سوال در مورد کپی رایت ........ سوال فقهی

تب‌های اولیه

404 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سلام

اگر کتابی را استادمون گفت بروید کپی کنید و ان کتاب برای اقوام نزدیکش است چه؟
(البته کپی شده اش را از انتشارات دانشگاه بخریم)
اون کتاب برای امتحان می خواستیم که اصلا هر بار می رفتیم بگیریم نبود:Gol:

mkk1369;96291 نوشت:
سلام اگر کتابی را استادمون گفت بروید کپی کنید و ان کتاب برای اقوام نزدیکش است چه؟

با سلام و تشکر از سئوال شما

بدون اجازه مستقیم از نویسنده کپی کردن مجاز نیست .

mkk1369;96291 نوشت:
(البته کپی شده اش را از انتشارات دانشگاه بخریم)

اگر علم به عدم رضایت نویسنده کتاب ندارید ، خریدن کپی آن از انتشارات دانشگاه جایز است.

اما اگر می دانید که نویسنده راضی به کپی کردن از کتابش نبوده است ، خریدن آن و استفاده از آن جایز نیست . (1)

پاورقی:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم (7743232-0251)

سلام.:Gol:

ببخشید اگر هنگام خرید نرم افزاری, لایسنس و مجوزی برای عدم تکثر قید نشود, ولی در حین نصب این مجوز مشاهده شود, آیا می توان آن را تکثیر کرد؟
(در حقیقت بعد از خرید و پرداخت هزینه, هنگام استفاده از نرم افزار یک قرارداد جدید رو می شود.)
خیلی ممنونم.:Gol:

همه احکامی که در پستهای قبلی به ان پرداخته شده شامل حال این سوال شما می شود تفاوتی نمی کند متوجه ممنوعیت تکثیر از ابتدای کار شده باشید یا در حین استفاده از ان .

سجاد;96300 نوشت:
بدون اجازه مستقیم از نویسنده کپی کردن مجاز نیست .


سلام خود نویسنده استاد همان درس توی دانشگاه و پسر عموی استاد ما بودند
:Gig::Gol:

mkk1369;96385 نوشت:
سلام خود نویسنده استاد همان درس توی دانشگاه و پسر عموی استاد ما بودند

با سلام و تشکر از سئوال شما

فرقی بین پسر عمو و حتی برادر نیست خود نویسنده باید اجازه دهد

موفق باشید

سجاد;96468 نوشت:
فرقی بین پسر عمو و حتی برادر نیست خود نویسنده باید اجازه دهد

سلام

شاید بین خودشون چیزی باشه که گفتند این کارو بکونید؟

پس نیازی به تحقیق نداره درست است؟:Gol:

سلام

ای کاش نظر امام خمینی(ره) را بررسی می کردید

یا اینکه مرجعی که با ایشان هم نظر است را به من معرفی می کردید تا به ایشان مراجعت کنم
:Gol:

mkk1369;96498 نوشت:
سلام شاید بین خودشون چیزی باشه که گفتند این کارو بکونید؟ پس نیازی به تحقیق نداره درست است؟

با سلام و تشکر از پی گیری بحث

معیار این است که علم و اطمینان به رضایت نویسنده داشته باشید و بدون علم و اطمینان گرفتن کپی مجاز نیست .

بنابر این احتمال دادن و گمان به رضایت نویسنده از گرفتن کپی ، کافی نیست .

موفق و پایدار باشید

mkk1369;96499 نوشت:
سلام ای کاش نظر امام خمینی(ره) را بررسی می کردید یا اینکه مرجعی که با ایشان هم نظر است را به من معرفی می کردید تا به ایشان مراجعت کنم

با سلام مجدد

لازم است مرجع تقلید خود را معرفی نمایید تا توسط کارشناسان انجمن احکام امکان رجوع شما به مرجع دیگری در این مسئله بررسی شود

موفق باشید

سجاد;96577 نوشت:
لازم است مرجع تقلید خود را معرفی نمایید تا توسط کارشناسان انجمن احکام امکان رجوع شما به مرجع دیگری در این مسئله بررسی شود موفق باشید


سلام

مرجع من رهبر هستند(فعلا)

:Gol:

mkk1369;96578 نوشت:
سلام مرجع من رهبر هستند(فعلا)

با سلام

چون حضرت آیت الله خامنه ای در این باره احتیاط واجب دارند(1) شما می توانید به مرجع دیگری که بعد از ایشان او را اعلم می دانید مراجعه کنید و در صورتی که فتوای ایشان (مرجع دوم) جواز گرفتن کپی بود ، کپی گرفتن برای شما بلا مانع خواهد بود .

پاورقی:
1. آیت الله خامنه ای ، اجوبه الاستفتائات س 1341تا 1343

سجاد;96581 نوشت:
با سلام چون حضرت آیت الله خامنه ای در این باره احتیاط واجب دارند(1) شما می توانید به مرجع دیگری که بعد از ایشان او را اعلم می دانید مراجعه کنید و در صورتی که فتوای ایشان (مرجع دوم) جواز گرفتن کپی بود ، کپی گرفتن برای شما بلا مانع خواهد بود . پاورقی:

به نام سلام

سلام

خوب کدام مرجع حکمی شبیه به امام خمینی دادند چون به عقل من نیز این حق به این شکل ثابت نشده است :Gol:

mkk1369;96583 نوشت:
به نام سلام سلام خوب کدام مرجع حکمی شبیه به امام خمینی دادند چون به عقل من نیز این حق به این شکل ثابت نشده است

با سلام

انتخاب مرجع به این صورت که هر کدام حکمی که ما می خواهیم داشته باشند به او مراجعه کنیم اشتباه است و عمل طبق آن صحیح نیست بلکه انتخاب مرجع باید بر اساس معیار هایی باشد که در ابتدای هر رساله ای نوشته شده است .

بنابر این راهی که حضرتعالی و دوستان دیگری که این تاپیک را مشاهده می کنند ، می توانید طی کنید همانطور که در پاسخ قبلی عرض کردم ، این است که ابتدا مرجع اعلم بعد از مرجع خود را معین فرمایید یعنی با تحقیق و بررسی که شیوه آن در ابتدای رساله ها و نیز در تاپیک های تقلید انجمن احکام همین سایت آمده است ، متوجه اعلم بودن یک مرجع از دیگر مراجع شوید و در مسئله مورد نظر به ایشان مراجعه نمایید یعنی به حکم ایشان (مرجع اعلم دوم) عمل کنید .

در پناه امام زمان عجل الله تعالی باشید

سجاد;96604 نوشت:
که در پاسخ قبلی عرض کردم ، این است که ابتدا مرجع اعلم بعد از مرجع خود را معین فرمایید یعنی با تحقیق و بررسی که شیوه آن در ابتدای رساله ها و نیز در تاپیک های تقلید انجمن احکام همین سایت آمده است ، متوجه اعلم بودن یک مرجع از دیگر مراجع شوید و در مسئله مورد نظر به ایشان مراجعه نمایید یعنی به حکم ایشان (مرجع اعلم دوم) عمل کنید .

