وحی به پیامبر

دکتر سروش و رؤیا انگاری وحی

سلام بر عزیزان

امیدوارم در اعیاد مبارک حال خوبی داشتید.

یک مطلبی رو در تاپیکی خوندم درباره نظر دکتر سروش:

قول سدید;994912 نوشت:

این ایراد عمیقا به ایشان وارد است که اصولا شواهد متعددی که خلاف فرضیه ایشان است را نادیده می گیرند؛ و در عوض، مستند به شواهدی که صراحت قطعی بر مدعای ایشان ندارد، فرضیه خودشان را تقویت می کنند.

کمی دربارش مطالعه کردم. میخواستم نظر شما را بدونم.

منظورتون از این مطلب چی بودش؟

یعنی در قران شواهدی هست به سود رویاانگاری وحی؟

منظور از رویا همون خواب من و شماست؟

چطور تشخیص بدیم که رویای فلانی رویای قدسی هستش و رویای فلان شخص دیگر نیست؟

سپاس

آیا پیامبر (ص) فرشته وحی یا اتفاقات دیگر را با چشم سر می دیدند؟

انجمن: 

باسمه تعالی
با سلام ابتدا نظر شما را به چند آیه زیر جلب میکنم سپس پرسشم را مطرح میکنم : الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(آل عمران/60) سخن حق همان است که از جانب خدا به تو رسید،مبادا هیچ گاه در آن شکّ کنی!(ترجمه الهی قمشه ای) فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكَ ۚ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(یونس/94) پس اگر شک و ریبی از آنچه به تو فرستادیم در دل داری از خود علمای اهل کتاب که کتاب آسمانی پیش از تو را می‌خوانند بپرس. همانا (کتاب آسمانی) حق از جانب خدایت بر تو آمد و ابدا نباید شک و ریبی در دل راه دهی!(ترجمه الهی قمشه ای). آنطور که من فهمیدم خداوند در هر دو آیه پیامبر(ص) را خطاب قرار داده اند... خداوند به حضرت محمد(ص) میفرمایند:حق همان است که از جانب خدا به تو رسیده است یا اینکه میفرماید: به آنچه که به تو فرستادیم نباید هیچ شکی در دل داشته باشی... سوال اینجاست چه دلیلی دارد خداوند اینچنین با پیامبر(ص) سخن گویند؟ احتمال اول : ممکن است منظور خداوند از این آیات این باشد که قصد دارد به طور غیر مستقیم به مردم بگوید که این آیات وحی هستند...اما این مورد بنظر درست نمیاید چون مردم که به وحی دسترسی ندارند و فقط پیامبر(ص) چنین امکانی داشتند و از طرفی آیه ای دیگری نیز وجود دارد که خداوند میفرمایند:اگر درباره آنچه که بر بنده خود نازل کرده ایم تردید دارید سوره همانند آن بیاورید...(بقره/23) پس این احتمال که منظور خداوند از این آیات این باشد که قصد دارد به مردم بگوید که این آیات وحی هستند،بنظر نادرست میرسد... احتمال دوم : سوره یونس و آل عمران سوره هایی نیستند که در ابتدای بعثت پیامبر(ص) نازل شده باشند بنابراین پیامبر(ص) با مکانیزم دریافت وحی آشنایی کامل داشته است پس دلیلی ندارد که خداوند پیامبر(ص) را مورد خطاب قرار دهند که به آیاتش تردید نداشته باشد...(با توجه به دیدن فرشته با چشم سر یا اتفاقات عجیب دیگر) احتمال سوم : ممکن است منظور خداوند از این آیات مورد خطاب قرار دادن اهل کتاب باشد،اما با توجه به آیه 94 یونس این احتمال هم درست بنظر نمی رسد چون خداوند پیامبر(ص) را خطاب قرار میدهند که اگر به آیات من شک داری برو از اهل کتاب بپرس ... احتمال چهارم : این است که پیامبر(ص) اصلا فرشته وحی را با چشم ظاهری نمی دیده است...روایت هایی وجود دارد پیامبر (ص) فرشته وحی را می دیدند اما این آیات نشان میدهد پیامبر(ص) فقط فقط پیام خدا را دریافت میکرده اند و اتفاقات عجیبی که در روایات آمده که مثلا فرشته وحی را می دیدند و غیره... صحیح نمی باشد... اگر منظور خداوند یکی از این احتمالات نباشد،پس چه نتیجه ی دیگری میتوان از آن گرفت؟ ممنون.

پیامبران از کجا می دانستند که به این مقام رسیده اند؟

انجمن: 

سلام
پیامبران از کجا می دانستند پیامبر شده اند؟ چه عاملی باعث می شد مطمئن شوند که بعد از این مرحله از زندگیشان وظیفه رساندن پیام الهی به مردم را دارند؟