ماده و بی نهایت

ماده و بی نهایت

با سلام و احترام سوالی مطرح است اینکه: همانطوری که ما میگوییم : (عالم باید ضرورتا یک (علت تامه=علتی بی علت) داشته باشد و بعدا ثابت میشود که او ضرورتا بی نهایت هم هست،) یک تناقضی می آید اینکه: علت العلل باید باشد، ولی همین که میگوییم بینهایت است، فرض را باطل میکند. چراکه  +ما علت العلل را قبول کردیم که باید باشد  +ولی بینهایت بودنش را چون فهم نمیکنیم  +و وقتی یک چیز برای انسان قابل فهم نباشد، عقل مختار است وجود آنرا منکر شود و این عقلانیست است(مثلا وقتی بینهایت برای انسان اثبات نمیشود ، عقل نمیتواند یقین  بلکه فقط میتواند وجود یا عدم آنرا احتمال دهد،بطوریکه هیچکدام برایش نمیتواند یقینی باشد) +و از آنجایی که ضرورتا علت العلل باید بی نهایت باشد +پس علت العلل  را میتوان احتمال داد که نباشد چون "بینهایت" وجودش برای ما یقینی نیست و احتمال دارد +اگر علت العلل نباشد پس ما چگونه هستیم؟این سوال را برخی اینگونه جواب میدهند به اینکه: همه ما علتمان یک جسم مادی است. که تحرک آن در عالم وجود داشته. حال ما بجای اینکه بگوییم علت العللی بوده که غیر مادیست و بی نهایت است، و این فرض احتمالی را بپذیریم، میتوانیم بگوییم عالم برمیگردد به یک چیز که حرکت، در آن چیز عزلی  است. ولی ضرورتا ماده بوده. و این موجودات میتوانند (طبق درس احتمال) با یکدیگر ترکیب شده باشند و الان ما به وجود آمده باشیم  +فرض می شود که موجوداتی میتوانند باشند که قدرت تکثیر دارند +و این محال نیست که ما انسان ها از یک حیوانات قبلی، جهش یافته ایم . و این منافاتی ندارد با اینکه الان آن موجودات نباشند. + محتمل است در جهان همه چیز از حالتی به حالت دیگر تغییر کند. +پس بجای اینکه شروع عالم را اینگونه بیان کنیم:  (علت العللی بی نهایت)=بجای اینکه بگوییم آن حرکت ماده اولی، توسط یک "غیر مادی"(یعنی چیزی که برای برخی عدم وجودش محتمل است)بوجود آمده بگوییم (ماده با حرکت عزلی)=ماده این که حرکتش همیشه بوده. خلاصه=عزلی بودن "حرکت" برای "ماده" محتمل است از جهتی هم "غیر ماده" "بینهایت" محتمل است. انسان مختار است هرکدام را میخواهد بپذیرد. باتشکر