سلام

منظورتون مشخصات

عالم بودن
4 شاهد بر ان شهادت بهند و... است؟
درست گفتم:Gig:

یه سوال مگه تو قیامت از خود من هم سوال نمی شود؟

اگه می شود پس من چرا نباید معیار عقلی خودم که امام(ره) و یکی دیگر که تو یه پست تو همین سایت خوندم(اگر اشتباه نگم)
نیز این فکر منو تایید می کند (این که همچین حقی تو اسلام نیست یا نتونستند ثابت کنند) و برخی از مراجع یا همه نیز این حق رو از نظر عقل ثابت کردند(درست می گم؟) یعنی حقوق عقلایی است
چرا نمی تونم اعلم بودن را طبق عقل خودم تشخیص داده و ایشان را اعلم بدانم؟
من چه جوری می نونم تحقیق کنم؟:Gig:

در پناه حق و حقیقت و نگهبان (الله) و خلیفه وی روی زمین امام زمان (عج):Gol:

mkk1369;96618 نوشت:
سلام منظورتون مشخصات عالم بودن 4 شاهد بر ان شهادت بهند و... است؟ درست گفتم یه سوال مگه تو قیامت از خود من هم سوال نمی شود؟ اگه می شود پس من چرا نباید معیار عقلی خودم که امام(ره) و یکی دیگر که تو یه پست تو همین سایت خوندم(اگر اشتباه نگم) نیز این فکر منو تایید می کند (این که همچین حقی تو اسلام نیست یا نتونستند ثابت کنند) و برخی از مراجع یا همه نیز این حق رو از نظر عقل ثابت کردند(درست می گم؟) یعنی حقوق عقلایی است چرا نمی تونم اعلم بودن را طبق عقل خودم تشخیص داده و ایشان را اعلم بدانم؟ من چه جوری می نونم تحقیق کنم؟ در پناه حق و حقیقت و نگهبان (الله) و خلیفه وی روی زمین امام زمان (عج)

با سلام مجدد و تشکر از سئوال شما :Gol:

شیوه صحیح تحقیق درباره اعلم بودن یک مجتهد که مورد قبول تمام مراجع است این است :

براي شناختن مجتهد اعلم سه راه وجود دارد:



اوّل: خود انسان اهل علم باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد.

دوم: دو نفر عالِم عادل كه مي‏ توانند مجتهد اعلم را بشناسند و تصديق نمايند؛ البته به شرطي كه دو نفر عالِم عادلِ ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند.

سوم: عده‏ اي از اهل علم كه مي‏ توانند مجتهد اعلم را تشخيص دهند و از گفته آنان اطمينان حاصل مي ‏شود، مجتهد يا اعلم بودن كسي را تصديق كنند.(1)

مسیر های عقلایی برای شناخت مرجع راه هایی است که بیان شد و عقلایی نیست که بنا بر فرمایش حضرتعالی هر کسی خودش مرجع اعلم را تشخیص دهد چرا که اصلا ممکن نیست کسی که تخصصی در رشته ای ندارد بتواند متخصص در آن رشته را تشخیص دهد و داناترین را مشخص کند .

روشن است که این گزاره که هر کسی به نفع من نظری داشت پس او داناترین صاحب نظران است گزاره صحیحی نیست.

مثل این می ماند که صاحب کارخانه کیک و کلوچه که متخصص تغذیه ای را برای بررسی کیفی تولیدات خود استخدام کرده است هر کجا سودش کم می شود از نظر متخصص تبعیت نکند !

بنابر این مسیر درست یکی از دو راه است یا خود متخصص باشیم یا از متخصص تبعیت کنیم و غیر از این دو مسیر اگر برویم حرکتی بر اساس حدس و گمان کرده ایم که عدم صحت آن بر کسی پوشیده نیست.

اما در مورد سئوال قیامت مطمئنا در قیامت هم از کسانی بازخواست می شود که از گمان و حدس خود پیروی کردند نه از اهل علم و اینها هستند که خلاف مسیر الهی را بنابر آنچه خداوند در قرآن فرموده است طی کردند.

وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (2)

اگر از بيشتر كسانى كه در روى زمين هستند اطاعت كنى، تو را از راه خدا گمراه مى كنند; (زيرا) آنها تنها از گمان پيروى مى‏ نمايند، و تخمين و حدس (واهى) مى ‏زنند.

خداوند حافظ شما و همه اهل ایمان باشد :Gol:

پاورقی:
1. توضیح المسائل مراجع م 3

2. انعام 116

سجاد;96680 نوشت:
اما در مورد سئوال قیامت مطمئنا در قیامت هم از کسانی بازخواست می شود که از گمان و حدس خود پیروی کردند نه از اهل علم و اینها هستند که خلاف مسیر الهی را بنابر آنچه خداوند در قرآن فرموده است طی کردند. وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (2) اگر از بيشتر كسانى كه در روى زمين هستند اطاعت كنى، تو را از راه خدا گمراه مى كنند; (زيرا) آنها تنها از گمان پيروى مى‏ نمايند، و تخمين و حدس (واهى) مى ‏زنند.

سلام
من که این را از حدس نمی گم
فکر کنم تو همین موضوع دو نفر مطرح(امام خمینی(ره) و یک مجتهد دیگر) ای نظر را نیز بیان کردند که فکر کنم بند دو عالم رعایت شده باشد
و اما علم خودم

1. تا جایی که من می دانم عواقب استفاده از اموال به دست خود فرد است به نحوی که اگر کار خوبی کند پاداش و اگر خیر عذاب در انتظارش خواهد بود(که این قانون این اختیار را به نحوی دریق می کند مثلا ما نمی توانیم صفحات قرانمان را تکثیر کرده بدون اجازه صاحب اثر و در راه ترویج قران خوانی استفاده کنیم)
2.تاجایی که من می دانیم (اگر درست باشد) از طرف یکی از معصومین نقل شده است که اگر چیزی را پیدا کردید و ان را تغییر دادید ان چیز متعلق به شما می شود(این حدیث درست است؟) در صورتی که این قانون اجازه این اجازه را به ما نمی دهد تا این تغییر را ایجاد کنیم(شاید این حدیث جعلی باشد فکر کنم از امام صادق باشد)

3. تا جایی که من میدانم علم اموزی در دین ما تاکید شده است و ترویج ان نیز از اهمیت برخوردار است
ایا این قانون این قسمت را رعایت می کند؟ یا انکه با در اختیار قرار دادن حق چاپ و تکثیر و همچنین اجبار بر پرداخت هزینه های گذاف(مثل نسخه اورجینال ویندوز و...) مانع از انجام این کار برای قشر کم درامد و حتی متوسط می شود؟

و...

