جمع بندی ضرب المثل هایی مغایر با دین
تبهای اولیه
[="Teal"]با سلام!
با خودم گفتم جای این تاپیک توی سایت خالیه!
از دوستان و کاربران و کارشناسان میخوام هر ضرب المثلی رو که در خاطرشون هست و فکر میکنن با تعالیم دینی ما در تناقض است رو در این تاپیک قرار بدن و دلیلش رو هم بنویسن!
اولین ضرب المثلی که به نظر خود من خیلی اشتباهه و کاملا حرف شیطان هست و مخالف با دین و تعالیمش است اینه:
"آب که ازسر گذشت چه یک وجب چه ده وجب"
فکر میکنم هر جوانی که بعد از توبه کوچکترین گناهی میکند این ضرب المثل در ذهنش تداعی میشود و با خودش میگوید من که توبمو شکستم دیگه نگه داشتنش فایده نداره پس برم گناهای بیشتری بکنم (آب که از سر گذشت ...)
در حالی که آموزه های دینی ما چیز دیگری میگویند و روایاتی هست که میگه اگر تا چند ساعت بعد از گناه توبه کنی خدا گناهت را نمینویسد و ...
واین ضرب المثل اصلا توجیهی برای گناه نمیباشد! و متاسفانه به اشتباه بین ما ایرانی ها باب شده است!
از این دست ضرب المثل های اشتباه زیاد است که مابقی را اگر کسی اشاره نکرد در پست های بعدی خواهم آورد!
یا علی![/]
سلام
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو.
همرنگ جماعت شدن شاید بعضی جاها خوب باشه،اما اکثر وقتا مستلزم مخالفت با خداس.همرنگ جماعت شو یعنی اینکه اگه دیدم همه غیبت میکنن پس منم غیبت کنم،اگه همه بی حجاب بودن منم باشم،اگه همه شراب میخوردن منم بخورم و...
[="tahoma"][="green"]اللهم عجل لولیک الفرج
سلام
[="green"][="darkorchid"]چراغی که منزل رواست به مسجد حرام است[/][/]
ممنون از تایپیک خوبتون
به نظر من این ضرب المثل هم اشتباه است
البته شاید یک بعد مثبت هم داشته باشد اما زمینه منفی پرنگی در حال حاضر دارد
که علت منفی بودنش عدم کمک به همنوع و مسلمین و شیعیان است!
البته فکر کنم نکات مثبتم بگیم بد نباشد؟[/][/]
[="Teal"]همرنگ جماعت شدن شاید بعضی جاها خوب باشه،اما اکثر وقتا مستلزم مخالفت با خداس.همرنگ جماعت شو یعنی اینکه اگه دیدم همه غیبت میکنن پس منم غیبت کنم،اگه همه بی حجاب بودن منم باشم،اگه همه شراب میخوردن منم بخورم و...
دقیقا!
الان من یکیو میشناسم که هرگناهی میخواد بکنه همین ضرب المثل رو میزنه و بعد انجامش میده! مثلا وقتی تیغ میزنه صورتشو همینو میگه!
منم بهش میگم:
خواهی نشوی هم رنگ رسوای جمات شو![/]
به نظر من این ضرب المثل هم اشتباه است
چراغی که منزل رواست به مسجد حرام است
آره این هم یکی از اشتباه ترین ضرب المثل هاست و اگر بخواییم این را با زندگی مثلا امام علی ع مطابق کنیم میبینیم اصلا تو زندگی ایشون صدق نمیکنه چون اکثر روزها و شب ها گرسنه میخوابیدن و سهم غذای خودشون رو به فقرا و ایتام میدادن در حالی که فرزندان خودشون به شکم سنگ میبستند....
البته فکر کنم نکات مثبتم بگیم بد نباشد؟
آره پیشنهاد خوبیه!
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو
بله درسته برخی ازضرب المثل هامغايرباتعاليم استادان بزرگ روحانی تاريخ است
يكی ازروانشناسان بزرگ وبرجسته،آبراهام مزلومی گويد:
«انسان سالم چيزی فراترازانسان تطابق يافته بامحيط است»
[="Black"]هرکس رو توی قبر خودش میخوابونن!
