جمع بندی اخلاق و رفتار
تبهای اولیه
سلام و عرض ادب
امروز مطلبی شنیدم از یک روحانی که برام سوال ایجاد شد!
ایشون فرمودند که اخلاق امری ثابت است که ما نمی توانیم تغییری در آن ایجاد کنیم و تنها می توانیم در رفتار خویش تغییر ایجاد کنیم.
واقعا چنین مطلبی صحیح است؟
ممنون میشم قدری توضیح بدید.
با تشکر
امروز مطلبی شنیدم از یک روحانی که برام سوال ایجاد شد! ایشون فرمودند که اخلاق امری ثابت است که ما نمی توانیم تغییری در آن ایجاد کنیم و تنها می توانیم در رفتار خویش تغییر ایجاد کنیم.واقعا چنین مطلبی صحیح است؟ممنون میشم قدری توضیح بدید.با تشکر
اگر موضوع اخلاق را رفتار آدمی ندانیم، بلکه ملکات نفسانی انسان در درون یا یک یا چند عنوان انتزاعی و کلی مانند عدل،احسان و ظلم را موضوع اخلاق دانستیم، در این صورت اخلاق مطلق است و عنوانهای اخلاقی همیشه بار اخلاقی مثبت یا منفی خویش را حفظ میکنند و دگرگون نمیگردند.
از آیات و روایات به خوبی به دست میآید که اخلاق از اصول ثابت، عام و فراگیر و همگانی بهرهمند است.
قران کریم میگوید:
«ولکنّ الله حبّب اِلیکم الایمان و زیّنه فی قلوبکم و کرّه إلیکم الکفر و الفسوق والعصیان؛(1) خداوند ایمان را محبوب قلبهای شما قرار داد و کفر و فسق و گناه را مورد کراهت و نفرت طبیعت شما ساخت».
از تعبیر «فی قلوبکم» به خوبی فهمیده میشود که اخلاق و ارزشهای اخلاقی به صورت ثابت و همگانی در عمق جان آدمیان ریشه دارد. فطری بودن دین که در بعضی آیات آمده، بیانگر اصول ثابت در جان انسانها است.
نیز فرمود: «خداوند به عدل و احسان و ادای حق خویشاوندان فرمان میدهد و از کارهای ناپسند و سرکشی باز میدارد».(2)
در این آیه از «عدل»، «احسان» و «ادای حق خویشاوندان» به عنوان امور ارزشی و اخلاقی و از «فحشا»، «منکر» و «بغی» به عنوان امور ضد ارزشی و زشت یاد شده است.
پینوشتها:
1. حجرات (49) آیه .
2. نحل (16) آیه 90.
[="Arial"][="Black"]
اگر موضوع اخلاق را رفتار آدمی ندانیم، بلکه ملکات نفسانی انسان در درون یا یک یا چند عنوان انتزاعی و کلی مانند عدل،احسان و ظلم را موضوع اخلاق دانستیم، در این صورت اخلاق مطلق است و عنوانهای اخلاقی همیشه بار اخلاقی مثبت یا منفی خویش را حفظ میکنند و دگرگون نمیگردند.
از آیات و روایات به خوبی به دست میآید که اخلاق از اصول ثابت، عام و فراگیر و همگانی بهرهمند است.
قران کریم میگوید:
«ولکنّ الله حبّب اِلیکم الایمان و زیّنه فی قلوبکم و کرّه إلیکم الکفر و الفسوق والعصیان؛(1) خداوند ایمان را محبوب قلبهای شما قرار داد و کفر و فسق و گناه را مورد کراهت و نفرت طبیعت شما ساخت».
از تعبیر «فی قلوبکم» به خوبی فهمیده میشود که اخلاق و ارزشهای اخلاقی به صورت ثابت و همگانی در عمق جان آدمیان ریشه دارد. فطری بودن دین که در بعضی آیات آمده، بیانگر اصول ثابت در جان انسانها است.
نیز فرمود: «خداوند به عدل و احسان و ادای حق خویشاوندان فرمان میدهد و از کارهای ناپسند و سرکشی باز میدارد».(2)
در این آیه از «عدل»، «احسان» و «ادای حق خویشاوندان» به عنوان امور ارزشی و اخلاقی و از «فحشا»، «منکر» و «بغی» به عنوان امور ضد ارزشی و زشت یاد شده است.
پینوشتها:
1. حجرات (49) آیه .
2. نحل (16) آیه 90.
سلام
استاد منظور از اینکه امری ثابت است این است که در درون انسانها امری ثابت است و یا به صورت کلی ثابت است؟
فرضا آیا خوش اخلاقی در وجود آدمی ثابت است و تنها در رفتار میتوان آن را تغییر داد؟ یعنی این صفت از انسانی به انسان دیگر متفاوت است؟ چرا تفاوت دارد؟
امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم
آیا خوش اخلاقی در وجود آدمی ثابت است و تنها در رفتار میتوان آن را تغییر داد؟
قبلا عرض کردیم : پست قبلی را با دقت بخوانید پاسخ روشن تر می شود.
اخلاق از اصول ثابت، عام و فراگیر و همگانی بهرهمند است.
پرسش :
فردي مي گفت اخلاق امری ثابت است که ما نمی توانیم تغییری در آن ایجاد کنیم و تنها می توانیم در رفتار خویش تغییر ایجاد کنیم. چنین مطلبی صحیح است؟
پاسخ :
اگر موضوع اخلاق را رفتار آدمی ندانیم، بلکه ملکات نفسانی انسان در درون یا یک یا چند عنوان انتزاعی و کلی مانند عدل،احسان و ظلم را موضوع اخلاق دانستیم، در این صورت اخلاق مطلق است و عنوانهای اخلاقی همیشه بار اخلاقی مثبت یا منفی خویش را حفظ میکنند و دگرگون نمیگردند.
از آیات و روایات به خوبی به دست میآید که اخلاق از اصول ثابت، عام و فراگیر و همگانی بهرهمند است.
قران کریم میگوید:
«ولکنّ الله حبّب اِلیکم الایمان و زیّنه فی قلوبکم و کرّه إلیکم الکفر و الفسوق والعصیان؛(1) خداوند ایمان را محبوب قلبهای شما قرار داد و کفر و فسق و گناه را مورد کراهت و نفرت طبیعت شما ساخت».
از تعبیر «فی قلوبکم» به خوبی فهمیده میشود که اخلاق و ارزشهای اخلاقی به صورت ثابت و همگانی در عمق جان آدمیان ریشه دارد. فطری بودن دین که در بعضی آیات آمده، بیانگر اصول ثابت در جان انسانها است.
نیز فرمود: «خداوند به عدل و احسان و ادای حق خویشاوندان فرمان میدهد و از کارهای ناپسند و سرکشی باز میدارد».(2)
در این آیه از «عدل»، «احسان» و «ادای حق خویشاوندان» به عنوان امور ارزشی و اخلاقی و از «فحشا»، «منکر» و «بغی» به عنوان امور ضد ارزشی و زشت یاد شده است. پینوشتها:
1. حجرات (49) آیه 7 .
2. نحل (16) آیه 90.