جمع بندی چرا حضرت زینب(س) از اصحاب كسا نيست؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا حضرت زینب(س) از اصحاب كسا نيست؟
سلام استاد  چراحضرت زینب(ع) بااین که پدرش حضرت علی ومادرش حضرت زهرا (ع) بود . درکساء وارد نشد اما جبرائیل  در کساء وارد شد؟مگر ایشان معصوم نبود؟ باتشکر
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
چراحضرت زینب(ع) بااین که پدرش حضرت علی ومادرش حضرت زهرا (ع) بود . درکساء وارد نشد اما جبرائیل  در کساء وارد شد؟ مگر ایشان معصوم نبود؟ 
در این خصوص دو نکته باید عرض کنم: نکته اول:  من روایتی مبنی بر تولد حضرت زینب(س) در زمان صدور روایت کساء نیافتم. یعنی اصلا درخواست ورودی از جانب حضرت زینب(س) گزارش نشده است مانند درخواستی که از جاب ام سمه گزارش شده اما پذیرفته نشده است. طبق روایات، هنگام صدور حدیث کساء امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هم در سنین خردسالی بوده اند، بنابراین با توجه با اینکه حضرت زینب(س) در سه سالگی امام حسین(ع) متولد شده اند ممکن است این روایت قبل از تولد حضرت زینب(س) صادر شده باشد. به هر حالی این یک بحث مستقل تاریخی و روایی است. نکته دوم: فارغ از آنچه که گذشت نبودن حضرت زینب در ذیل کساء از ارزش ایشان چیزی کم نمیکند، بلکه جایگاه اصحاب کساء را شان میدهد که چه جایگاه بلندی است. مقام امامتی که حضرت ابراهیم با اینکه معصوم بودند هم بعد از سربلندی از امتحانات متعدد به آن جایگاه دست یافتند. در مورد عصمت هم باید توجه بفرمایید که عصمت دارای مراتبی است، و آن مرتبه ای از عصمت که مختص انبیاء و ائمه(ع) است که از بدو تولد، و در مقام علم و عمل معصوم هستند مختص انبیا و ائمه(ع) و حضرت فاطمه(س) است. شخصیت های بلند مرتبه ای مثل حضرت زینب(س)، مثل حضرت عباس(ع) علی رغم مقام بلندی که دارند و علی رغم محبوبیتی که در نزد خداوند دارند و علی رغم برتری ای که بر عموم مردم دارند اما بالاخره در بالاترین مراتب هم نیستند.
سلام اگر مقصود از آیه تطهیر، طهارت از هر گونه پلیدی و نشانه عصمت باشد، این آیه میتواند شامل همه معصومین باشد. اما همه معصومین در آن زمان نبودند. مثلا سایر ائمه در آن زمان وجود نداشتند. پس میتوان گفت آیه تطهیر شامل همه معصومین میشود. اما در زمان نزول این آیه، تنها مصادیق موجود پنج تن بودند‌ یعنی امام علی و فاطمه زهرا و حسن و حسین و شخص پیامبر سلام الله علیهم و اگر مقصود از آیه تطهیر درباره عصمت نباشد بلکه نوعی حفاظت و احترام و پاکی در نسل پیامبر از تهمت و رجس به خاطر اطرافیان این خانواده باشد. به عبارت دیگر اگر مقصود ، دور کردن رجس عارضی و اتهامی بر این خانواده باشد. باز میتواند شامل تمامی اولاد پیامبر بشود حتی غیر معصومین. و خطاب هم بیشتر به همسران و خویشان سببی است تا نسب پیامبر از تهمت ها حفظ شود. اما باز در آن زمان مصادیق واقعی که حاضر بودند همین افراد بودند.   
جمع بندی پرسش: چراحضرت زینب(سلام الله علیها) با این که پدرش حضرت علی(سلام الله علیه) و مادرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود، درکساء وارد نشد اما جبرائیل در کساء وارد شد؟مگر ایشان معصوم نبود؟ پاسخ: در این خصوص دو نکته باید عرض کنم: نکته اول:  ابتدا باید این نکته روشن شود که آیا حضرت زینب(سلام الله علیها) در زمان صدور حدیث کساء متولد شده بودند یا چند ساله بودند. روایتی مبنی بر تولد حضرت زینب(سلام الله علیها) در زمان صدور روایت کساء یافت نشد. یعنی اصلا درخواست ورودی از جانب حضرت زینب(سلام الله علیها) گزارش نشده است مانند درخواستی که از جانب ام سلمه گزارش شده که از سوی پیامبر(صلی الله علیه و آله) پذیرفته نشد. طبق روایات، هنگام صدور حدیث کساء امام حسن و امام حسین(سلام الله علیهما) هم در سنین خردسالی بوده اند، بنابراین با توجه با اینکه حضرت زینب(سلام الله علیها) در سه سالگی امام حسین(سلام الله علیه) متولد شده اند ممکن است این روایت قبل از تولد حضرت زینب(سلام الله علیها) صادر شده باشد. به هر حال این یک بحث مستقل تاریخی و روایی می طلبد. نکته دوم: فارغ از آنچه که گذشت، حضور نداشتن حضرت زینب(سلام الله علیها) در ذیل کساء از ارزش ایشان چیزی کم نمیکند، بلکه جایگاه اصحاب کساء را نشان میدهد که چه جایگاه بلندی است. مقام امامتی که حضرت ابراهیم با اینکه معصوم بودند هم بعد از سربلندی از امتحانات متعدد به آن جایگاه دست یافتند. در مورد عصمت هم باید توجه بفرمایید که عصمت دارای مراتبی است، و آن مرتبه ای از عصمت که مختص انبیاء و ائمه(علیهم السلام) است که از بدو تولد و در مقام علم و عمل معصوم هستند مختص انبیا و ائمه(علیهم السلام) و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) است. شخصیت های بلند مرتبه ای مثل حضرت زینب(سلام الله علیها)، مثل حضرت عباس(سلام الله علیه) علی رغم مقام بلندی که دارند و علی رغم محبوبیتی که در نزد خداوند دارند و علی رغم برتری ای که بر عموم مردم دارند اما بالاخره در بالاترین مراتب، و در تراز سایر ائمه(علیهم السلام) نیستند.
موضوع قفل شده است