امام زمان (ع) و تایید اصول کافی
ارسال شده توسط سید مهدی در سهشنبه, ۱۳۸۸/۱۱/۰۶ - ۱۴:۳۷باسمه تعالی
این جمله الکافی کاف لشیعتنا ونسبت آن به امام زمان را علما انکار کرده وان را نپذیرفته اندودر کتب معتبر وجود ندارد.
اما جوابهای شما از چند جهت اشکال دارد.
اولا فرموده اید این مطلب توسط بسیاری از قشر روحانی بیان میشود در حالیکه خودتان در دلایل 1.2.3 از چند روحانی و عالم بر جسته رد این جمله را نقل کرده اید و این نقض حرف خود شماست . در ضمن علمای معاصر نیز به این جمله نقد ها و بیاناتی فرموده اند.
ثانیا گفته بودید در کافی اخباری ضد قرآن وجود دارد که این کاملا غلط است و کتابی از کتب کافی درباره فضایل قرآن است.اگر منظورتان اخبار مورد ادعای مخالفان شیعه درباه ضدیت با قرآن است به کتب علمای شیعه در این باره مراجعه کنید که به نظر میرسد برای شما کتاب (تحریف ناپذیری قرآن ) اثر دکتر فتح الله نجار زادگان مناسب باشد(از جهت فارسی بودن)
ثالثا دلیل چهارمی در نوشتار شما وجود ندارد و به دلیل پنجم رفته اید.
رابعا برای رد جمله الکافی کاف لشیعتنا با دلیل پنجم خود کافی را زیر سوال برده اید در حالی که دلیل پنجم توسط علمای قدیم پاسخ داده شده و بطلان آن واضح می باشد.
برای اشنائی بیشتر شما با کتب حدیثی باید عرض کنم که :
در کتب حدیثی همه روایات یک موضوع آورده می شود و این به عهده مجتهد است که نظر خود را بیان فرماید.روش کلینی در این کتاب این است که روایات هر بابی معمولا اینطور چینش می شود :ابتدا روایات قوی تر آورده شده و سپس در همان موضوع روایات ضعیف تر بیان می شود . اگر هر عالمی به صرف اینکه حدیثی را قبول ندارد از نقل آن ( البته با شرایط نقل حدیث)خودداری می کردالان باب اجتهاد مسدود بود. چه بسا یک راوی حدیثی را نفهمد و اشتباه بداند ولی بعدا با گسترش علم وفهم صحت آ ن حدیث کشف شود مثلا سالها برخی این حدیث را مسخره می کردند که مستحب است انسان در مستراح به مدفوع خویش نگاه کند . تا اینکه دکتر شهیدپاک نژاد در بررسی خود گفت :اگر هر انسانی به این استحباب عمل کند از دهها نوع بیماری در مراحل اولیه جلوگیری میکند .پس این از ازاد اندیشی محدثین قدماست که فقط به نظر خود اهمیت نمی داده اند.
راجع به حدیث اذا رایت الهلال فصم و اذا رایته فافطر: این روایت از نظر سند و محتوا صحیح است لذا کافی انرا ابتدا ذکر میکند.سپس در باب نادر حدیث دیگر را که فرموده اید صحیح نیست را بیان کرده است.ونادر دلیل عجیب وشاذ دانستن حدیث توسط کلینی است.پس خود کلینی با ترجیح حدیث اول معما را حل فرموده است.
اما راجع به احادیثی که در مورد تعداد ائمه اورده اید: علامه مجلسی در مرات العقول به زیبایی جواب داده اند.اینکه حضرت علی (ع) فرزند پیامبر(ص) نمیباشد چیزی نیست که کسی به ان جاهل باشد .همه حسب ونسب او را میشناسند.اما بقیه ائمه با توجه به اینکه هنوز بعضا در هنگام صدور حدیث متولد نشده اند مجهول مردم بوده اند.لذا این احادیث در صدد بیان نسب ومعرفی دیگر ائمه هستند.
ثانیا این که فرموده اند ائمه از نسل پیامبر وفاطمه علیهم السلام می باشند بنا بر تغلیب بوده است.چه اینکه اگر11 فرزند از زید و 1 فرزند از حسن در اتاقی باشند اطلاق فرزندان زید بر انها صحیح میباشدواین عرفی و عقلایی است .
ثالثا امام علی علیه السلام مثل فرزندی در دامان رسول خدا بزرگ شدند وچنین اطلاقی صحیح است همانطور که در مورد زنان عثمان است وانها دختران رسول خدا خوانده شدند در حالی که فقط در خانه ان حضرت بزرگ شده بودند.........:Gol: