کوتاه شدن عمر

معنی و مفهوم « اجل مسمی » در قرآن

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم و دوستان عزیز.
ببخشید من چند وقتی است که درگیر کلمه اجل مسمی که در قرآن چندین بار و به معنای متفاوت آمده است می باشم
سوال اصلی من اینه که آیا به طور صد درصد درباره مفهوم اجل مسمی میشه نظر داد؟ یعنی با توجه تفاسیر متفاوتی که درباره اجل مسمی در کتاب های مختلف آمده آدم گیج میشه که واقعا به چه صورتیه
مثلا در تفسیر مجمع البیان برای ایه 2 سوره انعام آمده است که اجل مسمی مربوط به زمان مرگ تا زمان قیامت می باشد و اجل اولی مربوط به زمان تولد تا زمان مرگ انسان می باشد و گفته شده است که خداوند با توجه به اعمال انسان از مدت عمر آنها در دنیا کم میکند و به مدت مرگ تا قیامت انها می افزاید یا بالعکس که این رو ربط دادن به ایه 11 سوره فاطر که خداوند در آن ایه از کم و زیاد شدن عمر انسان صحبت میکند.
نمونه دیگری که بخوام بگم اینه که مثلا در تفسیر نمونه برای ایه 61 سوره نحل امده است که انسانهای مومن و خوب از اجل مسمی مستثنی شده اند.
در نهایت آیا میشه به صورت قطعی و صد در صد گفت که اجل مسمی مدت عمر نهایی انسان در دنیا هست؟ یا اینکه مربوط به زمان برپایی قیامت است؟ و اگر مربوط به زمان عمر نهایی انسان در دنیا می باشد آیا به این صورته که مثلا فردی در 50 سالگی و 2 ماه و 5 روز و 5 دقیقه و 5 ثانیه باید از دنیا برود؟ یا اینکه میتونه انجام یک کاری یا یک اتفاق برای انسان باشد؟ مثلا خداوند مقرر کرده باشد که فردی اگر در فلان مسیر قدم گذاشت اجل حتمی او فرا برسد یعنی وقتی اون کاری رو که خداوند برایش مقرر کرده انجام دهد بلافاصله خداوند جانش را بگیرد منظورم اینه که اجل مسمی برای اون فرد انجام یک کار باشد یعنی در واقع زمانی که آن فرد خواست آن کار را انجام دهد.
خیلی ممنون میشم اگر پاسخ کامل و جامعی بدید و ما رو از سرگردانی خلاص کنید.
با تشکر