خدایا کاری کن تا از افرادی نباشم که در آخرالزمان حرام تو را حلال و حلال تو را حرام کنم

در پناه حق و درود بر اهل ایمان:Gol:

mkk1369;96719 نوشت:
.تاجایی که من می دانیم (اگر درست باشد) از طرف یکی از معصومین نقل شده است که اگر چیزی را پیدا کردید و ان را تغییر دادید ان چیز متعلق به شما می شود(این حدیث درست است؟) در صورتی که این قانون اجازه این اجازه را به ما نمی دهد تا این تغییر را ایجاد کنیم(شاید این حدیث جعلی باشد فکر کنم از امام صادق باشد)

در درستی احادیث باید به سلسله سند ومحتوای کامل ومتن آن توجه نمود .اما پیدا نمودن یک چیز قانون خاص خود را دارد که در باب احکام مالی که انسان آن را پیدا می کند بیان شده ،واحکام کپی نیز باب دیگری است در حق مالکیت .بنابراین در کپی کردن باید همان نظر مرجع رعایت شود.
mkk1369;96719 نوشت:
. تا جایی که من میدانم علم اموزی در دین ما تاکید شده است و ترویج ان نیز از اهمیت برخوردار است ایا این قانون این قسمت را رعایت می کند؟ یا انکه با در اختیار قرار دادن حق چاپ و تکثیر و همچنین اجبار بر پرداخت هزینه های گذاف(مثل نسخه اورجینال ویندوز و...) مانع از انجام این کار برای قشر کم درامد و حتی متوسط می شود؟ و...

بله علم آموزی در دین تأکید شده اما باید با رعایت حق الناس باشد .ومسلم کسی که می خواهد کارها را درست واز مجرای قانونی انجام دهد نسبت به شخصی که برایش حلال وحرام اهمیت ندارد ،سختی بیشتری را باید تحمل کند والبته اجر او فراوان است .

عترت;96909 نوشت:
له علم آموزی در دین تأکید شده اما باید با رعایت حق الناس باشد .ومسلم کسی که می خواهد کارها را درست واز مجرای قانونی انجام دهد نسبت به شخصی که برایش حلال وحرام اهمیت ندارد ،سختی بیشتری را باید تحمل کند والبته اجر او فراوان است .

سلام

ایا این درست نیست که هرکسی به یه اندازه ای حقی دارد؟ واگر بیشتر از ان بخواهد ستم کرده است؟
ایا اینکه حق تغییر و استفاده از اموال به نحوی که در اختیار ادم باشد متعلق به صاحب مال است؟
با این کار که حقوق معنوی امد ایا حس تمکین(درست می گویم؟) خریدار کم نمی شود ؟
اینکه برای گرفتن کپی باید از صاحب اثر اجازه بگیرد(هرچی فکر می کنم می بینم این کار به من حق استفاده از مالم را نمی دهد ایا من نیز جزء مردم نیستم؟ که حقی داشته باشم؟)
ایا این نحوه خرید مثل امانت داری نیست؟
که در مقابل استفاده از آن امانت بهایی را پرداخت می کنیم؟:Gol:

mkk1369;96960 نوشت:
سلام ایا این درست نیست که هرکسی به یه اندازه ای حقی دارد؟ واگر بیشتر از ان بخواهد ستم کرده است؟ ایا اینکه حق تغییر و استفاده از اموال به نحوی که در اختیار ادم باشد متعلق به صاحب مال است؟ با این کار که حقوق معنوی امد ایا حس تمکین(درست می گویم؟) خریدار کم نمی شود ؟ اینکه برای گرفتن کپی باید از صاحب اثر اجازه بگیرد(هرچی فکر می کنم می بینم این کار به من حق استفاده از مالم را نمی دهد ایا من نیز جزء مردم نیستم؟ که حقی داشته باشم؟) ایا این نحوه خرید مثل امانت داری نیست؟ که در مقابل استفاده از آن امانت بهایی را پرداخت می کنیم؟


با سلام و احترام خدمت کاربر گرامی و تشکر از ادامه بحث

شما درست می فرمایید هر حقی محدوده ای دارد اما این محدوده را چه کسی تعیین می کند ؟

من و شما که حق تعیین محدوده نداریم همانطور که خدمتتان عرض کردم ما یا باید خود در دین متخصص باشیم یا به متخصص مراجعه کنیم من و شما مقلد متخصصینی هستیم که این محدوده را تعیین کرده اند !

نکته دیگر اینکه چرا شما کمی خود را جای صاحب اثر نمی گذارید که شب و روز زحمت کشیده تا این اثر را تولید کند !
اگر صاحب اثر بگوید شما به چه توجیهی می خواهید با چند هزار تومان مالک تمام زحمات چند ساله من شوید ! چه پاسخی دارید؟

خوب طبیعی است همانطور که حق او محدوده ای دارد حس مالکیت شما هم باید محدوده ای داشته باشد و نباید این حس مالکیت به اندازه ای باشد که حقوق دیگران را پایمال کند .

در پناه حق باشید

سجاد;96966 نوشت:
نکته دیگر اینکه چرا شما کمی خود را جای صاحب اثر نمی گذارید که شب و روز زحمت کشیده تا این اثر را تولید کند ! اگر صاحب اثر بگوید شما به چه توجیهی می خواهید با چند هزار تومان مالک تمام زحمات چند ساله من شوید ! چه پاسخی دارید؟

سلام

من نمی گویم اصلا حقی ندارند ولی می گویم این حقشان را جوری مطالبه کنند که ضربه ای به حس مالکیت من وارد نکند
این که من برای استفاده از اموالم بیام مدام نگران این موضوع باشم که حق صاحب اثر محفوظ باشد که با مالکیت جور در نمیاید
مثل این می ماند که من بیام یه لباس بخرم و مدام برای استفاده از ان از صاحبش اجازه بگیرم
منظور من این است که اندیشمندان جهان اسلام باید بیایند بشینند و قانون کپی رایت را به شیوه ای تدوین کنند که عدالت و مساوات رعایت شود
اینکه شخصی بیاید مالشو به قیمت پایین بفروشد و بگویید چاپ و تکثیرش نکنید که نمی شود
اون حق دارد به اندازه ای که زحمت کشیده است + سودش را بگیرد
مثلا اگر100 هزار تومان خرج کرده است تا محصولی را تولید کند می تواند مثلا150 هزارتومان بفروشد تا ان حق نیز پرداخت شود
این نوع معاملات دارای عدل است درست است؟
حال اگر 100 هزارتومان خرج کرده می تواند به اختیار خود 50 تومان بدهد و یا...
این مال تا زمانی مال او محسوب می شود که در اختیارش باشد نه وقتی به دست کسی رسیده است
مثلا در مورد قران هم همچین موردی صادق است
مثلا ایا نخوانده اید که در آخرالزمان قران به فروش می رسد(اگر نشانه را درست بگویم؟:Gig:):Gol:

