی به مهمانی!
كنار نام تو لنگر گرفت كشتی عشق
بیا كه یادتو "آرامشی" است "طوفانی"
(زنده یاد دكتر قیصر امین پور)
دوباره پلك دلم ميپرد، نشانه چیست؟!
شنيده ام كه مي آید كسی به مهمانی!
كنار نام تو لنگر گرفت كشتی عشق
بیا كه یادتو "آرامشی" است "طوفانی"
(زنده یاد دكتر قیصر امین پور)
کمی تعجیل کن ، آشفته در این جمعه بازارم
در هنگام ظهور امام مهدی ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ انسان ها در نهایت تکامل اندیشه و فکر و اخلاق و صفات روحی انسانها، قرار دارند. نیز در مرحله تکامل تاریخ، به دنباله ناکامیها و شکستها و ستمها و بیعدالتیها و فقر و بدبختی و دیکتاتوری و... بشر قرار گرفته،که امام به تمام آنها پایان میدهد و زمینه روحی مناسب با قسط و عدل مطلق ایجاد مینماید.
روحم قیام کرده به شوق ظهور تو
ای نازنین! زمان ظهور و وصال نیست!؟
اللهم عجل لولیک الفرج
روحم قیام کرده به شوق ظهور تو
ای نازنین! زمان ظهور و وصال نیست!؟
اللهم عجل لولیک الفرج
هزار و صد و چند ساله که یه جوان تنها تو این دنیا منتظره.تو سرما تو گرما آدم ملول(خسته) میشه .که البته با دعاهای ما میشه کارش گشایش پیدا کنه.چیز دیگه ازمون نخواستن.فقط برای فرج این سید برماست دعا کردن.خیلی دوسش دارم و دلم براش میسوزه.هیچکی تو جامعه بفکرش نیس.همه غرق روزمرگی ها و گرفتاریهامونیم .پس چه کسی خودشو برا مهمون آماده کرده؟منتظرها ازش از آقام غافل نشین خیلی دوست داشتنیه.
از روایات استفاده میشود که امام زمان(ع) از مکه ظهور میکند.(1)
امام باقر(ع) فرمود: «قائم با سیصد و سیزده مرد از یاران خود در ذی طوی (کوهی مجاور شهر مکه) منتظر قیام است تا آن موقع که به حجرالاسود تکیه زند و پرچم آویخته را به اهتزاز در آورد.»(6) در برخی روایات دیگر آمده است که امام زمان(ع) در هنگام ظهور به کعبه تکیه زده و سیصدو سیزده نفر گرد او اجتماع میکنند و حضرت این آیه را میخواند: «بقیة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین».(2)
پینوشتها:
1. لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 577 -.
2. مهدی موعود، ص 1098.
گریه در فرهنگ عاشورائیان سلاح همیشه برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد. اشک زبان دل است و گریه فریاد عصر مظلومیت، رسالت اشک نیز پاسداری از خون شهید است. به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) «گریه کردن در عزای امام حسین، زنده نگهداشتن نهضت است. گریه بر مظلوم، فریاد مقابل ظالم است».(1)
1. صحیفه نور، ج 8، ص 70 .
[h=2] [/h]
کم کم دلم از این و از آن سیر میشود
با چشم مهربان تو تسخیر میشود
هر روز پشت پنجره می ایستم وبعد..
اشکی که تا گونه سرازیر میشود
این خوابها که همسفر هر شب منند
یک روز مو به مو همه تعبیر میشود
اللهم عجل لولیک الفرج
[h=2]زمان ظهور امام زمان (عج)[/h]
بر اساس برخي از احاديث مهدويت، ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف را نميتوان به
زمان خاصي محدود كرد؛ بلكه در همه وقت، احتمال ظهور وجود دارد و اين مطلب با علايم ظهور
نميسازد.
در اين مقاله ، ابتدا اين احاديث مطرح ميشوند و سپس به جمع ميان آنها و نشانههاي ظهور
ميپردازيم.
اول. رواياتي كه به مؤمنان توصيه ميكنند بايد پيوسته و در هر صبح و شام، منتظر گشايش باشند. براي
مثال، امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «… تَوَقَّعُوا الفَرَج صَباحاً و مَسَاءا؛[1] هر صبح و شام منتظر
گشايش باشيد».
دوّم. احاديثي كه ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را ناگهاني مطرح ميكنند. چنانچه امام
علي بن موسي الرضا علیه السلام فرمود:« به پيامبر گرامي اسلام گفته شد: اي رسول خدا، قائم از
ذرّيه شما چه وقت خروج ميكند؟ رسول خدا فرمودند: «مَثَلُهُ مَثَلُ السّاعَةِ لايُجَلِّيها لِوَقْتِهَا إِلّا هُوَ…
لَاتَأتِيكُم إِلا بَغْتَةً؛[2] زمان خروج قائم اهل بيت علیهم السلام مانند زمان قيامت است كه وقتش را جز
خداوند نميداند… و آن مگر به صورت ناگهاني نميآيد».
