جمع بندی انجام معجزه توسط امامان
تبهای اولیه
بسم الله الرحمن الرحیم...با سلام... امام حسن(ع) کعبه را جلوی دیدگان مردم به آسمان بلند کرد طوری که مردم از زیرش عبور می کردند و بعد سرجاش قرار داد....مگر معجزه مخصوص پیامبران نیست؟ سند روایت:نوادرالمعجزات:104ح__دلایل الامامه:169ح15__مدینه المعاجز:238/4 ح 21
[=microsoft sans serif]
امام حسن(ع) کعبه را جلوی دیدگان مردم به آسمان بلند کرد طوری که مردم از زیرش عبور می کردند و بعد سرجاش قرار داد....مگر معجزه مخصوص پیامبران نیست؟
باسلام و عرض تبریک به شما و تمامی کاربران محترم
در مورد سوالی که مطرح کردید، توجه به دو نکته مهم و ضروری است.
نکته اول اینکه این حدیث در مجامع اصلی روایی شیعیان ذکر نشده است. این حدیث در چهار کتاب دلایل الامامه(محمد بن جریر طبری. قرن5)، نوادر المعجزات(همو)، مدینه معاجز الائمه(سید هاشم طبرانی. قرن12) و اثبات الهداه(حر عاملی. قرن12) بیان شده است.
دو منبع آخر که از منابع متاخر روایی است و به صورت مستقل منبع محسوب نمیشود. در مورد کتابهای محمد بن جریر باید عرض شود، گرچه کتاب دلایل الامامه به خودی خود ایرادی ندارد، ولی از منابع درجه اول محسوب نمیشود. نویسنده این کتاب معاصر شیخ طوسی و نجاشی بوده است و قاعدتا روایات او می بایست در کتاب تهذیب و استبصار شیخ یا کتابهای متقدم مانند کافی و من لا یحضر نیز ذکر میشد. ولی نشده است. بررسی راویان روایت و صحت و توثیق حدیث نیاز به یک بحث تخصصی دارد که با توجه به نکته بعد، ضرورت چندانی ندارد.
نکته دوم: محتوای این روایت، نیز منافاتی با اعتقادات اسلامی و شیعی ندارد. توضیح اینکه:
معجزه عبارتست از امر خارق العاده ای که همراه با ادعای نبوت و تحدّی است و معارضی هم ندارد. [1] اینکه این کار باید همراه با ادعای نبوت باشد. بنابراین، کارهای خارق العاده ای که به دست اولیاء خداوند انجام میگیرد وکرامت نامیده میشود، از این قبیل نیست. زیرا هیچ یک از اولیای الهی، ادعای نبوت نداشتهاند.
با توجه به این نکته، برفرض سند این روایت صحیح باشد و واقعا این روایت صادق باشد، باز هم ایرادی ندارد. زیرا آنچه مختص پیامبران است، معجزه است و این قبیل کارها که کرامت نامیده میشود، معجزه نیست.
[=microsoft sans serif]
[/HR][=microsoft sans serif][1]. شیخ مفید، النکت الاعتقادیه، ص35
[=microsoft sans serif]
زیرا آنچه مختص پیامبران است، معجزه است و این قبیل کارها که کرامت نامیده میشود، معجزه نیست.
[=microsoft sans serif]با توجه به این نکته، برفرض سند این روایت صحیح باشد و واقعا این روایت صادق باشد، باز هم ایرادی ندارد. زیرا آنچه مختص پیامبران است، معجزه است و این قبیل کارها که کرامت نامیده میشود، معجزه نیست.
[=microsoft sans serif]
با سلام. همانطور که فرمودید، معجزه امری خارق العاده است که همراه با ادعای اینکه عمل از سوی خداست و اثباتگر حجیت فرد است باشد.
اما سؤالی که دارم اینکه آیا امام نباید معجزه بیاورد؟ مثلاً اگر امام زمان ظهور کند، راهی قطعی غیر از معجزه برای اثبات امام زمان بودن دارند؟ ایشان به هر حال تا معجزه نکنند، نه نصرت الهی و نه شباهتش به امور قطعی ذکر شده در روایات، منجر به ایمان نمی شود، زیرا ممکن است این شباهتها اتفاقی باشد، ولی معجزه است که با توجه به هدایتگری خدا، اثبات امامت ایشان است.
با تشکر....ولی بهر حال کرامت امامان هم عجز خلایق رو دنبال داره...از طرفی من فکر نکنم فرق پیامبران با امامان چندین زیاد باشه.....حتی اگه فقط حضرت علی رو بخوایم در نظر بگیریم بر 123999 پیامبر برتری داره و با حضرت محمد صل الله و علیه و آله برابر است(طبق فرمایش خود رسول الله برابر است با او)....حضرت علی انگار یک پیامبر مخفی هست که فقط گفته نشده پیامبر نیست وگرنه اونطور که من علم دارم از همه پیامبران به نظر من سر هست و با حضرت محمد برابر هست...
دردو...
