اگر همهٔ زن‌ها با چادر و پوشیه بودند، چه می‌شد.

تب‌های اولیه

95 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

عبد الحجج;222314 نوشت:
تی این دورو زمونه چه طور می ه درست تحقیق مورد اعتماد کرد؟

تو این مورد که تفاوتی نیست بین پوشیه ای و غیر از اون..
عبد الحجج;222314 نوشت:
قیافشون چی؟

نمیدونم میشه یه نظر دید یا نه؟:Gig:
ولی قدیما خواهر و مادر داماد میدیدن..
نمیدونم.

حجاب آزاد با حجاب اجباری فرق میکنه. لباس نظامی بر تن کسی که آزادانه پوشیده نشان مردانگی و شرافت است، اما اگر یه کشور رو تبدیل به پادگان کنید و همه مردها رو مجبور کنی لباس نظامی بپوشند این معنا برعکس میشه. تو کشور ما همه مسلمانند و زشتی پوشش اجباری زیاد به چشم نمیاد، اما هر جای دیگه تو این دنیا، حتی تصور پوشش اجباری هم حال هر کسی رو میگیره.

ذهن زمستانی;222464 نوشت:
پوشش اجباری

هر کشوری قوانینی داره و کسی نمی تونه به بهانه حقوق فردی رعایتش نکنه. حجاب بانوان از قوانین ایرانه به عنوان یک کشور شیعی.
هر کسی هم می خواد اینجا زندگی کنه باید رعایتش کنه.

باران☂;222300 نوشت:

سند حدیثی رو باید افراد حدیثی بگن. سند منطقی اینکه حضرت یک شخصیت برجسته بودن ولی هییییچ توصیفی از چهره شون توی تاریخ نیامده.دلیلش غیر از اینه که چهره شون رو ندیده بودن که توصیف کنن؟

یک سوال
آیا توصیف چهره زنی دیگر در تاریخ آمده؟؟؟ مثلا حضرت زینب یا عایشه همسر پیامبر

دلایل دیگری می توان برای نیامدن چهره بیان کرد مثلا برای حفظ حرمت یا احساس نوعی شرم یا غیرت نسبت به ایشان که باعث می شد تاریخ نویسان یا مسلمانان که از بیان چهره بانو اسلام خود داری کرده و آن را به یکدیگر منتقل نکنند

تعمق;222554 نوشت:
حضرت زینب یا عایشه همسر پیامبر

نخیر! چون این افراد هم پوشیده بودند.
تعمق;222554 نوشت:
حفظ حرمت یا احساس نوعی شرم یا غیرت نسبت به ایشان که باعث می شد تاریخ نویسان یا مسلمانان که از بیان چهره بانو اسلام خود داری کرده و آن را به یکدیگر منتقل نکنند

شرم از چی؟ اگر نشان دادن چهره ایرادی نداره پس توصیفش چه ایرادی می تونه داشته باشه؟
یعنی حضرت زهرا(س) از دیده شدن توسط نامحرم ابایی نداشته ولی دیگران از توصیف چهره شون پرهیز می کردند؟

حضرت فاطمه زهرا (س) فرموده‌اند: بهترين زن کسي است که مردي او را نبيند و او نيز مردي را نبيند.
پس معلوم میشود که آنحضرت پوشیه داشته اند، چون تا وقتی که کار خیری را خودشان انجام نداده باشند به دیگران توصیه اش نمیکنند.

استفاده حضرت زهرا (س) از روپوش صورت را از این روایت می توان به دست آورد:

« فتجلبت بجلبابها و [="red"]تبرقعت ببرقعها[/] و ارادات النبی (صلی الله علیه و اله) ». (صدوق، علل الشرایع، ج1 ، ص 163). برقع در این روایت همان پوششی است که خانمها بر روی صورت خود استفاده می کنند.

ودرباره حضرت زینب سلام الله علیها :

أَمِنَ العَدلِ یابنَ الطُّلَقاءِ تَخدیِرُکَ حَرائِرَکَ و إمائَکَ وَ سَوقُکَ بَناةِ رسولِ الله سَبایا قَد هَتَکتَ سُتُورَهُنَّ وَ أَبدَیتَ وُجوهَهُنَّ. بحار الانوار، ج45، ص 157»، آیا این از عدالت است ای پسر آزاد شده ها؟ که همسرانت را و کنیزات را پشت پرده ببری که نامحرم نبیند؟ در حالی که دخترهای پیغمبر را در شهرها گردش بدهی؟ پرده حشمت آن ها را هتک کنی؟ [="red"]چهره های اینها را آشکار کنی که مردهای اجنبی ببینند؟[/]

صورت جهیزیّه حضرت زهرا (س) به این شرح مى باشد:
۱-پیراهن عروس ، به قیمت هفت درهم .۲- عبا چادر قُطوانى کوفه اى .۳-[="red"]پوشیه ، براى پوشش صورت از دید نامحرمان[/] .۴- رو انداز سیاه رنگ۵- تخت خواب ، جهت ایمنى از حیوانات گزنده .۶-دو عدد گلیم کتانى مصرى ۷-چهار عدد بالش و متکّا، که درون آن ها از گیاهان خشک و خوشبو پر شده بود.۸- یک عدد پرده نازک از جنس پشم .۹- یک قطعه حصیر، از اطراف بَحرین قَطَر .۱۰-دستاس ، جهت آرد کردن گندم و…. از سنگ ساخته شده بود.۱۱-قدح و طشت مِسّى ، براى خمیر کردن آرد و شستن لباس .۱۲-ظرف آب مشگ ، که از پوست بزغاله بود.۱۳-قدحى چوبى براى شیر و دوغ .۱۴-مشگ کهنه ، جهت سرد شدن آب .۱۵-آفتابه و لگن .۱۶-بستو سبز رنگ ، جهت روغن و …۱۷-کترى سفالى ، شبیه آفتابه .۱۸- فرش از پوست حیوان ، جهت نشستن .۱۹-مشگ آب ، براى کارهاى متفرقه

اءعیان الشّیعة : ج ۱، ص ۳۱۲ و۳۷۹ ، فاطمة الزّهراء علیها السلام : ص ۱۰۶، کشف الغمّة : ج ۱، ص ۳۵۹

از عايشه نقل كرده‏اند كه گفت:
هميشه در حجره مقنعه و [="red"]پوشيه‏ام [/]را برمى‏داشتم «صورتم را باز مى‏گذاشتم» و به لباس كم اكتفا مى‏كردم تا اينكه عمر را دفن كردند، پس از دفن عمر دائماً خودم را به لباس محفوظ مى‏داشتم [روسرى و پوشيه و لباسم را به طور كامل مى‏پوشيدم] تا وقتى كه بين خودم و بين قبور ديوارى بنا كردم.
قالت «عائشة» ما زلت اضع خمارى و اتفضّل فى ثيابى حتّى دفن عمر، فلم ازل متحفظة فى ثيابى حتّى بنيت بينى و بين القبور جداراً. (التاريخ القويم، ج 1، ص 193)

هنگامی که ابوبکر و عمر اتفاق نظر کردند بر جلوگیری حضرت فاطمه (علیها السلام) از فدک، و این خبر به آن حضرت رسید، مقنعه شان را به سر پیچیدند و خود را در میان عبا قرار دادند و اطراف خود را از سر و صورت و سایر بدنشان را تا پاهایشان به آن پوشانیدند و رو کردند به جانب مسجد،...

