کپی رایت ، تولیدات داخلی ، تولیدات خارجی

پرداخت هزینه محصول بعد از استفاده

با سلام
بنده یه فیلم آموزشی ایرانی رو قبلا از یه سایت بصورت رایگان دانلود کردم! می خواستم بدونم اگه بنده الان فیلم آموزشی اصلی رو خریداری کنم مشکل شرعی حل میشه یا نه؟ (یعنی پرداخت هزینه محصول بعد از استفاده)
یه سوال دیگه هم داشتم اگه یه فیلم آموزشی ارجینال رو از شخصی که قبلا محصول رو خرید کرده (نه موسسه تولید کننده ) آیا از نظر شرعی مشکل داره یا نه؟
با سپاس

دانلود عکس های موجود در فضای مجازی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

بنده مدتی پیش ، سوالی در زمینه ی استفاده از تصاویر اینترنتی رو مطرح کردم که کارشناسان گرامی این جواب رو فرمودند . البته سوال رو از طریق سامانه پیامکی پرسیدم نه این سایت.

پاسخ : استفاده از تصاویر اینترنتی مثل دانلود کردن آن ، به فتوای آیت الله مکارم بدون اجازه ی صاحب امتیاز آن تصویر جایز نیست مگر آنکه تصویرجزء تولیدات آمریکا و اسرائیل باشد که در اینصورت اشکال ندارد .

به نظر آیت الله خامنه ای ، اگر تصویری جزء تولیدات داخلی است به احتیاط واجب استفاده از آن بدون اجازه صاحب امتیاز آن جایز نیست و اگر جزء تولیدات خارجی باشد تابع قراردادی است که بین ایران و کشور تولید کننده آن بسته شده است.

سوال بنده الان این هست که : من از یه سایت ایرانی میخوام عکس دانلود کنم. میدونم تقریبا همه ی کاربران این سایت ، ایرانی هستند. اما نمیدونم امتیاز این عکس هایی که در سایت قرار داده شده ، به شخصی ایرانی تعلق داره یا متعلق به شخص غیرایرانی ست. در این صورت تکلیف چیه؟ چون بعضی از عکسها مثل عکس مناظری که قرارداده میشه ، معلومه که این منظره در ایران نیست که یک ایرانی بخواد صاحب امتیاز باشه.

گاهی هم میدونم شخصی که عکس رو گرفته احتمالا یک ایرانیه . مثلا یا عکسی از اماکن مذهبی هست یا طبیعت استان های ایران . اما دسترسی به صاحب عکس ندارم و نمیدونم راضیه که دانود کنم یا نه؟

دانلود در چه صورتی اشکال نداره؟ ممنون میشم به زبان ساده توضیح بفرمایید. خیلی خیلی ممنونم.