جمع بندی چه طوری می تونم کسی رو نماز خون کنم لطفا کاربران نظر بدید

تب‌های اولیه

79 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

kheymegahabalfazl;365728 نوشت:
قرآن مي فرمايد تبيانا لكل شي ما در مورد همه چيز صحبت كرديم

خواهرم من مي خواهم واقعيت را از قرآن دريافت نمايم

خداوند در ايه 43 سوره بقره مي فرمايد: وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ

خوب بنده مي خواهم نماز بخوانم مي شه به من بفرماييد كه در كجاي قران نوشته من بايد نماز صبح بخوانم و دو ركعت هم بخوانم؟

بعد شما فرموديد به اين تفاسير اعتماد و اطمينان نكنيد سپس شما چگونه به كتب لغت شناسي و ديكشنري عرب اعتماد و اطمينان مي كنيد؟ خوب ان هم نوشته مردم هست ديگر مضاف بر اينكه كسي كه تفسير مي كند كه الله بختكي نيست يك شبه به اين مقام برسد و در ادامه سوالي دارم آيا شما كه دكتر مي رويد به نسخه دكتر اعتماد مي كنيد يا نه؟ اگر اره خوب اين دكتر هم نمي تواند قابل اعتماد باشد شما چگونه اعتماد مي كنيد و اگر نه كه خوب بايد بگوييم سنگي بر روي سنگي بند نمي شود زيرا علوم بر گرفته از تجربه و تحقيق و پزوهش هست و اين هم مورد قبول نيست در نتيجه بايد به يك رفرنسي اعتماد كنيد

دوست گرامی نمی خوام وارد این مباحث بشم چون هم طولانیه هم انحراف از تاپیک
فقط خدمت شما عرض کنم اگر تفاسیر واقعا هیچ اشتباهی نداره چرا اینهمه تفاسیر؟
الان هم که همه مفسر قران شدند و تفاسیر جدید ماشااالله فراوان

در ضمن من فقط یک کلمه گفتم این معنی که شما برای قوامون گفتین تو فرهنگ عرب هست یانه ؟

سلام
با بی نماز نامهربانی نکنید چون دیگران با مهربانی بی دین ترش می کنند
دلسوزش باشید
به او صادقانه خدمت کنید
بگذارید باورتان کند
در دینتان برایش محکم باشید
اهل شعار نباشید اهل عمل باشید
یک بی نماز فرصتی است انگیزه ای است برای خوددسازی تو
و وقتی نشانه های باور را در او دیدی دعوتش کن به نماز
اگر پذیرفت سجده شکر بجای آور و اگرنه
اخم مکن صبر کن بگذار تورا بیشتر بشناسد
یعنی دینش را که اکنون تو نماینده آنی
و باز
و باز
فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل
و بدان بالاخره تو پیروز خواهی شد
وهو الله الموفق

بی نظیر;365753 نوشت:
دوست گرامی نمی خوام وارد این مباحث بشم چون هم طولانیه هم انحراف از تاپیک
فقط خدمت شما عرض کنم اگر تفاسیر واقعا هیچ اشتباهی نداره چرا اینهمه تفاسیر؟
الان هم که همه مفسر قران شدند و تفاسیر جدید ماشااالله فراوان

ببنيد خواهر من شما مي گويد همه حقيقت در قران هست بنده هم سوالي از شما پرسيدم حال ما كه مي دانيم شما پاسخي نداريد و نه اينكه بنده از روي غرض از شما پرسيده باشم، نه اينگونه نيست خواستم به شما بگويم قران به تنهايي معنا پيدا نمي كند بلكه قران را سنت و اهل بيت معنا مي كنند

بعد فرموديد كه اين همه ترجمه و تفسير هست، خوب بنده از شما مي پرسم شما وقتي مريض مي شويد پيش 10 دكتر ميرويد دكترها نسخه هاي مختلفي مي پيچند و هر دكتري بر اساس ميزان علم خودش نسخه اي را ارائه مي دهد، ايا اينكه هر دكتري نسخه مي دهد دليل و برهاني هست براي رد كردن و ضيف جلوه دادن مقام علمي ان دكتر است؟

معناي كلمه قوامون در اينجا تحت الفظي هست يعني بايد سياق ايات و ايات قبل و بعد بررسي شود تا يك جمله معنا پيدا كنه مثل اين مي ماند شما از بنده يك جمله بشنوي كه من گفته باشم

آرش خورد، خوب اين خورد يعني چه به چه معناييست؟ شما بايد جملات بعد و قبل را هم گوش كني كه ارش در دعوا چوب خورد يا مثلا در خانه فلاني غذا خورد

خواهرم شما را ارجاع دادم به تفسير نمونه وذيل همان ايه

مججدد مي گويم وقتي شما به مفسرين اعتماد نداري در نتيجه به لغت شناسان هم نبايد اعتقاد و اطمينان داشته باشي

بابت اظهار لطفتان در پست قبل سپاسگذارم:Gol::hamdel:

علامه محمدتقی جعفری درباره معنای قوام می نویسد: مقصود از قوام ، قيم به اصطلاح فقهى و حقوقى نيست ، زيرا قيم كسى را ميگويند كه اختيار تصرف در مال و توجيه زندگى كسى ديگر را در اختيار داشته باشد ، مانند قيم صغير و قيم ديوانه و سفهاء و غير ذلك . و مسلم است كه مرد به هيچ وجه قيمومتى بر زن ندارد . زيرا زن در تمام شئون زندگى اقتصادى و اخلاقى و مذهبى و اجتماعى از آزادى و اختيار كامل برخوردار است