سوّم. رواياتي كه طبق آنها امر ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف در يك شب اصلاح
خواهد شد. براي مثال، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «المهدي منّا اهلالبيت يصلح الله له امره
في ليلة؛[3] مهدي از ما اهلبيت است و خداوند امرش را در يك شب درست ميكند.
چهارم. احاديثي كه مشخص كنندگان زمان ظهور را تكذيب ميكنند. مثلاً وقتي فضيل بن يسار از امام
محمد باقر علیه السلام پرسيد:آيا براي اين امر (ظهور) وقت مشخصي است؟ امام در پاسخ سه بار
فرمود: «كذب الوقاتون» و در حديثي ديگر امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «كذب الوقاتون و هلك
المستعجلون و نجا المسلمون؛[4] تعيين كنندگان وقت، دروغ گفتند و عجله كنندگان هلاك شدند و
تسليم شدگان نجات يافتند».
كارى نكنيد كه قلب امام را ناراحت كنيد كه قلب امام زمان«عج» را ناراحت كرده ايد.
شهید محمدحسين شيخی زاده
ما بايد از تمام لحظات عمرمان براى ساختن زندگى آينده، آخرت و براى يارى اسلام و مستضعفين
و زمينه سازى حكومت مهدى «عج»، استفاده كنيم.
شهید محمدرضا نصرالهى
اگر قلب امام از تو رنجيد، قلب امام زمان«عج» از تو مىرنجد، و قلب امام زمان«عج» كه برنجد،
شهید پرويز محمدى
اى ملت مبارز و مسلمان! دعاى فرج را زياد بخوانيد، زيرا كه امام زمان(عج) خودش فرموده اين دعا
شهيد مجتبى عالم كار
امام باقر علیه السلام فرمود:
«سوگند به خدا، سیصد و اندی نفر مرد می آیند. میانشان 50 نفر زن هستند، و در مکّه اجتماع می کنند، بی آن که قبلاً وعده کرده باشند، آمدنشان همچون ابرهای پاییزی است (که با حرکات تند می آیند و در آن مرکز جمع می گردند)».(بحارالانوار، ج 52، ص 223)
[=Franklin Gothic Medium]
واژه انسان کامل یک اصطلاح عرفانی است گرچه کاربرد این واژه در متون عرفانی گستره ی وسیع دارد ، ولی مصداق اصلی و بارز این کلمه مقام ختمی
مر تبت است . ائمه اهل بیت از باب الحاق کامل به اکمل به آن حضرت ملحق اند . اطلاق این واژه بر وجود قدسی حضرت امام زمان نه تنها محذوری ندارد، بلکه بعد از جدش یکی از مصادق بارز این کلمه وجود نازنین آن حضرت است .[=Franklin Gothic Medium]
بـــارالـها ، مـــنزل آن دلـــبر یــــکـتا کــجــاست ؟
آنــکه ســوزانـد غـم هجران او دلـها کــجــاست؟
پـــرچــم ســرخ حــسیــنـی بــر فـــراز گــنبدش
پـرسد از بـادصـبا خونخواه عـاشـورا کــجــاست؟
یــا مـهـدی (عج)
بـــارالـها ، مـــنزل آن دلـــبر یــــکـتا کــجــاست ؟
آنــکه ســوزانـد غـم هجران او دلـها کــجــاست؟
پـــرچــم ســرخ حــسیــنـی بــر فـــراز گــنبدش
پـرسد از بـادصـبا خونخواه عـاشـورا کــجــاست؟
یــا مـهـدی (عج)
وظایف منتظران در عصر غیبت بسیار است که بخشی را بیان میکنیم:
1- اطاعت از دستورهای دینی و پرهیز از گناهان، تقوا را سرلوحة زندگی قرار دادن، و پرهیز از اعمالی که خلاف رضای آنان است.
حضرت در این زمینه میفرماید: «هر یک از شما باید به آن چه که به وسیلة آن به دوستی ما نزدیک میشود، عمل کند، و از آن چه موجب ناخشنودی و غضب ما میشود، پرهیز نماید». (1)
2- انتظار فرج.
پیامبر فرمود: «با فضیلتترین اعمال امتم انتظار فرج است». (2)
3- دعا برای سلامتی و فرج حضرت ولی عصر(ع)، مانند خواندن دعای فرج و دعای عهد و ندبه.
4- صدقه برای حفظ وجود حضرت.
5- غمگین شدن به خاطر غیبت آن جناب.
6- انجام حج و عمره به نیابت حضرت.
7- برخاستن به جهت تعظیم هنگام شنیدن اسم مبارک «قائم».
8- دعا برای خود که از شرّ فتنهها در امان باشیم، نیز خواندن دعای «اللهم عرّفنی نفسک. . . ».
9- استغاثه به آن جناب و استمداد از وجودش به هنگام گرفتاری ها. (3)
10- تأسیس حکومت اسلامی و حفظ آن، چرا که اجرای دستور و احکام نورانی اسلام در زمان غیبت از مسلمانان خواسته شده است. پیاده نمودن برنامههای اجتماعی اسلام بدون تشکیل حکومت اسلامی ممکن نمیباشد. (4)
11- عمل به فریضة مهم امر به معروف و نهی از منکر، که با رعایت آن ریشههای فساد قطع شده و زمینة حکومت جهانی دادگستر جهان فراهم میگردد.
