جمع بندی اسلام و عدالت درباره ي زنان

تب‌های اولیه

172 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

هدی;416507 نوشت:
اين بد مسلماني كردن ماست نه بد حكم راندن خدا .

سلام
تشکر میکنم از پاسخ زیباتون :Gol:

یکی از مواردی که برای زنها عذاب آوره، این هست که وقتی اسم حق و حقوق زن میاد، فقط بحث نفقه و مهریه و ... پیش کشیده میشه. ظاهرا دیگه هیچ حقی ندارن جز موارد مالی!!!
یعنی بعضی از آقایون فقط نقش زن رو در این میبینند که همیشه تابع اونها باشند (در همه موضوعات) و در ازای این تابع بودن،خوراک و پوشاکشون و ... تامین میشه!! هر موقع هم که خواستند بروند و زن دوم و سوم و چهارم بگیرند! فقط پول داشته باشند کافیست!!!!!!

واقعا حق و حقوق زن فقط در موارد مالی هست؟!

با تشکر

دوست گرامی خانم شبنم!
ابتدا باید مشخص کنید که می خواهید تئوری و بر اساس قوانین اسلام بحث کنید یا عملی و براساس چیزهایی که در جامعه عملا در حال رواج هست؟
شما این دو مسئله را با هم قاطی کردید.
بررسی تئوری صرف :
در اسلام قوانینی وجود دارد که بر اساس آن یک سری حقوق از آن مرد هست و یک سری حقوق از آن زن. اگر صرفا به لحاظ اقتصادی بخواهیم بررسی کنیم وزنه به سمت زن سنگینی می کند. پرداخت مهریه و نفقه و شیربها برای زن در مقابل حق مدیریت زندگی برای مرد.
بررسی عملی :
اگر در جامعه شیربها داده نمی شود مشکل اسلام نیست. اسلام در آن موقع این را از حقوق زن قرار داده است. حال اگر اجرا نمی شود خیلی چیزهای دیگر هم اجرا نمی شود. مثلا بسیاری از زنان سر کار می روند. بسیاری از مردان (شاید تمام مردان امروزی ) در تصمیمات زندگی با زن خود مشورت می کنند و به آنها حق طلاق می دهند و .... .
حال بفرمایید در کدام حوزه می خواهید بحث کنید؟ ایراد دقیقا به کدام بخش است؟

shabnam !;416508 نوشت:
شاید بعضی از خانمها تو خونه میشینن و لم میدن و تلویزیون نگاه میکنن خیلی ببخشید ها ولی یه نگاه به جامعه ما بنداز خیلی هاشون هم پا به پای مردها جون میکنن برای این زندگی اینم به اون در.

بله. دقیقا. حال اگر اینطوریه و زنان می تونند کار کنند پس شما به چه ایراد می گیرید؟
shabnam !;416508 نوشت:
مردی که توان پرداخت مهریه یک زن رو نداره به نظر شما چرا بهش میگن بدو برو زن دوم بگیر .

اگر عملی بخواهیم بررسی کنیم شاید یک درصد مردان امروزی هم زن دوم نگیرند؟
shabnam !;416508 نوشت:
طومار ضمن عقدش بنویسه که مبادا تو خونه زندونی نشه ایشون هم خیلی راحت بگه این مهریه رو قبول ندارم و یه کم هم از زمونه

بله. به لحاظ قانونی هر دو حق دارند انتظارتشان را قبل از عقد ازدواج بیاورند. مشکل کجاست؟
shabnam !;416508 نوشت:
عقبی دوست عزیز حد مهریه رو هم برداشتن زندانیش هم برداشتن یه دفعه مهریه رو هم بردارید خیالتون راحت شه

پرداخت مهریه از سوی مرد از قوانین اسلام هست. اگر قرار است برداشته شود الباقی هم باید برداشته شود. لذا پرداخت مهریه برداشتنی نیست. برای همین هم مردان در صورت مطالبه زنان باید تا آخر عمر کار کنند تا مهریه زنان را پرداخت نمایند.
shabnam !;416508 نوشت:
اونی که احترام میذاره به زنش میشه زن ذلیل . دید شما همینه

مزاح بود. اتفاقا این هم از توصیه های اکید دین هستش. مهربانی به همسر. خوب مشکل کجاست؟
shabnam !;416508 نوشت:
به کدوم زن تا الان این پول رو دادن میشه اسم ببرید؟
زنها به زور نفقه و مهریه شون رو میگیرن چه برسه به این

اگر منظورتان از زور همان قانونه خوب با همان زور هم شیربها بگیرند.
و من الله توفیق

سلام
لطفا به وبلاگ شخصی ام سر بزنید و نظرات خود را برای بهتر شدن وبلاگم را بفرمایید
www.s-m-a-h.blogfa.com
مادر جان یا زهرا سلام الله علیها

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416459 نوشت:
من نمیدونم چرا این قوانین همش واسه خانوماست ؟

شهادت دادن دو زن مساوی شهادت یک مرد ===> لطفه به زن چون تکلیف ازش برداشته میشه ! من نمیدونم چه زمانی بالاخره خود زنها میتونن بگن چی واسشون خوبه و چی نیست! یا به قولی تمام احکام زنانه ما دست مردهاست و به قول دوستمون اگر همین وضعیت برعکس میشد ، کسانی که مدام میگن شما فمنیست هستین ، اون وقت میگفتن این احکام زن سالاریه
حجاب بپوشیم ===> تا جامعه در امان باشه ! البته منظورشون از جامعه همون آقایونه چون قادر به کنترل خودشون نیستن و حمله میکنند حتما !
دیه کمتره حتی کمتر از بیضه چپ مرد ===> اون وقت فرق نابود شدن توانایی جنسی زن و مرد چیه ؟ دیه نابود کردن توانایی جنسی زن هم مثل مرده ؟ میشه بگین چرا ؟ حداقل این یکیو جواب بدین
اجازه ش دست مرده ===> اینم لطف به زنه یحتمل
کار بیرون از خونه میخواد بکنه = اجازه ش دست مرده

مگه نمیگین اسلام به زن این اجازه رو داده که از لحاظ مالی مستقل باشه ؟ پس چرا اجازه کار کردنش دست مرده ؟

بدتر از همه اینه که هی میگن اسلام راه هوسبازی رو بسته و ازدواج رو محدود کرده. چه محدودیتی ؟ 4 زن و بینهایت صیغه شد محدودیت ؟ فقط کلاه شرعی رفته سرش . اونم باز میگن به نفع خود زنه . والله ما خسته شدیم از این تفسیر به مطلوب هایی که از زبان بعضی ها در میاد تا ما رو مثلا فریب بدن و بگن همه چی به نفعتونه . اینم جواب بدین بد نمیشه چون هر کجا پرسیدم نمیدونم چرا جوابی واسش نبود

چرا همه محدودیت ها رو واسه زن گذاشتن و اسمشو گذاشتن لطف. نصفش میکردن خوب !

اون وقت هم تا میایم بگیم زن ، میگن دیگه چی میخواین؟ اسلام زن رو بالا برده . چون نذاشته زنده به گور بشه ! خیلی ممنون واقعا که حق طبیعی هر انسانی رو بهش یادآوری میکنین و اسمشو میذارین لطف به زن از طرف مرد که نذاشتن بمیره .

من همیشه یک چیزی رو پیش خودم زمزمه میکنم ، با خودم میگم بهترین هدیه توی این دنیا به من اینه که بهم بن اسلام دین بر حق نیست ولی این باعث راضی شدن من نمیشه. چرا که معتقدم برحقه و دل کندن از ائمه ع مگه ممکنه اصلا ؟ ولی این همه بدختی زن از کجا ناشی میشه . نمیشه دین رو اینقدر مسخره کنن که پذیرشش واسه برخی اینقدر آسون و گوارا باشه با اون 4 زن و 40 صیغشون و واسه برخی اینقدر سخت.

نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
مثلا در كجاي اسلام و بويژه قران كريم آمده است كه زن براي اينكه مرد به گناه نيافتد بايد خودش را بپوشاند ؟ اگر اين علتي كه شما بيان مي كنيد درست بود ، اگر خانمي حجابش را رعايت نكرد و به تعبيري اصلا حجاب نداشت و مردي هم به گناه افتاد ، از ديگاه قانون اسلام آن مرد بايد بي گناه باشد زيرا شخص ديگري - زن - او را به گناه انداخته و در واقع آن مرد در به گناه افتادن ، اراده و اختياري نداشته است .
خوب پس حجاب زن واسه چیه ؟ زن اگه حجاب نکنه خودش به گناه می افته ؟ خیر. این که مشخصه که برای کنترل هوس و شهوت آقایونه

جواب منم بدین خوب :Ghamgin:

هدی;416307 نوشت:

شما كيف پر از پول و جواهراتتان را وسط خيابان نگذاريد تا دزد ببرد فايده اش مال شماست يا دزد ؟ .

شما با اين مثال ها ...
شما زن رو به كيف پول و جواهر تشبيه مي كنيد و مردهاي جامعه رو دزد ؟؟؟
واقعا نمي دونم چي بايد بگم

حامد;416470 نوشت:

به نظر میرسه اسلام میخواد رابطه زن با مرد یک رابطه دائمی باشه و این اقتضای ویژگیهای زن سالم دوستدار شوهر است لذا یک مصحلت عاطفی نیز در این تعالیم قابل ردیابی است

يعني اگر زني بياد و بگه حقم رو ميخوام و دلم ميخواد حقوق برابر مرد داشته باشم زن سالمي نيست ؟؟؟؟
اين ديگه يه توهينه
دوستدار شوهر ؟؟؟؟
زنها بالفطره مهريون هستند و مردي اگر لياقت داشته باشه تو قلب زن جاي خودش رو داره و اين حرفها ...

اگر خداوند قوانيني را به حسب مصالحي قرار داده ، راه را كلا نبسته است ، خدا حق طلاق ، حق مديريت ، حق مسكن ، اذن خروج از منزل و ... را به مرد داده اما راه واگذاري آنرا مسدود نفرموده ، شما مي توانيد جزء شروط ضمن عقد تمامي اينها را مطالبه كنيد .
اما يك مساله را از بنده به عنوان خواهر كوچكتان بپذيريد و آن اينكه در هر موردي منطقي برخورد كنيد اگر حق و حقوق ديگران را مي بينيد ، مسئوليتها و تكاليفشان را هم ببينيد ، و تمامي آنها را مجموعا بسنجيد . اجازه ندهيد كسي از احساسات و عواطف شما براي اهداف خودش سوء استفاده كند ، ايمانتان به خداوند و اسلام را از بين ببرد تا منافع خودش تامين بشود .شما اگر طالب ديدن روي ماه اسلام هستيد آنرا در زندگي خانوادگي رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - و ائمه اطهار عليهم السلام ببينيد زيرا آنها الگوي هاي كاملا منطبق بر قران عزيز و دستورات دين هستند ، حق زن ، شان زن و مقام زن را در برخورد عملي آنها با همسرانشان ، دخترانشان و زنان مسلمين بجوييد . پيامبر بزرگي كه هبرخي از همسرانش بشدت او را آزار مي دادند اما از دايره اخلاق پا را فراتر نمي گذاشت ، يك مورد غير اخلاقي يا حتي قانوني گزارش نشده كه ايشان با همسرانشان داشته باشند .
متاسفانه ما - زن و مردمان- بجاي الگو قرار دادن چنين الگوهاي بي بديلي ، به فلان افسانه و قوانين فلان كشور و بهمان مردم عنايت داريم .
همين افراط و تفريطهايمان است كه موجب گلايه رسول خدا-صلي الله عليه و آله و سلم - را فراهم كرده است :
وقال الرسول يا رب ان قومي اتخذوا هذا القرآن مهجورا
لطفا تاپيك را از موضوع اصلي منحرف نفرماييد .

شریعت عقلانی;416515 نوشت:
بله. دقیقا. حال اگر اینطوریه و زنان می تونند کار کنند پس شما به چه ایراد می گیرید؟

خیلی از پاسخ ممنون دوست عزیز.:Gol:
دوست عزیز نظر من اینه الان وضع تغییر کرده زن امروز رو نمیشه با گذشته مقایسه کرد خوب به تبع اون باید خیلی از مسائل و احکام امروزی هم تغییر کنه جالب اینجاست این احکام در مورد وضع زنان در دید علما هیچ تغییری نکرده هنوز نباید بدون اجازه هیچ کاری انجام بده هنوز اجازه نداره نذری بکنه و اگه انجام داد اون نذر بی برو برگرد باطله ( حق اگر نذر، نذر زجری باشه ).

شریعت عقلانی;416515 نوشت:
اگر عملی بخواهیم بررسی کنیم شاید یک درصد مردان امروزی هم زن دوم نگیرند؟

بله من هم دارم می بینم یه خونواده با سطح متوسط ( مثلا یک کارمند ) رو در نظر بگیرید به زور خرج زن و بچه هاش رو میرسونه چه برسه بره زن دوم هم بگیره ولی نمیدونم این همه سفارش که برخیها به ازدواج مجدد میکنن چیه ؟ واقعا وضع جامعه رو نمی بینن ؟ یه سرچ بزن ببین چه اشخاصی دارن ازدواج دوم رو تبلیغ میکنن ؟؟؟؟؟ نگران افزایش فسادن خوب شرایط رو راحت کنن تا جوونها ازدواج کنن اونوقت زنی باقی نمیمونه که هر مرد بخواد چهار تا بگیره

شریعت عقلانی;416515 نوشت:
گر منظورتان از زور همان قانونه خوب با همان زور هم شیربها بگیرند.

چرا فکر میکنید تمام مشکل زنها فقط مهریه و نفقه شونه . دوستمون خیلی زیبا گفت یعنی زنها فقط حق و حقوقشون همین مهریه و نفقه است؟
بعدش مثل اینکه دوست عزیز از قوانین ما خبر ندارید طرف تا مهریه رو میگیره صد کفن میپوسونه همین مونده سراغ شیربها هم بره.

شریعت عقلانی;416515 نوشت:
مزاح بود. اتفاقا این هم از توصیه های اکید دین هستش. مهربانی به همسر. خوب مشکل کجاست؟

بله مهربانی با همسر، احترام به عقاید همسر، اعتماد داشتن به اون، مشورت با اون در کارها، و ................ که تو زندگی مشترک لازمه .

اگه در این تایپک سخنی از من کسی رو ناراحت کرده از ایشان معذرت خواهی میکنم قصد من ناراحت کردن و توهین نبود :Gol::Gol::Gol:.

واقعا بگید زن تو این مملکت که به قول خودشون اسلامیه و ما هم قبول داریم محدوده یامرد؟
همش کردن زنونه،مردونه تا یه جاهایی هم درسته ولی نه تا این حد
میخوای بری خرید کنی وارد بازار یا پاساژ میشی خانما میگن(پاساژ پر خانم) اه این اینجا چی میخواد آدم نمیتونه راحت باشه
میخوایم بریم جشن و مراسم مرد حق نداره تنها بره چون متاهله خانم ناراحت میشن ولی خانما مجالس زنونه رو راخت میرن
جدیدا شمال هم نمیتونیم بریم چون ساحل و با خونشون اشتباه گرفتن و اگه جلوشون و بخوان بگیرن واویلا
یه مرد حتما باید چرک و کثیف باشه تا خانم باور کنه با کسی نیست اگه یذره بخواد خوشتیپ بگرده میگه وای با کی میری بیرون چکار میکنی
هرجا بری خانما مقدم ترن تازه سهمیه دانشگاهتونم که بیشتر از پسراس
کلا بگید دنیا رو بزنید به ناممون دیگه
آخه یه اجازه گرفتن از شوهر که اونم تو این دوره و زمونه فرمالیته شده اینقدر دعوا داره!!!

خانم باران بنده پاسخ بسياري از سوالات شما را در ضمن پاسخ ساير دوستان داده ام . وانگهي به ساعت نمي كشد كه يك صفحه از اين تاپيك پر مي شود و بنده 24 ساعته نمي توانم در سايت حضور داشته باشم . شما اگر حقيقتا بدنبال پاسخ هستيد حد اقل

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416539 نوشت:
شهادت دادن دو زن مساوی شهادت یک مرد ===> لطفه به زن چون تکلیف ازش برداشته میشه
چرا باقي پاسخ بنده رو نديد ؟ پاسخ من فقط يك نيم سطر كوچك بود ؟ من دليل براي اين مطلب نياوردم ؟
من عرض كردم به بيان مفسرين ، زن به دليل اشتغالات چندجانبه ، تمركز لازم بر برخي مسائل بويژه مسائلي كه در حوزه مهارت يا كار و فعاليت هميشگي اش نباشد را كمتر دارد لذا وجود دو شاهد لازم است تا اگر يكي فراموش كرد ديگري يادآوري كند ، اگر قران كريم عقل زن را ناقص مي دانست كه شهادت مجنون و ناقص العقل مردود است حالا چه دو تا باشند چه هزارتا چه يكي ، پس اصل شهادت زن پذيرفته استن زيرا عقل سليم دارد حالا اينكه تعداد شهود زن در مواردي فرق مي كند در هر مورد بايد دليل خودش را جستجو نمود ، در مورد مسائل مالي كه در آيه 282 بقره بيان شد ، دو زن بايد شهادت دهند نه چون عقلشان ناقص است بلكه به اين دليل كه مهارت يا تمركزشان بر مساله مورد شهادت به دليل اشتغال به چند مساله ديگر ، ممكن است كمتر باشد .
خانم باران بياييد براي ايمان و دين و اعتقاداتمان ارزش بسيار بيشتري قائل باشيم . سوال ، بد نيست ، اينكه انسان از اصل دينش بپرسد و با دليل و برهان معتقد باشد چيزي است كه مورد تاكيد قران است و در رساله هاي عمليه هم تقليد در اصول دين را جايز نشمرده اند . پرسش از مطالبي كه نفعي به حال ما دارد بسيار هم پسنديده است اما عمر و جواني و توان ذهني و قوت استدلالتان را براي استحكام بنيانهاي ديني تان خرج كنيد نه تحقيق از مسائلي كه ديگران براي ما ديكته مي كنند . حقيقتا روحيات بنده با ورود به اين مسائل يا حتي بكاربردن واژه هاي اينچنيني سازگار نيست و شرم دارم حتي اين كلمات را بنگارم اما به دليل اينكه شما تصور نكنيد از پاسخ طفره رفتم و حيا و گذشت از ورود به اين مسائل را دليل بر بي پاسخي تلقي نكنيد ناچارم عرض كنم ، بله ديه بخشي از اندام هاي جنسي مرد ، ديه كامل است و ديه برخي از اندامهاي جنسي زن نيز ديه كامل است . خب حالا دانستن اين مساله چه گرهي از اعتقادات شما را باز كرد ؟ نگذاريد شما را به بازي بگيرند ، يعني اگر در اسلام ديه زن از اندام جنسي مرد بيشتر بود اين مساله موجب مي شد شما احساس ارزشمندي كنيد ؟ يعني شما تصور مي كنيد ميزان ارزشمنديتان را بايد با اندام جنسي مرد مقايسه كنيد ؟ كار ما به كجا كشيده ؟ !!!چقدر راحت با كپي كردن سوال ديگران ، به خودمان بي احترامي مي كنيم و متوجه هم نيستيم . ارزش شما نه به اين مقايسه هاست نه به ظاهر و زيبائيتان نه به مال و دارئيتان ، ارزش شما به تفكرات و اخلاق و منش الهي شماست ، ارزشتان را بشناسيد و بر آن بيافزاييد . البته خطاب اوليه اين مطالب به خود بنده است سوء تفاهم نشود .
خواهر بزرگوار ! شما براي عقل و وجود و دينتان ارزش قائل باشيد ، اين شما هستيد كه خودتان را به ديگران معرفي مي كنيد ، چقدر زيبا بود در اين تاپيك ما به بحثهاي مفيد تري مي پرداختيم و از نظر علمي قدري از قران عزيز بهره مي برديم . اما علي الظاهر بحث ما شده ، كل كل هاي بيهوده و بي نتيجه .
ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416539 نوشت:
بدتر از همه اینه که هی میگن اسلام راه هوسبازی رو بسته و ازدواج رو محدود کرده. چه محدودیتی ؟ 4 زن و بینهایت صیغه شد محدودیت ؟ فقط کلاه شرعی رفته سرش . اونم باز میگن به نفع خود زنه . والله ما خسته شدیم از این تفسیر به مطلوب هایی که از زبان بعضی ها در میاد تا ما رو مثلا فریب بدن و بگن همه چی به نفعتونه . اینم جواب بدین بد نمیشه چون هر کجا پرسیدم نمیدونم چرا جوابی واسش نبود

در رواياتي آمده است كه اصحاب متاهل معصومين سلام الله عليهم ، از آنان در مورد متعه مي پرسيدند و آن بزرگواران پاسخ مي فرمودند :
« تو را با نكاح متعه چه كار و حال انكه خداوند تو را از آن بي نياز كرده است ؟ »(1)

(1)- وسائل الشيعة ج 21، ص 22

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416539 نوشت:
خوب پس حجاب زن واسه چیه ؟ زن اگه حجاب نکنه خودش به گناه می افته ؟ خیر. این که مشخصه که برای کنترل هوس و شهوت آقایونه

خير براي ايجاد يك فضاي سالم در جامعه است . هزينه ي اين سلامت هم در اسلام تقسيم شده هم مرد وظيفه كنترل چشم رو داره و هم زن وظيفه حجاب و كنترل چشم .
مهندسي فرهنگي قران اول به مرد - تقاضا- جهت ميدهد و وظيفه ي او را معرفي مي كند و جهت دهي عرضه را از اين طريق مديريت مي كند .
بعد به زن دستور غض بصر و پوشش مي دهد . در واقع اگر تقاضا مديريت شود ، خود بخود ، عرضه هم مديريت شده خواهد بود . در واقع اين نوع بيان در قران بار و مسئوليت تنظيم تقاضا را بر دوش مرد مي اندازد . همه ي ما بايد سهممان را براي تامين يك محيط سالم بپردازيم . شما در يك خانه اي وارد شويد و دود براه بياندازيد ممكن است آتشي دامن خودتان را نگيرد اما بالاخره دود كه بچشم شما مي رود . بد حجابي و بي حجابي ممكن است زن را در معرض تعرض قرار ندهد اما محيط جامعه را به فساد مي كشاند ، در اين محيط حتي اگر زن در امان از تعرض هم باشد ، امنيت رواني نخواهد داشت . شما فقط به يك بعد توجه مي كنيد . مشكلات رواني و عاطفي و احساسي كه براي زنان و دختران از قبل محيط ناسالم بوجود مي آيد كم چيزي نيست .
نكته مهم ديگر اينكه اگر استدلال شما درست بود يعني اگر حجاب زن براي به گناه نيافتادن مرد بود آنوقت بايد در مقابل مرداني كه بسيار متدين هستند ، غض بصر دارند و كنترل همه جانبه دارند ، زن ، اذن رفع حجاب داشته باشد ، در حاليكه اينگونه نيست ، شما در برابر رسول اكرم -صلوات الله عليه و آله اجمعين - هم كه باشيد بايد حجاب داشته باشيد . پس نفعش متوجه رسول خدا _صلي الله عليه و آْله و سلم - نيست ، متوجه شماست .
zeinab82;416540 نوشت:
شما با اين مثال ها ...
شما زن رو به كيف پول و جواهر تشبيه مي كنيد و مردهاي جامعه رو دزد ؟؟؟
واقعا نمي دونم چي بايد بگم

خانم زينب ! واقعا منم نمي دانم بايد چه بگويم . يكبار در مورد كاربرد تشبيه در اوائل تاپيك مواردي را عرض كردم ، غير از آن ديگر نمي دانم بايد چه بگويم . اميدوارم شما فقط به دليل بحث كردن براي بحث كردن به اين تاپيك نيامده باشيد .

هدی;416561 نوشت:
بيان مفسرين ، زن به دليل اشتغالات چندجانبه ، تمركز لازم بر برخي مسائل بويژه مسائلي كه در حوزه مهارت يا كار و فعاليت هميشگي اش نباشد را كمتر دارد

هدی;416561 نوشت:
دو زن بايد شهادت دهند نه چون عقلشان ناقص است بلكه به اين دليل كه مهارت يا تمركزشان بر مساله مورد شهادت به دليل اشتغال به چند مساله ديگر ، ممكن است كمتر باشد .

این چه حرفیه که شما میزنید ؟ بنده متون شما رو خوندم ، ولیکن جوابی نگرفتم. همین سطر رو لطفا مطالعه بفرمایید. خوب مرد هم همین وضعیت رو داره چون کار بیرون از خونه که درگیری و مشغولیت هاش بسیاره . اون چطور یادش نمیره ولی زن یادش میره ؟ هم مرد و هم زن مشغولیت بسیار دارن . دلیل نمیشه مشغولیت زن رو دلیل این کار معرفی کنند چون ببخشید ولی یه جورایی خنده داره چون به قول خود آقایون نمیدونید ما بیرون چه میکشیم و چه درگیری هایی داریم ! ولی فراموش نمیکنن ! ولی زن با همون میزان مشغولیت یادش میره ؟ نمونه ش پدر و مادر خودمون هستن ، البته بنده ننشستم حساب و کتاب کنم کی ، چی یادش میره ! ولی میدونم یکسان بوده در موارد متفاوت

هدی;416561 نوشت:
اما به دليل اينكه شما تصور نكنيد از پاسخ طفره رفتم و حيا و گذشت از ورود به اين مسائل را دليل بر بي پاسخي تلقي نكنيد ناچارم عرض كنم ، بله ديه بخشي از اندام هاي جنسي مرد ، ديه كامل است و ديه برخي از اندامهاي جنسي زن نيز ديه كامل است

بزگوار ، سوال پرسیدن که عیب نیست خصوصا در مسائل دینی . اینا شاید برای شما نه ، ولی برای اکثر خانوم ها خیلی اهمیت داره . مشخصه که اهمیت داره چون بنده باید بدونم دینی که قبولش کردم ، میزان صحیح بودنش چقدره . تا چه حد میتونه جوابگوی سوالاتم باشه . که قبلا هم گفتم تحقیق کردم و کاملتر از اسلام ندیدم. ولی این دلیل نمیشه سوالی نپرسم .

فکر کنم سوال منو متوجه نشدید .نابود شدن اندام جنسی مرد با زن چه فرقی داره ؟ مرد دیه کامل رو میگیره و زن دیه کامل . ولیکن در اینجا چرا حق زن کمتر هست ؟ حتی در مورد دیه مردن هم نیست که بگیم پول دیه میرسه به دست همسر اون مرد و به نفعشه . یک عضو بدنه که ضرر و زیانش مال خود اون فرده . یعنی زن اگر نتونه بچه به دنیا بیاره ارزشش کمتر از مرده که نتونه بچه به دنیا بیاره ؟

هدی;416561 نوشت:
خواهر بزرگوار ! شما براي عقل و وجود و دينتان ارزش قائل باشيد ، اين شما هستيد كه خودتان را به ديگران معرفي مي كنيد ، چقدر زيبا بود در اين تاپيك ما به بحثهاي مفيد تري مي پرداختيم و از نظر علمي قدري از قران عزيز بهره مي برديم . اما علي الظاهر بحث ما شده ، كل كل هاي بيهوده و بي نتيجه .

