گلچین احادیث معصومین ---> "فضائل اخلاقی"

تب‌های اولیه

3482 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

امام سجاد(علیه السلام)
24. اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْهَمِّ وَ الْحَزَنِ وَ الْعَجْزِ وَ الْکَسَلِ
بار خدایا، من از غم و اندوه و ناتوانی و تنبلی به تو پناه می‏برم. میزان الحکمه، ج11، ص5188

امام باقر (علیه السلام)
25. إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ
از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدی می‏باشند. میزان الحکمه، ج 11، ص5186

امام باقر (علیه السلام)
26. إنِّى لأبغضُ الرَّجُل أن یَكُون كسلاناً عَن أمرِ دُنیَاه، و مَن كَسَل عَن أمرِ دُنیاه فَهُو عَن أمر آخِرتِه أكسلَ
من مردى را كه در كار دنیایش تنبل باشد مبغوض میدارم و كسى كه در كار دنیا تنبل باشد، در كار آخرتش تنبل تر است. وسائل الشیعه، ج12، صفحه 37

امام باقر (علیه السلام)
27. إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ َإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کُلِّ سُوء
از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدی می‏باشند. وسائل الشیعه ، ج 12، ص 39

امام صادق (علیه السلام)
28. إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الاْآخِرَةِ
از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز می دارند. میزان الحکمه، ج 11، ص5186

امام صادق(علیه السلام)
29. تَرْکُ التِجارَ?ِ ینْقَصُ الْعَقْلَ
رها کردن کسب و کار، عقل را کم می‌کند. وسائل‌الشیعه، ج17، ص14

امام صادق(علیه السلام)
30. مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـةِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـةَ الْبَدْرِ
هرکس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد.
وسائل الشیعه، ج17، ص21

امام صادق(علیه السلام)
31. کُلُّ ذی‌صَناعَةٍ مُضطَرًّ اِلی ثَلاثِ خِصالٍ یَحْتلِبُ بِها الْکَسْبَ: و هُوَ اَن یَکُونَ حاذِقاً بِعِلْمٍ مُؤَدّیاً لِلْاَمانَةِ فیهِ، مُسْتَمیلاً لِمَنِ اسْتَعْمَلَهُ
هر اهل فنی برای موفقیت در کسب و کار خود (که کارش بگیرد) به سه مطلب نیازمند است:
تخصص و باهوشی در فن و حرفه مورد نظر.
- امین باشد و در کار و مال مردم، امانت و درستی را حفظ کند.
- با کارفرما و صاحب کار، خوش‌برخورد و خوش‌قلب باشد. بحارالانوار، ج75، ح235

امام صادق(علیه السلام)
32. مَنْ طَلَبَ التَّجارَةَ اِستَغْنَی عَنِ النّاسِ
هرکس دنبال تجارت رود از مردم بی‌نیاز می‌شود. وسائل الشیعه، ج17، ص12

امام صادق(علیه السلام)
33. یا هِشامُ! اِنْ رَأَیت الصِّفَّینِ قَدِ الْتَقَیا فَلا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزقِ فی ذلکَ الْیوْمِ
اگر در خط مقدم جبهه، درگیری شروع شد، باز هم کار کردن و طلب روزی را در آن روز ترک نکن.
کافی، ج5، ص78

امام صادق(علیه السلام)
34. اَلکادُّ عَلََی عِیالِهِ کَالْمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللهِ
کسی که خود را برای روزی خانواده‌اش به زحمت می‌اندازد و کار می‌‌کند مانند رزمنده‌است که در راه خدا می‌جنگد. کافی، ج5، ص88

امام صادق (علیه السلام)
35. اوصِیكَ بتَقوی الله والوَرع والاِجتِهاد واعلَم أنّه لا یَنفَع اجتِهادٌ لا وَرع فیه
تو را به تقوای الهی و پارسایی و كوشش سفارش می‌كنم و بدان كه كوششی كه در آن پارسایی نباشد، سودی نمی‌دهد. کافی، ج 2 ص 7

