سوالاتی در زمینه خمس

تب‌های اولیه

121 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

victoryone;222267 نوشت:
اگر یه هدیه از یک شخص کافر و یا جایزه قرعه کشی و یا هر جایزه دیگر از کشور کافر دریافت کنیم و با توجه به اینکه می دانیم که طرف ما خمس پرداخت نمی کند آیا باید خمس آن را بپردازیم ؟ مرجع : آیت الله نوری همدانی

با تشکر از سئوال شما

در فرض سئوال دادن خمس لازم نیست (1)

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. آیت الله نوری همدانی ، توضیح المسائل م 1749 و 1760

سجاد;222285 نوشت:
با تشکر از سئوال شما

در فرض سئوال دادن خمس لازم نیست (1)

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. آیت الله نوری همدانی ، توضیح المسائل م 1749 و 1760

سلام

پس مال آغشته به حرام چگونه است آیا این اموال جز اموال آغشته به حرام نیستند ؟

victoryone;222412 نوشت:
پس مال آغشته به حرام چگونه است آیا این اموال جز اموال آغشته به حرام نیستند ؟

با سلام و احترام خدمت شما

حکم مذکور با مال آغشته به حرام متفاوت است و مال مخلوط به حرام شامل مورد ما نمی شود چراکه مال کافر اصلا حرمتی ندارد تا متعلق خمس واقع شود.

موفق و سربلند باشید.

با عرض سلام و احترام
من عضو خانواده ای هستم که حساب سال ندارند و بنده بر حسب وظیفه چندین بار تلاش کردم تا این مساله را حل کنم به عنوان مثال یک بار حضوری به یکی از دفاتر مراجع رفتم و خواستم که خمس مال پدرم را محاسبه کنم ولی به دلیل اینکه نتوانستم به اکثر سوالات جواب بدهم نتوانستم مسئله را حل کنم من از شما میخواستم منبعی تعریف کنید تا به وسیله آن بتوانم خمس مالی که تا کنون پرداخت نشده محاسبه کنم یا لیستی از سوالات که نیاز هست پاسخ داده شود مشخص شود بعد با پاسخگویی به آن ها بتوانیم خمس را محاسبه کنم در واقع از کجا باید شروع کرد و چه باید کرد .....

mahya.2557;227823 نوشت:
با عرض سلام و احترام من عضو خانواده ای هستم که حساب سال ندارند و بنده بر حسب وظیفه چندین بار تلاش کردم تا این مساله را حل کنم به عنوان مثال یک بار حضوری به یکی از دفاتر مراجع رفتم و خواستم که خمس مال پدرم را محاسبه کنم ولی به دلیل اینکه نتوانستم به اکثر سوالات جواب بدهم نتوانستم مسئله را حل کنم من از شما میخواستم منبعی تعریف کنید تا به وسیله آن بتوانم خمس مالی که تا کنون پرداخت نشده محاسبه کنم یا لیستی از سوالات که نیاز هست پاسخ داده شود مشخص شود بعد با پاسخگویی به آن ها بتوانیم خمس را محاسبه کنم در واقع از کجا باید شروع کرد و چه باید کرد .....

با عرض سلام و خوش آمدگویی خدمت جناب mahya.2557 گرامی و تشکر از سئوال شما

لطفا نام مرجع تقلید خود را بیان بفرمایید تا بتوانیم مطابق با نظر ایشان خدمتگزارتان باشیم .

همیشه سالم و موفق باشید

سلام
کسی که برای شخص دیگری کار کرده باشد و مبلغی برای اجرت تعیین شده باشد اما قبل از دریافت اجرت سال مالی برسد, این مال (دریافت نشده) باید در سال مالی جاری محاسبه شود یا سال دیگر؟
مرجع تقلید: آیت الله مکارم

hoomanb;233667 نوشت:
سلام کسی که برای شخص دیگری کار کرده باشد و مبلغی برای اجرت تعیین شده باشد اما قبل از دریافت اجرت سال مالی برسد, این مال (دریافت نشده) باید در سال مالی جاری محاسبه شود یا سال دیگر؟ مرجع تقلید: آیت الله مکارم

با عرض سلام خدمت کاربر محترم

در فرض سئوال مالی که بعد از سال خمسی دریافت شده جزء درآمد سال آینده است و باید در صورت باقی ماندن در سال مالی دیگر محاسبه شود . (1)

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم

با عرض سلام واحترام خدمت كارشناس پاسخگو
من 2تا سوال داشتم

1- پدرم من حساب سال ندارند و خمس نمي پردازند حكمش چيه؟
2-ايا خمس به زمين خريداري شده هم تعلق ميگيرد؟(ما يه زميني داشتيم چند سال بي استفاده بود بعد ساختيم الان نماز ميخونيم اونجا خمسشم داده نشده ) ؟

مرجع تقليد: ايت الله مكارم شيرازي

معين الضعفاء;233756 نوشت:
- پدرم من حساب سال ندارند و خمس نمي پردازند حكمش چيه؟

با سلام و احترام

وظیفه شما امربه معروف و نهی از منکر است و اگر یقین کردید مال مصرفی متعلق خمس است،مى توانید از مال ایشان استفاده کنید، و خمسش را بپردازید.(1)

معين الضعفاء;233756 نوشت:
-ايا خمس به زمين خريداري شده هم تعلق ميگيرد؟(ما يه زميني داشتيم چند سال بي استفاده بود بعد ساختيم الان نماز ميخونيم اونجا خمسشم داده نشده ) ؟

اگر سال خمسی ندارید حتما باید با دفتر مرجع تقلید خود تماس بگیرید و ضمن تعیین سال خمسی،تعلق خمس به زمین هم مشخص می شود. خمس زمین با توجه به این که در بین سال و از درآمد سال خریده شده باشد،ارث یا هدیه باشد،به منظور افزایش قیمت خریده شده باشد و یا موردنیاز بوده است و ...احکام متفاوتی می یابد که برای دریافت پاسخ کامل باید دقیقا روشن شود.