من اگر برای خودم و اسلام ارزش قائل نبودم با وجود این همه سوال بی جواب و تشبیهات زن به عقرب و شر و نقصان عقل و دیه کم و 4 زن و هزار صیغه و .... ، هنوز عشق به ائمه ع در دل نداشتم و اینقدر صریح نمیگفتم عشق این پاکان ع دیوانه م کرده .

اینها کل کل های بیهوده نیست ، بلکه من هزار جای اینترنت دیدم هر وقت خانوم ها چنین مسائلی رو مطرح کنند ، سریع هزار و یک تهمت نثارشون میشه و هیچ وقت هیچ کسی نفهمید اگر اینها دین واسشون مهم نبود ، این سوالا رو نمیپرسیدن . کسی که چیزی رو قبول نداره ، چرا سوال بپرسه ؟ راحت راهشو ادامه میده . ولی وضعیت ما برعکسه . تا میایم جذب بشیم ، برخی به علت بی سوادی شروع میکنند به چرت و پرت گویی و اینکه عادت کردند تا "ز" زن رو شنیدند بگن وای باز این فمینیسته اومد ! کلا حرف از زن که بشه و حقوقش ، میشیم فمینیست ! گویا زن حقی نداره که تا اسم ازش میاد ، این واژه هم پشتش قد علم میکنه . اینقدر با آدم بد حرف میزنن که آدم قید دین رو میزنه واقعا . البته بنده اینطور نیستم وگرنه باید خیلی وقت پیش ، بیخیالش میشدم و طبعا دیگه اینجا نبودم که در باره دینم سوالات قدیمی بپرسم و جواب های تند و بیهوده همیشگی مثل فمینیست اومد و عوض کردن بحث و ... رو بشنوم .

در خصوص این سوال دیه ، اگر شرم مانع میشه ، خواهش دارم دیگری جواب بده . ممنون از شما استاد هدی

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416597 نوشت:
این چه حرفیه که شما میزنید ؟ بنده متون شما رو خوندم ، ولیکن جوابی نگرفتم. همین سطر رو لطفا مطالعه بفرمایید. خوب مرد هم همین وضعیت رو داره چون کار بیرون از خونه که درگیری و مشغولیت هاش بسیاره . اون چطور یادش نمیره ولی زن یادش میره ؟ هم مرد و هم زن مشغولیت بسیار دارن .

هدی;416561 نوشت:
زن به دليل اشتغالات چندجانبه ، تمركز لازم بر برخي مسائل بويژه مسائلي كه در حوزه مهارت يا كار و فعاليت هميشگي اش نباشد را كمتر دارد

خانم باران ، حوزه فعاليت مرد اولا غالبا در مسائل اقتصادي است - تقريبا غير از اين نيست - اما حوزه فعاليت زن خانه ، تربيت فرزند ، شوهر داري و ... است و تقريبا كمتر از مرد در حوزه هاي اقتصادي ورود دارند .
ثانيا تمركز مرد معمولا بر روي يك چيز عميق است اما در يك زمان در چند حوزه نمي تواند اين تمركز عميق را داشته باشد اما برعكس ، زن در آن واحد در چند زمينه فعاليت ذهني دارد اما عموما عميق و متمركز نيست .
پاسخ ما ناظر به اين دو بعد بود .
وانگهي لطفا شما پاسخ اين سوال را بدهيد از آنجا كه بحث نقص عقل در اين رابطه مطرح شده است ، آيا شما اين دو برابر بودن شهادت زن نسبت به مرد را به دليل نقص عقلي كه تصور مي كنيد خدا به زن داده است ؟
يعني برداشت شما اين است كه به زعم قران كريم چون زن ناقص العقل است پس بايد دو زن شهادت بدهند در مقابل يك مرد ؟
لطفا اين سوال رو پاسخ بفرماييد .

هدی;416618 نوشت:
حوزه فعاليت مرد اولا غالبا در مسائل اقتصادي است - تقريبا غير از اين نيست - اما حوزه فعاليت زن خانه ، تربيت فرزند ، شوهر داري و ... است و تقريبا كمتر از مرد در حوزه هاي اقتصادي ورود دارند .

برای مرد یک کلمه استفاده میکنید و برای زن همون یک کلمه یعنی خانه داری رو جزئیاتش هم آوردید. برای مرد هم همینکارو بکنید با جزئیات. یعنی رفتن به بانک و پول در آوردن و جزئیاتی که سر کار باهاشون برخورد میکنه (درست مثل زن چون زن هم با خانه داری به این مسائل برخورد میکنه و مرد سر کارش همینطوره و مشکلات کارش رو برطرف میکنه - همه که پشت میز نشین نیستن که . همون پشت میز نشسن ها هم کلی کار دارن. کلا کار بی دغذغه هم داریم ؟) و چک دادن و تعمیرگاه رفتن و کارواش رفتن و پول دادن به همسر و همسرداری ، خرید بیرون از منزل و ...

هدی;416618 نوشت:
وانگهي لطفا شما پاسخ اين سوال را بدهيد از آنجا كه بحث نقص عقل در اين رابطه مطرح شده است ، آيا شما اين دو برابر بودن شهادت زن نسبت به مرد را به دليل نقص عقلي كه تصور مي كنيد خدا به زن داده است ؟

من که در متن بالا دقیقا مشخص کردم منظورم چی بوده :

خوب مرد هم همین وضعیت رو داره چون کار بیرون از خونه که درگیری و مشغولیت هاش بسیاره . اون چطور یادش نمیره ولی زن یادش میره ؟ هم مرد و هم زن مشغولیت بسیار دارن .

من گفتم مشغولیت هر دو یکسانه پس هر دو یکسان فراموش میکنن . حرفی از نقصان عقل نزدم .

هدی;416618 نوشت:
ثانيا تمركز مرد معمولا بر روي يك چيز عميق است اما در يك زمان در چند حوزه نمي تواند اين تمركز عميق را داشته باشد اما برعكس ، زن در آن واحد در چند زمينه فعاليت ذهني دارد اما عموما عميق و متمركز نيست .

تو یه تاپیکی تو همین فروم بود که آقایون گفتن نه ! ما کجا اینجوری هستیم ؟ به همه چیز در یک لحظه فکر میکنیم و فقط شما خانوما نیستین که واسمون کلاس میذارین که مغزتون اینجوری کار میکنه !

پدر خود من و این همه آدمی هم که دیدم اینطوری نیستن ، بلکه در یک لحظه یادش به هزار تا چیز می افته که باید انجامش بده .یا هم کتاب میخونه هم با گوشاش فیلم میبینه ! هم تخمه شو میخوره هم حرف میزنه .

این حرفا حقیقتا مورد پذیرش هیچ کسی نیست. ما همین حرفو زدیم و آقایون اونجوری گفتن و صحیح هم بود چون هزار مرد رو دیدم که در یک حال همون کارهای بالا رو انجام میدن .

حتی این مطلبی هم که میگن مردها ذاتا تنوع طلب هستن ، و مطالب مشابه ، صحیح نیست و هر کسی وقتی بحث روانشناسی زن و مرد پیش بیاد ، نغمه ای واسه خودش میخونه و اون یکی میگه فلان روان شناس درست میگه یکی دیگه ، حرف دیگری رو قبول میکنه .

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416597 نوشت:
فکر کنم سوال منو متوجه نشدید .نابود شدن اندام جنسی مرد با زن چه فرقی داره ؟ مرد دیه کامل رو میگیره و زن دیه کامل . ولیکن در اینجا چرا حق زن کمتر هست ؟

ديه از بين رفتن كامل اندام جنسي مرد ، ديه كامل است اما بخشي از آن يك سوم و بخش ديگر دو سوم ديه را دارد . در مورد زن هم همينطور است بانضمام اينكه اندام جنسي در زن صرفا يك موضع نيست ، اگر تمامي مواردي كه اندام جنسي در زن محسوب مي شود [ دو موضع]را با تمامي مواردي كه اندام جنسي در مرد محسوب مي شود ديه از بين رفتن كاملش را حساب كنيد ، هيچ تفاوتي با هم ندارد .ديه هر دو ، مي شود ديه مرد كامل . اگر در اين زمينه سوال ديگري بود لطفا در تاپيك هاي فقهي مطرح كنيد .

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416629 نوشت:
من که در متن بالا دقیقا مشخص کردم منظورم چی بوده :

خوب مرد هم همین وضعیت رو داره چون کار بیرون از خونه که درگیری و مشغولیت هاش بسیاره . اون چطور یادش نمیره ولی زن یادش میره ؟ هم مرد و هم زن مشغولیت بسیار دارن .

من گفتم مشغولیت هر دو یکسانه پس هر دو یکسان فراموش میکنن . حرفی از نقصان عقل نزدم .


ما روي حرف ديگران بحث نمي كنيم . بحث ما از اين آيه قران شروع شد كه شهادت دو زن ، برابر با شهادت يك مرد در مساله دين - آيه 282 بقره - است يعني در مساله بدهي مالي يا داد و ستدهاي مالي . بحث اين است كه در روايت نهج البلاغه وارد شده بود ، عقل زن ناقص است زيرا در قران آمده شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است . حالا سوال اين است اگر نقص معنايش كم خردي و بي عقلي و جنون يا سفاهت است كه اساسا پذيرش چنين شهودي مردود است .
اگر هم به اين معنا نيست ديگر بحثي در مورد پايين بودن شان فكري و عقلي زن نسبت به مرد مطرح نمي شود مگر اينكه بحث مهارت هاي كسب شده يا تمركز بر مطلب و حافظه مطرح باشد - آنهم نه آنقدر كه مانع شهادت شود زيرا زن دوم هم كه زن است با همان معيارها شهادت مي دهد و شهادتش پذيرفته هم مي شود -
در مواردي هم شهادت يك زن نافذ است اينها بنظر مي آيد ريشه در مهارت يا عدم حضور و اموري اينچنيني دارند و ارتباطي به پايين بودن ارزش يا شان يا عقل و شعور و خرد زن ندارند .

هدی;416643 نوشت:
ما روي حرف ديگران بحث نمي كنيم . بحث ما از اين آيه قران شروع شد كه شهادت دو زن ، برابر با شهادت يك مرد در مساله دين - آيه 282 بقره - است يعني در مساله بدهي مالي يا داد و ستدهاي مالي . بحث اين است كه در روايت نهج البلاغه وارد شده بود ، عقل زن ناقص است زيرا در قران آمده شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است . حالا سوال اين است اگر نقص معنايش كم خردي و بي عقلي و جنون يا سفاهت است كه اساسا پذيرش چنين شهودي مردود است .
اگر هم به اين معنا نيست ديگر بحثي در مورد پايين بودن شان فكري و عقلي زن نسبت به مرد مطرح نمي شود مگر اينكه بحث مهارت هاي كسب شده يا تمركز بر مطلب و حافظه مطرح باشد - آنهم نه آنقدر كه مانع شهادت شود زيرا زن دوم هم كه زن است با همان معيارها شهادت مي دهد و شهادتش پذيرفته هم مي شود -
در مواردي هم شهادت يك زن نافذ است اينها بنظر مي آيد ريشه در مهارت يا عدم حضور و اموري اينچنيني دارند و ارتباطي به پايين بودن ارزش يا شان يا عقل و شعور و خرد زن ندارند

هر بار یک چیز جدید میگید . پس حرف زیر حرف دیگران نبود ؟ یا اینکه در قران ذکر شده بود ؟ میتونید نشون بدید به من که در کجای قران بود یا حدیث کدام معصوم ع؟

جالبه که من میگم منظورمو واضح توضیح دادم ، شما میاید میگید منظورت ضعف عقل بود ؟ این خودش شبهه بنده است ؛ اون وقت خودم همینو بگم ؟ این نشون میده اصلا شما متوجه منظور من و دیگران نیستید . ما یک حرفی میزنیم و شما چیز دیگری میبینید و جواب میدید . از ابتدای تاپیک هم حواسم به این بود که برداشت های شما از صحبت های ما به طور کل چیز عجیبیه که از زبان ما خارج نشده ! میاید همینو سوال میکنید ، از خودم میپرسید ، اون وقت خودتون دوباره به سوال خودتون جواب میدید ؟ چقدر ماجرا جالب شده ! من یک حرف خیلی ساده زدم. و گفتم جوابشو میخوام و منظورم ضعف عقل نبوده چون با این حرف مخالفم. شما میاید جواب سوال خودتونو مینویسید و طوری نشون میدید که مثلا من این حرفو زدم ؟

خیلی ساده و قابل فهم : مشغولیت زن و مرد یکسانه و گاهی اون از این بیشتر و گاهی این از اون بیشتر . پس هر دو با یک احتمال ، ممکنه دچار فراموشی بشن و اون حرفی که نمیدونم از کجا آوردید که مرد حواسش به یک چیزه و زن هزار چیز کاملا مردوده از دید هم آقایون هم خانوم ها. پس شما که به من میگید روی حرف دیگران بحث نمیکنیم ، چطوره واسه خودتون خوبه ؟ نوبت که به ما میرسه بد میشه؟

هدی;416618 نوشت:
ثانيا تمركز مرد معمولا بر روي يك چيز عميق است اما در يك زمان در چند حوزه نمي تواند اين تمركز عميق را داشته باشد اما برعكس ، زن در آن واحد در چند زمينه فعاليت ذهني دارد اما عموما عميق و متمركز نيست .

