بررسی علل نارضایتی برخی جوانان از دین

تب‌های اولیه

172 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

(رهرو ولایت);650188 نوشت:
نقل قول نوشته اصلی توسط علم اسلامی نمایش پست ها
بعضی از آدم ها جوانان را از دین می ترسانند.بسیج یعنی اتحاد در برابر دشمنان نه که با باتوم جوانان را مورد ضرب و شتم قرار دهد.
این طور جوانان از دین می ترسند.
لطفا این طور نباشید..........
اتحاد در برابر دشمنان نه اینکه در مقابل فتنه گران کاری نکنیم.البته ضرب و شتم برای نیروهای بسیجی کار درستی نیست در حالت عادی و این کار اگر لازم باشد در مرحله اول وظیفه نیروی انتظامی و .. و در مراحل حساس که نیروهای انتظامی نمی تونند فتنه را مهار کنند نوبت می رسه به بسیج مردمی که همه موظف هستند از انقلاب دفاع کنند.ولازم هم نیست کسی اسمش بسیجی باشد هرکسی که به این انقلاب خدمت کند یک بسیجی است.(قسمتی از فرمایشاتمقام معظم رهبری )

شبهه افکنی برخی از دوستان که خارج از بحث هم است موجب می شه ما هم مجبور بشیم جوابی بدهیم.

[=arial]از دیگر مواردی که به نظر بنده باعث نارضایتی برخی از جوانان از دین می شود اعتماد بیش از حد به علما به طوری که ایشان را نماد دین می دانند

جوانان علمایی را که به گفته های خود عامل نیستند را ترد کرده و البته اظهارنارضایتی از ایشان و دین می کنند
ولی باید متوجه این نکته باشند که علما انسانهایی هستند که با عمری تلاش و مجاهدت در آموختن معرفت های دینی سعی در انتقال این معارفبه مردم هستند ایشان هم انسان اند و معصوم نیستند
انسانهایی که تنها تفاوت شان با دیکران کسب مبانی معرفتی دینی به صورت تخصصی است افرادی که مثل همه انسانهای دیگر همه غرایض انسانی را دارا هستند.

انسانهایی که بین انها خوب و بد،با تقوا و بی تقوا، ثروتمند و فقیر، گناه کار و بی گناه، وجود دارد
از بین ایشان عده ای مشغول به کارهایی اجرایی گشوراند عده ای استاد حوزه و دانشگاه، برخی مبلغ، برخی مولف، و.....

انسانهایی که زندگی شان مثل همه است ازدواج وطلاق و شغل و خانواده و فرزند و همه مسایل ایشان مثل دیگر انسانهاست تنها فرق شان این است عالم دینی اند افرادی که با عنوان روحانی یا اخوند در جامعه معروف اند و مردم مسایل دینی خودشان را از ایشان فرا می گیرند

در زمان های نه چندان دور معتمد مردم در همه زمینه ها بودند حساب و کتاب مالی و ازدواج ، طلاق،مشاوره ، اختلافات خانوادگی،تقسیم ارثیه متوفی بینوراثواموراتی ازاین قبیل.

شاید می توان گفت اشتباهی که از طرف مردم صورت می گیرد این است که مردم ایشان را الگوی صد درصد برای خود قرار می دهند و از نگاه مردم روحانیت باید به عنوان نماد اسلام مطرح باشند
به طوری که افعال و گفتارشان مصداق اسلام باشددر صورتی که اسلام فقط الگو صد درصد را معصومین (ع) معرفی می نماید که از هر پلیدی زشتی مطهراند.

[=arial]إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا(1)خداوند مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان پيامبر بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند
این ایه فقط و فقط در شان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نازل شده است و انسانهای غیر معصوم در معرض اشتباه و خطا هستند
که:
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ(2)كه واقعا انسان دستخوش زيان است

رعایت چنین عملی از سوی علما بسیار سخت است و ایشان تاب تحمل رعایت همه سختگیری ها از طرف مردم را ندارند و انصافا هم انتظاربه جایی نیست.
مردم انتظاراتی بیش از توانشاناز ایشان دارند ونباید این گونه باشد که مردم علما را نماد تمام عیار دین بدانند - هر چند در این میان برخی هستند که واقعا این گونه اند- تا با ااشتباه ایشان قید دین و دینداری را بزنند.

این چنین جوانانی بعضا در تعیین مسیر خود هم به خطا می روند زیر در جریانات اجتماعی وقتی گروهی را که اعتماد بیش ازحد به فردی داشتند با دیدن ایشان که خطایی مرتکب می شود خطا این فرد را متوجه دین می کنند که اگر قوانین دین درست بود فردی که چندین سال دراین مسیر بود ان مسیر را رها نمی کرد.

