جمع بندی آدم و حوا

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آدم و حوا
سلام. چرا حضرت حوا خودش به سمت درخت نرفت؟ آیا حضرت حوا دوست داشت درد دل حضرت آدم را بشنود؟ یا اینکه آن کاری که می گوید را آدم انجام دهد؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث:  استاد هدی
با سلام و عرض ادب بر اساس نص صریح قرآن کریم، در جریان اخراج آدم و حوا از بهشت، اغواگر، شیطان بوده و مستقیما هر دو نفر (آدم و حوا) را اغوا نموده و هر دوی آنان نیز فریب شیطان را خوردند. ضمایر در خصوص خطاب ابلیس، مثنی و دو نفره است و حتی در جریان توبه نیز ضمیر(نا) یعنی جمع بکار رفته و آنچه بر اساس برخی داستانها در خصوص جریان فریب آدم بوسیله حوا یا ... وجود دارد مستند و قابل اعتنا نیست بلکه آنچه از گزارش قرآن کریم بدست می آید تصریح بر اغوای آدم و حوا بوسیله ابلیس و فریب آن دو آخراج آن دو ونهایتا توبه آن دو نفر است. برخی اسرائیلیات در جریان داستانهای قرآنی در کتب تفسیر و روایات تفسیری وارد شده است که اگر آیات شریفه در موضوع اغوای آدم و حوا را در کنار این داستانسرایی ها قرار بدهیم، جعلی بودن آنها مشخص خواهد شد.    
آیات شریفه ذیل دلالت بر تصریح قرآن بر فریب هر دو نفر توسط ابلیس دارد: فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ...؛ پس شيطان هر دو را از آن بلغزانيد و از آنچه در آن بودند ايشان را به درآورد (بقره/36) فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ؛ پس شيطان آن دو را وسوسه كرد تا آنچه را از عورتهايشان برايشان پوشيده مانده بود براى آنان نمايان گرداند و گفت پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد جز [براى] آنكه [مبادا] دو فرشته گرديد يا از [زمره] جاودانان شويد(اعراف/20) فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ...؛ پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد ...(اعراف/22) قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ؛ گفتند پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود(اعراف/23)
  جمع بندی پرسش: چرا حضرت حوا خودش به سمت درخت نرفت؟ آیا حضرت حوا دوست داشت درد دل حضرت آدم را بشنود؟ یا اینکه آن کاری که می گوید را آدم انجام دهد؟ پاسخ: بر اساس نص صریح قرآن کریم، در جریان اخراج آدم و حوا از بهشت، اغواگر، شیطان بوده و مستقیما هر دو نفر (آدم و حوا) را اغوا نموده و هر دوی آنان نیز فریب شیطان را خوردند. ضمایر در خصوص خطاب ابلیس، مثنی و دو نفره است و حتی در جریان توبه نیز ضمیر(نا) یعنی جمع بکار رفته و آنچه بر اساس برخی داستانها در خصوص جریان فریب آدم بوسیله حوا یا ... وجود دارد مستند و قابل اعتنا نیست و غالبا از اسرائیلیات است ؛ در واقع آنچه از گزارش قرآن کریم بدست می آید تصریح بر اغوای آدم و حوا بوسیله ابلیس و فریب آن دو و اخراج آن دو ونهایتا توبه آن دو نفر است. آیات شریفه ذیل دلالت بر تصریح قرآن بر فریب هر دو نفر توسط ابلیس دارد: فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ...؛ پس شيطان هر دو را از آن بلغزانيد و از آنچه در آن بودند ايشان را به درآورد (1) فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ؛ پس شيطان آن دو را وسوسه كرد تا آنچه را از عورتهايشان برايشان پوشيده مانده بود براى آنان نمايان گرداند و گفت پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد جز [براى] آنكه [مبادا] دو فرشته گرديد يا از [زمره] جاودانان شويد(2) فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ...؛ پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد ...(3) قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ؛ گفتند پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود(4) پی نوشت ها: 1. بقره/36 2. اعراف/20 3. اعراف/22 4. اعراف/23
موضوع قفل شده است