جمع بندی چگونگی برخورد با تبلیغات مدعیان دروغین ظهور در فضای مجازی تبلیغاتی

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونگی برخورد با تبلیغات مدعیان دروغین ظهور در فضای مجازی تبلیغاتی
سلام مدتی هست ک از طریق فصای مجازی تبلیغاتی مبنی بر ظهور یمانی صورت میگیره ما باید چیکار کنیم؟ آیا ادله آنها رو باور کنیم؟ توی این روزگاری ک اینقدر پیامبر دروغین داریم ما چطور واقعیت این ظهور رو باور کنیم؟  
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد شعیب
با سلام خدمت شما دوست گرامی ظهور یمانی به عنوان یکی از نشانه های حتمی ظهور امام زمان در روایات ما بسیار مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که مشخصات و چگونگی ظهور یمانی و گستره فعالیت و اقدامات او و فاصله قیام یمانی تا ظهور و ... همه در روایات به صورت دقیق بیان شده است تا در قیام و ظهور یمانی برای هیچ حویای حقیقتی شک و شبهه ای باقی نماند. به عبارت دیگر : از آنجا که قیام یمانی به عنوان نشانه حتمی ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می باشد نباید در این نشانه شک و شبهه ای وجود داشته باشد و نشانه های حتمی که می خواهد مردم را برای ظهور آماده کند نباید خود نیازی به نشانه جدید داشته باشد و نباید خود دارای مشکل معرفتی باشد. پس بحث ها و گمانه زنی هایی که به عنوان قیام یمانی در فضای مجازی و حقیقی مطرح می شود نباید مورد قبول متدینین و مومنین واقع شود چرا که قیام یمانی آنی خواهد بود نباید مورد گمانه زنی های طولانی(مانند آنچه که در قیام احمد الحسن واقع شد) و خالی از نشانه هایی که در روایات آمده اند باشد.   ادامه دارد...  
ادامه... از این گذشته در این موضوع قیام یمانی و مصداق واقعی آن و تشخیص آن، علمای حقیقی دین، مراجع تقلید، در راس آنها ولی فقیه  مهمترین نهاد تایید کننده ادعا های مطرحه در جامعه است و تا این بزرگواران در باره جریانی نظر مثبت نداده اند نباید افراد وارد آن شوند . دستور صریح از امام زمان داریم که: : « و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم » و اما در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید ؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»(الحر العاملی , محمد بن الحسن , وسائل الشیعه , تهران : مکتبه الاسلامیه ,ج۱۸, ص ۱۰۱) آیا حوادث واقعه ای مهمتر از ظهور نشانه های حتمی قیام امام زمان داریم؟ در این موارد باید به ولی فقیه و مراجع و کارشناسان دینی مراجعه کرد تا گرفتار مدعیان دروغین و اشتباه در تعیین مصداق نشانه های ظهور نشویم. یکی از گرفتاری های شیعیان از همان زمان ائمه تا کنون ، عجله و شتاب در ظهور امام زمان بوده است افراد زیادی برای این که در این امر عجله می کردند گرفتار تطبیق های ناصحیح و جریان سازی های گاها دشمنان می شدند و تمام سرمایه ایمان و عمر خود را در این مسیر می باختند . اگر نگاه اجمالی به جریان مدعیان دروغین مهدویت و کسانی که به آن جذب شده اند بفرمایید به وضوح مشاهده می کنید که بیشتر کسانی به دام آنها می افتادند که از علما فاصله گرفته و با عجله در تطبیق و تعیین علائم ظهور ، وارد در جریان انحرافی می شدند. پس باید نگاهمان به علمای دین باشد ، هر چه را آنها تایید کردند بپزیریم و هر چه را رد کردند رد کنیم.
در روایات برای قیام یمانی نشانه ها و علائم و کیفیتی بیان کرده اند که در زیر به برخی از آنها می پردازیم: بنابر روایات، قیام یمانی همزمان با خروج سفیانی خواهد بود.[ نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۳۰۵؛ طوسی، الغیبه، ۱۴۱۱ق، ص۴۴۷. ] بر پایه روایتی از امام باقر(ع) خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز خواهد بود.[ نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۵-۲۵۶. ] امام صادق(ع) در روایتی خروج سفیانی را در ماه رجب دانسته است.[ صدوق، کمال الدین، ۱۳۹۵ق، ج۲، ص۶۵۰. ] برخی با کنار هم گذاشتن این دو روایت، خروج یمانی را نیز در ماه رجب دانسته‌اند.[آیتی، نصرت‌الله، یمانی درفش هدایت، مجله مشرق موعود، شماره ۱، سال ۱۳۸۵ش. ص 26 ] برخی از نویسندگان، وقوع این رخدادها را در یک روز، کنایه از شدت پیوستگی قیام یمانی و خروج سفیانی با هم دانسته و معتقدند این امر منافاتی با وجود فاصله اندک میان آن دو ندارد. ادامه دارد...
