جمع بندی ایا چند همسری سنت پیامبر ست؟

تب‌های اولیه

70 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

ونوس;480304 نوشت:
اگر چند همسری بسیار خوب است پس چرا

با سلام به شما دوست گرامی

آنچه فرموده اید مربوط به عدم وجود زمینه ها و شرایط است که باید قبل از اجرایی شدن این حکم حتما بررسی شود.
امضای اسلام یعنی حق بودن و مفید بودن.
اینکه میفرمایید امضای اسلام به خاطر تاثرپذیری از عرف بوده است کاملا برخلاف ادله استحباب تعدد زوجات است.
بنده هم صددرصد موافقم که کسی که در توان خود نمیداند به این مستحب عمل کند باید آنرا ترک کند: همانطور که امام علی فرمود: إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا «هنگامی که امور مستحب به انجام واجبات ضرر میزند ترک شود» (حکمت 279 نهج البلاغه) اما این به معنای بی تفاوتی نمودن به این مستحب نیست.

در پناه حق

ونوس;480306 نوشت:
در آیات قرآن جواز چند همسری را مشروط به رعایت عدالت کرد و رعایت عدالت را ناممکن خواند . در آیه 129 سوره نساء می فرماید

با سلام به شما دوست گرامی

برداشت شما از آیه اشتباه است. لطفا رجوع کنید به : تفسیر نمونه، ج4، ص153.

در پناه حق

ونوس;480510 نوشت:
از نظر حقیر روابط زناشویی منحصر به امور مادی و جسمانی

با عرض سلام به شما دوست گرامی

در مسئله تعدد زوجات نیز نگاه صرفا مادی و جسمانی نیست و امور معنوی و روحی نیز لحاظ شده است.

آنچه درباره یتیمان و نقش آنها در مسئله تعدد زوجات گفته اید نوعی تحمیل به آیات و تفسیر به رای است ای کاش به نمونه ای از این نظرات مختلف که یادکرده اید اشاره مینمودید ولی به هر حال صراحت روایات تعدد زوجات جای ابهامی باقی نمیگذارد.
مسئله تعدد زوجات سابقا وجود داشته و اگر امروز به قول شما مردم از آن بیزارند و سبب مشکلات میشود لااقل به دو دلیل است: 1- تبلیغات سوء و 2- رعایت نشدن شرایط و زمینه های لازم و این دو قابل برطرف شدن است.
اینکه خدا هم تک همسری را رجحان داده برخلاف روایات و آیات است و ضمنا رعابت عدالت امر محالی نیست (به آدرسی که از تفسیر نمونه عرض شد مراجعه نمایید.)

در پناه حق

موحد;480539 نوشت:
چند همسری در قران تنها هنگامی مجاز شمرده شده است که هدف از آن سرپرستی یتیمان باشد منتها بدعت گرایان که بیشتر احکام حضرت الله را دگرگون کرده اند از دگرگونی این مورد نیز غفلت نکرده اند

با سلام به شما دوست گرامی

لطفا پست اول اینجانب را مطالعه فرمایید.

در پناه حق

طاها;478536 نوشت:
لازم به ذکر است امروزه با توجه به تبلیغات فراوانی که علیه سنت تعدد زوجات شده است شنیدن اینکه تعدد زوجات امر مستحبی است لااقل برای زنان شگفت انگیز مینماید اما باید توجه داشت که این دستور چه فواید مهمی میتواند داشته باشد که یک نمونه آن تولید نیروی لازم در برابر دگراندیشان است. امروزه کافی است سری به مناطقی از ایران که اهل تسنن ساکن هستند بزنیم و ببینیم که چه همتی برای تولید نسل معتقد به باورهای اهل سنت دارند و وقتی میپرسیم در این وضع اقتصادی نابسامان (مخصوصا در مرزها که محل اصلی سکونت بسیاری از اهل تسنن است) چرا همسران متعدد و فرزندان متعدد دارید میگویند برای اینکه آینده ایران را ما رقم بزنیم. این اشکالی بر اهل سنت نیست بلکه نقدی بر سبک زندگی خانواده های شیعی است. با این وجود حتما باید شرایط لازم برای این امر مهم برای شخص وجود داشته باشد تا خانواده ای سالم و فرزندانی ارزشمند به جامعه تقدیم کند.