پی نوشت:
1.پایگاه اطلاع رسانی آیه الله مکارم شیرازی به آدرس(سوال14):
http://makarem.ir/websites/farsi/estefta/?mit=916

سلام ،من تازه عضو شدم سایت فعالی دارین تبریک می گم
چند سوال در مورد خمس دارم ممنون میشم جواب بدین

1- این درسته که اگه خمس یه چیز مثه لباسی که در سال یک بار همپوشیده نمیشه رو اگه یک بار بدیم دیگه نیاز به دوباره دادن خمس نیست؟؟؟و هر چیر دیگه ای که خمسش رو دادی دیگه خمس بهش تعلق نمی گیره؟

2- پدرم مزرعه برنج دارد که در زمانی برداشت محصول می کند که با روز سال خمسی مان متفاوت است(چند ماه قبل روز سال خمسی است) خمس برنجمان را چجور محاسبه کنیم ؟

3- اگر دو روز مانده به روز سال خمسی خرید جدیدی کرده باشیم مثل خرید چای خشک یا نمک و وسایل لازم برای یک ماه آینده (همون خریدای سر ماه) اینا هم خمس بهشون تعلق می گیره؟

مرجع تقلیدمان حضرت آیت الله خامنه ای

[="Tahoma"][="Black"]

ستاره شمال;257856 نوشت:
سلام ،من تازه عضو شدم سایت فعالی دارین تبریک می گم چند سوال در مورد خمس دارم ممنون میشم جواب بدین 1- این درسته که اگه خمس یه چیز مثه لباسی که در سال یک بار همپوشیده نمیشه رو اگه یک بار بدیم دیگه نیاز به دوباره دادن خمس نیست؟؟؟و هر چیر دیگه ای که خمسش رو دادی دیگه خمس بهش تعلق نمی گیره؟ 2- پدرم مزرعه برنج دارد که در زمانی برداشت محصول می کند که با روز سال خمسی مان متفاوت است(چند ماه قبل روز سال خمسی است) خمس برنجمان را چجور محاسبه کنیم ؟ 3- اگر دو روز مانده به روز سال خمسی خرید جدیدی کرده باشیم مثل خرید چای خشک یا نمک و وسایل لازم برای یک ماه آینده (همون خریدای سر ماه) اینا هم خمس بهشون تعلق می گیره؟ مرجع تقلیدمان حضرت آیت الله خامنه ای

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما

1. خمس هر چیزی که یک بار داده شود کافی است و دیگر به خود آن کالا خمسی تعلق نمی گیرد.

2. اگر منظورتان این است که زمان برداشت برنج شما بعد از سال خمسی است یعنی سال خمسی زمانی فرا رسیده که هنوز برنج به حد برداشت نرسیده است ، در این صورت خمس ندارد مگر تا سال بعد باقی بماند .

3. سر سال خمسی هر مقدار که اقلام مصرفی مانند چای و غلات خریده اید را باید حساب کنید حتی اگر یک روز قبل خریده باشید . (1)

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

سلام. من دختری هستم که در خانه پدرم زندگی می کنم. با توجه به رشته تحصیلی ام پس از پایان تحصیل به مدت 19 ماه در یک بیمارستان مشغول به کار شدم. رشته های علوم پزشکی موظف اند پس از پایان تحصل مدتی را در یکی از واحد های تابعه دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان طرح و لایحه مشغول کار باشند. البته دوره طرح هم جنبه کسب تجربه و مهارت دارد ، هم سابقه کار است و هم درامدی به فارغ التحصیل مطابق قانون کار داده می شود. البته با کارورزی متفاوت است زیرا در کارورزی فرد زیر نظر استاد است و حقوقی هم دریافت نمی کند.
دوره طرح مدت مشخصی دارد که بنابر رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است.
در ابتدای شروع طرح تا مدت 3 ماه حقوقی دریافت نکردم و حقوق و اضافه کاری 3 ماه که مبلغ 1 میلیون تومان بود در پایان ماه سوم دریافت کردم. حقوق ماه چهارم و پنجم را نیز به حقوق 3 ماه اول اضافه نموده و تمامی ان پول را صرف هزینه سفر زیارتی نمودم. از ماه ششم به بعد حقوقم را در حساب پس اندازی که سود تعلق می گیرد سپرده گذاری کردم. وقتی پس اندازم به بیش از 3 میلیون تومان رسید، 2 میلیون تومان به برادرم قرض الحسنه دارم که بعد از 6 یا 8 ماه ان را برگرداند. با حقوق ماه 15 ام و 17 ام و 18 ام طرحم طلا خریدم. در اسفند 90 مجددا 2 میلیون تومان به برادرم قرض الحسنه دادم. در اردیبهشت 91 که زمان پایان طرحم بود (پایان 19 ماه) 6 میلیون تومان در حسابم پس انداز داشتم. در مرداد ماه 4 میلیون ان را به برادر دیگرم قرض الحسنه دادم. امروز برادرم 1 میلیون تومان از قرض خود را پس داد. حالا 3 میلیون پس انداز دارم.
ایا به پول من خمس تعلق می گیرد؟ چه مقدار؟ لطفا من را راهنمایی بفرمایید.
با تشکر

[="Tahoma"][="Black"]

طول موج خدا;269366 نوشت:
سلام. من دختری هستم که در خانه پدرم زندگی می کنم. با توجه به رشته تحصیلی ام پس از پایان تحصیل به مدت 19 ماه در یک بیمارستان مشغول به کار شدم. رشته های علوم پزشکی موظف اند پس از پایان تحصل مدتی را در یکی از واحد های تابعه دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان طرح و لایحه مشغول کار باشند. البته دوره طرح هم جنبه کسب تجربه و مهارت دارد ، هم سابقه کار است و هم درامدی به فارغ التحصیل مطابق قانون کار داده می شود. البته با کارورزی متفاوت است زیرا در کارورزی فرد زیر نظر استاد است و حقوقی هم دریافت نمی کند. دوره طرح مدت مشخصی دارد که بنابر رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. در ابتدای شروع طرح تا مدت 3 ماه حقوقی دریافت نکردم و حقوق و اضافه کاری 3 ماه که مبلغ 1 میلیون تومان بود در پایان ماه سوم دریافت کردم. حقوق ماه چهارم و پنجم را نیز به حقوق 3 ماه اول اضافه نموده و تمامی ان پول را صرف هزینه سفر زیارتی نمودم. از ماه ششم به بعد حقوقم را در حساب پس اندازی که سود تعلق می گیرد سپرده گذاری کردم. وقتی پس اندازم به بیش از 3 میلیون تومان رسید، 2 میلیون تومان به برادرم قرض الحسنه دارم که بعد از 6 یا 8 ماه ان را برگرداند. با حقوق ماه 15 ام و 17 ام و 18 ام طرحم طلا خریدم. در اسفند 90 مجددا 2 میلیون تومان به برادرم قرض الحسنه دادم. در اردیبهشت 91 که زمان پایان طرحم بود (پایان 19 ماه) 6 میلیون تومان در حسابم پس انداز داشتم. در مرداد ماه 4 میلیون ان را به برادر دیگرم قرض الحسنه دادم. امروز برادرم 1 میلیون تومان از قرض خود را پس داد. حالا 3 میلیون پس انداز دارم. ایا به پول من خمس تعلق می گیرد؟ چه مقدار؟ لطفا من را راهنمایی بفرمایید. با تشکر

با عرض سلام و احترام و خوش آمدگویی خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوالتان

در فرض سئوال اجمالا خمس به شما تعلق می گیرد اما چون تا به حال خمس نداده اید لازم است برای حساب و کتاب و تعیین شدن سال خمسی با دفتر مرجعتان تماس بگیرید و از آنها راهنمایی بخواهید.
اگر در این مسیر ، دچار مشکل و ابهامی شدید حتما در اینجا مطرح فرمایید ان شاء الله کارشناسان سایت در خدمت شما هستند.

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

پولی که برادرم از من قرض الحسنه گرفته اند. تکلیف ایشون چی می شه؟ اگر با اون پول وسیله ای بخرن مشکل داره؟

راستی من فردا صبح زود دارم به مدت یک هفته انشاءالله به روستا می رم. اگر در مدت نبودم پاسخ سوالم ارسال شد بعد از برگشتنم حتما مراجعه می کنم. در ضمن از پاسخ شما متشکرم. التماس دعا.

[="Tahoma"][="Black"]

طول موج خدا;269629 نوشت:
پولی که برادرم از من قرض الحسنه گرفته اند. تکلیف ایشون چی می شه؟ اگر با اون پول وسیله ای بخرن مشکل داره؟ راستی من فردا صبح زود دارم به مدت یک هفته انشاءالله به روستا می رم. اگر در مدت نبودم پاسخ سوالم ارسال شد بعد از برگشتنم حتما مراجعه می کنم. در ضمن از پاسخ شما متشکرم. التماس دعا.

با تشکر از سئوال مجدد شما

برادرتان اگر خبر نداشته باشند که به پول شما خمس تعلق گرفته مشکلی برایشان ایجاد نمی شود و اگر با آن کالای مورد نیازشان را تهیه کرده باشند خمسی هم در آینده به ایشان تعلق نمی گیرد. (1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع م 1790[/]

با سلام
یکی از بستگان من حدود ده سال قبل برای خود و همسرش قبر خریداری کرده.
الان قیمت قبر به صورت تصاعدی افزایش یافته. آیا با این اوصاف، مشمول خمس خواهد شد؟
مرجع تقلید ایشان آیت الله خمینی(ره) است.

[="Tahoma"][="Black"]

یازهرا69;272148 نوشت:
با سلام یکی از بستگان من حدود ده سال قبل برای خود و همسرش قبر خریداری کرده. الان قیمت قبر به صورت تصاعدی افزایش یافته. آیا با این اوصاف، مشمول خمس خواهد شد؟ مرجع تقلید ایشان آیت الله خمینی(ره) است.

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما

در فرض سئوال باید خمس قیمت فعلی قبر حساب شده و پرداخت شود . (1)

همیشه سالم و سرفراز باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر امام خمینی ره در قم[/]

سلام



چند سوال در مورد خمس داشتم :



1-اگر کسی تحت سرپرستی پدر باشد و پول توجیبی دریافت کند و درآمدی از خود نداشته باشد. در صورتی که کل این پول را پس انداز کند آیا خمس به آن تعلق می گیرد ؟



2- اگر کسی تحت سرپرستی پدر باشد و پول توجیبی دریافت کند و درآمدی از خود نداشته باشد. در صورتی که هر ماه مقداری از پول را خرج کند و مقدار باقی مانده را پس انداز کند آیا خمس به آن تعلق می گیرد ؟



3- اگر کسی تحت سرپرستی پدر باشد و پول توجیبی دریافت کند و درآمدی از خود نداشته باشد. و با آن پول سکه خریداری کند، آیا خمس به آن سکه تعلق می گیرد ؟



مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای


بانو;273653 نوشت:
چند سوال در مورد خمس داشتم : 1-اگر کسی تحت سرپرستی پدر باشد و پول توجیبی دریافت کند و درآمدی از خود نداشته باشد. در صورتی که کل این پول را پس انداز کند آیا خمس به آن تعلق می گیرد ؟ 2- اگر کسی تحت سرپرستی پدر باشد و پول توجیبی دریافت کند و درآمدی از خود نداشته باشد. در صورتی که هر ماه مقداری از پول را خرج کند و مقدار باقی مانده را پس انداز کند آیا خمس به آن تعلق می گیرد ؟ 3- اگر کسی تحت سرپرستی پدر باشد و پول توجیبی دریافت کند و درآمدی از خود نداشته باشد. و با آن پول سکه خریداری کند، آیا خمس به آن سکه تعلق می گیرد ؟

با سلام و عرض ادب

در هرسه مورد اگر پدر پول را به فرزند می بخشد و به او هدیه میکند،خمس ندارد.

آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س851

نور;273661 نوشت:
با سلام و عرض ادب

در هرسه مورد اگر پدر پول را به فرزند می بخشد و به او هدیه میکند،خمس ندارد.

آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س851

سلام

در مورد زکات چطور ؟

در مورد سوال سوم، خرید سکه از این طریق، آیا زکات به آن سکه تعلق می گیرد ؟

با تشکر

مرجع تقلید : ایت الله خامنه ای

بانو;273679 نوشت:
سلام در مورد زکات چطور ؟ در مورد سوال سوم، خرید سکه از این طریق، آیا زکات به آن سکه تعلق می گیرد ؟ با تشکر مرجع تقلید : ایت الله خامنه ای

با سلام و عرض ادب مجدد

اگر سكه‌ بهار آزادى در موقعيت كنونى سكه رايج معاملى محسوب نمى‌شود، زكات ندارد.

پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری در بحث زکات به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49

با سلام

من در خارج از کشور تحصیل می کنم و از دانشگاه خارجی بورس تحصیلی دریافت می کنم. آیا در صورت زیاد آمدن پول در یک سال خمس دارد؟
با توجه به اینکه مرجع تقلید من آیت الله مکارم می باشند و ایشان در مساله 1484 می فرمایند که اگر مالی از شخص کافر یا کسی که معتقد به خمس نیست به دست بیاید خمس ندارد.

با تشکر

[="Tahoma"][="Black"]

tanhaeey;275975 نوشت:
با سلام من در خارج از کشور تحصیل می کنم و از دانشگاه خارجی بورس تحصیلی دریافت می کنم. آیا در صورت زیاد آمدن پول در یک سال خمس دارد؟ با توجه به اینکه مرجع تقلید من آیت الله مکارم می باشند و ایشان در مساله 1484 می فرمایند که اگر مالی از شخص کافر یا کسی که معتقد به خمس نیست به دست بیاید خمس ندارد. با تشکر

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما

در فرض سئوال اگر بورسی که دریافت می کنید در عوض کاری است که الان یا در آینده باید برای آنها انجام دهید یعنی نوعی حقوق است باقی مانده آن سر سال خمسی ، متعلق خمس است و باید خمس آن را بپردازید.

اما اگر این طور نیست یعنی مثل هدیه ای است که از کافر به شما رسیده ، خمس ندارد.(1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم[/]

با سلام

اگر کسی همه پس اندازش را در یک حساب بانکی نگه دارد و خمس آن را بدهد و در طول سال بعد بر اثر فعالیت اقتصادی این حساب بارها کم و زیاد شود پرداخت خمس آن چگونه است؟
آیا پول خمس داده شده سال قبل را باید جدا کرد و بعد محاسبه خمس کرد؟ آیا اگر مبلغ باقی مانده کمتر از سال قبل بود اصلا خمس ندارد؟

مرجع تقلید: آیت الله مکارم

با تشکر

[="Tahoma"][="Black"]

tanhaeey;277367 نوشت:
با سلام اگر کسی همه پس اندازش را در یک حساب بانکی نگه دارد و خمس آن را بدهد و در طول سال بعد بر اثر فعالیت اقتصادی این حساب بارها کم و زیاد شود پرداخت خمس آن چگونه است؟ آیا پول خمس داده شده سال قبل را باید جدا کرد و بعد محاسبه خمس کرد؟ آیا اگر مبلغ باقی مانده کمتر از سال قبل بود اصلا خمس ندارد؟ مرجع تقلید: آیت الله مکارم با تشکر

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما

در فرض سئوال اگر سر سال خمسی جدید ، مبلغ باقیمانده در حساب کمتر از مبلغی باشد که سال گذشته خمسش را پرداخت کرده است ، خمس ندارد .
اما اگر بیشتر باشد لازم است خمس مبلغ اضافه را پرداخت کند. (1)

همیشه در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم[/]

با احترام .

