مسائلي در مورد حيض
تبهای اولیه
بنام خدا
احکام حیض:Gol:
حیض ،خونی است که غالبا درهر ماه چند روزی از رحم زنها خارج میشود وزن را در موقع دیدن خون حیض،حائض میگویند
نشانه های خون قاعدگی
1-سرخ یا سرخ مایل به سیاهی
2-غلیظ یا در بعضی رقیق
3-گرم
4-بیرون امدن با فشار وکمی سوزش
بنام خدا
احکام حیض:Gol:
خونی که دختر،پیش ازنه سالگی وزن،بعد ازیائسه شدن می بیند حیض نیست(1)
(1) توضیح المسا ئل مراجع:436
زنی حامله وزنی که بچه شیر میدهد، ممکن است حیض ببیند.( 2 )
(2)-توضییح المسائل .م437
بنام خدا
سوال در مورد حیض
دختری که نمی داند نه سالش تمام شده یا نه اگر خونی ببیند که نشانه های حیض را داشته با شد حکمش چیست؟
همه مراجع (به غیرازفاضل ،خوئی ،صافی ،سیستانی):اگر اطمینان به حیض بودن پیدا کند حیض است ومعلوم می شود که نه سالش تمام شده است1
فاضل،خوئی :نمی شود گفت حیض است
صافی وسیستانی: حکم به حیض بودن محل اشکال است
1)م. 438 توضیح المسائل مراجع
بنام خدا
مدت حیض کمتر ازسه روز وبیشتر از ده روز نمیشود واگرمختصری از سه روز کمتر باشد،حیض نیست1
1 توضیح المسائل مراجع م.440
اگر درحال حیض زن یا نفاس ، خسوف یا کسوف وزلزله و... صورت گیرد وظیفه این شخص چیست؟
امام،اراکی ،تبریزی ،خامنه ای ،سیستانی ،خوئی،وحید،نوری
؛نماز ایات بر اوواجب نیست وقضا ندارد
شبیری:اگر هنگام خسوف یا کسوف خبر دار شودبنابر احتیاطواجب باید قضا کندواگر خبر دار نشود وکسوف یا خسوف کلی بود ،بنابراحتیاط واجب ،قضا دارد والا قضا واجب نیست
صافی:نماز ایات واجب نیست وبعد از پاک شدن بنابر احتیاط مستحب ان را به جا اورد بنابر احتیاط نیت ادائ وقضا نکند
گلپایگانی: نماز ایات براو در حال حیض ونفاس واجب نیست وبنابر احتیاط واجب باید به جااورد بنابراحتیاط نیت ادائ وقضا نماید
فاضل:در همان حال حیض نماز واجب نیست وبعد از پاک شدن قضا نماید1
1)توضیح المسائل مراجع:م.1506 سیستانی م.1487 صافی:1515 توضیح المسا ئل م .1514
اگر درحال حیض زن یا نفاس ، خسوف یا کسوف وزلزله و... صورت گیرد وظیفه این شخص چیست؟
امام،اراکی ،تبریزی ،خامنه ای ،سیستانی ،خوئی،وحید،نوری؛نماز ایات بر اوواجب نیست وقضا ندارد
شبیری:اگر هنگام خسوف یا کسوف خبر دار شودبنابر احتیاطواجب باید قضا کندواگر خبر دار نشود وکسوف یا خسوف کلی بود ،بنابراحتیاط واجب ،قضا دارد والا قضا واجب نیست
صافی:نماز ایات واجب نیست وبعد از پاک شدن بنابر احتیاط مستحب ان را به جا اورد بنابر احتیاط نیت ادائ وقضا نکند
گلپایگانی: نماز ایات براو در حال حیض ونفاس واجب نیست وبنابر احتیاط واجب باید به جااورد بنابراحتیاط نیت ادائ وقضا نماید
فاضل:در همان حال حیض نماز واجب نیست وبعد از پاک شدن قضا نماید1
1)توضیح المسائل مراجع:م.1506 سیستانی م.1487 صافی:1515 توضیح المسا ئل م .1514
اگر دختر پيش از بلوغ، خونى با نشانههاى حيض ببيند، آيا حيض محسوب مىشود؟
همه مراجع: {tخير، خون حيض محسوب نمىشود؛ هر چند نشانههاى حيض را نيز داشته باشد.v} العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض.{v
تبصره 1 . {tحكم اين خون كه آيا مىتواند استحاضه باشد، در بخش «استحاضه» بيان شده است.
تبصره 2 .اگر هيچ يك از نشانههاى بلوغ در دختر پيدا نشود، خونى كه پيش از بلوغ مىبيند، حيض نيست؛ ولى اگر يكى از نشانههاى بلوغ در او پديدار گردد، خون ياد شده چنانچه صفات
حیض را داشته باشد حیض محسوب می شود.
رساله ی مراجع/ج1/م436
دخترى كه براى اولين بار خون مىبيند، وظيفهاش چيست؟
همه مراجع: اگر دختر به حد بلوغ رسيده و به مقدار ده روز يا كمتر خون ديده، همهاش حيض است. اگر بيشتر از ده روز باشد و همهاش يك جور نباشد، خونهايى كه به نشانههاى حيض باشد و از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد، حيض محسوب مىشود و باقى استحاضه است؛ ولى اگر همه يك جور باشد؛ يعنى، همه داراى نشانههاى حيض باشد، مطابق عادت خويشان و بستگان خود (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) عمل كند؛ يعنى، روزهاى عادت آنها را معيار قرار داده و حيض بداند و باقى را استحاضه محسوب كند
توضيحالمسائل مراجع، م 496 و وحيد، توضيحالمسائل، م 502 و دفتر: خامنهاى.
شرايط خون حيض چيست؟
شرايط تحقق خون حيض عبارت است از:
1. بلوغ،
2. كمتر از سه روز نبودن،
3. بيشتر از ده روز نبودن،
4. پى در پى بودن سه روز اول، آيةاللَّه صافى: پى در پى بودن سه روز اول حيض را لازم نمىدانند. (توضيحالمسائل مراجع، م 441). 5. استمرار خون در تمام سه شبانه روز،
6. مشاهده حيض پيش از سن يائسگى،
7. بين دو حيض دست كم ده روز فاصله باشد.
العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض و م 6 و توضيحالمسائل مراجع، م 436، 440، 441 و 443 و وحيد، توضيحالمسائل، م 44 ، 440 و 447
تبصره :.صفات خون حيض با شرايط آن تفاوت دارد. اگر خونى تمامى شرايط حيض را دارا باشد، به طور حتم خون حيض است و اگر يكى از شرايط را نداشته باشد، آن خون، حيض محسوب نمىشود؛ در حالى كه در صفات خون، مسئله اين چنين نيست. اگر خونى تمامى صفات و نشانههاى حيض را داشته باشد، به طور حتم ملازم با حيض بودن آن نيست.
صفات و نشانههاى خون حيض چيست؟
همه مراجع: نشانههاى خون حيض به طور غالب عبارت است از:
1. غليظ،
2. گرم،
3. به رنگ تيره (سياهى مايل به سرخ) يا سرخ،
4. همراه فشار و كمى سوزش باشد. توضيحالمسائل مراجع، م 434 و وحيد، توضيحالمسائل، م 440. 0 .