شیعه همین کسانی رو که الان به دنیا میان و شیعه ی ارثی هستند شیعه نگه دارد ازدیاد نسل پیش کش!!!
اگر نگران کمرنگ شدن تشیع هستید راهش این نیست که برای توجیه هوس رانی این حرفهارو بزنید اگر واقعا شیعه حق است براش تبلیغ کنید و هر کسی که بهش گرایش پیدا کند شیعه میشه
حالا تو هر خانواده ای متولد شده باشد..
وقتی هم ناحق باشد اگر در خانواده ی شیعه به دنیا امده باشد خودش مسیر دیگه ای برای زندگیش انتخاب میکنه.
پس این کار هیچ فایده ای ندارد.
تربیت انسان با تربیت گله ای حیوانات فرق دارد....

آترین;480897 نوشت:
ر مورد مساله تعدد زوجات و ازدواج موقت، بررسی فرهنگ و هنجارهای زمان وضع این احکام نشان میدهد که زنان در اجتماع و خانواده آن زمان با مردان دارای موقعیت برابر نبودند در واقع هدف از ازدواج در آن زمان، رفع نیازهای مالی زنان و برطرف ساختن نیازهای مربوط به روابط زناشویی برای مردان بوده .

با سلام به شما دوست گرامی

بارها عرض شد روایات این حکم را منوط به زمان خاصی نمیکنند و استحباب آن در زمان کنونی باقی است.

اینکه هدف از ازدواج برطرف شدن نیاز مالی است یک گمانه زنی بیش نیست. ازدواج در اسلام آثاری فراتر از این نگاه محدود دارد.

مسئله تعدد زوجات نفعش طرفینی است و استقلال مادی زن در زمان امروزی باعث نمیشود تعدد زوجات بی معنا شود. این نگاه متاسفانه از اینجا ناشی شده است که ازدواج در مقوله لذت مادی و جسمانی خلاصه شده است در حالی که اسلام فراتر از این را نگریسته.

مشارکت و تعامل و همفکری و تساوی حقوق در تعدد زوجات نیز قابل اعمال است.

آنچه شما ناامنی روانی دانسته اید برخاسته از دید امروز شما و دیگر منتقدین این حکم استحبابی است و با آماده سازی شرابط بهینه اجرایی شدن این حکم قابل رفع است.

اینکه در موضوع این حکم استحبابی تغییر ایجاد شده ، خیر در موضوع تغییری ایجاد نشده از اینرو هم اکنون نیز برخی از مسلمانان به تعدد زوجات گرایش دارند و هیچ عالمی آنها را نهی نکرده است و حداکثر به ایشان توصیه میشود شرایط تعدد زوجات را به دقت مراعات کنند.

آنچه درباره غلام و کنیز گفته اید نیز برداشت شخصی شماست.

در پناه حق

طاها;478536 نوشت:
امام رضا فرمود: «ثَلَاثٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِينَ الْعِطْرُ وَ أَخْذُ الشَّعْرِ وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ» یعنی «یعنی سه چیز از سنتهای رسولان است: عطر و برطرف کردن موهای زاید بدن و کثرت زنان».(کافی/ج5/ص320) قابل ذکر است واژه «طروقه» با فتح طاء به معنای نساء (زنان) است. (بحارالانوار/ج62/ص5)

همچنین از امام صادق روایتی به همین مضمون آمده است: «أَرْبَعٌ مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِيَاءِ ع التَّطَيُّبُ وَ التَّنْظِيفُ... وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ».(من لایحضره الفقیه/ج1/ص131)

همچنین در کتاب وسائل الشیعه بابی وجود دارد با این عنوان: «بَابُ اسْتِحْبَابِ كَثْرَةِ الزَّوْجَاتِ وَ الْمَنْكُوحَاتِ...» یعنی «بابی درباره استحباب کثرت همسر و نکاح».(وسائل الشیعه/ج20/ص241)

از مجموع آنچه بیان شد استفاده میشود که تعدد همسر از مستحبات است البته در کنار این روایات حجم فراوانی از روایات نیز وجود دارد که شرایطی را برای یک ازدواج مثمر ثمر و درست و حساب شده معین کرده اند.


این در احکام هم امده و مراجع گفتند مستحب است به عنوان حکم فقهی یا فقط شما برداشتتونو از احادیث میگین؟

neɠïn;481035 نوشت:
به جای تشویق مردان متاهل به چند همسری بهتر نیست

با سلام به شما دوست گرامی

هر بحثی در جای خود نیکوست. هم باید به دغدغه ای فرمودید پرداخت و هم باید از نظر علمی بحث نمود که موضوع تعدد زوجات که در روایات استحبابش بیان شده امروزه قابل دفاع است یا خیر؟

در پناه حق

دل ارام;481058 نوشت:
تعدد زوجات چه بسا اصلا باعث افزایش فرزند نشود

با سلام به شما دوست گرامی

تعدد ازدواج یکی از آثارش میتواند ازدیاد نسل باشد.

