جمع بندی خواهي نشوي رسوا، همرنگ جماعت شو!

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خواهي نشوي رسوا، همرنگ جماعت شو!

اساتيد، بزرگواران و دوستان گرامي سلام!
در زندگي همه ما گاهاً پيش آمده كه براي رضايت يا ...مجبور شديم كه همرنگ و هم صدا با اطرافيانمون بشيم.
آيا شما جزو اون دسته از افراد بوديد؟
به نظر شما تا كجا ميتونيم همرنگ با جماعت باشيم؟ آيا لزوماً اين كار بايد انجام بشه، دين چه نظري در اين زمينه دارد؟

با نام الله




کارشناس بحث: اويس

[="Arial Black"][="Blue"][="navy"]با عرض سلام و ادب خدمت سرکار محترم حمیده هادی
در مورد سوال حضرتعالی باید بگویم همرنگ شدن با جماعت که عبارت است از«تغییر و یا شکل دهی رفتار و یا عقاید شخص در نتیجه ی تاثیر پذیری اعمال و رفتار فرد یا افرادی دیگر» به طور مطلق نمی تواند نجات بخش باشد.
اساسا جماعت نمی تواند ملاک و معیار صدق و صحت اعمال قرار گیرد. چه بسا جماعتی در یک مقطع زمانی و بر اساس شرایط پیش آمده آرمانگرا شده و به سمت خیر و صلاح و رستگاری قدم بردارند و در زمانی دیگر به جهت تبلیغات سوء دشمنان و نااهلان و نابخردان راه ضلالت و گمراهی را درپیش بگیرند.
حتی در آنجا که جماعت راه سعادت را در پیش گرفته اند توصیه آیات و روایات بر معرفت و بصیرت در اعمال است نه صرفا تقلید و همرنگی با جماعت. لذا به طور کلی می توان گفت تقلید کورکورانه و متعصبانه از جماعت مورد مذمت بسیاری از آیات و روایات است. قرآن کریم در مقام نقل گفتار برخی از مشرکین می فرماید:«[="darkgreen"]قالُوا إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُهْتَدُون[/]َ» (الزخرف/22) یعنی ایشان می گویند ما نياكان خود را بر آئينى يافتيم، و ما نيز به پيروى آنان هدايت يافته‏ايم‏.
امام علی علیه السلام می فرمایند:[="#006400"]کسی که به واسطه پیروی کور کورانه از مردم و همرنگ شدن با جماعت امری را انجام دهد که نافرمانی و معصیت خداست اصلا دین ندارد و مشرک است.[/](طرائف الحکم جلد 1 صفحه 353)
چه خوب است این اصطلاح عامیانه که می گویند: «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»، به این عبارت مبدل گردد که «خواهی نشوی رسوا، همرنگ حقیقت شو!» زیرا ملاک صدق و میزان اعتدال اعمال و رفتار انسان، قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند که صراط مستقیم حقیقت را از طرق ضلالت اوهام و خیالات جدا و آشکار می سازند و به زودی زود پرده های حقیقتِ پنهان از دیدگان انسان کنار رفته و در روز حشر رسوایان کسانی هستند که برخلاف این میزان قدم برداشته کلمات لوح و کتاب انفسی خود را به باطل نگاشته اند.
[/]
[/]

حمیده هادی;322163 نوشت:
به نظر شما تا كجا ميتونيم همرنگ با جماعت باشيم؟ آيا لزوماً اين كار بايد انجام بشه، دين چه نظري در اين زمينه دارد؟

اگر حق با این جماعت بود باید همرنگ شد و اگر حق با اینها نبود نباید همرنگ شد مثلا در زمان قدیم دانشمندانی بودند که معتقد بودند زمین گرد است و به دور خورشید می چرخد اما اکثر تمام مردم خلاف این را می گفتند!

