علم در قرآن

قرآن کتابی علمی است یا صرفا دینی؟

انجمن: 


وسلام نامی از نامهای خداست.
عرض سلام و ادب و احترام خدمت تمامی دوستان عزیز.


بنده در چند جا گفتم من کتاب قرآن را صرفا به عنوان کتاب دینی قبول ندارم بلکه در وحله ی اول قرآن کتابی کاملا علمی
قبول دارم.

بعضی از دوستان موضع گرفتند. از شما دوستان خواهش میکنم اگر با حرف بنده مخالف هستید در ابتدا حرف بنده را کاملا نقض کنید و بعد حرف خود را اثبات کنید. ودر پایان بنده تمام دلایلم را بازگو میکنم.

و جمله ی زیر تقدیم کسانی که با یک کلمه حرف درباره ی او قضاوت میکنند.
خدایا مرا یاری ده تا قبل از اینکه در مورد راه رفتن کسی قضاوت کنم
قدری با کفشهایش راه بروم.

جایگاه عقل در قرآن کجاست؟

به نام خدا

در بحثهايي كه در "جايگاه عقل در قرآن كجاست؟" شده، از نهج البلاغه هم شاهدي بر اينكه قرآن قلب را به عنوان مركز تعقل در نظر داشته آمده اما شواهد مخالفي ذكر نشده است. منبع شواهد زير جامع الاحاديث نور نسخه 3.5 است:

1) در اصول كافي درباره كدو گفته‌اي از پيامبر اسلام خطاب به حضرت علي آمده كه در آن كدو زياد كننده قوت مغز و عقل است:


عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ:

كَانَ فِيمَا أَوْصَى بِهِ- رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيّاً ع أَنَّهُ قَالَ لَهُ يَا عَلِيُّ عَلَيْكَ بِالدُّبَّاءِ فَكُلْهُ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي

الدِّمَاغِ‏ وَ الْعَقْلِ.

الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏6 / 371 / باب القرع ..... ص : 370

2) بخش مربوط به حكمت 108 نهج البلاغه، در اصول كافي (روضه كافي؟) و در خلال "خطبه وسيله" هم آمده با اين تفاوت كه آن بخشي (گوشتپاره) كه شبهه جسمي بودن قلب را ايجاد مي‌كند، وجود ندارد:

الف) نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص487 و نهج البلاغة / ترجمه شهيدى ؛ متن ؛ ص378:

وَ قَالَ ع‏ لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ [هُوَ] ذَلِكَ الْقَلْبُ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ

مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا ...

[و فرمود:] به رگهاى دل اين آدمى گوشتپاره‏اى آويزان است كه شگفت‏تر چيز كه در اوست آن

است، و آن دل است زيرا كه دل را ماده‏‌ها بود از حكمت و ضدهايى مخالف آن ...

ب) الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏8 / 21 / خطبة لأمير المؤمنين ع و هي خطبة الوسيلة ..... ص : 18 و كافي (ط - دار الحديث) / ج‏15 / 67 / خطبة لأمير المؤمنين عليه السلام و هي خطبة الوسيلة ..... ص : 57:

... أَيُّهَا النَّاسُ، أَعْجَبُ مَا فِي الْإِنْسَانِ قَلْبُهُ، وَ لَهُ مَوَادُّ مِنَ الْحِكْمَةِ، وَ أَضْدَادٌ مِنْ خِلَافِهَا ...

(مورد شماره 2 را در بحثي با همين موضوع در اين نشاني يافتم:http://forum.hammihan.com/thread42548.html)

اميد است كه اهل فن نظر دهند.

عقل و علمی که قرآن به آن تشویق می کند چیست؟

سلام. آیا با توجه به دلایل ذیل درست است که بگوییم که آن عقل و علمی که قرآن به آن امر کرده است، صرفاً علم تعقل و تدبر در دین است؟

اولاً کلّ آیاتی که در آنها به عقل و علم دعوت شده است، در زمینه ایمان و عمل به اسلام هستند.

ثانیاً قرآن وقتی از "شرّ دوّاب" سخن می گوید، در دو آیه 22 و 55 سورۀ مبارکۀ انفال، در یکی انسانهای کر و لالی که تعقل نمی کنند را مصداق قرار می دهد و در دیگری، کافرانی که ایمان نمی آورند که مشخص می کند که تعقل نکردن، یعنی ایمان نیاوردن.

ثالثاً قران تأکید می کند که مشکل کافران نشنیدن و تعقل نکردن است(ملک:10 و فرقان:44)

رابعاً تفسیر عیاشی از پیامبر نقل می کند که من ابتغی العلم من غیره اضله الله. پس روشن است که علم غیر قرآن، اصلاً علم نیست.

خامساً در منابع اهل سنت(سنن ابی داوود و سنن ابن ماجه) نقل شده است پیامبر فرمود، علم سه گونه است: آیه محکمه، سنت قائمه و فریضه عادله. پس علم محصور در دین و عمل به آن است.

متشکرم