اصلا مقام امامت از پیامبری بالاتره
[="Blue"]این ها یک سری اخبار کذب و اباطیل هست که توسط جاعلان و ایضا غالیان حدیث ساخته شده است ... هرگز ائمه علیهم السلام از این کارهای خارق العاده و عجیب نمیکردند ... حتی امام حسین علیه السلام حاضر نشدند برای حفظ امامت از سپاه جن کمک بگیرند چه برسد به این کارها ... لطفا عاقلانه اندیشه کنید و هر چیزی را نپذیرید[/]
[="Blue"]این ها یک سری اخبار کذب و اباطیل هست که توسط جاعلان و ایضا غالیان حدیث ساخته شده است ... هرگز ائمه علیهم السلام از این کارهای خارق العاده و عجیب نمیکردند ... حتی امام حسین علیه السلام حاضر نشدند برای حفظ امامت از سپاه جن کمک بگیرند چه برسد به این کارها ... لطفا عاقلانه اندیشه کنید و هر چیزی را نپذیرید[/]
این ها یک سری اخبار کذب و اباطیل هست که توسط جاعلان و ایضا غالیان حدیث ساخته شده است ... هرگز ائمه علیهم السلام از این کارهای خارق العاده و عجیب نمیکردند ... حتی امام حسین علیه السلام حاضر نشدند برای حفظ امامت از سپاه جن کمک بگیرند چه برسد به این کارها ... لطفا عاقلانه اندیشه کنید و هر چیزی را نپذیرید
با سلام. هر چند قصد ورود به این بحث را ندارم ولی سه نکته را فقط جهت تلنگر عرض می کنم:
1.شما این ادعای بزرگ که «هرگز ائمه علیهم السلام از این کارهای خارق العاده و عجیب نمیکردند» را بر چه اساسی مطرح می کنید؟ سندی بر عدم وقوع دارید یا اینکه به صرف اینکه امام حسین، به واسطه ی امری خارق العاده لشکر یزید را نابود نکرد چنین نتیجه ای گرفته اید؟
2.خودِ این داستان حضور جنیان برای یاری امام حسین، از سوی گروهی از منتقدین جزء اخبار کذب و اباطیل انگاشته شده است! (البته بنده نظر قطعی نمی دهم.) رجوع کنید به تحریفات در واقعه تاریخی عاشورا، از استاد مطهری(در سخنرانی با همین عنوان یا در کتاب حماسه حسینی)
3.فاعل و عامل معجزه و کرامت و امور خارق العاده ای که از اولیاء الله سر زده است، خودِ خداست، و نه امام یا نبی؛ و امام یا نبی واسطه ای بر اجرای این عمل است. اگر بر خلاف حکمت خدا باشد، واقع نخواهد شد. اینگونه نیست که امام حسین به اراده شخصی و به صورت خودخواسته می توانستند لشکر یزید را ،به گوشه چشمی، در هم بشکنند. این اگر قرار بود رخ بدهد باید از سوی خدا می بود، که خب حکمت خدا بر شهادت امام حسین قرار گرفت، چنانکه بر بسیاری از انبیاء و اولیاء هم چنین امری رخ داد. حکمت خدا، اقتضاء می کرد برخی انبیاء را در مرحله ای با نصرت الهی نجات بدهد، مانند حضرت نوح(سوره مؤمنون، آیات 23 تا 28) و در مراحلی هم اقتضا می کرد، پیامبر شهید شود، مانند انبیائی که اهل کتاب شهیدشان کردند(سوره بقره، آیه 91).
به نام خدا.
در فرض صحت روایت که البته بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار غیر محتمل هست ، آیا امام حسن (ع) ادعای نبوت کردند که به این عمل معجزه گفته بشه؟
ستایشگر :Gol:
[="Blue"]با سلام. هر چند قصد ورود به این بحث را ندارم ولی سه نکته را فقط جهت تلنگر عرض می کنم:1.شما این ادعای بزرگ که «هرگز ائمه علیهم السلام از این کارهای خارق العاده و عجیب نمیکردند» را بر چه اساسی مطرح می کنید؟ سندی بر عدم وقوع دارید یا اینکه به صرف اینکه امام حسین، به واسطه ی امری خارق العاده لشکر یزید را نابود نکرد چنین نتیجه ای گرفته اید؟2.خودِ این داستان حضور جنیان برای یاری امام حسین، از سوی گروهی از منتقدین جزء اخبار کذب و اباطیل انگاشته شده است! (البته بنده نظر قطعی نمی دهم.) رجوع کنید به تحریفات در واقعه تاریخی عاشورا، از استاد مطهری(در سخنرانی با همین عنوان یا در کتاب حماسه حسینی)3.فاعل و عامل معجزه و کرامت و امور خارق العاده ای که از اولیاء الله سر زده است، خودِ خداست، و نه امام یا نبی؛ و امام یا نبی واسطه ای بر اجرای این عمل است. اگر بر خلاف حکمت خدا باشد، واقع نخواهد شد. اینگونه نیست که امام حسین به اراده شخصی و به صورت خودخواسته می توانستند لشکر یزید را ،به گوشه چشمی، در هم بشکنند. این اگر قرار بود رخ بدهد باید از سوی خدا می بود، که خب حکمت خدا بر شهادت امام حسین قرار گرفت، چنانکه بر بسیاری از انبیاء و اولیاء هم چنین امری رخ داد. حکمت خدا، اقتضاء می کرد برخی انبیاء را در مرحله ای با نصرت الهی نجات بدهد، مانند حضرت نوح(سوره مؤمنون، آیات 23 تا 28) و در مراحلی هم اقتضا می کرد، پیامبر شهید شود، مانند انبیائی که اهل کتاب شهیدشان کردند(سوره بقره، آیه 91).
هرگز ائمه علیهم السلام از این کارهای خارق العاده و عجیب نمیکردند
اگر ائمه این کار میکردند پس چرا این قدر مظلوم و بی یاور میماندند ؟؟؟؟؟؟ ههههه ...
پس چرا این همه مردم از امامت روی گردان بودند و ائمه مظلوم بودند همیشه ؟؟؟
ائمه ما علیهم السلام همیشه در طول تاریخ در حال تقیه و خفقان بودند اون وقت امام حسن بیاد وسط مسجد الحرام کعبه خدا را بلند کنه ؟؟!!!! خخخخخخخخخخخخخ واقعا مسخره هست و مسخره تر اعتماد به این اخبار کذب
بسم الله الرحمن الرحیم...با سلام... امام حسن(ع) کعبه را جلوی دیدگان مردم به آسمان بلند کرد طوری که مردم از زیرش عبور می کردند و بعد سرجاش قرار داد....مگر معجزه مخصوص پیامبران نیست؟ سند روایت:نوادرالمعجزات:104ح__دلایل الامامه:169ح15__مدینه المعاجز:238/4 ح 21
سلام علیکم،
معجزه برای اثبات رسالتی از طرف خداست.
رسالت دو نوع است یکی رسالت اصطلاحی و یکی رسالت الهی به معنای همان رسالت و وظیفهی الهی. مثلاً رسولان سورهی یس پیامبر یا رسول اصطلاحی نبودند و ایشان حواریون حضرت عیسی علیهالسلام بودند اگر اشتباه نکنم. یا حتی جایی که خداوند با کلاغی به قابیل دفن جسد برادرش علیهالسلام را یاد میدهد از فرستادن آن کلاغ با عنوان مبعوث کردن [به رسالت] یاد میکند و یا فرشتگان که رسولان خداوند در رساندن کلام خدا یا عذاب دادن کفار بودهاند و ...