سلام. این ضرب المثل درستی نیست.
به قول آیت الله قرائتی: اگر مردم تو کشتی خواستند خود را در دریا غرق کنند آیا ما هم برای همرنگ شدن با جماعت باید خود را غرق کنیم؟ نه. اگر خیلی ها کار اشتباهی انجام می دهند، ما نباید آن کار اشتباه را انجام دهیم.

سلام

اویس;322916 نوشت:
خواهی نشوی رسوا، همرنگ حقیقت شو

در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

حمیده هادی;322163 نوشت:
آيا شما جزو اون دسته از افراد بوديد؟

امامی الصادق: دین ده جزو است و نه تای آن تقیه است.

ولی این هم حدی داره

در کتاب شریف کافی اومده که از صادق آل نبی ص سوال میشه آیا برای خلفا در زمان ورود__که عموم مردم بلند میشوند__بلند شدن ما شیعیان جائز است؟

حضرت فرمود هرکه تقیه ندارد دین ندارد

[="seagreen"] تا جايي كه از زندگي بزرگان متوجه شدم. همه انها رسواي جماعت بودند.
و هيچ وقت همرنگ اكثريت نشدند. [/]

کسانی که در کربلا همرنگ جماعت نشده و تا آخر همرنگ امامشان بودند رستگاران واقعی هستند!

برادر خواهشا توهين نكنيد، بار ها و بارها تذكر داده شده كه توهين نكنيد، همان طور كه ميدانيد توهين در اسلام جايز نيست اگر نمي دانيد برايتان حديث بياوريم پس سعي بر تقويت وحدت داشته باشيد نه تقليل آن

[="Tahoma"][="Indigo"]

شيعه ي ياس;322946 نوشت:
تا جايي كه از زندگي بزرگان متوجه شدم. همه انها رسواي جماعت بودند.
و هيچ وقت همرنگ اكثريت نشدند.


خوشا آنان که رسوای جماعت بودند...:Gol:
بخوان عزیز برادر:
[بر سالک طریق حق است که]كار خير را به خاطر مرسوم و متعارف بودنش يا بر اساس تقليد و يا عادتي از عادات عرفي انجام ندهد.طوري كه خود را براي انجام دادن آن كار به خاطر رسومات اجتماعي و يا سنت هاي ساختگي خانوادگي و قومي و خويشاوندي مجبور ببيند. و در صورت لزوم اين قبيل كارها را به مقدار اضطرار و با نيت خالص براي خدا انجام دهد. سيد بحر العلوم رحمه الله در رساله‌اش آورده ترك عادات و رسوم، يكي از منازل سلوك است.
(1)

(1):المطالب السلوکیه

حمیده هادی;322163 نوشت:
در زندگي همه ما گاهاً پيش آمده كه براي رضايت يا ...مجبور شديم كه همرنگ و هم صدا با اطرافيانمون بشيم. آيا شما جزو اون دسته از افراد بوديد؟ به نظر شما تا كجا ميتونيم همرنگ با جماعت باشيم؟ آيا لزوماً اين كار بايد انجام بشه، دين چه نظري در اين زمينه دارد؟

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿آل عمران/85﴾
و هر كه جز اسلام دينى [ديگر] جويد هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است

تنها دين جامع و كامل نزد خدا اسلام است و قيد و بند و حد و مرز تمامي امور را اسلام كاملا مشخص كرده الا استثناعات و اگر كسي از اين خطوط قرمز خارج شود يقينن از خسران زده ها در دنيا و آخرت مي باشد و مصداق آيه

أُوْلَئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللّهِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ ﴿آل عمران/87﴾
آنان سزايشان اين است كه لعنت‏ خدا و فرشتگان و مردم همگى برايشان است

پس دليلي بر اين نمي شود كه چون جامعه بعضا دچار ارتكب به اعمال و افعال حرام شده و براي اينكه ما در اجتماع از اين انشگت اشاره ديگران فرار كنيم بهتر است مانند آنها باشيم