امام صادق (علیه السلام)
36. لا تَكسِلُوا فِى طَلبِ مَعایِشَكُم فَإنَّ آبائَنا كَانُوا یَركَضُون فِیها و یُطلِبونَها
در طلب روزى و نیازهاى زندگى تنبلى نكنید، چرا كه پدران و نیاكان ما به دنبال آن میدویدند و آنرا طلب مى كردند. وسائل الشیعه، ج12، ص 38

امام صادق (علیه السلام)
37. لاتَكسل عَن مَعِیشَتك فَتَكون كَلّاً عَلى غَیركدر معاش دنیوى خود تنبلى مكن كه سربار دیگران باشى. فروع كافى، ج 5، ص 86
امام موسی کاظم (علیه السلام)
38. اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَیبْغِضُ الْعَبْدَ النَوّامَ، اِنَّ اللهَ یبْغِضُ الْعَبْدَ الفارِغَ
خداوند دشمن بنده ای است که زیاد می خوابد و بیکار است. وسائل الشیعه، ج 12، ص 38
امام رضا(علیه السلام)
39. الَّذی یطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ یکُفُّ بِهِ عِیالَهُ اَعْظُمُ اَجْراً مِنَ الْمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللهِ
کسی که دنبال روزی می‌رود تا آبروی خود و خانواده‌اش را حفظ کند، اجر و پاداشش از رزمنده‌ای که در راه خدا جنگ می‌کند بیشتر است (عرق کارگر معادل خون شهید است.) وسائل الشیعه، ج17، ص67
حدیث های منتخب را از سایت تبیان برای شما کاربرای گرامی این جا گذاشتم
همه ی حدیث ها رو این جا ننوشتم اون هایی که منبع دقیق داشتند رو نوشتم
و من الله توفیق

حالا هی من میگم برای ازدیاد رنگین کمان و باران و رحمت دعا کنید شما جدی نگیرید.:Graphic (49):
لطفا در شبهای قدر فراموش نکنید هم خودتان دعا کنید و هم بسپارید دیگران این دعا را بکنند.

این هم حدیث کریم اهل بیت امام حسن :doa(6): درباب رنگین کمان


دادخواهی مظلوم بین آسمان و زمین است.
و فرمودند: قَـزَح اسم شیطان است پس به رنگین کمان قوس و قزح نگویید
و رنگین کمان قوس خدا
و علامت نیکو حالی آسمان است
و امانی است برای اهل زمین از غرق شدن.

..............


علم تشریح حدیث ندارم
وگرنه خیلی دوس داشتم بدانم زمین و اسمان در اینجا یعنی چی


امام علی ( ع ) می فرماید :

خواب روزه دار ، عبادت است و خاموشی او تسبیح و دعایش پذیرفته و عملش دو چندان . براستی که برای

روزه دار به هنگام افطار دعایی است که در درگاه خدا رد نمی شود .

( الدعوات : 27/45.46 )

امام سجاد ( ع ) می فرماید :


وَ أَمَّا حَقُّ الصَّوْمِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ حِجَابٌ ضَرَبَهُ اللَّهُ عَلَى لِسَانِكَ وَ سَمْعِكَ وَ بَصَرِكَ وَ فَرْجِكَ وَ بَطْنِكَ

لِيَسْتُرَكَ بِهِ مِنَ النَّار.

حق روزه آن است كه بدانى اين پرده ‏اى است كه خداوند در برابر زبان، گوش، چشم، اندام و شكمت

آويخته تا ترا از آتش بپوشاند.


تحف العقول ص 258

[h=5]امام على ( ع )[/h]


صَومُ شَعبانَ يَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ.

روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏ هاى جان را از بين مى ‏برد.

تحف العقول ص 102 - خصال ص 612

حضرت محمد ( ص ) :

اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّيْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟

قالوا: بَلى، يا رسول اللّه قالَ: اَلصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّه

‏ِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ يَقْطَع دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ يَقْطَعُ وَ تينَهُ و لكلّ شي‏ء زكاة و

زكاة لأبدان الصّيام.


آيا شما را از چيزى خبر ندهم كه اگر به آ ن عمل كنيد ، شيطان از شما دور شود، چندان كه مشرق

از مغرب دور است؟عرضكردند: چرا. فرمودند: روزه روى شيطان را سياه مى‏ كند، صدقه پشت او را

مى‏ شكند، دوست داشتن براى خدا و هميارى در كار نيك، ريشه او را مى‏ كند و استغفار شاهرگش

را مى ‏زند و برای هر چیزی زکات است و زکات بدن ها روزه است.