_______________________________________________

هدی;416638 نوشت:
ديه از بين رفتن كامل اندام جنسي مرد ، ديه كامل است اما بخشي از آن يك سوم و بخش ديگر دو سوم ديه را دارد . در مورد زن هم همينطور است بانضمام اينكه اندام جنسي در زن صرفا يك موضع نيست ، اگر تمامي مواردي كه اندام جنسي در زن محسوب مي شود [ دو موضع]را با تمامي مواردي كه اندام جنسي در مرد محسوب مي شود ديه از بين رفتن كاملش را حساب كنيد ، هيچ تفاوتي با هم ندارد .ديه هر دو ، مي شود ديه مرد كامل . اگر در اين زمينه سوال ديگري بود لطفا در تاپيك هاي فقهي مطرح كنيد .

قبلا در تاپیک ها پرسیده شده و جواب ندادند و موضوع هم بسته شده . این سوال با این بحث مرتبطه . معلومه شما حتی موضوع هم نخوندین چون این مسئله در ابتدای تاپیک پرسیده شده و مورد بحثه . شما که شرم دارید از گفتنش ، درخواست کنید دیگری استاد جواب به بخش باشه که هم موضوع ابتدایی رو خونده باشه هم بتونه به سوالات ما جواب بده . چرا که اگر اینجا که همدیگه رو نمیبینیم ، شرم کنیم از پرسش ، پس کجا برم بپرسم دیگه ؟ رو در رو از حاج آقا یا حاج خانوم؟ البته شما که به ایجاد کننده ی خود تاپیک هم میگید سوالت مرتبط با بحث نیست گویا اون فراموش کرده داشته چی میپرسیده ولی شما یادتونه ! فکر کنم شما عنوان رو درست متوجه نشدید که به صحبت های ما میگید کل کل . پس لطفا کسی وارد بحث بشه که بتونه جواب بده و کمتر شلیک کنه . شما که حرفتون هم عوض میکنید . یا از علم میگید که ثابت شده مردها یک کار انجام میدن و زنها چند کار ، لحظع بعد میگید ما را با حرف های دیگران چکار !

تشکر برای جواب ولی در قانون مجازات اسلامی کتاب دیات بر خلاف فرمایش شما نوشته شده :

ماده 661- قطع و از بین بردن اندام تناسلی مرد تا ختنه گاه و یا بیشتر از آن، موجب دیه کامل است و در کمتر از ختنه گاه به نسبت ختنه گاه محاسبه و به همان نسبت دیه پرداخت میشود.

ماده 663- قطع و از بین بردن هر یک از دو طرف اندام تناسلی زن، موجب نصف دیه کامل زن است و قطع و از بین بردن بخشی از آن، به همان نسبت دیه دارد. در این حکم فرقی میان باکره و غیرباکره، خردسال و بزرگسال سالم و معیوب از قبیل رتقاء و قرناء نیست.

در خصوص دیه مابقی اعضا هم همینطوره. جالب اینجاست که دیه موی مرد از زن بیشتره ! اون وقت چرا موی مرد ارزشش بیشتر از موی زنه ؟ مرد میتونه کچل باشه ولی زن نه ! در این خصوص زن بسیار متضرر میشه چونیکی از مهمترین عوامل زیبایی زن ، موهاشه ولی مردها خودشون همینجوری هم کچل میکنن.

هدی;416643 نوشت:
. بحث ما از اين آيه قران شروع شد كه شهادت دو زن ، برابر با شهادت يك مرد در مساله دين - آيه 282 بقره - است يعني در مساله بدهي مالي يا داد و ستدهاي مالي . بحث اين است كه در روايت نهج البلاغه وارد شده بود ، عقل زن ناقص است زيرا در قران آمده شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است . حالا سوال اين است اگر نقص معنايش كم خردي و بي عقلي و جنون يا سفاهت است كه اساسا پذيرش چنين شهودي مردود است .
اگر هم به اين معنا نيست ديگر بحثي در مورد پايين بودن شان فكري و عقلي زن نسبت به مرد مطرح نمي شود مگر اينكه بحث مهارت هاي كسب شده يا تمركز بر مطلب و حافظه مطرح باشد - آنهم نه آنقدر كه مانع شهادت شود زيرا زن دوم هم كه زن است با همان معيارها شهادت مي دهد و شهادتش پذيرفته هم مي شود -
در مواردي هم شهادت يك زن نافذ است اينها بنظر مي آيد ريشه در مهارت يا عدم حضور و اموري اينچنيني دارند و ارتباطي به پايين بودن ارزش يا شان يا عقل و شعور و خرد زن ندارند .

در رابطه با شهادت دو زن بجای یک مرد دلایل زیادی عنوان میشود.- مثلا اکثرا این امر را ناشی از غلبه عواطف و احساسات زنان بر عقلشان تعبیرکرده اند, در حالیکه پر واضح است که امر شهادت که در شرایط مقتضی از جمله تکالیف الهی است بیشتر از آنکه متکی به عقل نظری باشد متکی به عقل عملی و باور افراد به عقاب اخروی است ,و راستگویی و تقوی نیز از فضایل مشترک زن و مرد است و محصور در جنسیتشان نیست.
- دلیل دیگر را منباب نسیان زنان عنوان کرده اند که مثلا اگر یکی از زنان فراموش کرد دیگری او را متدکر شود, که البته هنوز از جنبه علمی و تحقیقی به اثبات نرسیده که زنان عموما فراموشکار تر باشند تا بتوان بر اساس آن حکمی قطعی صادر کرد.
باید توجه داشت احکام الهی که عنوان شده است ,دلایل زیادی دارد که هنوز بر ما پوشیده است ولی آنچه که مسلم است نمیتوان از آنها موارد نقص یک جنس و کمال دیگری را(در مورد عقل) استنباط نمود...

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416676 نوشت:
تشکر برای جواب ولی در قانون مجازات اسلامی کتاب دیات بر خلاف فرمایش شما نوشته شده :

ماده 661- قطع و از بین بردن اندام تناسلی مرد تا ختنه گاه و یا بیشتر از آن، موجب دیه کامل است و در کمتر از ختنه گاه به نسبت ختنه گاه محاسبه و به همان نسبت دیه پرداخت میشود.

ماده 663- قطع و از بین بردن هر یک از دو طرف اندام تناسلی زن، موجب نصف دیه کامل زن است و قطع و از بین بردن بخشی از آن، به همان نسبت دیه دارد. در این حکم فرقی میان باکره و غیرباکره، خردسال و بزرگسال سالم و معیوب از قبیل رتقاء و قرناء نیست.


لزومي نداره رو در روي كسي بپرسيد فقط 6 ماده پايين تر از مطالبي كه آورديد اين مطلب هم بود :
ماده 669- قطع و از بین بردن هریک از دو پستان زن، موجب نصف دیه کامل زن و از بین بردن مقداری از آن به همان نسبت موجب دیه است
من در پست قبل لزومي نمي ديدم كه اعضاي جنسي زن رو براي شما بيان كنم اما اين پست شما حاكي از اين بود كه يا اندام جنسي در زن را نمي شناسيد يا مقايسه شما مقايسه تامي نيست . اندام جنسي در مرد يك اندام است اما در زن دو موضع است .
بر طبق اين ماده و ماده قبل كه بيان كرديد ، از ميان بردن كل اندام جنسي زن ، ديه كامل مرد كامل را دارد و از بين بردن كل اندام جنسي مرد نيز ديه كامل مرد كامل را دارد .
اميدوارم مساله برايتان روشن شده باشد .

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416676 نوشت:
جالبه که من میگم منظورمو واضح توضیح دادم ، شما میاید میگید منظورت ضعف عقل بود ؟ این خودش شبهه بنده است ؛ اون وقت خودم همینو بگم ؟ این نشون میده اصلا شما متوجه منظور من و دیگران نیستید .

شايد هم شما متوجه عرايض من نيستيد همانطور كه در پست بالا عرض كردم .
بله من هم متوجه شدم كه اين شبهه شماست .من جواب نقضي به شبهه شما دادم كه متاسفانه نه تنها متوجه نشديد بلكه تصور كرديد سوالتان را به شما بر مي گردانم .

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;416676 نوشت:
ما یک حرفی میزنیم و شما چیز دیگری میبینید و جواب میدید . از ابتدای تاپیک هم حواسم به این بود که برداشت های شما از صحبت های ما به طور کل چیز عجیبیه که از زبان ما خارج نشده
خانم باران اگر اينطورهست كه شما مي فرماييد پس چرا زير پاسخ هاي من تشكر قرار مي دهند ؟ همان دوستاني را عرض مي كنم كه من به سوالاتشان پاسخ دادم تصور نمي كنيد اين برخورد شما تخريب بنده و برخورد غير منصفانه در تاپيكي است كه بيشتر سوالاتش پاسخ گرفته است ؟ ممكن است ما در برخي موارد نتوانيم يكديگر را قانع كنيم اما اين موجب نمي شود و مجوز نمي شود كه يكديگر را تخريب كنيم .

shabnam !;416490 نوشت:
وقتی بچه ایم تحت کنترل و نظارت پدر و صد البته برادر، وقتی شوهر میکنیم تحت کنترل و نظارت شوهر، وقتی هم بی شوهر میشیم تحت کنترل و نظارت پسر .
پس من کی باید حس کنم یه انسان مستقلم و نیازی به کنترل ندارم. درک و شعور دارم فهم دارم خوب و بد رو از هم تشخیص میدم .

من هم مثل شما یک زنم ولی اونطور که شما میگین زندگی نمیکنم!!...اینها شرایط زندگی شخصی شماست نه قوانین اسلام!!!!....

(نگین);416483 نوشت:
مثلا حق نداره چهار زن بگیره
حق نداره بی نهایت صیغه داشته باشه
حق نداره با بیرون رفتن من از خونه مخالفت کنه
حق نداره با سرکار رفتنم مخالفت کنه
برای نذر اجازه اون لازم نیست
اینا به اضافه ..................................... و به اضافه چیزهای که در آینده به عنوان مصلحت خانواده و جامعه به عنوان حق شوهر محسوب میشه
به نظر شما میشه همه اینها رو در عقد ذکر کرد؟؟ با فرض ذکر شدن به نظر شما اگه مرد بعدا زیر حرفش بزنه چه میشه کرد (البته بعدا یه تبصره براش میارن که زن دیگه کاری ازش برنمیاد)؟؟

همه چیزو با هم قاطی نکنید!!همه اینارو میشه توضیح داد.من داشتم در مورد یک حکم خاص صحبت میکردم..

هورشید;416760 نوشت:
من هم مثل شما یک زنم ولی اونطور که شما میگین زندگی نمیکنم!!...اینها شرایط زندگی شخصی شماست نه قوانین اسلام!!!!....

بعضی چیزا استحسان هست نگاه دین نیست مثلا طرف احکام علما رو در زمینه زن ها دیده اونو به موارد مشابه هم گسترش داده یا ممکنه یه امر اخلاقی مثلا خوش اخلاقی در جاهای خاصی در روایات اومده که مستحب باشه ولی طرف روح قضیه رو برمیداره استحسان میکنه همه جا خوش اخلاق میشه(اگر خوش اخلاقی به طور مطلق نیومده باشه اگه مطلق اومده یک مثال اخلاقی دیگه)
رفتار ما فرق داره چون ما از چیزای دیگه هم تاثیر میگیریم همون جور که دین رومون تاثیر میذاره اطرافیان هم میذارن عرف هم میذاره رسانه ها میذارن. اصلا همین گفتگوی زن و مرد در انجمن شاید اشکال داشته باشه کتبیو نوشتینیشو نمیدونم.

بسم الله الرحمن الرحیم .

ببینید جناب هدی سابقا در این موضوع بحث کردیم نمی خوام این جا هم بحث کنم .

یه جنابی چند پست قبل آمد گفت که آن چه در قرآن آمده متاثر از عرب جاهلیت ( با عرض معذرت خود این کلام عین جهل است و البته قصد جسارت به کسی را ندارم به هیچ وجه ) - بگذریم از این حقیقت و واقعیت که باید گفت عرب جاهلی , فارس جاهلی , روم جاهلی و ... همه در جاهلیت و ظلمت مطلق بودن و غافله از این که حال و روز زن در دورهای مختلف نزد ما ایرانیا چی بوده اگر بدتر نبوده کمتر هم نبوده .-

بنده به خانم زینب عرض می کنم اگر واقعا بخواهد درک کند که اسلام به زن چه امتیاز و اهمیتی داده باید یه کار کارستون انجام بده و حال و وضع زن در دورهای پیش از اسلام در نزد همه ملل و نحل ببینه و همچنین حال و وضع زن در حال حاضر البته منهای دید قرآن و سنت نیز نگاه کنه اسلام چه دیدی به زن داره بعد ببینه که بی شک و یقینا هیچ کس و هیچ دینی به اندازه اسلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بهاء نداده و نخواهد داد .

و البته وقتی هم بخواهد به احکام نگاه کنه همانگونه که جناب خیر البریه فرمودند نباید دید یک طرفه باشد بلکه باید در میزان موازنه هر دو را مقایسه کند .

اما حرف من به شما جناب هدی با احترام زیادی که برای شما قائلم این طوری نمی شه از اسلام و احکام اسلام دفاع کرد . مثلا می گویید :

نقل قول:
خدا حق طلاق ، حق مديريت ، حق مسكن ، اذن خروج از منزل و ... را به مرد داده اما راه واگذاري آنرا مسدود نفرموده ، شما مي توانيد جزء شروط ضمن عقد تمامي اينها را مطالبه كنيد .

