آیا اینطور صیغه عقد موقت خواندن صحیح است؟
تبهای اولیه
درود
اگر ابتدا مهر و مدت زمان تعیین شود و به توافق برسیم، سپس من (مرد) بگویم، آیا بنده وکیلم تو را به عقد موقت خود با مهر و مدت تعیین شده، در بیاورم؟
یا چنین بگویم: آیا من وکیلم تو را با مهر (مثلا) 200 هزار تومان و (مثلا) مدت 5 روز به عقد موقت خود در بیاورم؟
سپس پس از شنیدن ابراز رضایت زن، یا بله گفتن آن بگویم
زوّجتُ موکّلتی لنفسی فی المدت المعلومۀ علی المَهر المعلوم
سپس بگویم
قبلت لنفسی هکذا
آیا چنین عقدی درست است؟
لطفا اگر درست است و ممکن استاین دو صیغه عربی را با هجأ بفرستید که خدای نکرده باعث اشتباه نشود؟
و نیز بفرمایید حد اقل مهریه و حد اقل مدت چقدر میتواند باشد؟
مرجع تقلیدم: آیت الله مکارم شیرازی
باتشکر
دروداگر ابتدا مهر و مدت زمان تعیین شود و به توافق برسیم، سپس من (مرد) بگویم، آیا بنده وکیلم تو را به عقد موقت خود با مهر و مدت تعیین شده، در بیاورم؟
یا چنین بگویم: آیا من وکیلم تو را با مهر (مثلا) 200 هزار تومان و (مثلا) مدت 5 روز به عقد موقت خود در بیاورم؟
سپس پس از شنیدن ابراز رضایت زن، یا بله گفتن آن بگویم
زوّجتُ موکّلتی لنفسی فی المدت المعلومۀ علی المَهر المعلوم
سپس بگویم
قبلت لنفسی هکذا
آیا چنین عقدی درست است؟
لطفا اگر درست است و ممکن استاین دو صیغه عربی را با هجأ بفرستید که خدای نکرده باعث اشتباه نشود؟
و نیز بفرمایید حد اقل مهریه و حد اقل مدت چقدر میتواند باشد؟مرجع تقلیدم: آیت الله مکارم شیرازی
باتشکر
بله در ست است ولی چند نکته:
1.باید معنای تک تک الفاظ صیغه ی عقد را بدانید و صیغه یک ورد نیست که با خواندن ان محرم شوید، بلکه باید با قصد انشاء (یعنی قصد ایجاد رابطه ی همسری و زوجیت )ان را بخوانید که لازمه ی ان فهم معنای تک تک الفاظ است .
2.حد اقل مدت زمان ممکن برای محرمیت کمترین زمانی است که می شود دونفر محرم شوند و این امری است عرفی و واضح.
3. مهریه باید چیزی باشد که ارزش مالی و مالیت داشته باشد پس حد اقل مقدار مهریه کمترین مقداری است که مالیت داشته باشد . بنابر این بعنوان مثال یک دانه برنج مالیت ندارد ولی 100 تومان یا 50 تومان ارزش مالی دارد
به نام الله
با سلام
یعنی هر آقایی این صیغه رو بخونه و معنای کلماتش رو بدونه، کافیه؟!! به همین راحتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :Gig:
به نام الله
با سلامیعنی هر آقایی این صیغه رو بخونه و معنای کلماتش رو بدونه، کافیه؟!! به همین راحتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :Gig:
بله با شرایط که عرض شد
بلکه از این هم راحت تر : برخی مراجع ترجمه ی ان را هم کافی میدانند باشرایطی
بله با شرایط که عرض شد
بلکه از این هم راحت تر : برخی مراجع ترجمه ی ان را هم کافی میدانند باشرایطی
به نام الله
با سلام
ممنون از پاسختون
ببخشید شرایط عقد موقت برای خانمها چیه؟ آیا برای اونها هم همینقدر ساده گرفته شده؟!
تشکر
به نام اللهبا سلام
ممنون از پاسختون
ببخشید شرایط عقد موقت برای خانمها چیه؟ آیا برای اونها هم همینقدر ساده گرفته شده؟!
تشکر
صیغه یا همان ازدواج موقت ،ازدواجی است که خدای متعال برای افرادی که ناچار از پاسخ به غریزه ی طبیعی هستند و در شرایط خاصی هستند که ازدواج دائم میسر نیست یا کارامد نیست و پاسخگوی فعلی این غریزه ی خدادادی نیست تشریع شده ،بنابر این زنی که همسری ندارد و شرایط ازدواج دائم را نیز ندارد و از طرفی نیازمند پاسخ به غرایز است با رعایت شرایط فقهی میتواند ازدواج موقت کند .تذکر چند نکته لازم مینماید :
1.ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر باطل است و جایز هم نیست و از انجایی که ازدواج موقت هم یک نوع ازدواج است پس بدون اذن پدر برای او میسر نیست
2. ازدواج خانمهای غیر باکره نیازی به اذن پدر ندارد (البته اگر بکارت در اثر ازدواج و رابطه ی شرعی زائل شده باشد و الا مورد اختلاف است).
3. در مورد خانمهایی که قبلا ازدواج کرده اند و طلاق گرفته اند یا همسرشان فوت نموده است،نگهداشتن عده از لوازم و ضروریات برای ازدواج بعدی است
باید معنای تک تک الفاظ صیغه ی عقد را بدانید و صیغه یک ورد نیست که با خواندن ان محرم شوید، بلکه باید با قصد انشاء (یعنی قصد ایجاد رابطه ی همسری و زوجیت )ان را بخوانید که لازمه ی ان فهم معنای تک تک الفاظ است .
بله قصد من اینست که بعد از خواندن این صیغه، محرم شوم؛ اگر با این قصد بخوانم و حتی معنی صیغه را ندانم عقد صحیح است؟
اگر نیست بررسی کنید معنی صیغه را بلدم یا نه؛ اگر اشتباه نوشته بودم لطفا تصحیح کنید:
زوّجتُ - به ازدواج در میارم
موکّلتی - موکلم را
لنفسی - برای خودم
فی المدت المعلومۀ - در زمان معلوم ( از پیش تعیین شده )
علی المَهر المعلوم - بر مهریه مشخص
قبلت - قبول کردم
لنفسی - برای خودم
هکذا - همینطور
در ضمن مهربانی کنید صیغه را درست احراب گذاری کنید تا در خواندن مشکل پیش نیاید؛ سوال دیگر اینکه عاقد میتواند بدون دیدن مرد و زن تلفنی عقد کند؟ و آیا میشود که از روی توضیح المسائل بخوانم؟ باتشکر
به اضافه سوالاتی که در بالا کردم لطفا به این سوال نیز پاسخ دهید
اگر با کسی صیغه کردم مثلا برای 1 ماه، بعد طرفین مایل بودیم از 1 ماه بیشتر شود و 2 ماه اضافه گردد تا 3 ماه شود، باید چه کنیم؟
صبر کنیم تا 1 ماه تمام شود و بعد دوباره صیغه 2 ماه را جاری کنیم؟
اگر بعد از اینکه 1 ماه تمام شد، و خواستیم صیغه 2 ماهه را جاری کنیم، ممکن نیست و باید عده نگه دارد؟ یا نگه داشتن عده بخاطری که قبلا همسرم بوده نیازی نیست؟
باتشکر
موکّلتی - موکلم رابررسی کنید معنی صیغه را بلدم یا نه؛ اگر اشتباه نوشته بودم لطفا تصحیح کنید:
زوّجتُ - به ازدواج در میارم
لنفسی - برای خودم
فی المدت المعلومۀ - در زمان معلوم ( از پیش تعیین شده )
علی المَهر المعلوم - بر مهریه مشخص
قبلت - قبول کردم
لنفسی - برای خودم
هکذا - همینطور
با کسب اجازه از اساتید محترم چون حقیر هم طلبه و مدرّس مکالمه عربی هستم در کارتان فضولی کردم.
بله دوست عزیز ترجمه تان صحیح است.فقط ترجمه تحت اللفظی «زوّجت» «به زوجیت درآوردم»، یا «تزویج کردم» است.
در ضمن مهربانی کنید صیغه را درست احراب گذاری کنید تا در خواندن مشکل پیش نیاید
زَوَّجتُ مُوَکِّلَتی فی المدَّةِ المعلومَةِ علی المَهرِ المعلومِ / قَبِلتُ لِنَفسی هکَذا»
سوال دیگر اینکه عاقد میتواند بدون دیدن مرد و زن تلفنی عقد کند؟
بله، می تواند.دیدن شرط صحت عقد نیست.
و آیا میشود که از روی توضیح المسائل بخوانم؟
بله می توانید.البته به همان شروطی که جناب استاد اشاره فرمودند.(قصد انشاء و صحیح خواندن الفاظ و ...)
جناب هادی ماهانی متشکرم
لنفسی در صیغه یادتان رفته بود...
ببخشید توی این مسائل یکم وسواسم؛ یکم بیشتر احراب گذاشتم لطفا مجددا چک کنید از صحتش بنده رو مطلع کنید
زَوَّجتُ مُوَکِّلَتِی لِنَفسِی فِی المُدَّةِ المَعلومَةِ عَلی المَهرِ المَعلومِ / قَبِلتُ لِنَفسی هکَذا
هَکذا به صورت هاکِذا خوانده میشود هَکذا یا هَاکذا؟
(این صیغه بالا چرا در توضیح المسائل و یا کتاب های رسمی دیده نمیشه که من ببینم با تمام احراب؟؟؟)
همچنان سوال قبلی بنده
اگر با کسی صیغه کردم مثلا برای 1 ماه، بعد طرفین مایل بودیم از 1 ماه بیشتر شود و 2 ماه اضافه گردد تا 3 ماه شود، باید چه کنیم؟
صبر کنیم تا 1 ماه تمام شود و بعد دوباره صیغه 2 ماه را جاری کنیم؟
اگر بعد از اینکه 1 ماه تمام شد، و خواستیم صیغه 2 ماهه را جاری کنیم، ممکن نیست و باید عده نگه دارد؟ یا نگه داشتن عده بخاطری که قبلا همسرم بوده نیازی نیست؟
باتشکر
همچنان سوال قبلی بندهاگر با کسی صیغه کردم مثلا برای 1 ماه، بعد طرفین مایل بودیم از 1 ماه بیشتر شود و 2 ماه اضافه گردد تا 3 ماه شود، باید چه کنیم؟
صبر کنیم تا 1 ماه تمام شود و بعد دوباره صیغه 2 ماه را جاری کنیم؟
اگر بعد از اینکه 1 ماه تمام شد، و خواستیم صیغه 2 ماهه را جاری کنیم، ممکن نیست و باید عده نگه دارد؟ یا نگه داشتن عده بخاطری که قبلا همسرم بوده نیازی نیست؟
باید تموم بشه تو خود مدت نمیشه تمدیدش کرد ولی نمیدونم عده داره یا نه
زَوَّجتُ مُوَکِّلَتِی لِنَفسِی فِی المُدَّةِ المَعلومَةِ عَلی المَهرِ المَعلومِ / قَبِلتُ لِنَفسی هکَذا
صحیح است.
هَکذا به صورت هاکِذا خوانده میشود هَکذا یا هَاکذا؟
طبق قواعد زبان عربی در اینگونه موارد باید به مخاطب نگاه کرد.اگر مؤنث باشد به صورت «کِ» و اگر مذکر باشد به صورت «کَ» گفته می شود.مثلا در قرآن کریم خطاب جبرئیل علیه السلام به حضرت مریم اینگونه است: «قال کذلکِ...» اما گاهی هم این قاعده رعایت نمی شود و خطاب به مؤنث هم کذلکَ گفته می شود.اما در این مورد چون مسأله فقهی است، من نمی دانم و نمی توانم اظهار نظر شخصی کنم.فکر نکنم «هکَذا» غلط باشد ولی برای اطمینان بیشتر از اساتید محترم سایت یا دفتر مرجعتون بپرسید.
اگر با کسی صیغه کردم مثلا برای 1 ماه، بعد طرفین مایل بودیم از 1 ماه بیشتر شود و 2 ماه اضافه گردد تا 3 ماه شود، باید چه کنیم؟
صبر کنیم تا 1 ماه تمام شود و بعد دوباره صیغه 2 ماه را جاری کنیم؟
یا باید صبر کنید که مدت تموم بشه و دوباره بخونید و یا اگر قبل از تمام شدن مدت بخواهید یکماه دیگر اضافه کنید باید ابتدا باقیمانده مدت رو ببخشید و دوباره به مدت مورد نظرتون صیغه رو بخونید و چون همسر خودتون بوده نیاز نیست عده نگه دارد.
موفق باشید
زَوَّجتُ مُوَکِّلَتِی لِنَفسِی فِی المُدَّةِ المَعلومَةِ عَلی المَهرِ المَعلومِ / قَبِلتُ لِنَفسی هکَذا هَکذا به صورت هاکِذا خوانده میشود هَکذا یا هَاکذا؟ببخشید توی این مسائل یکم وسواسم؛ یکم بیشتر احراب گذاشتم لطفا مجددا چک کنید از صحتش بنده رو مطلع کنید
سلام. بله صحیح است و هاکَذا خوانده می شود.
اگر با کسی صیغه کردم مثلا برای 1 ماه، بعد طرفین مایل بودیم از 1 ماه بیشتر شود و 2 ماه اضافه گردد تا 3 ماه شود، باید چه کنیم؟
صبر کنیم تا 1 ماه تمام شود و بعد دوباره صیغه 2 ماه را جاری کنیم؟
اگر یک ماه تمام شده است مجدداً عقد می کنید. اما اگر هنوز یک ماه تمام نشده است بقیه مدت را با اطلاع همسرتان می بخشید (با این کار عقد شما به پایان می رسد) و دوباره برای مدت بیشتری عقد می کنید.
اگر بعد از اینکه 1 ماه تمام شد، و خواستیم صیغه 2 ماهه را جاری کنیم، ممکن نیست و باید عده نگه دارد؟ یا نگه داشتن عده بخاطری که قبلا همسرم بوده نیازی نیست؟
اگر در آن فاصله به عقد فرد دیگری درنیامده باشند قاعدتاً نیازی به نگه داشتن عده نیست. ولی در فاصله بین اتمام مدت عقد تا عقد بعدی نامحرم هستید.
موفق باشید. :Hedye:
و یه سوال دیگه ببخشید زیاد شد؛ این روش صیغه خوندن (که دختر فقط بله میگه و پسر هر دو صیغه رو جاری میکنه)مورد تایید تمام مراجع هست؟
مرجع تقلید بنده آیت الله مکارم شیرازی هستند
باتشکر
و یه سوال دیگه ببخشید زیاد شد؛ این روش صیغه خوندن (که دختر فقط بله میگه و پسر هر دو صیغه رو جاری میکنه)مورد تایید تمام مراجع هست؟
مرجع تقلید بنده آیت الله مکارم شیرازی هستند
باتشکر
با سلام.
از نظر آیت الله مکارم شیرازی اشکالی ندارد که خود مرد یا زن از طرف دیگری وکیل باشند.
موفق باشید.
این روش به جزء آیت الله مکارم شیرازی، سایر مراجع هم تایید میکنند؟
چون مرجع من که این روش رو قبول داره شاید مرجع دختر، این روش رو قبول نداشته باشه و مشکلی پیش بیاد...
متشکرم
[="#008000"]هوالعالم
لازم به ذكر دونستم
كه بگم صيغه بيشتر براي حصول اطمينان از رضايت دو طرف ازين عقد كه عهد به حساب مياد جاري ميشه
و همينطور براي جلوگيري از ترويج تجاوز و تعرض و ريا در حقوق زن يا مرد ...
و عمل به سنت !
به اضافه اينها
مسلما موجب خشنودي خدا و حضرت بوده و دليلي براي نظر و حمايت بيشتر خدا و حضرت
ازين زوج خواهد بود .
براي همين هر دو طرفه عاقل و بالغ بايد به جز مساله مثلا معناي ان اگاه باشند ... [/]
هوالعالملازم به ذكر دونستم
كه بگم صيغه بيشتر براي حصول اطمينان از رضايت دو طرف ازين عقد كه عهد به حساب مياد جاري ميشه
و همينطور براي جلوگيري از ترويج تجاوز و تعرض و ريا در حقوق زن يا مرد ...
و عمل به سنت !به اضافه اينها
مسلما موجب خشنودي خدا و حضرت بوده و دليلي براي نظر و حمايت بيشتر خدا و حضرت
ازين زوج خواهد بود .براي همين هر دو طرفه عاقل و بالغ بايد به جز مساله مثلا معناي ان اگاه باشند ...
بله میدانم، متوجه هستم، سوال بنده این بود که این روش که ابتدا مهر و زمان تعیین شود و به توافق برسند و به اصلاح دختر "بله" را بگوید، سپس مرد هر دو صیغه (زوجت موکلتی لنفسی تا آخر... و بعد قبلت لنفسی هکذا) را جاری کند مورد تایید تمام مراجع هست یا خیر.
چون مرجع من که این روش رو قبول داره شاید مرجع دختر، این روش رو قبول نداشته باشه و مشکلی پیش بیاد...
باتشکر
بله وکالت دادن و گرفتن چیزی نیست که کسی در آن اختلاف داشته باشد.همه قبول دارند.حالا برو صیغه تو بخون دیگه! :shadi:
هکَذا به این صورت خوانده میشود، ها کِذا - درست است؟
سلام.
خیر ما هاکِذا نداریم.
البته می توانید اصلاً هاکذا را هم نگویید.
موفق باشید.
بنده از صمیم قلب تبریک می گم.
فقط حواستان باشد احترام یکدیگر را نگهدارید. ازدواج ازدواج است دیگر موقت و دائم ندارد.
سلام من دوستی دارم که به یک ازدواج نیاز دارد وگرنه مجبور است گناه کند. حالا او باید چه کار کند؟ او مرد است و مرجع تقلیدش آیت الله وحید.
در ضمن خواهشا هم راهنمایی کنیئد هم بگویید احکامش چیست. کلا توضیح دهید ، وقت نداشتم دیگر پست ها و توضیحات را بخوانم.
خواهشا سریع
بله میدانم، متوجه هستم، سوال بنده این بود که این روش که ابتدا مهر و زمان تعیین شود و به توافق برسند و به اصلاح دختر "بله" را بگوید، سپس مرد هر دو صیغه (زوجت موکلتی لنفسی تا آخر... و بعد قبلت لنفسی هکذا) را جاری کند مورد تایید تمام مراجع هست یا خیر.
چون مرجع من که این روش رو قبول داره شاید مرجع دختر، این روش رو قبول نداشته باشه و مشکلی پیش بیاد...
باتشکر
سلام
بنده جسارت نكردم
عقيده منم براي شما نظر مرجع تقليد شماست در هر دو مورد ...
كه مسئولان عزيز رسيدگي ميكنند انشاالله
به نظرم لازم بود به نكته اي اشاره كنم كه لااقل
از همين صيغه دائم يا موقت برداشت غلط نشه
و ازين اعمال به بدي ياد نشه ...
بي ربط به تاپيك اضافه ميكنم :
شايد ديده باشيد كه طرف خودش هزار و يك بريز بپاش و دوستي و رابطه درست و نادرست داره
همين كه حرف از شوهر و صيغه و محرميت و شراكت مياد زمين و زمانو بهم مي بافه كه اين كار فلانه و بهمانه و درست نيست و ...
اونهم با دلايل واهي و خودخواهانه ... درصورتي كه هر روز براي رضاي دل ناپاكش روح چندين نفرو به گناه الوده ميكنه و نميخواد قبول كنه
كه دلش با حركت باري به هر جهت كثيف تر ميشه .
انشاالله بحثش دنبال نميشه كه باعث انحراف تاپيك نشه .
1.ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر باطل است و جایز هم نیست و از انجایی که ازدواج موقت هم یک نوع ازدواج است پس بدون اذن پدر برای او میسر نیست
الان که بعضی از مراجع فرمودن اذن پدر لازم نیست
مثل آیت الله گرامی
مثل آیت الله گرامیالان که بعضی از مراجع فرمودن اذن پدر لازم نیست
سلام.
بله مراجع دیگری هم هستند که چنین حکمی دارند. اما این مراجع بزرگوار در لیست مورد تأیید کارشناسان سایت نیستند.
موفق باشید. :Hedye:
این روش به جزء آیت الله مکارم شیرازی، سایر مراجع هم تایید میکنند؟
چون مرجع من که این روش رو قبول داره شاید مرجع دختر، این روش رو قبول نداشته باشه و مشکلی پیش بیاد...
