جمع بندی نحوه امر به معروف

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نحوه امر به معروف
سلام کسایی که بی‌حجابی و یا غیبت میکنن و اگه امر به معروف و نهی از منکر کنیم بهشون برمیخوره و به دخالت کردن ربطش میدن وظیفه ما چیه؟در حالیکه میدونیم حرف ما تأثیری نداره کلا ما باید چطور کسی رو امر به معروف کنیم؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد حنیف
سلام کسایی که بی‌حجابی و یا غیبت میکنن و اگه امر به معروف و نهی از منکر کنیم بهشون برمیخوره و به دخالت کردن ربطش میدن وظیفه ما چیه؟در حالیکه میدونیم حرف ما تأثیری نداره کلا ما باید چطور کسی رو امر به معروف کنیم؟
  بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و احترام در مورد امر به معروف و نهی از منکر قبلا در تاپیک های مختلف به کرات صحبت شده. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر احتمال تاثیر است. یعنی اگر همانطور که فرمودید می دانید که حرف شما تاثیری ندارد، پس اینکار برای شما واجب نیست و در واقع شرایطِ وجوبِ امر به معروف و نهی از منکر کامل نشده. تاپیک های زیر را ملاحظه بفرمایید: شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر قبول نکردن امر به معروف و نهی از منکر  
اما سوال کردید چطور امر به معروف و نهی از منکر کنیم. توجه بفرمایید که هدف از امر به معروف و نهی از منکر نهادینه کردن رفتار ارزشی و خداپسندانه در جامعه، و پالایش آن از زشتی ها و پلیدی هاست. پس اولین قدم برای رسیدن به این هدف می تواند پیرایش نفس باشد. وقتی دیگران شما و اعمال و رفتارتان را زیبا و شایسته ببینند، می توانند از شما به عنوان یک مومن و مسلمان واقعی الگو گرفته و به همان شکل عمل کنند. شما می توانید رفتارتان را آنقدر زیبا کنید تا دیگران دوست داشته باشند مثل شما باشند. این نوعی تبلیغ عملی ست و بسیار بیش از صحبت و سخن رانی تاثیرگذار است. امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «كُونُوا دُعاةً إلى أنفُسِكُم بغَيرِ ألسِنَتِكُم و كُونُوا زَينا و لا تَكُونوا شَينا»؛ مردم را با غير زبان هايتان به خودتان دعوت كنيد و زينت ما باشيد و ننگ نباشيد. ( محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، ج ۱۳، ص ۳۲۴) در عین حال گاهی اوقات هم برخی اشتباهات در دیگران به سبب ناآگاهی و عدم اطلاع صحیح است؛ که می توان در صورتِ تحقق شرایط نهی از منکر را به صورت زبانی انجام داد. برای اینکه بتوانید بهترین تاثیر را روی دیگران داشته باشید، باید مهارت تاثیرگذاری را یاد بگیرید. هر کسی یک نقطه ی پذیرش یا به اصطلاح رگ خوابی دارد که می توان برای ایجاد تاثیر از آن استفاده کرد. تاثیرگذاری روی دیگران، کاملا بسته به سلیقه و خلاقیت شما دارد. اگر می خواهید نهی از منکرتان برخورنده نبوده و گره ای از جامعه باز کند، سعی کنید مهارت های ارتباط با دیگران و تاثیر بر آنها را یاد بگیرید.
جمع بندی پرسش: گاهی وقتی بعضی افراد بی حجاب یا غیبت کننده را نهی از منکر می کنیم، ناراحت شده و آن را دخالت کردن در کار دیگران می دانند. وظیفه ی ما در این حالت که می دانیم حرف ما تاثیر ندارد چیست؟ به طور کلی چطور باید نهی از منکر کرد؟   پاسخ: یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر احتمال تاثیر است. یعنی اگر همانطور که فرمودید می دانید که حرف شما تاثیری ندارد، پس اینکار برای شما واجب نیست و در واقع شرایطِ وجوبِ امر به معروف و نهی از منکر کامل نشده؛ پس در این حالت شما وظیفه ای برای نهی از منکر ندارید. اما سوال کردید چطور امر به معروف و نهی از منکر کنیم. توجه بفرمایید که هدف از امر به معروف و نهی از منکر نهادینه کردن رفتار ارزشی و خداپسندانه در جامعه، و پالایش آن از زشتی ها و پلیدی هاست. پس اولین قدم برای رسیدن به این هدف می تواند پیرایش نفس باشد. وقتی دیگران شما و اعمال و رفتارتان را زیبا و شایسته ببینند، می توانند از شما به عنوان یک مومن و مسلمان واقعی الگو گرفته و به همان شکل عمل کنند. شما می توانید رفتارتان را آنقدر زیبا کنید تا دیگران دوست داشته باشند مثل شما باشند. این نوعی تبلیغ عملی ست و بسیار بیش از صحبت و سخن رانی تاثیرگذار است. امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «كُونُوا دُعاةً إلى أنفُسِكُم بغَيرِ ألسِنَتِكُم و كُونُوا زَينا و لا تَكُونوا شَينا»؛ مردم را با غير زبان هايتان به خودتان دعوت كنيد و زينت ما باشيد و ننگ نباشيد. (۱)   در عین حال گاهی اوقات هم برخی اشتباهات در دیگران به سبب ناآگاهی و عدم اطلاع صحیح است؛ که می توان در صورتِ تحقق شرایط نهی از منکر را به صورت زبانی انجام داد. برای اینکه بتوانید بهترین تاثیر را روی دیگران داشته باشید، باید مهارت تاثیرگذاری را یاد بگیرید. هر کسی یک نقطه ی پذیرش یا به اصطلاح رگ خوابی دارد که می توان برای ایجاد تاثیر از آن استفاده کرد. تاثیرگذاری روی دیگران، کاملا بسته به سلیقه و خلاقیت شما دارد. اگر می خواهید نهی از منکرتان برخورنده نبوده و گره ای از جامعه باز کند، سعی کنید مهارت های ارتباط با دیگران و تاثیر بر آنها را یاد بگیرید.     پی نوشت: ۱. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، ج ۱۳، ص ۳۲۴
موضوع قفل شده است