اگر فرزندان امروز با این مسئله مخالفند لااقل به دلیل عدم فرهنگسازی مناسب است. این آسیب قابل رفع است.

تعدد زوجاتی که اسلام از آن یاد میکند خیانت نیست بلکه با شرایطی انجام میشود که کاملا حقوق طرفین رعایت میشود.

در پناه حق

*ahmad*;481165 نوشت:
اگه تعدد زوجات باعث از بین رفتن آرامش چند خانواده بشه، آیا بازم مستحبه؟

با سلام به شما دوست گرامی

کسی که شرایط را دارا نیست بر او مستحب نیست. لطفا پستهای قبلی را بخوانید.

در پناه حق

Niyaz;481285 نوشت:
این که تعدد زوجات در دوران اخیر می تواند موثر باشد یا خیر و باید مجددا احیا شود یا خیر از حیطه نظرات بنده و شما آن هم در ملا عام خارج است

با سلام به شما دوست گرامی

از بنده به عنوان کارشناس دینی در ملا عام سوال شد که آیا تعدد زوجات مستحب است یا خیر؟ پاسخ دادم بله و درباره آثار مفید آن توضیحی ارائه شد و مکرر عرض شد برای احیای این حکم استحبابی به طور فراگیر باید زمینه ها و راهبرها توسط متخصصین بررسی شود و به قول شما به کاردانان واگذار شود.

برای دفاع از احکام دینی لازم نیست رهبر یا مرجع تقلید باشید کافی است کارشناس باشید و بنده با سابقه تحصلی و پژوهشهایی که در این راستا در طول سالها انجام داده ام توسط این مرکز به عنوان کارشناس دارای صلاحیت تشخیص داده شده ام. با این حال هر غیر معصومی در معرض اشتباه است ولی لطفا با دلیل اشتباهش را به او گوشزد نمایید نه اینکه نشناخته او را تخریب کنید.

بحثی که ما رائه دادیم این است که باید زمینه ها فراهم باشد و اگر آقایانی که نام بردید تک همسری را انتخاب کرده اند چه بسا شرایط را در خود ندیده اند. ضمنا انجام همه مستحبات هم که لازم نیست.

اینکه میفرمایید بگویم امروزه مبنا تک همسری است و چند همسری در شرایط خاص است، بله امروز به هر دلیل رویکرد خوشایندی به تعدد زوجات نیست اما به عنوان یک مسلمان تا بحال به این اندیشیده اید اگر تعدد همسر مستحب است و استحباب یعنی دارای مصالح و مفاسد واقعی بودن و قیدی هم در روایات نیست که آنرا منحصر به زمان خاصی کند، چرا نباید درباره آثار آن بحث علمی نمود و آیا با یک کار کارشناسی شده نمیتوان آنرا به عنوان قانونی مفید مطرح نمود؟ آنچه در این فضای مجازی اتفاق افتاده بررسی این دغدغه ها بوده است.

در پناه حق

دل ارام;481305 نوشت:
به نظر حقیر به جای این بحث های تئوری و غیر عملی
و راه حلهای عجیب و غریب
به اصل مطلب و راه حل اساسی باید پرداخته شود

با سلام به شما دوست گرامی

اینجا یک بحث علمی انجام شد و نتیجه گرفتیم با ایجاد زمینه های لازم میتوان این حکم مستحب را فراگیر نمود.

دغدغه هایی که فرمود نیز در جای خود مهم است و باید آسیب شناسی کرد. در این حرفی نیست اما موضوع بحث ما تعدد ازدواج و آثار آن بود.

این بحث میتواند از تئوری و غیر عملی بودن خارج شود اما به همت کارشناسان و مسئولین.

در پناه حق

!Shabnam!;481429 نوشت:
تاکید بیش از حد بر روی حکمی که عملاً در جامعه کنونی ایران مصداقی نداره جز بدبینی چیزی به بار نمیاره و احساسی جز نفرت

با سلام به شما دوست گرامی

این حکم در جامعه اسلامی امروز مصداق دارد فقط کافی است سری به جوامع اهل سنت بزنید و ببینید با چه ولعی به آن عمل میکنند. ضمنا در میان شیعیان نیز عده ای به آن عمل کرده اند.

