اختلاف در منابع تفسیری

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اختلاف در منابع تفسیری
سلام، من در حال تهیه تفسیر قرآن از منابع فارسی (حدود 180 کتاب) هستم  سوال: بعضی از مطالب مندرج در منابع متفاوت هستند و با بررسی کلیه منابع به این نتیجه می رسم که اصل مطلب صحت ندارد مثل جادو کردن پیامبر در ذکر سوره ناس در تفسیر طبری و تعدادی تفسیر دیگر و حالا سوالم این است که آیا میتوانم آن را ذکر نکنم و آیا به جامعیت تفسیری که من نویسم لطمه نمی زند چون می خواهم کسی با خواندن تفسیر من بی نیاز از سایر تفاسیر باشد.
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد میقات
  با سلام  و درود در ابتدا شایسته است از همت والا و بلندتان، تقدیر و تحسین کنم؛ انشاءالله در این هدف والا، موفق و پُر توفیق باشید. در قدم اول باید برای خودتان مشخص فرمایید در این کتاب تفسیری که می خواهید تدوین کنید، قرار است چه کار کنید؟ و نیز قرار است چه حجمی از مطالب تفسیری را در کتابتان بگنجانید؟ آیا قرار است هر آن چه که مفسران (تفسیرهای فارسی) در تفسیر آیات گفته اند را جمع آوری کنید؛ و یا نه بلکه قرار است فقط تفسیرهای معتبر و صحیح مربوط به آیات را در کتابتان بیاورید؟ اگر قرار است فقط تفسیرها و مطالب مستند و معتبر را در کتابتان جمع آوری کنید و نمی خواهید هر مطلبی را بیاورید، لذا نیاوردن مطالب غیر معتبر، خللی به جامعیت تفسیر شما وارد نمی کند؛ افزون بر این که اعتبار آن را هم بالا می برد؛ زیرا قرار است تفسیری جامع و در عین حال، مفید و خالی از مطالب نادرست و غیر معتبر، ارائه دهید. به بیان دیگر، می خواهید مخاطب با خواندن تفسیر شما به مطالب صحیح تفسیری، دسترسی پیدا کند و چه بسا مخاطب هم چنین انتظاری دارد و نمی خواهد وقت مطالعه اش را در خواندن مطالب غیر معتبر و نادرست، صرف کند.  
  البته اگر نگران جامعیت تفسیرتان هستید و هدفتان این است که به مخاطب، داده های بیشتری ارائه دهید و او را از مراجعه به دیگر تفاسیر، بی نیاز کنید، دو کار می توانید انجام دهید: یکی این که آن تفاسیر غیر معتبر را بیاورید و سپس مورد نقد و بررسی قرار داده و نادرست و غیر معتبر بودنش را به صورت مستدل، ارائه کنید. این روش خوب است، به شرط این که علاوه بر داشتن فرصت و حوصله، باید تسلط و احاطه علمی کافی داشته باشید تا بتوانید مطالب را به صورت استدلالی و تحلیلی ارائه کنید. در غیر این صورت، بهتر است از این روش، صرف نظر کنید. روش دیگر این که اصلا به بیان تفاسیر و مطالب غیر معتبر، ورود نکنید ولی پس از ذکر مطالب تفسیری معتبر و صحیح، بفرمایید البته در این زمینه مطالب و نظرات دیگری هم هست که چون به نظر، غیر معتبر بودند، از ذکر آن ها صرف نظر کردم؛ سپس در پی نوشت (پاورقی و رفرنس) آدرس آن تفاسیر را ذکر کنید تا هر کس خواست مطالعه وسیعتری داشته باشد، مراجعه کند. در این روش علاوه بر جامعیتی که مد نظرتان است، مسئولیت نقد و بررسی آن مطالب نیز از عهده شما برداشته شده است.  
  نکته: برای این که در این زمینه دچار تشویش و سردرگمی نشوید، بهتر است تفاسیری مثل ترجمه تفسیر مجمع البیان، ترجمه تفسیر المیزان و نیز تفسیر نمونه را محور و در رتبه اول مراجعه خود قرار دهید و سپس به سراغ سایر تفاسیر خصوصا تفاسیر قدیمی بروید.  
ممنونم خدا خیرت بده خیلی کمکم کردی
موضوع قفل شده است