ازطرف دیگر در برخی جریانات سیاسی هم عده ای با دیدن اشتباهات عالمان دین اظهار نارضایتی از دین می کنند که اگر دین واحد است و یکی، پس چرا این همه تشتت و اختلاف در بین علما برپاست که مصداق بارز این مطلب در جنک جمل بود که فردی خدمت حضرت امیر(ع) رسیده و اظهار نارضایتنی می کند که اصحاب پبامبر(ص) علما و بزرگان دین اند و در بین دوراهی ام که کدام مسیر را انتخاب کنم

حضرت جوابی فرموداند که قانع کننده همه انسانها درهمه اعصار و قرون است ایشان فرمودند: انّ الحق لا يعرف بالرجال اعرف الحق تعرف اهله
همانا حق به شخصيتها شناخته نمی شود، خود حق را بشناس تا پيروان آن را بشناسی (3)

شما اول حق و باطل را بشناس یعنی احکام و قوانین دین را بشناس و معرفت خود نسبت به مبانی معرفت دینی را افزایش بده و افراد را با ان معرفت های دینی بسنجد و نه این که دین و مبانی دینی را با افراد سنجش نمایی.

جوانان باید ابتدا مبانی معرفت های دینی رادرست و کامل و صحیح شناخته و بدان معرفت پیدا نمایند و دران صورت در تشخیص الکو هم خطا نخواهند کرد و اگر خدای ناکرده عالمی هم از راه اسلام منحرف شود فرد را ملامت کرده و ایشان را گمراه می دانند نه این که اسلام و دین را گمراه کننده بدانند و از دین اظهار نارضایتی نمایند
و این مطلب ضرورت شناخت اسلام توسط جوانان را دوچندان می نماید.

پی نوشت
1-احزاب-33
2- عصر -2
3- محمدی ری شهری، ميزان الحکمه، ج 3، ص 1238

[=arial]مساله اخر این که:

مردم به خصوصی نسل جوان انتظار دارند تا همه علمای دین چنان به تمام مبانی معرفتی دینی آگاه باشند که اگر سوالی هرچند غیرمنتظره از هر حوزه معرفت دینی پرسیدند ایشان پاسخگو باشند والا این فرد متهم خواهد بود که اخوند عالمی نیست.

البته این نوع نگاه به بخش اول این مقال هم بر می گردد یعنی عدم اشنایی این نسل به مبانی معرفت دینی و این که این نسل معرفت های دینی را تخصص تلقی نمی کنند و به افردی که این تخصص ها را دارا هستند به چشم متخصص نکاه نکرده و افرادی را که این تخصص را ندارند را هم عالم نمی دانند.

غافل از این که حوزه معرفت دینی خیلی گسترده است و شامل فقه و تفسیر قران و فلسفه و کلام و اخلاق، که البته این ها به عنوان رشته های کلی دین مطرح اند
و هر کدام از مسایل فوق زیر شاخه های فراوانی دارد که فراگیری همه این علوم در زمان فعلی برای شخص واحدی کار محالی به نظر می رسد مگر این که از استعداد و توانایی های خاصی برخوردار باشد

[=arial]بنابراین درمورد علما و الگو گیری از ایشان باید چند مطلب را مد نظر داشته باشیم که:


[]

  • [=arial]علما انسانهایی هستند غیر معصوم
  • [=arial]هرچند علما مبلغ دین هستند و باید بیشتر مواظب رفتار خود در بین مردم باشند ولی ایشان هم انسان اند و دارای هوای نفس و در معرض وسوسه های شیطان
  • [=arial]نباید عمل نادرست علما را به حساب مکتب ایشان گذاشت [/]
    [=arial]

    []

  • [=arial]مردم مخصوصا جوانان باید انتظارات خود ازعلما در عمل کردن به همه گفته های خویش را تعدیل نمایند که ایشان هم انسان اند و در معرض خطا و اشتباه.
  • [=arial]در بین علما افرادی هستند که هرچند با لباس روحانیت اند ولی در مشاغل مختلفی مشغول به خدمت اند و کسب روزی، و نمی شود از همه علما در یک سطح انتظار داشت. [/]

    []

  • [=arial]دشمنان اسلام می دانند که ضربه اصلی را از علمای راستین اسلام خورده اند و دراین عصر با تکیه بر ابزار رسانه ای و فضاهای مجازی به راحتی می توانند القای شبهه نموده و دل مردم را از علما چرکین نمایند عدم توجه به مطالبی که از سوی دشمنان در مورد علمای دین مطرح می شود و عدم نشر و اشاعه شبهات و قیل و قال های منفی نسبت داده شده به علما می تواند مانع از ایجاد خدشه در روابط جوانان با علما شود [/]

    []

  • [=arial]با تخصصی شدن علوم ومیسر نشدن کسب همه علوم برای شخص واحد، جوانان برای یافتن پاسخ به سوالات و شبهات دینی خود باید به مراجع پاسخگویی مراجعه نمایند. [/]

    []

  • [=arial]علما نیز باید بیش از پیش به این نکته توجه داشته باشند که زیر ذره بین دوست و دشمن اند و هر فعلی از ایشان با بازتابهایی از طرف مردم مواجه خواهد بود و لذا باید مراقبت رفتار و گفتار خویش باشند.
    [/]
  • با عرض معذرت بعضي وقتها خود دين را موجب اين نارضايتي ميبينم مثلا اين لينك را ببنيد
    و پاسخي كه داده ميشه

    [=arial]

    درستي;651101 نوشت:
    با عرض معذرت بعضي وقتها خود دين را موجب اين نارضايتي ميبينم مثلا اين لينك را ببنيد
    و پاسخي كه داده ميشه