یحیی بن مازنی گفت: مدت زیادی در مدینه در همسایگی خانه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) بودم.نزدیک خانه ای که زینب (علیها السلام) دختر علی علیه السلام در آن سکونت داشت.به خدا قسم نه شخص زینب(علیها السلام) را دیدم و نه صدای او را شنیدم.هرگاه می خواست برای زیارت جدش رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)از خانه خارج شود،شبانه می رفت و حضرت امام حسن(علیه السلام)از طرف راستش و امام حسین(علیه السلام)از طرف چپ او و حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)پیشاپیش او حرکت می کردند. وقتی نزدیک قبر شریف می رسیدند امیر المومنین(علیه السلام)جلوتر میرفتند و قندیلها را خاموش می کردند.یکبار امام حسن(علیه السلام) دلیل این کار را سوال کردند،حضرت امیر(علیه السلام) فرمودند: میترسم کسی به خواهرت زینب(علیها السلام)نگاه کند.

نقل از زوجات پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) است که وقتی که آیه «ولیضربن بخمُر هنّ علی جیوبهنّ» نازل شد ، زن های انصار عموماً از پارچه های سیاه ، معجر ساختند ؛ به طوری که سر آنها مانند کلاغ سیاه بود . از این تشبیه ، معلوم می شود که صورتشان را گرفته بودند با پارچه سیاه که مثل غراب شده بودند.
عباس علی اسلامی اثبات وجود حجاب به نقل از رسول جعفریان زمان رسائل حجابیه ج1 ص633

یا در روایت است که حضرت ام کلثوم در هنگام فوت حضرت فاطمه (س) روبند بر روی زده بود و خطاب به قبر حضرت رسول میگوید :وخرجت ام کلثوم وعلیها برقعه وتجرّذیلها متجلله بوداع
بیرون آمد ام کلثوم از خانه در حالی که بر روی روبنده ای بود و دامن پیراهن عربی را بر خاک کشید وخود را در ردای جلالت وعصمت در آورده بود . (تقریر سه امام معصوم بر این فعل بود)
بحار ج3 ص191 به نقل از رسول جعفریان رسائل حجابیه ج1 ص236

یا در روایت آمده وقتی که اسرای آل پیغمبر را در مجلس یزید پلید وارد کردند یزید دید دختری وارد شد در حالی که روی خود را به دست خود میپوشانید گفت این زن که روپوش ندارد کیست : گفتند : این سکینه دختر امام حسین(علیه السّلام) است گفت:تو سکینه هستی ؟ اشک از چشم مبارکش جاری شد . یزید گفت:چرا گریه میکنی؟ حضرت سکینه فرمودند:کیف لاتبکی من لیس لها خرقه تستر بها وجهها عن جلسائک
یعنی چطور گریه نکند کسی که جامه ای ندارد که روی خود را از تو و اهل تو بپوشاند .
انوار النعمائیه ج3 ص به نقل از رسول جعفریان رسائل حجابیه ج1 ص 509

محمد بن صفار از امام در مورد مردی سوال می کند که این مرد ، می خواهد بر علیه زنی که نامحرم است ، شهادت دهد . آیا این مرد می تواند شهادت بدهد بر علیه آن زن ، از پشت پرده و کلام زن را از پشت پرده بشنود البته زمانی که دو شاهد عادل بگویند این زن فلانی دختر فلانی است که تو داری علیه آن شهادت میدهی و این هم کلام ان زن است یا اینکه جائز نیست ؟ و زن باید اشکار شود و خودش بعینه حرفش را بزند .در اینجا امام فرمود : آن زن ، نقاب بزند و نزد شهود ، ظاهر شود .
این روایت از کتاب نکاح اقای زنجانی ج2 ص492 نقل شده است

آلفرد هیچکاک هنرمند معروف غربی در یکی از مجلات زنانه میگوید:زنان شرقی تا چند سال پیش بخاطر حجاب ونقاب وروبنده که به کار می بردند ، خود به خود جذاب می نمودند وهمین مسئله ، جاذبه ی نیرومندی بدان ها می داد . اما بتدریج با تلاشی که زنان این کشور ها برای برابری با زنان غربی از خود نشان می دهند حجاب وپوششی که دیروز بر زن شرقی کشیده شده بود از میان رفت و همراه آن از جاذبه ی جنسی او هم کاسته می شود

در تاریخ نقل شده است که حضرت فاطمه زهرا(س ) وقتی می خواستند به بیرون منزل و نزد پیامبر اکرم (ص ) بروند از پوشش هایی مثل جلباب (چادر) و برقع (پوشیه چهره ) استفاده می کردند
منبع: کتاب پرسمان حجاب اسلامی – بخش فرهنگی دفتر مرجع آیت الله فاضل لنکرانی

دوستان توجه به حيا ميتونه زمينه ساز حجاب و عفاف باشه.

[="Teal"]ما اگه بتونيم حيا رو در جامعه درست تعريف كنيم ناخودآگاه بانوان به دنبال حجاب ميروند.
همانطور كه الان بانوان به طور ناخودآگاه به دنبال بي حجابي رفته اند.
نظر شخصيه من اينه كه يك جامعه در مبحث درست شدن بايد ابتدا بانوان خوبي تربيت كند.
و به وسيله تربيت اين بانوان خوب هم فرزندان خوب تربيت شوند و هم اين حالت رواني مردها كم شود و از بين برود.
[/]

[="Navy"]و از نشانه هاي ظهور منجي بشريت اين است كه پرده حیا از زنان برداشته شود...[/]

باران☂;222559 نوشت:
نخیر! چون این افراد هم پوشیده بودند.