منهاج البراعه ج 7 ، ص 426

امام باقر ( ع ) می فرماید :

اَلصّيامُ وَ الْحَجُّ تَسْكينُ الْقُلوبِ؛


روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.


امالى (طوسى) ص 296، ح 582

[="Tahoma"][="Black"][h=1]برترین كار در ماه مبارك رمضان چيست؟[/h]

امير المؤمنين عليٌّ عليه‏السلام :
إنَّ رسولَ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم خَطَبَنا ذاتَ يَومٍ فقالَ : أيُّها الناسُ ، إنّهُ قد أقبَلَ إلَيكُم شَهرُ اللّه بالبَرَكَةِ والرّحمَةِ والمَغفِرةِ ، شَهرٌ هُو عِندَ اللّه أفضَلُ الشُّهورِ ، وأيّامُهُ أفضَلُ الأيّامِ ، ولَيالِيهِ أفضَلُ اللَّيالِي ، وساعاتُهُ أفضَلُ الساعاتِ ، هُو شَهرٌ دُعِيتُمْ فيهِ إلى ضِيافَةِ اللّه وجُعِلتُم فيهِ مِن أهلِ كَرامَةِ اللّه ، أنفاسُكُم فيهِ تَسبيحٌ ، ونَومُكُم فيهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُكُم فيهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤكُم فيهِ مُستَجابٌ ... فَقُمتُ فقلتُ : يا رسولَ اللّه ، ما أفضَلُ الأعمالِ فيهذا الشَّهرِ ؟ فقالَ : يا أباالحسنِ ، أفضَلُ الأعمالِ في هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِ‏اللّه عز و جل .امام على عليه‏السلام :
روزى رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم براى ما خطبه‏اى ايراد كرد و فرمود : اى مردم ! همانا ماه با بركت و رحمت و آمرزش به شما روى آورده است . اين ماه نزد خدا برترين ماه است و روزهايش برترين روزها و شبهايش برترين شبها و ساعتهايش برترين ساعات . در اين ماه شما به ميهمانى خدا دعوت شده‏ايد و در زمره بهره‏مندان از كرامت خداوند قرار گرفته‏ايد . در اين ماه نفسهاى شما تسبيح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذيرفته و دعايتان به اجابت مى‏رسد ... من برخاستم و عرض كردم : اى رسول خدا ! برترين كارها در اين ماه چيست ؟ پيامبر فرمود : اى اباالحسن ! برترين كارها در اين ماه خويشتندارى از حرامهاى خداوند عز و جل است .إمالي الصدوق : 84 / 4 منتخب ميزان الحكمة : 242

مرز دوستی

«لاَ تَتَّخِذَنَّ عَدُوَّ صَدیقِکَ صَدیقًا فَتَعْدی صَدیقَکَ.»


با دشمنِ دوستت دوست مشو که

[با این کار] با دوستت دشمنی میکنی

.

امام علی(ع)

[h=5][=times new roman]حدیث (1) پيامبر صلى الله عليه و آله:
[/h][=times new roman]

[=times new roman] باكِروا فی طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَكَةٌ وَ نَجاحٌ؛
[=times new roman]
[=times new roman] در پى روزى و نيازها، سحر خيز باشيد؛ چرا كه حركت در آغاز روز، [مايه] بركت و پيروزى است.

[h=5][=times new roman]حدیث (14) پيامبر صلى الله عليه و آله:
[/h][=times new roman]

[=times new roman] الصَّلَاةُ مِنْ شَرَائِعِ الدِّينِ وَ فِيهَا مَرْضَاةُ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هِيَ مِنْهَاجُ الْأَنْبِيَاءِ وَ لِلْمُصَلِّي حُبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ هُدًى وَ إِيمَانٌ وَ نُورُ الْمَعْرِفَةِ وَ بَرَكَةٌ فِي الرِّزْقِ
[=times new roman]
[=times new roman]
نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى نمازگزار، محبت فرشتگان، هدايت، ايمان، نور معرفت و بركت در روزى است.