شرح نهج البلاغه ج11 ص 271

kheymegahabalfazl;365766 نوشت:
ببنيد خواهر من شما مي گويد همه حقيقت در قران هست بنده هم سوالي از شما پرسيدم حال ما كه مي دانيم شما پاسخي نداريد و نه اينكه بنده از روي غرض از شما پرسيده باشم، نه اينگونه نيست خواستم به شما بگويم قران به تنهايي معنا پيدا نمي كند بلكه قران را سنت و اهل بيت معنا مي كنند

سلام

دوست گرامی برای سنت هم اختلاف فراوان هست مثل چگونگی نماز و وضو به کدام اعتماد می کنین ؟
به کدام حدیث اعتماد می کنین ؟من وقتی می گم وارد این مبحث نمی شم چون بحثسش خیلی طولانیه

kheymegahabalfazl;365766 نوشت:
بعد فرموديد كه اين همه ترجمه و تفسير هست، خوب بنده از شما مي پرسم شما وقتي مريض مي شويد پيش 10 دكتر ميرويد دكترها نسخه هاي مختلفي مي پيچند و هر دكتري بر اساس ميزان علم خودش نسخه اي را ارائه مي دهد، ايا اينكه هر دكتري نسخه مي دهد دليل و برهاني هست براي رد كردن و ضيف جلوه دادن مقام علمي ان دكتر است؟

دقیقا همینطوره می بینید که خیلی از دکترها تشخیص اشتباه و غلط می دهند

kheymegahabalfazl;365766 نوشت:
معناي كلمه قوامون در اينجا تحت الفظي هست يعني بايد سياق ايات و ايات قبل و بعد بررسي شود تا يك جمله معنا پيدا كنه مثل اين مي ماند شما از بنده يك جمله بشنوي كه من گفته باشم

مگر در قران کلمه تحت اللفظی ان هم در این حد داریم ؟ تا جایی که من تفاسیر را دیده ام همه این کلمه را قیم و سرپرست معنی کرده اند

بابت اظهار لطف از شما هم ممنونم :hamdel::Gol:

kheymegahabalfazl;365771 نوشت:
علامه محمدتقی جعفری درباره معنای قوام می نویسد: مقصود از قوام ، قيم به اصطلاح فقهى و حقوقى نيست ، زيرا قيم كسى را ميگويند كه اختيار تصرف در مال و توجيه زندگى كسى ديگر را در اختيار داشته باشد ، مانند قيم صغير و قيم ديوانه و سفهاء و غير ذلك . و مسلم است كه مرد به هيچ وجه قيمومتى بر زن ندارد . زيرا زن در تمام شئون زندگى اقتصادى و اخلاقى و مذهبى و اجتماعى از آزادى و اختيار كامل برخوردار است

دوست گرامی کسی به سخنان علامه ندیدم گوش بدهد

بارها خودم از شیخها شنیدم مرد قیم زن هست

و براساس ان می گویند زن بدون اجازه شوهرش نباید از خانه خارج شود
زن بدون اجازه شوهرش نباید روزه مستحبی بگیرد مسافرت برود یا خیلی چیزهای دیگه

از اوردن این متن بسیار سپاسگزارم

بی نظیر;365788 نوشت:
دوست گرامی کسی به سخنان علامه ندیدم گوش بدهد

بارها خودم از شیخها شنیدم مرد قیم زن هست

و براساس ان می گویند زن بدون اجازه شوهرش نباید از خانه خارج شود
زن بدون اجازه شوهرش نباید روزه مستحبی بگیرد مسافرت برود یا خیلی چیزهای دیگه

از اوردن این متن بسیار سپاسگزارم

كسي گوش بدهد و يا ندهد ان را هم من بايد جواب گو باشم؟

رسول خدا نماز را تبيين كرد كسي گوش نمي دهد بايد پيامبر جواب گو باشد؟

بی نظیر;365786 نوشت:
دوست گرامی برای سنت هم اختلاف فراوان هست مثل چگونگی نماز و وضو به کدام اعتماد می کنین ؟
به کدام حدیث اعتماد می کنین ؟من وقتی می گم وارد این مبحث نمی شم چون بحثسش خیلی طولانیه

خوب شما بهتر هست از بنده بپرسيد كدام سنت درست هست تا بنده با توجه به احاديث بگوييم سنت واقعي چيست ورگنه با اين گمانه زني شما كه تحقيقي در پشت ان نيست شما هرگز به جواب نخواهيد رسيد خواهر

بی نظیر;365786 نوشت:
دقیقا همینطوره می بینید که خیلی از دکترها تشخیص اشتباه و غلط می دهند

بنده به صحيح بودن و غلط بودن كار ندارم

مي گويم زماني كه شما مريضي هم همين حرف را مي زنيد؟

اگر مريض مي شديد پس از اين به بعد دكتر هم نرويد چون اشتباهات بسيار هست

kheymegahabalfazl;365853 نوشت:
نوشته اصلی توسط بی نظیر
بارها خودم از شیخها شنیدم مرد قیم زن هست
و براساس ان می گویند زن بدون اجازه شوهرش نباید از خانه خارج شود
زن بدون اجازه شوهرش نباید روزه مستحبی بگیرد مسافرت برود یا خیلی چیزهای دیگه

دوست گرامی برای سنت هم اختلاف فراوان هست مثل چگونگی نماز و وضو به کدام اعتماد می کنین ؟
به کدام حدیث اعتماد می کنین ؟من وقتی می گم وارد این مبحث نمی شم چون بحثسش خیلی طولانیه

خداوند سرچشمه ی خوبی هاست و فرستادگانش معصوم هستند لذا هر سخنی از باب آنها نقل شود که با صفاتشان متغایر باشد و موجب شبهه و اختلاف گردد از آنها نیست.

