جمع بندی خودشناسی و تقدیر الهی

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خودشناسی و تقدیر الهی
سلام انسان چگونه بفهمد استعداد چه کاری را دارد؟ و تازه اگر بفهمد که استعداد فلان کار را دارد ، اگر آن کار برای وی مقدر نشده باشد چه کند؟ با تشکر
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
با سلام و تشکر انسان در این راه موظف است تمام تلاش ظاهری خود را کرده و با متخصصان و افراد با تجربه مشورت بگیرد و کسانی که دلسوز هستند و عالمان دین را همراه با دیگر کسانی که در زمینه های مورد علاقه و نظر خود در نظر گرفته و با جمع بندی نظرات آنها به نتیجه درست تن دهد. با این کار عنایت خدا هم قطعا خواهد آمد. البته مواردی مانندنیاز جامعه و احتمال موفقیت و علایق شخصی نیز مهم است که همه باید منظور نظر باشد و در نهایت تصمیم گیری شود که اگر مانع خاصی به وجود نیاید خدای متعال عنایت خود را خواهد رساند. 
همیشه علاقه شرط نیست.افرادمتخصص بخیل هستند .چگونه به خدااعتمادکنیم
همیشه علاقه شرط نیست.افرادمتخصص بخیل هستند.
علاقه یکی از مولفه هاست که نمی توان کلا نسبت به آن بی توجه بود و حداقلی از علاقه باید باشد تا شخص بتواند موفق باشد و هر چه علاقه و میل قلبی بیشتر باشد انگیزه و موفقیت در هدف بیشتر است. افراد متخصص همیشه یک جور نیستند؛ برخی ممکن است بخیل باشند ولی افراد قابل توجهی هم وجود دارند که این گونه نیستند و زکات علم که نشر و یاد دادن آن هست را انجام می دهند که می توان از این افراد بهره مند شد.  
من شخصی بودم هرچه تلاش کردم نتیجه ای نداد.نمی توانستم سرکلاس درس بنشینم حالم بدمی شد می رفتم بیرون چراخدامراکمک نمی کرد درست درس بخوانم فارغ التحصیل شدم ازدبیرستان رشته دانشگاهی برای من اهمیت نداشت فقط تهران می خواستم سه سال خواندم9سال بیکارچراخدا مراازدست پدرومادری که مدام سرکوفت می زنند رهانمی کند
من شخصی بودم هرچه تلاش کردم نتیجه ای نداد.نمی توانستم سرکلاس درس بنشینم حالم بدمی شد می رفتم بیرون چراخدامراکمک نمی کرد درست درس بخوانم   فارغ التحصیل شدم ازدبیرستان رشته دانشگاهی برای من اهمیت نداشت فقط تهران می خواستم سه سال خواندم9سال بیکارچراخدا مراازدست پدرومادری که مدام سرکوفت می زنند رهانمی کند
برای بررسی دقیق و بهتر وضعیت باید مسایل بیشتر و بسیاری مطرح شود و تا حدودی به مشاوره نزدیک تر است. اما در حد اجمال نمی توان گفت که خدا ما را رها کرده و کمک نمی کند. اساسا قرار نیست که همان چیزی که ما می خواهیم و فکر می کنیم همیشه بشود و کمک خدا لزوما همان طور که ما فکر می کنیم باشد. سنتها و قواعد دنیا و زندگی به صورتی است که گاهی ممکن است دیرتر به آن برسیم. البته باید با افراد مشاور امین و متخصص صحبت کرد و والدینی که ممکن است جنبه ای از قضایا را ببینند شاید اشتباه کنند ولی نسبت به دلسوزی و مهربانی آنها شک نداشته باشید و بدانید قطعا خیرخواه شما هستند و اگر در جایی اشتباه هم بکنند ولی با توجه به یافته ها و دانسته های خود حرف می زنند. بیکاری و یا عدم علاقه دلایل دیگری نیز دارد که هنگام تصمیم انسان باید جامع تر و بیشتر دقت و فکر کرده و با مشورت و در نظر گرفتن همه جوانب تصمیمات درستی بگیرد که با وجود اشتباه نیز نباید همه درها را به روی خود بسته ببینیم و از تلاش دست بکشیم که در ناامیدی بسی امید است و خدا می فرماید: «ان مع العسر یسری؛ قطعا با هر سختی آسانی و راحتی خواهد بود.»   
جمع بندی پرسش: انسان چگونه بفهمد استعداد چه کاری را دارد؟ اگر بفهمد که استعداد فلان کار را دارد، ولی آن کار برای وی مقدر نشده باشد چه باید بکند؟ اساسا برای انتخاب مسیر زندگی و کار و تحصیل چگونه اقدام کنیم و چه مولفه ها و مسایلی را باید در تصمیم گیری های مهم در نظر داشت؟ اراده الهی و نظر دیگران و والدین افراد باتجربه و متخصص چگونه با اراده و نظر ما قابل جمع است و کدامیک صحیح است؟ پاسخ: ۱- انسان در این راه موظف است تمام تلاش ظاهری خود را کرده و با متخصصان و افراد با تجربه مشورت بگیرد و کسانی که دلسوز هستند و عالمان دین را همراه با دیگر کسانی که در زمینه های مورد علاقه و نظر خود در نظر گرفته و با جمع بندی نظرات آنها به نتیجه درست تن دهد. با این کار عنایت خدا هم قطعا خواهد آمد و اگر ما به دنبال سرنوشت فردی و گروهی خود باشیم و وظیفه خود را انجام دهید رحمت و لطف الهی را در پی خواهد داشت؛ چنان چه در آيات قرآن می‌خوانیم: «انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم؛ خداوند سرنوشت هيچ قومي و ملّتي را تغيير نمي دهد مگر آنكه آنها خود تغيير دهند» (۱) كه در دو جای از قرآن با تفاوت مختصري آمده است. لذا میان سرنوشت و صلاح انسان با اراده الهی نه تنها تعارضی وجود ندارد؛ بلکه این دو در راستای همدیگر می‌باشند. البته استعداد انسان لزوما صلاح و موفقیت هر کسی را در پی ندارد و چه بسا استعداد شخص، مصلحت و خیر او را در پی نداشته باشد.   ۲- رسیدن به سعادت و مصلحت هر شخص مولفه هایی دارد که از جمله آن‌ها علاقه، استعداد، نیاز جامعه، میزان موفقیت، سعادت اخروی، رعایت راه حلال و دوری از محرمات و ... می‌باشد. در مجموع همه موارد مهم است که باید همگی با نسبت آن منظور نظر بوده و مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت تصمیم گیری شود که اگر مانع خاصی به وجود نیاید خدای متعال عنایت خود را خواهد رساند. علاقه یکی از مولفه هاست که نمی توان کلا نسبت به آن بی‌توجه بود و حداقلی از علاقه باید باشد تا شخص بتواند موفق باشد و هر چه علاقه و میل قلبی بیشتر باشد انگیزه و موفقیت در هدف بیشتر است.   ۳- افراد متخصص و طرف مشورت نیز همیشه یک جور نیستند؛ برخی ممکن است بخیل باشند ولی افراد قابل توجهی هم وجود دارند که این گونه نیستند و زکات علم که نشر و یاد دادن آن هست را انجام می دهند که می توان از این افراد بهره‌مند شد. باید با افراد مشاور امین و متخصص صحبت کرد و والدینی که ممکن است جنبه ای از قضایا را ببینند شاید اشتباه کنند ولی نسبت به دلسوزی و مهربانی آنها شک نداشته باشید و بدانید قطعا خیرخواه شما هستند و اگر در جایی اشتباه هم بکنند ولی با توجه به یافته ها و دانسته های خود حرف می زنند.   ۴- نباید فکر کنیم خدا ما را رها کرده و به ما کمک نمی‌کند. اساسا قرار نیست که همان چیزی که ما می‌خواهیم و فکر می‌کنیم همیشه بشود و کمک خدا لزوما همان طور که ما فکر می کنیم، قرار نیست باشد. سنتها و قواعد دنیا و زندگی به صورتی است که گاهی ممکن است دیرتر به آن برسیم. بیکاری و یا عدم علاقه دلایل مختلفی دارد که هنگام تصمیم انسان باید جامع تر و بیشتر دقت و فکر کرده و با مشورت و در نظر گرفتن همه جوانب تصمیمات درستی بگیرد که با وجود اشتباه نیز نباید همه درها را به روی خود بسته ببینیم و از تلاش دست بکشیم که در ناامیدی بسی امید است و خدا می فرماید: «ان مع العسر یسری؛ قطعا با هر سختی آسانی و راحتی خواهد بود.» (۲)   پی‌نوشت‌ها: ۱- سوره رعد آیه ۱۱. ۲- سوره انشراح آیه ۶.
موضوع قفل شده است