    با سلام
    عرض ادب و احترام

    متوجه منظورتان نشدم؟؟
    چطور خود دین باعث نارضایتی می شود؟؟؟

    می شه بیشتر توضیح بدین؟؟؟

    محراب;651419 نوشت:
    ا سلام
    عرض ادب و احترام

    متوجه منظورتان نشدم؟؟
    چطور خود دین باعث نارضایتی می شود؟؟؟

    می شه بیشتر توضیح بدین؟؟؟

    سلام
    بله حتما
    اگر به طور مصداقي بررسي كنيم بهتر باشد
    مثلا در مورد موضوعي كه خودم دوست دارم در موردش بيشتر بحث كنم شروع ميكنم
    در مورد حجاب كه در احكام دين بررسي ميكنم بيشتر اينكه قانع بشم بيشتر دچار ترديد ميشم
    در قران اومده كه حجاب مقابل نامحرم ضروري است كه اين را به عنوان پايه در نظر ميگيريم درسته؟
    ولي زماني كه نيازضروري پيش مياد اين حجاب ميتواند مانند خيلي از احكام ملغي محسوب بشود(از نظر من ضرورت فقط براي درمان و جان انسان ها است)
    حالا وقتي ريزتر ميشم در احكام دين به جاهايي ميرسم كه باورش سخته مثلا
    عكس زن نامحرم كه بي حجاب است مرد غريبه ميتونه آن را ببينه و زن هم گناهي نكرده(ضرورتش كجا است؟)
    يا مثلا در بعضي از احكام مراجع اومده كه اگر كشور خارجي باشيم و حجاب ممنوع باشد ميتوان بدون حجاب سر كلاس حاضر شد كه ذر جواب اين اجازه داده شده كه بي حجاب سر كلاس حاضر شوند (ضرورتش در اين چي هستش؟)در حاليكه درس خواندن ضرورتي براش نيست كه بايد براي ان بي حجاب شد
    و......

    دلایل زیاد داره ..

    جوونا از دین ناراضی نیستن ؛

    اونا حتی دین رو شناخته هم نمیشناسن ....

    متاسفانه اکثرا جمهوری اسلامی رو با دین اسلام یکی میدونن...

    اگه اختلاس میشه ...
    اگه سن فحشا میاد پایین...
    اگه بچه خیابونی زیاد میشه...
    اگه کلیه های فروشی هرروز بیشتر از قبل میشن...
    اگه سیب زمینی و پیاز گرون میشه ...
    اگه بچه های شهید با سهمیه میان تو دانشگاه ها و سر شغل ها ....
    اگه و اگه....

    یعنی اسلام بده ..

    البته اینو فقط مردم و جوون ها مقصرش نیستن ...
    تو این که هر ادمی و هر چیزی سر جاش نیست حکومت اسلامی ما هم که اسم اسلام و با خودش داره مقصره....

    اسلام واسه جوونا خلاصه میشه تو اخوندها....
    خلاصه میشه تو حکومت اسلامی ....
    من هرجایی که مطالب خدا ناباوری دیدم .... تو فضای مجازی... همونا که هزار هزار لایک میخوره...
    واسه یه مشت جوون 16 ،17 ساله با تکیه به ایراداتی که به دولت و حکومت وارده... اسلام و مسلمون و میبرن زیر سوال...

    اما یه چیز دیگه...
    چند وقتیه دین گریزی مد شده...
    جلب توجه شده...
    افتخار شده...
    دینی که فقط تو شناسنامه ی طرف اومده و حتی یه بارم دنبالش نرفته ببینه چیه الان ازش گریزونه !!!
    جوونای ما اصلا اسلام ندیدن و نمیشناسن که بخوان ازش فراری بشن...
    کسی که دو رکعت نماز به عمرش نخونده و خانواده اونجور که باید مسائل و براش حلاجی نکرده.... مشخصه وقتی بیاد مقابل جنگ نرم و عقیده های رنگ و وارنگ ، وا میده....