مثال :
1- خداوند عادل است و میان بندگان خود فرقی نمیگذارد پس اگر حدیث و یا روایتی از آنها نقل شود که میان بندگان خود بخصوص زن و مرد تفاوت بگذارد از او نیست.

2- پیامبر اکرم (ص) بارها به وحدت و ایمان مسلمانان تاکید زیادی کردند و اگر سخنی از باب وی نقل شود که خلاف آن باشد و میان شیعه و سنی تفرقه افکند دروغی افترا کننده است.

3- امامان به رذائل اخلاقی معصوم اند لذا هر سخنی از باب آنها نقل شود که با معصومیت آنها مغایرت داشته باشد دروغ و فتنه ی کافران است.

در موضوع مطرح شده دو نکته مطرح شده یکی این که چگونه اطرافیان بی توجه به نماز را به نماز دعوت کنم؟ نکته دوم که به طور ضمنی مطرح شده و شاید مورد سوال هم نباشه، لکن باید مورد توجه جدی قرار بگیره، اینکه اخلاق بی نمازهایی که از اطرافیان هستن بهتر از نماز خون هاست. اینها دو موضوع جدا از هم هستن.

بهر حال به نظرم بهترین راه برای تشویق افراد به نماز، آشنا کردن ایشان با چرا باید نماز بخونیمه. مثل پزشکی که هنگام نوشتن نسخه اول میگه چرا بایداین دارو مصرف کنی بعداز من میخواد سر موقع دارو مصرف کنم و تا آخر نیز ادامه بدم. اگه این کار رو نکنه ممکنه من در استفاده از دارو بی توجه باشم یا سر وقت استفاده نکنم.
حالا تصور کنین اگه کسی بفهمه و بدونه خوندن نماز چه اثرس داره و ترک اون چه ضررایی، به نظرم به هیچ بهانه ای نمازو ترک نکنه. :Cheshmak:
از نکته دوم در سوال غافل نشیم.

بی نظیر;365753 نوشت:
فقط خدمت شما عرض کنم اگر تفاسیر واقعا هیچ اشتباهی نداره چرا اینهمه تفاسیر؟
الان هم که همه مفسر قران شدند و تفاسیر جدید ماشااالله فراوان

باسلام
چون این سوال زیاد پیش می آید که چرا این همه کتب تفسیریِ مختلف وجود دارد، این مطالب را عرض می کنم تا گمان نشود که هر کسی از هر جایی بلند شده برای خودش تفسیری بر قرآن نوشته و گمان نشود که پس دیگر حق از باطل مشخص نیست زیرا هر کسی چیزی می گوید.
باید عرض شود که تفاسیر مختلف از جنبه های متفاوتی، قرآن را تفسیر کرده اند و یکی از دلایل تعدد کتب تفسیری به خاطرِ همین مطلب است.
1. بعضی از مفسیرین در تفسیر آیات کریمه به گردآوری روایاتی که به نحوی مربوط به مفاد آیات بوده، بسنده نموده اند و تفسیر آنان «تفسیر روایی» نامیده شده است.
2. گرایش غالب عده ای دیگر در تفسیر، توضحی مفاهیم و بیان نکات ادبی مربوط به آیات بوده و تفسیر آنان «تفسیر ادبی» نامیده شده است.
3. برخی برای توضیح و تفسیر آیات، تا حد امکان از آیات دیگر قرآن مدد جسته اند و تفسیر آنان به «تفسیر قرآن به قرآن» معروف گردیده است.
4. گروهی در صدد بیان معانی باطنی قرآن کریم برآمده و به تاویل آیات کریمه پرداخته اند، که از کار آنان به عنوان «تفسیر اشاری» یا «تفسیر عرفانی» یاد کرده اند.
5. عده ای دیگر به مباحث عقلی و کلامی توجه بیشتری داشته اند و در تفسیر آیات به استنتاج آراء اعتقادی پرداخته اند که «تفسیر کلامی» نام دارند.
6. گروهی از زاویه علمی به قرآن نظر افکنده و به تطبیق قرآن بر نظریات و اصول علمی موجود، همت گمارده و تفسیر خود را از کشفیات علمی آراء دانشمندانِ روز انباشته اند که می توان «تفسیر علمی» نام گذاری کرد.(برگرفته از کتاب روش شناسی تفسیر قرآن، ص 62، زیر نظر محمود رجبی)
هر کدام از این تفاسیر، به قرآن از دیدگاه خاصی نگاه کرده اند که همه ی آنها می تواند درست باشد، در هر صورت کثرت کتب تفسیری دلیل بر این است که هر کدام از مفسیرین خواسته اند که مفاهیم قرآن را بهتر به مردم بشناسانند و البته قواعد تفسیری هم وجود دارد که اگر کسی تفسیر به رأی کرد، بتوان او را مورد مواخذه قرار داد که این کار، کارِ اهل فن است؛ با این وجود ما در سردرگمی باقی نمی مانیم که به کدام عمل کنیم. در ثانی بسیاری از این تفاسیر، مویِّدِ هم هستند و ما را در فهم بهتر معانی کمک می کنند.

