جمع بندی شیطان در ماه رمضان در غل و زنجیر است.ولی چرا باز گناه می کنیم؟
تبهای اولیه
یامبر (ص) می فرمایند: در روز نخست ماه رمضان شیاطین سرکش در بند می شوند.همچنین حضرت علی (ع) می فرمایند: وقتى ماه رمضان فرا رسید، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله برخاست و خداوند را حمد گفت و ستایش كرد، سپس فرمود: اى مردم، خداوند شما را از دشمنان جن و انس شما حمایت كرد و فرمود: «مرا فراخوانید تا براى شما اجابت كنم، و به شما وعده اجابت داد، بدانید به راستى خداوند (عزّ و جلّ) بر هر شیطان سركش، هفت تن از فرشتگانش را گمارده است و تا زمانى كه این ماه شما [ماه رمضان] سپرى نشده است نمى توانند آزاد گردند.
با این تفاسیر پس چرا بازهم گناه انجام میشه؟ نکنه غل و زنجیره دیگه پوسیده شده؟
با این تفاسیر پس چرا بازهم گناه انجام میشه؟ نکنه غل و زنجیره دیگه پوسیده شده؟
باسلام و احترام و قبولی طاعات
به خاطر این نکته است که: اموری که انسان را به سمت گناه سوق می دهند، فقط شیطان نیست، بلکه هواهای نفسانی و امیال درونی انسان نیز باعث کشش به سمت دنیا می شوند. حال در این راه، هر کسی بیشتر بر نفسِ خود مبارزه و کار کرده باشد، بهتر می تواند با آن به مقابله بپردازد و نفس سرکش را رام نماید.
از این رو شیطان بعضی از انسانها را چنان در اختیارِ خود گرفته و تربیت کرده که در رمضان نیز با همان صفتها پیش می روند و دیگر نیازی به کنترل شیطان نیست. حتی بعد از رمضان و قبل از آن نیز، شیطان به سراغ خیلی ها نمی رود، زیرا بعضی افراد نیاز به شیطان ندارند، آنها با اعمالی که انجام داده اند، خودشان در مسیر شیطان هستند.
شیطان در ماه رمضان در غل و زنجیر است. پس چرا وقتی دیگه شیطانی نیست بازم گناه می کنیم؟
به نام خدا:[=Times New Roman]
[="#006400"]بله
شرارت هست !
متاسفانه ...
برای همینه که میگن همه چیز رو به شیاطین جنی و ابلیس و اینها ربط ندیم
یه وقتا کور و دور و محصورند و همونطور که دوستان فرمودند این بظاهر انسانه صاحب اختیار چشم و دست اونها رو با میل شدید به گناه باز میکنه ... [/]
سلام.
فرض کنیم شیاطین جنی در بندند.
(که البته بنده تابحال نتوانستم آن را حس کنم).
شیاطین انسی که در بند نیستند!
با این تفاسیر پس چرا بازهم گناه انجام میشه؟ نکنه غل و زنجیره دیگه پوسیده شده؟
سلام
نفس ما هم بازی شیطان است
وقتی هم بازی اش نیست خودش بازی در می آورد
والله الموفق
"هوالشافی"
سلام.طاعات قبول حضرت حق.ان شاءالله
پاسخ زیر برگرفته از مرکز ملی پاسخگویی (شهر سوال) است.
در ماه مبارک،جنود شیطانی به طور کامل غیر موثر نمیشوند و همچنان توانایی ایجاد انحرافهایی دارند و در تبیین چگونگی تاثیر شیطان،علیرغم روایات بیان کننده محبوس شدن شیطان چند احتمال میتوانیم طرح کنیم:
1- سبب حبس شدن شیطان، عمل روزهداری است. چرا که گرسنگیِ ناشی از روزه، راه ورود شیطان را مسدود میکند
کما اینکه پیامبر (صلوات الله علیه و آله) میفرمایند: شیطان مانند خون در انسان جارى مىشود، پس با گرسنگى، مجارى او را تنگ كنید.[1]
در واقع محدود شدن شیطان برای هر کس به میزان اثرگذاری روزه اوست.
کسانی که روزه نمیگیرند یا آداب آن را به خوبی رعایت نمیکنند،شیطان در مقابلشان محدود نیست و به همین جهت تاثیر شیطان را احساس میکنند. در واقع محبوس شدن شیاطین برای عدهای مخصوص است.
