جمع بندی امام زمان(عج) و بیماری کرونا!

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
امام زمان(عج) و بیماری کرونا!
با سلام، چرا امام زمان عج که دارای علم غیب هستند به کسانیکه با ایشان در ارتباطند، برای نجات بشریت داروی بیماری کرونا را ذکر نکردند؟ و چرا ایشان درین مورد حتی برای شیعیان خود دارو را معرفی نکردند، تا همه از شر این بیماری رها شوند؟ چه مانعی وجود دارد؟ عده‌ای از بزرگان مدعی ارتباط با ایشان هستند یا بعضی ایشان را برای یکبار ملاقات کردند خب چرا به ایشان نگفتند داروی کرونا چیست؟ مگر نه انکه ایشان امام و ولی شیعیان هستند پس چرا شیعیانشان را با این بیماری تنها گذاشتند؟ با تشکر از پاسخ شما
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم  با سلام و احترام
چرا امام زمان عج که دارای علم غیب هستند به کسانیکه با ایشان در ارتباطند، برای نجات بشریت داروی بیماری کرونا را ذکر نکردند؟ و چرا ایشان درین مورد حتی برای شیعیان خود دارو را معرفی نکردند، تا همه از شر این بیماری رها شوند؟ چه مانعی وجود دارد؟ عده‌ای از بزرگان مدعی ارتباط با ایشان هستند یا بعضی ایشان را برای یکبار ملاقات کردند خب چرا به ایشان نگفتند داروی کرونا چیست؟ مگر نه انکه ایشان امام و ولی شیعیان هستند پس چرا شیعیانشان را با این بیماری تنها گذاشتند؟
من شرایط پیش آمده از بابت کرونا به لحاظ جسمی و روحی را درک می کنم، اما باید در مقام تحلیل بر این احساسات غلبه کرد. این بار اول نیست که بشر با این معضلات روبرو میشود، بارها وقایع مشابه و همه گیری های مختلف اتفاق افتاده است از جمله طاعون، وبا، آنفولانزای اسپانیایی و مانند آن که بشر مدت ها با آن درگیر بوده است، و این هم یک ابتلای جدید است که عبور خواهد کرد. اما در خصوص اینکه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) چرا دارویی معرفی نمی کنند، باید به سه نکته توجه بفرمایید:   نکته اول: پیش فرض این سوال این است که یکی از وظایف امام این است که راه درمان بیماری ها را به مردم یاد بدهد در حالی که اساسا ائمه(ع) برای گسترش علوم تجربی نیامده اند. دین و آورندگان آن یعنی انبیا و ائمه(ع) وظیفه دارند به زندگی مردم جهت بدهند، یعنی بُعد معنوی زندگی بر عهده دین است. ساختن ابزار و افزایش سطح رفاه دنیوی مردم و رفع مشکلات و موانع پیش روی زندگی بشر بر عهده علوم تجربی است که باید از طریق گسترش این علوم اتفاق بیفتد، اما دین می آید به انسان در هر مرتبه ای از این پیشرفت که هست جهت میدهد. مثلا دین میگوید فرقی نمی کند نان جو میخوری یا پیتزا اما باید حلال باشد. فرقی نمی کند با اسب و شتر سفر می کنی یا هواپیما اما سفرت برای کار حرام نباشد. بنابراین نباید توقع داشت مشکلات و معضلات علمی بشر را ائمه(ع) حل کنند.   نکته دوم: یکی از عوامل رشد انسان همین دست و پنجه نرم کردن با مشکلات است، همانطور که قرآن می فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا؛ با هر سختی، آسانی است(شرح:6) پیشرفت های علمی که بشر بدان ها دست پیدا کرده است همه مرهون همین مجاهدت های علمی و ایستادگی در برابر مشکلات و پیدا کردن راه حل برای دفع و رفع آنان بوده است. بنابراین کمک ائمه(ع) بدین صورت که بیایند مستقیم راه درمان را در اختیار مردم بگذارند، نه تنها به منفعت شیعیان نیست، بلکه قطعا به ضرر ایشان است و مانع پیشرفت علمی بشر میشد. درست مانند بچه ای که هر بار پدر و مادرش مسئولیت هایش را بر عهده گرفته اند، خب این بچه نسبت به بچه های دیگر خیلی ضعیف خواهد شد. اگر دشمنان و غیر شیعیان همواره مجبور بودند مشکلاتشان را با پیشرفت علمی حل کنند و شیعیان خود به خود مشکلاتشان حل میشد، به نظر شما الان جایگاه علمی مسلمانان در چه وضعی بود؟ اینکه می بینیم ایران کیت تشخیص کرونا صادر می کند، یا در واکسن سازی حرفی برای گفتن دارد به این خاطر است که شیعیان مجبورند پا به پای دانشمندان غیر شیعه در ساخت دارو و واکسن تلاش کنند. از آن طرف چنین رویکردی تمام فضای امتحان را به هم میزد، و دشمنان که دنیا را در دست شیعیان میدیدند که همه مشکلات خود به خود برای آنها حل میشود به خاطر دست یافتن به دنیا، به جای کفر اتفاقا می آمدند و شیعه میشدند! دیگر کسی با دنیا امتحان نمیشد، بلکه اصلا خود دنیا ابزاری برای ایمان های صوری و ظاهری میگشت.   نکته سوم نکته پایانی این است که سخن از یک امام غائب است که حتی در آن امور معنوی که وظیفه امام هم هست، به خاطر یک شرایط ثانویه مردم از ایشان محروم هستند، حالا چطور میتوان توقع داشت در امور مادی و دنیوی و مربوط به علوم تجربی گره گشایی کند؟ حکمت و فلسفه غیبت اقتضا می کند که کسی از ایشان با خبر نباشد، و به همین خاطر در غیبت کبری هر گونه نیابتی از آن حضرت نفی شده است: «سَيَأْتِي شِيعَتِي مَنْ يَدَّعِي الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيَانِيِّ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَاذِبٌ مُفْتَر؛ به زودی برخی شیعیان ادعای مشاهده من را خواهند داشت، آگاه باشید، هر کسی که قبل از خروج سفیانی ادعای مشاهده کرد دروغگو  و افترا زننده است»(کمال الدین، ج2، ص516) بنابراین حتی اگر کسی گفت من با آن حضرت(عج) در ارتباط هستم و از جانب ایشان برای شما پیام آورده ام یا این دارو را آن حضرت(عج) معرفی کرده اند، به جای تحویل گرفتن، باید تکذیب شود و این فرمان خود امام است.  
با سلام، خیلی ممنونم از پاسخ تان به سوال امام زمان عج و بیماری کرونا تا حدود ۸۰٪ متقاعد شدم اما هنوز هم ۲۰٪ معتقدم که امام عج وقتی می‌بینند چطور کودک و بزرگ و پیر در اثر این بیماری پرپر میشوند حداقل کمکی اندک برای زودتر رسیدن به نتیجه توسط دانشمندان را ارائه میکردند حالا نه اینکه پاسخ کامل را دهند ولی خب از باب دلسوزی یه نیمچه کمکی میکردن، حالا شاید هم حق با شما باشد و من اشتباه میکنم اما با مطالعه پاسخ شما سوال دیگری در ذهنم شکل گرفت: پس اینهمه روایت و خاطره که از صدا و سیما از افراد مختلف در مورد دیدار امام عج پخش میشود دروغ است یا من شنیدم که مسجد جمکران را امام به شخصی فرمودند که بسازند و ان فرد خبر اورد، باورش کردند و مسجد را ساختن و بسیاری معتقدند که این مسجد به خواست امام عج بنا شده است و انرا بسیار مقدس میدانند با توجه به روایتی که از امام عج ذکر کردید پس دستور ساخت این مسجد هم دروغ بوده و این مسجد ان نیست که میگویند یا کسانیکه دیدار کوتاهی داشتند همه دروغگو هستند و کسانیکه ادعای دیدار مرتب و پیوسته را دارند بسیار دروغگوتر هستند، اینطور نیست؟ چون حدیث بما این را می‌گوید. و اساسا چرا مردم و علما انانی که گفتند دیدار کردیم و نشانه‌های درست دادند را باور کردند چرا بلافاصله و بطور قطع نگفتن شما دروغگویید اینجا یک پارادوکس پیش میاید اگر کسی ادعا کند دروغگوست اما اگر او را باور کنند پس امام عج زبونم لال نادرست گفتن با توجه به حدیث نمی شود هم امام عج درست گفته باشند هم راویان دیدار صد در صد یکی باید دروغ یا نادرست گفته باشد تا حرف دیگری درست از اب دراید این را شما چگونه پاسخ میدهید خیلی ممنون