شرم از چی؟ اگر نشان دادن چهره ایرادی نداره پس توصیفش چه ایرادی می تونه داشته باشه؟
یعنی حضرت زهرا(س) از دیده شدن توسط نامحرم ابایی نداشته ولی دیگران از توصیف چهره شون پرهیز می کردند؟

منظور من از شرم بیان ریز صورت و ویژگی های حضرت توسط مردان نامحرم بود و اینکه این ویژگیها بر سر ژبان مردان جامعه از هر قشری جاری باشد بود

البته با توجه به احادیثی که آوردید من قانع شدم
تشکر

کلّاً توی جامعه ای کاش به جای حجاب میگفتند عفاف :Moshtagh:

چون عفاف، فطری است و همه اون رو می فهمند ولی حجاب یعنی مانع و یک ذهنیّت منفی رو ناخودآگاه، نسبت به اون ایجاد می کنه و مردم در مقابل این کلمه معمولا جبهه می گیرند.
دوم اینکه هی داریم میگیم حجاب محدودیت نیست، مصونیّت است! ببخشید ولی کدوم آدمه که نفهمه محجّبه بودن یه سری محدودیّتها رو ایجاد میکنه؟! پس بهتره بگیم:

[="Blue"]حجاب محدودیّتی است که مصونیّت می آورد[/]

باران☂;222465 نوشت:
هر کشوری قوانینی داره و کسی نمی تونه به بهانه حقوق فردی رعایتش نکنه. حجاب بانوان از قوانین ایرانه به عنوان یک کشور شیعی.
هر کسی هم می خواد اینجا زندگی کنه باید رعایتش کنه.

صحبت بر سر این نبود که در ایران چه قوانینی حکمفرماست، یا اینکه در مقابل قوانین یک کشور چه کار باید کرد. مسئله این است که برخی قوانین نمایی زشت را به یک حکومت و جامعه تحت حاکمیت آن می بخشند.

به نام خدا
سلام

باران☂;222465 نوشت:
هر کشوری قوانینی داره و کسی نمی تونه به بهانه حقوق فردی رعایتش نکنه. حجاب بانوان از قوانین ایرانه به عنوان یک کشور شیعی.
هر کسی هم می خواد اینجا زندگی کنه باید رعایتش کنه.

این تایپیک نوای بسته شدنش داره میاد اما گفتم نامردی که نگم :
کسایی مثل من حاضرن تا آخرش پای دفاع از حرف کاربر باران وایسن .
خواهر باران بدونید که تنها نیستید . خودتون رو خیلی اذیت نکنید . لیبرال جماعت رو جدی نگیرید چون افکارشون مثل حزبشون پوشالیه .

حق یارتون باشه

ذهن زمستانی;222648 نوشت:
صحبت بر سر این نبود که در ایران چه قوانینی حکمفرماست، یا اینکه در مقابل قوانین یک کشور چه کار باید کرد. مسئله این است که برخی قوانین نمایی زشت را به یک حکومت و جامعه تحت حاکمیت آن می بخشند.

شما به کشورهای مثلا اسلامی ولی بدون قانون حجاب اجباری سفر کردید؟
از وضعیت اخلاقی آنجا خبر دارید؟
چیزی که مسلمه و هیچ کس نمی تونه منکرش بشه اینه که بی حجابی فساد می آره. به خاطر بالارفتن محرک های بصری. فقط دو قلم ماهواره و اینترنت رو درنظر بگیرید ببینید چه بلایی سر اخلاقیات مردم آورده..
برای اینکه یادتون بیاد قبلا اوضاع چطور بود می تونید فیلم های دهه هفتاد رو ببینید.
حالا فکر کنید حجاب نداشتن آزاد بشه.
دیگه کی می تونه کشور رو جمع کنه؟ فکر می کنید فقط روسری ها در میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قدم بعدی میشه زندگی مشترک بدون عقد و ... آزادیه دیگه!
بعضی مسائل برای غربی ها حل شده است. ولی ایرانیها نمیتونن اون رو بپذیرند.
بنیان خانواده ها سست میشه. خیلی از خانواده ها از هم می پاشه.
و دیگه چیزی به اسم دین در این کشور وجود نخواهد داشت الا نزد معدودی..

باران☂;223057 نوشت:
شما به کشورهای مثلا اسلامی ولی بدون قانون حجاب اجباری سفر کردید؟
از وضعیت اخلاقی آنجا خبر دارید؟
چیزی که مسلمه و هیچ کس نمی تونه منکرش بشه اینه که بی حجابی فساد می آره. به خاطر بالارفتن محرک های بصری. فقط دو قلم ماهواره و اینترنت رو درنظر بگیرید ببینید چه بلایی سر اخلاقیات مردم آورده..
برای اینکه یادتون بیاد قبلا اوضاع چطور بود می تونید فیلم های دهه هفتاد رو ببینید.
حالا فکر کنید حجاب نداشتن آزاد بشه.
دیگه کی می تونه کشور رو جمع کنه؟ فکر می کنید فقط روسری ها در میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قدم بعدی میشه زندگی مشترک بدون عقد و ... آزادیه دیگه!
بعضی مسائل برای غربی ها حل شده است. ولی ایرانیها نمیتونن اون رو بپذیرند.
بنیان خانواده ها سست میشه. خیلی از خانواده ها از هم می پاشه.
و دیگه چیزی به اسم دین در این کشور وجود نخواهد داشت الا نزد معدودی..

من این بحث را اینجا داشته ام که میتوانید مراجعه کنید:
http://www.askdin.com/thread11585-5.html

اما به طور خلاصه عرض میکنم بین جرائم اجتماعی و حجاب نمیتوان هیچ رابطه ای در نظر گرفت. کشورهای سوئد و هلند که آزادی کامل جنسی در آنها برقرار است کمترین میزان جرم و جنایت در آنها رخ میدهد و کشور ما متأسفانه از این لحاظ دچار بحران است. باز هم میگویم مسئله حجاب با میزان جرم و جنایت در یک جامعه ارتباطی ندارد.

اما اینکه میگویید بی حجابی فسادآور است، آن چیزی که میتوان در مورد آن صحبت کرد. من معتقدم که وضعیت اخلاقی جامعه را با اجبار حجاب نمیتوان کنترل کرد. زیرا مسائل فرهنگی با راهکارهای فرهنگی قابل اصلاح هستند.

به این تاپیک هم سری بزنید تا نظر کاربران سایت را در مورد حجاب اجباری بدانید:
http://www.askdin.com/thread3880-29.html

ذهن زمستانی;223116 نوشت:
بین جرائم اجتماعی و حجاب نمیتوان هیچ رابطه ای در نظر گرفت.

جرم اجتماعی مثل قتل و دزدی؟ این منظور من نبود. منظور من فساده
ذهن زمستانی;223116 نوشت:
اما اینکه میگویید بی حجابی فسادآور است، آن چیزی که میتوان در مورد آن صحبت کرد. من معتقدم که وضعیت اخلاقی جامعه را با اجبار حجاب نمیتوان کنترل کرد. زیرا مسائل فرهنگی با راهکارهای فرهنگی قابل اصلاح هستند.

من نمی گم میشه کنترل کرد.
خب می گین کار فرهنگی، ولی اکثریت کشور ما فرهنگ لازم رو ندارن، یا کم دارن
با اجبار حجاب نمیشه کامل کنترل کرد(هرچند بودنش بهتر از نبودنشه) ولی با برداشتن حجاب اوضاع از اینی که هست خیلی خرابتر میشه.

من هم میدانم با لغو این قانون هیچ چیزی تغییر نمیکنه، همانطور که بودنش هم تأثیری نداشته. برداشتن این قانون باعث میشه یک شُک به جامعه وارد بشه از این جهت که جامعه بعد از مدتها نقاب فریبنده اسلامیش رو برمیدارد و چهره طبیعی آن نمایان میشه. اما از جهت اخلاقی و فرهنگی اتفاق خاصی نمیفتند چون ریشه های این مشکلات در جاهای دیگری است.
منظورم از کار فرهنگی در واقع همان امر به معروف و نهی از منکر است که سالها تنهاترین و بهترین راه حل برای رفع معضلات فرهنگی جوامع اسلامی بوده است.

ذهن زمستانی;223289 نوشت:
من هم میدانم با لغو این قانون هیچ چیزی تغییر نمیکنه، همانطور که بودنش هم تأثیری نداشته. برداشتن این قانون باعث میشه یک شُک به جامعه وارد بشه از این جهت که جامعه بعد از مدتها نقاب فریبنده اسلامیش رو برمیدارد و چهره طبیعی آن نمایان میشه. اما از جهت اخلاقی و فرهنگی اتفاق خاصی نمیفتند چون ریشه های این مشکلات در جاهای دیگری است.
منظورم از کار فرهنگی در واقع همان امر به معروف و نهی از منکر است که سالها تنهاترین و بهترین راه حل برای رفع معضلات فرهنگی جوامع اسلامی بوده است.

چطور اتفاق خاصی نمی افته؟
همین یه ذره رعایتی که می کنند و مجبورند بکنند، هم کنار می زارن. ایران میشه شبیه کشورهای اروپایی
الان فساد هر چی باشه به پای کشورهای آزاد اروپایی نمیرسه
وقتی نمیشه باطن رو درست کرد دلیل نمیشه ظاهر هم خراب کرد!!

انسان بودن چه شرافتی است که خدا به آدمی هدیه داد.

هرچیزی تعادلش خوبه حتی حجاب.
کاش خانومای با حجاب همه ی رفتاراشونم حجاب داشته باشه تا بقیه رو با رفتارشون مشتاق چادر وحجاب کنن نه زدشون کنن ...............من خودم چادریم وسعی میکنم اینطور باشم ولی خیلیا رو میبینم که ادمو اسلام زده میکنن.

مریم خدام;225609 نوشت:
اسلام زده

یعنی چکار می کنن که نباید بکنند؟
حجاب حضرت زهرا(س) رو انتخاب کردند یا زیر چادر گناه می کنند؟
خوشا به حال دسته اول و بدا به حال دسته دوم..

باران☂;224354 نوشت:

وقتی نمیشه باطن رو درست کرد دلیل نمیشه ظاهر هم خراب کرد!!

اول بگم که من هم معتقد نیستم که باید حجاب رو صددرصد آزاد اعلام کرد چون شدنی نیست. اما به نظر من ظاهر الان جامعه ما میشه بهش گفت «خراب». این روزها توی خیابون ها دختران و زنانی میبینید که به هزار زبان میخوان به شما بفهمانند از حجاب بدشون میاد و میخوان از تو این لباس خارج بشن. من اصلاً کاری ندارم اینها درست فکر میکنند یا نه. اما بنظرم به این میشه گفت یک چهره زشت و «خراب» از جامعه. چون این آدمها دارن به اجبار کاری رو انجام میدهند که به آن اعتقادی ندارند.
به نظر من جامعه ای را میتوان زیبا دانست که در آن انسان ها آزادانه ابراز وجود کنند. اگر کسی قرار است در آن محجبه باشد دلیل آن نه ترس از ناامنی باشد و نه به ترس از حکومت، حجابش فقط از سر اعتقادش به خدا باشد. اگر هم کسی میخواهد بیحجاب باشد حکومت امنیت و آزادی لازم را برای او فراهم کند که در واقع وظیفه یک حکومت همین است: «تأمین امنیت و آرامش شهروندان».
حجاب اجباری هیچ زشتی را از این جامعه نپوشانده است. شاید شما نمی بینید یا اینکه می بینید اما نمیخواهید آن را بپذیرید.

ذهن زمستانی;225875 نوشت:
اول بگم که من هم معتقد نیستم که باید حجاب رو صددرصد آزاد اعلام کرد چون شدنی نیست.

الان حجاب اجباریه اوضاع اینه. اگر بی حجابی تا یه حدی آزاد بشه ببینین چی میشه..
ذهن زمستانی;225875 نوشت:
این میشه گفت یک چهره زشت و «خراب» از جامعه. چون این آدمها دارن به اجبار کاری رو انجام میدهند که به آن اعتقادی ندارند.

من یکبار گفتم این قانون جامعه است و درست هم هست. اگر مشکلی دارن می تونن توی جامعه اسلامی زندگی نکنند. جامعه اسلامی باید یه محیط مناسب هم برای خانمها هم برای آقایون مهیا کنه. آزاد کردن بی حجابی این محیط مناسب رو از بین می بره. همون طور که الان هم مناسب نیست..
چهره جامعه زشت شده نه به خاطر اینکه دارن به اجبار کاری انجام می دن، بلکه به خاطر اینکه دارن یک کار اشتباه انجام می دن.
ذهن زمستانی;225875 نوشت:
به نظر من جامعه ای را میتوان زیبا دانست که در آن انسان ها آزادانه ابراز وجود کنند.

