وحدت ، هفته وحدت ، موانع وحدت

عوامل تضعیف وحدت امت اسلامی

سلام
در هفته وحدت بسر می بریم . عنوانی که ما را به یاد آززویی بزرگ به یاد آرمانی متعالی و به یاد بزرگ مردی که این شعار را زنده کرد و ما را به تعالیم قرآن متذکر شد می اندازد .
دورانی بود که مسلمین بر جهان سروری داشتند اما تفرقه ها و جداییها و غفلتها و هواپرستیها آنها را به خواری و زبونی کشاند . در ایامی که همه فکر می کردند دیگر کار دین تمام است بزرگ مردی از سلاله پاک پیامبر اعظم ص بپا خواست و پرچم سرفرازی را برافراشت . او اسلام را شعار خود معرفی کرد و در راه تحققش رنجها کشید . ملتی بزرگ نیز اورا یاری کردند تا فریادش در کویر مادیگرایی قرن بی پاسخ نماند . ملت خونها و جانها نثار کرد تا این نهال پاگرفت.
و اکنون ما میراث دار این همه رنج و حماسه ایم . و میراث دار شعاری که هنوز در امت اسلامی محقق نشده است . و این قرآن است که به بیانات مختلف ما را به وحدت فرا می خواند :
ان اقیموا الدین و لا تتفرقوا فیه
دین را بپا دارید و در آن متفرق نشوید
و ای کاش عقلانیت آنقدر سهم همه افراد امت بود که بدانند با وجود همه اختلافات می توان بر مبانی نورانی مشترکی تکیه کرد و با دشمن اسلام یا بگو دشمن دین و خداگرایی مبارزه کرد
اما گذشت زمان تقویت این عقلانیت را نشان نمی دهد بلکه آشکار شدن اختلافات در ابعادی دیگر حتی در درون مذاهب این هشدار را به گوش ما می خراشد که :
نقشه دشمن در تفرقه افکنی در حال پیشرفت است
به نظر شما چه عواملی باعث گسترش اختلافات و تفرقه ها شده است ؟
والله الموفق