نواختن موسیقی
تبهای اولیه
سلام بر شما
طاعات قبول
آیا نواختن تنبک و یا هر ساز دیگری حرامه؟
اگر نیت من از اینکار هیچ نیت حرامی نباشه!
من فقط و فقط برای خودم تمرین میکنم و تنها پدرو مادرم صدای ساز نواختن من را می شنوند. قصدی هم برای نواختن در مجالس یا آموزش ندارم!
تنها برای علاقه شخصی خودمه..
میدونم که خدا در واجبات هم به نیت توجه میکنه، و تا نیت نماز خالصانه نباشه قبول نمیشه! پس در حرام هم باید همینطور باشه، وقتی نیت فساد نباشه، فکر نمیکنم مشکلی داشته باشه! درسته؟
سلام بر شما
طاعات قبول
آیا نواختن تنبک و یا هر ساز دیگری حرامه؟
اگر نیت من از اینکار هیچ نیت حرامی نباشه!
من فقط و فقط برای خودم تمرین میکنم و تنها پدرو مادرم صدای ساز نواختن من را می شنوند. قصدی هم برای نواختن در مجالس یا آموزش ندارم!
تنها برای علاقه شخصی خودمه..
میدونم که خدا در واجبات هم به نیت توجه میکنه، و تا نیت نماز خالصانه نباشه قبول نمیشه! پس در حرام هم باید همینطور باشه، وقتی نیت فساد نباشه، فکر نمیکنم مشکلی داشته باشه! درسته؟
به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر
بزارید من یک فتوای کلی بدهم!
همه چیز حلال هست مگر اینکه خلافش ثابت شود! (روایت اینطور هست)
خداوند دین رو برای اصلاح و خوشبحتی انسان نازل کرده است
هر چیزی که یاد خدا رو از بین ببره حرامه و برای انسان مضر
کلا هر چیزی که به ضرر هم دنیا و هم آخرت انسان (همزمان) باشه حرامه
البته ممکنه گفته بشه که مثلا روزه که ضررهایی داره پس چرا حرام شده که اینها میره به بحث حکمتها و خداشناسی
بحث فقط بر سر این هست که شما از یاد خدا غافل نشوید و از راهی که او گفته عبور نکنید
راه خدا مثل یک جاده هست که دو طرفش خاکی هست و وسطش هم آسفالت که شرایط خودش را دارد!
اگر جز این حرکت کنیم گمراه میشویم.
با عرض سلام و ادب و احترام خدمت کارشناس محترم
در جمله زیر:
[=Calibri]بطور کلی موسیقی طرب انگیز که انسان را از حالت عادی خارج کند (یعنی عرف متدین را ولو برای شخص نوازنده یا اشخاص خاصی محرک نباشد ولی برای عرف متدین محرک باشد )
منظور از خارج شدن از حالت عادی و محرک بودن چیست. آیا منظور به حالت رقص آمدن هست یا شهوانی بودن؟
و آیا کلا همه موسیقیهایی که ریتم رقص دارند حرامند؟
مرجع: حضرت ایت الله خامنه ای
آیا نواختن تنبک و یا هر ساز دیگری حرامه؟
اما اگر بخواهید رضایت الله تعالی را کاملا کسب کنید، بدیهی است که هرنوع موسیقی و هرنوع آوازی که از هر یک از آلات موسیقی نواخته شود، باطل است(اگرچه بعضا حلال باشد ولی) هرگز مورد رضایت خداوند سبحان نیست.
به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر
در زمان پیامبر (ص) موسیقی بار الهی و معنوی نداشت و از یاد خدا انسان رو غافل میکرد
برای همین حرام بود
اما بعدها و مخصوصا بعد از ظهور ققنوس, یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران, موسیقی ارزش پیدا کرد!
در روایت هست که به صورت مداحان خاک بپاشید!
و این در مورد مداحان اهل بیت صدق نمیکنه
بلکه چون اون زمان مداحی (یا موسیقی) کفرآمیز و از یاد خدا غافلکننده بود و کسی هم نبود که برای خدا و اهل بیت (ص) موسیقی بنوازد یا مداحی کند موسیقی و مداحی کاملا حرام بود
اما الان وضع فرق میکنه
راستی اگر دوستی مرجع تقلیدش مثلا حضرت آیت الله خامنهای باشد, آیا این شخص نباید حرف دیگران رو (مثلا حرف بنده رو که فتوای بالا رو دادم!) بپذیرد؟!
من مرجع تقليدم اقاي سيستانيه نواختن ويالون و داشتن وسيله اش حكمش جيه چون ويولن به خاطر سوزي كه تو سازش هست اصلا حالت غنا نداره
من مرجع تقليدم اقاي سيستانيه حكمش جيه چون ويولن به خاطر سوزي كه تو سازش هست اصلا حالت غنا نداره
سلام علیکم
طبق نظر آیت الله سیستانی:
نواختن ويالون و داشتن وسيله اش در صورتی که از آلات مشترک باشد وبا آن موسیقی مطرب نواخته نشود اشکالی ندارد.