نمی شه که هر کس هر کاری دلش می خواد بکنه. آزاد کردن بی حجابی ضرر زدن به بقیه است.جامعه بی حجاب امنیت اخلاقی نداره.
بعضی ها ابراز وجودشون اینه که یکی رو بکشن
باید بکنن؟ بی حجابی هم ضرر زدن به بقیه است ولی از جنس دیگه متفاوت با کشتن..
ذهن زمستانی;225875 نوشت:
اگر کسی قرار است در آن محجبه باشد دلیل آن نه ترس از ناامنی باشد و نه به ترس از حکومت، حجابش فقط از سر اعتقادش به خدا باشد.

الان هم حکومت برخورد چندانی با بد حجابها نمی کنه. کسانی که از سر اعتقاد حجاب نگه می دارن مشخصن تا کسانی که به زور نگه می دارن..
ذهن زمستانی;225875 نوشت:
اگر هم کسی میخواهد بیحجاب باشد حکومت امنیت و آزادی لازم را برای او فراهم کند

حکومت هرگز نمی تونه این کار رو بکنه.
توی هیچ کشوری نشده. الان شما آمار کشور های بی حجاب غربی رو ببینید و ببینید چند تجاوز در دقیقه دارن..
ایران اوضاع به اون خرابی نیست.
خود بدحجابی و بی حجابی دعوت دیگران به گناهه. این گناه هم یه جاهایی به اوجش می رسه و طبیعیه.
حکومت هم نمی تونه جلوش رو بگیره.
هر کس خودش باید جلوی این رو بگیره. اتفاقا حجاب یکی از راههای جلوگیری از همین اتفاقات هم هست.
ذهن زمستانی;225875 نوشت:
در واقع وظیفه یک حکومت همین است: «تأمین امنیت و آرامش شهروندان».

پدر و مادران جزو همین شهروندان نیستن؟ اونهایی که نگرانن پسرشون روزانه توی خیابون چه وضعیتی رو می بینه و این با دل و فکرش چی کار می کنه؟
یا دخترشون ، دوستاش جوری باهاش رفتار کردن که روز به روز وضع ظاهری و باطنی اش خراب تر می شه؟
یا زنی که شوهرش بهش خیانت کرده؟
یا شوهری که نمی خواد هر کسی زنش رو ببینه؟
شاید کسی بخواد خودش بد باشه و حجاب نداشته باشه و ..
ولی کسانی که باهاش در ارتباطن هم حق دارن.
حجاب قانونه.برای تامین امنیت، برای حق همون اطرافیان که قابل چشم پوشی هم نیست.
اگر بی حجابی آزاد بشه دیگه نمیشه اوضاع رو جمع کرد..

باران☂;225894 نوشت:
من یکبار گفتم این قانون جامعه است و درست هم هست. اگر مشکلی دارن می تونن توی جامعه اسلامی زندگی نکنند.

سلام علیکم

امیدوارم حالتون خوب باشه ...

دوست عزیز نکنه فکر کردین ایران عزیز فقط زادگاه شماست و بس ؟؟؟!

حالا بنده دقیقا همین سوال رو از شما میپرسم . لطفا منطقی پاسخ بدین:

فرانسه هم کشف حجاب رو قانون کرده . پس هر مسلمان فرانسوی و غیر فرانسوی که نمیخواد و نمیتونه اعتقاداتش و زیر پا بذاره باید فرانسه رو ترک کنه؟؟؟ حتی اگه زادگاه و وطنش فرانسه باشه ؟

یا علی ع

نقل قول:
فرانسه هم کشف حجاب رو قانون کرده . پس هر مسلمان فرانسوی و غیر فرانسوی که نمیخواد و نمیتونه اعتقاداتش و زیر پا بذاره باید فرانسه رو ترک کنه؟؟؟ حتی اگه زادگاه و وطنش فرانسه باشه ؟

بله به دلیل آیه ی:

لإیلاف قریش، إیلافهم رحله الشّتاء و الصّیف

به قول آقای قرائتی، این آیه میگه اگر که شرایط زندگی در یک جایی بد بود کره ی زمین متعلق به خداست، هر جا که بهتره ساکن بشید تا از سرمای زمستان و گرمای تابستان در امان بمانید. خوب دین مهم تره یا سرما و گرما؟

من اگه وضعیت دینی لبنان یا ایران مثلاً بهتر از ایران بود، این رو توی برنامه ی آینده ام میذاشتم که برم و ساکن لبنان بشم.

just.for.you;225951 نوشت:
سلام علیکم

امیدوارم حالتون خوب باشه ...

دوست عزیز نکنه فکر کردین ایران عزیز فقط زادگاه شماست و بس ؟؟؟!

حالا بنده دقیقا همین سوال رو از شما میپرسم . لطفا منطقی پاسخ بدین:

فرانسه هم کشف حجاب رو قانون کرده . پس هر مسلمان فرانسوی و غیر فرانسوی که نمیخواد و نمیتونه اعتقاداتش و زیر پا بذاره باید فرانسه رو ترک کنه؟؟؟ حتی اگه زادگاه و وطنش فرانسه باشه ؟


علیک سلام
ممنون
ایران زادگاه خیلی هاست ولی وقتی قانون اسلامی توش پیاده می شه و کسی قانون اسلام رو نمی خواد،باید یا باهاش کنار بیاد یا بره.

بله اگر موندن توی اون کشور به دینش ضربه می زنه باید بره جای دیگه.
روز قیامت ، وقتی خداوند ازش بپرسه مگه زمین من وسیع نبود که هجرت کنی، در عوض دینت رو نگه داری؟ اون جوابی نداره.

قانون هر کشور و منطقه ای باید محترم باشه . همونطور که اعتقادات یه فرد باید برای همه محترم باشه .

به نظر من آدم باید جایی زندگی کنه که بتونه هم به قانون و هم به اعتقاداتش پایبند باشه و اگه فکر میکنه نمیتونه ، باید هجرت کنه.

فکر میکنین علت اینکه این همه آدم دارن خودشونو به آب و آتیش میزنن که یه جور از ایران برن چیه؟

یه روز از یکی از همکارام که همش دنبال این وکیل و اون وکیل میگشت که بتونه بره کانادا پرسیدم :
واسه چی میخوای بری؟

میگفت اونجا همه ازادن .
هر لباسی بخوای میپوشی . هر تفریحی دلت بخواد میکنی. هر چی بخوای بدون دردسر میتونی بخوری (منظورش مشروب بود . حالا نیست تو ایزان خیلی سخت میخورین !!!)
همه اونجا راحتن و ....:Moteajeb!:

اینم از تحصیل کرده مملکت .

به نظر شما این ادم بره همونجا بهتر نیست؟
من اگه جای دولت بودم ، یه پولی هم میدادم که اینا هر چه زود تر برن.

nakisa;226033 نوشت:
قانون هر کشور و منطقه ای باید محترم باشه . همونطور که اعتقادات یه فرد باید برای همه محترم باشه .