این ضرب المثل امر به معروف و نهی از منکر رو زیر سوال میبره!
معلوم نیست این ضرب المثل ها از کجا اومده و ریشش کجاست ! شاید اینها رو دشمن توی زبون ما انداخته باشه! اگر کسی میدونه بگه لطفا![/]
[="Blue"]سلام
آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
قل يا عبادي الذين اسرفوا علي انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله ان الله يغفر الذنوب جميعا[/]
[="Blue"]سلام
با یک گل بهار نمیشود.
قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذابٍ شَدِيدٍ
بگو: «شما را تنها به يك چيز اندرز مى دهم، دو نفر دو نفر يا بتنهائى براى خدا قيام كنيد، سپس بينديشيد اين دوست و همنشين شما [= محمد ] هيچ گونه جنونى ندارد; او فقط بيم دهنده شما در برابر عذاب شديد (الهى) است!»[/]
[="Blue"]سلام
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو.
وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلّا يَخْرُصُونَ
اگر از بيشتر كسانى كه در روى زمين هستند اطاعت كنى، تو را از راه خدا گمراه مى كنند; (زيرا) آنها تنها از گمان پيروى مى نمايند، و تخمين و حدس (واهى) مى زنند.[/]
هرکس رو توی قبر خودش میخوابونن! این ضرب المثل امر به معروف و نهی از منکر رو زیر سوال میبره! معلوم نیست این ضرب المثل ها از کجا اومده و ریشش کجاست ! شاید اینها رو دشمن توی زبون ما انداخته باشه! اگر کسی میدونه بگه لطفا!
با سلام
البته برخی ضرب المثل ها هستند که در جایی معنای مناسبی دارند اما وقتی در جای خود بکار نمی روند مشکل پیدا می کنند.
اکثر این ضرب المثل ها حاوی مضامین اخلاقی و آموزنده اند. هر چند در برخی موارد با دستورات دینی مغایرت پیدا می کنند.
مثل همین ضرب المثل که در اصل می خواهد بگوید گناه کسی به پای دیگری نوشته نمی شود. اما گاهی مستمسکی برای بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر است.
این ضرب المثل با شعر زیر بی تناسب نیست:
هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی[="]
[/]
با سلامالبته برخی ضرب المثل ها هستند که در جایی معنای مناسبی دارند اما وقتی در جای خود بکار نمی روند مشکل پیدا می کنند.
اکثر این ضرب المثل ها حاوی مضامین اخلاقی و آموزنده اند. هر چند در برخی موارد با دستورات دینی مغایرت پیدا می کنند.
مثل همین ضرب المثل که در اصل می خواهد بگوید گناه کسی به پای دیگری نوشته نمی شود. اما گاهی مستمسکی برای بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر است.
در تایید فرمایشات جناب مومن
فـلذلك فـادع و اسـتـقـم كـمـا امـرت و لا تـتـبـع اهـواءهـم و قـل آمـنت بما انزل اللّه من كتاب و امرت لا عدل بينكم اللّه ربنا و ربكم[="red"] لنا اعمالنا و لكم اعمالكم[/] لا حجه بيننا و بينكم اللّه يجمع بيننا و اليه المصير (15 شورى)
از کیسه خلیفه بخشیدن
اگر چه در توصیف عده ای کاربرد دارد اما گاهی خندیدن به آن موجب می شود بذل و بخشش از بیت المال در ذهن ما عادی جلوه کند.
سبیل کسی را چرب کردن
امیدوارم این ضرب المثل در تعاملات اداری و مالی ما برای همیشه از زبان ها بیفتد.
گربه دستش به گوشت نمی رسه می گه پیف پیف!
این ضرب المثل گذشته از این که برای تمسخر انسان های ناتوان به کار می رود به نوعی بر ضد قناعت پیشگی است چون یکی از راه های قناعت گزینی همین است که انسان دائماً به تعریف نداشته ها نپردازد و چیزی که نزد خداست را از چیزی که در این دنیا ندارد بالاتر و برتر بداند.