    درستي;651747 نوشت:
    عكس زن نامحرم كه بي حجاب است مرد غريبه ميتونه آن را ببينه و زن هم گناهي نكرده(ضرورتش كجا است؟)
    يا مثلا در بعضي از احكام مراجع اومده كه اگر كشور خارجي باشيم و حجاب ممنوع باشد ميتوان بدون حجاب سر كلاس حاضر شد كه ذر جواب اين اجازه داده شده كه بي حجاب سر كلاس حاضر شوند (ضرورتش در اين چي هستش؟)در حاليكه درس خواندن ضرورتي براش نيست كه بايد براي ان بي حجاب شد
    دوست عزیز در مورد نگاه کردن به عکس نامحرمی که نمی شناسی این ام جایز است و اگر او را می شناسی جایز نیست به عکس بی حجاب او نگاه کنی.و در مورد حجاب هم من تا به حال نظر هیچ مرجعی را ندیدم که بگوید در ممالکی که حجاب در آن مدارس و دانشگاهها ممنوع است پس می توانید به خاطر درس خواندن بی حجاب باشید.اگر چنین فتوایی از مرجع تقلیدی را سراغ دارید به ما هم بگویید.و لازم نیست شما در مورد مسایل تخصصی فکر کنید شما باید همین را بدانید که اسلام یک دین بر حق است و در مورد احکام هم چون ما تخصصی از آن نداریم لازم نیست که چون چیزی نمی دانیم و برای ما هم حکمت آن آشکار نیست به شک و شبهه بیافتیم.شاید حتی حکمتی باشه که خود مرجع تقلید هم از آن بی خبر باشد.پس چون این دستورات از طرف خداوند حکیم صادر شده پس حکمتی داشته که شاید در نظر عقل ما آن مورد اصلاً حکمتی هم نداشته باشد.مثال اینکه پدر و مادری خوردن زهر شیرین را از کودک خود منع می کنند و اینجا کودک می گوید که چرا پدر و مادرم آن را به من ندادند چرا من را از خوردن چیز شیرین منع کردند در حالی که کودک نمی داند که آن چیز شیرین زهر بوده است.ما هم در خیلی از مسایل احکام چنین هستیم فکر می کنیم که مثلاً جایز یا حرام بودن چیزی بد است در حالی که خبر نداریم آن چیز خوب است.
    و عسی ان تکرهوا شيئا و هو خير لکم و عسی ان تحبوا شيئا و هو شر لکم .و الله يعلم و انتم لا تعلمون بقره ٢١٦ چه بسا چیزهایی را که ما فکر می کنیم بد است و از آن کراهت داریم در آن خیری باشد و چه بسا چیزهایی را که ما آن را نیکو می داریم و فکر می کنیم خوب است در آن شری باشد و خدا می داند و شما نمی دانید.

    SH!SH-GoOoSHe*;651759 نوشت:
    دلایل زیاد داره ..

    جوونا از دین ناراضی نیستن ؛

    اونا حتی دین رو شناخته هم نمیشناسن ....

    متاسفانه اکثرا جمهوری اسلامی رو با دین اسلام یکی میدونن...

    اگه اختلاس میشه ...
    اگه سن فحشا میاد پایین...
    اگه بچه خیابونی زیاد میشه...
    اگه کلیه های فروشی هرروز بیشتر از قبل میشن...
    اگه سیب زمینی و پیاز گرون میشه ...
    اگه بچه های شهید با سهمیه میان تو دانشگاه ها و سر شغل ها ....
    اگه و اگه....

    یعنی اسلام بده ..

    البته اینو فقط مردم و جوون ها مقصرش نیستن ...
    تو این که هر ادمی و هر چیزی سر جاش نیست حکومت اسلامی ما هم که اسم اسلام و با خودش داره مقصره....

    اسلام واسه جوونا خلاصه میشه تو اخوندها....
    خلاصه میشه تو حکومت اسلامی ....


    متاسفانه شما هم مثل جوونها یی که از دین گریزان هستند اطلاعات کمی از اسلام و حکومت اسلامی و... دارید.مگر در حکومت ایر مومنان علی (ع) استاندار همدان باج و خراج را یکجا به غارت نبرد و حضرت امیر هم به دنبلش فرستاد تا دستگیرش کنند و پیدایش هم نکردند.مگر حکومت کردن حضرت امیر اسلام را با خودش نداشت پس مردم نگاه می کردند و می گفتند که حضرت امیر چرا این کار رو کرده؟و مشکلاتی که شما شمردید در حکومت معصوم و شخص پیامبر(ص) هم وجود داشت.البته مقصر جامعه بود نه خود معصوم وشخص پیامبر.شما هم که می گید مردم فکر می کنند اسلام در آخوندها خلاصه می شه این طرز تفکر هم مغلطه آمیز است بله اسلام را روحانیت به ما عرضه می کنند نه چند تا آخوند و روحانی خلاف کار.اگر شما ببینید که شیعیان در دنیا فساد می کنند آن را به پای تشیع می گذارید یا به پای شیعیانی فساد می کنند/پس بدانید روحانیت جزو لاینفک اسلام است اگر که حتی مثلاً اکثر آنها خلافکار باشند که این طور هم نیست بلکه اقل آنها این چنین هستند.و در مورد بچه ها ی شهداء هم خدمتتون بگم که زمانی که پداران اینها وقتی می خواستند برند جبهه حرفی از سهمیه نبود و جانشان را کف دست خود گرفته بودند و الان هم که وظیفه ما خدمت تمام و با کمال افتخار به این خانواده ها هستش این فکر مضحکی است که فردی به خاطر این کار از دین زده بشه.بله دوست عزیز اینها بهانه واهی هستش که شخصی با این بهانه ها از دین زده بشه بلکه در اینجا مشکل در خود فرد دین گریز است.ویا جهالت او و یا شاید هم گناهان او که به قول آقای قرایتی ببین چه کاری کرده اند که این چنین گمراه شده اند و در آخر بگویم که این مصادیقی که شما بیان کردید فقط بهانه است برای دین گریزی نه دلیل.

    دوستان عزیز هم که به همه پستها صلوات می فرستند.صلوات فرستادن به معنی تایید نوشته است پس شایسته است که قبل از صلوات (با عرض معذرت) مطلب رو مطالعه کنند و ببینند که چه مطلبی را تایید می کنند.