اگر من یک کامپیوتر برای منزل بگیرم که باهاش فیلم ببینم و اینترنت برم و با نرم افزار کارای شخصی انجام بدم و باهاش بازی کنم . آیا بهش خمس تعلق میگیره ؟

اگر با همون کامپیوتر ، هر چند وقت یکبار مقاله بنویسم و مقاله رو بفروشم چطور ؟

................................

یه کتاب خریدم 110 هزار تومان . که گاهی اوقات از مطالب اون کتاب تدریس میکنم و پولی دریافت میکنم .

به این کتاب خمس تعلق میگیرد .

مرجع مقام معظم رهبری .

با سپاس

الهادی المهدی;284654 نوشت:
با احترام . اگر من یک کامپیوتر برای منزل بگیرم که باهاش فیلم ببینم و اینترنت برم و با نرم افزار کارای شخصی انجام بدم و باهاش بازی کنم . آیا بهش خمس تعلق میگیره ؟ اگر با همون کامپیوتر ، هر چند وقت یکبار مقاله بنویسم و مقاله رو بفروشم چطور ؟ ................................ یه کتاب خریدم 110 هزار تومان . که گاهی اوقات از مطالب اون کتاب تدریس میکنم و پولی دریافت میکنم . به این کتاب خمس تعلق میگیرد . مرجع مقام معظم رهبری .

با سلام و عرض ادب

اگر استفاده غالب از مواردی که ذکر کردید،شخصی و مورد نیاز باشد خمس ندارد.

استفتا از دفتر آیه الله خامنه ای در قم

آیا به لباس، کالا یا هر وسیله ای که در منزل داریم و در سال یک بار هم استفاده نمی کنیم خمس تعلق می گیرد؟
آیا اگر یکبار خمسش پرداخت شود سالهای بعد هم نیاز به پرداخت خمس هست؟
با تشکر
مقلد مقام معظم رهبری

با سلام و احترام

[=&quot]بنده در اواخر سال 89 (پیش از فرا رسیدن سر سال مالی ام - اول ماه مبارک رمضان) خانه ای خریداری نمودم به مبلغ 60 میلیون تومان که مبلغ آنرا به نحو ذیل پرداخت نمودم[/]

- [=&quot]8[/] [=&quot]میلیون تومان از پس انداز تخمیس شده سالهای پیش[/]

- [=&quot]7[/] [=&quot]میلیون تومان از درامد های همان سال (آغاز ماه مبارک رمضان واقع در سال 89 تا زمان خرید خانه یعنی بهمن ماه 89[/])

- [=&quot]22[/] [=&quot]میلیون تومان هدیه از پدرم[/]

- [=&quot]10[/] [=&quot]میلیون تومان وام از یکی از موسسات اعتباری[/]

- [=&quot]جهت مابقی مبلغ یعنی 13 میلیون تومان ، خانه خریداری شده را اجاره دادم و با استفاده از ودیعه اخذ شده از مستاجر مابقی مبلغ مذکور را پرداخت نمودم(لازم به ذکر است یک ماه پیش با پایان یافتن زمان اجاره ، مجددا از جایی وام گرفته و 13 میلیون تومان ودیعه مستاجر را به او پرداخت نمودم[/])


[=&quot]از آن زمان تا کنون هر ماه مبلغی را جهت باز پرداخت وام دریافت شده از موسسه مالی مذکور ، به آن موسسه پرداخت میکنم که تا کنون جمع مبلغ بازپرداخت شده حدود 9 میلیون تومان شده است و باید 3 میلیون تومان دیگر را نیز ظرف 7 ماه پرداخت کنم به آن مؤسسه[/]


[=&quot]با توجه به فرارسیدن سر سال مال سال 91 (اول ماه مبارک) ونیز با احتساب 1 سال گذشته که نمیدانستم آیا به خانه خمس تعلق میگیرد یا خیر، در صورت امکان راهنمایی فرمایید[/].
مرجع : حضرت آیت الله سیستانی

طول موج خدا;284768 نوشت:
آیا به لباس، کالا یا هر وسیله ای که در منزل داریم و در سال یک بار هم استفاده نمی کنیم خمس تعلق می گیرد؟ آیا اگر یکبار خمسش پرداخت شود سالهای بعد هم نیاز به پرداخت خمس هست؟ با تشکر مقلد مقام معظم رهبری

با تشکر از سئوال حضرت عالی

در فرض سئوال اگر لباس ها یا هر وسیله دیگری مورد نیاز و مطابق شأن عرفی شماست حتی اگر در طول سال اتفاقا استفاده هم نشود ، خمس ندارد . (1)

اگر یک بار خمس آن پرداخت شود در سالهای بعد خمس به آن واجب نمی شود .

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، اجوبه الاستفتائات س 904

سلام
اگه ی انگشتر بهمون هدیه داده باشند یکسال اول استفادش کردیم ستل بعد تو مراسمات و دیگه یکسال بود که استفاده
نشه و بفروشیمش خمس داره
مرجع تقلید ایت اله نوری
لطفا زودتر بجوابید چون سوال دوستمه و باید تا ظهر خبرش کنم از لطفتون ممنون.