تجربه ی شخصی از نماز :
یه مدت بود بخاطر مسائل اعتقادی نماز رو گذاشته بودم کنار ولی به لطف خدا و به وسیله این انجمن دوباره شروع کردم، اما چیزی که خیلی برام جالبه اینه که تمام مشکلاتم به راحتی حل شد! همین طور این چند روز که روزه گرفتم اصلا احساس تشنگی و گرسنگی نکردم درصورتی که روزهای عادی چنین نبود و اینکه پشت سر هم، تو چیزهای مختلف شانس میارم. طوری که اینبار با اشتیاق نماز و روزه رو بجا می آورم به هر حال چیزی که من دارم تجربه میکنم قابل توصیف نیست و باید شخصا تجربه کنید اونهایی که از قبل نماز می خواندند شاید حس نکنند ولی کسی که از تاریکی به روشنایی میاد خیلی چیزها رو میبینه...

pc1371;366540 نوشت:
تجربه ی شخصی از نماز :
یه مدت بود بخاطر مسائل اعتقادی نماز رو گذاشته بودم کنار ولی به لطف خدا و به وسیله این انجمن دوباره شروع کردم، اما چیزی که خیلی برام جالبه اینه که تمام مشکلاتم به راحتی حل شد! همین طور این چند روز که روزه گرفتم اصلا احساس تشنگی و گرسنگی نکردم درصورتی که روزهای عادی چنین نبود و اینکه پشت سر هم، تو چیزهای مختلف شانس میارم. طوری که اینبار با اشتیاق نماز و روزه رو بجا می آورم به هر حال چیزی که من دارم تجربه میکنم قابل توصیف نیست و باید شخصا تجربه کنید اونهایی که از قبل نماز می خواندند شاید حس نکنند ولی کسی که از تاریکی به روشنایی میاد خیلی چیزها رو میبینه...

این بست مایه ی خوشحالی اسک دینی هاست.
اما باید دقت داشت که وقتی که اوضاع بر وفق شما نیست هم باید این واجبات رو انجام بدید و اون اوضاع رو به این واجبات ربط ندهید و صیر بیشه نمایید.

pc1371;366540 نوشت:
تجربه ی شخصی از نماز :
یه مدت بود بخاطر مسائل اعتقادی نماز رو گذاشته بودم کنار ولی به لطف خدا و به وسیله این انجمن دوباره شروع کردم، اما چیزی که خیلی برام جالبه اینه که تمام مشکلاتم به راحتی حل شد! همین طور این چند روز که روزه گرفتم اصلا احساس تشنگی و گرسنگی نکردم درصورتی که روزهای عادی چنین نبود و اینکه پشت سر هم، تو چیزهای مختلف شانس میارم. طوری که اینبار با اشتیاق نماز و روزه رو بجا می آورم به هر حال چیزی که من دارم تجربه میکنم قابل توصیف نیست و باید شخصا تجربه کنید اونهایی که از قبل نماز می خواندند شاید حس نکنند ولی کسی که از تاریکی به روشنایی میاد خیلی چیزها رو میبینه..

به نظر من همه ی ما گاهی دچار این مسائل میشم حالا شاید به دلیل مشکلات زندگی یا هرچیز دیگه اما چه خوبه اکثر جاها پای خدا رو وسط نکشیم که بگیم حالا که اینجوریه نماز بی نماز

pc1371;366540 نوشت:
تجربه ی شخصی از نماز :
یه مدت بود بخاطر مسائل اعتقادی نماز رو گذاشته بودم کنار ولی به لطف خدا و به وسیله این انجمن دوباره شروع کردم، اما چیزی که خیلی برام جالبه اینه که تمام مشکلاتم به راحتی حل شد! همین طور این چند روز که روزه گرفتم اصلا احساس تشنگی و گرسنگی نکردم درصورتی که روزهای عادی چنین نبود و اینکه پشت سر هم، تو چیزهای مختلف شانس میارم. طوری که اینبار با اشتیاق نماز و روزه رو بجا می آورم به هر حال چیزی که من دارم تجربه میکنم قابل توصیف نیست و باید شخصا تجربه کنید اونهایی که از قبل نماز می خواندند شاید حس نکنند ولی کسی که از تاریکی به روشنایی میاد خیلی چیزها رو میبینه...