در پناه حق و امام زمان(عج) باشید

سلام. خسته نباشید .. عیدتون هم مبارک .. سؤالم همون طور که در "عنوان" گفته ام، در مورد کپی رایت برنامه های اینترنتی معمولا خارجی هست. فرض کنید، یک برنامه نویس خارجی، یک نرم افزار تحت وب (یا غیر آن) می نویسه، و اون رو در سایت های خرید و فروش نرم افزار، برای فروش قرار میده. حالا گروه هایی، این برنامه که فروشی هست رو برای دانلود رایگان منتشر می کنند. (اکثر سایت های ایرانی) سؤالات اصلی از اینجا شروع میشه: 1. آیا دانلود و استفاده تجاری و غیر تجاری از این برنامه های فروشی منتشر شده، مشکلی داره؟ 2. فرض کنید من (مثلا) یک برنامه نویس هستم. مشتری من، یکی از این برنامه ها رو دانلود کرده. و می خواد استفاده کنه. ولی مشکلی در برنامه به وجود اومده، یا می خواد تغییراتی در اون ایجاد کنه. آیا من برنامه نویس، می تونم این تغییرات رو در برنامه ی فروشی رایگان منتشر شده ایجاد کنم؟ (و دستمزدی بگیرم) در حالی که استفاده کننده ی نهایی از این برنامه، من نیستم. لطفا در نظر داشته باشید که خیلی وقت ها، تشخیص ملیت و هویت اون برنامه نویس خارجی بسیار سخت (و بعضا ناممکن) هست. و به آسانی نمیشه تشخیص داد که از کشور های کفار حربی هست یا نه. (ممنون میشم اگر با توجه به نظر مراجع عظام خامنه ای و مکارم پاسخ دهید) با سپاس فراوان از شما.

xyz;126324 نوشت:
سلام. خسته نباشید .. عیدتون هم مبارک .. سؤالم همون طور که در "عنوان" گفته ام، در مورد کپی رایت برنامه های اینترنتی معمولا خارجی هست. فرض کنید، یک برنامه نویس خارجی، یک نرم افزار تحت وب (یا غیر آن) می نویسه، و اون رو در سایت های خرید و فروش نرم افزار، برای فروش قرار میده. حالا گروه هایی، این برنامه که فروشی هست رو برای دانلود رایگان منتشر می کنند. (اکثر سایت های ایرانی) سؤالات اصلی از اینجا شروع میشه: 1. آیا دانلود و استفاده تجاری و غیر تجاری از این برنامه های فروشی منتشر شده، مشکلی داره؟ 2. فرض کنید من (مثلا) یک برنامه نویس هستم. مشتری من، یکی از این برنامه ها رو دانلود کرده. و می خواد استفاده کنه. ولی مشکلی در برنامه به وجود اومده، یا می خواد تغییراتی در اون ایجاد کنه. آیا من برنامه نویس، می تونم این تغییرات رو در برنامه ی فروشی رایگان منتشر شده ایجاد کنم؟ (و دستمزدی بگیرم) در حالی که استفاده کننده ی نهایی از این برنامه، من نیستم. لطفا در نظر داشته باشید که خیلی وقت ها، تشخیص ملیت و هویت اون برنامه نویس خارجی بسیار سخت (و بعضا ناممکن) هست. و به آسانی نمیشه تشخیص داد که از کشور های کفار حربی هست یا نه. (ممنون میشم اگر با توجه به نظر مراجع عظام خامنه ای و مکارم پاسخ دهید) با سپاس فراوان از شما.

با سلام خدمت جناب xyz گرامی و تشکر از سئوال شما

استفاده از برنامه های خارجی که قراردادی بین ما و آنها وجود ندارد اشکالی ندارد و تصرف در آن و تغییر دادن آن و گرفتن مزد در قبال این تغییر هم بی اشکال است (1)

پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات س 1342

سجاد;126364 نوشت:

با تشکر از شما.
نظر آیت الله مکارم را هم ممکن است بفرمایید (البته در نظر داشته باشید که به سختی می توان کافر حربی بودن را تشخیص داد!)

xyz;126372 نوشت:
با تشکر از شما. نظر آیت الله مکارم را هم ممکن است بفرمایید (البته در نظر داشته باشید که به سختی می توان کافر حربی بودن را تشخیص داد!)


طبق نظر آیت الله مکارم در جایی که نمی دانید نرم افزاری متعلق به کافر حربی است یا خیر نمی توانید آنرا کپی کرده و از آن استفاده نمایید و یا آنرا تغییر دهید (1)

پی نوشت:
1. سئوال از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم (7840001-0251)

از نظر قانونی اگر برای استفاده شخصی نسخه برداری شود و انتفاعی هم در کار نباشد اشکالی ندارد. برای اطلاعات بیشتر به ماده 11 قانون حمایت از حقوق مولفین و مصنفین مراجعه فرمایید.

hamed.gasemi3;129730 نوشت:
از نظر قانونی اگر برای استفاده شخصی نسخه برداری شود و انتفاعی هم در کار نباشد اشکالی ندارد. برای اطلاعات بیشتر به ماده 11 قانون حمایت از حقوق مولفین و مصنفین مراجعه فرمایید.

با تشکر از شما جناب قاسمی گرامی

درست می فرمایید قانون حمایت از حقوق مؤلفین و مصنفین نسخه برداری برای استفاده شخصی را بلا مانع می داند اما شرعا حتی نسخه برداری برای استفاده شخصی بدون اجازه صاحب اثر ، نوعی انتفاع محسوب شده و جایز نیست .

در پناه حضرت حق باشید

با تشکر از دوستان.
یک سؤال دیگر:
اکنون شرکت های نرم افزاری بسیاری در ایران وجود دارند که مجموعه نرم افزار های خارجی و کرک شده را در چند دیسک به مشتریان عرضه می کنند (مانند کینگ پرند، لرد و ...)
میخواستم بدونم آیا این شرکت ها حقی در قبال این نرم افزار ها دارند؟ یعنی فرضا من این مجموعه رو خریداری کرده ام. حال دوستم این مجموعه رو لازم داره. و چند تا DVD میخره و من write میکنم. (و یا اینکه flash memory میده و من کپی می کنم) آیا استفاده از نرم افزار های dvd رایت شده و خود dvd مشکلی داره؟ با توجه به اینکه در اکثر موارد، این شرکت ها خود تولید کننده نرم افزار ها نبوده و تنها آنها را جمع آوری و تکمیل کرده اند، و سپس این مجموعه را عرضه نموده اند (البته معمولا برنامه autorunی هم برای سهولت کاربر توسط شرکت تهیه شده است)

لطفا با توجه به نظر رهبری و آیت الله مکارم پاسخ دهید.
با تشکر ..فراوان.

سجاد;78942 نوشت:
با سلام و تشکر از پی گیری بحث

از نظر آیت الله مکارم شیرازی شرکت هایی مانند مایکروسافت به علت اینکه از دولت آمریکا حمایت مالی (خواه به صورت مالیات ، کمک های انتخاباتی ، تبلیغات و .... به صورت اجباری یا اختیاری ) می کنند ، در حکم کافر حربی هستند و مالشان محترم نیست
.