متشکرم
با سلام.
ظاهراً برخی مراجع هم هستند که این نوع صیغه را صحیح نمی دانند. مثلاً اگر اشتباه نکنم آیت الله صادق روحانی چنین عقید ای دارند.
موفق باشید.
سلام من دوستی دارم که به یک ازدواج نیاز دارد وگرنه مجبور است گناه کند. حالا او باید چه کار کند؟ او مرد است و مرجع تقلیدش آیت الله وحید.
در ضمن خواهشا هم راهنمایی کنیئد هم بگویید احکامش چیست. کلا توضیح دهید ، وقت نداشتم دیگر پست ها و توضیحات را بخوانم.
خواهشا سریع
سلام
می بخشید دوست عزیز فکر نکنم به این سرعت آدم بتواند حتی ازدواج موقت بکند.
علی الحساب آن قدر ورزش کند تا شب سریع خوابش ببرد !
فکر نکنم راه حل سریعتری وجود داشته باشد.
تا فرصت جور شود یک ازدواجی نصیبش شود.
تعارف که نداریم. همه ما از این مشکلات داریم یا داشته ایم.
حتی توی غرب هم به این سرعت کسی دوست دختر (ازدواج موقت) پیدا نمی کند. باور کن.
جواب منو نمیدین؟
3 ، 4 پست بالاتر
دوست عزیز نصف شبی چه راه حلی طلب می کنید.
بنده یک پست بالاتر یک چیزی گفتم.
کلا توضیح دهید ، وقت نداشتم دیگر پست ها و توضیحات را بخوانم.
خواهشا سریع
شما وقت ندارید بخونید ما وقت داریم دوباره بنویسیم؟!!! خب بابا اهمیت بده برگرد پست ها رو بخون.پست کنترل غریزه جنسی رو بخون و...
با اجی مجی که درست نمیشه!
سلام من دوستی دارم که به یک ازدواج نیاز دارد وگرنه مجبور است گناه کند. حالا او باید چه کار کند؟ او مرد است و مرجع تقلیدش آیت الله وحید.
در ضمن خواهشا هم راهنمایی کنیئد هم بگویید احکامش چیست. کلا توضیح دهید ، وقت نداشتم دیگر پست ها و توضیحات را بخوانم.
خواهشا سریع
جناب سعید سلام و درود بر شما باد
اولا خدمتتان عرض کنم که انجمن گفتگوی دینی محیط غیر حضوری هست یعنی اینجا شما نمیتوانید بصورت سریع و آنی جواب بگیرید و اگر در موردی خواستید جواب فوری بگیرید بهتر است به شماره 30009640 اسمس دهید
ثانیا توضیح ندادید این دوستتان قصد ازدواج موقت را دارد یا دائم
در هر صورت بعد از انتخاب شخصی مناسب و شناخت دقیق که در ازدواج دائم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و در ازدواج موقت کمتر
به هر حال .....
احكام نِكاح يا ازدواج و زناشويى
بواسطه عقد ازدواج (1) زن به مرد (2) حلال مىشود و آن بر دو قسم است: دائم و غير دائم (3) عقدِ دائم آن است كه مدّت زناشويى در آن معين نشود (4) و زنى را كه به اين قسم عقد مىكنند «دائمه» گويند. و عقد غير دائم آن است كه مدّت زناشويى در آن معين شود، مثلًا زن را به مدّت يك ساعت يا يك روز يا يكماه يا يكسال يا بيشتر عقد نمايند (5) و زنى را كه به اين قِسم عقد كنند «متعه و صيغه» مىنامند. (1) (مكارم): ازدواج از مستحبّات است و اگر كسى بترسد كه با ترك ازدواج در حرام بيفتد ازدواج بر او واجب است. بواسطه عقد ازدواج .. (2) (سيستانى): و مرد به زن .. (3) (خوئى)، (تبريزى)، (سيستانى): دائم و غير دائم (ازدواج موقّت) .. (4) (خوئى)، (سيستانى)، (تبريزى): و هميشگى باشد .. (5) (خوئى)، (تبريزى): ولى ( (تبريزى): بنا بر احتياط) بايد مدّت ازدواج از مقدار عمر زن و شوهر زيادتر نباشد ( (خوئى): كه در اين صورت عقد دائمى خواهد بود) ..
(سيستانى): ولى بايد مدّت ازدواج از مقدار عمر زن و شوهر يا يكى از آنها زيادتر نباشد كه در اين صورت عقد باطل خواهد بود ..
(بهجت): مسأله عقد نكاح يا ازدواج، عقدى است كه بوسيله آن زن به مرد حلال مىشود و آن بر دو قِسم است: 1 عقد دائم؛ و آن عبارت است از ازدواجى كه مدّت در آن معين نشود و زنى را كه به اين صورت عقد مىكنند «دائمه» گويند. 2 عقد غير دائم؛ و آن عبارت است از ازدواجى كه مدّت در آن معين شود و زنى را كه به اين صورت عقد كنند «متعه» يا «صيغه» مىنامند، مثل آن كه به مدّت يك ساعت يا يك روز يا يك ماه يا بيشتر عقد نمايند.
