وحدت وجود، ظهورات حق

جزئیت یا ظهور

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

در این تایپک http://www.askdin.com/showthread.php?t=62375 بحث بر سر این بود که وحدت وجود به همه خدایی ختم میشود یا نه ! که بنده نتیجه گرفتم وحدت وجود به همه خدایی ختم نمیشود ولی سوالاتی باقی ماند که به دلیل بسته شدن تایپک قابل پیگیری نیست .

سوال بنده این است :

چه تفاوتی بین جزئیت و ظهور وجود دارد ؟

اینکه گفته میشود موجودات ظهور خداوند هستند و جزئی از او نیستند چه اعتباری برایش است ؟

اینکه گفته میشه طبق وحدت وجود ، موجودات ظهور خداوند هستند چه فرقی دارد بگوییم موجودات جزئی از خداوند هستند ؟

خب به نظرم دلیل اینکه از گفتن این موضوع امتناع میکنند این است که خودشان میدانند اگر موجودات جزئی از خداوند باشند وجود خداوند مرکب میشود نه بسیط حقیقه !

ولی از طرفی اگر کمالات موجودات را جزئی از خداوند ندانیم ، نمیتوانیم بگوییم کمالات خداوند کامل است !

آیا این تناقض نیست ؟

آیا جبرئیل همان پیامبر اکرم (ص) است؟

انجمن: 

سلام
از دو نفر روحانی بسیار سطح بالا شنیدم که گفتند جبرئیل مقامی از مقامات پیامبر است و جدای از پیامبر نیست! یکی از مقامات عقلی! فکر کنم این طوری گفتند

آیا این مطلب صحت دارد؟

با توجه به قرآن به نظر میرسه این مطلب صحیح نباشه اما از اونجائیکه از دو نفر اهل علم آنهم جدای از هم شنیدم تصمیم گرفتم از شما کمک بگیرم
متشکرم

وحدت در وجود یا در ظهور؟

انجمن: 

سلام

علامه جوادی آملی ضمن تدریس اسفار ملاصدرا فرمودن تشکیک در ظهور هست نه در وجود. آیا امکان تعمیم این موضوع در مورد تشکیک به وحدت هم هستیم و مجاز هستیم بگوییم وحدت در ظهور هست نه وجود اگر وجود را ذات الله و هویت مطلقه بدانیم و چه نسبت بین وحدت هویت مطلقه با موجودات طبیعی البته جنبهٔ وجودی موجودات طبیعی با توجه به اصالت وجود. در نتیجه بهتر نیست وحدت مرتبهٔ هویت مطلقه با تجلیات اون رو به وحدت ظهورات و تجلیات با یکدیگر بدانیم و کل این وحدت رو قائم به ذات هو هویت و به جای وحدت این ذات با ماسوی قائل به وحدت ماسوی در وجود با یکدیگر بشویم؟