به نظر من آدم باید جایی زندگی کنه که بتونه هم به قانون و هم به اعتقاداتش پایبند باشه و اگه فکر میکنه نمیتونه ، باید هجرت کنه.

فکر میکنین علت اینکه این همه آدم دارن خودشونو به آب و آتیش میزنن که یه جور از ایران برن چیه؟

یه روز از یکی از همکارام که همش دنبال این وکیل و اون وکیل میگشت که بتونه بره کانادا پرسیدم :
واسه چی میخوای بری؟

میگفت اونجا همه ازادن .
هر لباسی بخوای میپوشی . هر تفریحی دلت بخواد میکنی. هر چی بخوای بدون دردسر میتونی بخوری (منظورش مشروب بود . حالا نیست تو ایزان خیلی سخت میخورین !!!)
همه اونجا راحتن و ....:moteajeb!:

اینم از تحصیل کرده مملکت .

به نظر شما این ادم بره همونجا بهتر نیست؟
من اگه جای دولت بودم ، یه پولی هم میدادم که اینا هر چه زود تر برن.


خوب من هم باشم میرم کانادا برای چی بذارم یه عده به لباس پوشیدنم و مدل موی من گیر بدن به خورد و خوراک من گیر بدن آزادی بیان و اینها هم که تعطیله دیگه چی میمونه؟ نه یه جای تفریحی نه شادی همه در رنج و عذاب هستند

saeedsaeedi;226053 نوشت:
نه یه جای تفریحی نه شادی همه در رنج و عذاب هستند

میدونم بحث تاپیک رو با این حرفم منحرف میکنم ولی خداییش ، اینجا تفریح نیست؟انصافا ؟

تفریح فقط لوده بازیو می خواری و رقصه و دوبس دوبس؟

واقعا همه ی در رنج و عذابن؟
من باور نمیکنم

saeedsaeedi;226053 نوشت:
نه یه جای تفریحی نه شادی همه در رنج و عذاب هستند

:Gig:

saeedsaeedi;226053 نوشت:
نه یه جای تفریحی نه شادی همه در رنج و عذاب هستند

ما که هم خوبیم هم خوش هم شادی داریم هم تفریح!
جمع نبند شما مشکل داری..

بیشتر آنچه بیان کردید تصوراتی است که در مورد حجاب به شما القا شده است. شما احتمالاً اوایل انقلاب را بیاد نمیآورید، این قانون به آن قطعیتی که امروز به شما باورانده شده نبوده است. بزرگانی چون آیت اله طالقانی در همان زمان با این قانون مخالف بودند. این را به عنوان تذکر عرض کردم که فکر نکنید این قانون وحی منزل است.

نقل قول:
اگر مشکلی دارن می تونن توی جامعه اسلامی زندگی نکنند.
میدانید که رکورددار فرار مغزها ایران است. اگر شرایط فراهم بود خیلی افراد دیگر هم میرفتند. اون وقت شما میموندید و دوستاتون!
کلام را کوتاه میکنم و مطالبتان را تا آنجا که احساس میکنم منطقی است پاسخ میدهم.

نقل قول:
آزاد کردن بی حجابی این محیط مناسب رو از بین می بره.
من هم گفتم در جامعه فعلی ایران نمیشه حجاب را آزاد اعلام کرد، چون افراد زیادی هستند که تصور نادرستی از حکم قرآنی حجاب و مفهوم «حق» در ذهن آنها جای گرفته است. این افراد در صورت لغو این قانون آرامش و امنیت جامعه را بر هم خواهند زد.
نقل قول:
...جامعه بی حجاب امنیت اخلاقی نداره.
بالفرض که جامعه بی حجاب امنیت اخلاقی ندارد. هرچند در مورد مفاهیم «اخلاق» و «امنیت» با شما بحث دارم، اما فرض میکنیم که آنچه میگویید صحیح باشد، آیا چاره این ناامنی مجبور کردن مردم به رعایت حجاب است؟، آیا این روش تاکنون برای ما ثمری به همراه داشته است؟

نقل قول:
بعضی ها ابراز وجودشون اینه که یکی رو بکشن
باید بکنن؟ بی حجابی هم ضرر زدن به بقیه است ولی از جنس دیگه متفاوت با کشتن..
ببخشید! این قیاس شما مع الفارق است و ارتباطی به بحث ندارد.

نقل قول:

الان شما آمار کشور های بی حجاب غربی رو ببینید و ببینید چند تجاوز در دقیقه دارن..
ایران اوضاع به اون خرابی نیست.
لطفاً اگر میخواهید در این مورد بحث را ادامه دهیم مستند صحبت کنید.
نقل قول:
خود بدحجابی و بی حجابی دعوت دیگران به گناهه. این گناه هم یه جاهایی به اوجش می رسه و طبیعیه. هر کس خودش باید جلوی این رو بگیره.اتفاقا حجاب یکی از راههای جلوگیری از همین اتفاقات هم هست.
اینجای بحثتان کاملاً صحیح و منطقی است، اما نتیجه این صحبت های شما این میشود که خودتان گفته اید:
نقل قول:
حکومت نمی تونه جلوش رو بگیره.
و ما هم همین را میگوییم حکومت نمیتواند از طریق قوانین و زور پلیس مسائل اخلاقی و فرهنگی جامعه را حل کند.
شما در ادامه بحث را به درستی پیش برده اید و سؤالات خوبی مطرح کردید، اما در نتیجه گیری اندکی به اشتباه افتاده اید.