اقدامات سید یمانی      دعوت به حق؛ بر اساس روایتی از امام باقر(ع)، قیام یمانی بر حق دانسته شده و بر ضرورت پیوستن به قیام او تأکید شده است.[ نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۵-۲۵۶. ] برخی از نویسندگان مقصود از قیام به حق را دعوت به امامت تفسیر کرده‌اند.[ مهدوی‌راد، «بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین»، ص۵۲] در روایتی از فردی به نام منصور نام برده شده که یاری‌دهنده حضرت مهدی است و ۷۰ هزار نفر حامی دارد.[ نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۳۹-۴۰. ]     درگیری با سفیانی؛ برخی روایات از درگیری میان یمانی و سفیانی خبر می‌دهند؛ برای مثال کسی که چشم سفیانی را درمی‌آورد از صنعا خروج می‌کند،[ نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۲۷. ] یا اولین کسی که با سفیانی می‌جنگد قحطانی است.[ ازدی نیشابوری، مختصر اثبات الرجعه، ۱۴۱۳ق، ح۹، ص۲۶۱، به نقل از مهدوی‌راد، «بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین»، ص۵۳؛ نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۲۷. ] روایات درباره نتیجه جنگ یمانی با سفیانی اختلاف دارند؛ برخی از پیروزی[ ازدی نیشابوری، مختصر اثبات الرجعه، ۱۴۱۳ق، ح۹، ص۲۶۱، به نقل از مهدوی‌راد، «بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین»، ص۵۳. ] و برخی دیگر از شکست یمانی[ ابن حماد، الفتن، دار الکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون، ص۱۹۹. ] خبر می‌دهند. بر پایه روایتی که ابن حماد، عالم اهل سنت در الفتن نقل کرده یمانی در مدینه به امام مهدی می‌پیوندد، سفیانی لشکری را به مدینه می‌فرستد، ولی آن دو از مدینه به سمت مکه خارج می‌شوند.[ ابن حماد، الفتن، دار الکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون، ص۲۲۳. ] لشکر سفیانی به دنبال آنان به سمت مکه حرکت می‌کند و در مکانی به نام بیداء در زمین فرو می‌رود.[ ابن حماد، الفتن، دار الکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون، ص۲۱۲. ]     فتوحات؛ در برخی منابع اهل سنت، آمده است که یمانی قسطنطنیه و روم را فتح می‌کند.[ ابن حماد، الفتن، دار الکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون، ص۲۹۱. ] پرچم‌های او و یارانش به رنگ سفید است.[ ابن حماد، الفتن، دار الکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون، ص۱۹۹. ] در منابع شیعی، فتح این مناطق به امام زمان نسبت داده شده است.[ برای نمونه نگاه کنید به: نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۳۱۹. ]  
چمع بندی پرسش: مدتی هست ک از طریق فضای مجازی تبلیغاتی مبنی بر ظهور یمانی صورت میگیرد. ما در قبال این تبلیغات چه کار باید بکنیم؟ آیا ادله آنها را باور کنیم؟ توی این روزگاری که اینقدر پیامبر دروغین داریم ما چطور واقعیت این ظهور را باور کنیم؟ پاسخ: ظهور یمانی به عنوان یکی از نشانه های حتمی ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در روایات ما بسیار مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که مشخصات و چگونگی ظهور یمانی و گستره فعالیت و اقدامات او و فاصله قیام یمانی تا ظهور و ... همه در روایات به صورت دقیق بیان شده است تا در قیام و ظهور یمانی برای هیچ جویای حقیقتی شک و شبهه ای باقی نماند. به عبارت دیگر : از آنجا که قیام یمانی به عنوان نشانه حتمی ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می باشد نباید در این نشانه شک و شبهه ای وجود داشته باشد و نشانه های حتمی که می خواهند مردم را برای ظهور آماده کند نباید خود نیازی به نشانه جدید داشته باشد و نباید خود دارای مشکل معرفتی باشد. پس بحث ها و گمانه زنی هایی که به عنوان قیام یمانی در فضای مجازی و حقیقی مطرح می شود نباید مورد قبول متدینین و مومنین واقع شود چرا که قیام یمانی آنی و در لحظه خواهد بود و نباید مورد گمانه زنی های طولانی(مانند آنچه که در قیام احمد الحسن واقع شد) و خالی از نشانه هایی که در روایات آمده اند باشد. از این گذشته در این موضوع قیام یمانی و مصداق واقعی آن و تشخیص آن، علمای حقیقی دین، مراجع تقلید، در راس آنها ولی فقیه  مهمترین نهاد تایید کننده ادعا های مطرحه در جامعه است و تا این بزرگواران در باره جریانی نظر مثبت نداده اند نباید افراد عادی و غیر متخصص وارد آن شوند . دستور صریح از امام زمان داریم که: : « و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» و اما در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید ؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»(1) آیا حوادث واقعه ای مهمتر از ظهور نشانه های حتمی قیام امام زمان داریم؟ در این موارد باید به ولی فقیه و مراجع و کارشناسان دینی مراجعه کرد تا گرفتار مدعیان دروغین و اشتباه در تعیین مصداق نشانه های ظهور نشویم. یکی از گرفتاری های شیعیان از همان زمان ائمه تا کنون، عجله و شتاب در ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) بوده است افراد زیادی برای این که در این امر عجله می کردند گرفتار تطبیق های ناصحیح و جریان سازی های دشمنان می شدند و تمام سرمایه ایمان و عمر خود را در این مسیر می باختند. اگر نگاه اجمالی به جریان مدعیان دروغین مهدویت و کسانی که به آن جذب شده اند بفرمایید به وضوح مشاهده می کنید که بیشتر کسانی به دام آنها می افتادند که؛ از علما فاصله گرفته و با عجله در تطبیق و تعیین علائم ظهور، وارد در جریان انحرافی می شدند. پس باید نگاهمان به علمای دین باشد ، هر چه را آنها تایید کردند بپزیریم و هر چه را رد کردند رد کنیم. در روایات برای قیام یمانی نشانه ها و علائم و کیفیتی بیان کرده اند که در زیر به برخی از آنها به عنوان نمونه می پردازیم: بنابر روایات، قیام یمانی همزمان با خروج سفیانی خواهد بود.(2) بر پایه روایتی از امام باقر(علیه السلام) خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز خواهد بود.(3) امام صادق(علیه السلام) در روایتی خروج سفیانی را در ماه رجب دانسته است.(4) برخی با کنار هم گذاشتن این دو روایت، خروج یمانی را نیز در ماه رجب دانسته‌اند.(5) برخی از نویسندگان، وقوع این رخدادها را در یک روز، کنایه از شدت پیوستگی قیام یمانی و خروج سفیانی با هم دانسته و معتقدند این امر منافاتی با وجود فاصله اندک میان آن دو ندارد. سید یمانی در طول قیام خود اقداماتی دارد که در روایات بیان شده است و توجه به این اقدامات می تواند حقانیت یا عدم حقانیت مدعی یمانی را ثابت کند: 1- دعوت به حق: بر اساس روایتی از امام باقر(علیه السلام)، قیام یمانی بر حق دانسته شده و بر ضرورت پیوستن به قیام او تأکید شده است. (6) برخی از نویسندگان مقصود از قیام به حق را دعوت به امامت تفسیر کرده‌اند.(7) در روایتی از فردی به نام منصور نام برده شده که یاری‌دهنده حضرت مهدی است و ۷۰ هزار نفر حامی دارد.(8) 2- درگیری با سفیانی: برخی روایات از درگیری میان یمانی و سفیانی خبر می‌دهند؛ برای مثال کسی که چشم سفیانی را درمی‌آورد از صنعا خروج می‌کند،(9) یا اولین کسی که با سفیانی می‌جنگد قحطانی است.(10) روایات درباره نتیجه جنگ یمانی با سفیانی اختلاف دارند؛ برخی از پیروزی(11) و برخی دیگر از شکست یمانی خبر می‌دهند. (12) بر پایه روایتی که ابن حماد، عالم اهل سنت در الفتن نقل کرده یمانی در مدینه به امام مهدی می‌پیوندد، سفیانی لشکری را به مدینه می‌فرستد، ولی آن دو از مدینه به سمت مکه خارج می‌شوند.(13) لشکر سفیانی به دنبال آنان به سمت مکه حرکت می‌کند و در مکانی به نام بیداء در زمین فرو می‌رود. (14) 3- فتوحات در برخی منابع اهل سنت، آمده است که یمانی قسطنطنیه و روم را فتح می‌کند.(15) پرچم‌های او و یارانش به رنگ سفید است.(16) در منابع شیعی، فتح این مناطق به امام زمان نسبت داده شده است.(17)   پی نوشت ها: 1- الحر العاملی , محمد بن الحسن , وسائل الشیعه , تهران : مکتبه الاسلامیه ,ج۱۸, ص ۱۰۱ . 2- نعمانی، الغیبه، مکتبه صدوق، ۱۳۹۷ق،تهران، ص۳۰۵. 3- همان، ص۲۵۵-۲۵۶. 4- صدوق، کمال الدین، دار الکتب، تهران، ۱۳۹۵ق، ج۲، ص۶۵۰. 5- آیتی، نصرت‌الله، یمانی درفش هدایت، مجله مشرق موعود، شماره ۱، سال ۱۳۸۵ش. ص 26 . 6- نعمانی، الغیبه، ص۲۵۵-۲۵۶. 7- مهدوی‌راد، «بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین»، مجله حدیث پژوهی، پاییز و زمستان93، شماره 12، ص۵۲. 8- نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۳۹-۴۰. 9- همان ص۲۲۷. 10-همان، ص۲۲۷. 11- مهدوی‌راد، «بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین»، مجله حدیث پژوهی، پاییز و زمستان93، شماره 12، ص 53. 12- ابن حماد، الفتن، دار الکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون، ص۱۹۹. 13-همان، ص۲۲۳. 14-همان ، ص۲۱۲. 15- همان، ص۲۹۱. 16- همان، ص۱۹۹. 17- برای نمونه نگاه کنید به: نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۳۱۹.
موضوع قفل شده است