سلام
اگه ی انگشتر بهمون هدیه داده باشند یکسال اول استفادش کردیم ستل بعد تو مراسمات و دیگه یکسال بود که استفاده
نشه و بفروشیمش خمس داره
مرجع تقلید ایت اله نوری
لطفا زودتر بجوابید چون سوال دوستمه و باید تا ظهر خبرش کنم از لطفتون ممنون.

[="Tahoma"][="Black"]

شایسته;285337 نوشت:
سلام اگه ی انگشتر بهمون هدیه داده باشند یکسال اول استفادش کردیم ستل بعد تو مراسمات و دیگه یکسال بود که استفاده نشه و بفروشیمش خمس داره مرجع تقلید ایت اله نوری لطفا زودتر بجوابید چون سوال دوستمه و باید تا ظهر خبرش کنم از لطفتون ممنون.

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما

در فرض سئوال پول انگشتر خمس ندارد. (1)

همیشه موفق و پیروز باشید

پی نوشت:
1. آیت الله نوری همدانی ، توضیح المسائل م 1749[/]

با سلام
هزینه هایی که برای درمان داده میشه و بعدا از بیمه دریافت میشه ، به اون پولی که بیمه بر میگردونه خمس تعلق میگیره؟در واقع تا الان هزینه هایی شده و حالا سال خمسی رسیده اما بعد سال خمسی پول رو دریافت میکنم میخواستم بدونم وقتی پول رو گرفتم باید خمسش رو بدم؟
مرجع تقلید آیت الله خامنه ای

اکسیر;285516 نوشت:
با سلام هزینه هایی که برای درمان داده میشه و بعدا از بیمه دریافت میشه ، به اون پولی که بیمه بر میگردونه خمس تعلق میگیره؟در واقع تا الان هزینه هایی شده و حالا سال خمسی رسیده اما بعد سال خمسی پول رو دریافت میکنم میخواستم بدونم وقتی پول رو گرفتم باید خمسش رو بدم؟ مرجع تقلید آیت الله خامنه ای

با سلام و احترام

درفرض سوال،به پولی که دریافت کردید خمس تعلق میگیرد.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

با سلام

آیا به چیزهایی که شامل خدمات الکترونیک هستند مثلا ترافیک اینترنتی باقیمانده و یا هاست وب سایت که به صورت ماهانه و یا سالانه باید خریداری شوند خمس تعلق می گیرد؟ مرجع :آیت الله بهجت .(لطفا آیت الله مکارم را هم بیان کنید.)

با تشکر

[="Tahoma"][="Black"]

mostafa272;301650 نوشت:
با سلام آیا به چیزهایی که شامل خدمات الکترونیک هستند مثلا ترافیک اینترنتی باقیمانده و یا هاست وب سایت که به صورت ماهانه و یا سالانه باید خریداری شوند خمس تعلق می گیرد؟ مرجع :آیت الله بهجت .(لطفا آیت الله مکارم را هم بیان کنید.) با تشکر

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما

این موارد اگر مالیت داشته باشد یعنی شخص بتواند در قبال آن مبلغی دریافت کند به اندازه یک پنجم آن مبلغ باید خمس بدهد .

البته دفتر آیت الله مکارم فرمودند که در این موارد خمس را می بخشند . (1)

همیشه موفق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم[/]

سجاد;302831 نوشت:

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما

این موارد اگر مالیت داشته باشد یعنی شخص بتواند در قبال آن مبلغی دریافت کند به اندازه یک پنجم آن مبلغ باید خمس بدهد .

البته دفتر آیت الله مکارم فرمودند که در این موارد خمس را می بخشند . (1)

همیشه موفق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم

با تشکرازشما
الان این موارد جزو مالیت ها به حساب نمی آیند؟(چون اگر استفاده نشوند تا پایان مدت استفاده شان به هدر می روند)
با عرض معذرت کمی دچار وسواس فکری شدم در این موارد. دو سوال دیگر داشتم:
در مورد هاست اگر روی آن سایتی قرار بگیرد که برای معرفی و فروش محصولات باشد آیا حکم مغازه را دارد؟ همچنین اگر آلات مشترکه مانند کامپیوتر را به قصد استفاده حرام نخریده باشیم ولی در طول سال از آن هم استفاده حلال و هم استفاده حرام کرده باشیم به آن خمس تعلق می گیرد؟

mostafa272;302867 نوشت:
با تشکرازشما الان این موارد جزو مالیت ها به حساب نمی آیند؟(چون اگر استفاده نشوند تا پایان مدت استفاده شان به هدر می روند) با عرض معذرت کمی دچار وسواس فکری شدم در این موارد. دو سوال دیگر داشتم: در مورد هاست اگر روی آن سایتی قرار بگیرد که برای معرفی و فروش محصولات باشد آیا حکم مغازه را دارد؟ همچنین اگر آلات مشترکه مانند کامپیوتر را به قصد استفاده حرام نخریده باشیم ولی در طول سال از آن هم استفاده حلال و هم استفاده حرام کرده باشیم به آن خمس تعلق می گیرد؟

با تشکر از سئوالات شما

همان طور که عرض کردم اگر ارزش مالی داشته باشد که معمولا این گونه است مالیت دارد و لازم است خمس آن محاسبه شود .

1. بله حکم سرمایه و مغازه را دارد و دادن خمسش به خودی خود لازم است مگر با دادن خمس آن نتوان کسب و کار مناسب شأن داشت که خمس ندارد.

2. در فرض سئوال اگر رایانه را به قصد حلال و با پول کاملا حلال خریداری کردید و داشتن آن هم برای کسب و کار نیست و مطابق شأن شماست ، خمس ندارد .