آيا ممكن است خونى، بعضى از نشانههاى حيض را نداشته باشد؛ ولى با وجود آن خون حيض محسوب شود؟ عكس آن چطور؟
همه مراجع:آرى، اين امر ممكن است؛ مانند زنى كه عادت وقتيه دارد. اگر در وقت عادت خود سه روز يا بيشتر خون ببيند، حيض محسوب مىشود؛ هر چند نشانههاى حيض را نداشته باشد. همچنين زنى كه بعد از يائسگى خون مىبيند، اين خون هر چند نشانههاى حيض را داشته باشد، حيض محسوب نمىشود
العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض؛ توضيحالمسائل مراجع، م 488 و وحيد، توضيحالمسائل، م 486
تبصره 1:
آيةاللَّه مكارم مىفرمايند: اگر زن بعد از يائسگى، آنچه مىبيند تمام شرايط و صفات حيض را داشته باشد، بايد مطابق حیض عمل كند.توضيحالمسائل، م 428
تبصره 2:
توجه: در نظر گرفتن نشانههاى حيض، براى كسى است كه در خون حيض شك دارد؛ ولى كسى كه يقين به حيض يا عدم آن دارد (مانند موارد ياد شده در پاسخ) بر اساس علم و يقين خود عمل مىكند. از اين رو نشانههاى حيض امورى غالبى هستند.
ایا شب هم جزء محاسبه قرار مىگيرد؟ملاك حداقل سه روز در حيض چيست؟
همه مراجع: خير، شب جزء محاسبه قرار نمىگيرد و براى تحقق حيض، ديدن خون در شب چهارم لازم نيست؛ ولى بايد در شب دوم و سوم خون به هيچ وجه قطع نشود. بنابراين زن ياد شده حائض محسوب مىشود.
توضيحالمسائل مراجع، م 443 و وحيد، توضيحالمسائل، م 449.
تبصره : منظور از سه روز، سه شبانه روز نيست و اگر مراجع تقليد شب دوم و سوم را جزء محاسبه قرار مىدهند، به جهت آن است كه به شرط (پى در پى بودن خون حيض) لطمه نخورد.
العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض، م 6؛ امام، تحرير الوسيله، ج 1، فصل فى غسل
الحيض، م 10؛ بهجت، وسيله النجاة، ج 1، 248.
ایه الله زنجانی:اگر به جهت مانعی مانند قرص خوردن خون سه روز ادامه نیابد با داشتن سایر شرائط حیض است و مراد از روز در اینجا مدت 24 ساعت است نه روز در مقابل شب.
رساله مراجع /ج1/م440
مراد از سه روز کامل چیست؟
مراد از روز فاصله بین طلوع فجر تا اذان مغرب است . البته بجز ایه الله (مکارم .بهجت. رهبری. سیستانی.)که ملاک را فاصله بین طلوع فجر تا وقت غروب میدانند.
اگر خانم بعد از اذان مغرب تافاصله اذان صبح خون حیض ببیند روز اول او از اذان صبح تا اذان مغرب محاسبه میشود و شب اول جزء محاسبه روز نیست و اما اگر خون حیض بعد اذان صبح تا قبل از اذان مغرب دیده شود روز اول به صورت تلفیقی محاشبه میشود مثلا اگر شروع خون دیدن 10صبح روز شنبه باشد روز اول ساعت 10صبح روز یکشنبه تمام میشود و لپایان روز سوم 10صبح روز سه شنبه می باشد .
ایه الله زنجانی:مرا از روز 24ساعت است ولازم نیست 3روز اول حیض پشت سر هم باشد بکه باید 3روز اول در یک دهه باشد .
تحریرالوسیله /ج1/فصل فی غسل حیض/م10.
رساله مراجع /ج1/ م433وم440وم441.
آیا خوردن قرص در ایام عادت مجاز است و اگر فقط 1یا2 روز در ایام عادت خون ببیند حکم ان چیست؟
اگر خوردن قرص برای خانم ضرر نداشته باشد استفاده از ان اشکال ندارد .
واین خون اگرچه در ایام عادت خانم است استحاضه است چون حیض کمتر لز سه روز نداریم.
رساله مراجع /ج1/م440و441 .
. اگر زنى بيش از سه روز خون ببيند و در كمتر از ده روز پاك شود؛ چنانچه بين خون زخم و حيض شك داشته باشد، تكليفش چيست؟
آيات عظام امام، تبريزى، خامنهاى، سيستانى، فاضل و نورى:اگر پيش از آن خون حيض مىديده است، آن را حيض قرار دهد و اگر پاك بوده، آن را پاك قرار دهد و عبادتهاى خود را به جا آورد توضيحالمسائل مراجع، م 446 و دفتر: خامنهاى.
آيةاللَّه بهجت:اين زن با فرو بردن پنبه به داخل رحم وارسى كند. اگر خون از طرف چپ بيرون آيد، خون حيض است و اگر از طرف راست، بيرون آيد خون زخم است، اگر وارسى ممكن نيست، در اين صورت چنانچه پيش از آن خون حيض مىديده است، آن را حيض قرار دهد و اگر پاك بوده، پاك قرار دهد و عبادتهاى خود را به جا آورد. توضيحالمسائل مراجع، م 44
ا.يةاللَّه صافى:اگر در ايام عادت (عادت وقتيه) باشد، بايد خون حيض قرار دهد
.توضيحالمسائل مراجع، م 446
آيةاللَّه مكارم :اگر نشانههاى حيض را داشته باشد و يا پيش از آن خون حيض مىديده، بايد احتياط كند؛ يعنى، تمام كارهايى كه بر زن حائض حرام است ترك كند و تمام عبادتهايى كه زن غير حائض انجام مىدهد به جا آورد و اگر پيش از آن پاك بوده، پاك قرار دهد و عبادتهاى خود را به جا آورد مكارم، تعليقات على العروة الوثقى، ج 1، فصل فى الحيض، م 5.
آيةاللَّه وحيد: اگر در ايام عادت باشد و يا نشانههاى حيض را داشته باشد، بايد آن را خون حيض قرار دهد. در غير اين صورت اگر پيش از آن خون حيض مىديده است، آن را حيض قرار دهد و اگر پاك بوده، پاك قرار دهد و عبادتهاى خود را به جا آورد. بهجت، توضيحالمسائل مراجع، م 445 و وحيد، توضيحالمسائل، م 451.
اگرخون اندکی کمتر از سه روز باشد ویا اگر خون درطول سه روز اندکی قطع شود تکلیف چیست؟
مدت حیض کمتر از سه روز وبیشتر لز ده روز نمی شود واگرمختصری هم از سه روز کمتر شود حیض نیست.
واگر خون در طول سه روز کمی قطع شود بطوری که در عرف خانم ها فاصله به حساب نیآید مضر به استمرار نیست وحیض به حساب می اید:امام ،رهبری،بهجت ،سیستانی
مکارم :هرگاه حدود 5 دقیقه فاصله شود مانعی ندارد وحیض است.
نوری :در حدود 1یا 2 دقیقه فاصله شود ، مضر به استمرار نیست وحیض است.
فاضل:فاصله 5 تا 10دقیقه را مضر به استمرار می داند ولذا حیض نیست بلکه استحاضه است .
صافی :اگر فاصله مثلا 5دقیقه باشد در این فاصله باید جمع بین تروک حائض واعمال مستحاضه کند.
العروه الوثقی/ج1/فصل فی الحیض/ م6،رساله مراجع/ج1/ م440،و وحید/توضیح المسائل/ م446
و دفتر استفتائات مراجع .
معیار تحقق عادت ماهانه چیست ؟
اگر خانم دوبار پشت سر هم در وقت وعدد معین (وقتیه وعددیه) ویا دو بار پشت سر هم در وقت معین
(وقتیه) ویا دو بار پشت سر هم با عدد معین خون ببیند ،عادت او محقق میشود .