هر رسالتی از طرف خداوند در صورت نیاز به اثبات شدن ممکن است توسط معجزه برایش دلیل آورده شود. پیامبر و وصی پیامبر هر دو رسالت دارند و داشتن معجزه هیچ چیز عجیبی نیست ... ائمه علیهمالسلام هم کرامت داشتهاند و هم معجزه و البته تفاوت این دو هم در هدف از ارائهی انهاست، آن مثال خاصی که زدید که از مثال آن هم زیاد است و یکی دو تا نیست در مقام معجزه بوده است، برای آنکه مردم بدانند که خداوند «حیث یجعل رسالته» ...
یا علی
واقعا شما به این اخبار کذب و مسخره که فلان امام فلان کار عجیب جلوی مردم کرد اعتقاد دارید ؟؟؟
اگر متوجه بشوید که درست بوده و شما تا کنون نمیدانستهاید اولین چیزی است در تمام عمرتان که مطمئن بودید نمیتواند درست باشد و بعد متوجه شدهاید که درست است و اصلاً اگر اینطور نباشد اشکال دارد؟
اگر ائمه این کار میکردند پس چرا این قدر مظلوم و بی یاور میماندند ؟؟؟؟؟؟
مطابق با زیارت جامعه آنها «باب مبتلی به الناس» هستند، مردم به ایشان و در مورد ایشان و حقوق ایشان آزمایش میشوند. در صلوات شعبانیة داریم که:
اوجبت حقوقهم و فرضت طاعتهم و ولایتهم ...
واجب و حرام بر اساس ایشان تعریف میشود، اگرچه خوبی کردن به پدر و مادر یا دستگیری از فقیر یا محبت کردن به یتیم باشد ...، ایشان اصل خیر هستند و هر خیری از فروع ایشان است ... دشمنان ایشان اصل شر هستند و هر قبیحی از فروع ایشان است
[=microsoft sans serif]ولی بهر حال کرامت امامان هم عجز خلایق رو دنبال داره
باسلام
بحث از عجز خلائق به تنهایی نیست، بلکه معجزه علاوه بر عجز خلائق، دو شرط دیگر نیز دارد. دوباره دقت کنید:
معجزه عبارتست از امر خارق العاده ای که همراه با ادعای نبوت و تحدّی است و معارضی هم ندارد
از طرفی من فکر نکنم فرق پیامبران با امامان چندین زیاد باشه.....حتی اگه فقط حضرت علی رو بخوایم در نظر بگیریم بر 123999 پیامبر برتری داره
بحث بر سر شخصیت حقوقی این افراد و مسئولیتی است که از جانب خداوند بر عهده میگیرند. نه شخصیت معنوی و نه مقایسه رتبه مسئولیتی که برعهده دارند.
بر این اساس، حضرت علی(ع) گرچه بر اساس احادیث از خیلی از پیامبران برتر است، اما با این حال، پیامبر نیستند بلکه مسئولیت امامت را دارند. هرچند مقام امامت بالاتر از نبوت و سنگین تر از آن است.
و با حضرت محمد صل الله و علیه و آله برابر است(طبق فرمایش خود رسول الله برابر است با او)
حضرت علی(ع) از نظر مقام معنوی، برابر با پیامبر اسلام(ص) نیستند، بلکه حضرت رسول، برترین و کامل ترین انسان و کامل ترین خلائق است. و حضرت علی(ع) بعد از ایشان قرار دارد. خود ایشان در روایتی در مقابل کسی که با نگاه به جایگاه ایشان، به خطا افتاده بود و حضرت را نبی میپنداشت، فرمود: وای بر تو، من بنده ای از بندگان محمد(ص) هستم.
« فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَ فَنَبِيٌّ أَنْتَ فَقَالَ وَيْلَكَ إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ مُحَمَّدٍ ص»(1)
ـــــــــــــــ
1. الکافی، ج1، ص90(ط. اسلامیه)
[=microsoft sans serif]شما ادعای بزرگی کردید که عمل پیامبران را به ائمه نسبت دادید ... معجزه و امور خارق العاده مخصوص انبیا هست یا ائمه ؟؟؟؟؟ واقعا شما به این اخبار کذب و مسخره که فلان امام فلان کار عجیب جلوی مردم کرد اعتقاد دارید
باسلام
همانطور که عرض شد، امامان نیز گاهی از این قبیل کارهای خارق العاده انجام میدادند، اما با این حال کسی تصور نمیکرد که آنان پیامبر هستند، زیرا نشانه پیامبری، صرف انجام کار خارق العاده نیست، بلکه باید همراه با تحدی و ادعای نبوت باشد.
اگر ائمه این کار میکردند پس چرا این قدر مظلوم و بی یاور میماندند ؟؟؟؟؟؟ ههههه ... چرا امام حسن یکی یار هم براش نموند ؟؟اصلا چرا ائمه باید این کارهای عجیب کنند ؟؟؟؟ چی بخوان ثابت کنن ؟؟ امامت ؟؟
انجام معجزه، به دلیل این نبوده که مظلومیت آن پیامبر برطرف شود. پیامبران که این همه معجزه آوردند نیز مظلوم بودند.
معجزه برای اثبات صدق و راستی ادعای پیامبران در ارتباط با عالم غ یب است.
انجام کرامات از جانب امامان نیز برای اثبات امامتشان نیست. امامت ایشان با ادله نقلی اثبات میشود نه انجام کرامات.
انجام این قبیل کارها نیز فی نفسه هیچ اشکالی ندارد و هیچ دلیل عقلی و نقلی برای انکار انجام این قبیل کارها از جانب امامان نداریم که هیچ، دلیل های نقلی بر اثبات آن داریم.
ان چه از اخبار معتبره به ما رسیده است حاکی بر این است که فقط امام زمان علیه السلام هست که از امور خارق العاده در وظائف امامت بهره میجوید و لا غیر ....ائمه ما علیهم السلام همیشه در طول تاریخ در حال تقیه و خفقان بودند اون وقت امام حسن بیاد وسط مسجد الحرام کعبه خدا را بلند کنه ؟؟!!!!
مابقی ائمه نیز از این قبیل کارها انجام میداند. تنها تفاوت یازده امام و امام زمان(علیهم السلام) در این است که امام زمان از این قابلیت و قدرت برای اداره جامعه استفاده میکنند.
خخخخخخخخخخخخخ واقعا مسخره هست و مسخره تر اعتماد به این اخبار کذب
لطفا دیگران را برای هیچ کار یا اعتقادی مسخره نکنید. شما نقد خود را بنویسید و توهین نفرمایید.
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُم»(سوره حجرات. آیه11)
موفق باشید.