این به آن در
فرهنگ غلط مقابله به مثل را در زمینه های منفی ترویج می کند و تقریباً با مفهوم آیه زیر در تقابل است:
«وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَینَكَ وَبَینَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِی حَمِیمٌ»
هرگز نیکی و بدی یکسان نیست. بدی را با نیکی دفع کن. ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است گویی دوستی گرم و صمیمی است! [فصلت 34]
با سلامالبته برخی ضرب المثل ها هستند که در جایی معنای مناسبی دارند اما وقتی در جای خود بکار نمی روند مشکل پیدا می کنند.
اکثر این ضرب المثل ها حاوی مضامین اخلاقی و آموزنده اند. هر چند در برخی موارد با دستورات دینی مغایرت پیدا می کنند.
مثل همین ضرب المثل که در اصل می خواهد بگوید گناه کسی به پای دیگری نوشته نمی شود. اما گاهی مستمسکی برای بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر است.
این ضرب المثل با شعر زیر بی تناسب نیست:
[="]
هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی
[/]
درسته اما خیلی از ضرب المثل ها مصداق گفته شماست از جمله:
چراغی که منزل رواست به مسجد حرام است
از کیسه خلیفه بخشیدن
نمونه هایی که یک جور نا امیدی را القا میکنند:
سالی که نکوست از بهارش پیداست.
جوجه رو اخر پاییز میشمرن.
درسته اما خیلی از ضرب المثل ها مصداق گفته شماست از جمله: چراغی که منزل رواست به مسجد حرام است از کیسه خلیفه بخشیدن
با سلام و احترام
به نظر حقیر اکثر ضرب المثل ها در ادبیات ایران و جهان از مفاهیم خوب و عبرت آموز نشأت گرفته اند و تعداد آنها از ضرب المثل های منفی خیلی بیشتر است.
به طور کلی باید دید که وجه غالب این ضرب المثل ها چیست.
نمونه هایی که یک جور نا امیدی را القا میکنند: سالی که نکوست از بهارش پیداست. جوجه رو اخر پاییز میشمرن.
در مورد ضرب المثل اول با شما موافقم. هرچند مفهوم مثبت و عقلانی هم دارد. اما وجه منفی آن غالب است.
اما در مورد مثال دوم موافق نیستم چون مفهوم اصلی آن توصیه به دوراندیشی و پرهیز از قضاوت زودهنگام است. لذا وجه غالب آن مثبت است.
چه بسا از چیزی بیش از حد خوشحال شویم در حالی که برای ما نفع بادوامی ندارد و چه بسا از چیزی آزرده شویم در حالی که آزردگی زودگذر آن ارزش جزع و فزع ما را نداشته باشد.
موفق باشید.:Hedye:
اکثر این ضرب المثل ها حاوی مضامین اخلاقی و آموزنده اند. هر چند در برخی موارد با دستورات دینی مغایرت پیدا می کنند. مثل همین ضرب المثل که در اصل می خواهد بگوید گناه کسی به پای دیگری نوشته نمی شود. اما گاهی مستمسکی برای بی تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر است. این ضرب المثل با شعر زیر بی تناسب نیست:
با سلام
اتفاقا شعر :هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی[="]
برگرفته از آيه شريفه :[/]
{إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِيَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيراً }الإسراء7
چو بد كردي مباش ايمن زآفات ، كه واجب شد طبيعت را مكافات .ناصر خسرو
وكاملا روشن است كه ربطي به امر به معروف ونهي از منكر ندارد بلكه منطبق بر حديث : مپسند بر دگران آنچه تو را نيست پسند ، مي باشد .
وكاملا روشن است كه ربطي به امر به معروف ونهي از منكر ندارد
بله عرض بنده هم همین بود.