رساله مراجع /ج1/ م478.
زنى كه از خون پاك نمىشود؛ اگر دو ماه پشت سر هم در وقت معين خونى با نشانههاى حيض ببيند آيا عادت وقتيه پيدا مىكند؟
همه مراجع: زنى كه از خون پاك نمىشود، ولى دو ماه پشت سر هم در وقت معين (مثلاً از اول تا هفتم ماه) خونى با نشانههاى حيض مىبيند و باقى آن نشانههاى استحاضه را دارد، چنين زنى نيز عادت وقتيه و عدديه دارد. عادت او در اين مثال از اول تا هفتم ماه مىباشد.
،تبریزی،سيستانى و وحيد، منهاجالصالحين، ج 1، م 218 و دفتر: بهجت،رساله مراجع/ج1/ م479.
خانمى كه عادتش شش روز است، پس از پاك شدن غسل كرده است روز هشتم لكهاى
خون (با نشانههاى حيض) مشاهده كرده و پاك شده است؛ آيا بايد دوباره غسل كند؟
همه مراجع:آرى،پس از پاک شدن مجدد بايد دوباره غسل كند
.امام، استفتاءات، ج 1، احكام حيض، س 159 بهجت، استفتاءات، ج 1، س 996 و فاضل،
جامع المسائل، ج 1، س 161 و دفتر: همه مراجع.
زنى كه عادتش در ماه هفت روز است؛ ولى هميشه پس از پاك شدن روز هشتم يا روز نهم، فقط لكهاى خون مشاهده مىكند، چه تكليفى دارد؟
همه مراجع (به جز سيستانى، صافى و مكارم): بايد همه روزها حتى پاكى وسط را حيض قرار دهد. بنابراين لازم نيست بعد از پاك شدن اول غسل كند؛ بلكه بايد تا روز هشتم يا نهم عبادات خود را ترك كند و سپس غسل كند.
توضيحالمسائل مراجع، م 444وحيد،توضيحالمسائل.م 450.
آیةاللَّه مكارم: تنها بايد روز هایی را كه خون دیده
حيض قرار دهد و پاكى وسط حيض نيست و حكم زنان پاك را دارد. بنابراين بعد از پاك شدن اول، بايد غسل كند و عبادات خود را تا روز هشتم يا نهم به جا آورد؛ آن گاه اگر لكهاى از خون مشاهده كرد و پاك شد، دوباره بايد غسل كند.
توضيحالمسائل مراجع، م 444.
آيات عظام سيستانى و صافى: بايد روزهايى را كه خون ديده، حيض قرار دهد و بنابر احتياط واجب در روزهاى پاكى عبادتهاى خود را به جا آورد و آنچه را كه بر حائض حرام است، ترك كند. بنابراين بعد از پاك شدن اول، بنابر احتياط واجب بايد غسل كند و عبادات خود را تا روز هشتم يا نهم به جا آورد؛ آن گاه اگر لكهاى از خون مشاهده كرد و پاك شد، دوباره بايد غسل كند.
توضيحالمسائل مراجع، م 444.
حکم لکه های زرد رنگ که خانم ها در ادامه عادت خود چه قبل از ده روزو چه بعد از ده روز می یینند چیست؟
بهجت :ان لکه ها اگر خون باشد اذامه عادت است قبل از ده روز وبعد از ده روز استحاضه است .
تبریزی : این لکه ها در غیر ایام عادت استحاضه است مگر اینکه یکی دو روز زودتر از ایام عادت خود خون ببیند واحتمال بدهد که سه روز مستمر باشد که در این صورت حیض است .
سیستانی :تا قبل از پایان ده روز همه ان حیض است و اگر از ده روز گذشت انچه به صفات حیض است ،حیض وما بقی استحاضه است .
فاضل :اگر خون باشد وقبل از ده روز ،حیض است .و اگر بعد از ده روز باشد ،اشتحاضه است و اگر خون نباشد پاک است .
مکارم :اگر در ایام عادت ویا قبل از پایان ده روز باشد حیض است واگر از ده روز بگذرد فقط ایام عاد ت حیض وبقیه استحاضه است .
0واحد استفتائات
اگر زن چند روزقبل یا بعد از عادت خود خون ببیند ،ایا علاوه بر روزهای عادت ، این جند روز حیض محسوب می شود ؟
اگر مقدار روزهای قبل ویا بعد از عادت کم باشد (دو یا سه روز) به طوری که بگو یند عادتش جلو افتاده ،و
انها روی هم از ده روز بیشتر نشود ،اگر چه نشانه های حیض را نداشته باشد ، تمام ان حیض است .
تذکر :البته این جلویا عقب انداختن اگر دو بار پشت سر هم عینا تکرار شود موجب تغییر عادت می شود .
توضیح المسا ئل مراجع /ج1/ م480،منهاج الصالحین /غسل حیض /فصل الرابع /م215، هدایه العباد /اقسام
الحائض/م232،سیستانی ،العروه الوثقی /فصل فی الحیض/م17.
خانمی که عادت وقتیه وعددیه دارد،اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند ،سپس چند روز پاک شود و دوباره تا بيش از ده روز خون ببيند، تكليف او چيست؟ (خون اول در ايام عادت است)
همه مراجع (به جز سيستانى): اگر تمام خون اول
يا مقدارى از آن در روزهاى عادت باشد و خون دوم
در روزهاى عادت نباشد، بايد خون اول را حيض و
خون دوم را استحاضه قرار دهد.
توضيحالمسائل مراجع، م 483 ؛ بهجت،
وسيلةالنجاة، ج 1، م 253 ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 489.
آيةاللَّه سيستانى:اگر تمام خون اول يا مقدارى از
آن در روزهاى عادت با489 و شد و خون دوم در
روزهاى عادت نباشد، بايد خون اول را حيض و خون
دوم را استحاضه قرار دهد مگر اين كه خون دوم
نشانههاى حيض را داشته باشد. در اين صورت به
اندازه خون اول و پاكى وسط و خون دوم كه در
مجموع از ده روز نگذرد حيض و بقيه استحاضه
مىباشد [به عنوان مثال اگر سه روز خون ببيند و
سه روز پاك شود و سپس پنج روز خون نشانههاى
حيض مشاهده كند، سه روز اول و چهار روز از خون
دوم حيض است.
توضيحالمسائل مراجع، م 483.
تذکر:حكم پاكى وسط در عنوان «لكه بينى» بيان شده است.
زنى كه عادت (وقتيه عدديه) دارد، اگر حداقل سه روز يا بيشتر خون ببيند، آنگاه چند روز پاك شود و دوباره تا بيش از ده روز خون ببيند، تكليف او چيست؟ (خون دوم در ايام عادت است)
همه مراجع: اگر خون اول در روزهاى عادت نباشد و
تمام خون دوم يا مقدارى از آن در روزهای عادت
باشد، بايد خون دوم را حيض و خون اول را
استحاضه قرار دهد.
توضيحالمسائل مراجع، م ،483؛ بهجت،
وسيلةالنجاة، ج 1، م 253 ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 489
تبصره 1 . حكم پاكى وسط در عنوان «لكه بينى» بيان شده است.
تبصره 2 . فرض پاسخ در جايى است كه هر يك
از خون اول و دوم به تنهايى از ده روز بیشتر نشود.