البته گفتم جز در استثناعات

[="Tahoma"][="Indigo"]

رضاهو;322986 نوشت:

خوشا آنان که رسوای جماعت بودند...:Gol:
بخوان عزیز برادر:
[بر سالک طریق حق است که]كار خير را به خاطر مرسوم و متعارف بودنش يا بر اساس تقليد و يا عادتي از عادات عرفي انجام ندهد.طوري كه خود را براي انجام دادن آن كار به خاطر رسومات اجتماعي و يا سنت هاي ساختگي خانوادگي و قومي و خويشاوندي مجبور ببيند. و در صورت لزوم اين قبيل كارها را به مقدار اضطرار و با نيت خالص براي خدا انجام دهد. سيد بحر العلوم رحمه الله در رساله‌اش آورده ترك عادات و رسوم، يكي از منازل سلوك است.
(1)

(1):المطالب السلوکیه


وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ

((اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه می کنند؛آنها تنها از گمان پیروی می‌نمایند، و تخمین و حدس می‌زنند))قرآن کریم
:Gol:

سلام حمیده
در مورد سوالی که پرسیدی جواب دقیق دین رو نمی دونم اما فک کنم که تا حدی رفتار امام حسین حیطه همرنگ جماعت شدن را برای ما تنگ میکنه . یه آیه هم در قران هست که میگه دوتای و اگر نشد تنهایی در راه خدا قیام کنید .و همینطور کلامی از امیر مومنان هست نزدیک به این مضمون که اگر همه مردم یه طرف باشند و من در یک طرف تنها، هرگز از حق دست بر نمی دارم ( البته روایت آخر رو شنیدم و با چشم خودم ندیدم ) فک کنم همرنگ جماعت شدن یه کار دینی نیست و چون دین تأییدش نمی کنه نمی تونه یه کار اخلاقی هم باشه

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

قدس شریف;322955 نوشت:
در کتاب مقدس کافی اومده که از صادق آل نبی ص سوال میشه آیا برای خلفا در زمان ورود__که عموم مردم بلند میشوند__بلند شدن ما شیعیان جائز است؟ حضرت فرمود هرکه تقیه ندارد دین ندارد

سلام
این زمان ورود، چه زمانی است؟
تقیه در آن زمان چگونه و به چه اموری است؟[/]

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان
اول اینکه موضوع تاپیک چی بود؟ اینکه همرنگ جماعت شدن درست هست یا غلط...
دوستان مباحثی مربوط به بحث های نامربوط رو در تاپیک بحث نکنند...
با تشکر

با سلام خدمت خواهرم
خداوند بی همتا در مصحف شریف بیان کرد کان ابراهیم امة قانتا یعنی ابراهیم امتی بود برای خدا وقتی که به جز ابراهیم کسی خدا رو روی زمین نمی پرستید.
خواهرم اگر واقعا دنبال خدا باشید نه اون خدایی که ما خودمون ساختیم و براش قانون تراشیدیم اون خدایی که حاکم و سلطان آسمان و زمین هست اونکه الان ناظر به هممون هست و بهش وارد میشیم اگر دنبال اون هستید حق رو بفهمید و دنبالش برید از خالی بودن مسیر نترسید و از پر بودن مسیر باطل نسبت به مسیر خودتون به شک نیفتید
خدا به ابراهیم گفت امت شاید به من و شما هم اگه دوسش داشته باشیم و براش زندگی کنیم و براش بمیریم هم بگه تو امت من هستی
جای جای قرآن میگه و اکثریت ایمان نمی ارند و اکثریت تعقل نمی کنند خدا هیچوقت تعداد براش مهم نبود و نیست خدا براش اعتقاد مهم هست حتی اگه یه نفر رو زمین باشی
انشالله خدا شما رو برای خودش انتخاب کنه برای خودش تربیت کنه و نفستون رو از سرزنش ملامت کننده هایی که تو راه باطل هستند حفظ کنه

موضوع قفل شده است