با سلام! با خودم گفتم جای این تاپیک توی سایت خالیه! از دوستان و کاربران و کارشناسان میخوام هر ضرب المثلی رو که در خاطرشون هست و فکر میکنن با تعالیم دینی ما در تناقض است رو در این تاپیک قرار بدن و دلیلش رو هم بنویسن! اولین ضرب المثلی که به نظر خود من خیلی اشتباهه و کاملا حرف شیطان هست و مخالف با دین و تعالیمش است اینه: "آب که ازسر گذشت چه یک وجب چه ده وجب" فکر میکنم هر جوانی که بعد از توبه کوچکترین گناهی میکند این ضرب المثل در ذهنش تداعی میشود و با خودش میگوید من که توبمو شکستم دیگه نگه داشتنش فایده نداره پس برم گناهای بیشتری بکنم (آب که از سر گذشت ...) در حالی که آموزه های دینی ما چیز دیگری میگویند و روایاتی هست که میگه اگر تا چند ساعت بعد از گناه توبه کنی خدا گناهت را نمینویسد و ... واین ضرب المثل اصلا توجیهی برای گناه نمیباشد! و متاسفانه به اشتباه بین ما ایرانی ها باب شده است! از این دست ضرب المثل های اشتباه زیاد است که مابقی را اگر کسی اشاره نکرد در پست های بعدی خواهم آورد! یا علی!
سلام
به نظر بنده ضرب المثلهای قدما همه حکیمانه است اما برخی به عمد یا از روی عدم اطلاع از مورد کاربرد آنها ، آن را در غیر موردش استفاده می کنند مانند کسی که از قرآن کلو واشربوا را بهانه پرخوری می کند و لا تسرفوا به فراموشی می سپارد
والله الموفق
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها (این ضرب المثل هم باب تهمت ناروا رو به مردم باز میکنه) و اگر این ضرب المثل صحیح بود پس چرا مردم در مورد امام علی ع میگفتند : "مگر علی نماز هم میخواند" ....
سلام
به نظر بنده ضرب المثلهای قدما همه حکیمانه است اما برخی به عمد یا از روی عدم اطلاع از مورد کاربرد آنها ، آن را در غیر موردش استفاده می کنند مانند کسی که از قرآن کلو واشربوا را بهانه پرخوری می کند و لا تسرفوا به فراموشی می سپارد
والله الموفق
حرف شما صحیح است اما بعضی از این ضرب المثل ها دیگر اصلا در جای اصلی خود به کار نمیروند! مثلا ضرب المثل موسی به خود عیسی به دین خود جای صحیحش کجاست؟ شما بفرمایید؟ یا ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها جز تهمت زدن در چه جای دیگری به کار میرود؟ یا ضرب المثل های دیگر همین تاپیک!
سلام
کاربرد اشتباه اصل ضرب المثل را نمی تواند زیر سوال ببرد
والله الموفق
سلام
کاربرد اشتباه اصل ضرب المثل را نمی تواند زیر سوال ببرد
والله الموفق
سلام! بله نمیتواند اما وقتی جای به کاربردن آن در بین مردم گم شده است و هیچ کس حتی خود شما نمیدانید جای اصلی اش کجاست چرا نباید اصل ضرب المثل را حذف کرد ؟ مگر آیه قران است؟ من به شخصه نمیدانم جای اصلی بعضی از این ضرب المثل ها کجاست از شما هم که سوال کردم جواب ندادید! پس به اصل ضرب المثل شک میکنم!