خانمى كه عادت وقتيه و عدديه دارد، اگر در خارج از وقت خونى با عدد حيض ببيند، تكليفش چيست؟
همه مراجع :اگر در وقت عادت نباشد و به اندازه شماره روزهاى حيضش خون ببيند، بايد همان را حيض قرار دهد؛ خواه پيش از وقت عادت ديده باشد يا پس از آن.
توضيحالمسائل مراجع، م 484 ؛ العروة الوثقى، ج 1، الحيض، م 16 ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 490
اگر خانم وقتیه وعددیه ،در وقت عادت خود ولی با شماره کمتر یا بیشتر از عدد خود خون ببیند ،ویعد از پاک شدن،دوباره به شما ره روزهای عادت خود خون ببیند ،وظیفه او چیست ؟
امام ورهبری :باید در هر دو خون کارهای را که بر حائض حرام است ترک کند واعمال استحاضه را انجام دهد.
تبریزی، خوئي:چنانچه مجموع دو خون با پاکی وسط از ده روز بیشتر نشود ،همه حیض ولی اگر بیشتر شود ، خونی که در وقت دیده حیض ودیگری استحاضه است و چنانچه خون اول بیشتر از عادت بود و نشانه حیض را داشت همه ان حیض است.
فاضل: :باید بنا بر احتیاط واجب در هر دو خون کارهای را که بر حائض حرام است ترک کند واعمال استحاضه را انجام دهد.
سیستانی:1- چنانچه مجموع دو خون با پاکی وسط از ده روز بیشتر نشود ،همه حیض است.
2-انکه پاکی میان دو خون بیشتر از ده روز باشد ،هر دو خون حیض است.
3-انکه پاکی وسط کمتر از ده روز ،و مجموع دو خون با پاکی وسط بیشتر از ده روز شود ،باید خون اول حیض وخون دوم را استحاضه قرار دهد.
صافی گلپايگاني:باید انچه را در وقت دیده حیض قرار دهد ،واگر عدد روزهایش کمتر باشد ،در صورت امکان کسری عدد رابا انچه بعد از عادت دیده تمام کند ودر ما بقی عمل به اسحاضه کند درصورتی که از ده روز بگذرد واگر از ده روز نگذرد ،تمام خون ها را حیض ودر پاکی ها عمل به احتیاط کند.
رساله مراجع /ج1/ م485.
يازنى كه عادت وقتيه عدديه دارد، اگر حداقل سه رو ز يا بيشتر خون ببيند، آنگاه چند روز پاك شود و دوباره تا بيشتر از ده روز خون ببيند، تكليف او چيست؟ (خونها در روزهاى عادت نیست).
عظام امام، خامنهاى و فاضل: اگر مجموع دو خون با پاكى بين آن، از ده روز بيشتر شود و نيز پاكى وسط از ده روز بيشتر نشود (مانند فرض ياد شده)، هر دو خون نمىتواند حيض محسوب شود؛ بلكه هر كدام كه داراى صفات و نشانههاى حيض باشد، خون حيض محسوب مىشود. اگر هر دو از نشانههاى حيض برخوردارند، خون اول حيض محسوب مىشود و در بقيه تا ده روز بايد احتياط كند؛ يعنى، در ايام پاكى بين دو خون، محرمات حائض را ترك كند و كارهاى زنان پاك را انجام دهد و در خون دوم تا ده روز محرمات حائض را ترك كند و كارهاى استحاضه را به جا آورد. امام، تحرير الوسيله، ج 1، فصل فى غسل الحيض، م 15 و فاضل، تعليقات على العروه، ج 1، فصل فى الحيض، م 18.
آيات عظام بهجت، و سيستانى:اگر مجموع دو خون با پاكى بين آن از ده روز بيشتر شود و نيز پاكى وسط از ده روز بيشتر نشود (مانند فرض ياد شده)، شود؛ هر كدام كه داراى صفات و نشانههاى حيض باشد، خون حيض و ديگرى استحاضه محسوب مىشود و اگر هر دو از نشانههاى حيض مساوی یا غیر مساوی برخور باشند، خون اول حيض و خون دوم استحاضه محسوب مىشود.
بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 253 و سيستانى، منهاجالصالحين، غسل الحيض، فصل الخامس.
.آيةاللَّه صافى:اگر مجموع دو خون با پاكى بين آن از ده روز بيشتر شود و نيز پاكى وسط از ده روز بيشتر نشود (مانند فرض ياد شده)،هر كدام از خون ها كه داراى صفات و نشانههاى حيض باشد، خون حيض و ديگرى استحاضه محسوب مىشود و اگر هر دو از نشانههاى حيض برخوردارند، خون اول حيض و خون دوم استحاضه محسوب مىشود.واگر هر دو فاقد صفات بود،
در هر دو خون عمل به استحاضه کند.
صافى، هدايةالعباد، ج 1، م 235.
آيةاللَّه مكارم: اگر مجموع دو خون با پاكى بين آن، از ده روز بيشتر شود و نيز پاكى وسط از ده روز بيشتر نشود (مانند فرض ياد شده)، هر كدام داراى صفات و نشانههاى حيض باشد، خون حيض محسوب مىشود و اگر هر دو از نشانههاى حيض برخوردارند، خون اول با خون دوم تا ده روز حيض محسوب مىشود و در هر دو صورت اگر مقدار شمارههاى خون اول از مقدار شمارههاى خونى كه در ايام عادت مشاهده مىكرده، كمتر باشد، از خون دوم كامل نمايد .
مكارم، تعليقات على العروة، ج 1، فصل فى الحيض، م 18.
تذکر:خانم درپاکی های وسط باید عبادت ها را بجا اورد.
آيةاللَّه وحيد:گر مجموع دو خون با پاكى بين آن از ده روز بيشتر شود و نيز پاكى وسط از ده روز بيشتر نشود (مانند فرض ياد شده)،هر كدام كه داراى صفات و نشانههاى حيض باشد، خون حيض محسوب مىشود و اگر هر دو از نشانههاى حيض برخوردارند، بايد در هر دو خون احتياط كند؛ يعنى، محرمات حائض را ترك كند و كارهاى استحاضه را به جا آورد
وحيد، منهاجالصالحين، غسل الحيض، فصل الخامس
آيةاللَّه نورى:اگر مجموع دو خون با .پاكى بين آن از ده روز بيشتر شود و نيز پاكى وسط از ده روز بيشتر نشود (مانند فرض ياد شده)هر كدام كه داراى صفات و نشانههاى حيض باشد، بنا بر احتياط خون اول حيض و ديگرى استحاضه محسوب مىشود
نوری ،تعلیقات علی العروه،ج1 ،فصل فی الجیض ،م18.1
تبریزی :وقتی که دو خون خارج از وقت عادت باشد ،در هر دو خون بنا بر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه کند.
تبریزی ،منهاج الصالحین ،فصل فی الحیض ،فصل الخامس.
تذکر :مسئله جايى است كه هر يك از دو خون و پاكى وسط هر کدام به تنهایی از ده روز بيشتر نباشد و هدو خون خارج از وقت عادت است.
عادت عدديه چيست؟
همه مراجع: زنى كه شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يك اندازه باشد، ولى وقت خون ديدن او يكى نباشد؛ چنين زنى داراى «عادت عدديه» است؛ مانند اينكه در ماه نخست از روز اول تا هفتم و ماه دوم از روز دهم تا هفدهم خون ببيند. عادت او در اين مثال هفت روز است.
توضيحالمسائل مراجع، م 492 و وحيد، توضيحالمسائل، م 498.