2- شیطان برای همگان در بند میشود،اما اعمال و رفتار ما، سبب آزادی او میشود و به همین سبب میتواند بر روی ما اثرگذار باشد
روایت ذیل میتواند بر این مطلب دلالت داشته باشد:
پیامبر (صلوات الله علیه و آله) میفرمایند:ای مردم در این ماه درهای بهشت باز است، از خداوند بخواهید آن را بر شما نبندد، و درهای آتش بسته است از پروردگارتان بخواهید آن را بر شما باز نگرداند، و شیاطین را بستهاند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلّط نگرداند.[2]
حتی رفتار ما در قبل از ماه مبارک رمضان نیز میتواند در این باره موثر باشد.[3]
3- منظور از در بند شدن شیاطین، در بند شدن همه آنها نیست. کما اینکه در بعضی از روایات تعبیر شیطان با الفاظی نظیر "مرید"[4] مقید شده است.
سید بن طاووس نیز این احتمال را با وجوه مختلفی ذکر کرده است. از جمله اینکه شاید هر ماه، شیاطین مخصوص به خود داشته باشد و تنها شیاطین مخصوص ماه رمضان در بند میشوند اما سایر شیاطین همچنان مشغول فعالیت خویش هستند
یا اینکه اگر چه شیاطین در بند میشوند، اما ابلیس همچنان آزاد بوده و به فعالیت خویش میپردازد.[5]
علاوه بر اینکه تنها عامل موثر در انجام گناه، شیطان نیست و انسان نباید از تاثیر نفس اماره خود غافل شود.
[1] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج16، ص220، ح19650.
[2] أمالی الصدوق، ص95، المجلس العشرون.
[3] ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة،ج1، ص 73.
[4] وسائل الشیعة، ج10، ص 304، ح 13477.
[5] ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة،ج1، ص 73.
- منظور از در بند شدن شیاطین، در بند شدن همه آنها نیست. کما اینکه در بعضی از روایات تعبیر شیطان با الفاظی نظیر "مرید"[4] مقید شده است.
سید بن طاووس نیز این احتمال را با وجوه مختلفی ذکر کرده است. از جمله اینکه شاید هر ماه، شیاطین مخصوص به خود داشته باشد و تنها شیاطین مخصوص ماه رمضان در بند می شوند اما سایر شیاطین همچنان مشغول فعالیت خویش هستند
یا اینکه اگر چه شیاطین در بند می شوند، اما ابلیس همچنان آزاد بوده و به فعالیت خویش می پردازد.[5]
اینو تا حالا بهش فکر نکرده بودم. با سپاس
اى مردم، خداوند شما را از دشمنان جن و انس شما حمایت كرد و فرمود: «مرا فراخوانید تا براى شما اجابت كنم، و به شما وعده اجابت داد، بدانید به راستى خداوند (عزّ و جلّ) بر هر شیطان سركش، هفت تن از فرشتگانش را گمارده است و تا زمانى كه این ماه شما [ماه رمضان] سپرى نشده است نمى توانند آزاد گردند.
با این تفاسیر پس چرا بازهم گناه انجام میشه؟ نکنه غل و زنجیره دیگه پوسیده شده؟
قال رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله : قَد وَکَّل اللهُ بِکُلِّ شَیطانٍ مَرِیدٍ سَبعَةً مِن مَلائِکَتِهِ فَلَیسَ بِمَحلولٍ حتّی یَنقَضِیَ شَهرُکُم هذا
باسلام
در این سخن منظور از شیطان سرکش، شیاطین جنی است.
خود پیامبر هم فرمودند شیطان سرکش در غل و زنجیر است نه نفس اماره! و اینکه اصلا نگفتند چون شیطان در تنگناست پس نفس اماره غیرفعال است و شما را وسوسه نمیکند به انجام گناه و.......
قال : وقال علي ( عليه السلام ) لما حضر شهر رمضان قام رسول الله ( صلى الله عليه وآله وسلم ) فحمد الله وأثنى عليه ثم قال : أيها الناس ، كفاكم الله عدوكم من الجن والانس ، وقال : ( ادعوني استجب لكم ) (1) ووعدكم الاجابة ، ألا وقد وكل الله بكل شيطان مريد سبعة من ملائكته ، فليس بمحلول حتى ينقضي شهركم هذا ، ألا وأبواب السماء مفتحة من أول ليلة منه ، ألا والدعاء فيه مقبول . وسائل الشیعة، ج10، ص 304، ح 13477
در سخن پیامبر آمده: بر هر شیطان مرید (سرکش) فرشتگانی گمارده شده! اینجا منظور از شیطان مرید، شیطان انسی نیست و تنها منظور شیطان جنی است و خداوند در خود قرآن هم شیاطین جنی را با عنوان شیطان مارد و مرید نام میبرد نه شیاطین انسی را!