پینوشتها:
1. بحارالانوار، ج 53، ص 176.
2. لطف الله صافی، منتخب الاثر، ص 629، حدیث 5.
3. شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ص 483.
4. ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص 264.
پیامبرصلی الله وعلیه وآله فرمود: "برترین اعمال امتم انتظار فرج است".(1)
به انتظار زیستن و منتظرانه دین داشتن ، وظیفه ای است که شریعت اسلام از مؤمنان خواسته است . چشم داشتن به ظهور منجی و حاکمیت دوازدهمین امام از سلسلة امامان معصوم باور به تداوم امامت و عینیت رهبری دینی در نهایت تاریخ زندگی است ; نهایتی دور، ولی در پیش ، بسا امروز، فردا یا فردای دیگر.
معلوم است کسی می تواند منتظر باشد که خود را از همه جهت آماده کرده باشد.
شخصی که منتظر عزیزی است که از سفر دور بیاید و مهمان او بشود، خود را آماده کرده و از قبل اسباب پذیرایی و راحتی و آسایش او را فراهم می کند و هر لحظه در انتظار مقدمش بی صبرانه به پا می ایستند. پس چگونه است که در انتظار مصلح بزرگ و عدالت گستر بی نظیری چون حضرت قائم آل محمد به انتظار ننشیند! به همین جهت پیامبر(ص) بهترین اعمال مسلمانان را انتظار فرج می داند، زیرا در پی ظهور حضرت جهان از عدل و داد پُر خواهد شد.
پینوشتها:
1. لطف اله صافی، منتخب الاثر، ص 629، حدیث5.
پیامبرصلی الله وعلیه وآله فرمود: "برترین اعمال امتم انتظار فرج است"
انتظار فرج یعنی انتظار گشایش به این معنا که هرکس راه حلی برای گشایش کار یعنی بالابردن قدرت درک و فهم جامعه ، خانواده ، خود شخص می تونه انجام بده انجام بده و انقدر نیش کنایه امیز و زهر آگین به هم نزنیم و با صبوری در راه نجات بشریت به هم کمک کنیم و از نظر فرهنگ مذهبی ، عملی ، ورزشی ، خانوادگی ، پزشکی و ... خودمون رو آماده کنیم .
انتظار فرج یعنی تمام اعمالی که می تونه برای جامعه و دنیای پیرامون هستش انجام بدیم و ببینیم آیا کافی بوده یا نه اگر کافی باشه فرج یعنی گشایش کار انجام میشه و اگر نه بازم انتظار فرج و گشایش ادامه پیدا می کنه .
تا زمانی که هرکس سهم خودش رو از زندگی به درستی انجام نده اون زمان فرج حالا حالا ها ادامه داره شایدم انقدر مأیوسانه بشه که فرجی در کار به زودی انجام نگیره و اشخاصی که باعث و بانی این امر شده باشند ...
امام زمان تو کسی بودی که بخاطر تو و خدای تو سعی کردم با عملم دیگران اشتباهاتشون رو بفهمند !!! ولی یه چیزی یادم رفت دیگران انگار اشتباه نمی کنند !!!
دست بالای سر گذاشتن و صلوات فرستادن در هنگامی که اسم امام زمان (ع) ذکر میشود، در راستای احترامی است که به ساحت مقدس امام شکل میگیرد. در برخی از روایات تصریح شده جهت احترام به ساحت مقدس امام برخی معصومان این کار را میکردند.
همان گونه که هر گاه اسم حضرت حجت برده میشد، قیام مینمودند. (1)
مرحوم شیخ عباس قمی مینویسد: روایت شده که دعبل خزاعی وقتی که قصیده تائیّه خود را برای حضرت امام رضا (ع) سرود ،چون به این شعر رسید:
خروج امام لا محاله خارج :Gol: یقوم علی اسم اللَّه بالبرکات
امام چون نام قائم را شنید، برخاست و سر خود را به سوی زمین خم کرد، پس از آن کف دست راست خود را بر سر گذاشت و فرمود: «اللهم عجل فرجه و مخرجه و انصرنا به نصراً عزیزاً». (2)
پینوشتها:
1 . منتهی الامال، ج 2، ص 488 - 489.
2 . همان، ص 490.
[=Franklin Gothic Medium]
"سکوت" حرف آخره...
نه این که حرفی نباشد ، هست...
خیلی هم هست...
"اما"...
عاشق ها می دانند...
دلتنگی به استخوان که برسد می شود...
"سکوت"...
"سکوت" حرف آخره...
نه این که حرفی نباشد ، هست...
خیلی هم هست...
"اما"...
عاشق ها می دانند...
دلتنگی به استخوان که برسد می شود...
"سکوت"...
خانوم جان...
مولایمان را...
پسرتان را...
صاحب الزمان را...
گم کرده ام...
چند تا صلوات بفرستم...تا پیدایشان کنم؟؟