آنچه درباره لایحه مجلس فرمودید باید در جای خود کارشناسی شود اما آنچه در فقه اسلامی آمده اینست که اگر زن در متن عقدنامه شرط کند که من به شرط تک همسری با تو ازدواج میکنم مرد حق تعدد ازدواج را ندارد و اگر این شرط را زیر پا گذارد حق طلاق با زن میشود. ضمنا به این آدرس نیز مراجعه کنید: http://rajanews.com/detail.asp?id=28672

اگر عرف امروز نمیپسندد به خاطر تبلیغات سوء و عدم مطالعه جدی درباره زمینه هاو شرایط است که البته قابل رفع است.

آنچه که درباره برده داری گفته شده مطابق با فقه اسلامی نیست . ضمن اینکه همه احکام اسلامی حق است اما هر حکمی را باید در چارچوب فقهی خود دید.

در پناه حق

mona690;481433 نوشت:
من باید به صداقت انها شک کنم یا تضاد درونی اسلام یا علم ناکافی این افراد نسبت به اسلام؟؟

با سلام به شما دوست گرامی

در کجای کلام شهید مطهری آمده است که تعدد زوجات مستحب نیست و در کجای کلام ایشان آمده است اگر زمینه های لازم برای تعدد زوجات فراهم بود اصل همان تک همسری است.

اینکه عده ای نگاهشان به تعدد همسر، نگاه هوسبازانه است خود حاکی از عدم مطالعه جدی در این حکم استحبابی است. بارها گفته ام که باید مطالعه ای جدی در این باره توسط کارشناشان انجام شود و فرهنگسازی مناسبی صورت گیرد.

سوء استفاده گران همیشه بوده اند اما نباید حقایق را بخاطر آنها نادیده گرفت.

در پناه حق

mona690;481435 نوشت:
تا جایی که میدانم رضایت زن اصلا مطرح نیست

با سلام به شما دوست گرامی

به این آدرس مراجعه کنید:
http://rajanews.com/detail.asp?id=28672

در پناه حق

victoryone;481439 نوشت:
اگر کسی بدون اجازه زنش همسری دیگری هم بگیرد آیا مرتکب گناه شده است

با سلام به شما دوست گرامی

اگر زن در ضمن عقدش با این مرد شرط کرده است که همسر دیگری نگیرد و مرد این شرط را زیر پا گذاشت هم گناه کرده است و هم حق طلاق را به زن واگذار کرده است.

در پناه حق

سـامـان;481507 نوشت:
اگر نگران کمرنگ شدن تشیع هستید راهش این نیست که برای توجیه هوس رانی این حرفهارو بزنید

سلام بر شما دوست گرامی

فیاللعجب من هذا

تعدد ازدواج یکی از راههای افزایش فرزندان شیعه است که در کنار دیگر عوامل میتواند به غنی شدن جامعه شیعی بیانجامد و یکی از این عوامل تربیت درست دینی و علمی است.

تربیت گله ای یک آسیب است که در جای خود باید آسیب شناسی و رفع شود خواه مردی یک همسر داشته باشد و خواه چند همسر.

در پناه حق

هارب;481511 نوشت:
این در احکام هم امده و مراجع گفتند مستحب است به عنوان حکم فقهی یا فقط شما برداشتتونو از احادیث میگین؟

با عرض سلام به شما دوست گرامی

میتوانید به این آدرس مراجعه کنید:
http://www.andisheqom.com/Files/matbuat.php?idVeiw=1701&level=4&cat=n

در پناه حق

سوال:
آیا تعدد زوجات از احکام مستحب اسلام است؟

پاسخ:
مسئله تعدد زوجات از جمله مسائل مهمی است که در دهه های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است. ریشه اصلی این مسئله به قرآن بازمیگردد که تعدد همسر برای شوهر را اجازه میدهد.

قرآن در آیه 3 سوره نساء میفرماید:
وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً؛ و اگر مى‏ترسيد كه هنگام ازدواج با دختران يتيم، عدالت را رعايت نكنيد، از ازدواج با آنان، چشم‏پوشى كنيد و با زنان پاك ديگر ازدواج نمائيد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مى‏ترسيد عدالت را درباره همسران متعدد رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد.

آيه فوق دلالت صريحى بر مسئله جواز تعدد زوجات دارد.