اگر زنى كه تنها عادت عدديه دارد در كمتر از ده روز خونی ببيند که ازعدد عادتش بیشتر باشد ، تكليفش چيست؟
همه مراجع: همه انها چون کمتر از ده روز است ، حيض محسوب مىشود.
توضيحالمسائل مراجع، م 492 .
زنى كه عادت عدديه دارد، اگر بيش از ده روز خون ببيند، تكليفش چيست؟
همه مراجع (به جز تبريزى، صافى، فاضل و وحید):اگر خونها یی كه دیده یک جور باشد، بايد از روزى كه خون ديده، به شماره روزهاى عادتش حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر يك جور نباشد، بايد آنچه كه نشانه حيض دارد - چنانچه با شماره عادتش يكى است - همان را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بيشتر شد، به اندازه عادتش حيض قرار دهد و بقیه استحاضه واگر كمتر شد، بايد آن روزها را با چند روز ديگر - كه در مجموع به اندازه عادتش شود - حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
توضيحالمسائل مراجع، م 493،تحریر الوسیله،ج1،فصل فی غسل الحیض، م19.
آيةاللَّه تبريزی:اگر خونها يك جور است و نشانههاى حيض را دارد، بايد از روزى كه خون ديده، به شماره روزهاى عادتش حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
توضيحالمسائل مراجع، م 493 ،منهاج الصالحین ،غسل الحیض،فصل الخامس.
آيةاللَّه صافى:اگر خونها يك جور است، مىتواند به شماره روزهاى عادتش، از اول يا وسط حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر يك جور نباشد، بايد آنچه كه نشانه حيض دارد - چنانچه با شماره عادتش يكى است - همان را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بيشتر شد به اندازه عادتش حيض قرار دهد و اگر كمتر شد، بايد آن روزها را با چند روز ديگر - كه در مجموع به اندازه عادتش شود - حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
توضيحالمسائل مراجع، م 493.
آيةاللَّه وحيد: اگر از ده روز نگذرد همه آنها حيض محسوب مىشود و اگر بيش از ده روز باشد، به مقدار عادتش حيض و باقى استحاضه است؛ مگر آنكه همه خونهايى كه ديده يك جور نباشد؛ يعنى، برخى به نشانه حيض و بعضى به نشانه استحاضه باشد. در اين صورت چنانچه شماره روزهايى كه خون به نشانه حيض است، با شماره روزهاى عادتش يك اندازه است، همان حكم فوق را دارد؛ ولى اگر از روزهاى عادتش بيشتر باشد، تنها به اندازه روزهاى عادتش حيض است و در بيشتر از آن (كه نشانه حيض را دارد) چنانچه از ده روز بيشتر نباشد، بايد احتياط كند؛ يعنى، محرمات حائض را ترك كند و كارهاى استحاضه را به جا آورد. اگر از روزهاى عادتش كمتر باشد (البته از سه روز كمتر نباشد)، آنها را حيض قرار دهد و در بيشتر از آن تا مقدار عادت خود احتياط كند.
وحيد، توضيحالمسائل، م 499.
فتواى آيةاللَّه فاضل موافق همه مراجع است جز آن که ايشان احتياط واجب دارند.
فاضل،توضیح المسائل،م489.
زنى كه عادت ماهانه او مثلاً هفت روز است، اگر در يك ماه كمتر از هفت روز (مثلاً 4 روز) خون ببيند و سپس پاك شود و نداند پيش از تمام شدن روز دهم خون خواهد ديد يا نه، آيا بايد غسل كند، يا بايد صبر نمايد؟
همه مراجع:اگر مطمئن باشد كه در باطن خون نيست، بايد براى عبادتهاى خود غسل كند و اگر مطمئن نيست، بايد خود را وارسى كرده و در صورت آلوده نبودن باطن، غسل كرده و عبادات خود را به جاى آورد.
توضيحالمسائل مراجع، م 505 و 506 ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 511
تذکر:آيةاللَّه تبريزى در قسمت دوم پاسخ احتياط واجب كردهاند.
عادت وقتيه چيست؟
همه مراجع:زنى كه دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون ببيند؛ ولى شماره روزهايى كه در هر دو ماه خون ديده به يك اندازه نباشد، چنين زنى داراى «عادت وقتيه» است؛ به عنوان مثال در ماه نخست از روز اول تا هفتم و در ماه دوم از اول تا روز هشتم، خون ببيند. او بايد عادت خود را در اين مثال، روز اول ماه قرار دهد.
توضيحالمسائل مراجع، م 487 و
وحيد، توضيحالمسائل، م 493.
زنى كه عادت وقتيه دارد، اگر بيش از ده روز خون ببیند،تكليفش چيست؟
آيات عظام امام، خامنهاى و نوری:اگر خونها يك جور باشد و نتواند با نشانهها، حيض را تشخيص دهد، بايد شماره عادت خويشان خود را حيض قرار دهد. البته اين در صورتى است كه عادت همه يا اكثر قريب به اتفاق آنان يكسان باشد؛ ولى اگر ميان آنان اختلاف هست - به عنوان مثال برخى پنج روز و برخى هشت روز عادت مىبينند - نمىتواند عادت آنان را ملاك در حيض قرار دهد؛ بلكه بايد در هر ماه هفت روز را ايام عادت و بقيه را استحاضه خود قرار دهد.توضيحالمسائل مراجع، م 489 و 491 ،نوری،تعلیقات علی العروه،کتاب الطهارت،فصل فی تجاوز الدم عن العشره ،م1.تحریر الوسیله ،ج1،فصل فی غسل الحیض، م19.
آيةاللَّه بهجت:در وقت رجوع به عادت خود میکند و اما در عدد اگر تمیز دارد که مطا بق با وقت است رجوع به ان می کند و الا بدون تمیز است یعنی خونها يك جور باشد و نتواند با نشانهها، حيض را تشخيص دهد، بايد هفت روز ايام عادت را حيض قرار دهد.
بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 264.
آيةاللَّه سيستانى:اگر خونها يك جور باشد و نتواند با نشانهها، حيض را تشخيص دهد، بايد با دو شرط شماره عادت برخى از خويشان خود را حيض قرار دهد.
1. نداند اندازه عادت آن زن (كه از نظر سن و مزاج مماثل اوست) مخالف با اندازه عادت خودش است.
2. نداند اندازه عادت آن زن با اندازه عادت ديگر خويشانش، که شرط اول را دارند تفاوت دارد. اما اگر اين دو شرط حاصل نباشد، مىتواند به اختيار خود از سه تا ده روز هر شمارهاى را كه مناسب با سن و مزاج او باشد، ايام عادت و بقيه را استحاضه خود قرار دهد و بهتر آن است كه هفت روز قرار دهد. سیستانی ،توضيحالمسائل ،م479،تعلیقات علی العروه ،فصل فی تجاوز عن العشره ،م1.
آيةاللَّه صافى: اگر خونها يك جور باشد و نتواند با نشانهها، حيض را تشخيص دهد بايد شماره عادت خويشان خود را حيض قرار دهد و احتياط واجب آن است كه اگر عادت آنان از هفت روز كمتر است، پس از پايان مدت عادت خويشانش تا هفت روز را احتياط كند؛ يعنى، محرمات حائض را ترك كند و كارهاى مستحاضه را به جا آورد و نيز اگر عادت خويشانش از هفت روز بيشتر است، در فاصله بين هفت روز تا پايان عادت آنها، احتياط ياد شده را مراعات كند. البته اين در صورتى است كه عادت همه يا اكثر قريب به اتفاق آنان يكسان باشد؛ ولى اگر ميان آنان اختلاف هست - به عنوان مثال برخى پنج روز و برخى هشت روز عادت مىبينند - نمىتواند عادت آنان را ملاك در حيض قرار دهد؛ بلكه بايد در هر ماه شش يا هفت روز را از اول وقت حيض عادت و بقيه را استحاضه قرار دهد و احتياط آن است كه آنچه را در ماه اول حيض قرار داده، در ماههاى بعد هم همان مقدار را حيض قرار دهد. البته اگر عادت او در روزهاى وسط يا آخر باشد، بايد شش يا هفت روز وسط يا آخر را كه در عادت است، حيض قرار دهد.