سلام سعی کنید این لحظات رو خوب به ذهن بسپارید اگر من بودم حتما این لحظات رو می نوشتم اینا رو بنویس که بدانی خدا چقدر داره بهت توجه می کنه
همیشه ممکنه اینطور نباشه زمان هایی که اینطور نیس الان رو بخاطر بیار
من فکر می کنم همه ما انسان ها یه کوه رو می خواهیم فتح کنیم بالا رفتنش سخته ولی پایین اومدن خیلی راحته
این کوه فتح شد کوه بعد و کوه بعد اینطوری به زندگی نگاه کنید و قدر لحظات الان رو بدونین و ثبت کنید در ذهنتون
یا علی

[=arial]

مسافر درون;366751 نوشت:
سلام سعی کنید این لحظات رو خوب به ذهن بسپارید اگر من بودم حتما این لحظات رو می نوشتم اینا رو بنویس که بدانی خدا چقدر داره بهت توجه می کنه
همیشه ممکنه اینطور نباشه زمان هایی که اینطور نیس الان رو بخاطر بیار
من فکر می کنم همه ما انسان ها یه کوه رو می خواهیم فتح کنیم بالا رفتنش سخته ولی پایین اومدن خیلی راحته
این کوه فتح شد کوه بعد و کوه بعد اینطوری به زندگی نگاه کنید و قدر لحظات الان رو بدونین و ثبت کنید در ذهنتون
یا علی

اول یه تشکر و تبریک عرض کنم از شما و دوستان گرامی که به حقیر لطف کردید و مسیر سعادت را برای من و دیگران هموار کردید و گامی محکم در عرصه بیداری اسلامی برداشتید، اما در رابطه با برکت هایی که خداوند متعال به بندگانش عنایت میکند عرض کنم که مومنان همیشه از حمایت پروردگار برخوردار بوده و هستند اما گاهی این حمایت ها مستقیم و در قالب برکات و گاهی غیر مستقیم، در قالب حکمت هستند لذا یک مومن نباید انتظار خوش اقبالی ها و حمایت های مستقیم پروردگار را داشته باشد که در مواقع غیر مستقیم آن را مجازات تلقی کند و ایمانش را زیر سوال ببرد و در آخر مجازات واقعی نصیبش شود چون نتیجه، پیروزی و سربلندی مومنان است..
15352;366698 نوشت:
به نظر من همه ی ما گاهی دچار این مسائل میشم حالا شاید به دلیل مشکلات زندگی یا هرچیز دیگه اما چه خوبه اکثر جاها پای خدا رو وسط نکشیم که بگیم حالا که اینجوریه نماز بی نماز

زمانی که مسلمانها در جنگ بدر و احد پیروز شدند خیلی مغرور شده بودند و خدا آیه ای نازل کرد و گفت اگر شما مقابل لشکر به این بزرگی پیروز شدید بخاطر فرشته هایی بود که برای شما فرستادم و اگر ایمان و وحدت خودتون را حفظ کردید در تمام جنگ ها و عرصه های مختلف پیروز هستید اما اگر با غرور ایمانتان ضعیف و با تفرقه وحدت را از بین ببرید دیگر حمایتی در کار نیست، پس اگر میخواهیم برای خود،سرنوشت،خاک و... باشد نباید رکن اصلی ایمان (نماز) را با مشکلات زندگی مرتبط کنیم.
الهم عجل ولیک الفرج...

15352;363724 نوشت:
من هر کی اطرافمه نماز نمی خونه خیلی از لحاظ اخلاقی ازمن یا کسانی که نماز خون هستند جلوترن ولی میگن حوصله وضو گرفتن ونماز خوندن نداریم من دلم خیلی میسوزه دوست دارم کمکی بهشون کنم واونا رو نماز خون کنم تا فرد کاملی بشن تا به حال سعی کردم ولی نتیجه نداده

با سلام و آرزوی سلامتی
پیام دوستان دیگر همه متین و جای خود ولی در خصوص پیام شما چند تا نکته هست:
1-زیاد خودمونو درگیر این موضوع نکنیم که چرا فلانی نماز میخونه یا نمیخونه و همین که فقط بشیر و نذیر باشیم کافیه . نتیجه اش رو به خدا محول کنیم.
2-اگر اون قسمتی که قرمز کردم صحیح باشه در اینصورت آیا نباید به اون نماز شک کرد : آیا نماز خوندیم یا فقط حرکات ورزشی انجام دادیم؟ امام صادق ع فرمودند اگر میخواهید ببینید چقدر نماز خوندید ببینید چقدر از گناه دور هستید (ان صلاه تنهی عن الفحشا و المنکر - منطق: از گناه دور نشدی؟---> نماز نخوندی-اگر چه اداشو درآوردیم)
خلاصه این که اگر من ببینم دوستم خیلی آدم "انسانیه" و ببینم که دلیل "انسان" بودنش "دینشه" و ستون دینش "نماز" خوندنشه ، دراینصورت دیگر نیازی نیست که دنبال هزار راه و کار باشه تا من رو نماز خون کنه و من خود به خود از ایشون تقلید خواهم کرد.
4- با عرض معذرت در مورد اون قسمتی که سبز کردم اگر من اینچنین حالتی داشته باشم : آیا مطمئن هستم که من باید دلم به حال اونها بسوزه و آیا نباید آنها دلشون به حال منی که مثلا نماز میخونم و اخلاقم از اونها بدتره بسوزه ؟ من میخوام اونها رو کامل کنم ؟ یا اونها از من کاملتر هستن؟ مگر رسول مکرم اسلام دلیل بعثتش را احیای اخلاق و "انسانیت" (مکارم الاخلاق) مطرح نکردند؟
وجدانا اگر در اطراف خودم یه مشت افرادی را ببینیم که از انظر اخلاقی از من جلوتر هستن و نماز نمیخونند نه تنها مثلا امر به معروف نمیکنم و به نماز خوندن دعوتشون نمیکنم، بلکه سعی میکنم که اونها هم نماز خوندن من رو نبینن و اصلا بهشون میگم که من هم نماز نمیخونم و سعی میکنم ابتدا در اخلاقیات به اونها برسم و بعد ازشون جلو بزنم و بعد بهشون (بطور ضمنی) میگم که حالا که من این امتیاز اخلاقی رو نسبت به شما به دلیل نماز خوندمه و .....
موفق باشید.