[=microsoft sans serif]رسالت دو نوع است یکی رسالت اصطلاحی و یکی رسالت الهی به معنای همان رسالت و وظیفهی الهی. مثلاً رسولان سورهی یس پیامبر یا رسول اصطلاحی نبودند و ایشان حواریون حضرت عیسی علیهالسلام بودند اگر اشتباه نکنم. یا حتی جایی که خداوند با کلاغی به قابیل دفن جسد برادرش علیهالسلام را یاد میدهد از فرستادن آن کلاغ با عنوان مبعوث کردن [به رسالت] یاد میکند و یا فرشتگان که رسولان خداوند در رساندن کلام خدا یا عذاب دادن کفار بودهاند و ...
دوست عزیز، رسالت از جهت لغت با رسالت اصطلاحی تفاوت دارد.
لطفا این دو را با هم خلط نکنید.
رسالت اصطلاحی عبارت است از مسئولیتی از جانب خداوند که شخص رسول پیام خداوند را از طریق وحی گرفته و به مردم منتقل میکند.
هر رسالتی از طرف خداوند در صورت نیاز به اثبات شدن ممکن است توسط معجزه برایش دلیل آورده شود. پیامبر و وصی پیامبر هر دو رسالت دارند و داشتن معجزه هیچ چیز عجیبی نیست ... ائمه علیهمالسلام هم کرامت داشتهاند و هم معجزه و البته تفاوت این دو هم در هدف از ارائهی انهاست، آن مثال خاصی که زدید که از مثال آن هم زیاد است و یکی دو تا نیست در مقام معجزه بوده است، برای آنکه مردم بدانند که خداوند «حیث یجعل رسالته» ...
وصی، دارای رسالت اصطلاحی نیست، هرچند رسولی ازجانب پیامبر قبلی است.
معجزه نیز مختص به پیامبران است.
لطفا به اصطلاح دقت کنید.
معجزه، عملی خارق العاده است که پیامبران برای اثبات صدق ادعای خود انجام میدهند. همراه با تحدی و ادعای نبوت است و معارضی نیز ندارد.
این عمل، مخصوص پیامبران است.
خخخخخخخخخخخخخ واقعا مسخره هست و مسخره تر اعتماد به این اخبار کذب
سلام اقای ملکوت مسخره نکنید که خیلی بد است شما دارید قریب به 400میلیون شیعه توهین می کنید واقعا چگونه جواب می دهید .نمی دانم مرجع ضمیر این به کدام اخبار بر می گردد اگر به تمام اخبار بر می گردد که به نظر بنده این سلوک برایتان خوب نیست اگر به همه بر نمی گردد ابروی مومن ارزش دارد نمی شه با برزیدل از روش رد شد ان هم با اینک خودتان ادعا می کنید من شیعه هستم به برادر شیعه خودتان توهین می کنید داستان حضرت موسی ع و جنگ دو قبیله هم فیلمش را درست کردند به گمانم هم در قران است!!!فهل من مدکر ؟؟
خوب قالوا أتتخذنا هزوا ما را مسخره می کنی؟؟ قال أعوذ بالله أن أكون من الجاهلين پناه می برم به خدا که از جاهلین باشم. هر کس کسی را مسخره کرد بدان که جاهل است
سروره بقره ایه 67
اقای ملکوت فاین تذهبون کجا می روید ؟؟
[=microsoft sans serif]
دوست عزیز، رسالت از جهت لغت با رسالت اصطلاحی تفاوت دارد.
لطفا این دو را با هم خلط نکنید.
رسالت اصطلاحی عبارت است از مسئولیتی از جانب خداوند که شخص رسول پیام خداوند را از طریق وحی گرفته و به مردم منتقل میکند.[=microsoft sans serif]
وصی، دارای رسالت اصطلاحی نیست، هرچند رسولی ازجانب پیامبر قبلی است.
معجزه نیز مختص به پیامبران است.
لطفا به اصطلاح دقت کنید.
معجزه، عملی خارق العاده است که پیامبران برای اثبات صدق ادعای خود انجام میدهند. همراه با تحدی و ادعای نبوت است و معارضی نیز ندارد.
این عمل، مخصوص پیامبران است.
سلام علیکم استاد،
وصی یعنی سفارش شده؟ اگر اینطور باشد یعنی سفارش پیامبر قبلی در مورد او تنها برهان برای پذیرش اوست؟
داشتن اعجاز برای اثبات امامت منع عقلی یا روایی دارد؟
حقیر معمولاً خیلی خودم را درگیر اصطلاحات نمیکنم، یعنی درگیر که باید شد چون در غیر این صورت از فهم کتابهای علما محروم میمانم ولی منظورم این است که رویشان قسم نمیخورم تا از طرف معصوم استفاده نشده باشد. این بحث اعجاز داشتن امامان را اما در روایات شیعه دارای اعتبار دیدم. مثلاً:
- در زمان رسول خدا صلاللهعلیهوآله ماجرای حرف زدن گرگ به اعتراف گرگ در میان اصحاب به وصایت امیرمؤنان علیهالسلام ختم شد، معجزهی رسول خدا بود ولی نه برای اثبات رسالت خود که برای اثبات وصایت امامالمتقین علیهالسلام،
- یا معجزهی صحبت کردن اصحاب کهف با تنها امیر مؤمنان علیهالسلام در میان محبین و منافقین حاضر که به دستور رسول خدا صلاللهعلیوآله با حضرت همراه شده بودند و البته زمانی که امیر مؤمنان آن گروه را به غار اصحاب کهف رساندند پیامبر خدا صلاللهعلیهوآله در مدینه باقی مانده بودند، حضرت امیر این کار را برای اثبات وصایت خود کردند اگرچه در زمان حیات رسول خدا بود و ابتدائا هم به دستور رسول خدا بوده است.
- بردن شیعیان خاص خود به سرزمینی و نشان دادن بزرگتر از معجزهی حضرت صالح علیهالسلام به مثلاً سلمان برای محکمتر شدن ایمان او، اگر اشتباه یادم نمانده باشد. درست است که این نشانه در مقابل تکذیبکنندگان و ناباوران نبوده است اما اگر برای محکم کردن ایمان مؤمنی باشد هم هنوز وجهی از نشانه از طرف خدا بودن را دارد. معجزه در زبان قرآن نشانه است و هر نشانهای از طرف خدا کارش برای کفار اتمام حجت است و برای مؤمنان باعث تثبیت ایمانشان میشود، مثل قرآن که با هر سورهای که نازل میشد ایمان مؤمنان به خدایی بودن آن تقویت میشد.