    (رهرو ولایت);651912 نوشت:
    دوست عزیز در مورد نگاه کردن به عکس نامحرمی که نمی شناسی این ام جایز است و اگر او را می شناسی جایز نیست به عکس بی حجاب او نگاه کنی.و در مورد حجاب هم من تا به حال نظر هیچ مرجعی را ندیدم که بگوید در ممالکی که حجاب در آن مدارس و دانشگاهها ممنوع است پس می توانید به خاطر درس خواندن بی حجاب باشید.اگر چنین فتوایی از مرجع تقلیدی را سراغ دارید به ما هم بگویید.و لازم نیست شما در مورد مسایل تخصصی فکر کنید شما باید همین را بدانید که اسلام یک دین بر حق است و در مورد احکام هم چون ما تخصصی از آن نداریم لازم نیست که چون چیزی نمی دانیم و برای ما هم حکمت آن آشکار نیست به شک و شبهه بیافتیم.شاید حتی حکمتی باشه که خود مرجع تقلید هم از آن بی خبر باشد.پس چون این دستورات از طرف خداوند حکیم صادر شده پس حکمتی داشته که شاید در نظر عقل ما آن مورد اصلاً حکمتی هم نداشته باشد.مثال اینکه پدر و مادری خوردن زهر شیرین را از کودک خود منع می کنند و اینجا کودک می گوید که چرا پدر و مادرم آن را به من ندادند چرا من را از خوردن چیز شیرین منع کردند در حالی که کودک نمی داند که آن چیز شیرین زهر بوده است.ما هم در خیلی از مسایل احکام چنین هستیم فکر می کنیم که مثلاً جایز یا حرام بودن چیزی بد است در حالی که خبر نداریم آن چیز خوب است.
    و عسی ان تکرهوا شيئا و هو خير لکم و عسی ان تحبوا شيئا و هو شر لکم .و الله يعلم و انتم لا تعلمون بقره ٢١٦ چه بسا چیزهایی را که ما فکر می کنیم بد است و از آن کراهت داریم در آن خیری باشد و چه بسا چیزهایی را که ما آن را نیکو می داریم و فکر می کنیم خوب است در آن شری باشد و خدا می داند و شما نمی دانید.

    مگر نامحرم ها با هم تفاوتي دارند كه غريبه و آشنا داشته باشد كه فقط غريبه ميتونه ان را ببينه؟ (خود دين ميگه نامحرم ها هيچ تفاوتي با هم ندارن) هرچند كه خود من با اصل ديدن عكس بي حجاب مشكل دارم نه غريبه و اشنا
    در مورد حكمتي كه فرمودين كه ممكن است خود مراجع هم ندانند بايد خدمت شما عرض كنم كه اين مواردي كه گفتم در عصر جديد اتفاق افتاده
    مگر اينكه شما شواهد بيارين كه در گذشته هم در زمان پيامبر و امامان اتفاق افتاده و معصومين اجازه داده باشند
    اين هم لينك مربوطه براي درس خواندن

    http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=15711

    اين ها فقط مثال بود و گرنه افرادي را ديدم كه با فلان حركت معصوم ازشون دل ميكنند

    خوب فکر می کنم یک دلیلی که خیلی شنیدم نوع برخورد دین داران و در راس آنها دانشمندان و عالمان دینی است.

    مثلا خود من سه موضوع ارسال کردم. که در دو موضوع با این مشکل برخورد کردم. در یکی تنگ نظری و بی مسئولیتی را دیدم.

    و در دیگری دوری از اخلاق و رفتار منطقی در گفتگو و عدم سواد گفتگو. واقعا نمی دانم کسی که در پاسخ سوالات یک جوان شعر تحویل می دهد اینجا را با کجا اشتباه گرفته است.
    بماند که مخاطبان را کودک فرض کرده است . چنان باد به قبقب انداخته اند که گویی از دماغ فیل افتاده اند و به علم خود مغرور هستند. اگر به این علم ها بود علمای یهود خیلی بیشتر بارشان بود.

    درستي;652122 نوشت:
    مگر نامحرم ها با هم تفاوتي دارند كه غريبه و آشنا داشته باشد كه فقط غريبه ميتونه ان را ببينه؟ (خود دين ميگه نامحرم ها هيچ تفاوتي با هم ندارن) هرچند كه خود من با اصل ديدن عكس بي حجاب مشكل دارم نه غريبه و اشنا
    در مورد حكمتي كه فرمودين كه ممكن است خود مراجع هم ندانند بايد خدمت شما عرض كنم كه اين مواردي كه گفتم در عصر جديد اتفاق افتاده
    مگر اينكه شما شواهد بيارين كه در گذشته هم در زمان پيامبر و امامان اتفاق افتاده و معصومين اجازه داده باشند
    اين هم لينك مربوطه براي درس خواندن