صافی، توضيحالمسائل ، م 495و496و497.
آيةاللَّه فاضل:اگر خونها يك جور باشد و نتواند با نشانهها، حيض را تشخيص دهد، بايد شماره عادت خويشان خود را حيض قرار دهد. البته اين در صورتى است كه عادت همه يا اكثر قريب به اتفاق آنان يكسان باشد؛ ولى اگر ميان آنان اختلاف هست - به عنوان مثال برخى پنج روز و برخى هشت روز عادت مىبينند - نمىتواند عادت آنان را ملاك در حيض قرار دهد؛ بلكه بايد بنا بر احتياط واجب در هر ماه هفت روز را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.
فاضل ،توضيحالمسائل ،م486و487.
تبریزی:اگر نتواند بواسطه نشانه ها حیض را تشخیص دهد باید شش تا هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد .
توضیح المسائل مراجع ،ج1،م489.
آيةاللَّه مكارم:اگر خونها يك جور باشد و نتواند با نشانهها، حيض را تشخيص دهد، بايد شماره عادت خويشان خود را حيض قرار دهد. البته اين در صورتى است كه عادت همه يا اكثر قريب به اتفاق آنان يكسان باشد؛ ولى اگر ميان آنان اختلاف هست - به عنوان مثال برخى پنج روز و برخى هشت روز عادت مىبينند - نمىتواند عادت آنان را ملاك در حيض قرار دهد؛ بلكه احتياط واجب آن است كه در هر ماه هفت روز را ايام عادت خود قرار دهند.
مکارم، نوضیح المسائل،م 470. و توضيحالمسائل مراجع، م 489 و 491.
آيةاللَّه وحيد:اگرخونها يك جور باشد و نتواند با نشانهها، حيض را تشخيص دهد، بايد شماره عادت خويشان خود را حيض قرار دهد. البته اين در صورتى است كه عادت همه آنان يكسان باشد، ولى اگر ميان آنان اختلاف هست - به عنوان مثال برخى پنج روز و برخى هشت روز عادت مىبينند - نمىتواند عادت آنان را ملاك در حيض قرار دهد، بلكه احتياط واجب آن است كه در هر ماه تا شش يا هفت روز را به اختيار خود، ايام عادت و بقيه را استحاضه قرار دهد.وحيد، توضيحالمسائل، م 495 و 497.
تبصره 1 : اگرخونها يك جور نباشد، آنچه كه نشانه حيض را داشته باشد (البته از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد)، حيض و آنچه كه نشانه حيض ندارد، استحاضه است.
تبصره 2:دررجوع به عادت خويشان، تفاوتى بين خويشان پدرى يا مادرى و يا زنده و مرده نيست.
. مبتدئه به چه زنى گفته مىشود؟
همه مراجع:«مبتدئه» به زنى گفته مىشود كه براى نخستين بار خون حيض مىبيند؛ خواه
دختر باشد يا زن.توضيحالمسائل مراجع، م 496.
. مضطربه به چه زنى گفته مىشود؟
مراجع: «مضطربه» زنى است كه چند ماه خون ديده و از نظر وقت يا عدد، عادت معينى پيدا
نكرده است و يا اگر عادتى هم داشته، عادتش از بين رفته و عادت ديگری پيدانكرده است .
توضيحالمسائل مراجع، م 494 و وحيد، توضيحالمسائل، م 500.
ناسیه به چه زنی گفته می شود؟
همه مراجع :ناسیه زنی است که عادت خود را فراموش کرده است.
توضیح المسائل مراجع /ج1/ م478.
اگر زن مضطربه كمتر از ده روز خون ببيند، تكليف چيست؟
همه مراجع:اگر کمتر از سه روز نباشد،همهاش حيض
محسوب مىشود.
نورى و فاضل، تعليقات على العروه، ج 1، احكام الحيض، م
23 ؛ وحيد، سيستانى و تبريزى، منهاجالصالحين، م 220
.امام، تحرير الوسيله، ج 1، غسل الحيض، م 18؛ صافى،
هداية العباد، ج 1، غسل الحيض، م 238 مكارم،
توضيحالمسائل مراجع، م 494
اگر زن مضطربه بيشتر از ده روز خون ببيند و همهاش يك جور باشد، تكليف چيست؟
آيات عظام امام، خامنهاى ، نورى،فاضل:بايد به عادت خويشان (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) مراجعه كند. اگر عادت آنان هفت روز است، بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر كمتر از هفت روز است (مثلاً پنج روز)، بايد آن را حيض قرار دهد و بنابر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و هفت روز (در اين مثال دو روز)، كارهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كند و كارهاى استحاضه (عبادت) را به جا آورد. اگر عادت خويشانش از هفت روز بيشتر باشد (مثلاً نه روز) بايد هفت روز را حيض قرار دهد و بنابر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و هفت روز (در اين مثال دو روز)، كارهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كند و كارهاى استحاضه (كه انجام عبادت است) را به جا آورد و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نيست، بنابر احتياط واجب بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. امام، تحرير الوسيله، ج 1، غسل الحيض، م 19 و توضيحالمسائل مراجع، م 494 و نورى، توضيحالمسائل مراجع، م 494 و فاضل ،نوری ،تعليقات على العروه، ج 1 حكم تجاوز الدم عن العشره، م 1.
ایه الله بهجت :باید طبق عادت خویشان (خواهرمادر، خاله و عمه) عمل كند؛ يعنى، روزهاى عادت آنها را معيار قرار داده و باقى را استحاضه بداند و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نيست، بنا بر احتياط بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. توضيحالمسائل مراجع، م 494 و بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 261.
آيةاللَّه تبريزى: در هر صورت بايد ششش يا هفت روز را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد .تبريزى، توضيحالمسائل مراجع، م 494 و منهاجالصالحين، ج 1، م 222.
آيةاللَّه سيستانى:بنابر احتياط واجب بايد با دو شرط به عادت برخى از خويشان (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) مراجعه كند و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نيست، بايد عددى را بين سه تا ده روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. دو شرط عبارت است از:
1. نداند اندازه عادت آن زن (كه از نظر سن و مزاج مماثل اوست) مخالف با اندازه عادت خودش است.