برخی گمان کرده اند این حکم اختصاص به سرپرست ایتام دارد زیرا خطاب آیه به ایشان است اما همانطور که از ملاحظه اسلوب قرآن در دیگر آیات روشن میشود خطابهای قرآنی به خودی خود دلالتی بر اختصاص حکم به مخاطب خاصی ندارند مگر اینکه قرینه ای در بین باشد. از اینروست که هم در روایات و هم توسط فقها و مفسران اسلامی این حکم به سرپرستان ایتام منحصر نشده است.[1]

جواز تعدد زوجات مشروط به شرایطی است که یکی از مهمترین آنها که در آیه مذکور نیز مورد توجه است «رعایت عدالت میان همسران» است.

باید توجه داشت منظور از عدالت در این آیه، عدالت در امور زندگى از قبيل هم‏خوابگى و وسايل زندگى و رفاه و آسايش است نه عدالت در حريم قلب و عواطف انسانى‏ زیرا محبت قلبى، حالتی انفعالی و خارج از اراده انسان است.[2]

از اینروست که در آيه 129 سوره نساء، رعايت اين نوع از عدالت واجب نشده است:
وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ؛ شما هرگز نمى‏توانيد از نظر محبّت قلبى در ميان زنان، عدالت برقرار كنيد، هر چند كوشش نماييد، ولى تمايل خود را به كلّى متوجّه يك طرف نسازيد كه ديگرى را بصورت زنى كه شوهرش را از دست داده درآوريد.

بنابراين محبت‏هاى درونى مادامى كه موجب ترجيح بعضى از همسران بر بعضى ديگر از جنبه‏هاى عملى، نشود، ممنوع نيست، و آنچه مرد موظف به آن است رعايت عدالت در جنبه‏هاى عملى و خارجى است.[3]

در روایتی از امام صادق به همین حقیقت تصریح شده است:

أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً» يَعْنِي‏ فِي‏ النَّفَقَةِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ «وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ» يَعْنِي فِي الْمَوَدَّة
؛ منظور از عدالت در آيه «فَانْكِحُوا...» عدالت در نفقه (و رعايت حقوق همسرى و طرز رفتار و كردار) است و منظور از عدالت در آيه «وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا...» عدالت در تمايلات قلبى است. [4]

از اين بيان روشن ميشود توصیه به تعدد زوجات هم جایز و هم امکانپذیر است و اینکه برخی گمان میکنند قرآن رعایت عدالت را محال دانسته پس تعدد زوجات عملا منتفی است، تلقی اشتباهی است زیرا آنچه از نظر قرآن محال است رعایت عدالت در محبت قلبی است و قرآن نیز هرگز این را جزو شرایط تعدد زوجات قرار نداده است.

قابل ذکر است حکم جواز تعدد زوجات در هیچ آیه یا روایتی نسخ و باطل نشده و به محدوده زمانی یا جغرافیایی خاصی نیز منحصر نشده است. پس طبق حدیث معروف: «حَلَالُ‏ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لَا يَجِي‏ءُ غَيْرُه‏؛ حلال محمد حلال است تا روز قیامت و حرام محمد حرام است تا روز قیامت و غیر از این نیست و غیر این هم نخواهد آمد» [5] جواز این حکم در عصر و جامعه ما نیز وجود دارد هر چند عمل به آن الزامی ندارد.

با مراجعه به روایات نکته عجیب تری را پیرامون مسئله تعدد زوجات مشاهده میکنیم اینکه احادیث نه تنها به تجویز تعدد زوجات اشاره دارند بلکه روی آوردن به آن را نیز تشویق میکنند. به عبارت دیگر اگر قرآن مسئله تعدد همسر برای شوهر را صرفا اجازه داده است در روایات به استحباب و رجحان آن نیز اشاره شده است.

از جمله در روایتی از امام رضا میخوانیم:

ثَلَاثٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِينَ الْعِطْرُ وَ أَخْذُ الشَّعْرِ وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَة
؛ سه چیز از سنتهای رسولان است: عطر و برطرف کردن موهای زاید بدن و کثرت زنان.[6]

قابل ذکر است واژه «طروقه» با فتح طاء به معنای نساء (زنان) است.[7]

همچنین از امام صادق روایتی به همین مضمون آمده است: «أَرْبَعٌ مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِيَاءِ ع التَّطَيُّبُ وَ التَّنْظِيفُ... وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ».[8]

نیز در کتاب «وسائل الشیعه» بابی وجود دارد با این عنوان: «بَابُ اسْتِحْبَابِ كَثْرَةِ الزَّوْجَاتِ وَ الْمَنْكُوحَاتِ؛ بابی درباره استحباب کثرت همسر و نکاح.» [9]

در کتاب فقهی معروف «عروه الوثقی» درباره استحباب تعدد زوجات آمده است:
الاستحباب لا يزول بالواحدة بل التعدد مستحب أيضا؛ استحباب ازدواج با انتخاب یک همسر تمام نمیشود بلکه تعدد همسر نیز مستحب است. [10]

از مجموع آنچه بیان شد استفاده میشود که تعدد زوجات از مستحبات اسلامی است؛ اما مستحب و نه بیشتر.

