آیا خداوند در خلقت الگو برداری کرده؟

تب‌های اولیه

55 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

mahdi41;633105 نوشت:
خدا خداست از هیچ می آفریند .
اگر در خلقت محتاج چیزی باشد که دیگر خدا نیست .

اگر اراده کند چیزی موجود باشد با همین اراده موجود میشود .


خداوند از عدم چیزی نمی آفرینه چون محال عقل و ذات هست که نیستی (عدم) منشا هستی باشه

mahdi41;633105 نوشت:
بخواهد و اراده کند و حکم نماید، فقط کافی است امر به ایجاد کند تا بدون شک و قطعاً واقع شود.اگر در آیه آمده " أَن نَّقُولَ لَهُ کُن ..." ، از باب ضیق لفظ است وگرنه همین که حق تعالی اراده کند، اراده اش محقق می شود و قول او همان ایجاد است ، نه این که خدا لفظ "کن=باش" را می گوید و بعد محقق می شود.به عبارتی کن، اشاره به اراده تکوینى الهى است و معناى این آیات این است که هنگامى که خداوند اراده آفرینش موجودى را کرد، آن موجود ایجاد می ‏شود.

1-کن فیکون خدا قضیه دیگه ای داره ولی به این معنی نیست اون موجود از نیستی آفریده شده
2- اگه خداوند موجودات رو(مثلا" انسان و آسمان) با تغییر دادن ماده اولیه خلق کنه سوالی پیش میاد که اون ماده اولیه آفریننده اش کی بوده آیا ازلی بوده مثل خود خدا یا نه از خدا بوده؟

ایضا" یکی از کاربران هم می گفت که خداوند در قرآن نگفته از هیچ آفریده بلکه گفته از دود(دخان)آفریده، یعنی قرآن،خداوند رو مثل انسان صانع در نظر گرفته

lili2020;633296 نوشت:
1-کن فیکون خدا قضیه دیگه ای داره ولی به این معنی نیست اون موجود از نیستی آفریده شده
2- اگه خداوند موجودات رو(مثلا" انسان و آسمان) با تغییر دادن ماده اولیه خلق کنه سوالی پیش میاد که اون ماده اولیه آفریننده اش کی بوده آیا ازلی بوده مثل خود خدا یا نه از خدا بوده؟

1- قضیه اش چیه ؟ وقتی خدا اراده کنه چیزی موجود باشد موجود خواهد شد . و این یکی از شئون خلقت است

2- حالا این خلقت هر چه میخواهد باشد فرقی نمی کند ...انسان آسمان ..کهکشان وووووو

lili2020;633343 نوشت:
ایضا" یکی از کاربران هم می گفت که خداوند در قرآن نگفته از هیچ آفریده بلکه گفته از دود(دخان)آفریده، یعنی قرآن،خداوند رو مثل انسان صانع در نظر گرفته

3- و اما خلقت از دود .......خدا میفرماید انسان را از پدر و مادر آفریدیم پس خلقت انسان اولیه چگونه بوده ؟؟؟ همون اراده کن فیکون

گاهی خلقت بی واسطه است و گاهی با واسطه ی اسباب و علل که همون اسباب و علل هم مخلوق خداست



[=verdana]

lili2020;633296 نوشت:
خداوند از عدم چیزی نمی آفرینه چون محال عقل و ذات هست که نیستی (عدم) منشا هستی باشه

با سلام و عرض ادب
وقتی گفته می شود خداوند از عدم جهان را خلق کرد، باتوجه به اینکه عدم هیچ حیثیت وجودی ندارد ، مقصود این است که خداوند ماده اولیه را دفعتاً و بدون استفاره از امر دیگری ایجاد نمود.

lili2020;633296 نوشت:
کن فیکون خدا قضیه دیگه ای داره ولی به این معنی نیست اون موجود از نیستی آفریده شده

ایه شریفه مذبور اشاره به مطلب فوق دارد ، یعنی خلق الهی دفعتا و بدون بهره بردن از امر دیگری است.
موضوع قفل شده است