این حکم شامل هر شخصیت حقیقی یا حقوقی است که از دولت آمریکا یا اسرائیل حمایت می کند ، چه کارمندان ، مسلمان باشند یا غیر مسلمان و چه نرم افزار های اسلامی تولید کنند یا غیر اسلامی .

خداوند شما را از صالحان قرار دهد.

التماس دعا

با سلام
آیا آیت الله سیستانی هم همین نظر را دارند؟ ---> مالیات دهندگان کافر حربی محسوب میشوند؟
بنده که در آمریکا زندگی میکنم باید قوانین کپی رایت آمریکا را رعایت کنم یا میتوانم از نرم افزارهای مایکروسافت (و حتی هر نرم افزار کپی شده آمریکایی - با توجه به این که شرکتهای آمریکایی مالیات میدهند) استفاده کنم؟
ممنون میشم اگه در صورت امکان به این موارد ریز جدا جدا پاسخ دهید
خیلی ممنون

* البته بماند که من تازه باید الان ببینم خودم که مالیات میدم باید چه خاکی به سرم کنم! باید تاپیک مربوطه رو پیدا کنم؛ خدا رحم کنه

[="blue"]سلام.

در سایت هایی که نوشته شده کلیه حقوق متعلق به فلان سایت یا فلان شخص است و چیزی در رابطه با اجازه کپی برداری نوشته نشده کپی برداری با ذکر منبع مجاز است؟[/]

xyz;129830 نوشت:
با تشکر از دوستان. یک سؤال دیگر: اکنون شرکت های نرم افزاری بسیاری در ایران وجود دارند که مجموعه نرم افزار های خارجی و کرک شده را در چند دیسک به مشتریان عرضه می کنند (مانند کینگ پرند، لرد و ...) میخواستم بدونم آیا این شرکت ها حقی در قبال این نرم افزار ها دارند؟

با تشکر از سئوال شما جناب xyz گرامی

این شرکت ها با جمع آوری نرم افزار های خارجی و کرک شده حقی در قبال آن پیدا نمی کنند .

xyz;129830 نوشت:
یعنی فرضا من این مجموعه رو خریداری کرده ام. حال دوستم این مجموعه رو لازم داره. و چند تا DVD میخره و من write میکنم. (و یا اینکه flash memory میده و من کپی می کنم) آیا استفاده از نرم افزار های dvd رایت شده و خود dvd مشکلی داره؟ با توجه به اینکه در اکثر موارد، این شرکت ها خود تولید کننده نرم افزار ها نبوده و تنها آنها را جمع آوری و تکمیل کرده اند، و سپس این مجموعه را عرضه نموده اند (البته معمولا برنامه autorunی هم برای سهولت کاربر توسط شرکت تهیه شده است)

استفاده از این نرم افزار ها تابع رضایت صاحب اصلی آن است و رضایت یا عدم رضایت شرکت های جمع آوری کننده اثری ندارد . (1)

لازم به ذکر است همانطور که در گذشته هم عرض کردیم طبق نظر آیت الله خامنه ای استفاده از نرم افزار های خارجی منوط به داشتن یا نداشتن قرارداد با آنهاست و طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی استفاده از نرم افزار های خارجی غیر کافر حربی منوط به اجازه آنهاست .

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای و دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم

a313;129842 نوشت:
با سلام آیا آیت الله سیستانی هم همین نظر را دارند؟ ---> مالیات دهندگان کافر حربی محسوب میشوند؟ بنده که در آمریکا زندگی میکنم باید قوانین کپی رایت آمریکا را رعایت کنم یا میتوانم از نرم افزارهای مایکروسافت (و حتی هر نرم افزار کپی شده آمریکایی - با توجه به این که شرکتهای آمریکایی مالیات میدهند) استفاده کنم؟ ممنون میشم اگه در صورت امکان به این موارد ریز جدا جدا پاسخ دهید خیلی ممنون * البته بماند که من تازه باید الان ببینم خودم که مالیات میدم باید چه خاکی به سرم کنم! باید تاپیک مربوطه رو پیدا کنم؛ خدا رحم کنه

با سلام خدمت جناب a313 گرامی و تشکر از سئوال شما و خوش آمدگویی خدمت حضرتعالی

به نظر آیت الله سیستانی مالیات دهنده حکم کافر حربی را ندارد و شما که در آنجا زندگی می کنید باید قوانین آنجا از جمله کپی رایت را رعایت نمایید و دادن مالیات توسط شما تا زمانی که مجبور به پرداخت آن برای زندگی در آنجا هستید ، اشکالی ندارد (1)


پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله سیستانی در قم

nourooz;129843 نوشت:
سلام. در سایت هایی که نوشته شده کلیه حقوق متعلق به فلان سایت یا فلان شخص است و چیزی در رابطه با اجازه کپی برداری نوشته نشده کپی برداری با ذکر منبع مجاز است؟

با سلام خدمت جناب nourooz گرامی

عبارت یاد شده می تواند به معنای عدم جواز کپی برداری حتی با ذکر منبع باشد برای اطمینان احتیاطا از صاحب سایت مورد نظر سئوال نمایید .

در پناه حضرت حق باشید

1- آقای سجاد من هم عرض سلام دارم خدمت شما و از پاسختون هم خیلی ممنونم
2- دوستان در این لینک که در پایین گذاشته ام در پاراگراف یکی به آخر صریحاً میگه:
[="Century Gothic"]گوگل، مايكروسافت، اينتل، اي‌او‌ال و موتورولا ازجمله شركت‌هاي هاي‌تك (با تكنولوژي بالا)‌ آمريكايي هستند كه بخش عمده عمليات تحقيق و توسعه براي اهداف رژيم صهيونيستي را انجام مي‌دهند

یسته به این که مرجعتون کی هستند شاید بتونه مفید باشه :ok:

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100844366232

مرجع تقلید بنده جناب آقای خامنه ای هستند ...
1. ما میتوانیم از نرم افزار هایی که در کشورهای دیگه تولید شده به صورته کپی استفاده کنیم ...
2. یک سری از نرم افزارها را خود افرادی که در کشورهای دیگه هستند کرک میکنند و
3. قانونی در آکشورهای دیگه هست که میگوید شما نباید نرم افزارها را کرک کنید

نتیجه : آیا نرم افزارهایی که در کشورهای دیگه کرک میشوند ( مسلما کار غیر قانونی از نظر همون کشور انجام شده دیگه !) و بعد به ایران فرستاده میشوند ، را میشه استفاده کرد ؟!

oracle;134701 نوشت:
مرجع تقلید بنده جناب آقای خامنه ای هستند ... 1. ما میتوانیم از نرم افزار هایی که در کشورهای دیگه تولید شده به صورته کپی استفاده کنیم ... 2. یک سری از نرم افزارها را خود افرادی که در کشورهای دیگه هستند کرک میکنند و 3. قانونی در آکشورهای دیگه هست که میگوید شما نباید نرم افزارها را کرک کنید نتیجه : آیا نرم افزارهایی که در کشورهای دیگه کرک میشوند ( مسلما کار غیر قانونی از نظر همون کشور انجام شده دیگه !) و بعد به ایران فرستاده میشوند ، را میشه استفاده کرد ؟!

