جمع بندی عدالت در چند همسری و رفتار حضرت ابراهیم (ع) با ساره

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدالت در چند همسری و رفتار حضرت ابراهیم (ع) با ساره
هوالحق   با سلام. مگر در اسلام چند همسری با شرط عدالت نیست؟ در یکی از تاپیک های همین جا توضیح داده شده بود که عدالت در این مبحث، به معنای بروز خارجی اش هست. یعنی ممکنه مرد در قلبش یک زن را بیشتر دوست داشته باشد و این اشکالی ندارد. مگر اینکه این محبت، ابراز بیرونی داشته باشد و موجب ناراحتی زن دیگر شود یا حق او را تضییع کند. خب حضرت ابراهیم که پیامبر و برگزیده ی خدا بوده! دیگه چه کسی بهتر از برگزیده ی خدا؟ اگه حضرت ابراهیم که پیامبر بود نتونسته جوری عدالت رو رعایت کنه که ساره به هاجر حسودی نکنه، چه انتظاری از مردم معمولی میره؟ آیا اینطور نیست که رعایت عدالت به طور تمام و کمال برای انسان غیرممکنه؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
مگر در اسلام چند همسری با شرط عدالت نیست؟ در یکی از تاپیک های همین جا توضیح داده شده بود که عدالت در این مبحث، به معنای بروز خارجی اش هست. یعنی ممکنه مرد در قلبش یک زن را بیشتر دوست داشته باشد و این اشکالی ندارد. مگر اینکه این محبت، ابراز بیرونی داشته باشد و موجب ناراحتی زن دیگر شود یا حق او را تضییع کند. خب حضرت ابراهیم که پیامبر و برگزیده ی خدا بوده! دیگه چه کسی بهتر از برگزیده ی خدا؟ اگه حضرت ابراهیم که پیامبر بود نتونسته جوری عدالت رو رعایت کنه که ساره به هاجر حسودی نکنه، چه انتظاری از مردم معمولی میره؟ آیا اینطور نیست که رعایت عدالت به طور تمام و کمال برای انسان غیرممکنه؟
پیش فرض چنین استدلالی این است که حسادت ساره به هاجر به جهت ی عدالتی ابراهیم(ع) باشد در حالی که دلیلی بر این امر وجود ندارد. ما زمانی میتوانیم این حسادت را به خاطر بی عدالتی ابراهیم(ع) بدانیم که شواهد و گزاره های تاریخی در این خصوص وجود داشته باشد که نه تنها چنین شواهدی وجود نداردف بلکه ادله عصمت انبیا به طور کلی چنین رفتارهای ناعادلانه را به صورت کلی نفی می کند. همانطور که علی رغم اینکه پیامبر اسلام(ص) به عدالت بین همسرانش رفتار می نمود اما باز هم آنها حضرت(ص) را آزار میدادند که در آیات متعددی به این مسئله اشاره شده است از جمله آیات تحریم:1؛ یا حزاب:28 بنابراین اینطور نیست که رفتار اشتباه همواره در برابر رفتار اشتباه بوده باشد، بلکه گاهی علی رغم خوب بودن انسان ها، در حق ایشان بدی میشود و رفتار اشتباه روا داشته میشود. فارغ از بحث تعدد زوجات ما این رفتارهای نادرست در برابر رفتار درست دیگران را زیاد در جامعه می بینیم.
پس چرا ساره که خودش به حضرت ابراهیم پیشنهاد گرفتن همسر بعدی رو داده بود، حسودی اش شد؟ چه جیزی باعث حسودی اون شد؟  احتمالا به خاطر ناتوانی در بچه دار شدن نبوده چون خودش گفته بوده که حضرت ابراهیم همسر دیگه ای بگیرند؟ بعد اینکه.... این قضیه، ثابت میکنه حتی اگه عدالت کامل هم برقرار بشه بازهم بین همسران یک مرد احتمال بسیار زیادی هست که اختلاف بیوفته و مانع گرمی خانواده بشه. نمونه اش اینه که در همین عصر و همین جامعه هم هیچ زنی پیدا نمیشه ک موافق چند همسری شوهرش باشه یعنی اکثریت از چنین چیزی خوششون نمیاد.