(زنجانى): مسأله بواسطه عقد ازدواج، زن و مرد به يكديگر حلال مىشوند و آن بر دو قِسم است: عقد دائم و عقد موقّت؛ عقد دائم آن است كه مدّت زناشوئى در آن به هيچ وجه محدود نباشد و زنى را كه به اين قِسم عقد مى كنند «دائمه» مى گويند. عقد موقّت آن است كه مدّت زناشوئى در آن معيّن شود، مثلًا زن را به مدّت يك ساعت يا يك روز يا يك ماه يا يك سال يا بيشتر عقد نمايند و زنى را كه به اين قِسم عقد كنند «متعه» و «صيغه» مىنامند. عقد موقّت به گونه ديگرى هم امكان پذير است كه در كتابهاى مفصّل فقهى گفته شده است.
_____________
توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج2، ص: 450
در زمان ثبت این مطالب پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیه الله وحید دچار اشکال بود حقیر دسترسی نداشتم تا بتوانم حکم معظم له را برایتان بیاورم
سلام ببخشید یادم رفت که بگم ایشون میگفت قصد ازدواج موقت داره و میخواست احکام و شرایطش رو بدونه. در ضمن اون موردی هم پیدا نمیکنه!
با سلام خدمت کارشناس محترم
نظر مراجع جامعه مدرسین در مورد ازدواج موقت دختر رشیده باکره بدون اذن پدر چیست؟
با تشکر
بله قصد من اینست که بعد از خواندن این صیغه، محرم شوم؛ اگر با این قصد بخوانم و حتی معنی صیغه را ندانم عقد صحیح است؟
اگر نیست بررسی کنید معنی صیغه را بلدم یا نه؛ اگر اشتباه نوشته بودم لطفا تصحیح کنید:
زوّجتُ - به ازدواج در میارمموکّلتی - موکلم را
لنفسی - برای خودم
فی المدت المعلومۀ - در زمان معلوم ( از پیش تعیین شده )
علی المَهر المعلوم - بر مهریه مشخص
قبلت - قبول کردم
لنفسی - برای خودم
هکذا - همینطور
صحیح است ولی معنای تک تک کلمات را هم باید بدانید (هر چند شما ظاهرا باتوجه به این ترجمه ی درست معنای تک تک کلمات را هم میدانید .)
در ضمن مهربانی کنید صیغه را درست احراب گذاری کنید تا در خواندن مشکل پیش نیاید
میتوانید به رساله مراجعه کنید معذورم فعلا .هرچند اگر مرجع تقلید خود رابفرمایید بهتر میتوانیم راهنمایی کنیم
سوال دیگر اینکه عاقد میتواند بدون دیدن مرد و زن تلفنی عقد کند؟
بله در صورتی که مرد و زن یکدیگر را دیده باشند و یکدیگر را بشناسند نیازی نیست عاقد انها را ببیند یا بشناسد .
و آیا میشود که از روی توضیح المسائل بخوانم؟ باتشکر
بله در صورتی که معنای الفاظ را بدانید خواندن از روی رساله ایرادی ندارد
ببخشید توی این مسائل یکم وسواسم؛ یکم بیشتر احراب گذاشتم لطفا مجددا چک کنید از صحتش بنده رو مطلع کنید
زَوَّجتُ مُوَکِّلَتِی لِنَفسِی فِی المُدَّةِ المَعلومَةِ عَلی المَهرِ المَعلومِ / قَبِلتُ لِنَفسی هکَذا
هَکذا به صورت هاکِذا خوانده میشود هَکذا یا هَاکذا؟
(این صیغه بالا چرا در توضیح المسائل و یا کتاب های رسمی دیده نمیشه که من ببینم با تمام احراب؟؟؟)
بله اعراب گذاری شما صحیح است
ه اضافه سوالاتی که در بالا کردم لطفا به این سوال نیز پاسخ دهیداگر با کسی صیغه کردم مثلا برای 1 ماه، بعد طرفین مایل بودیم از 1 ماه بیشتر شود و 2 ماه اضافه گردد تا 3 ماه شود، باید چه کنیم؟
صبر کنیم تا 1 ماه تمام شود و بعد دوباره صیغه 2 ماه را جاری کنیم؟باتشکر
اگر بعد از اینکه 1 ماه تمام شد، و خواستیم صیغه 2 ماهه را جاری کنیم، ممکن نیست و باید عده نگه دارد؟ یا نگه داشتن عده بخاطری که قبلا همسرم بوده نیازی نیست؟
اگر وسط مدت عقد بخواهید مدت را تمدید کنید باید باقیمانده مدت راببخشید تا نامحرم شوید سپس با مدت دلخواه مجددا عقد کنید
اما اگر مدت عقد تمام شده و بخواهید مجددا عقد کنید ایرادی ندارد و عده در جاییست که بخواهد با شخص دیگری (غیر از شوهری که در اخرین ازدواج خود داشته )ازدواج کند و لی برای شوهر اخیر دیگر عده لازم نیست
اگر یک ماه تمام شده است مجدداً عقد می کنید. اما اگر هنوز یک ماه تمام نشده است بقیه مدت را با اطلاع همسرتان می بخشید (با این کار عقد شما به پایان می رسد) و دوباره برای مدت بیشتری عقد می کنید.