hamid40;367379 نوشت:

خلاصه این که اگر من ببینم دوستم خیلی آدم "انسانیه" و ببینم که دلیل "انسان" بودنش "دینشه" و ستون دینش "نماز" خوندنشه ، دراینصورت دیگر نیازی نیست که دنبال هزار راه و کار باشه تا من رو نماز خون کنه و من خود به خود از ایشون تقلید خواهم کرد.
.

با سلام و ارزوی قبولی عبادات:
اين جمله آيت الله بهجت (ره) در درس هاي اخلاق ايشان معروف است كه مي فرمايند اگر انسان ها خود را اصلاح كنند كم كم كل جامعه اصلاح مي شود. و اين به معناي آن است كه از جمله مهمّ ترين شروط موفقيت انسان ها در اصلاح ديگران، اصلاح خود است.
قرآن كساني كه مرد سخن هستند نه عمل يعني آنان كه ديگران را به نيكي ها دعوت مي كنند ولي خود اهل نيكوكاري نيستند سرزنش كرده و مي فرمايد:"آيا مردم را به نيكي دعوت مي كنيد ولي خودتان را فراموش مي نمائيد."

صدای رمضان;364527 نوشت:
حالا دوستان چطوری میشه دوستی رو به نماز اول وقت تشویق کرد بنده خدا خودشم دوست داره خیلی تلاش میکنه ولی نمیشه

سلام؛
یکی از راه هاش اینه که خودمون الگوی خوبی براش باشیم.
[="B Koodak"]امام صادق عليه السلام در حديثي ميفرمايد: كونوا دعاة للناس بيغير ألسنتكم ليروا منكم الورع والاجتهاد والصلاة والخير فانّ ذلك داعية؛
مردم را با اعمالتان (نه به زبانتان) هدايت كنيد تا از شما ورع و تلاش و نماز و كارهاي خوب ببينند كه اين انگيزه براي انجام كارهاي خير ميشو

kheymegahabalfazl;364580 نوشت:
بنده شما و عقايدتان را نمي شناسم

اما سوالي دارم اگر پاسخ دهيد ممنون مي شوم

چرا در ماهواره ها و رسانه هاي مختلف از جمله تلويزيون، روزنامه، مجلات و نشريات و خبرگزاري ها همه عليه اسلام موضع مي گيرند؟ به انها چه ربطي دارد كه دخالت در دين اسلام و عقايد مردم كنند؟

کار اونها هم اشتباه است. منفی در منفی مثبت نیست (گرچه در فلسفه اسلامی دقیقا منفی در منفی مثبت است).

15352;364589 نوشت:
خدایی که گفته امر به معروف و نهی از منکر کن منی که باتمام وجود خانواده ودوستامو دوست دارم نمی خوام از راه حق فاصله بگیرن اگه دنیا می خواست آزاد باشه پس این همه پیامبرو خدا برای چی فرستاده احتمالا خدا نمی دونسته

این باور شماست ولی کسی که این رو قبول نداشته باشه شما نمی تونید براش از مرجعیت بی صلاحیت دلیل تراشی کنید.

kheymegahabalfazl;364594 نوشت:
ايا به نظر شما همين كه آمده ايد ايده خود را در اين تاپيك داده ايد آيا همين دخالت در انديشه اين بچه ها نيست؟

هر کسی که اینجا اومده خودش انتخاب کرده بیاد و نظر من رو بخونه، این فرق داره تا من دنبال مردم راه بیفتم تا نظرشون رو تغییر بدم.

من یک برادر کوچک (2 سال) دارم، وقتی مادرم به اجبار بهش غذا میده نمیخوره ولی وقتی من غذا میخورم میشینه پیشم و با من غذا میخوره میدونید چرا؟ چون این فطرت انسانه و اجبار را دوست نداره حتی اگر به نفعش باشه... اما من یکی رو میشناسم که ناگهان شروع به نماز خواندن کرد، از وی پرسیدم چی شد که نماز خواندی گفت یکی رو دیدم که اخلاق و رفتار خیلی خوبی داشت و همه ازش تعریف میکردند و وقتی دیدم که ریشه موفقیت او ایمانش بود تصمیم گرفتم که از نماز شروع کنم. این یعنی که انسان چه دو سالش باشد و چه شصت سال، فقط در عمل یاد میگیرد نه در سخن...