2. نداند اندازه عادت آن زن با اندازه عادت ديگر خويشانش، تفاوت دارد. اما اگر اين دو شرط حاصل نباشد، مىتواند به اختيار خود از سه تا ده روز هر شمارهاى را كه مناسب با سن و مزاج او باشد، ايام عادت و بقيه را استحاضه خود قرار دهد و بهتر آن است كه هفت روز قرار دهد. توضيحالمسائل مراجع، م494.وتعلیقات علی العروه ،ج1،حکم تجاوز دم عن العشره،م1
آيةاللَّه وحيد: بايد به عادت خويشان (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) مراجعه كند. اگر عادت آنان شش يا هفت روز است، بايد همان حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر كمتر از هفت روز است (مثلاً پنج روز) بايد همان را حيض قرار دهد. بنابر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و شش يا هفت روز (در اين مثال يك يا دو روز) كارهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كند و كارهاى استحاضه (عبادت) را به جا آورد و اگر عادت خويشانش از هفت روز بيشتر باشد (مثلاً نه روز)، بايد شش يا هفت روز را حيض قرار دهد و بنا بر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و شش يا هفت روز (در اين مثال دو يا سه روز) كارهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كند و كارهاى استحاضه (عبادت) را به جا آورد و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نيست، بنابر احتياط واجب بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.وحيد، توضيحالمسائل، م 500 .
ایه الله صافی:در رجوع به اقرب نظرشان مثل امام است ولی اگر خويشان او عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نیست بايد شش يا هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
صافی ،هدایه العباد،ج1،غسل الحیض،م241.
اگر مبتدئه بیشتر از ده روز خونی ببیند ،که یک جور نیست ،وظیفه اس چیست؟
مبتدئه اگر بیشتر از ده روز خون ببیند ،که مقداری از ان دارای صفات حیض ومقداری دارای صفات استحاضه می باشد ،اگر خونی که دارای صفات حیض است ،کمتر از سه روز وبیشتر از ده روز نباشد ،همه ان حیض می باشد ،ولی اگرقبل از گذشتن از ده روز دوباره خونی ببیند که ان هم نشانه حیض دارد ،باید از اول خون اول ،که نشانه حیض استحاضه قرار دهد.0دارد ،حیض قراردهد ودر عدد،رجوع به خویشان خود کند و بقیه را
سیستانی :در دو خون که صفت حیض دارد ،باید خون اول را حیض ودو خون بعدی استحاضه قرار دهد همانند مضطربه.
تبریزی:باید خون اول را حیض وبقیه را استحاضه قرار دهد..
صافی:در دو خون که صفت حیض دارد ،باید عمل به احتیاط کند به ترک انچه بر حائض حرام است وانجام کارهای مستحاضه.
مکارم :، خون اول حیض وبقیه استحاضه است واگر کمتر از سه روز باشد باید انچه را نشانه دارد حیض وباقیمانده ربه عادت خویشان خود رجوع کند وهمچنین اگر ان مقدار از خون که نشانه حیض دارد از ده روز بیشتر شود ،به تعداد عادت اقارب خود حیض وبقیه را استحاضه قرار دهد.
زنجانی:خون اول اگر کمتر ازسه روز باشد ،بنابر احتیاط واجب تا سه روز به احکام حیض عمل کند وبعد از پاک شدن عبادت ها را قضا کند (بنابر احتیاط اگر می تواند مکمل سه روز را از بعد از خون نشانه دار قرار دهد )وبقیه خون ها استحاضه است.
رساله مراجع /ج1/ م497.
اگر مبتدئه بیشتر از ده روز خون یک جور ببیند ،وظیفه او چیست ؟
مبتدئه که برای اولین بار خون می بیند ،اگر بیشتر از ده روز خونی ببیند که همه اش یکسان است ،باید عادت خویشان خود را (به طوری که در عادت وقتیه گفته شد )حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد.
بهجت :دررجوع به اقارب به گونه ای که در مضطربه گفته شد عمل کند.
تبریزی :اگر اقارب ندارد ،ماه اول را شش یا هفت روز حیض قرار داده و تا ده روز احتیاط کند و درماههای بعد سه روز را حیض قرار داده وتا شش یا هفت روز احتیاط کند.
زنجانی :اگر همه زرد یا قرمز روشن بود ،استحاضه است واگر همه سیاه یا قرمز تیره بیسد،بنابر احتیاط از اولین روزی که خون می ییند ،به مقدار عادت اقارب حیض قرار میدهد.
رساله مراجع /ج1/ م 496.
ناسیه اگر بیشتر از ده روز خون ببیند ،وظیفه اش چیست: ؟
نا سیه زنی است که عادت خود را فراموش کرده است ،اگر بیشتر از ده روز خون ببیند ،باید روزهایی راکه خون نشانه حیض دارد ،تا ده روز حیض وبقیه را استحاضه قرار دهد واگر نتواند حیض را بواسطه نشانه ان تشخیص دهد بنابر احتیاط واجب باید هفت روز اول را حیض وبقیه را حیض قرار دهد.
تذکر :مراجع در این مسئله اختلاف نظر دارند .
رساله مراجع /ج1/ م 499.
اگر زن از خون حيض پاك شود؛ ولى احتمال مىدهد كه در باطن خون وجود داشته باشد؛ آيا مىتواند غسل كند و عباداتش را به جا آورد؟
همه مراجع :خير، بايد خود را وارسى كند به اين ترتيب كه مقدارى پنبه و مانند آن داخل فرج كند و كمى صبر نمايد و بيرون آورد. در اين صورت حالات ذيل پيش مىآيد:
الف. اگر پاك بود، غسل كند و عباداتش را به جا آورد.
ب. اگر پاك نبود (هر چند الودگی کم باشد) دو صورت دارد:
1. در حيض عادت ندارد و يا عادتش ده روز است؛ در اين صورت بايد صبر كند كه اگر پيش از ده روز پاك شد، غسل كند و اگر سر ده روز پاك شد و يا خون او از ده روز گذشت، سر ده روز غسل كند.(البته در این صورت شمارش عدد حیض متفاوت میشود)
2. عادتش كمتر از ده روز است و مىداند پيش از ده روز يا سر ده روز پاك مىشود؛ در اين صورت نبايد غسل كند. ومنتظر پاک شدن شود.
3. ( امام ،رهبری ،فاضل ،نوری ):اگر احتمال دهد که خون او از ده روز بگذرد ،احتیاط واجب ان است که تا یک روز عبادت را ترک کندوبعد از ان میتواند عبادت را تا ده روز ترک کند ،پس اگر قبل ازده روز یا سر ده روز پاک شود همه حیض است ،و اگر از ده روز گذشت ،باید عادت خود را حیض وبقیه را استحاضه کند.
تبریزی، وحید :باید یک روز عبادت را ترک کند و بعد می تواند اعمال مستحاضه را انجام دهدپس اگر.....
سیستانی وزنجانی :بهتر است بعد از عادت یک یا دو روز یا تا دهم عبادت را ترک کند .
صافی :احتیاط واجب ان است که (بعد از ایام عادت )یک یا دو روز عبادت را ترک کند ویا جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه کند ،از روز دوم تا روز دهم این احتیاط لازم است.پس اگر .....
مکارم:باید تا یک روز عبادت را ترک کند واگر خون قطع نشد یک روز دیگر عبادت را ترک کند ونیز تا روز دهم .پس اگر ...
بهجت:اگر خون نشانه حیض داردباید عبادت را تا ده روز ترک کند واگر نشانه نداشت باید تا یک روز بعد از عدد عادت عبادت را ترک کند پس اگر ......
توضيحالمسائل مراجع/ م 506 و 505 ،وحید/توضیح المسائل/م512،صافی /توضیح المسائل /م512، نوری،سیستانی ومکارم /تعلیقات علی العروه/ج1/الحیض /م23،بهجت /وسیله النجاه /ج1/258،تبریزی /منهاج الصالحین/غسل الحیض/فصل السادس /م220.
تذکر: آيات عظام بهجت و تبريزى؛ وارسى و طلب پاکی را احتياط واجب مىدانند.