نقل قول:
پدر و مادران جزو همین شهروندان نیستن؟ اونهایی که نگرانن پسرشون روزانه توی خیابون چه وضعیتی رو می بینه و این با دل و فکرش چی کار می کنه؟
یا دخترشون ، دوستاش جوری باهاش رفتار کردن که روز به روز وضع ظاهری و باطنی اش خراب تر می شه؟
یا زنی که شوهرش بهش خیانت کرده؟
یا شوهری که نمی خواد هر کسی زنش رو ببینه؟
اینها بخشی از مسائل جامعه امروز ما هستند اما واقعاً ببینیم حکومت در مسیر حل این معضلات چه کار کرده است. آیا نگه داشتن پلیس سر چهارراه ها چاره این مسائل است؟! یا اینکه اینها هدر دادن سرمایه های مادی و معنوی کشور است. شما به درستی به نقش پدر و مادرها اشاره کردید. در واقع وظیفه اصلی به عهده آنهاست اما همین تصوری که دولت اسلامی امنیت اخلاقی جامعه را حفظ میکند که نماد آن هم قانون حجاب است، باعث شده بسیاری از خانواده ها خیالات خامی در سر داشته باشند و از واقعیت های جامعه جدا بیفتند. آنگاه صدا و سیما باید آنها را با برنامه هایی مثل «شوک» از خواب بیدار کند که اگر دولت نتوانسته وعده های خود را عملی کند شما خود به فکر فرزندانتان باشید. آنچه که وظیفه خانواده است را هیچ گاه دولت نمیتواند انجام دهد. این وظیفه خانواده است که به فرزند مسلمانش بیاموزد به حجاب خود افتخار کند تا اینکه وقتی در دانشگاه با یک دختر پولدار بی حجاب (نه بدحجاب) آشنا شد که حجاب را «امّل بدون» میدانست سریع خود را نبازد و عزت نفس خود را از دست ندهد و .... کاری که دولت باید انجام دهد این است که تصور درستی از «جامعه و واقعیت های آن» در ذهن مردم ایجاد کند، چون این جامعه نقاب زده و بزک کرده در این سی سال بسی خانواده ها را دچار خواب خرگوشی کرده است.

بقیه بحث شما را به نحوی در بالا و در تاپیک هایی که در صفحات قبل پیشنهاد کردم پاسخ داده ام.

ذهن زمستانی;226270 نوشت:
میدانید که رکورددار فرار مغزها ایران است. اگر شرایط فراهم بود خیلی افراد دیگر هم میرفتند. اون وقت شما میموندید و دوستاتون!

پس کاش شرایط فراهم بود.
ذهن زمستانی;226270 نوشت:
من هم گفتم در جامعه فعلی ایران نمیشه حجاب را آزاد اعلام کرد، چون افراد زیادی هستند که تصور نادرستی از حکم قرآنی حجاب و مفهوم «حق» در ذهن آنها جای گرفته است. این افراد در صورت لغو این قانون آرامش و امنیت جامعه را بر هم خواهند زد.

آرامش و امنیت؟ حق دارن اگر اعتراض کنن.
من هم گفتم جامعه ای که بی حجاب باشه باید قید اخلاق رو در اون جامعه زد..
ذهن زمستانی;226270 نوشت:
بالفرض که جامعه بی حجاب امنیت اخلاقی ندارد. هرچند در مورد مفاهیم «اخلاق» و «امنیت» با شما بحث دارم، اما بالفرض که حجاب امنیت اخلاقی جامعه را از بین ببرد، چاره آن مجبور کردن مردم به رعایت آن نیست، همانگونه که این قانون امنیت اخلاقی جامعه ما را تاکنون تأمین نکرده است.

ولی از خیلی مسائل جلوگیری کرده.
اگر می بینید جامعه الان هم امنیت اخلاقی چندانی نداره چون حجابی که باید توش رعایت نمی شه.
شما به این وضع زنان در خیابان می گید حجاب؟

ذهن زمستانی;226270 نوشت:
لطفاً اگر میخواهید در این مورد بحث را ادامه دهیم مستند صحبت کنید.

می تونید توی اینترنت یه سرچ کوچک انجام بدهید.
در انگلیس، هر 9 دقیقه یک تجاوز
در آمریکا، هر دقیقه یک تجاوز..
ذهن زمستانی;226270 نوشت:
و ما هم همین را میگوییم حکومت نمیتواند از طریق قوانین و زور پلیس مسائل اخلاقی و فرهنگی جامعه را حل کند.
شما در ادامه بحث را به درستی پیش برده اید و سؤالات خوبی مطرح کردید، اما در نتیجه گیری اندکی به اشتباه افتاده اید.

من گفتم اگر بی حجابی آزاد بشه حکومت نمی تونه جلوی تبعاتش رو بگیره
همین طور که الان بدحجابی آزاده و حکومت نمی تونه جلوی تبعاتش رو بگیره..
ذهن زمستانی;226270 نوشت:
این وظیفه خانواده است که به فرزند مسلمانش بیاموزد به حجاب خود افتخار کند تا اینکه وقتی در دانشگاه با یک دختر پولدار بی حجاب (نه بدحجاب) آشنا شد که حجاب را «امّل بدون» میدانست سریع خود را نبازد و عزت نفس خود را از دست ندهد و ..

ولی شما نقش محیط رو در تربیت حساب نکردید.
خانواده هر چند هم تلاش کنه ، باز هم فرزند داره در جامعه زندگی می کنه.
اول که وارد دانشگاه نمی شه، از مهد کودک یا حتی قبلش در جامعه هست و بخشی از عقایدش تحت تاثیر وضع جامعه شکل می گیره.

سلام در ابتدا در مورد وضعیت چادری ها که بعضی ازشون به بدی یاد کردن یه توضیحی بدم
اگه منظورتون اینه که بعضی هاشون رفتار جنسی بروز میدند یا مشکل اخلاقی دارند باید بپرسم که شما تا حالا چندتاشونو خودتون دیدید و این چند درصدشون میشه که باعث شده شما در موردشون اینطوری فکر کنید ؟ خوب حالا ما که این همه رفتار زشت رو از بد حجاب ها میبینیم باید چطوری در موردشون فکر کنیم ؟ آیا فکر میکنید ما اونا رو خراب میدونیم ؟
و اگه منظورتون اینه که گناه هایی مثل غیبت و ... رو مرتکب میشند آیا بقیه مرتکب نمیشند ؟ به نظر شما کسی که یه کار بد مرتکب شد دیگه نباید هیچ کار خوبی انجام بده ؟ این بحث رو هم در مورد حجاب و هم نماز و سایر اعمال دینی میکنند . ما که معصوم نیستیم اگه یه کار اشتباهی میکنیم دیگه باید خوبی ها رو کنار بذاریم ؟ فکر نمی کنید شاید همین خوبی ها بلاخره باعث بشه به طور کامل در راه راست قرار بگیریم ؟

اما در مورد چادر
تاحالا شده جنگ یا دعوا یا اختلافی رو ببینید که یکی از طرفینش بگه من بدم و اشتباه میکنم ؟ مسلما" نه هر کدوم خودشون و نظرشونو برحق میبینند و دیگری رو مقصر میدونند . همونطور که ما فلسطین و مقاومت رو به حق میدونیم سران غرب اسرائیل رو به حق و دفاع کننده از خودش میدونند و... .
برای کشف حقیقت و اینکه کدوم واقعا" درست میگند باید اول حقیقت و حق و معیارشون رو پیدا کنیم و سپس با اون دو طرف رو بسنجیم تا واقعیت مشخص بشه .

