تشویق به ازدواج از سوی اهل بیت (ع)
تبهای اولیه
بسم الله الرحمن الرحیم
سيره نبوى در خانواده
سيد ابوالحسن مطلبى:Sham:
1. تشويق به ازدواج
يكى از سنّتهاى نبوى، تشويق و ترغيب به ازدواج و تسهيل در اين امر و فراهم سازى بسترى مناسب براى آن است. «ازدواج» مايه صيانت دين، بقا و پاكسازى نسل و خيرات و بركات ديگر است.
در اين جا به نمونههايى از رهنمودهاى رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم در اين باره تبرّك و تيمّن مىجوييم:
1. «أيُّما شابٍّ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنّه عَجَّ شَيْطانُهُ يا وَيْلَهُ عَصَمَ مِنّى دينَه؛نهج الفصاحه، ص 208، ح 1034
هر جوانى كه در آغاز جوانى زن بگيرد، شيطان وى بانگ بر آورد: اى واى! دين خود را از دستبرد من محفوظ داشت.»
2. «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدِاسْتَكْمَلَ نِصْفَ الايمانِ فَلْيَتّقِ اللّهَ فى النّصْفِ الباقى؛
هركه زن بگيرد، يك نيمه ايمان خويش را كامل كرده، از خدا درباره نيم ديگر بترسد.»:Gol:
. «مَنْ رَزَقَهُ اللّهُ امْرَأةً صالِحَةً فَقَدْ اَعانَهُ عَلى شَطْرِ دينِهِ فَلْيَتَّقِ اللّهَ فِى الشَّطْرِالْباقى5؛
هركه را خداوند زنى پارسا داده، وى را بر نصف دين خويش يارى كرده و بايد درباره نصف ديگر آن از خدا بترسد.:Gol:
«تَزوَّجوا الوَدُودَ الوَلُودَ فَاِنّى مُكاثِر بِكُمُ الاَنْبِياءَ ؛
زن مهربان و بچه آور بگيريد، زيرا من به كثرت شما بر ساير پيغمبران افتخار مىكنم.»
5. «تَزوّجوا ولا تُطَلِّقوا فَانَّ اللّهَ لايُحِبُّ الذّوّاقين ولا الذّوّاقاتِ».
زن بگيريد و طلاق مدهيد، زيرا خداوند مردانى را كه مكرّر زن گيرند، و زنانى را كه مكرّر شوهر كنند، دوست ندارد.
6. «مِن افضل الشَّفاعة اَنْ تَشْفَعَ بَين اثنين فى النكاح ؛
از جمله بهترين وساطتها، واسطه شدن ميان دو نفر در كار ازدواج است.»
7. «ما بنى فى الاسلام بناءً احبّ الى اللّه عَزَّوَجَلَّ، و اعزّ من التزويج9؛
هيچ بنيانى در اسلام، نزد خداوند عزّوجل، محبوبتر از ازدواج (و تشكيل خانواده) نيست.»
8. «المتزوّج النّائم افضل عند اللّه من الصّائم القائم العزب10؛
خواب شخص همسردار، در پيشگاه الهى، از روزه و شب زنده دارى شخص عزب برتر است.»
پر واضح است كه منظور روايت، عبادات مستحبّى است و شارع مقدّس هرگز ترخيص نفرموده كه همسردار تا طلوع آفتاب آسوده بخوابد و هر روز نماز صبحش قضا شود!
9. «شراركم عزابكم، ركعتان من متأهل خير من سبعين ركعة من غير متأهل11؛
بدترين شما، عزبهاى شما هستند. دو ركعت نماز از متأهّل بهتر از هفتاد ركعت از غير متأهّل
است!»
:Sham:
9.بحارالانوار،ج103،ص222؛ميزانالحكمة،ج4،ص271.
10.بحارالانوار،ج103،ص221؛ميزانالحكمة،ج4،ص273.
11. ميزان الحكمة، ج 4، ص 275.
2. وسعت رزق و روزى در سايه ازدواج
خداوند در سوره نور مىفرمايد:
«وَانْكِحُوا الأيامى منكم والصّالِحينَ مِن عِبادِكُمْ وَ اِمآئِكُمْ إنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللّهُ وَاسِعٌ عليمٌ» نور / 32
مردان و زنان عزب خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بىنياز مىسازد؛ خداوند گشايش دهنده و آگاه است.
برخى از ترس فقر و تنگدستى، تن به ازدواج نمىدهند ولى بايد توجّه داشت ـ چنان كه در آيه به تصريح گذشت ـ خداوند سبحان وعده فرموده كسانى را كه قصد ازدواج دارند در مالشان گسترش دهد و آنان را بىنياز كند.
رواياتى هم كه از رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم رسيده مؤيّد اين نويد است:
1. «اتّخذوا الأهل فإنّه ارزق لكم ( بحارالانوار،ج103،ص217؛ميزانالحكمة،ج4،ص273)؛
زن بگيريد، كه آن مايه روزى بيشتر برايتان است.»
:Sham:
سلام
ممنون از زحمات شما
بهتر بود منابع همه احادیث هم آورده می شد
والله من که نوشتم .....نمیدونم کدوم حدیث منظورتونه ...//
کنار هر حدیث و هر ایه منبعش رو ذکر کردم ..:Ghamgin:
2. «مَن ترك التزويج مخافة العيلة فليس منّا ( ميزان الحكمة، ج 4، ص 274.؛ )
هركه از ترس تهيدستى ازدواج نكند، از ما نيست.»
3. «مَن ترك التزويج مخافة الفقر فقد أساء الظن باللّه عزّوجلّ إنّ اللّه عزّوجلّ يقول:
«اِنْ يكونوا فقراءَ يُغنِهِمُ اللّه من فضله»»
نور / 32؛ نوادر راوندى، ج 3، ص 597، نقل از ميزان الحكمة، ج 4، ص 274، از امام صادق(ع).
كسى كه از ترس تنگدستى ازدواج نكند، به خداى عزّوجلّ سوء ظن نموده است؛ خداوند عزّوجلّ مىفرمايد: «اگر نيازمند باشند خداوند از فضل خود آنان را بىنياز مىكند.»
:Sham: