جمع بندی سطح اعتبار احادیث حجامت

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سطح اعتبار احادیث حجامت

سلام علیکم
سطح اعتبار و وثاقت احادیث توصیه کننده باره حجامت در چه سطحی است؟
آیا میتوان با قطعیت گفت که معصومین حجامت را توصیه کرده اند؟
یا اینکه اینگونه احادیث ضعیف یا غیرموثق هستند؟

متشکر

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد تذکره

در روایات فراوانی بر نقش و تاثیر حجامت تاکید شده و معصومین (علیه السلام) خود به آن عمل کرده اند و این به معنای مفید بودن این عمل و موثر بودن آن در دفع بیماری و تقویت سیستم دفاعی و امنیتی بدن است .
مثلا در روایتی آمده است :
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ
(علیه السلام) نَزَلَ جَبْرَئِيلُ (علیه السلام) عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) بِالسِّوَاكِ وَ الْخِلَالِ وَ الْحِجَامَةِ ؛ حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید : جبرئیل با دستور مسواک و خلال کردن و حجامت بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد .
الكافي 6 376 باب الخلال، ص376
و درروایتی از پیامبر آمده است :
َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
(صلی الله علیه و آله و سلم) الدَّاءُ ثَلَاثَةٌ وَ الدَّوَاءُ ثَلَاثَةٌ فَأَمَّا الدَّاءُ فَالدَّمُ وَ الْمِرَّةُ وَ الْبَلْغَمُ فَدَوَاءُ الدَّمِ الْحِجَامَةُ وَ دَوَاءُ الْبَلْغَمِ الْحَمَّامُ وَ دَوَاءُ الْمِرَّةِ الْمَشِيُّ ؛ درد و بیماری سه تا است و دارو نیز سه تا است : درد و بیماری خون و صفرا و بلغم است و داروی خون حجامت و داروی بلغم حمام و داروی صفرا راه رفتن است .
من‏ لايحضره ‏الفقيه ،ج 1 ص 126 باب غسل يوم الجمعة و دخول الحمام

با سلام و تشکر از پاسخ
آیا در هر موضوعی که تعداد فراوانی حدیث وجود داشته باشد میتوان گفت که آن موضوع موثق است و قطعا از معصومین صادر شده است؟
آیا ممکن نیست که تعداد فراوانی حدیث در یک موضوع وجود داشته باشند که همگی جعلی باشند؟
لطفا علاوه بر تعداد و فراوانی احادیث اعتبار و موثق بودن حدقل یکی دو مورد از این تعداد فراوان را نیز اثبات بفرمائید.
چون سوال در مورد وجود داشتن و تعداد این روایات نیست، بلکه در مورد سطح اعتبار آنها است. یا اگر منظورتان این است که هرچیزی که تعداد فراوان حدیث در مورد آن موجود باشند بنابر این موثق است، این روش چگونه تایید شده است؟
یا شاید منظور شما این است که چون این حدیث در کتاب کافی آمده است پس در نتیجه موثق است. اگر منظورتان این است چگونه ثابت میشود که هرچی در کتاب کافی باشد موثق است؟
به هر حال روش نتیجه گیری شما برای اینکه توصیه معصومین به حجامت موثق است را بنده متوجه نشدم.

صدور انقلاب;677289 نوشت:
با سلام و تشکر از پاسخ
آیا در هر موضوعی که تعداد فراوانی حدیث وجود داشته باشد میتوان گفت که آن موضوع موثق است و قطعا از معصومین صادر شده است؟
آیا ممکن نیست که تعداد فراوانی حدیث در یک موضوع وجود داشته باشند که همگی جعلی باشند؟
لطفا علاوه بر تعداد و فراوانی احادیث اعتبار و موثق بودن حدقل یکی دو مورد از این تعداد فراوان را نیز اثبات بفرمائید.
چون سوال در مورد وجود داشتن و تعداد این روایات نیست، بلکه در مورد سطح اعتبار آنها است. یا اگر منظورتان این است که هرچیزی که تعداد فراوان حدیث در مورد آن موجود باشند بنابر این موثق است، این روش چگونه تایید شده است؟
یا شاید منظور شما این است که چون این حدیث در کتاب کافی آمده است پس در نتیجه موثق است. اگر منظورتان این است چگونه ثابت میشود که هرچی در کتاب کافی باشد موثق است؟
به هر حال روش نتیجه گیری شما برای اینکه توصیه معصومین به حجامت موثق است را بنده متوجه نشدم.

سلام
صرف پیدا کردن یکی دو مورد حدیث صحیح هم نمیتواند کافی باشد. چون ممکن است در حدیث معتبر دیگه ای نهی شده باشه یا انجامش مقید به قیدهای متعددی شده باشه.
لذا برای فهمش باید همه ششصد روایت حجامت رو دید.
من خودم به جز روایات تحریف قرآن که هزار یا دو هزار روایت هست، موضوع دیگه ای رو ندیدم که احادیث فراوان داشته باشه و گفته بشه باید بررسی بشه.

موضوع قفل شده است