نیازی به مطلع کردن همسر نیست
ولی بقیه پاسخها را کاملا درست فرموده اید
نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
و یه سوال دیگه ببخشید زیاد شد؛ این روش صیغه خوندن (که دختر فقط بله میگه و پسر هر دو صیغه رو جاری میکنه)مورد تایید تمام مراجع هست؟
مرجع تقلید بنده آیت الله مکارم شیرازی هستند
باتشکر
با سلام.از نظر آیت الله مکارم شیرازی اشکالی ندارد که خود مرد یا زن از طرف دیگری وکیل باشند.
موفق باشید.
صلوات ها 2 :
پاسخ کاملا صحیح است
نکته ی مهم :
بفتوای تمام مراجع مشهور که شبهه ی اعلمیت دارند:وکالت دادن به یکی از طرفین عقد برای خواندن عقد اشکالی ندارد
ازدواج با دختر باکره بدون اذن پدر جایز نیست و باطل است .
بله ایت الله مکارم در مورد دختر باکره ای که 30 سال او گذشته بعلت اینکه معرضیت ازدواج او کم شده ازدواج بدون اذن پدر را جایز دانسته اند.
نظر مراجع جامعه مدرسین در مورد ازدواج موقت دختر رشیده باکره بدون اذن پدر چیست؟
با سلام.
جسارتاً تا کارشناس محترم سایت پاسخ دقیق شما را بفرمایند بنده اطلاعات خودم را خدمت شما عرض می کنم که امیدوارم مفید باشد. البته توضیحات حقیر محدود به مراجع مورد تأیید جامعه مدرسین قم نیست.
به نظر آیت الله صافی گلپایگانی اذن پدر برای دختر بالغه رشیده لازم است مگر این که پدر بی تفاوت باشد. البته ایشان در جای دیگری احتیاط واجب دارند.
آیات عظام مظاهری، حضرت امام و شبیری زنجانی نیز اذن پدر را برای بالغه رشیده واجب می دانند.
به نظر آیت الله سیستانی هم اذن پدر واجب است اما اذن پدر را برای دختری که متصدی امور خودش باشد احتیاط واجب می دانند.
آیت الله تبریزی نیز معتقدند اذن پدر برای ازدواج دختر بالغه رشیده واجب است و باید ابراز شود.
آیت الله بهجت آن را تکلیفاً واجب می دانند به این معنا که عقد بدون اذن پدر صحیح است اما گناه کرده است.
آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، خویی، اراکی، گلپایگانی، فاضل، هادوی تهرانی و حسینی شیرازی کسب اجازه از پدر را احتیاط واجب می دانند. با این تفاوت که آیت الله هادوی تهرانی اذن پدر را شرط صحت عقد نمی دانند و آیت الله العظمی مکارم شیرازی طبق فتوای دیگری فقط تا سن سی سالگی اجازه پدر را واجب می دانند.
همچنین آیات عظام خامنه ای، گلپایگانی، بهجت و مکارم شیرازی معتقدند اگر دختر احتیاج به ازدواج نیاز داشته باشد و خواستگار هم کفوی وجود داشته باشد یا به پدر و جد پدری دسترسی نباشد اذن پدر ساقط است.
اما آیات عظام صادقی تهرانی، جناتی، روحانی، غروی و فضل الله اذن پدر را برای دختر بالغه رشیده واجب نمی دانند.
همچنین آیت الله موسوی اردبیلی به شرط این که دختر رشیده ای مصلحت زندگی خود را تشخیص دهد و بیم فریب خوردن او نباشد اجازه پدر را لازم نمی دانند. آیت الله العظمی شاهرودی نیز می فرمایند «سزاوار است از پدر يا جد پدرى خود اجازه بگيرد» که از آن معنای وجوب به دست نمی آید.
از آیت الله نوری همدانی فتاوای متناقضی نقل شده است. ضمن این که برخی دیگر از آیات عظام نیز در رساله های عربی خود فتوای متفاوتی دارند.
موفق باشید. :Hedye:
[/HR]پی نوشت:
برای اطلاع از تعارض برخی فتاوا در این خصوص مراجعه کنید به http://manmote.com/post/33640431/
نیازی به مطلع کردن همسر نیست
با سلام و عرض ادب.
اگر به همسرشان اطلاع ندهند ممکن است همسر با تصور محرمیت سابق به صورت بی حجاب در مقابل ایشان حاضر شود یا این که با ایشان تماس فیزیکی پیدا کند. آن وقت کمی دیر نیست که به همسرش بگوید من از طرف خودم بقیه مدت عقد را بخشیده بودم و به تو نگفته بودم و چند روزی هست که به تو نامحرم هستم؟!!
با تشکر. :Hedye:
در ضمن اون موردی هم پیدا نمیکنه!
سلام.
برای پیدا کردن مورد یا باید واسطه ها را بشناسند که این واسطه گری علیرغم حلال بودن خیلی در جامعه ما وجهه خوبی ندارد. یا این که خودشان پیدا کنند که برای این منظور باید جرأتمند بوده و راه های برقراری ارتباط را بدانند. البته برخی متدینین نیز به دلیل وجود مشکلات فوق به کشورهای دیگر مسافرت می کنند.