- مثل معجزاتی که امام زمان علیهالسلام برای اتمام حجت بر کافران میآورند و آن نشان دادن معجزات تمام انبیاء گذشته است برای کسانی که منکر آنها باشند، به طور خاص در روایت مبارکه داریم که شخصی میآید و از امام زمان علیهالسلام دیدن معجزهی حضرت ابراهیم علیهالسلام را میخواهد که آتش برایشان گلستان شد، امام زمان علیهالسلام هم دستور به ایجاد آتش بزرگی میزنند و بعد آن معجزه را برای آن مرد نشان میدهند اما او باز ایمان نمیآورد و ...
- اصلاً همینکه در ۲۳ رمضان سال ظهور آسمان به صدا در میآید معجزه نیست برای اثبات حقانیت اهل بیت علیهمالسلام که شیطان سعی میکند در آخر روز آن را خنثی کند؟ یا اینکه امام زمان علیهالسلام در زمان ظهور ندا میدهند و همه آن ندا را میشنوند؟ یا ... یا اینکه عصای حضرت موسی علیهالسلام جزء میراث انبیاء است که همراه حضرت است، یا لباس حضرت ابراهیم علیهالسلام ... اینها چه دلیلی دارد که در اختیار حضرت باشد اگر بنایی به استفاهی از آنها نباشد؟
حالا از این روایات بگذریم، اصلاً چه استبعاد عقلی وجود دارد که وقتی وصی در زمان خودش حجت خداست بر مردم برای ایشان نشانهای از طرف خدا هم داشته باشد، برای اتمام حجت بر کافران و برای محکمتر شدن ایمان مؤمنان؟ آیا برای نشانه نداشتن وصی و امام از طرف خدا دلیل عقلی یا نقلی داریم؟
با تشکر،
یا علی
با سلام. همانطور که فرمودید، معجزه امری خارق العاده است که همراه با ادعای اینکه عمل از سوی خداست و اثباتگر حجیت فرد است باشد.اما سؤالی که دارم اینکه آیا امام نباید معجزه بیاورد؟ مثلاً اگر امام زمان ظهور کند، راهی قطعی غیر از معجزه برای اثبات امام زمان بودن دارند؟ ایشان به هر حال تا معجزه نکنند، نه نصرت الهی و نه شباهتش به امور قطعی ذکر شده در روایات، منجر به ایمان نمی شود، زیرا ممکن است این شباهتها اتفاقی باشد، ولی معجزه است که با توجه به هدایتگری خدا، اثبات امامت ایشان است.
با سلام. جناب صدیق جواب من را ندادید.
فرمود: وای بر تو، من بنده ای از بندگان محمد(ص) هستم
سلام
دو سوال از کارشناس محترم دارم.
1 - در واقع ما امام زمان که ظهور گردند رو هم باید بر اساس دلایل نقلی بشناسیم؟
2 - دقیقا تفاوت کرامت با معجزه چیه؟تنها تفاوتش توی ادعای نبوت هست؟
3 - چرا اءمه این کرامات رو انجام میدادند؟مثلا همین مورد پست اول اگر درست باشد علت انجام دادنش از جانب حسن ابن علی علیه السلام چی هست؟
4 - چرا امامان برای اثبان امامتشون از همین کرامات استفاده نکردند؟مثل پیامبرا که از معجره برای اثبات نبوت استفاده کردند
[="Tahoma"][="Navy"]بسم الله الرحمن الرحیم...با سلام... امام حسن(ع) کعبه را جلوی دیدگان مردم به آسمان بلند کرد طوری که مردم از زیرش عبور می کردند و بعد سرجاش قرار داد....مگر معجزه مخصوص پیامبران نیست؟ سند روایت:نوادرالمعجزات:104ح__دلایل الامامه:169ح15__مدینه المعاجز:238/4 ح 21
سلام
معجزه به ادعای نبوت خاص پیامبران است نه هر امر خارق العاده متصل به غیب عالم
یا علیم[/]
این ها یک سری اخبار کذب و اباطیل هست که توسط جاعلان و ایضا غالیان حدیث ساخته شده است ... هرگز ائمه علیهم السلام از این کارهای خارق العاده و عجیب نمیکردند ... حتی امام حسین علیه السلام حاضر نشدند برای حفظ امامت از سپاه جن کمک بگیرند چه برسد به این کارها ... لطفا عاقلانه اندیشه کنید و هر چیزی را نپذیرید
باید تفکیک کنیم بین جایی که انبیاء، یا اهل بیت(ع) به دنبال اثبات نبوت یا امامت خود بوده اند و بین جایی که نقش یک الگوی را برای مردم ایفا نموده اند. بدون شک ائمه(ع) دارای افعال خارق العاده بوده اند و روایت در این باره فراوان است: مانند امر امام رضا(ع) به عکس شیر روی پرده و تبدیل شدن آن به شیر واقعی و...(امالی صدوق، ص148) یا ورود امام هادی(ع) به قفس شیرها ونوازش آنها(بحار الانوار، ج50، ص149) و...
اما باید توجه داشت امور خارق العاده و معجزه تنها برای اثبات ادعاست اما در جایی که نیاز به الگو گرفتن و پیروی مردم بوده است از انجام امور خارق العاده امتناع می ورزیدند تا حرکتشان بتواند الگویی برای مردم باشد، مانند حرکت سید الشهدا(ع) که حضرت با یک حرکت طبیعی از ناحیه یک انسان مومن ، شجاع و سیاستمدار به ما نشان دادند که در دفاع از دین باید چگونه عمل نمود، و دعوت جنیان را نپذیرفتند. بدیهی است اگر در این جریان امر خارق العاده ای از ایشان سر می زد یا ایشان از قدرت ماورائی خودشان استفاده میکردند دیگر برای ما قابل الگو نبود. به همین خاطر است که امروزه بزرگان میگویند یکی از آفات و مفاسد نقل ماجرای کربلا، ماورائی جلوه دادن آن است.
مگر معجزه مخصوص پیامبران نیست؟
با عرض سلام
معجزه، مخصوص پيامبران نيست،
استاد جوادي آملي در ذيل آيه 46 آل عمران ميفرمايد:
«کار خارق عادت اگر با تحدّي و دعوي همراه باشد معجزه است وگرنه کرامت است (به نقل از الميزان، 243/1)
بنابراين کارهاي خارق عادت ائمّه عليهمالسلام براي اثبات امامت، معجزه است،
امّا اگر تنها براي رفع نيازي مثل سيراب کردن تشنه يا رفع گرسنگي از کسي باشد کرامت است.
بر اساس برخي از کتابهاي کلامي، معجزه به جريان تحدّي نبوّت اختصاص ندارد و براي اثباتِ امامتِ ادّعا شده نيز به کار ميرود (به نقل از البراهين القاطعه، 27/3)»
[="Navy"]سبحان الله
حدیثی که در اصول کافی آمده جعلیه؟
صرف اينکه يک حديث در اصول کافي باشد براي حجّيّت و اعتبارش کافي نيست،
مرحوم مجلسي در شرح اين حديث مينويسد: سندش مجهول است و آخرش هم مرسل.[/]
صرف اينکه يک حديث در اصول کافي باشد براي حجّيّت و اعتبارش کافي نيست،مرحوم مجلسي در شرح اين حديث مينويسد: سندش مجهول است و آخرش هم مرسل
سبحان الله
صرف اینکه فرض کنیم که حرف شم درست باشد که باید به کارشناسش ارجا داده شود...یک امام هیچگاه مساوی خاتم پیامبران نیست و تمامی شیعه باور دارند پیامبر از تمام ائمه افضل و مقامش بالاتر است
صرف اینکه فرض کنیم که حرف شم درست باشد که باید به کارشناسش ارجا داده شود...
حرف حرف من نبود دوست عزيز، اصلا من کسي نيستم که حرفي داشته باشم، حرف حرف علاّمه مجلسي بود که غوّاص بحار انوار علوم و معارف اهل بيت است.
در ضمن اين لزوم ارجاع به کارشناس شامل اون ادّعاي شما هم ميشه که گفتيد هيچ حديثي در اصول کافي نميتونه جعلي باشه.
تمامی شیعه باور دارند پیامبر از تمام ائمه افضل و مقامش بالاتر است
بلي اين يه مطلب ديگه است که بحثي روي اين نداريم. بحث سر اون ادّعاي شما بود.
مفاد «أنا عبد من عبيد محمّد» موجّه است. منظور از عبد در اين جمله، مطيع و خادم است.
اين جمله نشانگر کمال تواضع و نهايت محبّت أميرالمؤمنين نسبت به وجود مقدّس رسول گرامي است.
[="Blue"]اولا ههههه خوب نیست استقلال پیروزی نیست که بخندیم به هر دو چون خنده دارند...بحث سر دو مقام با ارزش است...امام و پیامبر....اگر شما میگی چرا مظلوم و بی یاورند....منم میگم از فاصله یک صبح تا شب کلی پیامبر بشهادت می رسوندن...این به اون در... کل خلقت معجزه است و اعتراف همگان بر اعجاز قدرت خدا بجبر وجود دارد اما بسبب بدست آوردن شهوات حرام از هر طریقی اکثر انسان ها اصلا بخدا نزدیک نیستند و بسیار دورند و حرمت خدا زیر پاهانهفته شده.... دوست عزیز شما داری از قلبت (پیامبری) دفاع می کنی اما با مسخره کردنات داری عقلت (امامت) رو خراب می کنی.... خفقان چه واژه ای که به کار می بری؟ لعنت کن شیطان کثیف رو و بخدا پناه ببر.... من خودم از امام حسین در همین عصر حاضر زنده شدن مرده دیدم هیچ کس هم غیر از من و مرده آنجا نبود ظهر عاشورا هم بود....پس هیچ بعید نیست عظمت امامان بیش از حد تصور ماست....پیامبری و امامات بهانه و اسم است مهم بندگی است....مگه نشده بدونی مثلا یک بچه بیشتر از سن خودش می دونه یا مثلا طرف 23 سالشه اما از دانشمندان هم بیشتر می دونه حتی از علمای قرآن هم بیشتر می دونه....این یعنی هرکس پیامبر باشد دلیل بر این نیست که امام از او کمتر است...برای مثال عظمت حضرت علی بقدری بالا است و جا افتاده است که زبان زد خاص و عام است در جهان و هر انسان پاک سیرتی دوست داره از او عجایب اخلاقی خلق و خوی او یاد کنه که چقدر شبیه پیامبر اکرمه....
من خودم که یک انسان معمولی هستم تا بحال برام معجزه رخ داده که مرده برام زنده شده به شفاعت امام حسین.....حالا ائمه نداشته باشند؟ امامان و پیامبران بر کل خلقت احاطه کامل دارند و حتی با یک اشاره می توانند کل خلقت رو نابود کنند از ظلم ریشه کن کنند....اما چون دنیای اختیار و امتحانه هرکاری را نمی کنند...اما معجزه داشتند امامان...اصلا خود وجود امامان معجزه است...تمام حرف های آنها معجزه هست که انسانی غیر از این 12 امام توانایی آن را ندارد....بی شک معجزه مخصوص پیامبران نیست و نه تنها امامان دارند بلکه شامل انسان معمولی هم می شود منتها انسانی که واقعا با خدا باشد...(مثلا آیت الله بهجت)
[="Blue"] اگر متوجه بشوید که درست بوده و شما تا کنون نمیدانستهاید اولین چیزی است در تمام عمرتان که مطمئن بودید نمیتواند درست باشد و بعد متوجه شدهاید که درست است و اصلاً اگر اینطور نباشد اشکال دارد؟ مطابق با زیارت جامعه آنها «باب مبتلی به الناس» هستند، مردم به ایشان و در مورد ایشان و حقوق ایشان آزمایش میشوند. در صلوات شعبانیة داریم که:
اوجبت حقوقهم و فرضت طاعتهم و ولایتهم ...
واجب و حرام بر اساس ایشان تعریف میشود، اگرچه خوبی کردن به پدر و مادر یا دستگیری از فقیر یا محبت کردن به یتیم باشد ...، ایشان اصل خیر هستند و هر خیری از فروع ایشان است ... دشمنان ایشان اصل شر هستند و هر قبیحی از فروع ایشان است
خدا پدرت بیامرزه .. خودت داری میگی ولایت امری بوده که مردم بدان امتحان بشوند پس دیگه این امورات عجیب از منقولات چیه که بدان اعتماد میکنید ؟؟؟!!!!
از یک طرف امام مجتبی تشریف بیارن بیت الله المعظم بلند کنن !!!!!!! از سویی مردم مشاهده کنن !!!! و بعد هم امتحان شوند !!!!