سلام
حذف ضرب المثل از فرهنگ مردم امکان پذیر نیست
اتفاقا ضرب المثلها خیلی ارزشمندند لذا باید موارد استعمال صحیح را آموزش داد
مثلا عیسی به دین خودش موسی به دین خودش در جایی بکار برده میشه که دو نفر در حوزه همدیگر دخالت کنند
اما شاید بعضی ها فکر کنند منظور این مثل پلورالیسم دینی است
والله الموفق
لذا باید موارد استعمال صحیح را آموزش داد
مثلا عیسی به دین خودش موسی به دین خودش در جایی بکار برده میشه که دو نفر در حوزه همدیگر دخالت کنند
صحیحش رو نمیدونیم! هرکی میدونه بگه! خب در این مورد هم خوب نیست! مثلا وقتی من تو کار یک خانم بد حجاب دخالت میکنم و میگم حجابتو رعایت کن اون این ضرب المثل رو میزنه و میبینیم که خوب نیست! میشه یک مصداق رو مثال بزنید تا ببینیم این ضرب المثل کاربرد خوب هم داره یا نه؟ مثلا وقتی من دارم اتاقمو رنگ آبی میزنم و یکی میاد دخالت میکنه و میگه قرمز بزن که من نمیام بگم موسی به دین خود عیسی به دین خود! این ضرب المثل تو دخالت های دینی کاربرد داره نه دخالت های روزمره! یا مثلا تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها کاربرد صحیحش دقیقا در کجاست؟؟؟؟؟
سلام
کتابهایی در خصوص منشا ضرب المثلها و موارد استعمالشان تالیف شده است که می توانید تهیه و مطالعه فرمایید
والله الموفق
سلام
کتابهایی در خصوص منشا ضرب المثلها و موارد استعمالشان تالیف شده است که می توانید تهیه و مطالعه فرمایید
والله الموفق
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام
دوست من شما الان دفاع کردید از این ضرب المثل خوبه که خودتون حکمت این رو نقل کنید
هیچ مانعی نداره اگر ضرب المثلی نکته خوب هم داشت بگیم
اینطوری یک فرهنگ صحیح رو پای ریزی کنیم!:Gol::Gol:
سلام
کتابهایی در خصوص منشا ضرب المثلها و موارد استعمالشان تالیف شده است که می توانید تهیه و مطالعه فرمایید
والله الموفق
سلام
این آدرس برای دانستن معانی ضرب المثلها بد نیست
http://www.ayeneh.net/proverb/viewProverb.aspx?Proverbid=927&Letter
سلام
این آدرس برای دانستن معانی ضرب المثلها بد نیست
http://www.ayeneh.net/proverb/viewProverb.aspx?Proverbid=927&Letter
متن ضرب المثل : |
معني ضرب المثل : |
دو نفر يا دو گروه يا دو دسته که کاري به کار هم نداشته باشند و هرکس به راه خود و به دنبال کار و عقيده خود برود |
میبینید؟ نوشته طبق این ضرب المثل هرکس باید دنبال کار و عقیده ی خود برود و نباید به دیگری که در حال اشتباه است تذکر دهد و صریحا با دستور قران یعنی امر به معروف و نهی از منکر مخالفت کرده است! پس مشخص است که بعضی از ضرب المثل ها از اصل و ریشه دچار مشکل هستند و هیچ جای و کاربرد صحیحی ندارند!
متن ضرب المثل : [TD="class: textBlack"]تا نباشد چيزكي مردم نگويند چيزها[/TD]
معني ضرب المثل : با اينكه خبر از دهاني به دهان ديگر بزرگ و طولاني مي شود ، اما به هر حال در ابتدا نكته اي هر چند كوچك وجود داشته است .
سلام ! این سایت هم در ترویج استفاده ی ناصحیح از ضرب المثل ها ید طولایی داره! من این معنی رو از این سایت کپی میکنم :
متن ضرب المثل : [TD="class: textBlack"]عيسي به دين خود،موسي به دين خود[/TD]
معني ضرب المثل : دو نفر يا دو گروه يا دو دسته که کاري به کار هم نداشته باشند و هرکس به راه خود و به دنبال کار و عقيده خود برود [TD][/TD]
میبینید؟ نوشته طبق این ضرب المثل هرکس باید دنبال کار و عقیده ی خود برود و نباید به دیگری که در حال اشتباه است تذکر دهد و صریحا با دستور قران یعنی امر به معروف و نهی از منکر مخالفت کرده است! پس مشخص است که بعضی از ضرب المثل ها از اصل و ریشه دچار مشکل هستند و هیچ جای و کاربرد صحیحی ندارند!