با سلام و احترام
پس چرا ساره که خودش به حضرت ابراهیم پیشنهاد گرفتن همسر بعدی رو داده بود، حسودی اش شد؟ چه جیزی باعث حسودی اون شد؟  احتمالا به خاطر ناتوانی در بچه دار شدن نبوده چون خودش گفته بوده که حضرت ابراهیم همسر دیگه ای بگیرند؟
ببینید اینکه چرا حسودی اش شد یک مطلب است، اینکه ابراهیم(ع) بی عدالتی کرده است یک مطلب دیگر به هزار و یک دلیل ممکن است ساره حسودی کرده باشد، بنابراین ما حتی اگر ندانیم علت این حسادت چیست باز هم نمی توانیم آن را به بی عدالتی ابراهیم0ع) نسبت بدهیم.
این قضیه، ثابت میکنه حتی اگه عدالت کامل هم برقرار بشه بازهم بین همسران یک مرد احتمال بسیار زیادی هست که اختلاف بیوفته و مانع گرمی خانواده بشه. نمونه اش اینه که در همین عصر و همین جامعه هم هیچ زنی پیدا نمیشه ک موافق چند همسری شوهرش باشه یعنی اکثریت از چنین چیزی خوششون نمیاد.
خب این چه ارتباطی با تعدد زوجات از نظر اسلام دارد؟ در اسلام اصل بر تک همسری است و برخی از فقها هم بر مستحب بودنن تک همسری تصریح کرده اند، حکم اسلام هم در خصوص تعدد همسر هم فقط جواز است، یعنی اگر خود جامعه خواستار چنین مسئله ای شد اسلام با آن مخالف نیست، وگرنه نه استحبابی در کار است، نه توصیه ای، و نه پیشنهادی؛ بلکه این تعدد هم محدود شده است و هم مشروط؛ که در صورت عدم رعایت این شروط و حدود، اسلام از آن نهی کرده است. علاوه براینکه اگر ازدواج مجدد یک مرد زندگی اول او را به خطر می اندازد هرگز چنین ازدواجی مورد تایید اسلام نیست، چون اسلام هرگز خواهان تشکیل خانواده ای جدید به قیمت ویران شدن یک خانواده دیگر نیست.
هیچ زنی پیدا نمیشه 
باسلام به نظرم استفاده از کلمه هیچ در این مسئله درست نباشه  در آشنایان دیدم که خانم انقدر طرفداری از هووو کرده که آدم فکر میکنه این خانم کم از خواهرش نیست. یعنی حسادتی به خانم دوم نداشته. پای حرفهای این خانم نشستم واقعا مشکلی با زن دوم همسرش نداره. کم هم ندیدم از این خانمها دور و برم
علاوه براینکه اگر ازدواج مجدد یک مرد زندگی اول او را به خطر می اندازد هرگز چنین ازدواجی مورد تایید اسلام نیست، چون اسلام هرگز خواهان تشکیل خانواده ای جدید به قیمت ویران شدن یک خانواده دیگر نیست.
باسلام خداقوت  آیا همین اسلام نگفته حسادت نکنید چطور میشه که تو یک امر صددرصد پیروی از اسلام میشه در موضوع دیگر حق به جانب عمل میشه ؟!!! یعنی مرد به خاطر اینکه نکنه خانواده به مشکل بر بخورده صرفنظر میکنه از ازدواج دوم ولی زن به خودش حق میده که حسادت کنه به زن دوم!!!حتی قبل از اینکه این آقا ازدواج دومی بکنه که حالا ببنیم اصلا می تونه رعایت عدالت بکنه یا نتونه خانمها نسبت به زن دوم حسادت میکنند! : ) آیا نیاز نیست خانمها برای این مسئله (حسادت)یکم رو خودشون کار کنندنه در مورد این مسئله هااا کلا دارم عرض میکنم؟
 امام علی علیه السلام می فرماید: «حسود [زوال نعمت را از دیگران آرزو می کند و[ فکر می کند زوال نعمت از [دیگران و[ کسی که به او حسادت ورزیده، نعمتی برای اوست [در حالی که چنین نیست].»