امروزه با توجه به تبلیغات فراوانی که علیه سنت تعدد زوجات شده است شنیدن اینکه تعدد زوجات امر مستحبی است لااقل برای زنان شگفت انگیز مینماید و بسیاری نیز از آسیبهای احتمالی اجرای این حکم با شرایط فعلی جامعه، ابراز نگرانی میکنند.

حقیقت این است که این حکم الزامی ندارد و مادام که شرایط عمل به این مستحب فراهم نباشد حتی اقدام به آن مجاز نیست زیرا همانگونه که امیرالمؤمنین فرمود: «إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا؛هنگامی که امور مستحب به انجام واجبات ضرر میزند آنرا ترک کنید.»[11] (حکمت 279 نهج البلاغه)؛ اما توجه به فواید مهم اجرای این حکم و نیز شناسایی آسیبهای احتمالی و چاره اندیشی شایسته درباره آنها، بسیاری از ابهامها و نگرانیهای موجود را برطرف میسازد.

توجه داشته باشیم که ازدواج علاوه بر حفظ نسل و ایجاد توازن جمعیتی، فواید مهمتر دیگری هم دارد که یکی از آنها کاستن از زمینه های فساد و فحشاست و اینگونه به افزایش رشد کیفی جامعه کمک میکند و از طرف دیگر نیروی لازم برای پشتیبانی از اسلام را (مخصوصا اسلام شیعی) تامین میکند که این نیز از نظری به جنبه کیفی و از نظری به جنبه کمّی مساله نظر دارد. با اینحال حکمت یا حکمتهای واقعی این حکم الهی بسان بسیاری دیگر از احکام شرعی، برای ما روشن نیست اما این ناآگاهی نباید به مخالفت با اصل حکم الهی بیانجامد.

بنابراین قانون تعدد زوجات از منظر اسلام، هم مشروع است و هم مستحب و دارای فواید فراوانی برای دین و دنیا، هم دیروز و هم امروز و هم فرداست؛ پس اگر در اجرای امروزی آن نقصی میبینیم منطقی تر اینست که به رفع موانع آن بیاندیشیم. البته توجه داریم که این حکم، مستحب است و نه واجب، پس کسی مجبور نیست انجامش دهد یا به کسی توصیه کند اما چون عرف نمیپسندد یا ما نمیپسندیم یا زمینه های آنرا آماده نداریم نباید به این تلقی نادرست ختم شود که این حکم تاریخ مصرفش برای گذشته یا محدوده جغرافیای عربستان بود و نه امروز و هر جا.

منابع
[1] ناصر مكارم شيرازى، تفسیرنمونه، دارالكتب الإسلامية، 1374 ش، چاپ اول، تهران، ج‏3، ص: 256.
[2] همان ، ص: 255.
[3] همان.
[4] ثقةالاسلام كلينى، الكافي (8 جلدی)، دارالكتب الإسلامية، 1365 ش، تهران، ج‏5، ص: 363.
[5] همان، ج‏1، ص: 58.
[6] همان، ج5، ص320.
[7] علامه مجلسى، بحارالأنوار، مؤسسةالوفاء، 1404 ق، بيروت – لبنان، ج62، ص5.
[8] شيخ صدوق، من لايحضره الفقيه (4 جلدی)، انتشارات جامعه مدرسين، 1413 ق، قم، ج1، ص131.
[9] شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة (29 جلدی)، مؤسسه آل البيت، 1409 ق، قم، ج20، ص241.
[10] سید محمد کاظم طباطبائی یزدی، العروه الوثقی (دو جلدی)، موسسه الاعلمی للمطبوعات، 1409 ق، بیروت، ج‏2، ص 797.
[11] نهج البلاغه، حکمت 279.

[=inherit !important][=X-LocaleSpecific]

[/]

موضوع قفل شده است