به هر حال امیدوارم نیاز ایشان از طریق مشروع برآورده یا محو گردد!
موفق باشید.
با سلام و عرض ادب.اگر به همسرشان اطلاع ندهند ممکن است همسر با تصور محرمیت سابق به صورت بی حجاب در مقابل ایشان حاضر شود یا این که با ایشان تماس فیزیکی پیدا کند. آن وقت کمی دیر نیست که به همسرش بگوید من از طرف خودم بقیه مدت عقد را بخشیده بودم و به تو نگفته بودم و چند روزی هست که به تو نامحرم هستم؟!!
با تشکر.
:Hedye:
بله ،منظور حقیر اینست که برای تحقق بخشیده شدن مدت و نامحرم شدن ، اطلاع دادن به همسر شرط نیست ولی اگر اطلاع ندادن موجب عدم رعایت شخص در مقابل همسر سابق خود است باید به او اطلاع دهد
صحیح است ولی معنای تک تک کلمات را هم باید بدانید (هر چند شما ظاهرا باتوجه به این ترجمه ی درست معنای تک تک کلمات را هم میدانید .)
با سلام
نظر مراجع جامعه مدرسین(هر 6 نفر) در مورد ازدواج موقت دختر باکرهرشیده بدون اذن پدر چیست؟
با تشکر
اجازه ازدواجش دست کیه؟دختری که پدر نداره و باکره است
سلام.
دست جد پدری (اگر در قید حیاتند). اگر او هم فوت کرده باشد یا به او دسترسی نباشد اجازه لازم نیست.
موفق باشید.
دست جد پدری (اگر در قید حیاتند). اگر او هم فوت کرده باشد یا به او دسترسی نباشد اجازه لازم نیست.
اگه اشتباه نکنم آیت الله مکارم میگن اگه پدر نداشت؛ جد اگه جد هم نداشت از خانواده باید اجازه بگیرن
درسته؟
ی سوال دیگه هم اینکه؛ اگه ازدواج موقت فقط برای لذت و شهوت باشه مشکلی داره؟
اگه اشتباه نکنم آیت الله مکارم میگن اگه پدر نداشت؛ جد اگه جد هم نداشت از خانواده باید اجازه بگیرن
درسته؟
سلام.
خیر الزامی برای کسب اجازه از خانواده اعم از مادر، برادر یا سایر بستگان وجود ندارد. اما در مورد ازدواج دائم ظاهراً ایشان احتیاطاً می فرمایند که با بزرگترهای فامیل در مورد ازدواج با این فرد مشورت کند.
ی سوال دیگه هم اینکه؛ اگه ازدواج موقت فقط برای لذت و شهوت باشه مشکلی داره؟
خیر مشکلی ندارد. مهم صحت شرایط عقد و صداقت طرفین است.
موفق باشید.
با سلام
نظر مراجع جامعه مدرسین(هر 6 نفر) در مورد ازدواج موقت دختر باکرهرشیده بدون اذن پدر چیست؟
با تشکر
تبريزى، جواد بن على، استفتاءات جديد (تبريزى)، دو جلد، قم - ايران، اول، ه ق[=Noor_Titr]
گلپايگانى، لطف الله صافى، جامع الأحكام (صافى)، دو جلد، انتشارات حضرت معصومه سلام الله عليها، قم - ايران، چهارم، 1417 ه ق[=Noor_Titr]
خمينى، سيد روح اللّٰه موسوى، استفتاءات (امام خمينى)، 3 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم - ايران، پنجم، 1422 ه ق[=Noor_Titr]
خمينى، سيد روح اللّٰه موسوى، توضيح المسائل (محشّٰى - امام خمينى)، 2 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم - ايران، هشتم، 1424 ه ق[=Noor_Lotus]
[="]مساله 68:فرقی در اینکه اذن ولی (پدر و پدر بزرگ پدری )در ازدواج دختر بالغه رشیده شرط است بین ازدواج دائم و موقت نیست و در هر دو باید اذن ولی حاصل شود تا ازدواج محقق شود.
سيستانى، سيد على حسينى، منهاج الصالحين (للسيستاني)، 3 جلد، دفتر حضرت آية الله سيستانى، قم - ايران، پنجم، 1417 ه ق[=Noor_Titr]
لنكرانى، محمد فاضل موحدى، جامع المسائل (فارسى - فاضل)، دو جلد، انتشارات امير قلم، قم - ايران، يازدهم، ه ق[=Noor_Titr]
لنكرانى، محمد فاضل موحدى، جامع المسائل (فارسى - فاضل)، دو جلد، انتشارات امير قلم، قم - ايران، يازدهم، ه ق[=Noor_Titr]
لنكرانى، محمد فاضل موحدى، جامع المسائل (فارسى - فاضل)، دو جلد، انتشارات امير قلم، قم - ايران، يازدهم، ه ق[=Noor_Titr]
خمينى، سيد روح اللّٰه موسوى، توضيح المسائل (محشّٰى - امام خمينى)، 2 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم - ايران، هشتم، 1424 ه ق[=Noor_Titr]
[="]ایت الله بهجت:ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر حرام ولی صحیح است .
[="]ایت الله مکارم :ازدواج دختر باکره ای که 30سال او تمام شده بدون اذن پدر جایز است .ولی قبل از ان اذن پدر لازم است