    http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=15711

    اين ها فقط مثال بود و گرنه افرادي را ديدم كه با فلان حركت معصوم ازشون دل ميكنند


    نگاه کردن به عکس و نگاه کردن به خود شخص باهم فرق می کند.ثانیاً ما در استنباط احکام شرعی باید به مجتهد جامع الشرایط رجوع کنیم و هر چیزی را که او گفت برای ما حجت است.شما روایت از من از زمان پیامبر و معصومین می خواهید در حالی که این نه وظیفه من است و نه وظیفه شما.مقلد وظیفه اش در احکام فقط تقلید است.من سوالم از شما این است که آیا وقتی به یک پزشک متخصص رجوع می کنید و برای شما دارویی می نویسد آیا شما می گویید که چرا این دارو را نوشتی؟یا می پرسید که این دارو را از کجا به من تجویز کردید؟واصلاً می پرسید که ترکیبات این دارو چیست.ما مشکلمان این است که در احکام عوض این که به مرجع تقلید رجوع کنیم به احادیث رجوع می کنیم.مثل این که یک فردی که مثلاً چشمش آب مروارید آورده است و به جای اینکه به متخصص چشم مراجعه کند به کتب دارو مراجعه می کند.و فکر می کند باید خودش بیماری خود را علاج کند.دوست عزیز روایت حدیث یک مقام علمی است که یک طلبه بعد از خواندن مثلاً 20 سال یا بیشتر به این مقام علمی آن هم با اجازه مجتهد جامع الشرایط به آن می رسد.فرض کنیم که من برای شما روایتی هم آوردم آیا شما قادر به شناخت درست بودن این حدیث یا جعلی بودن یا رتبه وثوق آن هستید؟آیا اصلاً نحوه استنیاط احکام از این حدیث را بلد هستید؟این را ه راه عقلی است که ما باید در جایی که تخصص نداریم به متخصص رجوع کنیم.
    در مورد جواب سوال درس خواندن یک دانشجوی دختر هم در مدارس لاییک را هم که از پایگاه آیت الله العظمی مکارم شیرازی آوردید از شما تشکر می کنم.من هم اصلاً بعد از شنیدن این حکم حتی زره ای هم در مورد دین یا حتی شان مرجعیت شک نکردم چون علم من در حدی نیست که به مرجع تقلید بگم چرا؟ما شنیدیم و اطاعت هم می کنیم.

    منطق الطیر;652208 نوشت:
    خوب فکر می کنم یک دلیلی که خیلی شنیدم نوع برخورد دین داران و در راس آنها دانشمندان و عالمان دینی است.

    مثلا خود من سه موضوع ارسال کردم. که در دو موضوع با این مشکل برخورد کردم. در یکی تنگ نظری و بی مسئولیتی را دیدم.

    و در دیگری دوری از اخلاق و رفتار منطقی در گفتگو و عدم سواد گفتگو. واقعا نمی دانم کسی که در پاسخ سوالات یک جوان شعر تحویل می دهد اینجا را با کجا اشتباه گرفته است.
    بماند که مخاطبان را کودک فرض کرده است . چنان باد به قبقب انداخته اند که گویی از دماغ فیل افتاده اند و به علم خود مغرور هستند. اگر به این علم ها بود علمای یهود خیلی بیشتر بارشان بود.


    دوست عزیز من هیچ وقت نمی گویم که کارشناسان در این پایگاه مجازی حتماً عالم دهر هستند ولی این نوع نگاه من و شماست که فکر می کنیم جواب را نمی گیریم و فکر می کنیم که به ما شعر تحویل می دهند. در جایی هم دوستان طوری سوال می کنند که واقعاً پسخگو می ماند که چگونه مطلب را ریز کند و به او بگوید.ولی در کل در مورد غرور حرف شما را قبول دارم.ودلیل من هم این است که گرچه سوال کننده هم سوالش در حد پایین باشد و جواب دهنده باید در عین تواضع کانل به آن جواب دهد و فکر نکند که جواب گیرنده حتماً باید هم سطح او باشد.من شنیدم که یک روز علامه جعفری به تبریز آمده بودند و یک طلبه پایه 2 که 15 سال بیشتر نداشت نظریات علامه رو نقد کرد و با توجه به این که نقد او در سطح خیلی پایینی بود باز علامه جعفری با کمال تواضع به او پاسخ می داد.و ناراحت هم نمی شد.به نظر من حتی کسی هم از روی غرض و شیطنت هم بخواهد سوال بی جا بپرسد نباید از روی غرور با او برخورد کرد.(البته کلی میگم منظورم شما نیستید)ولی خیلی وقتها همچنان که گفتم من و شما هستیم که چون پاسخ را به خوبی نمی توانیم درک کنیم فکر می کنیم که به ما شعر تحویل می دهند و در برخی جاها می خواهیم به جوابی که مد نظر خودمان است برسیم نه اون جوابی که باید در حقیقت بشنویم و اینجا خودمان مغرور هستیم.در واقع نمی خواهیم چیزی یاد بگیریم بلکه می خواهیم چیزی یاد بدهیم.در اینجا هستش که اصلاً از اول طرف مقابل را قبول نکردیم تا اینکه برسد که به پاسخهایش توجه هم بکنیم.