اولا این شروطی که در سند ازدواج آمده مسلم همه فقهاء نیست بلکه قریب به اکثریت با بعضی از این شروط مخالفند که خود بنده تقریبا اکثر آنها را امضاء نکردم . ( که متاسفانه دفاتر ازدواج این را تذکر نمی دهند و با زرنگی خاص فقط می گن امضاء کنید )

در ثانی به هر حال هر شرطی مشروط به پذیرش شوهر است مثلا همین اجازه بیرون رفتن از منزل بی چون چرا دست شوهر است حال اگر در ضمن شرط عقد بیاورند مشروط به پذیرش شوهر است . لذا زن بخواهد در کار نیست چون اینها در شرع به مرد واگذار شده لذا می تواند قبول نکند اگر بپذیریم و بپذیرن فقهاء چنین شرطهایی را در ضمن عقد می شود اعمال کرد .

اگر هم بحث قانون فعلی مملکت در نظر بگیریم بله مرد قبول کند زن می تواند شرائطی را در ضمن عقد درج کند .( اما قوانین کشور یه چیز قوانین عام اسلام چیز دیگری است . )

عرض بنده اشکال بر قانون یا قوانین نیست ولی این توجیه شخصی را نمی شود به عنوان دلیل قاطع و محکم به پرسش کننده القاء کرد که دقیقا می بینید نمی پذیرند .

یا مثلا می فرماید :

نقل قول:
من عرض كردم به بيان مفسرين ، زن به دليل اشتغالات چندجانبه ، تمركز لازم بر برخي مسائل بويژه مسائلي كه در حوزه مهارت يا كار و فعاليت هميشگي اش نباشد را كمتر دارد لذا وجود دو شاهد لازم است تا اگر يكي فراموش كرد ديگري يادآوري كند

اولا کدوم مفسرین ؟ ( حتما منظور شما جناب آقای جوادی آملی حفظه الله است که البته یک مفسر است و نه مفسرین )

جناب هدی این چه تاویلی است که می کنید اگر این طور است قطعا مردها از زنان به خاطر اشتغال نباید تمرکز داشته باشند و اگر می گویید اشتغال مردها نوعا در زمینه اقتصادی کاملا نادرست .

هیچ شبه ایی نیست که اشتغال مردها که در ضمن آن نان در آوردن است از زنها به مراتب بیشتر است .
پس می بایست که شهادت مردها نقص شود نه زنها .

به هر حال این تاویل با عقل سلیم و فطرت مستقیم جور در نمی آید .

مثل این موارد

نقل قول:
در رواياتي آمده است كه اصحاب متاهل معصومين سلام الله عليهم ، از آنان در مورد متعه مي پرسيدند و آن بزرگواران پاسخ مي فرمودند :
« تو را با نكاح متعه چه كار و حال انكه خداوند تو را از آن بي نياز كرده است ؟ »(1)

بقیه را بعدا می گم . عرض من اینه این طوری نمی شه آدم باید صراحت داشته باشد .

نکته بسیار مهم هستن اموری که آدم چه مرد چه زن باید خود را با آنها منطبق کنه نخواست هم هیچ اجباری نیست و در این گونه مسائل جزیی هر چند کمال را از دست خواهد داد ولی خروج از دین نیست لذا نپذیرد اجباری در کار نیست .

البته باز هم می گم این کم فهمی است یکی بیاد بگه اسلام با عظمت است اسلام چنان و چنان است ولی در حق زن خدایی نکرده کوتاهی کرده این کج روی است و محال است چنین چیزی باشد .

با سلام خدمت شما برادر بزرگوار و تشكر از اظهار نظر تان

یونس بن عبد الرحمن;416905 نوشت:
حرف من به شما جناب هدی با احترام زیادی که برای شما قائلم این طوری نمی شه از اسلام و احکام اسلام دفاع کرد . مثلا می گویید :

خدا حق طلاق ، حق مديريت ، حق مسكن ، اذن خروج از منزل و ... را به مرد داده اما راه واگذاري آنرا مسدود نفرموده ، شما مي توانيد جزء شروط ضمن عقد تمامي اينها را مطالبه كنيد .
اولا این شروطی که در سند ازدواج آمده مسلم همه فقهاء نیست بلکه قریب به اکثریت با بعضی از این شروط مخالفند که خود بنده تقریبا اکثر آنها را امضاء نکردم . ( که متاسفانه دفاتر ازدواج این را تذکر نمی دهند و با زرنگی خاص فقط می گن امضاء کنید )

در ثانی به هر حال هر شرطی مشروط به پذیرش شوهر است مثلا همین اجازه بیرون رفتن از منزل بی چون چرا دست شوهر است حال اگر در ضمن شرط عقد بیاورند مشروط به پذیرش شوهر است . لذا زن بخواهد در کار نیست چون اینها در شرع به مرد واگذار شده لذا می تواند قبول نکند


برادر گرامي ! مگر ما خلاف ايني كه شما فرموديد را عرض كرديم ؟ما هم گفتيم فلان و بهمان حقوق را خدا به مرد داده اما راه واگذاريش مسدود نيست ، زن مي تواند شرط ضمن عقد كند و مرد مي تواند بپذيرد و واگذار كند ، ما عرض نكرديم كه زن مي تواند مطالبه كند اما بدون پذيرش شوهر اين حق واگذار مي شود . بله زن مطالبه يا شرط ضمن عقد مي كند كه مثلا من حق طلاق را مي خواهم و شوهر مي تواند بپذيرد ، مي تواند نپذيرد ، زن هم مي تواند با عدم قبول مرد بر اعطاي اين حقوق ، بپذيرد كه به عقد او در آيد مي تواند نپذيرد .
یونس بن عبد الرحمن;416905 نوشت:
اولا کدوم مفسرین ؟ ( حتما منظور شما جناب آقای جوادی آملی حفظه الله است که البته یک مفسر است و نه مفسرین )
جناب هدی این چه تاویلی است که می کنید اگر این طور است قطعا مردها از زنان به خاطر اشتغال نباید تمرکز داشته باشند و اگر می گویید اشتغال مردها نوعا در زمینه اقتصادی کاملا نادرست .

هیچ شبه ایی نیست که اشتغال مردها که در ضمن آن نان در آوردن است از زنها به مراتب بیشتر است .
پس می بایست که شهادت مردها نقص شود نه زنها .

به هر حال این تاویل با عقل سلیم و فطرت مستقیم جور در نمی آید .


اولا بنده نظر دو مفسر را بيان كردم كه موجود است مي توانيد مراجعه بفرماييد . ثانيا شما متوجه قياس كه در اين خصوص شد جسارتا نشديد . عرض نشد كه مردان ، بيكارند و بي مشغله و لذا حواسشان جمع تر است بلكه بعكس مردان به دليل تمركز بسيار بر همان اشتغالشان - كه عموما يا تماما- اقتصادي است و طبعا مهارت و آگاهي بيشتري هم نسبت به همين مشغله ي بسيارشان دارند تفاوت دارند با خانمي كه مشغوليتش متمركز در يك امر نيست بلكه به چند مساله مهم در طول روز مشغول است ضمن آنكه مهارت و آگاهي او نسبت به مسائل اقتصادي - نوعا نه تحقيقا- از مردان كمتر است .
من تصور نمي كنم پذيرش اين واقعيت سخت باشد يا تاويل و توجيه باشد . نكته اي كه براي شما سوء تفاهم ايجاد كرده اين است كه تصور مي كنيد ما گفتيم مشغوليت مرد در نان درآوردن كمتر از مشغوليت زن است در حاليكه بحث بر سر تمركز بيشتر بر يك كار و مهارت كافي در آن است .
شما نمي پذيريد والامر اليكم
اما تلقي شما از اينكه زن نقصان عقل دارد و به اين دليل است كه دو شاهد زن در برابر يك شاهد مرد قرار دارد ، جسارتا صحيح نيست زيرا نقصان ، نقصان است ، كسي كه عقلش مشكل دارد شهادتش مردود است حالا چه يك نفر باشد چه دو نفر چه ده نفر . انضمام شهادت يك زن به شهادت زن ديگر كه هر دو نقصان عقل دارند موجب تكميل و پذيرش شهادت نيست . اگر هم نقصان عقل را به معناي ديگري مي گيريد يا علت شهادت دو زن در برابر يك مرد را مستند به دليل ديگري مي دانيد بفرماييد .ما از اين باب اين دو مطلب را به هم مرتبط كرديم كه روايت مندرج در خطبه 80 نهج شريف ، علت اين دو شاهد در برابر يك مرد را نقصان عقل زن بيان كرده است و در آيه شريفه 282 بقره ، علت اين دو شاهد در برابر يك شاهد مرد را فرموده : ان تضل احديهما فتذكر احديهما الاخري . علت اين امر را ياد آوري زن اول به زن دوم بيان فرموده است . ما عرض كرديم اين يادآوري به دليل عدم تمركز كافي زن بر مسائل مالي و اقتصادي و عدم مهارت كافي او در اين زمينه است .تحليل شما چيست ؟

هورشید;416760 نوشت:
من هم مثل شما یک زنم ولی اونطور که شما میگین زندگی نمیکنم!!...اینها شرایط زندگی شخصی شماست نه قوانین اسلام!!!!....

دوست عزیز من زندگی خودمو نگفتم کلی حرف زدم شرایط زندگی من هم اینجوری نیست.

وقتی میگیم چرا اجازه زن دست مرده میگید جزء قوانینه وقتی هم ابراز ناراحتی میکنیم میگید شرایط زندگی شما اینجوره ربطی به قوانین نداره.بالاخره باید تکلیف مشخص شه

هورشید;416760 نوشت:
من هم مثل شما یک زنم ولی اونطور که شما میگین زندگی نمیکنم!!...اینها شرایط زندگی شخصی شماست نه قوانین اسلام!!!!....


با سلام
در جوابی که به خواهرم دادین لازمه یه چیزی رو یادآوری کنم شرایط زندگی ما به هیچ وجه اینجور نیست که شما فکر میکنید
ما اگه سوالی میپرسیم به خاطر اینه که بدونیم مثلا بیرون رفتن از خونه بدون اجازه همسر گناه محسوب میشه یا نه ؟ درسته که دیگه در جامعه چنین چیزی وجود نداره ولی خب چرا مراجع اینو میگن؟؟؟ ما میگیم بین خانواده باید هماهنگی وجود داشته باشه یعنی اینکه اگه کسی بیرون رفت و مشکلی براش پیش اومد کارش طول کشید با بقیه هماهنگ کنه به نظر من این مورد زن و مرد هم نداره

از نظر من بیرون رفتن از خونه و تحصیل و اشتغال جزو حقوق هر فردیه نه اینکه اینا هم بشه حقوق شوهر

(نگین);416983 نوشت:
از نظر من بیرون رفتن از خونه و تحصیل و اشتغال جزو حقوق هر فردیه نه اینکه اینا هم بشه حقوق شوهر

با این حرفتون کاملا موافقم
(نگین);416983 نوشت:
ما میگیم بین خانواده باید هماهنگی وجود داشته باشه یعنی اینکه اگه کسی بیرون رفت و مشکلی براش پیش اومد کارش طول کشید با بقیه هماهنگ کنه

خوب این خودش میشه تعریف همون اجازه گرفتن شما موقعی که میرید بیرون میگی من دارم میرم فلان جا بعد دیر شد زنگ میزنی خبر میدی
(نگین);416983 نوشت:
درسته که دیگه در جامعه چنین چیزی وجود نداره ولی خب چرا مراجع اینو میگن؟؟؟

خیلی از قوانین وجود داره که شاید الان کمرنگ شده باشه ولی باید باشه،مراجع هم چیزای کلی رو در رساله هاشون میارن معمولا برای اینکه به روز باشید باید با دفاتر مراجع در ارتباط باشید
(نگین);416983 نوشت:
ما اگه سوالی میپرسیم به خاطر اینه که بدونیم مثلا بیرون رفتن از خونه بدون اجازه همسر گناه محسوب میشه یا نه ؟

به نظر من لازمه اجازه گرفته بشه چون در این جامعه ای که ما داریم زندگی میکنیم هر اتفاقی که برای زن بیفته شوهرش باید پاسخگوی این مشکل باشه چه در بین خانواده چه در جامعه،از نظر گناهش هم باید از اهلش پرسید.
معمولا میگن گناه داره تا یه بازدارنده ای برای فرد باشه،مثلا میگفتن با ظرف شکسته غذا نخور شیطون توش لونه کرده خوب با فهم 1400 سال پیش این جور در میاد ولی الان دیگه این و نمیگن بلکه میگن در شکستگی ظرف میکروب راحت تر فعالیت میکنه و موقع شستن درست شسته نمیشه و باعث مریضی میشه

pesarirani;416993 نوشت:
خوب این خودش میشه تعریف همون اجازه گرفتن شما موقعی که میرید بیرون میگی من دارم میرم فلان جا بعد دیر شد زنگ میزنی خبر میدی

دوست عزیز شما نصف حرف منو نقل قول زدین توجه کنید من گفتم این باید توسط هر دو طرف رعایت بشه نه فقط زن هماهنگی هم این نیست که هر ثانیه برای بیرون رفتن اجازه بگیریم

(نگین);416983 نوشت:
ما میگیم بین خانواده باید هماهنگی وجود داشته باشه یعنی اینکه اگه کسی بیرون رفت و مشکلی براش پیش اومد کارش طول کشید با بقیه هماهنگ کنه به نظر من این مورد زن و مرد هم نداره

pesarirani;416993 نوشت:
خیلی از قوانین وجود داره که شاید الان کمرنگ شده باشه ولی باید باشه،مراجع هم چیزای کلی رو در رساله هاشون میارن معمولا برای اینکه به روز باشید باید با دفاتر مراجع در ارتباط باشید

قبلا هم گفتم فتواي مشهور مراجع ديني شيعيان، به خصوص مراجع سنتي ديني اجمالا حرمت مطلق خروج زن بدون اذن شوهر ازمنزل مي‌باشد. در اين ديدگاه خروج زن بدون اجازه شوهر از منزل نشوز تلقي گرديده و باعث محروميت او از نفقه مي‌شود.