زنى كه عادتش كمتر از ده روز است؛ ولى یقین دارد كه خون از ده روز مىگذرد، تكليفش چيست؟
همه مراجع:اگر مىداند خون بيش از ده روز ادامه خواهد داشت، بايد مقدار عادت خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.
العروة الوثقى، ج 1، الحيض، م 24.
اگر زن حائض از خون پاك شود؛ ولى مطمئن باشد كه دوباره پيش از ده روز خون مىبيند، تكليفش چيست؟
همه مراجع (به جز سيستانى، صافى و مكارم):اگر يقين دارد كه دوباره خون مىبيند، نبايد غسل كند و نماز بخواند؛ بلكه بايد به احكام حائض رفتار كند. اما اگر به اين امر يقين ندارد، بايد غسل كند و نماز بخواند.
توضيحالمسائل مراجع، م 505 ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 511.
آيات عظام سيستانى و صافى: اگر يقين دارد كه دوباره خون مىبيند، بنا بر احتياط غسل كند و نماز خود را به جا آورد و آنچه را كه بر حائض حرام است ترك كند. اما اگر به اين امر يقين ندارد، بايد غسل كند و نماز بخواند. توضيحالمسائل مراجع، م 505.
آيةاللَّه مكارم: درهر صورت اگر به مقدار غسل و نماز پاک است ،بايد غسل كند و نماز خود را به جا آورد.
،مکارم ،توضيحالمسائل، م 483 .
من زنی 48 ساله هستم .اخیرا در ماه دو بار پریود می شوم.آیا همه این خونریزی ها حیض حساب می شود یا استحاضه؟فاصله زمانی میان دو حیض چقدر باید باشد؟این فاصله زمانی از روز آخر پریود اول تا روز اول پریود بعدی حساب می شود یا از روز اول پریود اول تا روزاول پریود بعدی؟
من زنی 48 ساله هستم .اخیرا در ماه دو بار پریود می شوم.آیا همه این خونریزی ها حیض حساب می شود یا استحاضه؟فاصله زمانی میان دو حیض چقدر باید باشد؟این فاصله زمانی از روز آخر پریود اول تا روز اول پریود بعدی حساب می شود یا از روز اول پریود اول تا روزاول پریود بعدی؟
باسلام و تشكر از سوال شما ،نام مرجع را ذكر نكرديد
اماطبق نظر رهبري وامام جواب اين است
.آیا همه این خونریزی ها حیض حساب می شود یا استحاضه؟
در صورتي كه روزهائي كه در وسط پاك بوده از 10روز كمتر نباشد وشرائط حيض را داشته باشد به عنوان حيض محسوب مي شو د.
فاصله زمانی میان دو حیض چقدر باید باشد؟ا
از 10روز كمتر نباشد
این فاصله زمانی از روز آخر پریود اول تا روز اول پریود بعدی حساب می شود یا از روز اول پریود اول تا روزاول پریود بعدی؟
از روز آخر پریود اول تا روز اول پریود بعدی حساب می شود
ادرس رساله مراجع /م/503
سلام ببخشیداگه غسل حیض چند دقدیقه بعد از اذان صبح انجام بشه، میشه اون روز روزه گرفت؟
با عرض سلام و احترام خدمت سرکار شهلای گرانقدر
اگر بعد از اذان پاک شده است نمی تواند آن روز را روزه بگیرد . (1)
اما اگر قبل از اذان پاک شده است چند حالت دارد:
1- اگر برای هیچکدام از غسل و تیمم وقت نداشته است یا بعد از اذان فهمیده که قبل از اذان پاک شده است روزه اش صحیح است اما اگر قضای رمضان بوده و وقت برای گرفته آن هم داشته باشد ، بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و نمی تواند روزه بگیرد (2)
2- اگر قبل از اذان صبح پاک شده و فقط برای تیمم وقت دارد در روزه واجبی مانند رمضان که وقت آن معین است با تیمم روزه اش صحیح است و اگر تیمم نکند روزه اش صحیح نیست.
اما اگر روزه مستحب یا روزه واجبی مانند کفاره که وقت معینی ندارد باشد با تیمم هم روزه اش صحیح نیست. (3)
3- اگر زن قبل از اذان صبح پاک شده و وقت برای انجام غسل یا تیمم داشته ولی عمدا انجامشان نداده ، نمی تواند آن روز روزه اش را بگیرد و روزه باطل است حتی اگر بعد از اذان غسل کند . (4)
پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، توضیح المسائل م 1640
2. همان م 1639
3. همان م 1638
4. همان م 1637
3- اگر زن قبل از اذان صبح پاک شده و وقت برای انجام غسل یا تیمم داشته ولی عمدا انجامشان نداده ، نمی تواند آن روز روزه اش را بگیرد و روزه باطل است حتی اگر بعد از اذان غسل کند . (4)
اگه هنگام اذان داشت غسل می کرد چی؟
مثلاً از یک دقیقه قبل تا یک دقیقه بعد از اذان
بعد اگه روزه گرفت باطله؟
اگه هنگام اذان داشت غسل می کرد چی؟ مثلاً از یک دقیقه قبل تا یک دقیقه بعد از اذان بعد اگه روزه گرفت باطله؟
چه روزه ای بوده است ؟
آیا قبل از اذان یقین داشته است که برای انجام غسل وقت دارد یا خیر ؟
چه روزه ای بوده است ؟
آیا قبل از اذان یقین داشته است که برای انجام غسل وقت دارد یا خیر ؟
روزه ی قضا
قبل از اذان فکر میکرد موفق به غسل بشود
اما در حین انجام غسل اذان گفتند و یک دقیقه هم گذشت
یک سوال دیگر
آیا بدون شستن بدن و موها می شود غسل کرد؟
روزه ی قضا قبل از اذان فکر میکرد موفق به غسل بشود اما در حین انجام غسل اذان گفتند و یک دقیقه هم گذشت
با سلام و احترام
اگر یقین به صبح شدن کرده باشید(یعنی با اذان گفتن یقین کردید که داخل در وقت صبح شدید) و وقت هم برای گرفتن روزه قضا دارید، نمی توانید روزه قضا را بگیرید.
استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم
یک سوال دیگر آیا بدون شستن بدن و موها می شود غسل کرد؟
رساندن آب به بدن و پوست سر واجب است.
رساله مراجع،م379
سلام .من یک یا دوروز قبل از شروع عادت ماهیانه لکه بینی دارم میخواستم ببینم جزء حیض حساب میشه یا استحاضه ؟ونزدیکی با همسر در این دوروز چه حکمی داره ؟
مرجع تقلید من امام خمینی است .لطفا نظر آیت الله مکارم رو هم برام بفرستید.با تشکر
سلام .من یک یا دوروز قبل از شروع عادت ماهیانه لکه بینی دارم میخواستم ببینم جزء حیض حساب میشه یا استحاضه ؟ونزدیکی با همسر در این دوروز چه حکمی داره ؟ مرجع تقلید من امام خمینی است .لطفا نظر آیت الله مکارم رو هم برام بفرستید.با تشکر
با سلام و عرض ادب و خوش آمدگویی خدمت شما
بهتر بود نام مرجع خود را ذکر می فرمودید اما به نظر امام و مقام معظم رهبری(و بسیاری از مراجع) اگر خون در وقت عادتتان است و استمرار و اتصال دارد،جز حیض محسوب می شود.
به نظر امام و آیه الله مکارم،اگر لکه بینی در وقت عادت است و اتصال و استمرار دارد،جز حیض محسوب می شود و در ایام حیض نزدیکی حرام است.