    (رهرو ولایت);652246 نوشت:

    دوست عزیز من هیچ وقت نمی گویم که کارشناسان در این پایگاه مجازی حتماً عالم دهر هستند ولی این نوع نگاه من و شماست که فکر می کنیم جواب را نمی گیریم و فکر می کنیم که به ما شعر تحویل می دهند. در جایی هم دوستان طوری سوال می کنند که واقعاً پسخگو می ماند که چگونه مطلب را ریز کند و به او بگوید.ولی در کل در مورد غرور حرف شما را قبول دارم.ودلیل من هم این است که گرچه سوال کننده هم سوالش در حد پایین باشد و جواب دهنده باید در عین تواضع کانل به آن جواب دهد و فکر نکند که جواب گیرنده حتماً باید هم سطح او باشد.من شنیدم که یک روز علامه جعفری به تبریز آمده بودند و یک طلبه پایه 2 که 15 سال بیشتر نداشت نظریات علامه رو نقد کرد و با توجه به این که نقد او در سطح خیلی پایینی بود باز علامه جعفری با کمال تواضع به او پاسخ می داد.و ناراحت هم نمی شد.به نظر من حتی کسی هم از روی غرض و شیطنت هم بخواهد سوال بی جا بپرسد نباید از روی غرور با او برخورد کرد.(البته کلی میگم منظورم شما نیستید)ولی خیلی وقتها همچنان که گفتم من و شما هستیم که چون پاسخ را به خوبی نمی توانیم درک کنیم فکر می کنیم که به ما شعر تحویل می دهند و در برخی جاها می خواهیم به جوابی که مد نظر خودمان است برسیم نه اون جوابی که باید در حقیقت بشنویم و اینجا خودمان مغرور هستیم.در واقع نمی خواهیم چیزی یاد بگیریم بلکه می خواهیم چیزی یاد بدهیم.در اینجا هستش که اصلاً از اول طرف مقابل را قبول نکردیم تا اینکه برسد که به پاسخهایش توجه هم بکنیم.

    دوست گرامی گرچه پاسخ شما دلنشین و منصفانه نیست. و نکته ی مهمی را اعتراف نکردید که بگویید من هیچ وقت نمی گویم ...
    بلکه هیچ کس که کمی عقل در سر دارد نمی گوید همه کارشناسان عالم دهرند.
    مشکل جایی است که یک عوام عاقل با بصیرت بهتر از عالم باربر بی منطق می شود.
    من گفتگویی که در آن بی ادبی باشد و حرف منطقی باشد بیشتر به کارم می آید تا گفتگویی که در آن ادب باشد ولی منطق و استدلال درآن نباشد. چون اینجا نیامدم اخلاق یاد بگیریم امده ام حتی اگر شده از فاسق علم بیاموزم.
    ولی به هر حال چند نکته هست که عرض می کنم :
    ببینید اولا اینجا تالار گفتگو است پس باید آداب و منطق گفتگو رعایت شود که رعایت نشد.
    دوما اینجا صرفا دفتر اخذ استفتاء هم نیست که یک کارشناس بیاید در دو کلمه نظر خودش را بدهد و خداحافظ.
    سوما محل کپی پیست هم نیست که از دو یا سه کتاب مطلب اخذ کند و به عنوان پاسخ به خورد ملت بدهد.
    چهارما دیگران را کودک خطاب کردن باز نشان از اوج تکبر دارد.
    پنجم پرسشگر لزوما یک فرد عوام نیست بلکه گاهی برای مشاوره است که اینجاست. خصوصا که بحث اعتقادی باشد.
    ششم کسی که خودش قول بدهد که شعر ( شعرمنظوم، اگر چه بی راه نیست که غیر این معنا هم باشد) نگوید ولی باز چون دهانش از پاسخ نقدها خالی میشود دوباره زیر قول خودش می زند مشخص است که اصلا منطق گفتگو و اخلاق را نمی داند.
    هفتم پاسخ ها باید حداقل یک پاراگراف باشد ولی کسی که با دوکلمه و یک جمله می خواهد موضوع را سر هم بیاورد یا نشان از بی سوادی دارد یا اصلا قصد پاسخگویی ندارد.
    هشتم من بی تجربه نیستم و فضای گفتگوی دوستانه را هم می دانم و با منطق و استدلال هم آشنا هستم پس کسی که بحث را منحرف کند و به موضوعات فکاهی و فانتزی بکشاند یعنی ...
    نهم گاهی اوقات فردی می خواهد واقعا بداند و گاهی می خواهد از یک مسئله که دینی است و بزرگانی از علما و دانشمندان از آن حمایت کرده اند دفاع کند. این نهایت بی انصافی است که بگوییم شخص غرض و شیطنت دارد.

    (رهرو ولایت);652246 نوشت:

    ولی این نوع نگاه من و شماست که فکر می کنیم جواب را نمی گیریم

    شاید نگاه شما باشد ولی نگاه من این نیست. اگر از همان ابتدا بدانیم که جواب درست است اصلا گفتگو بی معناست. گاهی خود کارشناسان با هم اختلاف نظر پیدا می کنند. بماند از اشتباهات و مغالطات. کارشناس محل گفتگو و مشاوره است خصوصا مباحثی که به احکام و تقلید بی ربط باشد.

    نقل قول:
    در جایی هم دوستان طوری سوال می کنند که واقعاً پسخگو می ماند که چگونه مطلب را ریز کند و به او بگوید.