خوب معیار های مهم در این زمینه کدامند ؟ علم - خواست مردم - دین و ... .

علم :
آیا علم همونقدر که در ریاضیات قابل اعتماده در علوم انسانی ( روانشناسی - جامعه شناسی و ... ) هم قابل اعتماده ؟
اولا" خود علم زیاد قابل اعتماد نیست چون زیاد شده که دانشمندان فهمیدن تا حالا اشتباه میکردند و جواب و راه صحیح چیز دیگه ای بوده (فیزیک - پزشکی و ...) و تازه علم ما هم محدود و نهایتا" محدود به این دنیاست .
دوما" اگر علم در علوم انسانی قابل اعتماد می بود مثلا" باید تا حالا درمان بسیاری از مشکلات روانی رو به طور قطعی پیدا میکردیم یا نباید این همه مکاتب مختلف در مورد جامعه و غیره وجود میداشت و ... .

خواست مردم :
اولا" حقیقت چندتاست ؟ Smile مسلما" راه حق و حقیقت بیشتر از یکی نیست ولی آیا نظر مردم تمام کشور ها در مورد یک مسئله یکسانه . یه مثال کلان قصاص نفسه که در بعضی کشور ها حتی کشور های غربی مجازات قتل یک انسان مرگه ولی در بعضی ذیگر مجازات مرگ وجود نداره .
دوما" خواست مردم قابل کنترله و اگه غیر از این می بود شاهد صنعت تبلیغات نمی بودیم .
ثالثا" خواست مردم تغییر پذیره .
و ... .
در نتیجه خواست مردم هم قابل اعتماد نیست .

ولی بررسی این دوتا و نقایصشون میتونه ما رو در شناخت یک معیار صحیح راهنمایی کنه مثلا" واقعیت ها ( چه این جهان وچه آن جهان ) رو در نظر بگیره و تعیین کننده ی اون عالم به تمام معنا باشه - حقیقت واحد باشه - حقیقت ثابت باشه - تعیین کننده ی اون از تعیینش سود نبره و ... .

با توجه به این موارد و موارد دیگر تنها میشه خدا رو به عنوان تعیین کننده ی شاخص و معیار در بسیاری موارد دانست .

در مورد مسائلی مثل حجاب و شرایط پوشش که نظرات بسیار متفاوت و متضادی از طرف علم و خواست مردم مطرحه هم همینطوره.

البته پذیرش خواست خدا به ایمان به وجود خدا - میزان ایمان - میزان قدرت و مقابله ی نفس ما و ... مربوط میشه .

نخودسیاه;226347 نوشت:
تنها میشه خدا رو به عنوان تعیین کننده ی شاخص و معیار در بسیاری موارد دانست .

تنها میشه خدا رو به عنوان تعیین کننده ی شاخص و معیار در [="red"]همه ی موارد[/] دانست .

لب مطلب من را یا نمیگیرید یا دارید طفره میرید.

باران☂;226293 نوشت:
پس کاش شرایط فراهم بود.

از سر لجاجت پاسخ ندید.
نقل قول:

آرامش و امنیت؟ حق دارن اگر اعتراض کنن.
من هم گفتم جامعه ای که بی حجاب باشه باید قید اخلاق رو در اون جامعه زد..
من هم گفتم، شما تعریف روشنی از «حق» و «اخلاق» ندارید.
نقل قول:

ولی از خیلی مسائل جلوگیری کرده.
اگر می بینید جامعه الان هم امنیت اخلاقی چندانی نداره چون حجابی که باید توش رعایت نمی شه. شما به این وضع زنان در خیابان می گید حجاب؟
لطفاً «امنیت اخلاقی» را تعریف کنید.

نقل قول:
می تونید توی اینترنت یه سرچ کوچک انجام بدهید....
من وقت ندارم لطفاً زحمتش را بکشید و ارجاع بدهید.

نقل قول:
من گفتم اگر بی حجابی آزاد بشه حکومت نمی تونه جلوی تبعاتش رو بگیره
همین طور که الان بدحجابی آزاده و حکومت نمی تونه جلوی تبعاتش رو بگیره..
من در پست های قبل سعی کرده ام شما را نسبت به وظایف حکومت توجیه کنم. ولی خب...

نقل قول:

ولی شما نقش محیط رو در تربیت حساب نکردید.
خانواده هر چند هم تلاش کنه ، باز هم فرزند داره در جامعه زندگی می کنه.
اول که وارد دانشگاه نمی شه، از مهد کودک یا حتی قبلش در جامعه هست و بخشی از عقایدش تحت تاثیر وضع جامعه شکل می گیره.
حالا شما بفرمایید حکومت در این سی سال باید چکار میکرده که نکرده و راه حل از نظر شما چیست؟

باران☂;226242 نوشت:
ما که هم خوبیم هم خوش هم شادی داریم هم تفریح!
جمع نبند شما مشکل داری..

این رو میتونین از امار توریست هایی که به ایران میان و به سایر کشورهای همسایه هم میان مشاهده بکنین هیچ کسی حاضر نیست به ایران بیاد یه عده معدود اونم چهار تا پیر و در کل ایران به دلیل محدویتهای سخت و سنگین مذهبی که داره همه را از خودش فراری میده حتی مردم ملت خودش رو الان خیلی از مردم ارزو دارند از ایران فرار بکنند خیلی از جوانها یکی از آرزوهاشون اینه که از ایران بروند به خدا راست میگم

saeedsaeedi;226433 نوشت:
این رو میتونین از امار توریست هایی که به ایران میان و به سایر کشورهای همسایه هم میان مشاهده بکنین هیچ کسی حاضر نیست به ایران بیاد یه عده معدود اونم چهار تا پیر و در کل ایران به دلیل محدویتهای سخت و سنگین مذهبی که داره همه را از خودش فراری میده حتی مردم ملت خودش رو الان خیلی از مردم ارزو دارند از ایران فرار بکنند خیلی از جوانها یکی از آرزوهاشون اینه که از ایران بروند به خدا راست میگم

یکی زا کسایی که آرزوی رفتن داشت
رفیقم بود که رفت آلمان واسه ادامه تحصیل و زندگی
و الان به شدت افسرده شده
...

نقل قول:
خیلی از جوانها یکی از آرزوهاشون اینه که از ایران بروند به خدا راست میگم

[="blue"]آنچه را که جوان در آینه نمی بیند، پیر در خشت خام دیده است![/]
سنّ های بالا تر از جوانان هم اینگونه اند یا دارن توی ایران زندگیشون رو میکنن؟!!
موضوع قفل شده است