(نگین);416996 نوشت:
دوست عزیز شما نصف حرف منو نقل قول زدین توجه کنید من گفتم این باید توسط هر دو طرف رعایت بشه نه فقط زن هماهنگی هم این نیست که هر ثانیه برای بیرون رفتن اجازه بگیریم

ببخشید من اول گفتم که با حرفتون موافقم بعدش هم گفتم در خانواده میرید بیرون میگید من میرم فلان جا صرفا برای زن نگفتم کلی گفتم

(نگین);416996 نوشت:
قبلا هم گفتم فتواي مشهور مراجع ديني شيعيان، به خصوص مراجع سنتي ديني اجمالا حرمت مطلق خروج زن بدون اذن شوهر ازمنزل مي‌باشد. در اين ديدگاه خروج زن بدون اجازه شوهر از منزل نشوز تلقي گرديده و باعث محروميت او از نفقه مي‌شود.

شما بر اساس زندگیتون میتونید مرجعتون رو انتخاب کنید مجبور نیستید مرجعی سنتی داشته باشید خیلی از مراجع به روز هستند و با مراجعه به دفاترشون میشه بعضی چیزها رو با نظر ایشان تغییر داد البته بدون عوض کردن حد و حدود اسلام
این را هم در نظر بگیرید بعضی از قوانین اسلام بعد از 1400 سال هنوز هم مشخص نیست برای چی وضع شده و باید در اون تفکر کرد چیزی که خدا در قرآن نقل کرده است

در پست های قبلی دوستان در مورد فتواي مراجع در مورد خروج ازمنزل صحبت کرده بودن توجه کنید

dinshenasii;415403 نوشت:
این مساله اجماعی است مگر فتواهای واقعا نادری بتوان یافت چون حتی نگفته اند بنا بر مشهور چنین است. طوری نوشته‌اید که گویی سه نظر مختلف هست و بزرگانی مثل شهید اول و شهید ثانی و محقق حلی چنین نظری ندارند.
در ازدواج دائم زن نمیتواند بدون اجازه شوهرش از خانه خارج شود. برخی آن را به فرضی مقید کرده‌اند که با حق استمتاع شوهر مخالفت داشته باشد ولی بنا بر احتیاط (که در احتیاط یا باید به احتیاط عمل شود یا به گروه صاحب فتوا مراجعه شود) به نظر همه خروج از خانه بدون اذن شوهر مطلقا حرام است.
ولی در ازدواج موقت خروج از خانه مطلق نیست مگر در صورتی که با حق شوهر (استمتاع) منافات داشته باشد.
به نظر تنها کسی که مخالف است آقای صانعی است که می‌گوید شوهر حق ندارد همسر خود را از خروج از منزل منع کند مگر مواردی که خلاف شوون زندگی یا مانع استمتاع یا شرط سکنا باشد.

(نگین);417012 نوشت:
شوهر حق ندارد همسر خود را از خروج از منزل منع کند مگر مواردی که خلاف شوون زندگی یا مانع استمتاع یا شرط سکنا باشد.

من خودم این و قبول دارم البته اینم باید باشه که زن موقع بیرون رفتن باید به شوهر اطلاع بده که کجا میره

pesarirani;417015 نوشت:
من خودم این و قبول دارم البته اینم باید باشه که زن موقع بیرون رفتن باید به شوهر اطلاع بده که کجا میره

دوباره برگشتیم سر حرف اول منم نمیگم هماهنگی تو خونه نباشه ولی نه اینکه دم به دقیقه اجازه بگیره
بهرحال هر کسی نظری داره موفق باشید :Gol:

(نگین);417019 نوشت:
ولی نه اینکه دم به دقیقه اجازه بگیره

منم نگفتم اجازه بگیره،توجه نمیکنید به حرفم
من گفتم اطلاع بده داره کجا میره ،به نظرتون شوهر نباید بدونه زنش کجاست

pesarirani;417021 نوشت:
من گفتم اطلاع بده داره کجا میره ،به نظرتون شوهر نباید بدونه زنش کجاست

نظر شما اینه طرف بخواد بره بیرون چیزی بگیره اطلاع بده به مادرش سر بزنه اطلاع بده هر کاری براش پیش اومد قبلش اطلاع بده ؟؟؟
در کل یه ثانیه خواست بره بیرون اطلاع بده
به این مطلب توجه کنید
آيت لله لنکراني در جواب سوال زني که مي‌پرسد آيا بايد براي صله رحم با بستگان نزديک و يا حتا با پدر و مادر و خانواده خود، از شوهرم اجازه بگيرم يا مي‌توانم به قدر انجام صله رحم بدون اذن شوهرم از خانه خارج شوم، فرموده است: «خروج ازخانه حتا اگر براي صله رحم باشد و يا ديدن پدر و مادر و بستگان نزديک باشد، بدون اجازه شوهر حرام است.» حضرت ايشان در جواب سوال ديگري که مي‌پرسد اگر مردي براي انتقام گرفتن از زن خود به او اجازه خروج ازمنزل را ندهد آيا زن بايد اطاعت کند؟ مثلا هميشه اجازه مي‌داده به محلي برود ولي حالا براي انتقام اجازه نمي‌دهد، اظهار مي‌دارد: «انتقام گرفتن مرد از همسر خود مناسب اخلاق انساني و اسلامي نيست. ولي اگر به هر جهت اجازه خروج نداد، بر زن واجب است که اطاعت کند.»

(نگین);417023 نوشت:
نظر شما اینه طرف بخواد بره بیرون چیزی بگیره اطلاع بده به مادرش سر بزنه اطلاع بده هر کاری براش پیش اومد قبلش اطلاع بده ؟؟؟
در کل یه ثانیه خواست بره بیرون اطلاع بده
به این مطلب توجه کنید
آيت لله لنکراني در جواب سوال زني که مي‌پرسد آيا بايد براي صله رحم با بستگان نزديک و يا حتا با پدر و مادر و خانواده خود، از شوهرم اجازه بگيرم يا مي‌توانم به قدر انجام صله رحم بدون اذن شوهرم از خانه خارج شوم، فرموده است: «خروج ازخانه حتا اگر براي صله رحم باشد و يا ديدن پدر و مادر و بستگان نزديک باشد، بدون اجازه شوهر حرام است.» حضرت ايشان در جواب سوال ديگري که مي‌پرسد اگر مردي براي انتقام گرفتن از زن خود به او اجازه خروج ازمنزل را ندهد آيا زن بايد اطاعت کند؟ مثلا هميشه اجازه مي‌داده به محلي برود ولي حالا براي انتقام اجازه نمي‌دهد، اظهار مي‌دارد: «انتقام گرفتن مرد از همسر خود مناسب اخلاق انساني و اسلامي نيست. ولي اگر به هر جهت اجازه خروج نداد، بر زن واجب است که اطاعت کند.»

من اینطور برداشت کردم کهشما نظرتون اینه که شوهر نباید بدونه زنش کجاست
همه این چیزها که شما میگید درست است ولی یک قانون کلی است
قانون هم همیشه تبصره و ماده و کلی اما و اگر داره که با تغییر شرایط اونها هم تغییر میکنه
حالا در مورد اون حرفتون که برای یه ثانیه هم باید بگم خوب چه اشکالی داره
باور کنید شما زنها اگه ازتون هم سئوال نکنن فرداش میگید چرا به من اهمیت نمیدی میرم میام نمیگی کجا داری میری
اینها همش تو زندگی توافقی پیش میره قانون برای چی وضع میشه؟مسلما برای جلوگیری از مشکلات خوب اگه مشکلی نباشه اون قانون هم خود به خود از جریان زندگی خارج میشه

در نهایت من نظرم اینه
زن و مرد هر دو به یک اندازه در زندگی سهم دارند
زن و مرد باید از احوالات هم اطلاع کامل داشته باشند این بی اعتمادی رو نشون نمیده بلکه این و نشون میده که به هم کاملا اعتماد دارن که دارن کاراشون و برای هم میگن
خوب مسلما اگه کاری درست نباشه چه از طرف مرد چه زن طرف مقابل میتونه اعتراض کنه

والا من هر چی میگم هماهنگی با این که هر لحظه اجازه بگیرم فرق میکنه مثل اینکه کسی متوجه نمیشه

ببینید یکی از استادامون که در زمینه کارآفرینی تدریس میکرد تعریف میکرد وقتی میرم خونه یه نوشته میبینم که خانمم نوشته ما رفتیم خونه مادرم خواستی بیا خواستی نیا ........ ( توجه کنید نه اجازه گرفته و نه قبلش اطلاع داده و این از نظر شما حرامه )
همون استاد کاش بودین میدیدین چقدر از همسرش تعریف میکرد وقتی سرکلاس اعلام میکرد همه زندگیش رو مدیون همسرشه و زنش رو بهترین همسر دنیا معرفی میکرد آرزوی همه بچه ها بود که چنین زندگی داشته باشن

من با نظرات بقیه کاری ندارم منم تو خانواده ای بزرگ شدم که چنین چیزهایی نداشتیم که برای هر بیرون رفتنی، هر کاری اجازه بگیریم والا به ادم احساس حقارت دست میده که برای هر کاری بخواد زنگ بزنه اجازه بگیره

[="Tahoma"]

(نگین);417043 نوشت:
والا من هر چی میگم هماهنگی با این که هر لحظه اجازه بگیرم فرق میکنه مثل اینکه کسی متوجه نمیشه

ببینید یکی از استادامون که در زمینه کارآفرینی تدریس میکرد تعریف میکرد وقتی میرم خونه یه نوشته میبینم که خانمم نوشته ما رفتیم خونه مادرم خواستی بیا خواستی نیا ........ ( توجه کنید نه اجازه گرفته و نه قبلش اطلاع داده و این از نظر شما حرامه )
همون استاد کاش بودین میدیدین چقدر از همسرش تعریف میکرد وقتی سرکلاس اعلام میکرد همه زندگیش رو مدیون همسرشه و زنش رو بهترین همسر دنیا معرفی میکرد آرزوی همه بچه ها بود که چنین زندگی داشته باشن

من با نظرات بقیه کاری ندارم منم تو خانواده ای بزرگ شدم که چنین چیزهایی نداشتیم که برای هر بیرون رفتنی، هر کاری اجازه بگیریم والا به ادم احساس حقارت دست میده که برای هر کاری بخواد زنگ بزنه اجازه بگیره


سلام
از نظر قانون و شرع این حق مرده حالا اگه صاحب حق از حقش بگذره کی میتونه حرف بزنه ؟ کاسه از آش داغتر که نمیشه بشیم . بعدم جایی نگفتند اگر با وجود الزام مرد ، زن اجازه نگرفت از همه جهت زن بدیه
والله الموفق

معمولا در خانواده ها از ابتدا ، مرد يك اذن كلي ميدهد يا مواردي را كه برايش مهم است و خط قرمزهايش هست را مشخص مي كند ؛ عموما اين اذن كلي مانع از روندي است كه خانم نگين بيان مي كنند - دم به ثانيه اجازه بگيريم- مگر اينكه مردي ندرتا اينچنين باشد كه آن هم بهر حال همسرش متوجه مي شود كه چه رويه اي بايد در پيش بگيرد . اما در ساير موارد همانطور كه عرض شد معمولا مردها اذن كلي مي دهند .
خانمي كه اشتغال ، تحصيل و حضور مستمر در جامعه برايش مهم است بايد قبلا هنگام عقد اين شرط را بيان و شرط ضمن عقد نمايد .
در اينجا لازم مي بينم يك نكته از مطالبم را تصحيح كنم .
بنده در پست شماره 24 مطلبي را عرض كردم :

نقل قول:
حدود اطاعت زن از همسرش در ميان فقها اختلافي است و در اين زمينه ديدگاههاي مختلفي وجود دارد وهرچند حدود اطاعت از همسر به مبنا و ملاك هر يك از ديدگاههاي مذكور بستگي دارد اما همه فقها و علما ، اذن خروج از منزل را جزء وظايف زن و محدوده ي اطاعت وي از همسر نمي دانند و تنها برخي از فقها اذن خروج از منزل را جزء وظايف زن در محدوده همسري مي دانند

بدينوسيله تصحيح مي كنم كه قول مشهور فقها اين است كه اذن خروج زن از منزل نيز جزء محدوده هاي اطاعت زن از همسرش مي باشد و فتواهاي مخالف اين قول مشهور ، نادرند . پي نوشت نيز حذف شد .
از جناب دين شناسي متشكرم بابت تذكرشان .

shabnam !;416963 نوشت:
دوست عزیز من زندگی خودمو نگفتم کلی حرف زدم شرایط زندگی من هم اینجوری نیست.