با سلام خدمت جناب oracle گرامی و تشکر از سئوالتان

ضمن خوشآمد گویی و آرزوی توفیق بیشتر برای حضرتعالی باید به عرض برسانم که در تاپیک های متعددی در همین انجمن و زیر شاخه ، در مورد حق کپی رایت بحث شده و حکم آن بیان شده است برای آگاهی بیشتر می توانید به همان تاپیک ها مراجعه کنید یا برای دسترسی سریع تر به پاسخ ، پست زیر را مورد مطالعه قرار دهید :

http://www.askdin.com/showpost.php?p=38133&postcount=4

در پناه حضرت حق باشید

سجاد;134824 نوشت:
سلام ...
مرسی بابته پاسخگویی سریعتون ... ولی بنده مسئلم این هست که این جا نرم افزار درخود اون کشور کرک شده ... یعنی اینکه یه قانونی از همون کشور زیر پا گذاشته شده .
مسئله اینجاست .

oracle;134834 نوشت:
سلام ... مرسی بابته پاسخگویی سریعتون ... ولی بنده مسئلم این هست که این جا نرم افزار درخود اون کشور کرک شده ... یعنی اینکه یه قانونی از همون کشور زیر پا گذاشته شده . مسئله اینجاست .

با سلام مجدد خدمت کاربر محترم جناب oracle گرامی

خواهش می کنم

وقتی قراردادی با آن کشور نداریم تفاوتی نمی کند که نرم افزار مورد نظر قانون آن کشور را زیر پا گذاشته یا خیر اما اگر قراردادی در جهت حفظ منافع حقیقی یا حقوقی وجود داشته باشد ، لازم الاتباع است .

در همه حال موفق باشید

سلام ...
ببخشید ، نرم افزارهایی که در بازار یا شخص مسلمان خریداری میشود در حالی که میدانیم اون شخص زیاد متشرع نیست و به قول معروف ماله حلاله حلال نمیخوره چه حکمی دارد ... آیا تحقیق در این که تولید کننده ی اصلیه آن رضایت دارد با توجه به این شرایط واجب است ؟
ثانیا اینکه معمولا مراجع و خوده حضرته آقا در مورده این مسائلی که استفتا زیادی از آنها میشود حساسیت به خرج میدهند ، میتوان گفت هر چیزی که در ایران به این گونه فروخته میشود چون حساسیتی در این مورد از طرفه مراجع روی آن اعمال نمیشود درست است ؟

با سلام ...
توی بعضی سایتهای خارجی که فضای رایگان در اختیار همه قرار میدهند نوشته شده که شما نمیتوانید نرم افزارهایی را که قانونه کپی رایت آمریکا رو زیر پا بگذارند در این سایت قرار دهید ...
حالا ما میتونیم از نرم افزارهای کپی که به نحوی در این سایتها قرار داده شده استفاده کنیم ؟
مرجع رهبری

oracle;135179 نوشت:
سلام ... ببخشید ، نرم افزارهایی که در بازار یا شخص مسلمان خریداری میشود در حالی که میدانیم اون شخص زیاد متشرع نیست و به قول معروف ماله حلاله حلال نمیخوره چه حکمی دارد ... آیا تحقیق در این که تولید کننده ی اصلیه آن رضایت دارد با توجه به این شرایط واجب است ؟

با عرض سلام و تشکر خدمت جناب oracle گرامی و تبریک به مناسبت میلاد امام حسن علیه السلام

تحقیق از تولید کننده اصلی در بازار مسلمین لازم نیست و خرید اشکالی ندارد مگر اینکه بدانید تولید کننده اصلی راضی نیست .

oracle;135179 نوشت:
ثانیا اینکه معمولا مراجع و خوده حضرته آقا در مورده این مسائلی که استفتا زیادی از آنها میشود حساسیت به خرج میدهند ، میتوان گفت هر چیزی که در ایران به این گونه فروخته میشود چون حساسیتی در این مورد از طرفه مراجع روی آن اعمال نمیشود درست است ؟


در مسائل شرعی معیار حکم صریح مراجع عظام است و حساسیت داشتن یا نداشتن مراجع روی مسئله ای نشانه چیزی نیست .

oracle;135715 نوشت:
توی بعضی سایتهای خارجی که فضای رایگان در اختیار همه قرار میدهند نوشته شده که شما نمیتوانید نرم افزارهایی را که قانونه کپی رایت آمریکا رو زیر پا بگذارند در این سایت قرار دهید ... حالا ما میتونیم از نرم افزارهای کپی که به نحوی در این سایتها قرار داده شده استفاده کنیم ؟

همان حکم نرم افزار های خارجی را دارد که در صورت نداشتن قرارداد با آنها می توانید از آن بهره برداری کنید مگر اینکه بدانید نرم افزار تولید داخل است که در سایت خارجی آپلود شده است که بنابر احتیاط واجب نمی توانید بدون اجازه صاحب آن از آن استفاده نمایید (1)

پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات س 1342

فکر کنم این آخرین سوال باشه که تکمیل کننده هستش :
حالا اگه ما از یه فردی که مسلمان نیست هم همین نرم افزارها را بخریم یا از او بگیریم چه ؟
آیا باید در مورده رضایت صاحب تحقیق کنیم یا خیر ؟

oracle;135811 نوشت:
فکر کنم این آخرین سوال باشه که تکمیل کننده هستش :
حالا اگه ما از یه فردی که مسلمان نیست هم همین نرم افزارها را بخریم یا از او بگیریم چه ؟
آیا باید در مورده رضایت صاحب تحقیق کنیم یا خیر ؟

با سلام وتشکر
پاسخ همان است که استاد گرامی جناب سجاد فرمودندیعنی :
تحقیق از تولید کننده اصلی در بازار مسلمین لازم نیست و خرید اشکالی ندارد مگر اینکه بدانید تولید کننده اصلی راضی نیست .
واگر از فضاهای رایگان استفاده نمایید :
همان حکم نرم افزار های خارجی را دارد که در صورت نداشتن قرارداد با آنها می توانید از آن بهره برداری کنید مگر اینکه بدانید نرم افزار تولید داخل است که در سایت خارجی آپلود شده است که بنابر احتیاط واجب نمی توانید بدون اجازه صاحب آن از آن استفاده نمایید.