سلام علیکم
منم یکی از دوستان صمیمی ام که اهل هیئت و نماز خواندن بود اما میگفتم نماز جماعت بیا میگفت با این بار گناه و خطاهایی که گاهی اوقات از من سر میزنه برای من سخته مسجد بیام که یک آدم خوب خودمو جا بزنم
بهش گفتم ماهایی که مسجد میریم مگه معصومیم اصلا گناه نمیکنیم نه بیا خدا بخشنده است میبینه که بنده گناهکارش اومد به طرفش آغوشش را باز میکند یک مثال بزنم در دوره حضرت موسی بنده ای صدا میزد ای خدای مهربان صدا اومد لبیک یک نفر دیگر صدا میزد ای خدا بخشنده صدا اومد لبیک اما یک نفر گفت ای خدای گناهکاران خداوند سه بار فرمود لبیک حضرت فرمود همه تورا صدا زدند یکبار گفتی لبیک اما چرا سومین بار که فریاد زد ای خدای گناهکاران سه بار فرمودی لبیک ندا اومد به حضرت : بنده گناهکار من اومد به طرفم اگه ردش کنم دیگه میره بر نمیگردد
از طرفی وقتی نماز میخوانیم خداوند چنان گوش میدهد که انگار فقط یک مخلوق داره اما ما چنان با حضرت حق تعالی حرف میزنیم انگار ده ها خالق داریم فکرمان به همه جا میره و چیزایی که حتی یادمان نیست موقع نماز یادمان میاد
بنظر بنده وظیفه ما این است کسایی که نماز نمیخوانند پیش آنان از بخشنده و مهربان بودن خداوند بگوییم بگیم خدا مشتاق هست صدا شما را بشنود نه از عذاب و خشم الهی به امام حسین خدا توبه پذیره
بعدش به نظر بنده چون خودم این کار را گاهی اوقات برای بعضی مسائل انجام میدم به اون طرف میگم یک هفته یا 10 روز نماز بخون مسجد بیا یا این کار را بکن یا نکن جایزه داری دفعه بعد این مدت را به 20روز میکنم تا 40روز که شد عادتش میشه مثل یک پسره ای که به مادرش میگفت خواستگاری فلان دختره بریم مادرش گفت دختره ازدواج کرده نمیشه بعد از اصرار اصرار زیاد پسره مادره مجبور شد بره خواستگاری رفتن خواستگاری مادره گفت شرمنده میدان دختر شما ازدواج کرده اما پسرم دل به دختر شما بسته اصرار کرد دختره جواب داد باشه من با پسر شما ازدواج میکنم اما اگه این یک شرط را قبول کرد من از همسرم طلاق میگیم میام با پسر شما پسره گفت هرچی بگی قبول دختره گفت شرطم اینه که این آقا 40روز نماز شب بخواند این آشنایی تمام شد و پسره یک روز و دو روز و تا 40 روز خبری نشد دختره خبری گرفت که چرا نیامد گفت من عاشق کسی دیگه ای شدم که خالق ماهاست
دختره با کارش باعث شد پسره عوض بشه در این مثال 40 روز اهمیتش روشنه 40روز یک کار زشت را ترک کنیم اجام مجدد آن خیلی سخته و همچنین اگه 40 روز یک کار خوبی را انجام بدیم ترک آن کار خوب برای ما خیلی سخته چون عادت میشه برای همین میگم 40 روز از طریق مختلف دوستان به به کاری وا داریم اما طبق نظر برخی مراجع عظام کاری نکنیم اون طرف بخاطر جایزه تا ابد اون کار را انجام بده و از ما انتظار جایزه داشته باشه در این زمینه حواس ها یه کم باید جمع شود

دوستان رو حرف های همتون فکر کردم به این نتیجه رسیدم گفتن این که نماز چیز خوبیه ،ببرمش مسجد و... فایده ای نداره یا من آدم خوبی باشم تا ازم الگو بگیره اونم فایده نداره تنها راه حل اینه که طرف خودش بخواد الان آدم ها خودشونو زدن به خواب بیدار کردن خیلی سخته من تلاشمو کردم وقتی همهشون میگن حالش نیس دیگه کاری باهاشون ندارم

سلام!!!
سعی کن خودت نمازت را اول وقت بخوانی!

سلمان 313;378762 نوشت:
سعی کن خودت نمازت را اول وقت بخوانی!

تا الان خدا رو شکر اینطوری بوده

شمس;378778 نوشت:
تا الان خدا رو شکر اینطوری بوده

سلام!!!
خدارا شکر ولی بازم سعی کن.
می دونی که چی می گویم.

سلام!!!
راهش اینه تا اذان را زد واقعاً از ته قلبت بروی نماز بخونی!
مثلا اگر اذان زد دوستات گفتن بیا برویم بگو اول نماز!
اگر وقت ناهار یا شام بود.مامان یا بابات گفت دختر یا پسرم بیا غذا بگو تاج سرم اول نماز!
توی کار اول نماز!
قبل از هر کاری در هنگام نماز اول نماز!
خلاصه مردونه یا مثل ملائکه های خدا با عشق بروی سر نماز!
نمازت از همه چیزهائی که داری برات بیشتر اهمیت داشته باشد.
در شرکت ما چند نفر بودند نماز را می انداختند آخر کاری!
الان از من زودتر می خونن!
یکبار خیلی گرسنه بود.بدجوری ضعف کرده بودم.رفتم قاشق بردارم بخورم.اذان زد.رفتم قاشق بشورم غذا بخورم دوستم گفت:آقا............نمازنمی خونی!گفتم:چرا حتما با تمام ضعفم نماز را به عشق خواندم!