اما اگر برای کسب و کار است یا مطابق شأن نیست یا با پول مخلوط به حرام خریداری شده طبق شرایطش خمس دارد. (1)

همیشه موفق و پیروز باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

1-مرجع من آقای بهجت بودند که از دنیا رفتند و من باید الان پول خمسم را به آیت الله مکارم بدهم با توجه به موارد که در بالا گفتید باید طبق نظر مرجع میت عمل کنم یا مجتهد زنده ای که خمس را باید به او بدهم ؟

2-نظر آیت الله مکارم هم در صورتی که از هاست به عنوان مغازه استفاده شود مانند استفتا بالا است یا این مورد را نیز می بخشند؟

3- من از طریق برنامه نویسی و طراحی وب کسب درآمد دارم و خب به پولی که از این راه به دست می آورم خمس تعلق می گیرد .درست. از این کدها و برنامه ها برخی مدتها نزد من می ماند و ممکن است در پروژه دیگری استفاده شود ولی به خود خود ارزشی ندارد . همین طور ممکن است قالب سایتی طراحی کنم و برای فروش در سایتی قرار دهم. با توجه به اینکه برای برنامه نویسی و ساخت قالب نیاز به هژینه سرمایه و پولی نیست و تنها سرمایه فکر است آیا به خود این موارد(نه درآمد حاصل از فروش آن) خمس تعلق می گیرد؟ بعضی از دوستان می گویند اگر مالیت داشته باشد خمس تعلق می گیرد ولی با عقل جور در نمی آید که وقتی از مال خودم چیزی برایش صرف نکرده ام چرا باید خمس به آن تعلق گیرد(چرا که تا وقتی به فروش نرسد درآمدی برای من حاصل نمی گردد)؟

با تشکر

پس انداز با پول تو جیبی که از پدر میگیریم و یکسال جمع شود خمس دارد؟

کتابهایمان در قفسه بماند و بیش از یکسال از آنها استفاده نکنیم ( و لباس و لوازم آرایش و...) مشمول خمس میشود؟

[="Tahoma"][="Black"]

حمیده هادی;303119 نوشت:
پس انداز با پول تو جیبی که از پدر میگیریم و یکسال جمع شود خمس دارد؟ کتابهایمان در قفسه بماند و بیش از یکسال از آنها استفاده نکنیم ( و لباس و لوازم آرایش و...) مشمول خمس میشود؟

با تشکر از سئوالتان

لطفا برای دریافت پاسخ به تاپیک زیر مراجعه فرمایید :

http://www.askdin.com/thread17725-3.html#post304149

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

mostafa272;303100 نوشت:
1-مرجع من آقای بهجت بودند که از دنیا رفتند و من باید الان پول خمسم را به آیت الله مکارم بدهم با توجه به موارد که در بالا گفتید باید طبق نظر مرجع میت عمل کنم یا مجتهد زنده ای که خمس را باید به او بدهم ؟ 2-نظر آیت الله مکارم هم در صورتی که از هاست به عنوان مغازه استفاده شود مانند استفتا بالا است یا این مورد را نیز می بخشند؟ 3- من از طریق برنامه نویسی و طراحی وب کسب درآمد دارم و خب به پولی که از این راه به دست می آورم خمس تعلق می گیرد .درست. از این کدها و برنامه ها برخی مدتها نزد من می ماند و ممکن است در پروژه دیگری استفاده شود ولی به خود خود ارزشی ندارد . همین طور ممکن است قالب سایتی طراحی کنم و برای فروش در سایتی قرار دهم. با توجه به اینکه برای برنامه نویسی و ساخت قالب نیاز به هژینه سرمایه و پولی نیست و تنها سرمایه فکر است آیا به خود این موارد(نه درآمد حاصل از فروش آن) خمس تعلق می گیرد؟ بعضی از دوستان می گویند اگر مالیت داشته باشد خمس تعلق می گیرد ولی با عقل جور در نمی آید که وقتی از مال خودم چیزی برایش صرف نکرده ام چرا باید خمس به آن تعلق گیرد(چرا که تا وقتی به فروش نرسد درآمدی برای من حاصل نمی گردد)؟ با تشکر

با تشکر از سئوالات شما

1. لازم است خمس را به مرجع زنده خود بدهید .

2. با دفتر معظم له به شماره 7840001-0251 تماس بگیرید.

3. هر زمان که به فروش رفت و درآمد آن تا سال خمسي باقي ماند خمس تعلق مي گيرد. (1)

همیشه موفق و پیروز باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم[/]

با سلام

1- قبوض آب و برق و تلفن و.... که در طول سال مصرف می کنیم و باید پولش را بپردازیم جزو هزینه های سال است یا به آن خمس تعلق می گیرد؟

2- اگر با پولی که از هدیه جمع شده است چیز حرامی بخریم باید خمسش را بدهیم؟ اگر این پول مربوط به گذشته بوده باشد که درآمدی از کسب نداشتیم حال که شغلی پیدا کردیم باید خمس گذشته را بپردازیم؟

mostafa272;310711 نوشت:
1- قبوض آب و برق و تلفن و.... که در طول سال مصرف می کنیم و باید پولش را بپردازیم جزو هزینه های سال است یا به آن خمس تعلق می گیرد؟ 2- اگر با پولی که از هدیه جمع شده است چیز حرامی بخریم باید خمسش را بدهیم؟ اگر این پول مربوط به گذشته بوده باشد که درآمدی از کسب نداشتیم حال که شغلی پیدا کردیم باید خمس گذشته را بپردازیم؟