    پس باید در حد این می ماند، بماند و بگوید نمی توانم توضیح بدهم و به کارشناس دیگری حواله کند. نه اینکه از کرسی قدرت پایین نیاید.

    نقل قول:
    ولی در کل در مورد غرور حرف شما را قبول دارم

    خدا را شکر که این غرور را فی الجمله پذیرفتید

    [="Purple"]

    (رهرو ولایت);651917 نوشت:
    شما هم مثل جوونها یی که از دین گریزان هستند اطلاعات کمی از اسلام و حکومت اسلامی و... دارید

    تبریک میگم بابت هوش سرشارتون که با خوندن چهار خط دلیلی که گفتم به این نتیجه رسیدید..!

    (رهرو ولایت);651917 نوشت:
    مگر در حکومت ایر مومنان علی (ع) استاندار همدان باج و خراج را یکجا به غارت نبرد و حضرت امیر هم به دنبلش فرستاد تا دستگیرش کنند و پیدایش هم نکردند.مگر حکومت کردن حضرت امیر اسلام را با خودش نداشت پس مردم نگاه می کردند و می گفتند که حضرت امیر چرا این کار رو کرده؟و مشکلاتی که شما شمردید در حکومت معصوم و شخص پیامبر(ص) هم وجود داشت.البته مقصر جامعه بود نه خود معصوم وشخص پیامبر.شما هم که می گید مردم فکر می کنند اسلام در آخوندها خلاصه می شه این طرز تفکر هم مغلطه آمیز است بله اسلام را روحانیت به ما عرضه می کنند نه چند تا آخوند و روحانی خلاف کار.اگر شما ببینید که شیعیان در دنیا فساد می کنند آن را به پای تشیع می گذارید یا به پای شیعیانی فساد می کنند/پس بدانید روحانیت جزو لاینفک اسلام است اگر که حتی مثلاً اکثر آنها خلافکار باشند که این طور هم نیست بلکه اقل آنها این چنین هستند.

    احیانا گونی که خدمتتون نیست...؟؟؟

    من برداشتی و که از حرف و رفتار جوونای اطرافم داشتم گفتم.... چیزی که به ذهنم رسید...

    ممنون که مطالب بدیهی رو توضیح دادین....البته امیدوارم جوونای دین گریز پستاتونو نخونن ، چون جبهه گیری و عجول بودنتون و ببینن ، گریزتون تر میشن...

    هرچند در حقیقت رفتار افراد به ظاهر مسلمون از اصل اسلام جداست...
    ولی رفتار ما و روحانیتی که (جزو لاینفک اسلامه) چه بخوایم چه نخوایم رو مردم و جوونا تاثیر داره...

    (رهرو ولایت);651917 نوشت:
    در مورد بچه ها ی شهداء هم خدمتتون بگم که زمانی که پداران اینها وقتی می خواستند برند جبهه حرفی از سهمیه نبود و جانشان را کف دست خود گرفته بودند و الان هم که وظیفه ما خدمت تمام و با کمال افتخار به این خانواده ها هستش

    نمیخوام تاپیک و به انحراف بکشونم...فقط در مورد این مسئله بگم...

    شهدا و بچه هاشو عزیز... ولی فک میکنم حق و حقوقی که بهشون داده میشه تا حدودی کفایت میکنه....
    سهمیه داشتن تو دانشگاه ها خیلی عادلانه نیست...[/]

    SH!SH-GoOoSHe*;652430 نوشت:
    تبریک میگم بابت هوش سرشارتون که با خوندن چهار خط دلیلی که گفتم به این نتیجه رسیدید..!

    SH!SH-GoOoSHe*;652430 نوشت:
    احیانا گونی که خدمتتون نیست...؟؟؟

    من برداشتی و که از حرف و رفتار جوونای اطرافم داشتم گفتم.... چیزی که به ذهنم رسید...

    ممنون که مطالب بدیهی رو توضیح دادین....البته امیدوارم جوونای دین گریز پستاتونو نخونن ، چون جبهه گیری و عجول بودنتون و ببینن ، گریزتون تر میشن...

    هرچند در حقیقت رفتار افراد به ظاهر مسلمون از اصل اسلام جداست...
    ولی رفتار ما و روحانیتی که (جزو لاینفک اسلامه) چه بخوایم چه نخوایم رو مردم و جوونا تاثیر داره...


    SH!SH-GoOoSHe*;652430 نوشت:
    نمیخوام تاپیک و به انحراف بکشونم...فقط در مورد این مسئله بگم...

    شهدا و بچه هاشو عزیز... ولی فک میکنم حق و حقوقی که بهشون داده میشه تا حدودی کفایت میکنه....
    سهمیه داشتن تو دانشگاه ها خیلی عادلانه نیست...


    سلام علیکم

    SH!SH-GoOoSHe*;652430 نوشت:
    بدترین احساس زمانیست که خودت هم میفهمی از خدا دور شده ای ...

    همین که این رو فهمیدید خیلی خوب است و موجب پیشرفتان می شه.و این طرز تفکر دلیل بر فراموش نشدنتان از جانب حق تعالی می باشد.وای به روزی که ما نفهمیم که که از خدا دور می شیم چون اون روز روزی است که خداوند ما را به خودمان وا نهاده است