ما در حقانیت ائمه علیهم السلام و سایر مقامات معنوی ایشان شک نداریم ولی دلیلی هم نداره این گونه منقولات را در حق ایشان بپذیریم که با عقل و سایر مسائل همچون تقیه و مظلومیت انان در طول تاریخ تناقض داره ...[/]
[="Blue"]سلام اقای ملکوت مسخره نکنید که خیلی بد است شما دارید قریب به 400میلیون شیعه توهین می کنید واقعا چگونه جواب می دهید .نمی دانم مرجع ضمیر این به کدام اخبار بر می گردد اگر به تمام اخبار بر می گردد که به نظر بنده این سلوک برایتان خوب نیست اگر به همه بر نمی گردد ابروی مومن ارزش دارد نمی شه با برزیدل از روش رد شد ان هم با اینک خودتان ادعا می کنید من شیعه هستم به برادر شیعه خودتان توهین می کنید داستان حضرت موسی ع و جنگ دو قبیله هم فیلمش را درست کردند به گمانم هم در قران است!!!فهل من مدکر ؟؟
خوب قالوا أتتخذنا هزوا ما را مسخره می کنی؟؟ قال أعوذ بالله أن أكون من الجاهلين پناه می برم به خدا که از جاهلین باشم. هر کس کسی را مسخره کرد بدان که جاهل است
سروره بقره ایه 67
اقای ملکوت فاین تذهبون کجا می روید ؟؟
جناب بنده کسی مسخره نکردم لطفا گرد و خاک هوا نکنید ! بنده اعتماد به احادیثی که باعث تضعیف مکتب اهل بیت علیهم السلام در دیدگاه عقلا و مسلمین میشود را عرض کردم
بنده گفتم این احادیث ! نگفتم همه احادیث ! برای چه دقت نمیکنی ؟؟؟
شما که خود را شیعه مخلص ! میدانی باید بدانی که نقل اینگونه امورات علاوه بر عقل با مسلمات مخالفت دارد .. ائمه همیشه در انزوا و تقیه بودند و هیچ وقت از اموراتی که بخواهد خارج از مسائل عادی و طبیعی باشد استفاده نمیفرمودند و مامور به علم ظاهر بودند نه علم باطن ! و هیچ دلیلی هم نداشت این گونه امور را برای مردم انجام دهند زیرا مدعی نبوت نبودند که معجزه نشان دهند و بی ادعا هم این گونه امور انجام دادن لغو و به دور از شان و مقام اهل البیت علیهم السلام است ... لطفا متذکر شوید[/]
[=microsoft sans serif]این حدیث گویا جعلیه چون حضرت علی هرگز نمیگه من بنده ی بنده ی خدا هستم بلکه فقط میگه من بنده ی خدا هستم...من چند تا حدیث خوندم که خود حضرت محمد فرموده حضرت علی تماما با من برابر است جز نبوت....حالا شما که می گی نبوت پایین تر از اماماته اینطوری با این حدیث حضرت علی بالاتر م میره
این حدیث در مصادر روایی شیعه نقل شده و از نظر سندی هیچ ایرادی ندارد.
اما مراد از بنده نیز این است که هیچگاه به حد و اندازه و مقام ایشان نمیرسم. همانطور که از ابتدای حدیث مشخص است.
[=microsoft sans serif]حالا از این روایات بگذریم، اصلاً چه استبعاد عقلی وجود دارد که وقتی وصی در زمان خودش حجت خداست بر مردم برای ایشان نشانهای از طرف خدا هم داشته باشد، برای اتمام حجت بر کافران و برای محکمتر شدن ایمان مؤمنان؟ آیا برای نشانه نداشتن وصی و امام از طرف خدا دلیل عقلی یا نقلی داریم؟
باسلام خدمت شما
آوردن اعجاز به معنای لغوی، یعنی کاری که دیگران به صورت عادی از انجام آن عاجز باشند،از سوی امام معصوم، هیچ استبعاد عقلی ندارد که هیچ، واقع هم شده است. به همین جهت این کارهای بزرگان و پیشوایان دین را کرامت می نامیم.
اینکه بنده اصرار دارم تا طبق اصطلاح صحبت کنیم، بدین جهت است که اولا بحثها با نزاع بی ثمر به بیراهه کشیده نشود.
[=microsoft sans serif]اما سؤالی که دارم اینکه آیا امام نباید معجزه بیاورد؟ مثلاً اگر امام زمان ظهور کند، راهی قطعی غیر از معجزه برای اثبات امام زمان بودن دارند؟ ایشان به هر حال تا معجزه نکنند، نه نصرت الهی و نه شباهتش به امور قطعی ذکر شده در روایات، منجر به ایمان نمی شود، زیرا ممکن است این شباهتها اتفاقی باشد، ولی معجزه است که با توجه به هدایتگری خدا، اثبات امامت ایشان است.
باسلام
معجزه راهی برای اثبات نبوت است نه امامت.
بنابراین هیچ امامی برای اثبات مدعای خویش، نیازمند معجزه نیست، بلکه اثبات امامت ایشان به واسطه نقلهای متواتر نبوی صورت گرفته است.
اما این بدان معنا نیست که ائمه(علیهم السلام) هیچگاه از این کارهای خارق العاده نداشته یا نخواهند داشت، بلکه به این معناست که از ان کارها برای اثبات امامت خویش استفاده نمیکنند.
[=microsoft sans serif]
باسلام
معجزه راهی برای اثبات نبوت است نه امامت.
بنابراین هیچ امامی برای اثبات مدعای خویش، نیازمند معجزه نیست، بلکه اثبات امامت ایشان به واسطه نقلهای متواتر نبوی صورت گرفته است.
اما این بدان معنا نیست که ائمه(علیهم السلام) هیچگاه از این کارهای خارق العاده نداشته یا نخواهند داشت، بلکه به این معناست که از ان کارها برای اثبات امامت خویش استفاده نمیکنند.
با سلام. بدون شک منظورتان از امام، امامانی است که خود رسول نبوده اند. خب با این حساب، فرض کنید فردا حضرت مهدی ظهور کند؛ قرار است مردم چگونه ایشان را بدون معجزه بشناسند؟
[="Navy"]معجزه راهی برای اثبات نبوت است نه امامت.
بنابراین هیچ امامی برای اثبات مدعای خویش، نیازمند معجزه نیست،...