با سلام و عرض ادب

1.هزینه زندگى خمس ندارد، یعنى آنچه را انسان از درآمدش در بین سال مصرف خوراک و پوشاک و مسکن و آب و برق و اثاث خانه و ازدواج و جهیزیه دختر و زیارت واجب یا مستحب و بذل و بخشش و میهمانى و مانند آن مى کند، چنانچه در آن زیاده روى نکرده باشد خمس ندارد و تنها آنچه در آخر سال اضافه مى ماند خمس دارد(1)

2.اگر هدیه از مخارج سال زیاد آید احتیاط واجب آن است که خمس آن را بپردازد و ملاک در تعلق خمس هدیه بعد از گذشتن سال، داشتن درآمد و یا نداشتن درآمد نیست وبا مصرف پول در حرام،خمس به آن تعلق میگیرد.(2)

پی نوشت:

آیه الله مکارم،توضیح المسائل،م1497
2.همان،م1477

سلام علیکم. چند سوال درباره خمس داشتم ممنون میشم اگه سریعتر جوابمو بدین:

1- برای خرید حلقه همسرم، خود ایشون پولش رو دادند و ما بعدا بهشون برگردوندیم. پولی که بهشون دادیم از حساب پدرم بود که توش هم درآمد ماهیانشون هست و هم پول زمینی که یکساله فروختند. از طرفی پدرم خمس نمیدهند و سال خمسی هم ندارند. سوال من اینه آیا به انگشتر خمس تعلق میگره (در حالی که با ان انگشتر نماز هم میخوانند) یا به پولی که به حساب همسرم ریخیتم؟ آیا همسرم نمیتونند از انگشترشون استفاده کنند؟
2- مادرم کادوی سر عقد من و همسرم رو یکسال پیش خریدند، الان به اون کادوها خمس تعلق میگیره؟ خمسش رو ما باید بدهیم یا مادرم؟ آیا میتونیم تو کادو ها تصرف کنیم؟
مرجع تقلید من: مقام معظم رهبری
مرجع تقلید همسرم: آیت الله وحید

حیا;560364 نوشت:
سلام علیکم. چند سوال درباره خمس داشتم ممنون میشم اگه سریعتر جوابمو بدین:

1- برای خرید حلقه همسرم، خود ایشون پولش رو دادند و ما بعدا بهشون برگردوندیم. پولی که بهشون دادیم از حساب پدرم بود که توش هم درآمد ماهیانشون هست و هم پول زمینی که یکساله فروختند. از طرفی پدرم خمس نمیدهند و سال خمسی هم ندارند. سوال من اینه آیا به انگشتر خمس تعلق میگره (در حالی که با ان انگشتر نماز هم میخوانند) یا به پولی که به حساب همسرم ریخیتم؟ آیا همسرم نمیتونند از انگشترشون استفاده کنند؟
2- مادرم کادوی سر عقد من و همسرم رو یکسال پیش خریدند، الان به اون کادوها خمس تعلق میگیره؟ خمسش رو ما باید بدهیم یا مادرم؟ آیا میتونیم تو کادو ها تصرف کنیم؟
مرجع تقلید من: مقام معظم رهبری
مرجع تقلید همسرم: آیت الله وحید

با سلام و عرض ادب

1.كسى كه مالى از دیگرى به دست آورد و یقین دارد كه خمسش را نداده ، نمى تواند در آن مال تصرّف كند مگر این كه آن دیگرى معتقد به خمس نباشد ، و همچنین است بنابر احتیاط واجب اگر شكّ داشته باشد كه خمس آن را داده یا نه.

2. اگر چیزى را كه خمس آن داده نشده ، به كسى ببخشد پنج یك آن چیز به آن كس منتقل نمى شود و نمی توانید در آن مقدار تصرف کنید مگراینکه خمسش را ایشان یا خودتان بپردازید.(1)

به نظر مقام معظم رهبری تا وقتی یقین به تعلق خمس به عین همان مالی که پدرتان به شما داده است ندارید خمس ندارد و تصرف در آن جایز است و نیاز به تحقیق و سوال از ایشان نیست و خمس برعهده خودشان است.(2)

پی نوشت:
1.آیه الله وحید،توضیح المسائل،م 1780 و 1812
2.آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،احکام خمس

یا رئوف

اگر فردی لباسی بخرد که در تابستان مورد نیاز اوست(یعنی شش ماه بعد استفاده کند) و در حال حاضر استفاده نمی کند و سر سالش رسیده باشد آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟

مرجع: امام خامنه ای

مشتی خاک;583983 نوشت:
یا رئوف

اگر فردی لباسی بخرد که در تابستان مورد نیاز اوست(یعنی شش ماه بعد استفاده کند) و در حال حاضر استفاده نمی کند و سر سالش رسیده باشد آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟

مرجع: امام خامنه ای

با سلام و عرض ادب

اگر برای آینده موردنیازش بوده است و عرفا جز مونه است،خمس ندارد.

آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،م906
و استفتائات شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم

یا رئوف

با تشکر،یه سوال دیگه آیا میشه پول خمس رو کنار گذاشت و هر وقت گذرمون به اونجا خورد پول رو بدیم؟یا باید هون روز بپردازیم تا بشه از بقیه ی مال استفاده کرد؟

موضوع قفل شده است