اگر از نامسلمان بگیریم چه ؟ آیا باید تحقیق کنیم در مورده رضایت تولید کننده ؟؟

oracle;135983 نوشت:
اگر از نامسلمان بگیریم چه ؟ آیا باید تحقیق کنیم در مورده رضایت تولید کننده ؟؟

اگردر بازار مسلمین باشد وقرینه ای بر عدم جواز استفاده از منافع آن (مثل تکثیر )نباشد ،تحقیق لازم نیست.
استفتا از دفتر مقام معظم رهبری02517743232

آقا ... ببخشید که من هی سوال میپرسم ...
منظوره من اینه که اگه طرف کافر باشه یعنی مسلمون نباشه ، اگه ازش بگیریم حکم چیه ؛ تحقیق لازمه ؟؟؟
منظروم بازار مسلمین نیست . شما حکم بازار مسلمین رو هی میگین !!!
شرمنده !

oracle;135993 نوشت:
آقا ... ببخشید که من هی سوال میپرسم ...
منظوره من اینه که اگه طرف کافر باشه یعنی مسلمون نباشه ، اگه ازش بگیریم حکم چیه ؛ تحقیق لازمه ؟؟؟
منظروم بازار مسلمین نیست . شما حکم بازار مسلمین رو هی میگین !!!
شرمنده !

با سلام وآرزوی قبولی طاعات
اگر از تولیدات داخلی باشد بنا بر احتیاط باید رضایت واجازه تولید کننده احراز شود واگر از تولیدات خارج از کشورباشد تابع قرارداداست ودر صورتی که قراردادی نباشد،تحقیق لازم نیست.
اجوبةالاستفتائات ،مسائل حقوق چاپ

احکام کپی رایت

پرسش 1: کپی گرفتن از نرم افزارهای تولید داخل چه حکمی دارد؟ پاسخ: پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز به نظر آیت الله خامنه ای کپی گرفتن از نرم افزارهای تولید داخل بنا به احتیاط واجب باید با اجازه صاحب آن ها باشد و بدون کسب اجازه جایز نیست.(1) پی نوشت: 1.آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1341 و1343و1342 .

پرسش 2: اگر نرم افزاری به دست مان برسد و قفلی نداشته باشد که نتوان از روی آن کپی کرد و هیچ جایش هم نوشته نشده باشدکه"تکثیر غیرمجاز است"آیا می توان از آن کپی گرفت؟ پاسخ: در فرض سؤال که نرم افزار قفل ندارد و تکثیر آن نیز منع نشده است، کپی گرفتن از آن اشکال ندارد(1) پی نوشت: 1. سؤال
تلفنی(7746666-0251) از دفتر آیت الله خامنه ای.

پرسش 3: کپی کردن نرم افزارهای خارجی جه حکمی دارد؟اگرکشورتولیدکننده ازکفار حربی(آمریکا-انگلیس-اسراییل)باشد چطور؟ پاسخ: کپی کردن نرم افزارهای خارجی تابع قرار داد است. (1) ظاهرا ایران با کشور های خارجی در این خصوص قرار داد ندارد مخصوصا با آمریکا و انگلیس و اسراییل؛ بنابراین کپی از نرم افزار خارجی اشکال ندارد. پی نوشت: 1. آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1343.

پرسش 4: اگردرجواب سوال3بگوییدتابع قرارداد است ،مشکل ما این است که نمی دانیم ایران با کدام کشورها چه قراردادی دارد.اگر می دانید به ما هم بگویید یاجایی رامعرفی کنید که ماازآن جا بپرسیم. پاسخ: اگر کسی نسبت به نرم افزار خارجی نداند که آیا جمهوری اسلامی با کشور تولید کننده نرم افزار قراردادی بر حفظ و رعایت قانون کپی رایت دارد ، استفاده از نرم افزار مذکور و تکثیر و رایت آن اشکال ندارد.(1) پی نوشت: 1. سؤال تلفنی(7746666-0251) از دفتر آیت الله خامنه ای.

پرسش 5: اگر نرم افزاریک کشور خارجی راتهیه کنیم وندانیم که ایران باآن کشور قرارداد داردیا نه می توان ازآن کپی کرد؟آیا تحقیق کردن لازم است؟ پاسخ: در فرض سؤال تحقیق کردن لازم نیست و می توانید از آن کپی بگیرید و تکثیر کنید.(1) پی نوشت: 1. سؤال تلفنی(7746666-0251) از دفتر رهبری.

پرسش 6: اگریک شرکت ایرانی در نرم افزارخارجی تغییری دهد یا مثلا روی آن جلد بگیرد(برای زیبایی) وبفروشد آیا کپی کردن از آن جایز است؟ پاسخ: در فرض سؤال حکم نرم افزار خارجی را دارد . اگر قراردادی در این مورد نباشد یا کسی نداند که چنین قرار دادی وجود دارد یا نه، تکثیر آن اشکال ندارد.(1) پی نوشت: 1. سؤال تلفنی از دفتر رهبری.

پرسش 7: اگر دریک سی دی چند تا نرم افزار داخلی وچند تا نرم افزار خارجی باشد باشدآیامی توان فقط خارجی ها راکپی کرد؟ پاسخ: کپی نرم افزار خارجی در صورتی که مخالف قرار داد نباشد و یا قرارداد وجود نداشته باشد، اشکال ندارد.(1) پی نوشت: 1. سؤال تلفنی از دفتر رهبری.

پرسش 8: آیا دانلود کردن هم نوعی کپی کردن است؟ پاسخ: دانلود کردن نوعی از کپی کردن و تکثیر است.(1) پی نوشت: 1. سؤال از دفتر رهبری.

پرسش 9: اگر در یک نرم افزار طبق قانون کپی رایت تاریخی ذکر شود(مثلا بنویسد تاسال2012تحت قانون کپی رایت است)آیاپس از آن تاریخ می توان از آن کپی گرفت؟ پاسخ: کپی کردن پس از تاریخ انقضای منع از تکثیر، اشکال ندارد.

پرسش 10: کپی گرفتن از سی دی های سخنرانی یا عزاداری یا نرم افزار مذهبی و فرهنگی چه حکمی دارد؟ پاسخ: کپی گرفتن از سی دی های سخنرانی یا عزاداری یا نرم افزار مذهبی و فرهنگی اگر از طرف درست کننده سی دی منع نشده باشد، اشکال ندارد.(1) پی نوشت: 1.آیت الله خامنه ای، استفتائات، س 1343.

پرسش 11: در مورد فیلم وآهنگ چطور؟آیا می توان از آن ها کپی گرفت؟ پاسخ: حکم فیلم و آهنگ حکم سایر نرم افزار را دارد . اگر فیلم مستهجن باشد و آهنگ لهوی باشد مطلقا جایز نیست . اگر مشروع و مجاز باشد، همان حکم سایر نرم افزار را دارد.(1) پی نوشت: 1. سؤال تلفنی از دفتر رهبری.

پرسش 12: اگر کس دیگری از یک سی دی کپی کند وکپی به دست ما برسد آیا می توانیم ازآن استفاده کنیم؟آیا می توانیم ازآن کپی بگیریم؟ خریدکپی سی دی (نرم افزارو...) واستفاده ازآن چه حکمی دارد؟ پاسخ: در صورتی که تکثیر سی دی نرم افزار مذکور از طرف صاحب آن منع شده و مربوط به نرم افزار داخلی باشد، حق خریدن و استفاده از آن را ندارید، ولی اگر منع نشده باشد، اشکال ندارد(1) پی نوشت: 1. سؤال تلفنی از دفتر رهبری.

