حکم نقاشی و مجسمه سازی
ارسال شده توسط fa.97 در شنبه, ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۲۲:۳۵بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
با توجه به لينک و متن ارائه شده ، ممنون ميشم پاسخ سوال ها رو بفرماييد:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=42778
در متون روايي شيعه و سني روايات زيادي وارد شده كه دلالت ميكنند هركس صورتي ايجاد كند روز قيامت مكلف ميشود در آن روح بدمد و چون نميتواند، عذاب ميشود.
به عنوان نمونه برقي از امام باقر (ع) روايت كرده است كه فرمود:
ان الذين يؤذون الله و رسوله هم المصوّرون يكلفون يوم القيامه ان ينفخوا فيها الروح..
يعني آنان كه خدا و رسول را آزار ميدهند همان صورتگرانند در روز قيامت مكلف ميشوند در ساختههاي خود روح بدمند.
اين روايات در عين فراواني همگي از نظر سند ضعيف و غيرقابل اعتمادند؛ ولي با اين حال به خاطر كثرت، تعدد طريق و نقل در جوامع روايي شيعه و سني به نظر ميآيد مضمون آنها قابل اعتماد باشد و همين مقدار براي اعتماد به يك مضمون كافي است.
الان ، در بعضي رشته هاي هنري ، شاهد تدريس نقاشي و مجسمه سازي هستيم . در مدارس، نقاشي تدريس ميشه و درسي هست که در کارنامه ي پايان سال تحصيلي براي آن نمره قيد ميشه . گرچه به اسم (هنر) در کارنامه اومده ولي غالب همان نقاشي و رنگ آميزي هست.
بسياري از ما در کودکي با خمير يا گِل مجسمه و عروسک ساختيم . در بعضی رشته های دانشگاهی ، باید چند واحد مبانی هنرهای تجسمی رو پاس کنیم . رشته ی گرافیک که کاملا با طرح و نقش سر و کار داره .ولی از اینکه مجسمه سازی هم باید انجام بشه یا نه خبرندارم.
سوال اول:
آیا مجاز به انتخاب اینچنین رشته هایی هستیم ؟ یا اینکه اگر کراهت داره هم لطفا بیان بفرمایید.
سوال دوم:
در ادامه ي گزينه ي 3 در لینک ارائه شده ، آمده که :
نكته اصلي در تطبيق اين روايات، با مجسمه و نقاشي معمولي است. دقت در سياق اين احاديث نشان ميدهد كه موضوع آنها مجسمه و نقاشي معمولي نيست، زيرا برفرض كه نقاشي و مجسمهسازي حرام باشد، در عداد محرمات ديگر است، در حالي كه اين روايات درباره حرامي فوقالعاده بحث ميكنند. چرا كه اين روايات از عذاب ابدي صورت ساز خبر ميدهند . او را عذاب ميكنند تا در آنها روح بدمد و او نميتواند.. منظور از اين سخن اين است كه صورت ساز تا ابد مورد عذاب قرار ميگيرد. ميدانيم كه عذاب ابدي مناسب يك حرام معمولي نيست و همانطور كه ميدانيم مجسمهسازي معمولي در حدي نيست كه موجب آزار خدا و رسول باشد. بنابراين موضوع اين روايات نقاشي و مجسمه سازي معمولي نيست بلكه نقاشي و مجسمهاي است كه براي پرستش ساخته ميشوند. آیا می توان نتیجه گرفت که نقاشي و مجسمه سازي عادي مجاز است؟
سوال سوم:
الان نقاشی و طراحی تقریبا در هر گوشه و کناری دیده میشه. روی ظروف ، قالی ، پرده، پارچه و لباس ،،طراحی روی غذا ، شکلک هایی که در فضای مجازی هست ، انیمیشن ها و خیلی موارد دیگه که شامل طراحی و نقاشی میشه. حتی در مساجد هم از طرح گل روی کاشی کاری ها استفاده میشه. در لینکی که ارائه شد ، سوالی مطرح شده بود در رابطه طراحی غذا به شکل حیوان . آیا باید طوری غذا را تزیین کرد که کامل شبیه حیوان نشه ؟ مثلا دست یا پا نداشته باشه؟
سوال چهارم:
حکم کشیدن اشکال هندسی و طراحی نقشه های ساختمانی چیه ؟ آیا در این زمینه در احادیث نهی صورت گرفته؟
سوال پنجم:
حکم طراحی آناتومی بدن چیست ؟ همچنین طراحی چهره؟
در تمامی موارد ذکر شده ، منظور از طراحی ، هم طراحی انسان بوده و هم حیوان.
اگر ممکنه توضیح کلی بفرمایید که با نظر غالب یا همه ی مراجع منطبق باشه.
با تشکر