سلام
برای ما که توفیق پاسخگویی هست گاهی پیش می آید که مجبوریم به هم کیش خود بلکه هم مذهب خود همین حرف را بزنیم چون می بینیم حرف و بحث فایده ندارد لذا میگیم شما به مرام و مسلک و عقیده خود باش ما هم همینطور
حالا ممکن است کسی با یک کافر هم بحث کند و به نتیجه نرسد چه اشکال دارد بگوید هرکس به عقیده خود باشد ؟ بهتر از جنگ است نیست ؟
و اما در مورد علی علیه السلام
دقت بفرمایید که ضرب المثلها قانون علمی نیستند که بر تمام موارد خود صدق کنند
خوب وقتی همگان با چشم خود بندگی علی ع از نوجوانی تا زمان شهادت را دیده اند چه جای وقع نهادن به حرف جهال شام است
والله الموفق
با سلام
ببخشید آیا قول معروف (( سر بیگناه پای دار می رود اما بالای دار نمی رود )) نیز مخالف دین و حقیقت است ؟
مثلا از امام حسین ( ع ) و یارانشان بیگناه تر وجود نداشت اما به هر صورت ایشان به علت آنکه با شریعت مخالفت نکردند !!!!!!!!! کشته شدند.
پاسخ چیست ؟
با تشکر
متن ضرب المثل :
[TD="class: textBlack"]آب که از سر گذشت چه يک وجب چه صد وجب
[/TD]
معني ضرب المثل :
وقتي که کار خراب شد و آنچه که نبايد بشود شد ديگر زياد و کمش فرقي نمي کند.
برای ما که توفیق پاسخگویی هست گاهی پیش می آید که مجبوریم به هم کیش خود بلکه هم مذهب خود همین حرف را بزنیم چون می بینیم حرف و بحث فایده ندارد لذا میگیم شما به مرام و مسلک و عقیده خود باش ما هم همینطور
حالا ممکن است کسی با یک کافر هم بحث کند و به نتیجه نرسد چه اشکال دارد بگوید هرکس به عقیده خود باشد ؟ بهتر از جنگ است نیست ؟
دقت بفرمایید که ضرب المثلها قانون علمی نیستند که بر تمام موارد خود صدق کنند
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام
جناب اسد گرامی
این ضرب المثل بنا بر آیه سوره کافرون می تونه درست باشه
البته اگر بین دو کیش مختلف باشه
که درست می تونه باشه
اما تعبیر به نقض امر به معروف خطا است البته باز اگر امر به معروف در انجا واجب نباشه میشه استفاده کرد
چون این حکم هم دارای مراتبی و شرایطی است بنا به گفته بزرگان:Gol:
این ضرب المثل را هم از سایتی که گفتید کپی کردم! میبینید ؟ کاملا اشتباه معنا کرده است! نوشته وقتی کار خراب شد زیاد و کمش فرقی نمیکند! در حالی که جوانی که توبه کرده است اگر با یک گناه توبه اش را بشکند و کارش خراب شود طبق این ضرب المثل یک گناه و صد گناه دیگر برایش نباید فرقی بکند اما میدانیم که در دین یک گناه و صد گناه با هم فرق میکند
سلام
ببینید ضرب المثلها برای مصادیق صحیح خودشان درست شده اند نه هرآنچه که من و شما تصور می کنیم مصداق آنست
اساسا ضرب المثلها برای ایجاز جعل شده اند
لذا یکی از هنرها استعمال صحیح از ضرب المثل است
مثلا این ضرب المثل را کسی نباید اینجا استعمال کند چون مساله از دست دادن سعادت و پاکی نفس مساله بسیار مهمی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد لذا باید ضرب المثلهای امیدوار کننده استفاده کرد و به بازگشت دعوت نمود
حال اگر کسی بد استعمال کرد اصل ضرب المثل خدشه بر نمی دارد
مساله روشن است
والله الموفق
لذا یکی از هنرها استعمال صحیح از ضرب المثل است
خب این هنر را به صورت مصداقی به من نشان دهید تا جای صحیحش را با مثال های شما یاد بگیرم! این چه هنری است که هیچ هنرمندی ندارد؟؟؟؟ مثلا آب که از سر گذشت .... در چه جایی استعمال صحیح میشود؟ چه کار خرابیی است که زیادش با کمش فرقی نکند! حتی اگر خود آب از سر گذشتن را هم متصور شویم میبینیم خیلی فرق است بین یک وجب و صد وجب! چون اگر آب یک وجب از سرت بگذرد وقتی داری خفه میشی سریع میتونی بیای بالا اما اگر صد وجب بگذرد تا برسی به بالای آب مرگت میرسه! یا مثلا اگر صد وجب بری زیر آب به پرده ی گوش آسیب میرسه اما تو یک وجب فشار آب اذیتت نمیکنه!