وقتی میگیم چرا اجازه زن دست مرده میگید جزء قوانینه وقتی هم ابراز ناراحتی میکنیم میگید شرایط زندگی شما اینجوره ربطی به قوانین نداره.بالاخره باید تکلیف مشخص شه


بزرگوار یه ذره انصاف!!! حرف ما سر اجازه ی خروج از منزل بود و بنده توضیح دادم در پست قبل که این ربطی به جنسیت نداره به نقشی که فرد پذیرفته مربوط میشه.چون همین زن وقتی میشه مادر پسرش مرجع تقلید هم باشد اگر بگوید خروج تو از منزل باعث ازار من است و من راضی نیستم حق خروج ندارد...و باقی توضیحاتی که عرض شد در همان پست85:که:
نقل قول:
ولی بزرگوار دقت کنید یک وقت ما داریم در مورد جنس زن حرف میزنیم یک وقت در مورد زن به عنوان همسر صحبت میکنیم.یا به عنوان مادر.این زن به عنوان مادر پسر برگش هر قدر هم که انسان فرهیخته ای باشد اگر مثلا بگوید من از بیرون رفتن تو از خانه ازرده میشم حق بیرون رفتن ندارد!!...
پس دقت کنید اینجا بحث جنسیت نیست!بحث نقشی است که فرد پذیرفته.ازدواج رو اگر از نگاه حقوقی بهش نگاه کنیم مثل یک قرار داد و معاهدست که هر کس در این رابطه ی حقوقی مسئولیت هایی دارد و البته حقوقی متناسب با نقشی که پذیرفته.نمیشود شما به کسی مسئولیت هایی بدید و بعد اختیارات لازم برای اجرای اون مسئولیت ها رو ندید!!!!مثلا بگید تو مسئول حفظ امنیت کشوری ولی نیرو های مسلح از تو دستور نمیگیرند!!!خب وقتی فرد اختیارات کافی ندارد چه طور وظایفش رو انجام بده؟!!...به علاوه بسیاری از این موراد رو هم قبل از عقد میشود محدود کرد.و ابته کلی هم شرط و شروط دارد مثلا زنی که قبل ازدواج شاغل بوده اگر همسرش قبل از عقد اعلام مخالفت نکنه بعد از عقد دیگه موقع خروج اون خانم از منزل برای رفتن به سر کار نمیتونه مخالفت کنه...
اما از نگاه اخلاقی به ازدواج نگاه کنیم بله باید این دو نفر با هم رفیق باشن و دوست...ولی دقت کنید که هر جمع و جامعه ای هم به اخلاقیات نیاز دارد هم به حقوق و قوانین!بدون هر یک ز این دو اون جمع از هم میپاشد!
بعد شما چه پاسخی دادین؟!؟!گفتین
shabnam !;416963 نوشت:
وقتی بچه ایم تحت کنترل و نظارت پدر و صد البته برادر، وقتی شوهر میکنیم تحت کنترل و نظارت شوهر، وقتی هم بی شوهر میشیم تحت کنترل و نظارت پسر .
پس من کی باید حس کنم یه انسان مستقلم و نیازی به کنترل ندارم. درک و شعور دارم فهم دارم خوب و بد رو از هم تشخیص میدم .
:Gig:نظارت پسر بر مادر یا بردار بر خواهر که اعتراض کردین تو اسلامه؟!؟!یا نه بلعکسش هست؟مادر بر پسر نظارت داره؟!؟!اعتراض شما پاسخ به پست بنده بود؟!؟!

هورشید;417223 نوشت:
نظارت پسر بر مادر یا بردار بر خواهر که اعتراض کردین تو اسلامه؟!؟!یا نه بلعکسش هست؟مادر بر پسر نظارت داره؟!؟!اعتراض شما پاسخ به پست بنده بود؟!؟!

من اون زمان منظور شما رو درست نگرفتم وقتی فهمیدم نظرتون چی بود اون پست رو حذف کردم یه نگاه بندازید به صفحات قبلی :Gol:

هدی;416696 نوشت:
بر طبق اين ماده و ماده قبل كه بيان كرديد ، از ميان بردن كل اندام جنسي زن ، ديه كامل مرد كامل را دارد و از بين بردن كل اندام جنسي مرد نيز ديه كامل مرد كامل را دارد .
اميدوارم مساله برايتان روشن شده باشد .

ممنون برای توضیح ، ولی خوب من هر جا گشتم ، به این مورد برخورد نکردم برای همین اون دو مورد رو نوشتم .

هدی;416729 نوشت:
خانم باران اگر اينطورهست كه شما مي فرماييد پس چرا زير پاسخ هاي من تشكر قرار مي دهند ؟ همان دوستاني را عرض مي كنم كه من به سوالاتشان پاسخ دادم تصور نمي كنيد اين برخورد شما تخريب بنده و برخورد غير منصفانه در تاپيكي است كه بيشتر سوالاتش پاسخ گرفته است ؟ ممكن است ما در برخي موارد نتوانيم يكديگر را قانع كنيم اما اين موجب نمي شود و مجوز نمي شود كه يكديگر را تخريب كنيم .

خود من هم برای پست های شما صلوات فرستادم ، نه من که منظورم تخریب نبود ، فقط وقتی دقت کردم که گویا حرف های ما برای هم سوء تعبیر میشه ، خواستم که بیش از این ادامه پیدا نکنه تا درگیری پیش نیاد .چون حرف های من و زینب خانوم یکی هست ولی جوابهایی که دیدم ، مشخص بود که برداشت صحیحی از پست نشده تا جواب مناسب از آب در بیاد

zeinab82;414231 نوشت:
نه خير جناب علي خان دل نوشته فيسبوكي نيست كه اگر هم باشه حقيقت هست و هيچ كدوم از دلايل براي شخص من قانع كننده نبود

بله احساس میکنم شما نه تنها سوال نفرمودید، بلکه دنبال سیاه نمایی می باشید.و بنده یک سوال واضح از شما دارم، لطفا درست پاسخ دهید تا ببینیم کدام کشور خوشبختی وجمود دارد که الگوی شماست
سوال: بهتریم نظام موجود در دنیا را کدام کشور به خود اختصاص داده و چرا فکر می نمایید بهتر از نظام جمهوری اسلامیست؟ ممنون

البته میدانم نه شما و نه صلوات فرستادگان پست اول( ) جواب روشن ودرستی ندارید
لطفا پاسخ دهید تا دیگران قانع شوند

هورشید;416760 نوشت:
من هم مثل شما یک زنم ولی اونطور که شما میگین زندگی نمیکنم!!...اینها شرایط زندگی شخصی شماست نه قوانین اسلام!!!!....

هورشید;416760 نوشت:
همه چیزو با هم قاطی نکنید!!همه اینارو میشه توضیح داد.

اگر دقت میکردید میفهمیدید اینها شرایط زندگی ایشون نیست ، بلکه قوانینی هست که در اسلامه . حالا اگر کسی انجامش نمیده ، دلیل بر نبودن اونها در دین نیست . مرد میتونه انجامشون بده و دین میگه که حقش هم هست . ایشون منظورشون این بود اگر دقت میکردید

درست مثل شوهر شما که میتونه 3 زن دیگه هم بگیره و هزار تا صیغه . حالا اگر انجامش نده ، دلیل نمیشه که حقش نباشه ، بلکه حقش هست و میتونه انجام بده و میتونه نده !

یونس بن عبد الرحمن;416905 نوشت:
البته باز هم می گم این کم فهمی است یکی بیاد بگه اسلام با عظمت است اسلام چنان و چنان است ولی در حق زن خدایی نکرده کوتاهی کرده این کج روی است و محال است چنین چیزی باشد .

مشکل من همینجاست چون دینی رو صد در صد قبول دارم که به نظر من اگر قوانینش در باره زن این هست ، پس به زن طلم شده و از طرفی همیشه اینو به خودم میگم که عدالت در تک تک کلام الهی باید موج بزنه و دیدنش برای همه بسیار آشکار باشه و قابل قبول . پس یه چیزی این وسط اشتباهه که من نمیدونم چیه . حکم خدا برای همه باید عدالت ناب رو یادآوری کنه و این باعث گیجی من میشه که چیز دیگری انتظار دارم و چیز دیگری میبینم

pesarirani;416993 نوشت:
خوب این خودش میشه تعریف همون اجازه گرفتن شما موقعی که میرید بیرون میگی من دارم میرم فلان جا بعد دیر شد زنگ میزنی خبر میدی

حدیثی هم هست که نشون بده همین حرف برای زن هم صدق میکنه ؟ یعنی شوهرش ازش اجازه بگیره بره بیرون؟ ولی فکر نکنم چنین تعبیری از این حرف درست باشه ، چون دارن میگن اجازه زن دست مرده ، و این هماهنگ کنندگی بیرون رفتن زن و مرد از همسرشون ، دست خودشونه ولی قانون اسلام چیز دیگری گفته و این حقو به زن نداده. حالا از سر محبت بعضیا ، چنین کنند ، این دلیل نمیشه بیخیال این حکم بشیم که چرا اینطوره ؟ مثلا شما میگی میتونیم بریم بیرون بعد زنگ بزنیم؟ اسلام میگه نمیتونی بری بیرون مگه اول اجازه بگیری. فرق ایندو از زمین تا آسمونه

pesarirani;417009 نوشت:
شما بر اساس زندگیتون میتونید مرجعتون رو انتخاب کنید مجبور نیستید مرجعی سنتی داشته باشید خیلی از مراجع به روز هستند و با مراجعه به دفاترشون میشه بعضی چیزها رو با نظر ایشان تغییر داد البته بدون عوض کردن حد و حدود اسلام

وا؟ مگه قانون خدا چندتاست که طبق میل شخصی بگیم این مرجعو میخوایم یا اونو ؟ تا اون مثلا بگه از نظر من صحیحه بری بیرون اون یکی بگه از نظر من صحیح نیست ؟ مهم اینه که صحیح اسلام در این زمان چیه .

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;417245 نوشت:
اگر دقت میکردید میفهمیدید اینها شرایط زندگی ایشون نیست ، بلکه قوانینی هست که در اسلامه . حالا اگر کسی انجامش نمیده ، دلیل بر نبودن اونها در دین نیست . مرد میتونه انجامشون بده و دین میگه که حقش هم هست . ایشون منظورشون این بود اگر دقت میکردید
!

سرکارᕘᕚRaiNᕘᕚ پست 140 رو بخونید متوجه عرض بنده میشید.مواردی که ایشون گفتند جز قوانین اسلام نیست...

[=Microsoft Sans Serif]درود بر بانو «هدی»

هدی;416696 نوشت:
لزومي نداره رو در روي كسي بپرسيد فقط 6 ماده پايين تر از مطالبي كه آورديد اين مطلب هم بود :
ماده 669- قطع و از بین بردن هریک از دو پستان زن، موجب نصف دیه کامل زن و از بین بردن مقداری از آن به همان نسبت موجب دیه است
من در پست قبل لزومي نمي ديدم كه اعضاي جنسي زن رو براي شما بيان كنم اما اين پست شما حاكي از اين بود كه يا اندام جنسي در زن را نمي شناسيد يا مقايسه شما مقايسه تامي نيست . اندام جنسي در مرد يك اندام است اما در زن دو موضع است .
بر طبق اين ماده و ماده قبل كه بيان كرديد ، از ميان بردن كل اندام جنسي زن ، ديه كامل مرد كامل را دارد و از بين بردن كل اندام جنسي مرد نيز ديه كامل مرد كامل را دارد .
اميدوارم مساله برايتان روشن شده باشد .

آیا شما «پستان» زن را آلت جنسی یا شرم‌گاه زن می‌دانید؟
ما تاکنون نشنیده‌ایم که یک ادم سه شرمگاه داشته باشد! حتی نشیمنگاه زنان نیز جزو شرمگاه آنان نیست؛ چه برسد به سینه‌ها!
سینه‌ها تنها به‌خاطر هیجان‌آور بودن در آمیزش مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اگر قرار باشد جاهای هیجان‌آور جزو شرمگاه باشند، پس، لاله‌ی گوش، گردن، موها و حتی می‌توان گفت همه‌جای زن، شرمگاه است!
البته ممکن است در قانون چنین چیزی باشد؛ خواهشمندیم آن قانون که گفته است سینه‌های زن، شرمگاه گرفته می‌شوند را بیان بفرمایید.

هورشید;417250 نوشت:
سرکارᕘᕚRaiNᕘᕚ پست 140 رو بخونید متوجه عرض بنده میشید.مواردی که ایشون گفتند جز قوانین اسلام نیست...