[h=1]حضرت علی (ع) میفرماید:[/h]


[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]سه چیز است که هر کس آنها را داشته باشد ایمان خود را کامل کرده است :
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]کسی که چون در خوشی و خوشحالی باشد خوشی را به باطل نکشاند; و چون خشم کرد حالت خشم او را از حق بیرون نبرد; و چون به قدرت رسید به چیزی که از آن او نیست دستبرد نزند.

بسم الله الرحمن الرحیم

امام علی علیه السلام :
[=Traditional Arabic]
عـَلَيـْكـُمْ بـِكـِتـابِ اللّهِ، فـَاِنَّهُ الْحـَبـْلُ الْمـَتينُ وَالنُّورُ الْمُبينُ، وَالشِّفاءُ النّافِعُ وَالرِّىُّ النّاقِعُ وَالْعِصْمَةُ لِلْمُتَمَسِّكِ وَالنَّجاةُ لِلْمُتَعَلِّقِ؛


تمسك كنيد به كتاب خداوند، زيرا اين كتاب طنابى است محكم و نورى است آشكار و شفايى است سـودمـند

، و چشمه اى است سيراب كننده، نگهبان براى كسى است كه به او تمسك جويد و نجات براى كسى است كه به آن درآويزد.


نهج البلاغه: خ 155، ص 490

عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها
ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.
حضرت زهرا علیها السلام فرمود:
روزه ‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏ هاش به چه كارش خواهد آمد.

بحار، ج 93 ص 295

ارزش پند پنهان

«مَنْ وَعَظَ اَخاهُ سِرًّا فَقَدْ زانَهُ، وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِیَهً فَقَدْ شانَهُ.»:

هر که در نهان، برادر خود را پند دهد او را آراسته، و هر که آشکارا برادرش را پند دهد او را کاسته.

امام حسن عسکری (ع)


بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام :

إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِير

خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.

من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 73، ح 1766

[="Tahoma"][="Black"]

نهج الفصاحه حدیث 17
أبغَضُ الحَلالِ إلَى اللَّهِ الطَّلاقُ؛
منفورترين چيزهاى حلال در پيش خدا طلاق است.

نهج الفصاحه حدیث 18
أبغَضُ الخَلقِ إلَى اللَّهِ مَن آمَنَ ثُمَّ كَفَرَ؛
منفورترين مردم پيش خدا آن كس است كه ايمان آورد و سپس كافر شود.
[/]

شادی بیجا

«لَیْسَ مِنَ الاَدَبِ إِظْهارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الَْمحْزُونِ.»:

اظهار شادی نزد غمدیده، از بی‌ادبی است

امام حسن عسکری (ع)

[="Arial Black"][="Black"]هوالمحبوب

ای مردم!همانا بر شما از دو چیز میترسم:
هوا پرستی و آرزوهای طولانی،
اما پیروی از خواهش نفس، انسان را از حق باز می دارد و آرزوهای طولانی ، آخرت را از یاد می برد.
«نهج البلاغه ، خطبه ی 42»
یا علی (ع)
[/]

حضرت علی (علیه السّلام):

بپرهیز از این که خود را برای دیگران بیارایی و

با انجام گناه به جنگ با خدا برخیزی.


ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ
♥♥♥.....…. اللهم عجل لولیک الفرج به حق محمد و آل محمد....….♥♥♥
ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ

خودمان دل از دنیا برکنیم قبل از اینکه ...


امام على عليه‏ السلام :


أخرِجوا مِنَ الدُّنيا قُلوبَكُم مِن قَبلِ أن تَخرُجَ مِنها أبدانُكُم، فَفيهَا اختُبِرتُم و لِغَيرِها خُلِقتُم


پیش
از آن كه بدن‏هايتان از دنيا بروند، دل‏هايتان را از آن بيرون ببريد؛ زيرا دنيا آزمايشگاه شماست و براى غير آن ، آفريده شده ‏ايد.

نهج البلاغة ، خطبه 203

خَیرُ الاصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ.

بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار



(تنبیه الخواطر، ج2، ص123 )

پیامبر اکرم (ص)


[=times new roman]حدیث در مورد ام المومنین خدیجه علیها سلام

بردباری، صبر، دینداری همه مرهون توست
هر که از اسلام دارد بهره‌ای، مدیون توست
مصطفی ز آغاز، یاری جز تو و حیدر نداشت
در مقام و منزلت مانند تو همسر نداشت

[h=1]بهترين روز، ماه و عمل كدامند؟[/h] از ابن عباس پرسيدند:بهترين روزها و بهترين ماه‏ها و بهترين اعمال كدام است؟ پاسخ داد: بهترين روزها روز جمعه و بهترين ماه‏ها ماه رمضان، وبهترين اعمال نمازهاى پنج‏گانه است آن هم به وقت.چون اين مسائل به اميرالمؤمنين عليه السلام رسيد فرمود: اگر از علما و حكماى مشرق و مغرب اين سؤالات مى‏شد غير اين جواب نمى‏گفتند، اما جواب من اين است:بهترين عمل عملى است كه خداوند بپذيرد و بهترين ماه‏ها ماهى است كه در آن توبه كنى و بهترين روزها، روزى است كه مؤمن از دنيا خارج شوى .

اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی وعقوق الوالدین .

دو چیز را خداوند در این جهان کیفر می دهد : تجاوز(به حقوق دیگران)،

و ناسپاسی به پدر و مادر.



کنز العمال ، ج 16 ، ص 462 ، ح 45458

پیامبر اکرم (ص)


[=Times New Roman] اقبال و ادبار دنیا
[=Times New Roman]
«إذا اَقْبَلَتِ الدُّنیا عَلی اَحَد اَعارَتْهُ مَحاسِنَ غَیْرِهِ، وَ إِذا اَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحاسِنَ نَفْسِهِ.»
[=Times New Roman]
چون دنیا به کسی روی آرد، نیکویی های دیگران را بدو به عاریت سپارد، و چون بدو پشت نماید، خوبی هایش را برباید.

امام علی (ع)

بهترین چشم و گوش و دل

«إِنَّ اَبْصَرَ الاَبـْصارِ ما نَفَذَ فِی الخَیرِ مَذْهَبُهُ، وَ اَسْمَعُ الاَْسـْماعِ

ما وَعَی التَّذْکیرَ وَ انْتَفَعَ بِهِ، اَسْلَمُ الْقُلُوبِ ما طَهُرَ مِنَ الشُّبُهاتِ.»

همانا بیناترین دیده ها آن است که در طریق خیر نفوذ کند،

و شنواترین گوشها آن است که پند و اندرز را در خود فرا گیرد

و از آن سود برد، سالمترین دلها آن است که از شبهه ها پاک باشد.

امام حسن (ع)

[="Tahoma"][="Black"]

امام حسن علی السلام :

سه چيز مردم را هلاك ميكند : تكبر ، حرص و حسد .

چون تكبر دين انسان را از بين مي برد و شيطان هم به واسطه تكبر ملعون و منفور شد

، و حرص دشمن نفس انسان است و حضرت آدم به سبب حرص از بهشت رانده شد ،

و حسد راهبر بدي و بدبختي است و به سبب حسد قابيل برادرش هابيل را كشت .

هلاك الناس في ثلاث :

الكبر والحرص والحسد ، فالكبر هلاك الدين وبه لعن ابليس، والحرص عدو النفس وبه اخرج آدم من الجنة ،

والحسد رائد السوء ومنه قتل قابيلهابيل .

بحار الانوار ، ج 78 ، ص 111

[/]

.
پیامبر اعظم (ص) :


دعایی که غایبی برای غایبی دیگر کند

از همه دعاها زودتر مستجاب میشود.



پیامبر (ص) فرمود: خدا عذاب قبر را از سه دسته از زنان برمی دارد و در روز قیامت با فاطمه دختر رسول خدا (ص) محشور خواهند شد. زنی که بر غیرت شوهرش شکیبایی کند و زنی که در برابر بداخلاقی شوهرش شکیبایی کند و زنی که مهریه اش را به همسرش ببخشد. خدا به هر یک از آنان ثواب هزار شهید می دهد.