سلام
جدل می فرمایید
اگر مایلید هنرش را پیدا کنید مطالعه کنید
بنده خودم از ضرب المثل خیلی کم استفاده می کنم
موفق باشید
هوالله الهادی
سلام
جدل می فرمایید
اگر مایلید هنرش را پیدا کنید مطالعه کنید
بنده خودم از ضرب المثل خیلی کم استفاده می کنم
موفق باشید
هوالله الهادی
اللهم عجل لولیک الفرجسلام
جناب اسد گرامی
این ضرب المثل بنا بر آیه سوره کافرون می تونه درست باشه
البته اگر بین دو کیش مختلف باشه
که درست می تونه باشه
تفسیر سوره ی کافرون رو خوندم ! نوشته این سوره زمانی نازل شده که عده ای از پیامبر گفتند: بیا یک مدت به دین و عقیده ی ما زندگی کن و ما هم یک مدت به دین و عقیده تو زندگی میکنیم و هرکدام که بهتر بود آن را برمیگزینیم! (یعنی پیامبر را مجبور میکردند به دین آنها در آید) که این آیه نازل شد! همانطور که گفتم این ضرب المثل فقط جایی صحیح است که بحث اجبار پیش بیاید!
آيا مفهوم آيه لكم دينكم ... جواز بت پرستى است ؟!
گاهى چنين تصور شده كه آخرين آيه اين سوره كه مى گويد: آئين شما براى خودتان ، و آئين من براى خودم همان مفهوم صلح كل را دارد، و به آنها اجازه مى دهد كه بر آئينشان بمانند، چرا كه اصرار بر پذيرش آئين اسلام نمى كند!
ولى اين پندار بسيار سست و بى اساس است ، زيرا لحن آيات به خوبى نشان مى دهد كه اين تعبير نوعى تحقير و تهديد است ، يعنى آئين شما به خودتان ارزانى باد! و به زودى عواقب نكبت بار آن را خواهيد ديد، شبيه آنچه در آيه 55 سوره قصص آمده : و اذا سمعوا اللغو اعرضوا عنه و قالوا لنا اعمالنا و لكم اعمالكم سلام عليكم لا نبتغى الجاهلين : مؤ منان هر گاه سخن لغوى را بشنوند از آن روى مى گردانند، و مى گويند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى خودتان ، سلام بر شما (سلام وداع و جدائى ) ما طالب جاهلان نيستيم ! تفسير نمونه جلد 27 صفحه 390
شاهد گوياى اين مطلب صدها آيه قرآن مجيد است كه شرك را در تمام اشكالش مى كوبد، و از هر كارى منفورتر مى شمرد، و گناهى نابخشودنى مى داند.
با سلام
ببخشید آیا قول معروف (( سر بیگناه پای دار می رود اما بالای دار نمی رود )) نیز مخالف دین و حقیقت است ؟مثلا از امام حسین ( ع ) و یارانشان بیگناه تر وجود نداشت اما به هر صورت ایشان به علت آنکه با شریعت مخالفت نکردند !!!!!!!!! کشته شدند.