با سلام
معجزه، مخصوص پيامبران نيست،
استاد جوادي آملي در ذيل آيه 46 آل عمران ميفرمايد:
«کار خارق عادت اگر با تحدّي و دعوي همراه باشد معجزه است وگرنه کرامت است (به نقل از الميزان، 243/1)
بنابراين کارهاي خارق عادت ائمّه عليهمالسلام براي اثبات امامت، معجزه است،
امّا اگر تنها براي رفع نيازي مثل سيراب کردن تشنه يا رفع گرسنگي از کسي باشد کرامت است.
بر اساس برخي از کتابهاي کلامي، معجزه به جريان تحدّي نبوّت اختصاص ندارد و براي اثباتِ امامتِ ادّعا شده نيز به کار ميرود (به نقل از البراهين القاطعه، 27/3)»
[/]
[="Navy"]این حدیث در مصادر روایی شیعه نقل شده و از نظر سندی هیچ ایرادی ندارد.
راوي اين حديث، شخصي به نام أبو الحسن موصلي است، خب اين ابو الحسن موصلي کيست؟![/]
واااخدا !! دیگه علنا به خداوند شرک میبندید !بگذارید لا اقل شرکی که بدان جامعه عوام ما مبتلا شده است در خفا بماند خواهشا ان را این قدر ظاهر بیان نکنید ... خداوند محیی و ممیت است نه امام حسین !!! حضرت عیسی علیه السلام هم من باب معجزه و برای احقاق حق و اثبات توحید این کار باذن الله کردند ... امام حسین برای چی بکنند ؟؟؟
راوي اين حديث، شخصي به نام أبو الحسن موصلي است، خب اين ابو الحسن موصلي کيست؟!
شما حالت خوبه؟ بله منم گفتم امام حسین مثل حضرت عیسی با قدرت خدا برام زنده کرد مرده رو....اگه دقت کنی گفتم با شفاعت امام حسین زنده شد و شفاعت هم یعنی از قدرت خدا زنده شده....
سلام مومن
داستان رو تعریف کن ما هم بدونیم این معجزه رو.برای من جالب شد
سلام مومن
داستان رو تعریف کن ما هم بدونیم این معجزه رو.برای من جالب شد
البته مصادیق آن مثل قضیه معجزه ای که نقل کردیدباید درجای خودش مورد کنکاش قرار بگیرد ...
[="Blue"]بندگی در این حدیث بندگی به معنای عبودیت در برابر خالق نیست بلکه به معنای اعتباری ان یعنی غلام و برده میباشد ... در قران کریم ایه 178 البقره خداوند میفرماید : العبد بالعبد .... عبد در این ایه و در این حدیث به معنای برده و غلام است و این حدیث بیش از هر چیزی از نظر درایه و فقه الحدیث محبوب و قابل قبول است زیرا شکی نیست که حضرت علی علیه السلام از نظر مقام با پیامبر یکی نیستند و از سویی محبت ان حضرت و طرح سوال سائل ایجاد این جمله را از سوی حضرت اقتضا میکرد ....[/]
جالبه یک حدیث از قدرت و معجزه ی عجیب امام صادق امروز خوندم که امام صادق خورشید رو کاملا خاموش کرده و دوباره روشن کرده و ذکر شده در این روایت که تمام دنیا این معجزه رو دیدند.... سند: نوادر المعجزات 138 ح 5 - دلایل امامه 249 ح 5 - مدینه المعاجز 215/5 ح 7
[=microsoft sans serif]با سلام. بدون شک منظورتان از امام، امامانی است که خود رسول نبوده اند. خب با این حساب، فرض کنید فردا حضرت مهدی ظهور کند؛ قرار است مردم چگونه ایشان را بدون معجزه بشناسند؟
باسلام
دوستان عزیز بنده در بخشهای قبل پاسخ این بیان شما را دادم. لطفا به استفاده از اصطلاحات دقت کنید تا موجب نزاع بی ثمر اشتراک لفظی نشوید.
آوردن اعجاز به معنای لغوی، یعنی کاری که دیگران به صورت عادی از انجام آن عاجز باشند،از سوی امام معصوم، هیچ استبعاد عقلی ندارد که هیچ، واقع هم شده است. به همین جهت این کارهای بزرگان و پیشوایان دین را کرامت می نامیم.
اینکه بنده اصرار دارم تا طبق اصطلاح صحبت کنیم، بدین جهت است که اولا بحثها با نزاع بی ثمر به بیراهه کشیده نشود.
موفق باشد.
[=microsoft sans serif] استاد جوادي آملي در ذيل آيه 46 آل عمران ميفرمايد: «کار خارق عادت اگر با تحدّي و دعوي همراه باشد معجزه است وگرنه کرامت است (به نقل از الميزان، 243/1)معجزه، مخصوص پيامبران نيست،
باسلام
؟؟!!!
شما از یک طرف مدعی هستید که معجزه مخصوص پیامبران نیست، بعد برای اثبات مدعایتان به کلام استاد جوادی آملی استناد میکنید درحالیکه ایشان کرامت را برای ائمه اثبات کردند نه معجزه را.
دوست عزیز.
معجزه اصطلاحی بامعجزه لغوی فرق دارد.
موفق باشید.
[=microsoft sans serif]بنابراين کارهاي خارق عادت ائمّه عليهمالسلام براي اثبات امامت، معجزه است
این بنابراین را از کجای کلام ایشان به دست اوردید.
لطفا طبق اصطلاح صبحت کنید
هم معجزه مخصوص پیامبر است و هم تحدی.
با سلام. جناب صدیق، با تشکر از پاسخگویی شما. بنده بالاخره متوجه نشدم، شما قبول دارید که امام هم معجزه می کند یا فقط کرامت را برای امام قبول دارید؟
[=microsoft sans serif]راوي اين حديث، شخصي به نام أبو الحسن موصلي است، خب اين ابو الحسن موصلي کيست؟!
این شخص با اینکه در منابع رجالی به صورت مستقیم مورد توثیق قرار نگرفته است ولی با توجه به اینکه احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی از او نقل کرده و او از اصحاب اجماع مورد اطمینانی است که جز از ثقه روایت نمیکند، بنابراین مورد توثیق عام قرار گرفته است.
با مراجعه به برنامه نورالدرایه، می بینید که نظر کارشناسان رجال شناس آن مرکز که برنامه مذکور را نوشته اند سند این روایت را صحیح و متصل دانسته است.