با سلام، خیلی ممنونم از پاسخ تان به سوال امام زمان عج و بیماری کرونا تا حدود ۸۰٪ متقاعد شدم اما هنوز هم ۲۰٪ معتقدم که امام عج وقتی می‌بینند چطور کودک و بزرگ و پیر در اثر این بیماری پرپر میشوند حداقل کمکی اندک برای زودتر رسیدن به نتیجه توسط دانشمندان را ارائه میکردند حالا نه اینکه پاسخ کامل را دهند ولی خب از باب دلسوزی یه نیمچه کمکی میکردن، حالا شاید هم حق با شما باشد و من اشتباه میکنم اما با مطالعه پاسخ شما سوال دیگری در ذهنم شکل گرفت: پس اینهمه روایت و خاطره که از صدا و سیما از افراد مختلف در مورد دیدار امام عج پخش میشود دروغ است یا من شنیدم که مسجد جمکران را امام به شخصی فرمودند که بسازند و ان فرد خبر اورد، باورش کردند و مسجد را ساختن و بسیاری معتقدند که این مسجد به خواست امام عج بنا شده است و انرا بسیار مقدس میدانند با توجه به روایتی که از امام عج ذکر کردید پس دستور ساخت این مسجد هم دروغ بوده و این مسجد ان نیست که میگویند یا کسانیکه دیدار کوتاهی داشتند همه دروغگو هستند و کسانیکه ادعای دیدار مرتب و پیوسته را دارند بسیار دروغگوتر هستند، اینطور نیست؟ چون حدیث بما این را می‌گوید. و اساسا چرا مردم و علما انانی که گفتند دیدار کردیم و نشانه‌های درست دادند را باور کردند چرا بلافاصله و بطور قطع نگفتن شما دروغگویید اینجا یک پارادوکس پیش میاید اگر کسی ادعا کند دروغگوست اما اگر او را باور کنند پس امام عج زبونم لال نادرست گفتن با توجه به حدیث نمی شود هم امام عج درست گفته باشند هم راویان دیدار صد در صد یکی باید دروغ یا نادرست گفته باشد تا حرف دیگری درست از اب دراید این را شما چگونه پاسخ میدهید خیلی ممنون
با سلام علاوه بر مسائلی مثل محدودیتهای دوران غیبت، به نظر می‌رسد ائمه (ع) حداقل در برخی موارد از علم غیب استفاده نمی‌فرموده‌اند (به طور مثال رجوع بفرمائید به نامه امام علی (ع) به منذر بن جارود) که دلایلی برای این موضوع ذکر شده: چرا ائمه (ع) از علم غیب استفاده نمی‌فرمودند به طور خلاصه، دسترسی به علم غیب لزوماً به معنای استفاده از آن نیست و برای عدم استفاده از آن می‌توان حکمتهایی را متصور بود
 اما هنوز هم ۲۰٪ معتقدم که امام عج وقتی می‌بینند چطور کودک و بزرگ و پیر در اثر این بیماری پرپر میشوند حداقل کمکی اندک برای زودتر رسیدن به نتیجه توسط دانشمندان را ارائه میکردند حالا نه اینکه پاسخ کامل را دهند ولی خب از باب دلسوزی یه نیمچه کمکی میکردن،
خب از کجا میدانید همین واکسن هایی که کشف شده است به توفیق و یاری  امام زمان(عج) نیست؟ شما میدانید که امام(عج) واسطه فیض است و هر نعمتی که به ما میرسد از جانب ایشان است، پس چطور می توانیم بگوییم هچ لطفی از جانب ایشان در ایم کرونا شامل حال ما نشده است؟ این که کرونا همچنان باقیست نمیتواند دلیلی این باشد که امامزمان(عج) به ما توجه ندارند، بلکه زمانی می توانستیم چنین نتیجه گیری ای بکنیم که اثبات می کردیم با قطع توجهات امام زمان(عج) هم نتیجه کرونا همینطوری می بود تا در آن صورت بگوییم امام زمان(عج) توجهی به ما نداشته اند.