پاسخ چیست ؟
کارشناس که نمیدن به ما! اما اینجور که بوش میاد دوستان از جمله جناب حامد معتقدند ضرب المثل ها اگر در جای خود به کار بروند همه صحیح و دقیق هستند اما مشکل ما الان اینه که هیچ کس نمیدونه کاربرد صحیح ضرب المثل ها دقیقا در کجاست! یک کارشناس هم که این گوشه کنارا پیدا نمیشه :vamonde:
در مورد سوال شما عرض کنم که اون ضرب المثل اصلا مغایرتی با دین نداره! اما به قول جناب حامد این ضرب المثل ها آیه قران نیستند که همه جا صدق کنند ! فقط در بعضی جاها استفاده میشن! مثلا اگر زمانی یک نفر تا دم مرگ بره ولی نمیره از این ضرب المثل استفاده میکنن! ما اینجا داریم در مورد ضرب المثل هایی که با دین مخالفن بحث میکنیم! و حرف حساب من اینه که بعضی از ضرب المثل ها هیچ جای صحیحی در هیچ جا ندارند
جدل کجای بود مرد مومن!
سلام علیکم. بنده رو صدا زدید؟ :ok:
حالا که صدام زدید اجازه بدید در مورد مناقشه اخیر نظرمو بیان کنم. هرچند قبلاً هم اشاره شده بود.
به نظر حقیر اگر استفاده غالب چیزی منفی باشه یا باید اصلاحش کرد یا اگه قابل اصلاح نیست حذف یا محدودش کرد. در اینجا مهم نیست که اصل موضوع چی بوده. مهم کارکرد فعلیشه. مثل حمل چاقو از هر نوعش در شهری که چاقوکشی حتی بین بچه دبستانی ها هم رایجه.
تازه گاهی استفاده غالب چیزی مثبته اما همون موارد منفی استثنائیش هم انقدر مخربن که باید پیشگیری کرد. مثل به همراه داشتن موبایل در استخر بانوان که حتی یکی دو مورد سوء استفادش هم قابل تحمل نیست. با این که استفاده اصلی و غالب موبایل منفی نیست.
ضرب المثل هایی که اخیراً فرمودید (تا نباشد چیزکی ...، سر بی گناه بالای دار می رود اما ...، و تا حدی موسی به دین خود ...) به نظرم از این قسم اند. یعنی در غالب کاربردها با منطق دینی و عقلی در تعارض اند. مثلاً تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها به وضوح با امر قرآن به تحقیق در مورد شنیده ها قبل از هر قضاوتی [36 اسراء، 12 نور] یا این که اگر از اکثریت مردم پیروی کنی تو را گمراه می کنند [116 انعام] در تعارض است.
البته این که چگونه آنها را حذف یا تقبیح کنیم بحث دیگری است که همین تاپیک یکی از راه های آن است.
در پایان یک پیشنهاد داشتم و آن این که در پست جمع بندی این ضرب المثل ها را لیست بفرمایید تا برای استفاده و حضور ذهن خوانندگان مفید باشد.
با تشکر.:Gol:
سلام
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو.
[=arial]همرنگ جماعت شدن شاید بعضی جاها خوب باشه،اما اکثر وقتا مستلزم مخالفت با خداس.همرنگ جماعت شو یعنی اینکه اگه دیدم همه غیبت میکنن پس منم غیبت کنم،اگه همه بی حجاب بودن منم باشم،اگه همه شراب میخوردن منم بخورم و...
به نظرم این جایگزین مناسبی برای این ضرب المثل باشه
خواهی نشوی رسوا همرنگ حقیقت شو
بچه ها ضرب المثلایی که خیلی مشکل دارن یه جایگزین ارائه بدید.
سلام
یعنی خدایی به این میگن حفاظت کامل از زبان و ادبیات فارسی . برادرا شما که دیگه ضرب المثلی نذاشتین . پس بفرما یه ضرب المثل دینی نداریم ما ؟؟؟؟
یعنی خدایی به این میگن حفاظت کامل از زبان و ادبیات فارسی . برادرا شما که دیگه ضرب المثلی نذاشتین . پس بفرما یه ضرب المثل دینی نداریم ما ؟؟؟؟
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام
فرقی بین ایرانی و خارجی و بیگانه نداره اگر ادبیاتی مشکل داشته باشه باید حل بشه حال بگیم چون ایرانیه پس مشکل نداره نمیشه که!؟