پرسش 13: اگر کپی یک سی دی به دست مان برسد و ندانیم که آیا روی نسخه اصلی نوشته است که تکثیر غیرمجاز است یا نه کپی گرفتن از آن چه حکمی دارد؟ پاسخ: چنانچه فعلا چیزی از منع از تکثیر در آن وجود نداشته و یقین نداشته باشید که تولید کننده آن اجازه تکثیر را نمی دهد ،کپی گرفتن از آن اشکال ندارد.(1) پی نوشت: 1. سؤال تلفنی از دفتر رهبری

پرسش 14: شرکت های ایرانی ویندوز را از کشورهای خارجی گرفته و روی آن فونت فارسی نصب کرده ومی فروشند.آیاکپی کردن از آن ها جایز است؟درضمن بیش تر شرکت های ایرانی خودشان از سایر شرکت ها کپی می زنند ومی فروشند .پس ما چطور از آن ها استفاده کنیم؟ پاسخ: کپی گرفتن از سی دی ویندوز و سایر سی دی های تولیدی کشور آمریکا اشکال ندارد(1) . صرف نصب کردن فونت روی آن حقی برای تولید داخلی ایجاد نمی کند. پی نوشت: 1. سؤال تلفنی از دفتر رهبری و استفتای کتبی از آیت الله مکارم.

پرسش 15: بعضی می گویند یک عدد کپی کردن فقط برای خود فرد اشکالی ندارد.آیا این سخن درست است؟ پاسخ: در مواردی که تکثیر و کپی کردن منع شده باشد، فرق بین یک عدد یا بیش تر نیست و کپی کردن یک عدد هم ممنوع است. (1) پی نوشت: 1. سؤال از دفتر رهبری.

پرسش 16: آیا فیلم برداری کردن از برنامه های تلویزیون با دوربین فیلم برداری در خانه اشکال دارد؟ پاسخ: فیلم برداری کردن از برنامه های تلویزیون با دوربین فیلم برداری در خانه اگر از طرف تلویزیون ممنوع نشده باشد، اشکال ندارد.(1) پی نوشت: 1.آیت الله خامنه ای، استفتائات ،س 1343.

پرسش 17: در بازار چندتا آلبوم یک خواننده رابه صورت یک مجموعه به صورت فایلmp3درمی آورند ومی فروشند. آیا خرید-استفاده-وکپی کردن ازاین نوع فایل جایز است؟ پاسخ: اگر فایل مذکور خواندن لهوی یا غنا باشد، مطلقا جایز نیست ، ولی اگر اصل خواندن مشروع باشد، در صورتی که قفل نداشته و نشانه بر منع تکثیر هم نباشد ، کپی کردن آن اشکال ندارد.

پرسش 18: آیا مسایل مربوط به کتاب ها(مخصوصا کتاب های دانشگاهی که قیمتی گزاف دارند وما دانشجویان در خرید آن ها دچار مشکل می شویم) هم مثل نرم افزار وسی دی است؟آیا می توان از کتاب کپی گرفت؟(زیرا کپی کردن خیلی باصرفه تر از خرید خودکتاب است).آیا می توان ازقسمتی از کتاب کپی زد؟چقدر از کتاب را می توان کپی گرفت؟ نظر آیت الله خامنه ای و مکارم را بیان کنید. پاسخ: کپی گرفتن از کتاب حکم کپی کردن نرم افزار را دارد، به نظر رهبری اگر کتاب تألیف مؤلفان داخلی باشد، بنابر احتیاط واجب کپی کردن جایز نیست . اگر مربوط به مؤلفان خارجی باشد ، و ندانید که قرار داد با کشور مولف کتاب در زمینه رعایت حق تألیف در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد یا نه؟ کپی کردن آن اشکال ندارد. کپی کردن قسمتی از کتاب نیزدر صورتی که مؤلفان آن راضی نباشند ، حکم کپی کردن تمام کتاب را دارد.(1) به نظر آیت الله مکارم تکثیر و کپی گرفتن از کتاب مانند سایر نرم افزار مطلقا جایز نیست .فرقی بین کتاب های داخلی و خارجی نمی باشد. مگر آن که کتاب یا نرم افزار مربوط به کافر حربی باشد.(2) پی نوشت: 1. سؤال تلفنی(7746666-0251) از دفتر رهبری ؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید، ج 3، سؤال 1547 -1551.

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام خدمت کارشناس بخش

بنده تمام این بخش و بحث را مطاله کردم(به جز بعضی از نظرات دوستان خصوصا غیر کارشناس) و همچنین وضوعات وابسته.
اما یک سوال مصداقی دارم.با توجه به نظر آیت الله مکارم،بنده که مقلد ایشان هستم،میتوانم از نرم افزار adob photoshop کپی شده،که امریکایی هست و بالاخره منافعش به امریکا هم میرسه با خیال راحت استفاده کنم؟

2.آیا با این حال خریدن و استفاده کردن بهتر هست و یا نخریدن اصل و استفاده کردن و یا نخریدن و استفاده نکردن؟

3.اگر بخواهم از فروشگاه ساز اینترنتی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی استفاده کنم،آیا لازم است تحقیق کنم که برنامه نویسان ایرانی در نوشتن برنامه از نرم افزار های کپی و یا غیر کپی استفاده کرده اند؟

سوال اول برایم بسیار پر اهمیت است.
با تشکر

a_rezahu;209853 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام خدمت کارشناس بخش بنده تمام این بخش و بحث را مطاله کردم(به جز بعضی از نظرات دوستان خصوصا غیر کارشناس) و همچنین وضوعات وابسته. اما یک سوال مصداقی دارم.با توجه به نظر آیت الله مکارم،بنده که مقلد ایشان هستم،میتوانم از نرم افزار adob photoshop کپی شده،که امریکایی هست و بالاخره منافعش به امریکا هم میرسه با خیال راحت استفاده کنم؟ 2.آیا با این حال خریدن و استفاده کردن بهتر هست و یا نخریدن اصل و استفاده کردن و یا نخریدن و استفاده نکردن؟ 3.اگر بخواهم از فروشگاه ساز اینترنتی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی استفاده کنم،آیا لازم است تحقیق کنم که برنامه نویسان ایرانی در نوشتن برنامه از نرم افزار های کپی و یا غیر کپی استفاده کرده اند؟ سوال اول برایم بسیار پر اهمیت است. با تشکر

با عرض سلام و احترام خدمت جناب a_rezahu گرامی و تشکر از سئوال شما

1- در گذشته هم عرض شد که نرم افزارهایی که منافع آن به دولت یا ملت آمریکا یا اسرائیل می رسد از نظر آیت الله مکارم شیرازی حق کپی رایت ندارند و مقلدین ایشان می توانند از کپی آنها استفاده کنند.

2- موارد متفاوت است .

3- در فرض سئوال نیازی به تحقیق نیست . (1)

همیشه موفق باشید

پی نوشت:
1. استفتا از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم

موضوع قفل شده است