با مطالعه پاسخ شما سوال دیگری در ذهنم شکل گرفت: پس اینهمه روایت و خاطره که از صدا و سیما از افراد مختلف در مورد دیدار امام عج پخش میشود دروغ است یا من شنیدم که مسجد جمکران را امام به شخصی فرمودند که بسازند و ان فرد خبر اورد، باورش کردند و مسجد را ساختن و بسیاری معتقدند که این مسجد به خواست امام عج بنا شده است و انرا بسیار مقدس میدانند با توجه به روایتی که از امام عج ذکر کردید پس دستور ساخت این مسجد هم دروغ بوده و این مسجد ان نیست که میگویند یا کسانیکه دیدار کوتاهی داشتند همه دروغگو هستند و کسانیکه ادعای دیدار مرتب و پیوسته را دارند بسیار دروغگوتر هستند، اینطور نیست؟ چون حدیث بما این را می‌گوید.
من سعی کردم مطلب را به گونه ای توضیح دهم که مسئله روشن شود و چنین اشکالی پیش نیاید، به همین خاطر گفتم ادعای هرگونه نیابتی، نه هر گونه دیداری:
در غیبت کبری هر گونه نیابتی از آن حضرت نفی شده است: «سَيَأْتِي شِيعَتِي مَنْ يَدَّعِي الْمُشَاهَدَةَ...
یعنی اگر کسی ادعا کرد من نایب امام زمان(عج) و با ایشان در ارتباط مکرر هستم و واسطه بین ایشان و شما هستم تکذیب میشود، نه اینکه کسی بگوید خود آقا به دیدار من آمده اند و من نقشی نداشته ام، و واسطه و نایب امام زمان(عج) هم نیستم و این دیدار هم به اراده من نبوده است...
جمع بندی  پرسش: چرا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) که دارای علم غیب هستند به کسانی که با ایشان در ارتباط هستند، برای نجات بشریت یا حتی برای شیعیان داروی بیماری کرونا را ذکر نکردند؟ تا همه از شر این بیماری رها شوند؟ چه مانعی وجود دارد؟ چرا شیعیانشان را با این بیماری تنها گذاشتند؟ پاسخ: من شرایط پیش آمده از بابت کرونا به لحاظ جسمی و روحی را درک می کنم، اما باید در مقام تحلیل بر این احساسات غلبه کرد. این بار اول نیست که بشر با این معضلات روبرو میشود، بارها وقایع مشابه و همه گیری های مختلف اتفاق افتاده است از جمله طاعون، وبا، آنفولانزای اسپانیایی و مانند آن که بشر مدت ها با آن درگیر بوده است، و این هم یک ابتلای دیگر است که عبور خواهد کرد. اما در خصوص اینکه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) چرا دارویی معرفی نمی کنند، باید به چند نکته توجه بفرمایید: نکته اول: پیش فرض این سوال این است که یکی از وظایف امام این است که راه درمان بیماری ها را به مردم یاد بدهد در حالی که اساسا ائمه(علیهم السلام) برای گسترش علوم تجربی نیامده اند. دین و آورندگان آن یعنی انبیا و ائمه(علیهم السلام) وظیفه دارند به زندگی مردم جهت بدهند، یعنی بُعد معنوی زندگی بر عهده دین است. ساختن ابزار و افزایش سطح رفاه دنیوی مردم و رفع مشکلات و موانع پیش روی زندگی بشر بر عهده علوم تجربی است که باید از طریق گسترش این علوم اتفاق بیفتد، اما دین می آید به انسان در هر مرتبه ای از این پیشرفت که هست جهت میدهد. مثلا دین میگوید فرقی نمی کند نان جو میخوری یا پیتزا اما باید حلال باشد. فرقی نمی کند با اسب و شتر سفر می کنی یا هواپیما اما سفرت برای کار حرام نباشد. بنابراین نباید توقع داشت مشکلات و معضلات علمی بشر را ائمه(علیهم السلام) حل کنند.   نکته دوم: یکی از عوامل رشد انسان همین دست و پنجه نرم کردن با مشکلات است، همانطور که قرآن می فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا؛ با هر سختی، آسانی است»(1) پیشرفت های علمی که بشر بدان ها دست پیدا کرده است همه مرهون همین مجاهدت های علمی و ایستادگی در برابر مشکلات و پیدا کردن راه حل برای دفع و رفع آنان بوده است. بنابراین کمک ائمه(علیهم السلام) بدین صورت که بیایند مستقیم راه درمان را در اختیار مردم بگذارند، نه تنها به منفعت شیعیان نیست، بلکه قطعا به ضرر ایشان است و مانع پیشرفت علمی بشر میشد. درست مانند بچه ای که هر بار پدر و مادرش مسئولیت هایش را بر عهده گرفته اند، خب این بچه نسبت به بچه های دیگر خیلی ضعیف خواهد شد. اگر دشمنان و غیر شیعیان همواره مجبور بودند مشکلاتشان را با پیشرفت علمی حل کنند و شیعیان خود به خود مشکلاتشان حل میشد، به نظر شما الان جایگاه علمی مسلمانان و شیعیان در چه وضعی بود؟ اینکه می بینیم ایران کیت تشخیص کرونا صادر می کند، یا در واکسن سازی حرفی برای گفتن دارد به این خاطر است که شیعیان مجبورند پا به پای دانشمندان غیر شیعه در ساخت دارو و واکسن تلاش کنند. از آن طرف چنین رویکردی تمام فضای امتحان را به هم میزد، و دشمنان که دنیا را در دست شیعیان میدیدند که همه مشکلات خود به خود برای آنها حل میشود به خاطر دست یافتن به دنیا، به جای کفر اتفاقا می آمدند و شیعه میشدند! دیگر کسی با دنیا امتحان نمیشد، بلکه اصلا خود دنیا ابزاری برای ایمان های صوری و ظاهری میگشت.   نکته سوم نکته سوم این است که سخن از یک امام غائب است که حتی در آن امور معنوی که وظیفه امام هم هست، به خاطر یک شرایط ثانویه مردم از ایشان محروم هستند، حالا چطور میتوان توقع داشت در امور مادی و دنیوی و مربوط به علوم تجربی گره گشایی کند؟ حکمت و فلسفه غیبت اقتضا می کند که کسی از ایشان با خبر نباشد، و این امر امتحانی برای مردم باشد،همانطو که امام کاظم(علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّمَا هِيَ مِحْنَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ امْتَحَنَ بِهَا خَلْقَه‏؛ این محنتی است که خدای تعالی خلقش را به واسطه آن بیازماید»(2) و به همین خاطر در غیبت کبری هر گونه نیابتی از آن حضرت نفی شده است: «سَيَأْتِي شِيعَتِي مَنْ يَدَّعِي الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيَانِيِّ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَاذِبٌ مُفْتَر؛ به زودی برخی شیعیان ادعای مشاهده من را خواهند داشت، آگاه باشید، هر کسی که قبل از خروج سفیانی ادعای مشاهده کرد دروغگو  و افترا زننده است»(3) بنابراین حتی اگر کسی گفت من با آن حضرت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در ارتباط هستم و از جانب ایشان برای شما پیام آورده ام یا این دارو را آن حضرت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) معرفی کرده اند، به جای تحویل گرفتن، باید تکذیب شود و این فرمان خود امام است. البته این با تشرفاتی که بدون ادعای نیابت اتفاق می افتد، متفاوت است.   نکته چهارم: و نکته پایانی اینکه از کجا می دانید که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مردم را رها کرده اند؟ اینکه درمان کرونا از سوی ایشان بیان نشده است به معنای این نیست که حضرت بی تفاوت هستند. خب از کجا میدانید همین واکسن هایی که کشف شده است به توفیق و یاری امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نیست؟ شما میدانید که امام(عجل الله تعالی فرجه) واسطه فیض است و هر نعمتی که به ما میرسد از جانب ایشان است، پس چطور می توانیم بگوییم هچ لطفی از جانب ایشان در ایام کرونا شامل حال ما نشده است؟ این که کرونا همچنان باقیست نمیتواند دلیل این باشد که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به ما توجه ندارند، بلکه زمانی می توانستیم چنین نتیجه گیری ای بکنیم که اثبات می کردیم با قطع توجهات امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) هم نتیجه کرونا همینطوری می بود تا در آن صورت بگوییم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) توجهی به ما نداشته اند.   پی نوشت ها:
  1. شرح:6/94.
  2. صدوق، محمد بن علی بن بابویه، کمال الدین، اسلاميه‏، تهران، چاپ دوم، 1395ق، ج2، ص360
  3. همان، ج2، ص516.
موضوع قفل شده است