یه پست مفصل نوشتم ولی همه رو پاک کردم.
شما چرا برای دفاع از یک کار بد به یک کار خوب استناد میکنید؟ من نوعی ایرادی میگیرم میگویم این که زن باید از شوهرش برای خروج از خانه اذن بگیرد چندش آور است. بعد شما میگویید فرزند هم هرچقدر فرد مهمی باشد باید از پدر و مادرش اجازه بگیرد.(البته پدر را ذکر نمیکنید برای تاکید نقش زن بر عنوان این اجازه از مادر تاکید میکنید)
اصلا چنین اجازه ای وجود ندارد. وظیفه ای که فرزند در مورد پدر و مادر داره یکی رعایت احترامشونه. در مورد افعال فرزند هم در صورتی هست که موجب آزار و اذیت پدر و مادر باشه نه مطلق. (البته یه عده در سه مورد روزه حج و نذر در بعضی از این سه مورد بعضی اذن پدر بعضی اذن هم پدر هم مادر رو مطلقا شرط میدونند. ولی در باقی موارد شما بخوای بری بیرون اذن پدر و مادر مطلقا لازم نیست فقط کاری حرامه که اذیت و آزارشون بده. همین
اذن شوهر مطلق هست تنها کسی که اومده قیدهای منطقی زده گفته در صورتی که مخالف شوون همسری باشه و ... صانعی هست باقی قید نذاشتن مطلق میدونند.
اما این که از یه کار بد به یه کار خوب استناد کنیم کار صحیحی نیست چرا که روشن است در هر مکتبی کار خوب و بد توامان وجود دارد. حقانیت یک آیین به تمامی خوب بودن آن است.
هرچند در مورد همون ولایت پدر هم میشه اشکال گرفت که چرا اینقدر بر بچه ولایت دارند که مثلا پدر بتونه دختر نابالغشو به عقد دیگری دربیاره حق این اختیارات رو نداره یا این که بتونه زن و بچه اش رو تادیب کنه و بزنه. یک پدر سالم هیچ وقت دست رو بچه اش بلند نمیکنه مگه عقلا مشکل داشته باشه

اینها همه هیچ چی
ولی سرکار هورشید وقتی ما اینگونه رفتار کنیم دیگران هم این روش رو یاد میگیرند میگویند (انکار نه پرسش) کجای دین گفته حجاب واجب است. کجای دین گفته ولایت فقیه هست کجای دین نهادی به نام روحانیت رو گفته.... هر گونه بخواهند رفتار میکنند و هرچیزی بخواهند به دین نسبت میدهند. شیوه های انکار و تولید معانی دورتر برای آیات و روایات رو هم از شما یاد میگیرند.

آبـرنـگـ;417378 نوشت:
آیا شما «پستان» زن را آلت جنسی یا شرم‌گاه زن می‌دانید؟
ما تاکنون نشنیده‌ایم که یک ادم سه شرمگاه داشته باشد! حتی نشیمنگاه زنان نیز جزو شرمگاه آنان نیست؛ چه برسد به سینه‌ها!
سینه‌ها تنها به‌خاطر هیجان‌آور بودن در آمیزش مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اگر قرار باشد جاهای هیجان‌آور جزو شرمگاه باشند، پس، لاله‌ی گوش، گردن، موها و حتی می‌توان گفت همه‌جای زن، شرمگاه است!
البته ممکن است در قانون چنین چیزی باشد؛ خواهشمندیم آن قانون که گفته است سینه‌های زن، شرمگاه گرفته می‌شوند را بیان بفرمایید.

با درود
بزرگواری سوال کردند که چرا دیه عضو زن کمتر از مرد است برای مثال اعضای جنسی یا اعضای دیگر
ایشان فرمودند برابر است و برای همین سینه ها رو هم اصافه کردند تا دوبرابر بشه و مساله نصف مطرح نشه
حال آیا برای اعضای دیگر مثل گوش و چشم و بینی و دست و پا هم همین گونه میخواهیم عضو دیگری بیابیم و دوبرابرش کنیم

شهید علی اصغر پازوکی;417243 نوشت:
بله احساس میکنم شما نه تنها سوال نفرمودید، بلکه دنبال سیاه نمایی می باشید.و بنده یک سوال واضح از شما دارم، لطفا درست پاسخ دهید تا ببینیم کدام کشور خوشبختی وجمود دارد که الگوی شماست
سوال: بهتریم نظام موجود در دنیا را کدام کشور به خود اختصاص داده و چرا فکر می نمایید بهتر از نظام جمهوری اسلامیست؟ ممنون

البته میدانم نه شما و نه صلوات فرستادگان پست اول( ) جواب روشن ودرستی ندارید
لطفا پاسخ دهید تا دیگران قانع شوند

اولا بيا يكي تو گوش ما بزن كه سوال كرديم . حالا نه اينكه جوابهاي شما خيلي قانع كننده بوده
ولي من جواب شما رو به دور از هر جبهه گيري (مثل خود شما) ميدم . من و همه صلوات فرسنده هاي اون پست هيچ نظام و كشوري رو الگوي خودمون قرار نداديم و فقط و فقط سوال داريم و دلمون ميخواد تا به جيزي كه ايمان داريم ديد روشن تر و بهتري داشته باشيم و بدون شك و شبهه زندگي كنيم و مسلما قبول دارين كه دين اسلام هم با آگاهي و بصيرت مومنانش مشكلي نداره؟ البته اگر اخلاق تند شما و امثال شما آدم ها رو عوض جذب به دين مطرود از دين نكنه
از زماني كه اين بخث رو مطرخ كردم اول از همه با جوابهاي تند كارشناس محترم و بعد هم افراطيوني مثل شما مواجه شدم كه هيچ جواب منطبق با عقلي بهم ندادين اما مهم نيست ان شااله كسان ديگري پيدا ميشن كه بتونن به دور از هر افراطي گري جواب قانع كننده اي به من و امثال من بدن
ديگه توي هيچ بحثي شركت نمي كنم و از همه دوستان و كارشناس محترم ممنونم

با سلام خدمت شما جناب هدی بزرگوار و گرامی .

نقل قول:
برادر گرامي ! مگر ما خلاف ايني كه شما فرموديد را عرض كرديم ؟ما هم گفتيم فلان و بهمان حقوق را خدا به مرد داده اما راه واگذاريش مسدود نيست ، زن مي تواند شرط ضمن عقد كند و مرد مي تواند بپذيرد و واگذار كند ، ما عرض نكرديم كه زن مي تواند مطالبه كند اما بدون پذيرش شوهر اين حق واگذار مي شود . بله زن مطالبه يا شرط ضمن عقد مي كند كه مثلا من حق طلاق را مي خواهم و شوهر مي تواند بپذيرد ، مي تواند نپذيرد ، زن هم مي تواند با عدم قبول مرد بر اعطاي اين حقوق ، بپذيرد كه به عقد او در آيد مي تواند نپذيرد

فکر می کنم الان بهتر شد .

زوجه حق مطالبه طلاق برای خود در ضمن عقد را ندارد از منظر فقه امامیه , اما در حال حاضر به اصطلاح خواستن تعدیل و موازنه ایجاد کنن گفتن که زوجه در ضمن عقد و با رضایت شوهر شرط کند که مرد وکالت به زن بدهد که طلاق خود را بگیرد . ( این طوری در ذهنم هست خیلی وقته بی خبرم از قوانین )

این با مبنای امامیه در تعارض است .( اما فقه حنبلی و شافعی این را دارد .)

حال بگذریم از بحث علمیش خب این هم نشد راه حل و سوالات بر قوت خود باقی است .

البته این هم هست که مرد از لحاظ شرع و قانون همانگونه که این قوانین را برای زن وضع کردند مرد هم می تواند خیلی چیزا را در ضمن عقد شرط کند اگر البته اجازه دهند و گرنه از لحاظ عقل و شرع هیچ مانعی ندارد .

به طور کل متاسفانه اینا همش توجیه و دردی را دوا نمی کنه واقعا این طور فکر نمی کنید ؟

شاهد مثالش هم روز به روز مشکلات این چنینه رو به افزایش خطرناکه که خود آقایان هم توش موندن . ( درست که اعمال و کردار آدما مهم و موثره ولی خب قوانین نیز نقش موثر خود را ایفاء می کنن .)

آیا شما مگر این نیست که معتقد هستید اسلام دین معالج است نه مسکن پس چرا این چنین مشکلات خانمانسوزی هست در حالی که برای رهایی از خود مشکل وضع شده اند . !!!!!!!!!!! کردار یه چیز قوانین چیز دیگری متوجه این هستم .

نقل قول:
اولا بنده نظر دو مفسر را بيان كردم كه موجود است مي توانيد مراجعه بفرماييد . ثانيا شما متوجه قياس كه در اين خصوص شد جسارتا نشديد . عرض نشد كه مردان ، بيكارند و بي مشغله و لذا حواسشان جمع تر است بلكه بعكس مردان به دليل تمركز بسيار بر همان اشتغالشان - كه عموما يا تماما- اقتصادي است و طبعا مهارت و آگاهي بيشتري هم نسبت به همين مشغله ي بسيارشان دارند تفاوت دارند با خانمي كه مشغوليتش متمركز در يك امر نيست بلكه به چند مساله مهم در طول روز مشغول است ضمن آنكه مهارت و آگاهي او نسبت به مسائل اقتصادي - نوعا نه تحقيقا- از مردان كمتر است .
من تصور نمي كنم پذيرش اين واقعيت سخت باشد يا تاويل و توجيه باشد . نكته اي كه براي شما سوء تفاهم ايجاد كرده اين است كه تصور مي كنيد ما گفتيم مشغوليت مرد در نان درآوردن كمتر از مشغوليت زن است در حاليكه بحث بر سر تمركز بيشتر بر يك كار و مهارت كافي در آن است .

خب حالا شد پس دو مفسر نه مفسرین بسیار عالی .

من کاملا متوجه کلام شما هستم بنده همین تمرکز را عرض می کنم چه تمرکز چه مشغله فرقی نمی کند بی شک و یقینا کار مردها مستلزم تمرکز بسیار بیشتر است و این طور نیست که چون تمرکز بر کارشون دارند – که البته همش اقتصادی هم نیست خیلی امورات هست - پس بر یک کار متمرکز هستن نه چنین نیست و فکر نکنم کسی این را بپذیرد .

لذا الحق و الانصاف این توجیه درست نیست جناب هدی بزرگوار .

نقل قول:
شما نمي پذيريد والامر اليكم

ممنون از ادب و تواضع شما . به هر حال بحث علمی است و قصد نداریم که خدایی نکرده مرآ بشه نحن أنباء الدلیل نمیل حیثما مال .

در ضمن منظور شما از مشغولیت زن چی هست ؟

نقل قول:
اما تلقي شما از اينكه زن نقصان عقل دارد و به اين دليل است كه دو شاهد زن در برابر يك شاهد مرد قرار دارد ، جسارتا صحيح نيست زيرا نقصان ، نقصان است ، كسي كه عقلش مشكل دارد شهادتش مردود است حالا چه يك نفر باشد چه دو نفر چه ده نفر . انضمام شهادت يك زن به شهادت زن ديگر كه هر دو نقصان عقل دارند موجب تكميل و پذيرش شهادت نيست . اگر هم نقصان عقل را به معناي ديگري مي گيريد يا علت شهادت دو زن در برابر يك مرد را مستند به دليل ديگري مي دانيد بفرماييد .ما از اين باب اين دو مطلب را به هم مرتبط كرديم كه روايت مندرج در خطبه 80 نهج شريف ، علت اين دو شاهد در برابر يك مرد را نقصان عقل زن بيان كرده است و در آيه شريفه 282 بقره ، علت اين دو شاهد در برابر يك شاهد مرد را فرموده : ان تضل احديهما فتذكر احديهما الاخري . علت اين امر را ياد آوري زن اول به زن دوم بيان فرموده است . ما عرض كرديم اين يادآوري به دليل عدم تمركز كافي زن بر مسائل مالي و اقتصادي و عدم مهارت كافي او در اين زمينه است .تحليل شما چيست ؟

جناب هدی بزرگوار و گرامی .

اولا : من نگفتم شهادت دو زن برابر یک مرد مساوی نقصان عقل زن است .

ثانیا : این بحث نقصان عقل را من فکر می کنم هنوز روشن نیست که مراد از نقصان عقول زنان چیست و گرنه روایات در این زمینه متواتر است مرجع فقید شیعه آیت الله بروجردی قدس سره این روایات را جمع آوری کرده است .

بر شما شبهه شده فکر می کنید خانما حالا که باهوشند چطوری می شود ناقص العقل باشند نه خیر اصلا به این جانب کار ندارد می بینیم در اینترنت و جاهای دیگه مثل جامعه الزهراء و غیره جنگ و دعواست سر این قضیه و بعضی از معاصرین بحث عقل نظری و عملی را وسط کشیدند و خلاصه وضعی را افتاده به هر حال می طلبد به طور خاص در این زمینه بحث و گفتگو شود اما من در حرفای قبلیم چیزی از این قضیه نگفتم .

در ضمن این که بنده تسلیم مطلق در برابر حجج پروردگار صلوات الله علیهم هستم هر چند مساله ایی که فرموند را درک نکنم و نفهمم علمشو به خودشون ارجاع می دم .

در رابطه با آیه شریفه اصلا مسائل اقتصادی مطرح نیست بلکه بحث دین است – که نیاز به هیچ گونه تمرکزی ندارد - و در مساله تمرکز هم که قابل قبول نیست بر فرض کلام شما هم بگیریم اصلا مساله اقتصادی مد نظر نیست .

قرآن خیلی دقیق است و اصلا بشر را به زانو در آورده به خاطر همین نکته است که کلمات را دقیق اختیار کرده است.

نوع آقایان تضل را به معنای فراموشی گرفته اند ولی فکر می کنم قضیه صرفا فراموشی نیست واقعیتش باید در آیه شریفه کار کنم .

به هر حال دوست داشتید سر فرصت مفصل این آیه و آیات مشابه را به بحث و تحلیل و برسی می گذاریم ( هر چند یکی از دوستان در دار الحدیث مقاله خوبی در این زمینه نوشته خوندم بدک نیست از لحاظ علمی ولی نه اونی که باید و شاید . )

موفق و سربلند باشید.

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;417245 نوشت:
وا؟ مگه قانون خدا چندتاست که طبق میل شخصی بگیم این مرجعو میخوایم یا اونو ؟ تا اون مثلا بگه از نظر من صحیحه بری بیرون اون یکی بگه از نظر من صحیح نیست ؟ مهم اینه که صحیح اسلام در این زمان چیه .

دوست عزیز اگه کامل خونده باشی می بینی که نوشتم بر اساس زمان قانون تغییر نمیکنه تبصره و ماده بهش اضافه یا کم میشه همین

موضوع قفل شده است