در ادعیه حفظ معصومین هست که من شر شیاطین الجن و الانس یعنی اگر منظورشان هر دو باشد اسم هر دو را میبرند
اما اگر تنها شیطان جنی منظورشان باشد تنها میفرمایند شیطان مرید و... درخود قرآن هم اینگونه است!
إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ ﴿۶﴾ وَحِفْظًا مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ ﴿۷﴾ لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِن كُلِّ جَانِبٍ ﴿۸﴾
ما آسمان اين دنيا را به زيور اختران آراستيم (۶) و [آن را] از هر شيطان سركشى نگاه داشتيم(۷) [به طورى كه] نمىتوانند به انبوه [فرشتگان] عالم بالا گوش فرا دهند و از هر سوى پرتاب مىشوند (۸)
وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَّرِيدٍ 3. كُتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَن تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ وَيَهْدِيهِ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ 4 سوره حج
و برخى از مردم درباره خدا بدون هيچ علمى مجادله مىكنند و از هر شیطان سركشى پيروى مىنمايند. بر [شيطان] مقرر شده است كه هر كس او را به دوستى گيرد قطعا او وى را گمراه مىسازد و به عذاب آتشش مىكشاند
سوال:
طبق روایات شیطان در ماه رمضان در غل و زنجیز است ولی چرا بازهم گناه انجام میشه؟
جواب:
در ماه مبارک،جنود شیطانی به طور کامل غیر موثر نمیشوند و همچنان توانایی ایجاد انحراف هایی دارند و در تبیین چگونگی تاثیر شیطان،علیرغم روایات بیان کننده محبوس شدن شیطان چند احتمال میتوانیم طرح کنیم:
1- سبب حبس شدن شیطان، عمل روزهداری است. چرا که گرسنگیِ ناشی از روزه، راه ورود شیطان را مسدود میکند
کما اینکه پیامبر (صلوات الله علیه و آله) میفرمایند: شیطان مانند خون در انسان جارى مىشود، پس با گرسنگى، مجارى او را تنگ كنید.[1]
در واقع محدود شدن شیطان برای هر کس به میزان اثرگذاری روزه اوست.
کسانی که روزه نمیگیرند یا آداب آن را به خوبی رعایت نمیکنند،شیطان در مقابلشان محدود نیست و به همین جهت تاثیر شیطان را احساس میکنند. در واقع محبوس شدن شیاطین برای عدهای مخصوص است.
2- شیطان برای همگان در بند میشود،اما اعمال و رفتار ما، سبب آزادی او میشود و به همین سبب میتواند بر روی ما اثرگذار باشد
روایت ذیل میتواند بر این مطلب دلالت داشته باشد:
پیامبر (صلوات الله علیه و آله) میفرمایند:ای مردم در این ماه درهای بهشت باز است، از خداوند بخواهید آن را بر شما نبندد، و درهای آتش بسته است از پروردگارتان بخواهید آن را بر شما باز نگرداند، و شیاطین را بستهاند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلّط نگرداند.[2]
حتی رفتار ما در قبل از ماه مبارک رمضان نیز میتواند در این باره موثر باشد.[3]
3- منظور از در بند شدن شیاطین، در بند شدن همه آنها نیست.
سید بن طاووس نیز این احتمال را با وجوه مختلفی ذکر کرده است. از جمله اینکه شاید هر ماه، شیاطین مخصوص به خود داشته باشد و تنها شیاطین مخصوص ماه رمضان در بند میشوند اما سایر شیاطین همچنان مشغول فعالیت خویش هستند
یا اینکه اگر چه شیاطین در بند میشوند، اما ابلیس همچنان آزاد بوده و به فعالیت خویش میپردازد.[5]
قال رسولُ اللّهِ (صلى الله علیه و آله) : قَد وَکَّل اللهُ بِکُلِّ شَیطانٍ مَرِیدٍ سَبعَةً مِن مَلائِکَتِهِ فَلَیسَ بِمَحلولٍ حتّی یَنقَضِیَ شَهرُکُم هذا
پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) فرمودند : خداوند بر ھر شیطان سركشى ھفت تن از فرشتگان خود را گمارده است كه تا پايان اين ماه ھمچنان در بند آن ھا مى باشد.(6)
علاوه بر اینکه تنها عامل موثر در انجام گناه، شیطان نیست و انسان نباید از تاثیر نفس اماره خود غافل شود.
منابع:
________________________________________________________________________________
[1] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج16، ص220، ح19650.
[2] أمالی الصدوق، ص95، المجلس العشرون.
[3] ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة،ج1، ص 73.
[4] وسائل الشیعة، ج10، ص 304، ح 13477.
[5] ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة،ج1، ص 73.
6.میزان الحكمه، روايت 7454