وجه تسمیه قم

بررسی سندی و اعتبار حدیث اسم قم

با سلام
لطفا سطح اعتبار و موثق بودن حدیث زیر را بفرمائید و اگر معتبر است لطفا حتما "دلیل" و سند معتبر بودن آن را بیان بفرمائید. لطفا دقت بفرمائید که سوال در مورد دلیل معتبر بودن است. و نه صرف اینکه گفته شود معتبر است.
با تشکر

عفان بصرى می گوید:
روزى امام صادق علیه السلام به من فرمود: «اتدرى لم سمى قم؟ قلت: الله و رسوله و انت اعلم. قال: انما سمى قم لان اهله یجتمعون مع قائم آل محمد - صلوات الله علیه - و یقومون معه و یستقیمون علیه و ینصرونه; آیا می دانى چرا شهر قم را «قم‏» نامیده ‏اند؟ عرض كردم: خدا و پیغمبرش و شما آگاه ترید. امام علیه السلام فرمود: قم نامیده شده است‏ براى اینكه اهل آن با قائم آل محمد صلى الله علیه و آله همراه می شوند و با او قیام نموده و بر او استقامت می ورزند و او را یارى می رسانند.» (1)
در این روایت نقش مردم قم و ساكنین این شهر مقدس در حكومت جهانى حضرت مهدى علیه السلام مشخص شده است. با توجه به این حدیث، اهالى قم به ویژه دانایان و آگاهان آن، وظیفه‏ اى مهم‏ تر و مسؤولیت‏ سنگین ‏ترى نسبت‏ به سایر شهرهاى ایران به دوش می كشند و این حقیقت، تلاش آنان را در زمینه‏ سازى براى حكومت جهانى حضرت مهدى علیه السلام بیشتر از سایر سرزمین ‏ها می طلبد.
در كتاب هاي تاريخي روايت شده است كه از محمد بن ابي حرير روايت كنند كه ابي عبد الله (ع) فرمود : مي داني كه چرا قم را قم نام نهادند به اين دليل كه اهل آن با قائم آل محمد ،جمع شوند و با او قايم و مستقيم باشند و او را نصرت و مدد نمايند
پی نوشت:
1.بحارالانوار، ج 57، ص 216 و معجم احادیث المهدى علیه السلام، ج 3، ص 474.
منابع :
1- تاريخ قم، حسين بن محمد بن حسن قمي ،در سال 378 قمري به عربي .
2- ترجمه ي ، حسين بن عبد الملك قمي، به فارسي در سال 806- 805 قمري .
3- تصحيح و تحشيه ي ، استاد سيد جلال الدين تهراني مدرس علم معقول .
منابع ارجاعي :
تاريخچه قم و مساجد تاريخي آن ، محمد رضا كوچك زاده . به نقل از اداره پاسخگويي آستان قدس رضوي

آیا حدیث وجه تسمیه قم معتبر است؟

با سلام
آیا حدیث یا احادیثی که وجه تسمیه قم را بیان میکنم و آن را به حضرت قائم (ص) مرتبط میکنند معتبر هستند؟
به عنوان مثال این مورد:
«...و همچنين روايت كنند: از محمد بن أبى الحرى، و او از أبو الفضل اسباطى، و او از أبى عفّان بصرى، كه او كفت كه: أبى عبد اللّه عليه السّلم فرمود كه: «هيچ ميدانى كه قم را چرا قم نام كردند؟ما كفتيم: كه خذاى، و رسول خذاى، و تو بذان عالم‏ترى و داناتر.فرمود: از براى آن قم نام نهادند، كه اهل آن با قائم آل محمّد عليه السّلام جمع شوند، و با او قائم و مستقيم باشند، و او را نصرت و مدد نمايند»