[="Arial"][="Black"]مام مجتبى عليه‏السلام از خيل ستارگان پرفروغ است. او به «كريم اهل‏بيت» شهرت دارد. رفتار كريمانه او در سينه تاريخ موج مى‏ زند و جهانيان سرگشته درهم و دينار را به تحير وامى‏ دارد. در بين مردمى كه در چاه دنيا خواهى سقوط كرده ‏اند و براى دستيابى به دنيا، تن به هرنوع خوارى و ذلت مى‏ دهند؛ مطالعه شرح بخشش‌هاى كريمانه امام مجتبى عليه‏السلام خواندنى و شنيدنى است.
ابن شهرآشوب در كتاب مناقب روايت مى‏كند كه: مردى از امام مجتبى عليه‏السلام تقاضاى كمك مالى نمود. حضرت پنجاه هزار درهم و پانصد دينار به او داد. آنگاه فرمود: «برو باربرى بياور تا اين پول‌ها را برايت حمل كند.» مرد، باربرى آورد، حضرت عباى سبز رنگش را به مرد سائل داد و فرمود: «اين كرايه باربر است.»32

‏گاهى امام با ديدن انسان‏هاى بى‏ پناه، خود به نيّات آنها پى مى ‏برد و قبل از اين كه چيزى بطلبند، هدايايى تقديم مى‏ كرد و منتظر اظهار نياز آنها نمى‌نشست
[/]

[="Arial Black"][="Black"]امام زمان(علیه السلام) می فرمایند:
عِلْمُنا عَلى ثَلاثَةِ أَوْجُه: ماض وَغابِر وَحادِث، أَمَّا الْماضی فَتَفْسیرٌ، وَأَمَّا الْغابِرُ فَمَوْقُوفٌ، وَأَمَّا الْحادِثُ فَقَذْفٌ فیِ الْقُلُوبِ، وَنَقْرٌ فی الاَْسْماعِ، وَهُوَ أَفْضَلُ عِلْمِنا، وَلا نَبیَّ بَعْدَ نَبِیِّنا
علم ما اهل بیت(علیهم السلام) بر سه نوع است: علم به گذشته و آینده و حادث. علم گذشته، تفسیر است؛ علم آینده، موقوف است و علم حادث، انداختن در قلوب، و زمزمه در گوش هاست. این بخش، بهترین علم ماست و بعد از پیامبر ما، رسول دیگرى نخواهد بود.
دلائل الإمامة، ص524، ح495 ؛ مدینة المعاجز، ج8، ص105، ح2720 .
[/]

[="Tahoma"][="Black"]

امام على علیه ‏السلام :

جاهِدوا فى سَبیلِ اللّه‏ِ بَأَیدیكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِأَلسِنَتِكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِقُلوبِكُم؛

در راه خدا با دستهاى خود جهاد كنید، اگر نتوانستید با زبانهاى خود و اگر باز هم نتوانستید با قلب خود جهاد كنید.

بحارالأنوار، ج100، ص49، ح23

[/]

امام حسن عسگری علیه السلام:

اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ؛

وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.


سلام علیکم و رحمت الله و برکاته
ان شا الله زمانی که احادیثی که می خواستم این جا قرار بدم تمام شد
منبع اصلی رو می گم
از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «هرگاه خداوند نعمتى به بنده خود دهد و آثار آن نعمت بر آن بنده آشكار شود، او ذاكر (وشاكر) نعمت پروردگار و دوست خداوند ناميده مى‌شود،امّا اگر آثارنعمت در (گفتار وكردار) او ظاهر نشود، دشمن خدا و تكذيب‌كننده نعمت پروردگار شمرده خواهد شد»
[h=5]كافى، ج 6، ص 438، ح 2؛ ميزان الحكمة، ج 10، باب 3911، ح 20431[/h]

در حديثى ديگر فرمود: «هرگاه خداوند نعمتى به بنده‌اش كرامت كند،دوست دارد اثر آن نعمت را بر او ببيند»
[h=5]كافى، ج 6، ص 43، ح 1 و4؛ مكارم الأخلاق، ص 98.[/h]

از امير مؤمنان على عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «همان‌گونه كه به هنگام ملاقات با غريبه‌ها خود را مى‌آراييد تا شما را در بهترين حال ببينند، براى برادران مؤمن نيز خود را بياراييد»
[h=5]كافى، ج 6، ص 439، ح 10؛ مكارم الأخلاق، ص 98[/h]