با سلام و احترام 
آیا همین اسلام نگفته حسادت نکنید چطور میشه که تو یک امر صددرصد پیروی از اسلام میشه در موضوع دیگر حق به جانب عمل میشه ؟!!! یعنی مرد به خاطر اینکه نکنه خانواده به مشکل بر بخورده صرفنظر میکنه از ازدواج دوم ولی زن به خودش حق میده که حسادت کنه به زن دوم!!!حتی قبل از اینکه این آقا ازدواج دومی بکنه که حالا ببنیم اصلا می تونه رعایت عدالت بکنه یا نتونه خانمها نسبت به زن دوم حسادت میکنند! : ) آیا نیاز نیست خانمها برای این مسئله (حسادت)یکم رو خودشون کار کنندنه در مورد این مسئله هااا کلا دارم عرض میکنم؟
 خب هر کسی وظیفه ای متناسب با خود دارد مثلا از یک طرف به مردم گفته میشود به علما احترام بگذارید و آنها را بالای مججلس بنشانید، اما از آن طرف به علما گفته میشود که تواضع داشته باشید و هر کجای مجلس که خالی بود بنشینید و توقع نداشته باشید شما را به بالای مجلس ببرند. در مورد زن و شوهر هم همینطور هست ، هر کدام وظیفه خاص خودشان را دارند، از یک طرف زن نباید حسادت کند، و از طرف دیگر مرد باید رضایت همسرش را در نظر بگیرد.
ممنون از همگی 
جمع بندی _________________________________________ پرسش: مگر در اسلام چند همسری با شرط عدالت نیست؟ خب حضرت ابراهیم که پیامبر و برگزیده ی خدا بود نتوانست عدالت را به گونه ای رعایت کند که ساره نسبت به هاجز حسادت نورزد، دیگر چه انتظاری از مردم معمولی میرود؟ آیا این نشان نمیدهد که رعایت عدالت به طور تمام و کمال برای انسان غیر ممکن است؟   پاسخ: پیش فرض چنین استدلالی این است که حسادت ساره به هاجر به جهت بی عدالتی ابراهیم(علیه السلام) باشد در حالی که دلیلی بر این امر وجود ندارد. اینکه چرا ساره حسادت ورزید یک مطلب است، اینکه آیا ابراهیم(علیه السلام) بی عدالتی کرده است یک مطلب دیگر. غیر از بی عدالتی ابراهیم هزار و یک دلیل دیگر ممکن است موجب شده که ساره به هاجر حسودی کرده باشد، بنابراین ما حتی اگر ندانیم علت این حسادت چیست باز هم نمی توانیم آن را به بی عدالتی ابراهیم(علیه السلام) نسبت بدهیم. ما زمانی میتوانیم این حسادت را به خاطر بی عدالتی ابراهیم(علیه السلام) بدانیم که شواهد و گزاره های تاریخی در این خصوص وجود داشته باشد که نه تنها چنین شواهدی وجود ندارد، بلکه ادله عصمت انبیا به طور کلی چنین رفتارهای ناعادلانه را به صورت کلی نفی می کند. همانطور که علی رغم اینکه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) به عدالت بین همسرانش رفتار می نمود اما باز هم آنها نسبت به یکدیگر حسادت ورزیده، و حضرت(صلی الله علیه و آله) را آزار میدادند همانطور  که در آیات متعددی به این مسئله اشاره شده است از جمله آیه 1 سوره تحریم، یا آیه 28 سوره احزاب. بنابراین اینطور نیست که رفتار اشتباه همواره در برابر رفتار اشتباه بوده باشد، بلکه گاهی علی رغم خوب بودن انسان ها، در حق ایشان بدی میشود و رفتار اشتباه روا داشته میشود. فارغ از بحث تعدد زوجات ما این رفتارهای نادرست در برابر رفتار درست دیگران را زیاد در جامعه می بینیم. البته این پاسخ ما بدین معنا نیست که همه مردم می توانند عدالت برقرار کنند، نسخه تعدد زوجات، نسخه ای همگانی نیست، این پاسخ صرفا برای رد این ادعا بود که اساسا عدالت شدنی نیست. نباید در این خصوص راه افراط و تفریط را پیمود، نه اینکه بگوییم عدالت ورزی مطلقا شدنی نیست درست است، و نه اینکه بگوییم هم مردم از عهده آن بر می آیند درست است.
موضوع قفل شده است