[=impact]سوال :
[=impact]چگونه دیگران را نمازخوان کنیم؟[=impact]

پاسخ :
دعوت کردن وتشویق دیگران به نماز یکی از مصادیق امر به معروف می باشد که لازم است با حصول شرایط،عملی شود بنابراین در نظر گرفتن شرایط وجوب امر به معروف ونهی از منکر در این رابطه الزامیست.

رفتار ما، از نوع نگاه ما سرچشمه می گیرد وقتی نگاه انسان به نماز به عنوان ابزاری برای اعلام بندگی در برابر خالق بی همتا باشد نگاه کردن از این دریچه مشوق خوبیست برای احیای نماز، اما چنانچه زاویه ی نگاه ودید ما به نماز از دریچه ای غیر از دریچه ی بندگی باشد طبیعتا احتمال سبک شمردن ویا ترک نماز هم وجود دارد لذا برای دعوت دیگران به نماز لازم است نگاه آنها را به نماز تغییر دهیم.
یکی از مهمترین راه ها برای ایجاد تغییر در نگاه افرادی که نماز نمی خوانند ویا آن را سبک می شمارند، بیان تاثیرات وآثار مثبت روحی ومعنوی وحتی جسمی نماز است خیلی از افراد غفلتشان نسبت به انجام عمل، به دلیل نا آگاهی به فواید انجام یک عمل و عوارض ترک آن عمل می باشد اما اگر آنها را به عوارض سوءترک نماز آشنا نماییم .البته لازم است در این رابطه نیز شرایط مخاطب اعم از سن وروحیات او در نظر گرفته شود.
بررسی زیر بناهای فکری وتوجه کردن به آنها وسعی در اصلاح آنها می تواند نگاه فرد را نسبت به نماز واقع بینانه تر کند گاهی دلیل سبک شمردن نماز سستی عقاید اشخاص است که لازم است اصلاح شود.

گاهی ممکن است افراد فکر کنند که نماز صرفا انجام یک فریضه ای است اجباری که انجام دادن یا ندادنش خیلی فرقی نمی کند واتفاقا وقتی خود را با دیگرانی که نماز خوان هستند مقایسه می کنند در ظاهر می بینند که چیزی از آنها کمتر ندارند واوضاعشان از آنها بدتر نیست به دلیل همین قیاس وعدم آشنایی با فلسفه نماز،نماز را ترک می کنند بنابراین بر ما لازم است فلسفه ی نماز را برای آنها روشن کنیم تا صرفا در ظاهر افراد وزندگی ظاهری آنها به دنبال آثار نماز نباشند

بازدارندگی از منکرات وبدیها،ابزار بودن برای ابراز بندگی وشکر نعمتهای الهی،تقویت اراده در انسان،پرورش فضایل اخلاقی واز جمله تاثیرات نماز است که می توان برای شخصی که نماز نمی خواند تبیین کرد.

نماز از مصادیق ذکر است (واقم الصلوه لذکری) وذکر تاثیر تکوینی وآنی دارد یعنی بخواهیم ونخواهیم موثر است مانند دارویی که شما چه فوایدش را بدانید یا ندانید وقتی ازآن دارو بخورید به درمان شما کمک می کند حال پزشک دارو را می شناسد واستفاده می کند وبرایش اثر دارد انسان بیسواد هم دارو را استفاده می کند ودر عین حال برای او هم موثر است .نماز نیز چنین حالتی دارد پس دیگران را از اثرا ذاتی نماز باخبر کنید.

اگر دیگران تحت تاثیر حرفهای شما قرار می گیرند خودتان این امور را گوشزد نمایید ودر غیر این صورت از طریق واسطه هایی دیگر همچون دوستان ویا کتاب ویا حتی فضای مجازی می توانید دیگران را نسبت به آثار نماز آشنا نمایید. البته رعایت احترام وادب وخوش خلقی برای دعوت دیگران نیز امری لازم وحائز اهمیت می باشد تا از دعوت خود نتیجه ی معکوس نگیرید.

تاثیرات مثبتی که نماز خواندنتان در زندگی برای شما داشته است را برای دوستانی که نماز خوان نیستند بازگو کنید والبته بهتر است که عملا آثار نماز خوان بودن شما وتاثیر مثبت نماز را در رفتار وگفتار واخلاق شما مشاهده کنند بنابراین بهتر است شما نمونه ی عینی یک فرد نماز خوان باشید تا به طور ملموس آثار نیک نماز را در وجود شما احساس نمایند ودر یک کلام عملا با رفتارتان تبلیغ نماز کنید.

تشویق دیگران به حضور در فضاهای معنوی ومساجد ومراسمات مذهبی نیز می تواند زمینه ی تشویق آنها به نماز را فراهم نماید. بعضاممکن است روحیه ی بعضی افراد اینگونه باشد که از طرق ارائه شده نمازخوان نشوند اما استفاده از روش هایی همچون نشان دادن حالت ناراحتی خود نسبت به ترک نماز آنها وابرازنارضایتی خود در رفتار وگفتار، باعث تحت تاثیر قرار گرفتن آنها شود لذا برای اینگونه افراد لازم است از این نوع روش ها استفاده کرد.البته به کار بردن این روش به معنی ارائه ی مجوز برای ترک ارتباط نمی باشد.

فراموش نکنید که هدایت و ارشاد دیگران به طرف خدا امری تدریجی است پس لازم است در این مسیر صبوری لازم را بخرج دهید.

موضوع قفل شده است